Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
nie mam pojęcia skąd wzięły się tu błędy typu napisanie "teleobiektywy" zamiast "te obiektywy" odnośnie wszystkich obiektywów
Autokorekta czasem wie lepiej
Ale sama musisz przyznać, że zmiana "te obiektywy" na "teleobiektywy" znacznie zmienia odbiór takich pytań.

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
nie pytałam czy 85mm to makro, tylko, czy jeśli kupię 85mm to może mi on posłużyć jako makro, w domyśle - czy będzie mógł mi zastąpić przykładowo 100mm, czy i tak 100mm muszę kupić.
W sieci często zdarzają się problemy spowodowane skrótami myślowymi. Czasem, jeśli z kimś długo rozmawiamy, wiemy, kiedy coś sobie skrócił, ale w przypadku nowych osób bezpieczniej jest zakładać, że mają na myśli dokładnie to, co napisały. Wspominam o tym, bo podejrzewam, że znowu chodziło o skrót, tzn. o obiektyw "100cośtam Macro", a nie o jakikolwiek o ogniskowej 100mm, np. Canon EF 100/2 USM (który często jest stawiany wyżej niż 85/1.8). Jednak ani 85/12, 1.4, 1.8 ani ten 100/2 nie są obiektywami "macro".

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
Co do aparatu i obiektywów wiem czego chcę i wybrałam to co chcę, ale od tego jest forum, żeby pytać, więc chciałam się poradzić, żeby właśnie tych dotacyjnych pieniędzy nie zmarnować, bo mi zależy żeby to utrzymać, a nie zamknąć po czasie jaki musi upłynąć żeby rozliczyć dotację - ale o tym, że stąd te pieniądze, chyba też niepotrzebnie wspomniałam, bo tylko wzmocniłam napływ jadu
No chyba nie bardzo wiesz, wrócę do "makro"
Obiektywy makro mają za zadanie dać dużą skalę odwzorowania,taką, żeby przedmiot wielkości 1cm dał na matrycy obraz wielkości 1cm. Jeśli masz wątpliwości, czy "85" wystarczy, to wchodzisz na stronę producenta, lub na optyczne.pl, robisz sobie zestawienie obiektywów, np. takie https://www.optyczne.pl/porownaj.php...2=158&add3=157 i sprawdzasz pozycję "maksymalne powiększenie". Można też rzucić okiem na "ostrość od" (minimalna odległość od jakiej danym obiektywem da się uzyskać ostry obraz).
Następny krok to podobne zestawienie, ale dla obiektywów makro: https://www.optyczne.pl/porownaj.php...d2=187&add3=35
Rzut oka na "maksymalne powiększenie" daje jakąś odpowiedź na Twoje pytanie.
Żeby nie było tak łatwo, możesz wykorzystać praktycznie dowolny obiektyw do zdjęć drobnych przedmiotów, jeśli użyjesz pierścieni pośrednich. Fotografowi z 10letnim doświadczeniem chyba nie trzeba tłumaczyć co to jest, jak się używa, i czy to jest idealne rozwiązanie
Ten "napływ jadu" to normalna reakcja na masowo powstające "firmy fotograficzne", których jedynym celem jest zgarnięcie kasy z dotacji. Osobiście znałem dwóch takich "fotografów", zakup sprzętu, firma działała ile musiała, potem połowa poszła do sprzedania, druga została w domu, a zysk ze sprzedaży przekroczył koszt fikcyjnego utrzymania firmy.

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
Faktem jest, że nie znam się kompletnie na urządzaniu studio i może dlatego to wypadło tak żałośnie, ale w studio pracowałam kilkanaście razy, zawsze na innym sprzęcie i krótko, a teraz mam szansę zbudować swoje domowe, by się uczyć robić w nim zdjęcia - dlatego wszystkim którzy radzą mi dać sobie spokój - dzięki za radę, ale jak mam się inaczej nauczyć? Byłam na kursach i studiach, po których wszyscy niezadowoleni, bo nauczyły teorii a nie praktyki (mieliśmy poznać studio, jednak jedyne co robiliśmy to praca z 1 lampą Quadralite Move 600) i softboxem.)
Współczuję tych kursów. Z ciekawości, jak wybierałaś te kursy?
Może warto zrobić coś innego, np. znaleźć dobrze wyposażone studio, z kimś, kto będzie w stanie poświęcić Ci kilka godzin. Nie po to, żeby Cię nauczyć, ale żeby porozmawiać, pokazać, przedyskutować różne pomysły?


Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
Zdjęcia prezentowane głównie na monitorze lub małe wydruki (choć jednak rezygnuję z własnej drukarki), sporadycznie w większych formatach
Słyszałaś o drukarkach termosublimacyjnych? Są dość wydajne, format 15x20(21) robią od ręki, na miejscu. Większe formaty, specjalne materiały, produkty i tak będziesz zlecać, więc jeśli planujesz dużą ilość 13x18-15x21, to taka drukarka może się sprawdzić (w odróżnieniu od atramentowej nie musisz jej ciągle używać, żeby nie zaschła).

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
Nacisk na duże dziury kładę dla jakości głównie, bo wiadomo, że zoom wygodniejszy, ale coś kosztem czegoś
Jeśli to znowu skrót myślowy, to nie rób tego więcej
Na "pełnej dziurze" masz najgorszą "jakość techniczną", ale często najprzyjemniejszy w odbiorze obraz. Ludzie z jakiegoś powodu kupują (za chore pieniądze) jakieś Petzvale i Heliosy 40, choć bez problemu mogą kupić doskonalszą technicznie i wygodniejszą współczesną optykę.

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
Myślałam, że w razie awarii mój 450D wystarczy jako rezerwa
Pewnie by wystarczył. Choćby z tego powodu, że (jeszcze) go znasz i wiesz na co można sobie z nim pozwolić.

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
Dzięki forum dałam się przekonać i kupuję dwa body, właśnie po to tu jestem, by zostać wyprowadzona z błędu lub zrobić coś lepiej, rady innych są dla mnie bezcenne, o ile nie brzmią "daj se spokój".
"Daj se spokój" z tymi dwoma body, które wybrałaś
Mówiąc poważnie, przemyśl to jeszcze raz. 5d/6d to trochę inna obsługa, w stresie (jak podstawowy padnie) możesz z tego powodu mieć problem.
Mk IV to świetny sprzęt, doskonały do tego co planujesz robić, ma dobry AF, ma zapis na dwie karty (od razu masz backup). Z drugiej strony wielu dobrych fotografów chwali sobie 6d, i nawet 6d mk II (który podobno - według wielu komentarzy na forum - to dno i 6m mułu). Posiadanie dwóch identycznych body może ułatwić pracę podczas reportażu (każde z innym szkłem, zero tracenia czasu na zmiany) i podczas postprodukcji (taki sam obrazek, zero problemów ze "zgrywaniem kolorów").

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
Co do źródeł światła, filmowanie też wchodzi w grę, a bardziej jego nauka, dlatego jak najbardziej chciałabym zakupić coś, co się do tego przyda.
Dobre światło filmowe może Cię kosztować więcej niż fotograficzne. Do tego osprzęt filmowy (bo chyba nie myślisz o filmowaniu lustrzanką z ręki, i dźwiękiem z wewnętrznego mikrofonu). Myślę, że lepiej byłoby się skupić nad tym, co Ci przyniesie konkretny dochód, a potem z tego dochodu dokupować różności do eksperymentów.

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
"Chyba nie zauważyłem na liście żadnych modyfikatorów, statywów, teł i reszty "gratów studyjnych"?" - dlatego, że ten wątek i tak jest już bardzo długi i już nie chciałam wypisywać tu o studio, skoro i tak wszyscy tu radzili mi dać sobie z nim spokój...
Ok
To tak dla formalności dodam, że okta 120 jest fajna i dość poręczna, 150 świeci jeszcze fajniej (i jest mniej poręczna), a 180 to już wielki grat i (nie znam Cię, ale tak zakładam) raczej czarno widzę zakładanie/zdejmowanie jej w jedną osobę (a palnik lampy jest szklany, i łatwo się tłucze...). Niektórzy "kochają" głębokie okty, innym wystarczają standardowe. Itd itd itd
Jeśli chcesz trzymać modyfikatory rozłożone, musisz mieć na nie dużo miejsca (spory kawałek ściany, łatwo można sobie zrobić specjalne wieszaki). Jeśli chcesz składać i rozkładać w miarę potrzeb, i chować do szafy lub na półkę, przydadzą się opisane "szybki montaż". I to tylko dwie oczywiste sprawy, o których wszyscy wiedzą, ale nie zawsze pamiętają podczas urządzania studia.

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
"Dlaczego "4 L IS", a nie "2.8"?" Bo jest dużo lżejszy, a ja chciałabym go na żużel, a mówisz, że różnica w jakości będzie duża? Na żużlu światło jest zazwyczaj bardzo ostre
2.8 to już fajna jasność do portretów, duża jasność umożliwia skrócenie czasów przy np. "ciemniejszych sportach", jednak nie da się ukryć, wielkość i waga zdecydowanie się różnią.


Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
1. Czy poleci ktoś statyw do pracy w studio i w plenerze, ale bez żadnych ekstremaliów? Czy lepiej kupić dwa - cięższy do studio, a lżejszy w plener?
Odwrotnie
W studio (błyskowym) statyw ma za zadanie utrzymać aparat w określonym położeniu, bo obraz jest i tak "zamrażany" błyskiem.
Statyw w plenerze, zwłaszcza z dłuższą ogniskową, ma zapewnić stabilne utrzymanie aparatu podczas naświetlania. Z ciekawostek, znajomy analizował wpływ paska od aparatu na poruszenie zdjęć (ze statywu), wyszło mu, ze jeśli wieje, lepiej odpiąć pasek, bo wprowadza drgania.

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
2. Czy wie ktoś czy znajdę gdzieś coś do przechowywania zdjęć w tym stylu: https://www.owcdigital.com/products/...-pro-dual-mini
Przenośny NAS z RAIDem? A musi być przenośny? A musi być NAS? Musisz mieć RAID? A jaką chcesz wprowadzić "politykę wykonywania kopii zapasowych"? Może to głupie pytania, ale jeśli np. "wszystko" masz na komputerze, i aktualizujesz kopię zapasową na koniec dnia pracy, to może wystarczyć jeden pojedynczy dysk zewnętrzny plus drugi np. z kopią tygodniową w innym (fizycznie) miejscu?

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
5. Odnośnie akumulatorów, warto kupować zamienniki?
Na ten temat jest kilka (burzliwych) wątków, poszukaj na forum. To pytanie z gatunku "czy kupić C czy N czy może telewizorek od S", każdy pomysł ma swoich wyznawców.
Do zabawy nie miałbym oporów przed nawet tanimi "nonejmami". Do pracy wybrałbym wyższej klasy zamienniki, a wydając dużo nie swojej kasy, pewnie oryginały.
Jeśli kupisz te dwa body jakie masz na liście, i jedno z nich ma być tylko "rezerwowym", to praktycznie już masz jeden zapasowy oryginalny akumulator. Dobrej klasy zamiennik powinien więc wystarczyć "na wszelki wypadek".

Cytat Zamieszczone przez ola_g Zobacz posta
6. Filtr polaryzacyjny lepiej B+W czy Marumi?
Poczytaj testy, który łatwiej się czyści. Nie żartuję, niektóre serie filtrów mają tak wspaniałe powłoki, że wyczyszczenie go po przypadkowym dotknięciu np. palcem (pisałaś, że fotografia rodzinna, dziecięca, może też jakieś pieski się trafią) jest koszmarem. Na inne wystarcza czyszczenie metodą sprzed wieku, "chuchem i szmatką"