:)witam proszę o kilka wskazówek jak precyzyjnie sprawdzić (przy zakupie) czy obiektyw niema back ani front focusa, podejrzewam że problem był wielokrotnie omawiany - link mile widziany, dziękuje :)
Wersja do druku
:)witam proszę o kilka wskazówek jak precyzyjnie sprawdzić (przy zakupie) czy obiektyw niema back ani front focusa, podejrzewam że problem był wielokrotnie omawiany - link mile widziany, dziękuje :)
Macie problemy...... jak chce sprawdzać to niech sprawdza, ja tam moja L to zamówiłem pocztą i po odebraniu od razu w plener, ostre zdjęcia były to nie odsyłałem......
Żeby wielokrotnie omawiać problemy, to nawet nie trzeba mieć szkieł. Co innego z robieniem zdjęc... Najprecyzyjniej, to wyjaśnisz sprawę z tymi, co nie mają czasu robić zdjęć, bo jeszcze testów nie dokończyli :) Albo nawet nie zaczęli, bo boją się cokolwiek kupić...
poza tym że warto czasem samemu poszukać to jeśli chcesz ekstremalnie ciasną GO to polecam szkło 50/1.2 na pełnej dziurze i sprawdź czy AF trafia w punkt :)
Podpinam się pod ten wątek, bo nie znalazłam bardziej odpowiedniego na moje pytanie...
Zauważyłam, że mój 400D czasami ma problem z back focusem.
Z różnymi obiektywami, ale nie zawsze - mniej więcej jedno na sześć zdjęć ma przesuniętą ostrość do tyłu o parę centymetrów (np. ostrzę na oczy a ostre mam... uszy ;-) )
Najbardziej dziwi mnie, że nie wszystkie zdjęcia mają ten problem a tylko część - jednak jest to trochę upierdliwe...
Wczoraj robiłam "test" z AF na punkcie centralnym, i back focus na jest ewidentny.
Czy to normalne?
Czy można / trzeba to wyregulować?
Takich watkow jest setki, ale nikt Ci nie potwierdzi, dopoki nie zobaczy zdjec oraz nie pozna warunkow, w jakich byly zrobione.
A jak jestes pewna BF i przeszkadza Ci to, to wyslij do serwisu.
No właśnie dziwi mnie to, że na niektórych zdjęciach ostrość jest idealnie tam, gdzie było ostrzone, a na niektórych jest przestrzelona...
Gdybym miała problem na każdym zdjęciu, wiedziałabym co robić - a tak...?
W dodatku problem dotyczy dwóch obiektywów...
Specjalnie robiłam wczoraj zdjęcia w jpg, żeby potem sprawdzić w Zoom Browser, na co skierowany był punkt AF.
Na niektórych zdjęciach jest ok, a na niektórych - tak jak pisałam - punkt wycelowany w nos, a uszy ostre :shock:
Wszystkie swoje obiektywy kupiłem wysyłkowo, bez możliwości testowania. Jeżeli ktoś ma możliwość sprawdzenia to może jednak warto spróbować. Odradzam tablice testowe. Proponuję prymitywny test: maksymalny otwór przysłony, środkowe pole AF, płaska tabliczka z jakims wyraźnym elementem jako obiekt, obok obśmiewany murek. Jak mamy statyw to fajnie. Robimy coś takiego:
Jak się spodoba rozkład głębi ostrości na murku to można już nie robić więcej testów:D .
marfot wielkie dzięki!!!
Nie wiem dlaczego tak wielu ludzi pisze bierz aparat i idź robić zdjęcia nie przejmuj się FF/BF .
Dlaczego, jeśli mogę sprawdzić obiektyw przed zakupem to mam tego nie robić? Kolega zadał proste pytanie a tu zamiast prostej odpowiedzi najpierw go zjechali kazali klęczeć na grochu :) itd. sam wydałem ostatnio 4k na szkło, tylko miałem komfort cyknięcia kilku fotek. Bym był spokojniejszy jak bym widział wcześniej Twoje zdjęcie jeszcze raz dzięki.
Lepiej wiedzieć przed zakupem jak to sprawdzić i to zrobić niż potem się wściekać że się ma pecha i z obiektywem jest coś nie tak, lub słać go na żytnią lub toczyć boje ze sprzedawcą o wymianę szkiełka
Powinno się gdzieś przykleić temat z dokładnym opisem: jak to się robi z jakiej odległości i z jakiego kąta, na jakiej przysłonie i czasie, jaki punkt AF jaki pomiar światła gdzie znaleźć tablice testowe
Fotografia cyfrowa się rozwija i będzie coraz więcej tego typu pytań, jestem tu krótko na forum i już sam widziałem sporo takich pytań i sam dwa razy szukałem na nie odpowiedzi A tu masa nabitych postów i bardzo mało treści
fajny patent marfot !
obawiam się, że tych 20% mogą w serwisie nie zauważyć ;-)
Ciekawy artykuł serwisu Tamrona odnośnie naszego tematu:
http://www.foto-technika.pl/download...stChart_PL.pdf
Witam
Od jakiegoś czasu moje zdjęcia sa nieostre.
Mam Canona 30D i obiektywy Canon 17-55 f:2.8 oraz 50 f:1.8.
Obiektywy działają bez zarzutu, i nie ma mowy o żadnym AF lub FF.
Myślę, że może być to wadliwość body lub złe ustawienia (Custom Functions).
Zdjęcia, jakie wykonuje to w dużej części portrety. Modelka nie jest bardzo ruchliwym obiektem, pracuję przy dobrym świetle, oraz próbowałam wiele kombinacji przyszłona/czas naświetlania.
Problem jest taki: minumium 2 zdjęcia na 6 są nieostre.
Przykłady są poniżej.
Są to zdjęcia prosto z karty, bez obróbki.
W kolejnośći robienia. Za każdym razem przed naciśnięciem spustu migawki otrzymuję potwierdzenie AF. Mimo tego zdjęcia nadal są nieostre/poruszone...
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/links/magda-1/
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/links/magda-2
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/links/magda-3/
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/links/magda-4/
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/links/magda-5/
Bardzo proszę Cię o pomoc. Przewertowałam forum, jak i instrukcje. Nigdzie nie znalazłam odpowiedzi na mój problem.
Dziekuje.
Nie moge otworzyć fotek...
Mam identyczny zestaw body + obiektywy ( co praktycznie niewiele wnosi :smile:) ale nie sądzę aby problem był sprzętowy. Z przedstawionego zestawu zdjęć nieostre jest nr 3 i ponieważ nigdzie nie ma płaszczyzny ostrości jest to chyba jednak poruszenie (modela lub fotografującego) albo przesunięcie płaszczyzny ostrości przed model też na skutek poruszenia. Z opisu wynika że pacujesz w trybie One Shot a to wymaga zachowania odległości od modela z dużą dokładnością po zamrożeniu AF. Może tu coś zawodzi. Proponowałbym ciągły AF, jedno środkowe pole AF na oku modela, czas ok 1/125 i nie wiercić się przesadnie:smile:.
Dzieki marfot. Zdjęcia były ze statywu. Modelka też spokojna.
Lecz nawet przy robieniu w innej efekt jest ten sam.
Jedna fota ostra, jedna poruszona.
Wczeniej mialam jeszcze pare Canonów.
Eos 300, Eos 33, Canon 5G, teraz Canon 20D. Nigdy nie mialam tego problemu.
Punt pomiaru jest centralny. Obiektyw jest świetny, więc co to jest?
Może jednak powtórzyć próbę na martwej naturze, ze statywu z wyłączonym IS ? Jakieś zmienne trzeba wyeliminować.
Miałem 2 aparaty, 350D i 30D. W obydwóch był problem z ostrością, zdjęcia to po prostu mydełko. Teraz mam 40D, i problem przestał istnieć, czy fotografuję gdy jest jasno czy ciemno, z ISem bez IEsa, zdjęcia wychodzą żyleta :) Na tych samych obiektywach.
Nie wiem czy to ma jakiś związek, ale dwa pierwsze aparaty miały polską instrukcje i serwis Canon Polska, natomiast 40D nie miał instrukcji po polsku, i ma jedynie gwarancje Canon Europa. Chodzi mi o dystrybucję, skąd pochodzą.
J.J. hmmm. A gdzie kupiłeś nowego 40D? Sprawdzałeś go wcześniej?
Wszystkie trzy body kupowałem w Fotoplusie w Krakowie.
www.sklepfotograficzny.pl
Przy kupnie 40D dogadałem się, że gdyby mi się coś nie podobało z ostrością, sprzęt wymienię. W domu porobiłem ileś tam fotek, ale jak zobaczyłem ostrość, stwierdziłem że nie chcę mieć innego body:)
Ja sprawdzam na bateryjkach (właściwie nie potrzeba wtedy statywu, bo można położyć aparat na stole na którym są baterie). Poza tym test na charcie daje różne wyniki. ważne zeby na bateriach był jakiś wyraźny wzorek żeby fokus go łapał.
Odległośc od bateri ok 50 cm, odległość między bateriami (w głąb) 3 cm
ISO 100, f2.8, 50mm/ 1/250s autofocus na środkową
ISO 100, f2.8, 50mm/ 1/250s autofocus na ostatnią
ps. puszki wina to raczej nie jest bo mam drugi obiektyw Tokiny i na nim wychodzi ok.
J.J. dziękuję za radę.
Już zdecydowałam się na "upłynnienie" mojego body.
Teraz kupię 40D.
A ja odnowie wątek... Czy aż tak duży wpływ ma temperatura barwowa na FF/BF ? Myślałem że w mojej 28ce jest wszystko OK., robiłem na tablicy testowej test wieczorem przy lampce pokojowej (żarówka) barwa pomarańczowata i wychodziło IDEALNIE no tak idealnie aż niemożliwe. Ale Gdy robiłem test na tablicy w dzień, przy oknie okazało się że "wali" BF na ok. 6-7mm! No i gdy fociłem coś w większej odległości na zewnątrz wiadomo przenosiło się to już na ok.30-40cm i lepiej! Temperatura ma aż taki wpływ ?
Temperatura barwowa raczej nie ma wielkiego wpływu na FF/BF. Jakiś tam zapewne tak ale niedostrzegalny bez przyrządów. Bardziej podejrzewał bym tu "metodologie" testów. Odległość od przedmiotu ma duże znaczenie. Właściwie obiektyw trzeba by sprawdzać "pośrodku" zakresu ostrzenia, licząc się z tym, że i tak będą inne błędy na odległościach 2 m a inne na np. 25 metrach. Silniczki i zachowanie obiektywu nie jest w pełni liniowe i stąd skalibrowany obiektyw na np. 5 m może mieć lekki bf/ff na krańcowych położeniach pierścienia odległości.
To, że nie masz bf/ff w domu może być też spowodowane ogólną kontrastowością (wiem, że to trochę nienaukowo brzmi) obiektu na który mierzona jest ostrość.
Oświetlenie ma ogromny wpływ. W słabym świetle ustawienie ostrości może być w ogóle niemożliwe a prawdopodobieństwo błędnego ustawienia ostrości rośnie bardzo, bardzo.
Na pewno nie temperatura, ale ilość tego światła. Tylko, że w takim wypadku to powinno być raczej odwrotnie. :P
Problem z BF/FF zaleznym od temperatury barwowej istnieje i mozna znalezc troche informacji w necie. Np.:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/612759
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=30418218
...
Canon pisze, ze zdecydowal sie usprawnic AF w nowych puszkach pod tym katem.
Ten pierwszy link do Mirandy odnosi się raczej do świetlówek, które niestety błyskają. AF jest ogłupiały raczej z powodu tego błyskania a nie z powodu temperatury barwowej światła.
A jakiś link do Canona piszącego na ten temat masz? Mnie się wydaje bardzo mało prawdopodobne, żeby różnica długości fali na tym poziomie miała aż tak duży wpływ na pomiar różnicy fazy. Oczywiście mogę się mylić :)
tak wygląda tablica testowa moja:
przy świetle żarówki... Czy z ręki czy ze statywu, czy stoję, czy kucam... Wychodzi tak:
przy świetle dziennym... Czy z ręki czy ze statywu, czy stoję, czy kucam... Wychodzi tak:
Tutaj celowałem na napis CREDO (ten na pierwszej okładce) niby dobrze...... ale:
ALE.... gdy ustawiłem kadr pionowy, przełączyłem punkt AF na skrajny...wtedy to już całkiem głupieje i trafić nie może :-(
...il razy próbowałem było tak samo...
I zdarza się, że AF potrafi na zewnątrz tak zaszaleć:
I co ja mam z tym zrobić ehhh... Na szkło jest jeszcze gwarancja, opłaca się wysyłać ? I czekać 2 miesiące ?
z tego co wiem to krzyżowe ? (mogę się mylić)
a tutaj dość duże, celowałem na lewą stronę polika
f/1,8
http://www.szubi.netiz.pl/bf/BF_06_full.jpg
co sądzicie ?
A i z moją 28mką 1,8 takich problemów nie mam, czy dzień czy noc... Czy skajne punkty czy centraly wali zawsze identycznie...
Co wy na to ? ... i co byście radzili...
http://www.bobatkins.com/photography..._review_4.html
Nie jest istotne gdzie ty "myślisz, że celowałeś" - ważne który punkt wybrał/był ustawiony w aparacie. Na małych GO wystarczy wziąść oddech i już jest "po ptokach"
28mm ma dość znacznie różną GO więc "w akcji" mniej widać niedokładności.
Zrób te testy porządnie - statyw, ISO 100, Av, dobre światło (dużo światła), odległość ze 2 m od tablicy testowej albo i więcej.
Jak na razie to... "user error" :)
EDIT: testy bf/ff mają sens jedynie na centralnym sensorze. "...The center AF zone(shown in red) is also a cross type sensor (diagonal cross) but it also has an enhanced precision mode when used with lenses with a maximum aperture of f2.8 or faster which is capable of greater focus accuracy....."
Był centralny, a wiem gdzie wycelowałem bo w aparacie mam włączoną opcję "wyświetlaj punkt AF";)Cytat:
Zamieszczone przez Janusz Body
Cytat:
Zamieszczone przez Janusz Body
Obyś miał rację hehe
...przepraszam ale wydawało mi się iż problem w miarę istotny... i warto założyć nowy wątek, patrząc na to że chciałem dość dużo sampli zamieścić.... to już się nie powtórzy...:oops::oops::oops::oops::oops:
http://www.graphics.cornell.edu/~wes...3-reschart.pdf - sciagnij ta tablice do testow rozdzielczosci, wydrukuj i podklaj na cos twardego, nie ustawiaj pod katem tylko normalnie i strzelaj fotki, tak najlepiej sprawdzisz dokladnosc AF i to czy masz BF lub FF
przy ustawianiu pod katem jest bardzo duza szansa ze AF sie pomyli przy tak malej GO
o dzięki spróbuje.... ale mówisz że bf/ff będzie na tym widać ?
To jedno. Drugie, że chyba budowa sensorów AF też ma tutaj znaczenie, a dokładniej długość bazy. z tego co wiem i zauważyłem, to ostrość z danego "punktu AF" może być wybierana na całej długosci bazy:-) Ktos w związku z tym juz wcześniej mówił, że focenie tablic pod kątem w ten sposób nie zawsze zdaje egzamin. By wystrzec się takich błędów najlepszy do tego byłby liniowy sensor poziomy, ale caly dowcip polega na tym, że wykrywa on tylko kontrasty pionowe, a więc w konsekwencji nie ustwaiłbyś ostrości nigdzie:-)
Pozdrawiam
Janusz Body tylko wez tez pod uwage to, ze nie zawsze podswietlenie na matowce pokrywa sie z rzeczywistym polozeniem czujnika AF. A niestety przy tym sposobie jakim Af w swojej 85 testowal Takpoprostu czasami mozna miec mylne wrazenie tego, ze sie ma ff/bf.
Moim zdaniem najpewniejsza tablica jest ta:
http://www.sendspace.pl/file/Q4ad0n2z/
...mam jeszcze z czasow Pentaxa :)
Eeeeee.... http://www.rawworkflow.com/lensalign/ masz coś lepszego a na pewno droższego.
takpoprostu testował toto bardzo bylejak :) na tak małych GO naprawdę wzięcie oddechu dużo zmienia. Statyw i ta kartka papieru co juz takpoporostu używał jest naprawdę wystarczająco dobra.
A swoją drogą w czasach kliszy jakoś tematu nie było wcale. :)