-
Poruszone zdjęcia 5D + 24-105 + 580EX II
Witam,
Początkującym raczej nie jestem, ale czegoś nie rozumiem na moich ostatnich zdjęciach... Spójrzcie proszę na fotki (średnio co 3 moje zdjęcie w reportażu takie wyszło) A oto niektóre przykłady, które wyszły poruszone (mały resize, bez obróbki):
Lampa, nieporuszone
Lampa, tu pani składająca życzenia poruszona
Lampa, wszystkie osoby poruszone
Lampa, poruszone (nieostre?)
Lampa, nieporuszone (dlatego, że nie było dużego ruchu?)
Lampa, wszystkie osoby poruszone
Jak wyżej, ale musznik ostry - nieporuszony?
Bez lampy ostre, nieporuszone
Bez lampy poruszone
Lampa, poruszone
Lampa, poruszone
Lampa - ręce i włosy poruszone, łańcuszek ostry
Lampa - głowy i ręce poruszone
Lampa, mało światła zastanego - zdjęcie nieporuszone
Lampa, w miarę dużo światła zastanego, poruszone
Lampa, dużo światła zastanego, poruszone
WTF robię źle? Nigdy wcześniej nic takiego mi się nie zdarzyło. Parametry podobne na wszystkich zdjęciach, błyskane lampą skierowaną prosto w górę z wysuniętym plastikowym daszkiem (oprócz 2 sztuk).
Nie wiem, czy ma tu znaczenie dużo światła zastanego, bo im więcej tego światła tym bardziej poruszone były zdjęcia. W sensie ruchome elementy na zdjęciach są poruszone - dlaczego?
Przecież lampa ma zamrozić ruch... Sprzęt w tytule.
-
Dobrze kombinujesz. Lampa zamrozi ruch, jeśli jest jedynym/dominującym żródłem światła. Tutaj tak nie jest. Miałeś sporo światła zastanego i to ono spowodowało, że przy czasie 1/60 np. pani składająca życzenia (i pewnie w charakterystyczny w takich sytuacjach sposób energicznie potrząsająca głową) jest nieostra. Musiałbyś skręcić przysłonę tak mocno (przy tym czasie), żeby bez lampy fota wyszła prawie czarna i dowalić jakąś mocną lampą, ale łatwiej byłoby podnieść iso w ten sposób skracając czas :)
-
a wez sobie zrob liste jaki byl czas ekspozycji na ktorym zdjeciu, a w kolumnie obok jak bardzo wydaje sie poruszone.
jesli dostrzezesz jakas zaleznosc, to masz swoja odpowiedz. a jestem gotow postawic flaszke, ze taka zaleznosc szybko dostrzezesz
-
Dzięki za podpowiedzi, więc jaki jest pi*drzwi bezpieczny czas, aby przy takich okazjach osoby nie wyszły poruszone na zdjęciach (wiem, że są różne warunki itp itd, ale może coś ok 1/125, 1/160)?
Cytat:
Zamieszczone przez
akustyk
a wez sobie zrob liste jaki byl czas ekspozycji na ktorym zdjeciu, a w kolumnie obok jak bardzo wydaje sie poruszone.
jesli dostrzezesz jakas zaleznosc, to masz swoja odpowiedz. a jestem gotow postawic flaszke, ze taka zaleznosc szybko dostrzezesz
No właśnie pierwsze 1-3 oraz 6-7 są z czasem 1/60
Reszta 1/80, poza 1/60 na fotce 11 oraz 1/100 na fotce 14.
Nie widzę zależności, no chyba, że czasy dłuższe niż 1/100 skutkują takimi efektami podczas światła dziennego (zastanego).
Akustyk - postawię Ci flaszkę (oczywiście weselną - bo mam ich kilka a nie piję alkoholu), jak wyłożysz mi na tacy mój błąd - chyba, że już go napisałem ;)
-
Cytat:
Zamieszczone przez
Barthek1983
No właśnie pierwsze 1-3 oraz 6-7 są z czasem 1/60
Reszta 1/80, poza 1/60 na fotce 11 oraz 1/100 na fotce 14.
Nie widzę zależności, no chyba, że czasy dłuższe niż 1/100 skutkują takimi efektami podczas światła dziennego (zastanego).
Akustyk - postawię Ci flaszkę (oczywiście weselną - bo mam ich kilka a nie piję alkoholu), jak wyłożysz mi na tacy mój błąd - chyba, że już go napisałem ;)
wydaje mi sie, ze czasy sa na granicy zamrozenia ruchu gdyby nie uzywac lampy. i gdzieniegdzie ludzie ruszali sie za szybko. na przykladzie zdjec 1-2: mloda jest ostra, bo sie nie wiercila. ale laska skladajaca zyczenia na jednej focie juz nie.
ja bym kombinowal w desen skrocenia czasow i przeniesienia zrodla swiatla glownie na lampe - wiecej z blysku, mniej z zastanego. bo jak blysk jest glownym zrodlem swiatla w scenie, to takie wrazenie nieostrosci nie powstanie.
moim zdaniem jednak rzecz za dlugich czasow.
-
jeżeli robiłeś na funkcji Av, to - jak powyżej - aparat stara sie wykorzystać całe światło zastane jako główne/dominujące. Lampa rozświetla cienie, ale nie zamraża ruchu.
Jeżeli robiłeś w M, to zbyt długi czas pozwolił światłu zastanemu na dominację, powodując ten sam efekt.
Flaszka dla Akustyka :-)
-
Cytat:
Zamieszczone przez
ARN
jeżeli robiłeś na funkcji Av, to - jak powyżej - aparat stara sie wykorzystać całe światło zastane jako główne/dominujące. Lampa rozświetla cienie, ale nie zamraża ruchu.
Jeżeli robiłeś w M, to zbyt długi czas pozwolił światłu zastanemu na dominację, powodując ten sam efekt.
Flaszka dla Akustyka :-)
Robiłem głównie na M. Będę miał nauczkę na przyszłość, dzięki za wyjaśnienie, już myślałem o początkach Parkinsona, chwiejącej się matrycy lub uszkodzonej stabilizacji :)
No to kiedy chłopaki pijemy ? :D
-
Przecież nie pijesz alkoholu?;)
Btw - takie minimalne poruszenie w czym przeszkadza?;)
-
Cytat:
Zamieszczone przez
wojkij
...
Btw - takie minimalne poruszenie w czym przeszkadza?;)
W oglądaniu fotki 100%, jak przystało na to forum :mrgreen:
-
Jak powyżej o zamrażaniu ruchu przez lampę i stara zależność dla ogniskowej 100mm-czas najmniej 1/100s, ogniskowa 200mm-czas 1/200s itd.
I odporność na stres lub kielicha przed imprezą żeby się wyluzować i uspokoić ręce.
-
Cytat:
Zamieszczone przez
dasiek
Jak powyżej o zamrażaniu ruchu przez lampę i stara zależność dla ogniskowej 100mm-czas najmniej 1/100s, ogniskowa 200mm-czas 1/200s itd.
I odporność na stres lub kielicha przed imprezą żeby się wyluzować i uspokoić ręce.
hehe, jak zapewne zauważyłeś - kolega Barthek1983 ma 5D, więc jak sobie w tej puszce wyobrażasz synchro z lampą na 1/200s wg tej starej zasady (skądinąd słusznej), skoro - o ile pamiętam - max. to 1/160? ;)
-
Cytat:
Zamieszczone przez
wojkij
Przecież nie pijesz alkoholu?;)
Btw - takie minimalne poruszenie w czym przeszkadza?;)
Mocno rozcieńczę :)
Mi raczej przeszkadza w odbiorze fotki takie poruszenie.
Ale mogę chociaż powiedzieć, że rodzina była "poruszona" na ceremonii :D:D
Cytat:
Zamieszczone przez
dasiek
Jak powyżej o zamrażaniu ruchu przez lampę i stara zależność dla ogniskowej 100mm-czas najmniej 1/100s, ogniskowa 200mm-czas 1/200s itd.
I odporność na stres lub kielicha przed imprezą żeby się wyluzować i uspokoić ręce.
Muszę spróbować, ale to kierowcę trzeba znaleźć ;) co nie co musieliby goście też zaserwować sobie, bo się za szybko ruszają :)
Cytat:
Zamieszczone przez
ARN
hehe, jak zapewne zauważyłeś - kolega Barthek1983 ma 5D, więc jak sobie w tej puszce wyobrażasz synchro z lampą na 1/200s wg tej starej zasady (skądinąd słusznej), skoro - o ile pamiętam - max. to 1/160? ;)
Coś mi mówi, żę w instrukcji i menu aparatu jest 1/200.
Dzięki raz jeszcze za cenną pomoc, co ja bym zrobił bez forum.
A co tam flaszki dla wszystkich :D
-
Cytat:
Zamieszczone przez
Barthek1983
...
Coś mi mówi, żę w instrukcji i menu aparatu jest 1/200.
Dzięki raz jeszcze za cenną pomoc, co ja bym zrobił bez forum.
A co tam flaszki dla wszystkich :D
Chyba instrukcję na stadionie kupiłeś ;)
Synchro z lampą na 1/200 ma nowa piątka, a mkI ma 1/160 (o ile pamiętam, bo swoją sprzedałem w listopadzie ub roku, ale przypominam sobie jak na to MMM na forum psioczył)
Stawiam wódkę przeciwko nitroglicerynie :-D , że mam rację
-
-
Cytat:
Zamieszczone przez
ARN
Stawiam wódkę przeciwko nitroglicerynie :-D , że mam rację
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/
no to lecisz ;) tylko, prosze Cie, nie pluj :mrgreen:
-
noooooooooo, to przegrałem :evil:
d..a wołowa ze mnie - instrukcja od 5D została mi na półce; wystarczyło sięgnąć :oops:
Odszczekuję i wypijam połówkę nitrogliceryny (nie plując przy tym), a flaszkę, zaproponowaną przez Barthek1983, honorowo oddaję kolegom, którzy mieli rację :-(
-
Ja przyjąłem taką zasadę:
Jeżeli fotografują ludzi bez lampy, tylko światło zastane lub z lampą ale jako rozjaśnienie cieni, to czas nie dłuższy niż 1/160.
Jeżeli głównym źródłem światła jest lampa, to czask ok. 1/60. Jednakże staram sie mierzyć i robić na M i bazować głównie na świetle zastanym. Pierwszy plan lampa zawsze zamrozi, drugi plan nie jest tak ważny, bo i tak poza ostrością a ma wyjść dobrze naświetlony. Trzeba trochę pokombinować, zrobić na różnych nastawach i pooglądać. Tu nie ma złotej reguły, wszystko zależy od warunków.
-
Cytat:
Zamieszczone przez
ARN
hehe, jak zapewne zauważyłeś - kolega Barthek1983 ma 5D, więc jak sobie w tej puszce wyobrażasz synchro z lampą na 1/200s wg tej starej zasady (skądinąd słusznej), skoro - o ile pamiętam - max. to 1/160? ;)
Lampa 580ex ma funkcje HSS (synchronizacja błysku z krótkimi czasami), która pozwala na robienie zdjęć z o wiele krótszym czasem.
Pozdrowionka
-
Cytat:
Zamieszczone przez
dasiek
Lampa 580ex ma funkcje HSS (synchronizacja błysku z krótkimi czasami), która pozwala na robienie zdjęć z o wiele krótszym czasem.
Pozdrowionka
Wystarczy tylko na lampie włączyć funkcję oznaczoną literką H z piorunkiem :).
-
Panowie
Zasugerowałem się (fakt, nie napisałem), że kolega robi w trybie Av. Wtedy jest blokada na 1/200 (a nie na 1/160, co już odszczekałem)
Cytat:
Zamieszczone przez
dasiek
Lampa 580ex ma funkcje HSS (synchronizacja błysku z krótkimi czasami), która pozwala na robienie zdjęć z o wiele krótszym czasem.
Pozdrowionka
Cytat:
Zamieszczone przez
Matsil
Wystarczy tylko na lampie włączyć funkcję oznaczoną literką H z piorunkiem :).
Znam dobrze swoją lampę i jej piktogramy.
-
W Av jest możliwy HSS, nawet na 400D ;)
-
Cytat:
Zamieszczone przez
_igi
W Av jest możliwy HSS, nawet na 400D ;)
A bez HSS tylko 1/200 w 5D :-P
-
Kiedy to właśnie HSS pozwala nam focić bez większych zmartwień z wyższymi czasami, więc nie wiem o co kaman. ;) A tak poza tym już to wszystko rozbija się*o ogniskowe, przy szerokim kącie 1/15 to nie jest wyzwanie, przy pięćdziesiątce zjazd do 1/30 przy statycznych scenach, przy 1/60 jest już*w porządku.
-
Cytat:
Zamieszczone przez
_igi
Kiedy to właśnie HSS pozwala nam focić bez większych zmartwień z wyższymi czasami, więc nie wiem o co kaman. ;) A tak poza tym już to wszystko rozbija się*o ogniskowe, przy szerokim kącie 1/15 to nie jest wyzwanie, przy pięćdziesiątce zjazd do 1/30 przy statycznych scenach, przy 1/60 jest już*w porządku.
Jak nie wiesz "o co kaman", to cię naprowadzę : koledze Barthek1983 niektóre postaci wyszły poruszone, ponieważ zastosował zbyt długi czas naświetlania. Jego ogniskowe masz w EXIFach. "Zjazd" do dłuższych czasów nie pomoże, kiedy sceny nie są statyczne. I o tym była dyskusja.
I, kolego, ustawienie w HSS nie pomoże
-
Cytat:
Zamieszczone przez
ARN
Jak nie wiesz "o co kaman", to cię naprowadzę : koledze Barthek1983 niektóre postaci wyszły poruszone, ponieważ zastosował zbyt długi czas naświetlania. Jego ogniskowe masz w EXIFach. "Zjazd" do dłuższych czasów nie pomoże, kiedy sceny nie są statyczne. I o tym była dyskusja.
I, kolego, ustawienie w HSS nie pomoże
Kolego, odnosiłem się tylko do tego, co napisałeś*a propos rzekomej blokady w Av na 1/200. HSS to skutecznie rozwala, więc nie ma o czym zbytnio gadać.
A same czasy to kwestia doświadczeń. Najbezpieczniejsze są*1/60 albo 1/125 w górę, niezależnie od ogniskowej. Ale zaznaczyłem tylko, że są*wypadki, gdzie 1/30 wystarczy, podobnie zresztą*jak i np. 1/15. ;)
-
Cytat:
Zamieszczone przez
_igi
Kolego, odnosiłem się tylko do tego, co napisałeś*a propos rzekomej blokady w Av na 1/200. HSS to skutecznie rozwala, więc nie ma o czym zbytnio gadać.
otóż właśnie - jest blokada na 1/200 i nic (poza HSS) tego nie zmieni. Czy ja stwierdziłem coś innego?
Cytat:
Zamieszczone przez
_igi
A same czasy to kwestia doświadczeń. Najbezpieczniejsze są*1/60 albo 1/125 w górę, niezależnie od ogniskowej. Ale zaznaczyłem tylko, że są*wypadki, gdzie 1/30 wystarczy, podobnie zresztą*jak i np. 1/15. ;)
I właśnie kolega Barthek1983 zbiera to doświadczenie.. Kategoryczne stwierdzenia "najlepsze są..." włóżmy między bajki. Właśnie kolega miał z takimi czasami problem, więc mu podpowiedzieliśmy..
WSZYSTKO zależy od sytuacji.
A "najbezpieczniejszy", to jest krótszy czas niż 1/160 w mocnym świetle zastanym