Strona 8 z 10 PierwszyPierwszy ... 678910 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 71 do 80 z 95

Wątek: którą lampę polecacie..?

  1. #71
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    52
    Posty
    243

    Domyślnie

    Tomek dzięki za odpowiedź.
    Teraz już wiem że z P mam sobie odpuścić , to jest jasne.
    Czy móglbyś mi teraz pomóc i wytlumaczyć mi jak wykorzystać i robić prawidlowe zdjęcia z AV i M .
    Z tego co mi napisaleś to M w pomieszczeniach a AV na zewnątrz.
    Teraz mam pytania natury technicznej ,mianowicie jak robię zdjęcie w domu to nastawiam na M .Czym mam się kierować przy nastawianiu czasu i przyslony przed zamontowaniem lampy?. Czy móglbyś mi to napisać.
    Zawsze jak robilem w domu to atomatycznie lampa wyskakiwala i czas i przyslona się ustawiala , teraz nie wiem jakie mam parametry ustawiać . Nie wiem czy na to jest cięzko odpowiedzieć , ale przyjmując warunki jakie panują w domu przy kilku żarówkach w lampie.
    I jeszcze jedno rozumię że AV to na zewnątrz i teraz gdy ustawię ogniskową 50mm przysnę f/5,6 a czas wyjdzie duższy niż 1/50s to rozumię że trzeba skorzystać z lampy?
    A czy nie można naprzykad zmniejszczyć przysony np ,f/2,8? A może jak nastawię najmniejszą przysonę np.f2,8 i wtedy jak czas wyjdzie dluższy niż 1/50s to wtedy trzeba użyć lampy?
    Czy móglbyś mi to Tomku naświetlić np. na jakiś przykladach . Dziękuję jeszcze raz za wcześniejsze wyjaśnienia i pozdrawiam.
    Ostatnio edytowane przez serbio ; 30-05-2006 o 20:04

  2. #72
    Pełne uzależnienie Awatar gwozdzt
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    52
    Posty
    5 780

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Tomek dzięki za odpowiedź.
    Teraz już wiem że z P mam sobie odpuścić , to jest jasne.
    Czy móglbyś mi teraz pomóc i wytlumaczyć mi jak wykorzystać i robić prawidlowe zdjęcia z AV i M .
    Spróbuję, ale może sięgnąłbyś też do jakieś książki o fotografii, bo po Twoich pytaniach widać, że masz trochę za mało podstawowych wiadomości ogólnych.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Z tego co mi napisaleś to M w pomieszczeniach a AV na zewnątrz.
    Najogólniej rzecz biorąc tak, ale nie jest to absolutnie żelazna reguła. Po prostu tak jest wygodnie dla mnie (i pewnie dla wielu innych forumowiczów też?).

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Teraz mam pytania natury technicznej ,mianowicie jak robię zdjęcie w domu to nastawiam na M .Czym mam się kierować przy nastawianiu czasu i przyslony przed zamontowaniem lampy?. Czy móglbyś mi to napisać.
    Właśnie to są te ogólne braki wiedzy i skutek używania "P".
    Przed założeniem lampy (czyli przy oświetleniu zastanym) czas migawki jest odpowiedzialny za "zatrzymanie" ruchu, zaś przysłona daje kontrolę nad głębią ostrośći.
    W przypadku korzystania z lampy błyskowej czas migawki traci na znaczeniu, poniewaz "zamrozenie" ruchu przejmuje lampa (oczywiscie w swoim zasięgu), natomiast przysłona oprócz kontroli nad GO dodatkowo ma wpływ na zasięg lampy.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Zawsze jak robilem w domu to atomatycznie lampa wyskakiwala i czas i przyslona się ustawiala , teraz nie wiem jakie mam parametry ustawiać .
    Czasy Ci juz napisałem: 1/30 na krótkim końcu KITa, 1/45-1/60 w środkowym jego zakresie, 1/90 na długim końcu.
    Co do przysłony to zwykle uzywa się obiektyw przymknięty o 1-2 działki, ponieważ na słynnej "pełnej dziurze" mało które obiektywy dają wystarczająco dobra jakość.
    Czyli jeśli masz obiektyw ze światłem f/3,5-5,6 to użyteczne powinny być przysłony od f/5,6 do f/8. Jeśli byłby to obiektyw f/2,8 to zwykle wystarczy przymknąć go do f/4-4,5 z kolei na przykład standard 50/1,8 powinien być używalny od f/2,8. Konkretna liczba zależy więc od modelu obiektywu.
    Oczywiście mozna stosować wszystkie dostępne przysłony, ale należy pamiętać, że używanie obiektywów "na pełnej dziurze" wiąże się z małą głębią ostrości oraz zwykle z utratą jakości; natomiast używanie dużych przysłon (F/11,16,22) powoduje silne skrócenie użytecznego zasięgu błysku oraz szybkie wyczerpywanie się baterii lampy i długie jej ładowanie miedzy kolejnymi błyskami, poniewaz będzie ona wtedy najczęściej wykorzystywała całą swoja moc.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    I jeszcze jedno rozumię że AV to na zewnątrz i teraz gdy ustawię ogniskową 50mm przysnę f/5,6 a czas wyjdzie duższy niż 1/50s to rozumię że trzeba skorzystać z lampy?
    A czy nie można naprzykad zmniejszczyć przysony np ,f/2,8? A może jak nastawię najmniejszą przysonę np.f2,8 i wtedy jak czas wyjdzie dluższy niż 1/50s to wtedy trzeba użyć lampy?
    Pewnie, że można, z tym, że o skutkach używania najmniejszych przysłon ("pełnej dziury") już Ci napisałem. Jakbyś miał cyfrówke to dodatkowo mógłbyś jeszcze ponieść ISO :-) Do kliszaka oczywiscie możesz zastosować bardziej czuły film.
    Ale przede wszystkim fotografując na zewnątrz z lampą błyskową musisz zdawać sobie sprawę, że lampa błyskowa nie jest w stanie oświetlić Ci krajobrazu czy architektury, ponieważ w przeciętnych warunkach maksymalny zasięg jej błysku wynosi około 10 metrów. Na pewno widziałeś mnóstwo takich zdjęć zrobionych na zewnątrz po zmroku, na których osoby na pierwszym planie są oświetlone błyskiem, a całe tło jest czarne. I nie pomoże tutaj żadna lampa błyskowa, a jedynym wyjściem jest statyw.
    A teraz marsz do biblioteki po książkę o podstawach fotografii. Najlepiej jakąś starszą pozycję bez słowa "cyfrowa" w tytule.
    Możesz również najpierw zapoznać się choćby z tym:
    http://www.aparaty.tradycyjne.net/
    i to samo na innej stronie (IMHO podane w wygodniejszej formie):
    http://republika.pl/goforit/nast-dv.htm
    Ostatnio edytowane przez gwozdzt ; 31-05-2006 o 09:19
    Pozdrowienia, Tomek
    Kilka moich zdjęć... i sprzęt

  3. #73
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Kurcze to u mnie cosik jest nie tak , ponieważ caly czas gdy zaloże lampę to na P mam 1/90s nawet gdy jest jasno ,
    Czy możecie mi to wyjaśnić.
    Jasno dla Ciebie to nie to samo co jasno dla aparatu. Serio.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    I jeszcze jedno od jakiego czasu powinno się zakladać lampę byskową.
    Najlepiej zawsze

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Instrukcja przestestowana , ktoś mi pisal że można przelączyć na TTL , ale z tego co zauważylem to tylko jest E-TTL i M .
    Bo to nie tutaj... W EOS'ie 300 przestawienie 430EX na TTL wymaga kombinowania z papierkami do odizolowania odpowiednich stykow.
    ...

  4. #74
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    52
    Posty
    243

    Domyślnie

    Jeszcze raz dzięki Tomek za wyczerpującą odpowiedź.
    Już biorę się za lektóre na ekranie monitora .
    Właśnie porobiłem parę fotek z lampą i jutro lecę zanieść film do wywołania.
    Na początku myślałem że jak nastawię na M to muszę na drabince patrzć przez wizjer i ustawić na zero. Ale z tego wynika że to była mylna decyzja i pomysł ,ponieważ jak zauważyłem jeśli mam na P czas 1/90s i przysłona f/5,6 i jest na zero i teraz przestawię na M to na drabince pokazuje mi cały czas niedoświetlenie na -2EV. Także rozumię że w momencie jak mam lampę założoną to mam dać sobie spokój z drabinką i nie zawracac sobie nią głowy??
    Czy tak?
    A więc za Twoimi wskazówkami najpierw założyłem Kita 28-80 f/3,5-5,6.Nastawiłem na ogniskową 35mm .Przestawiłem na M i tam nastawiłem czas 45s i przysłonę f/5,6.
    Mam nadzieję że wszystko zrobiłem ok? choć na draince pokazywało -2EV.
    Zrobiłem zdjęcie.
    Następnie dla porównania nastawiłem na P .Czas z automatu 1/90s przysłona f/4,0.I tutaj również zdjęcie.
    Teraz założyłem obiektyw 50mm f/1,8. Nastawiłem czas 1/60s i przysłona f/3,5 i tutaj również zdjęcie.
    I dalej obiektyw 28mm f/2,8 czas 1/30s i przysłona f/4,5.I tutaj rownież zdjęcie.
    Mam taką cichą nadzieję że wszystko robię ok? Film Kodak 200iso
    Na drabince cały czas -2EV.
    Z tego co zauważyłem że przestawiając na AV jednak robiąc na zewnątrz to raczej się tylko dobłyskuje lampą ponieważ przysłony wychodzą wysokie. Tutaj to już drabinka ustawia się na zero.Zauważyłem jeszcze żę pomiędzy AV i M to nie ma dużej różnicy.Czasy i przysłony ustawiają się identycznie drabika pokazuje zero. Z tym że czasy robiąc na AV są nieco krótsze np.przeważnie 1/90s niż wtedy gdy miałem ustalone od tak na M.
    Czy tak to może być?
    Zastanawiam się dlaczego na zew. ustawia się na AV? Z tego co przeczytałem to rozchodzi się o GO , ale i tak ustala się tą przysłonę o 1,2 działki od nominalnego światła obiektywu a czas jest dobierany automatycznie z tym że trzeba pamiętać znowu że czas nie może być dłuższy od ogniskowej w danym momencie.To czy nie lepiej odrazu przestawić pokrętło na TV i ustawi czas krótszy od ogniskowej a przysłona sama się dobierze?
    Jaka jest mniej więcej nominalna przysłona do robienia zdjęć na zew. z lampą błyskową żeby GO była w miare rozsądna ? Czy są to przysłony od f/4,5 do f/8,0?? Po testach na sucho im większa przysłona tym dłuższy czas .A więc jak z tego wybrnąć żeby przysłona do GO było ok a czas był odpowiednio dobrany?
    Ostatnio robiłem zdjęcia na komuni obiektywem 50mm 1,8 , nie było słonecznie .Wszystkie zdjęcia robiłem na Real100 i na P . Zauważyłem że prawie na wszystkich zdjęciach jest małe GO.Osoba na pierwszym planie jest ostra ,ale siedząca ciut za nią już jest troszkę rozmazana. Biję się w pierś nie pamiętam parametrów ekspozycji. Nie wiedziałem że może wyjść takie cosik taka mała głębia ostrości .Zastanawiam się jaka mogła być przysłona , albo w jakich granicach, widełkach ? Zdjęcia robione bez lampy.
    I ostatnie pytanie co mi się teraz nasuneło palnik lampy mam nastawiony na wprost to znaczy na 90 stopni , czy to jest dobre czy może miał być ustawiony na 45. ? Czy nasadka na palnik Stofen jest przydatna i zdjęcia wychodzą bardziej jasne? z tego co widziałem na zdjęciach w internecie to tak, jaśniej , czy w moim foceniu rodziny będzie mi to potrzebne czy raczej sobie odpuścić tę rzecz ?
    Pozdrawiam i liczę że nie zanudziłem Cię moimi pytaniami.

  5. #75
    Pełne uzależnienie Awatar gwozdzt
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    52
    Posty
    5 780

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Jeszcze raz dzięki Tomek za wyczerpującą odpowiedź.
    Już biorę się za lektóre na ekranie monitora .
    Właśnie porobiłem parę fotek z lampą i jutro lecę zanieść film do wywołania.
    Na początku myślałem że jak nastawię na M to muszę na drabince patrzć przez wizjer i ustawić na zero. Ale z tego wynika że to była mylna decyzja i pomysł ,ponieważ jak zauważyłem jeśli mam na P czas 1/90s i przysłona f/5,6 i jest na zero i teraz przestawię na M to na drabince pokazuje mi cały czas niedoświetlenie na -2EV. Tak, że rozumię że w momencie jak mam lampę założoną to mam dać sobie spokój z drabinką i nie zawracac sobie nią głowy??
    Czy tak?
    Drabinka dotyczy tylko i wyłącznie światła ciągłego (zastanego). W przypadku zdjęć z lampą błyskową wskazania drabinki odnoszą sie do naświetlenia tła (drugiego planu), natomiast poprawne oświetlenie głównego motywu (pierwszego planu) bierze na siebie lampa i jej automatyka (E-TTL). Warunkiem jest oczywiście, aby główny motyw znajdował się w zasiegu błysku.
    Co do zawracania sobie głowy, to po prostu należy tylko zwracać uwagę, aby wskazania drabinki nie wychodziły ponad zero, bo oznacza to, że mamy na tyle duzo światła ciągłego, że pojawia się ryzyko prześwietlenia całego zdjęcia. Dopóki trzyma się ponizej zera, jest OK.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    A więc za Twoimi wskazówkami najpierw założyłem Kita 28-80 f/3,5-5,6.Nastawiłem na ogniskową 35mm .Przestawiłem na M i tam nastawiłem czas 45s i przysłonę f/5,6.
    Mam nadzieję że wszystko zrobiłem ok? choć na draince pokazywało -2EV.
    Zrobiłem zdjęcie.
    Następnie dla porównania nastawiłem na P .Czas z automatu 1/90s przysłona f/4,0.I tutaj również zdjęcie.
    Oba zdjęcia będą naświetlone tak samo.
    Ale w trybie M masz obiektyw przymknięty o 1 działkę i przez to na pewno zyskasz trochę na jakości (ostrości).


    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Teraz założyłem obiektyw 50mm f/1,8. Nastawiłem czas 1/60s i przysłona f/3,5 i tutaj również zdjęcie.
    I dalej obiektyw 28mm f/2,8 czas 1/30s i przysłona f/4,5.I tutaj rownież zdjęcie.
    Mam taką cichą nadzieję że wszystko robię ok? Film Kodak 200iso
    Na drabince cały czas -2EV.
    O drabince j.w.
    Mogłeś w przypadku tych obiektywów rownież porównać ustawienia dla P i M. Różnice powinny być wyraźniejsze niz dla KITa. Np. dla 28mm ustawiłeś 1/30 i f/4,5 natomiast P ustawiłby zapewne 1/90 i f/2,8. Widać różnicę :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Z tego co zauważyłem że przestawiając na AV jednak robiąc na zewnątrz to raczej się tylko dobłyskuje lampą ponieważ przysłony wychodzą wysokie.
    Zasadniczo lampa błyskowa powinna zawsze słuzyć jako światło uzupełniające. Oczywiścia taka o jakiej tu mówimy, bo flashe studyjne to zupełnie inny temat :-)


    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Zastanawiam się dlaczego na zew. ustawia się na AV? Z tego co przeczytałem to rozchodzi się o GO , ale i tak ustala się tą przysłonę o 1,2 działki od nominalnego światła obiektywu a czas jest dobierany automatycznie z tym że trzeba pamiętać znowu że czas nie może być dłuższy od ogniskowej w danym momencie.
    To czy nie lepiej odrazu przestawić pokrętło na TV i ustawi czas krótszy od ogniskowej a przysłona sama się dobierze?
    Wszystko zależy co chcesz uzyskać. Jeżeli zależy Ci na konkretnej przysłonie - robisz w AV, jeżeli na czasie - TV.
    Ja robię w AV, bo chcę mieć przede wszystkim kontrolę nad głębią ostrości i zasięgiem lampy. Jeżeli Ci obojetna jest przysłona (głębia ostrości) to możesz robić w TV.
    W praktyce w większości pomieszczeń fotografowanie na TV z lampą błyskową różni się od M tylko tym, ze cały czas obiektyw będzie pracował na całkowicie otwartej przysłonie (a w wizjerze będzie non stop migać jej wartość), natomiast w M mogę sobie go przymknąć właśnie o tę 1-2 działki i nic mi nie miga :-). Czas w obu trybach i tak ustawiamy stosownie do ogniskowej (tak, by tło nie wyszlo poruszone).
    Natomiast należy zachować ostrożność z trybem Av w pomieszczeniach, ponieważ aparat bedzie dobierał długie czasy i tło może wyjść mocno poruszone np. tak:
    http://www.e-fotografija.com/fotke/t..._8796_mala.jpg
    http://www.e-fotografija.com/fotke/t..._8809_mala.jpg
    W powyższym przykładzie był to oczywiście efekt zamierzony przez fotografa, ale zwykle nie zależy nam na takich efektach specjalnych :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Jaka jest mniej więcej nominalna przysłona do robienia zdjęć na zew. z lampą błyskową żeby GO była w miare rozsądna ?
    Nie istnieje coś takiego jak rozsądna głębia ostrości. :-)
    Może być duża (motyw i tło ostre) albo mała (motyw ostry, tło rozmyte).
    Najlepiej gdy jest zgodna z Twoimi założeniami, a nie przypadkowa :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Czy są to przysłony od f/4,5 do f/8,0??
    Nie.
    To są najczęsciej stosowane przysłony robocze, dające w przypadku większości przeciętnych obiektywów najlepszą jakość (ostrość) zdjęć.
    Jeżeli potrzebujesz większej lub mniejszej głębii ostrości to idziesz na kompromis z jakością i robisz zdjęcia na takiej przysłonie, jaką sobie umyśliłeś (np. od f/1,8 do f/22). Gdy uznasz, że uzyskany efekt Cię zadowala, natomiast jakość nie, to ładujesz kupę kasy w lepsze obiektywy ;-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Po testach na sucho im większa przysłona tym dłuższy czas.
    No to jest akurat zależność fundamentalna :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    A więc jak z tego wybrnąć żeby przysłona do GO było ok a czas był odpowiednio dobrany?
    Odpowienio dobierając ISO (czułość filmu) lub stosujac filtry neutralnie szare (ND), a na zewnatrz można jeszcze odpowiednio dobrać pogodę, porę dnia lub roku.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    I ostatnie pytanie co mi się teraz nasuneło palnik lampy mam nastawiony na wprost to znaczy na 90 stopni , czy to jest dobre czy może miał być ustawiony na 45. ? Czy nasadka na palnik Stofen jest przydatna i zdjęcia wychodzą bardziej jasne? z tego co widziałem na zdjęciach w internecie to tak, jaśniej , czy w moim foceniu rodziny będzie mi to potrzebne czy raczej sobie odpuścić tę rzecz ?
    Sam akurat Stofena nie używam, ale można go używać i wiem, że wtedy palnik powinien być ustawiony na 45 st. (zgodnie zresztą z zaleceniami Stofena).
    Natomiast gdy w pomieszczeniu jest biały i niezbyt wysoki (do 3-4m) sufit, to ja zwykle kieruję palnik pionowo w sufit i wyciągam ten wbudowany dyfuzorek (ale delikatnie nie do końca, tak żeby nie opadł na palnik).
    Ostatnio edytowane przez gwozdzt ; 01-06-2006 o 12:31
    Pozdrowienia, Tomek
    Kilka moich zdjęć... i sprzęt

  6. #76
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    52
    Posty
    243

    Domyślnie

    Dzięki za cierpliwość i wyczerpujące wypowiedzi. Wiele rzeczy się dowiedzialem które są dla mnie tak istotne.
    Napisaleś że wolisz mieć pelną kontrolę na glębią ostrości.Rozumię że po prostu naciskasz guziczek na aparcie i przymykasz przyslonę do wielkości roboczej??
    Ja również tak zrobiem , przeslona się przymknela tylko ni w ząb nie mogę się doszukać patrząc przez wizjer a raczej zaobserwować jak odnaleźć i kontrolować tę glębię ostrości?
    Od jakiego momenty się zaczyna GO jak przymknę przyslonę do wartości robaczej?? Czy można to zauważyć patrząc przez wizjer??
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez serbio ; 02-06-2006 o 04:12

  7. #77
    Pełne uzależnienie Awatar gwozdzt
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    52
    Posty
    5 780

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Dzięki za cierpliwość i wyczerpujące wypowiedzi. Wiele rzeczy się dowiedzialem które są dla mnie tak istotne.
    Napisaleś że wolisz mieć pelną kontrolę na glębią ostrości.Rozumię że po prostu naciskasz guziczek na aparcie i przymykasz przyslonę do wielkości roboczej??...
    Nawet nie przymykam, bo tak jak zauważyłeś, niewiele można w ten sposób zobaczyć i rzadko korzystam z podglądu GO.
    Po prostu ogólnie wiadomo, że gdy mamy duzy otwór przysłony to GO jest mała i tło jest rozmyte; natomiast im bardziej obiektyw przymkniemy, tym GO jest większa. W zależności od tego co chcę uzyskać, staram się otworzyć lub przymknąć przysłonę w rozsądnych granicach. Natomiast poprzez kontrolę nad GO rozumiem właśnie to, ze przysłonę wybieram ja, a nie automatyka aparatu. Wybór czasu mozna zostawić automatyce aparatu; przy zdjęciach z ręki zwracając jednak uwagę, aby czasy te nie były dłuższe niż odwrotność ogniskowej; natomiast przy użyciu statywu można aparatowi dać pełną swobodę doboru czasu migawki. Ten sposób postępowania dotyczy oczywiście tylko fotografowania obiektów nieporuszających się!
    Odwrotnie podchodzimy do rzeczy, gdy mamy do czynienia z obiektami ruchomymi. Wtedy decydującym czynnikiem jest czas migawki, aby uzyskać zdjecia nieporuszone (lub poruszone zgodnie z zamysłem), natomiast przysłona przyjmuje rolę narzędzia do kontroli ekspozycji.
    Najtrudniejsza sytuacja występuje wtedy, gdy chcemy zapanować nad jednym i drugim, czyli nad ruchem i GO. Wtedy narzędziami do kontroli ekspozycji stają się ISO, filtry szare oraz natężenie światła.
    Aby wrócić do tematu lampy błyskowej, mogę na koniec powiedzieć, że z tą to własnie trzecią sytuacją mamy do czynienia w przypadku fotografowania w trybie M z lampą błyskową. Żądany czas migawki i otwór przysłony ustawiliśmy wg własnej woli (w naszym przypadku czas taki, aby uzyskać nieporuszone tło, zaś przysłonę na zasadzie kompromisu miedzy jakością obiektywu a naświetleniem tła); natomiast narzędziem do kontroli ekspozycji dla pierwszego planu jest zmienne nateżenie błysku regulowane przez automatykę lampy błyskowej (tyrystor, TTL lub E-TTL).
    Ostatnio edytowane przez gwozdzt ; 02-06-2006 o 09:15
    Pozdrowienia, Tomek
    Kilka moich zdjęć... i sprzęt

  8. #78
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    52
    Posty
    243

    Domyślnie

    Cytat:
    Napisał serbio
    A więc za Twoimi wskazówkami najpierw założyłem Kita 28-80 f/3,5-5,6.Nastawiłem na ogniskową 35mm .Przestawiłem na M i tam nastawiłem czas 45s i przysłonę f/5,6.
    Mam nadzieję że wszystko zrobiłem ok? choć na draince pokazywało -2EV.
    Zrobiłem zdjęcie.
    Następnie dla porównania nastawiłem na P .Czas z automatu 1/90s przysłona f/4,0.I tutaj również zdjęcie.

    Oba zdjęcia będą naświetlone tak samo.
    Ale w trybie M masz obiektyw przymknięty o 1 działkę i przez to na pewno zyskasz trochę na jakości (ostrości).
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Czy ta jedna dzialka przysloniętego obiektywu spowoduje że będzie lepsza ostrość od przyslony 4,0?
    Czy im mniejsza przyslona tym gorsza ostrość?
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Napisaleś:
    "Oczywiście mozna stosować wszystkie dostępne przysłony, ale należy pamiętać, że używanie obiektywów "na pełnej dziurze" wiąże się z małą głębią ostrości oraz zwykle z utratą jakości; natomiast używanie dużych przysłon (F/11,16,22) powoduje silne skrócenie użytecznego zasięgu błysku oraz szybkie wyczerpywanie się baterii lampy i długie jej ładowanie miedzy kolejnymi błyskami, poniewaz będzie ona wtedy najczęściej wykorzystywała całą swoja moc"
    -------------------------------------------------------------------------------------
    Dlaczego niska przyslona powoduje utratę jakości?
    A dlaczego wysokie przyslony powodują skrócenie użytecznego zasięgu blysku?
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Pozdrawiam.

  9. #79
    Pełne uzależnienie Awatar gwozdzt
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    52
    Posty
    5 780

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Czy ta jedna dzialka przysloniętego obiektywu spowoduje że będzie lepsza ostrość od przyslony 4,0?
    Najczęściej dobrze przymknąć tak ze dwie działki, ale lepszy rydz niż nic :-)

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    Czy im mniejsza przyslona tym gorsza ostrość?
    Dlaczego niska przyslona powoduje utratę jakości?
    W wiekszości obiektywów jest tak, ze najlepszą ostrość dają po przymknieciu o 2-3 działki przysłony od nominalnej.
    Zarówno pełne otwarcie, jak i znaczne przymykanie daje najczęściej gorsze rezultaty.
    Przy przymykaniu przysłony do b. wysokich wartości (f/16, f22) szkodliwy wpływ na ostrość ma dyfrakcja fal świetlnych; natomiast przy otwieraniu nie wiem jakie zjawisko fizyczne odpowiada za spadek jakości.

    Cytat Zamieszczone przez serbio
    A dlaczego wysokie przyslony powodują skrócenie użytecznego zasięgu blysku?
    O rany! Pomyśl trochę... przymykałeś przecież przysłonę do roboczej wartości. I co? Ciemno się robi, no nie? I nietrudno chyba zrozumieć, że nie tylko dla Ciebie jest ciemno - dla lampy też! :-)
    Pozdrowienia, Tomek
    Kilka moich zdjęć... i sprzęt

  10. #80
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    52
    Posty
    243

    Domyślnie

    Dzięki , jeszcze raz dzięki !

Strona 8 z 10 PierwszyPierwszy ... 678910 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •