Jestem początkującym fotografem, i chciałbym zapytać was o rade na temat używania filtrów przy robieniu zdjęć nocnych i krajobrazów. jakie filtry używać i czy w ogóle sie w to bawić. jeżeli macie jakieś doświadczenia to chętnie poczytam. pozdrawiam
Wersja do druku
Jestem początkującym fotografem, i chciałbym zapytać was o rade na temat używania filtrów przy robieniu zdjęć nocnych i krajobrazów. jakie filtry używać i czy w ogóle sie w to bawić. jeżeli macie jakieś doświadczenia to chętnie poczytam. pozdrawiam
Do krajobrazów polar albo szara półówka, może też przydać się filtr ND8... do zdjęć w nocy może być przydatny filtr zielony (jeśli zamierzasz publikować zdjęcia w B&W), ale znalezienie dobrego filtra tego rodzaju może być trudne, a efekt niewiele lepszy niż osiągnięty w photoshopie.
absolutnie nie myśl o filtrach w czasie zdjęć nocnych! za mało Ci blików i flar? zapomnij... nawet UV lepiej zdjąć
natomiast do krajobrazu niezbędny jest CPL, warto UV i można pomyśleć nad 0,9 hard grad
Czasami, przy zdjęciach wykonywanych w plenerze, o zmierzchu lub podczas pełni, przydać się mogą szare połówki. W miejskiej fotografii nocnej używa się efektownych filtrów gwiazdkowych (podobny efekt można osiągnąć domykając przysłonę do wartości f/11 - f/16, ale nie zawsze jest to pożądane z innych względów).
do fotografii nocnej podobno są filtry które usuwają czerwony zafarb z nieba - pewności nie mam bo na żywo się z nimi nie spotkałem :) może ktoś się z nimi spotkał to wyjaśni :)
Uzupełniając, polecam lekturę:
http://canon-board.info/showthread.php?t=32938
W słoneczne dni filtr polaryzacyjny najlepsze efekty daje kiedy promienie padają prostopadle do obiektywu, szybko nauczysz się go używać.
W pozostałe dni jakiś dobry UV.
Jeśli Ci zależy na jakości nie oszczędzaj na filtrach.
Do pozostałych typów filtrów trzeba nabrać trochę doświadczenia.
teoretycznie powinien powiększać kontrast poprzez usuwanie promieni UV, które nie tworzą obrazu tylko jakąś mgłę, ale w praktyce ma to znaczenie dopiero powyżej 2000m npm... w analogu podobno był bardziej użyteczny
do krajobrazów najlepiej: CPL czyli filtr polaryzacyjny kołowy oraz zestaw szarych połówek o różnej gradacji... najlepiej zaopatrzyć się w zestaw cokinów, będzie jak znalazł na różne obiektywy
Czy taki „Holder” jest uniwersalny i pasuje do wszystkich rodzajów obiektywów, czy może filtry typu „Cokin” jest uniwersalny a „Holdery” są zmienne w zależności o średnicy przedniej soczewki obiektywu?
holder jest ten sam, zmieniasz adapter (taki pierscien)
Holder jest uniwersalny.
Zmieniasz jedynie adaptery (takie metalowe pierścienie nakręcane na obiektyw i wsuwane w holder) - gdyż występują w różnych wersjach (średnica gwintu).
zamawiając pomyśl od razu o dekielku. Ja byłem przekonany ze wykorzystam ten ktory miałem ale niestety cokin na wszystkim chce zarobić i nie zrobil żadnych nacięc na pierścieniu żeby pasowały te uniwersalne dekielki tylko trzeba kupować specjalne do systemu.
Chyba że za każdym razem chcesz odcręcac całość. ;)
Że tak odświeżę wątek. Mam dwie kwestie:
Czy szara połówka jest dobrym rozwiązaniem w fotografii architektury? Jeśli tak to jaka?
I czy można ową szarą połówkę mieszać z polarem?
No wiesz i jednego i drugiego nikt Ci nie zabroni stosować tylko nie widzę większego sensu stosować połówkę w architekturze choć kto wie może i bywają takie sytuacje gdzie taka połówka spełni swoje zadanie zważ to że połówki maja różną gradacje jedna są mocniejsze inne słabsze ponadto zakończenie gradacji tez jest inne albo twarde albo miękki ponadto nie wiem na co się zdecydujesz jeśli coś w stylu Cokin lub Hitech będziesz miał większe pole manewru ,nakręcana bardzo ogranicza . Polar + połówka hmm sporo przyciemnisz i czas się wydłuży ale jeśli chcesz się pobawić to czemu nie ,rezultaty sam zobaczysz.
Połówkę stosuje się do kompensacji różnicy pomiędzy jasnym a ciemnym obszarem scenerii , np w pejzażu ale o tym na pewno wiesz.Więc moim skromnym zdaniem polar byłby lepszym rozwiązaniem ale też do wszystkiego się nie nada , ale jeśli masz architekturę na tle nieba to jak najbardziej wydobędziesz ładny błękit i ewentualne chmurki.Zasady działanie filtra CPL też na pewno znasz.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Masz racje dziobolek jasne że można tylko wszystko w granicach rozsądku coby nie wyglądało trochę dziwnie jak połowa np.katedry będzie zbyt ciemna , ale tak jak piszesz da się i można .
Polar nie zredukuje dużej różnicy tak jak to zrobi połówka.
I co z tego że będziesz miał ładne niebo z polarem, jeśli w dole będzie ciemnica.
Nie stosuję polara lub polara z połówką jeśli pragnę w kompozycji zachować
refleksy w lustrzanych powierzchniach.
Generalnie "temat rzeka" - można "filozować" w nieskończoność.
Każdy ma swoje wypracowane techniki - trzeba je po prostu wypracować,
najlepiej metodą "prób i błędów".
Pozdrówka!
dziobolek dokładnie tak jak piszesz trzeba sobie wypracować i pstrykać przede wszystkim. Niemniej jednak wszystko zależy od panujących warunków a to co w danym momencie zastosujemy to zależy od nas .
Pozdrawiam :)
ze tak sie dołacze z pytaniem
jakie filtry oprucz CPL są najczesciej używane i sie sprawdzają do pejzażu, jesli to cos zmieni chodzi o wschody
głownie mi chodzi o połówkowe do cokina? marka zapewnie hitech dobre i nie drogie
jaka gradacia i soft czy hard i tak kilka pozycji?
pozdrawiam
W swojej stopce masz dobry link który na pewno Ci pomoże w znaleznieniu już istniejących wątków, np pare minut temu w "Technika fotografowania". Tutaj jeden link na zachętę:
http://canon-board.info/showthread.php?t=25638
Typowo wschody/zachody polecam - Reverse Neutral Density Graduated Filters lub zamienniki.
Poza tym na forum w dziale Osprzęt Dedykowany>Pozostałe temat "Filtr połówkowy.. troche nietypowy"
Pozdrówka