Cytat Zamieszczone przez mar_ko Zobacz posta
Miałem przez chwilę 17-40 f/4.0. Na dworze OK, w pomieszczeniu latem OK. Jednak już światło 2.8 z mojego 40mm STM robi różnicę.
Coraz bardziej skłaniam się ku jasnym stałkom (wiem, że są takie ze światłem 1.4, ale na razie mnie nie stać :-) i ten 24 f/2.8 mnie kusi.
Jak z 17-40/4L nie byłeś zadowolony, to z 24/2,8 też mógłbyś nie być. Twoje oczekiwania może spełnić 24/1,4L lub sigma 20/1,4.


Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
Uważam, ze dalsze prowadzenie tego "podwątku" o pojęciu perspektywa jest bez sensu.
Powtarzamy w kółko to samo.
Mimo to jeszcze raz spróbuję z Tobą polemizować.


Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
Nic nie kadrowałem, to są zdjęcia z aparatu przy różnych ogniskowych obiektywu
Kadrowałeś, oczywiście nie poprzez wycięcie wybranego fragmentu kadru, ale wybierając odpowiednie fragmenty obserwowanego obrazu oraz dobór odpowiedniej ogniskowej obiektywu i odpowiedniego ustawienie aparatu.


Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
Perspektywa dotyczy wrażenia głębi przy patrzenia na zdjęcie.
To uproszczenie trochę wypaczające istotę perspektywy.
Perspektywa to sposób oddania trójwymiarowych obiektów i przestrzeni na płaszczyźnie w taki sposób aby patrzący na rysunek miał wrażenie głębi, to rodzaj przestrzennego związku pomiędzy obiektami ujętymi w kadrze, sposób postrzegania tych obiektów na podstawie ich ułożenia przestrzennego względem siebie oraz względem obserwatora, fotografującego. W zależności od tego, jaką pozycję przyjmie fotografujący w stosunku do fotografowanych obiektów, możemy mówić o różnych rodzajach perspektywy. Tylko zmiana tej pozycji skutkuje zmianą perspektywy.


Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
1. Wrażenie głębi (odległości do lasu) na zdjęciach (#12) jest różne.
To oczywiste, bo te zdjęcia są różne, na każdym zarejestrowany obraz jest inny.


Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
2. A zdjęcia (lewa kolumna) różnią się jedynie ogniskową obiektywu przy której zostały wykonane
Zgadza się, bo perspektywa jest na nich ta sama.


Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
Potrafisz z tych 2 zdań i definicji perspektywy wyciągnąć inny wniosek niż ten że perspektywa (ważenie głębi) na zdjęciu zależy od ogniskowej obiektywu którym wykonuje się zdjęcie ?
Tak, nie tylko ja to potrafię. Ponownie zacytuję wyjaśnienie, które mnie przekonuje: https://www.szerokikadr.pl/poradnik/...warto-wiedziec
BTW jeśli na podstawie prawdziwych przesłanek dochodzisz do fałszywych wniosków, to IMO oznacza że eksperyment został źle zaplanowany.


Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
Różne ogniskowe obiektywu powodują różne wrażenie głębi na dwuwymiarowym obrazie/zdjęciu
Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tylko te elementy, które widoczne są na każdym z tych zdjęć i przedstawimy je w takiej samej skali odwzorowania, to już tego wrażenia nie będzie. Relacje przestrzenne między tymi elementami na każdym z tych zdjęć są takie same. Sposób przedstawienia tych elementów również jest taki sam.



Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
Różne wrażenie głębi na obrazie spowodowane jest właśnie różnym kątem widzenia obiektywów o różnych ogniskowych.
A moim zdaniem to wrażenie jest spowodowane różną ilością obiektów które są na nich widoczne i różną odległością rzeczywistą między najbliższymi i najbardziej oddalonymi. To przecież oczywiste, że im większa rzeczywista odległości między obiektami w centrum kadru i widocznymi na jego brzegach tym wrażenie głębi na zdjęciu będzie bardziej wyraźne.
Jeśli to nie jest w stanie Cię przekonać, to chyba się poddam, jednak nie przyznając Ci racji.