Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 21

Wątek: Pomiar światła w studio

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar zdebik
    Dołączył
    Jun 2013
    Miasto
    Londyn
    Posty
    4 069

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Cytat Zamieszczone przez adamm Zobacz posta
    Witam.

    Też przymierzam się do zakupu. Wstępny wybór padł na Sekonic L-758DR.

    Na YT jest sporo filmików na temat różnych światłomierzy.
    Na stronie Sekonic'a z kolei jest obliczone ile $$$$ miesięcznie się oszczędza na skróceniu czasu pomiaru, co by się pokrywało z tym co napisał zdebik.

    Pamiętaj że światłomierz trzeba skalibrować.
    Żeby później nie było że wydałeś trochę kasy a światłomierz nie działa jak się spodziewałeś.


    Dla Sekonica jest specjalna plansza z szarymi polami która kosztuje dodatkowo 700 zł !!!!

    Za to można wpisać do pamięci nastawy kilku obiektywów (i chyba też aparatów).
    Nie wiem tylko czy kalibrację robi się tylko raz dla zestawu body+obiektyw czy również przy zmianie warunków jak np. wychodzisz ze studia w plener.


    Wkurza tylko fakt że importerzy nie dodają polskiej instrukcji obsługi. Może nie jest to strasznie skomplikowane urządzenie, ale jak ktoś nie miał tego wcześniej w rękach to fajnie byłoby coś poczytać.

    Jeszcze gryzę się z tematem światłomierza, ale na 90% będzie zakupiony.

    Pozdrawiam
    adamm
    Mozna tez zrobic kalibracje color checker'em xrite'a. Duzych zmian sie nie ma co spodziewac, ale warto to zrobic.

  2. #12
    Bywalec
    Dołączył
    Mar 2015
    Miasto
    Kielce
    Posty
    129

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Cytat Zamieszczone przez zdebik Zobacz posta
    Duzych zmian sie nie ma co spodziewac, ale warto to zrobic.

    Z tego co zrozumiałem z filmików na YT to w kalibracji chodzi również o to żeby światłomierz nie pokazywał przysłony np. 8.1 tylko takie wartości jakie rzeczywiście może mieć przysłona.


    pozdrawiam
    adamm
    Canon 70D, EF-S 18-135 KIT, EF 100L 2.8 IS USM, YN600EX-RT, 1x400Ws, 2x300Ws

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar zdebik
    Dołączył
    Jun 2013
    Miasto
    Londyn
    Posty
    4 069

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Cytat Zamieszczone przez adamm Zobacz posta
    Z tego co zrozumiałem z filmików na YT to w kalibracji chodzi również o to żeby światłomierz nie pokazywał przysłony np. 8.1 tylko takie wartości jakie rzeczywiście może mieć przysłona.


    pozdrawiam
    adamm
    To ustawiasz w opcjach. W moim przypadku wyraznie bylo widac blad pomiaru ktory sie sumowal gdy zwiekszalem luz zmniejszalem powiedzmy ISO o 3 stop'y.

  4. #14

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Kalibracja się przydaje, bo skąd niby ten biedny światłomierz miałby wiedzieć co to w Twoim aparacie znaczy ISO100?
    Nie jest żadną tajemnicą że trzy różne modele aparatów przy tych samych ustawieniach mogą dać różną ekspozycję :-)

    A sam światłomierz to fajne narzędzie jak chcesz np. łatwo ustawić dwie różne lampy na taką samą moc.
    Albo prześwietlić tło, ale niekoniecznie o pierdyliard EV.
    Albo chcesz sobie ustawić ile światła wpadnie z lampy, a jaki ma być udział zastanego (no, nie wiem czy Polaris to umie, ale mój Sekonic potrafi).
    Albo po prostu nie chce Ci się bawić w zgadywanie, tylko chcesz mieć od pierwszego strzału poprawną ekspozycję.

    Można żyć bez światłomierza, ale jak się robi zdjęcia z błyskiem w manualu, to wygodnie jest go mieć.

  5. #15
    Bywalec
    Dołączył
    Mar 2015
    Miasto
    Kielce
    Posty
    129

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Cytat Zamieszczone przez adam.dorozinski Zobacz posta
    mój Sekonic potrafi
    Adamie, a który model posiadasz?
    Ja dzisiaj wysyłałem maila w sprawie L-758DR do polskiego przedstawiciela z pytaniem o wyposażenie go w nadajnik RT-32CL zamiast standardowego nadajnika, ale nic konkretnego nie odpowiedzieli.
    Canon 70D, EF-S 18-135 KIT, EF 100L 2.8 IS USM, YN600EX-RT, 1x400Ws, 2x300Ws

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar zdebik
    Dołączył
    Jun 2013
    Miasto
    Londyn
    Posty
    4 069

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Cytat Zamieszczone przez adam.dorozinski Zobacz posta
    Kalibracja się przydaje, bo skąd niby ten biedny światłomierz miałby wiedzieć co to w Twoim aparacie znaczy ISO100?
    Zgadza sie, sam ostatnio robilem profil 60D i z 5D3 roznia sie troche, ten domyslny tez nie powala.

  7. #17

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Adam - Sekonic L-358. Wyrwany z allegro bodaj za jakieś 600PLN w stanie idealnym ;-)

  8. #18
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2011
    Posty
    84

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Ja miałem podobny dylemat, rozwiązałem go klikając kup teraz… no i czekam na przesyłkę. Do tej pory używałem podglądu na aparacie, nie zawsze się to sprawdza. Mam nadzieję że światłomierz pomoże mi w ustawieniu parametrów tak aby cały kadr był właściwie doświetlony. Postanowiłem zainwestować w używany, zawsze można go odsprzedać w cenie zakupu.

  9. #19
    Bywalec
    Dołączył
    Mar 2015
    Miasto
    Kielce
    Posty
    129

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Odświeżę trochę temat.

    W tym tygodniu kupiłem nówkę L-758cine i do tego Target II.

    Może coś podpowiecie w temacie kalibracji.

    1- światło zastane

    Przy pomiarze światła padającego:
    ISO 100
    czas 1/8
    f 5.6

    przy próbie pomiaru światła odbitego, przy tym samym ISO i czasie, f pokazuje mi np. 13

    I jakbym nie kombinował z ustawieniami, to różnica pomiędzy f na świetle padającym jest duża w porównaniu z odbitym.

    Najgorsze że w programie DTS nie ma do wyboru takich wartości jakie mi pokazuje światłomierz.

    Przy próbach ze światłem błyskowym jest to samo.
    Przy okazji wyszło, że moje Powerluxy studyjne działają jak sobie same chcą.

    Każdą lampę sprawdzałem osobno i jedna nawet byłaby OK, natomiast przy drugiej światłomierz co 5-6 błysk pokazuje inną przysłonę.
    Tak się dzieje przy małych mocach lamp. Przy większych, prawie na maxa, więcej błysków idzie takich samych.

    Chciałem sobie zrobić 2 profile, jeden do światła zastanego (jak będę np. gdzieś w plenerze) i drugi do błyskowego.

    Jutro jeszcze raz podejdę do tematu.
    Spróbuję pobawić się w ustawienie lamp w różnych odległościach. Może znajdę taki układ gdzie jednocześnie przy świetle padającym i odbitym będę miał wartości f takie jakie są do wyboru w DTS.

    Jeśli ktoś z Was kalibrował to może podpowie czy bawić się w ustawianie odległości lamp, czy po prostu wybrać najbliższą wartość jaka jest dostępna w DTS.

    I na koniec jeszcze jedno pytanie:
    czy różnica pomiędzy pomiarem przy świetle padającym a odbitym powinna być o kilka przysłon (przy ustawionym na stałe czasie), czy raczej powinno być to np. typu 8,0 vs. 8.7

    Pozdrawiam
    adamm
    Canon 70D, EF-S 18-135 KIT, EF 100L 2.8 IS USM, YN600EX-RT, 1x400Ws, 2x300Ws

  10. #20
    Pełne uzależnienie Awatar zdebik
    Dołączył
    Jun 2013
    Miasto
    Londyn
    Posty
    4 069

    Domyślnie Odp: Pomiar światła w studio

    Padajace a odbite to dwa rozne swiaty. Wezmy taki przyklad: swiatlo to samo ale na jednej stronie czarny zamsz a na drugiej srebrny reflektor. Jak myslisz ile stopow swiatla "zje" zamsz?

    https://youtu.be/foa_aEzGcUY

    Tak to sie robi. Osobiscie wole stale... czasem jak piszesz, pomiar skacze z powodu nierownego blysku

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •