Sprawdziłem kilkanaście różnych tutoriali w tym temacie i pod tym linkiem chyba najlepiej omówiono temat:
How to Photograph Paintings and Prints with Copy Lighting - Tuts+ Photo & Video Tutorial
Dodatkowe info można znaleźć w komentarzach.
Matthew Lee:
Facet maluje olejno krajobrazy i w związku z tym ma problemy z odbiciami i błyszczeniem kiedy fotografuje swoje prace. Przed natrafieniem na ten tutorial fotografował je na zewnątrz w cieniu lub w dzień pochmurny i uzyskiwał bardzo dobrą reprodukcję kolorów ale czasami nadal wychodzi mu gdzieś błyszczenie na tych zdjęciach i kończy w postprodukcji.I like this tutorial -thanks. A few questions: Are you using continuous lights here or strobes? Do your lights have soft boxes over them, ie., are you filtering the light source?
Do you recommend using polarizing filters on the lens and polarizing gels over the lights? I'm a landscape painter working in oils, so tend to have trouble with reflections and glare when photographing paintings. Until now, I've been shooting pictures of my work outdoors in the shade or on an overcast day. I get very good color reproduction, but sometimes still get glare. I end up editing it out in Aperture software.
Jeffrey Opp (autor tutoriala):
To o oświetleniu którego użył. Nie znam się na tym więc się nie wypowiem, może inni pomogą.Good questions. The lights are continuous lights not strobes. In this case, I am using daylight balanced compact fluorescent bulbs that are rated at 105 watts. I am using softboxes that have a diffuser over there openings. I am not using any gels or filters over the lights. But that may be an option if can't find another way to reduce the glare from the oil paint surface.
Obiektywy widoczne na zdjęciach to stałoogniskowe Fujinon XF 35 mm f/1.4 R (ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 53 mm) oraz Fujinon XF 60 mm f/2.4 R Macro (ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 91 mm).