Pokaż wyniki od 71 do 80 z 95

Wątek: którą lampę polecacie..?

Widok wątkowy

  1. #20
    Pełne uzależnienie Awatar gwozdzt
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    52
    Posty
    5 780

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Jeszcze raz dzięki Tomek za wyczerpującą odpowiedź.
    Już biorę się za lektóre na ekranie monitora .
    Właśnie porobiłem parę fotek z lampą i jutro lecę zanieść film do wywołania.
    Na początku myślałem że jak nastawię na M to muszę na drabince patrzć przez wizjer i ustawić na zero. Ale z tego wynika że to była mylna decyzja i pomysł ,ponieważ jak zauważyłem jeśli mam na P czas 1/90s i przysłona f/5,6 i jest na zero i teraz przestawię na M to na drabince pokazuje mi cały czas niedoświetlenie na -2EV. Tak, że rozumię że w momencie jak mam lampę założoną to mam dać sobie spokój z drabinką i nie zawracac sobie nią głowy??
    Czy tak?
    Drabinka dotyczy tylko i wyłącznie światła ciągłego (zastanego). W przypadku zdjęć z lampą błyskową wskazania drabinki odnoszą sie do naświetlenia tła (drugiego planu), natomiast poprawne oświetlenie głównego motywu (pierwszego planu) bierze na siebie lampa i jej automatyka (E-TTL). Warunkiem jest oczywiście, aby główny motyw znajdował się w zasiegu błysku.
    Co do zawracania sobie głowy, to po prostu należy tylko zwracać uwagę, aby wskazania drabinki nie wychodziły ponad zero, bo oznacza to, że mamy na tyle duzo światła ciągłego, że pojawia się ryzyko prześwietlenia całego zdjęcia. Dopóki trzyma się ponizej zera, jest OK.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    A więc za Twoimi wskazówkami najpierw założyłem Kita 28-80 f/3,5-5,6.Nastawiłem na ogniskową 35mm .Przestawiłem na M i tam nastawiłem czas 45s i przysłonę f/5,6.
    Mam nadzieję że wszystko zrobiłem ok? choć na draince pokazywało -2EV.
    Zrobiłem zdjęcie.
    Następnie dla porównania nastawiłem na P .Czas z automatu 1/90s przysłona f/4,0.I tutaj również zdjęcie.
    Oba zdjęcia będą naświetlone tak samo.
    Ale w trybie M masz obiektyw przymknięty o 1 działkę i przez to na pewno zyskasz trochę na jakości (ostrości).


    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Teraz założyłem obiektyw 50mm f/1,8. Nastawiłem czas 1/60s i przysłona f/3,5 i tutaj również zdjęcie.
    I dalej obiektyw 28mm f/2,8 czas 1/30s i przysłona f/4,5.I tutaj rownież zdjęcie.
    Mam taką cichą nadzieję że wszystko robię ok? Film Kodak 200iso
    Na drabince cały czas -2EV.
    O drabince j.w.
    Mogłeś w przypadku tych obiektywów rownież porównać ustawienia dla P i M. Różnice powinny być wyraźniejsze niz dla KITa. Np. dla 28mm ustawiłeś 1/30 i f/4,5 natomiast P ustawiłby zapewne 1/90 i f/2,8. Widać różnicę :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Z tego co zauważyłem że przestawiając na AV jednak robiąc na zewnątrz to raczej się tylko dobłyskuje lampą ponieważ przysłony wychodzą wysokie.
    Zasadniczo lampa błyskowa powinna zawsze słuzyć jako światło uzupełniające. Oczywiścia taka o jakiej tu mówimy, bo flashe studyjne to zupełnie inny temat :-)


    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Zastanawiam się dlaczego na zew. ustawia się na AV? Z tego co przeczytałem to rozchodzi się o GO , ale i tak ustala się tą przysłonę o 1,2 działki od nominalnego światła obiektywu a czas jest dobierany automatycznie z tym że trzeba pamiętać znowu że czas nie może być dłuższy od ogniskowej w danym momencie.
    To czy nie lepiej odrazu przestawić pokrętło na TV i ustawi czas krótszy od ogniskowej a przysłona sama się dobierze?
    Wszystko zależy co chcesz uzyskać. Jeżeli zależy Ci na konkretnej przysłonie - robisz w AV, jeżeli na czasie - TV.
    Ja robię w AV, bo chcę mieć przede wszystkim kontrolę nad głębią ostrości i zasięgiem lampy. Jeżeli Ci obojetna jest przysłona (głębia ostrości) to możesz robić w TV.
    W praktyce w większości pomieszczeń fotografowanie na TV z lampą błyskową różni się od M tylko tym, ze cały czas obiektyw będzie pracował na całkowicie otwartej przysłonie (a w wizjerze będzie non stop migać jej wartość), natomiast w M mogę sobie go przymknąć właśnie o tę 1-2 działki i nic mi nie miga :-). Czas w obu trybach i tak ustawiamy stosownie do ogniskowej (tak, by tło nie wyszlo poruszone).
    Natomiast należy zachować ostrożność z trybem Av w pomieszczeniach, ponieważ aparat bedzie dobierał długie czasy i tło może wyjść mocno poruszone np. tak:
    http://www.e-fotografija.com/fotke/t..._8796_mala.jpg
    http://www.e-fotografija.com/fotke/t..._8809_mala.jpg
    W powyższym przykładzie był to oczywiście efekt zamierzony przez fotografa, ale zwykle nie zależy nam na takich efektach specjalnych :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Jaka jest mniej więcej nominalna przysłona do robienia zdjęć na zew. z lampą błyskową żeby GO była w miare rozsądna ?
    Nie istnieje coś takiego jak rozsądna głębia ostrości. :-)
    Może być duża (motyw i tło ostre) albo mała (motyw ostry, tło rozmyte).
    Najlepiej gdy jest zgodna z Twoimi założeniami, a nie przypadkowa :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Czy są to przysłony od f/4,5 do f/8,0??
    Nie.
    To są najczęsciej stosowane przysłony robocze, dające w przypadku większości przeciętnych obiektywów najlepszą jakość (ostrość) zdjęć.
    Jeżeli potrzebujesz większej lub mniejszej głębii ostrości to idziesz na kompromis z jakością i robisz zdjęcia na takiej przysłonie, jaką sobie umyśliłeś (np. od f/1,8 do f/22). Gdy uznasz, że uzyskany efekt Cię zadowala, natomiast jakość nie, to ładujesz kupę kasy w lepsze obiektywy ;-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Po testach na sucho im większa przysłona tym dłuższy czas.
    No to jest akurat zależność fundamentalna :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    A więc jak z tego wybrnąć żeby przysłona do GO było ok a czas był odpowiednio dobrany?
    Odpowienio dobierając ISO (czułość filmu) lub stosujac filtry neutralnie szare (ND), a na zewnatrz można jeszcze odpowiednio dobrać pogodę, porę dnia lub roku.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    I ostatnie pytanie co mi się teraz nasuneło palnik lampy mam nastawiony na wprost to znaczy na 90 stopni , czy to jest dobre czy może miał być ustawiony na 45. ? Czy nasadka na palnik Stofen jest przydatna i zdjęcia wychodzą bardziej jasne? z tego co widziałem na zdjęciach w internecie to tak, jaśniej , czy w moim foceniu rodziny będzie mi to potrzebne czy raczej sobie odpuścić tę rzecz ?
    Sam akurat Stofena nie używam, ale można go używać i wiem, że wtedy palnik powinien być ustawiony na 45 st. (zgodnie zresztą z zaleceniami Stofena).
    Natomiast gdy w pomieszczeniu jest biały i niezbyt wysoki (do 3-4m) sufit, to ja zwykle kieruję palnik pionowo w sufit i wyciągam ten wbudowany dyfuzorek (ale delikatnie nie do końca, tak żeby nie opadł na palnik).
    Ostatnio edytowane przez gwozdzt ; 01-06-2006 o 12:31
    Pozdrowienia, Tomek
    Kilka moich zdjęć... i sprzęt

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •