Skoro nikt nie wraca to pozwole sobie dokończyć pewna dyskusję
Ja nie wiem czy janeek napisał dobrze, nie znam 24-105
ale wiem, że ja napisałem dobrze
i u namacalny dowód na to, że słaby obiektyw da zysk na gęstej matrycy.
Sorry ze z nikona, ale testów szkieł na 5Dmk4 jeszcze nie ma, więc linkuje z nikona.
wybrałem dwa aparaty - jeden ma matryce 12 Mpx (N D700), drugi 36 Mpx (N D800E) i jeden obiektyw wręcz referencyjny, król ostrości (N 200/2), a drugi słaby - w rankingu dxo ma pozycje .... poniżej tysiąc !!! - 24-120/4
na 12 mpx to wygląda tak https://www.dxomark.com/Lenses/Compa...04_441_321_441
a na 36 mpx to wygląda tak https://www.dxomark.com/Lenses/Compa..._404_0_321_814
na mało gęstej matrycy D700 zamiast idealnych 12 mpx uzyskuje sie max 11 (N 200/2) lub 8 mpx ( N24-120)
a na gęstej 36 mpx matrycy D800E mamy aż 34 Mpx ze szkiełka 200/2 ale z 24-120 mamy 15 Mpx. Czyli słabe szkło daje 2x więcej detalu na gęstszej matrycy (zamiast 8 potrafi dać 15 Mpx)
można sobie wybrac szkiełko które ma w rankingu miejsce w okoicach 500 - np nikkor 16-35. Na matrycy 12 Mpx ma 9 mpx, a na 36 Mpx ma .. 19 Mpx.
Na gęstej matrycy jest więcej detalu czy nie?
Jest. 24-120 - z 8 MPx wzrasta do 15. Inne szkło 16-35 z 9 Mpx wzrasta do 19 Mpx.
Dla mnie to oczywistość, ja sie przesiadałem z 12 na 36 Mpx mając blisko dziesięć szkieł - niektóre wyśmienite, ale niektóre "kity" i wiem czy dostawałem więcej i jaka była róznica gdy było szkło dobre a jaka gdy słabe. Na dobrym dostawało się nadal dośc dobry obraz. Ze słabego - słaby, gęstsze matryce są bardziej wymagające, ale .... i tak z tych słabych szkieł dostawało sie więcej detalu. Klikając na 100% na LCD widzę meszki włosowe na twarzy w portretach robionych na 36 Mpx na słabych szkłach. A na 12 Mpx tego nie widziałemn nawet na dobrych szkłach.
Referencyjny N 200/2 na D700 i tak da mi tylko 11 Mpx, a słaby 16-35 da mi na D800E 19 Mpx.
Nie pisz mi że to tak dxo pokazuje i że zle mierzą. Ja miałem body o których pisałem.