Odp: Pierwsze, domowe studio
Kolejny odcinek serialu pt. "Jak utopić maksimum kasy i uzyskać minimum wyników?" ;)
Zastanów się co chcesz robić. Zdjęcia, czy wrażenie na klientach. Jeśli wrazenie na klientach, to kazda kwota może byc za mała. Jeśli zdjęcia, to wystarczy 1/3 tej kwoty. Za resztę kup jakiś dobry obiektyw, nie rozpakowuj go i sprzedaj jak już będziesz mogła. Wtedy bedziesz też sama wiedziała jak wydać te pieniądze sensownie.
Np. boom to bardzo fajna rzecz, ale nie w pomieszczeniu wysokim na 2,5m. Statyw do aparatu w studiu 22m? Tylko zawalidroga i przeszkoda.
Odp: Pierwsze, domowe studio
Mam niejasne wrażenie że to już trzecie podejście autorki do tego tematu, ale że kto pyta nie błądzi to OK.
Co do montażu teł - jest kilka systemów, ale to już powinnaś dobrać przy zakupie tła - jeśli ma tunel u góry to na poprzeczkę, jeśli biały pasek (rozbiegówka) to na klipsy. Systemy zawieszenia znajdziesz np. w sklepie Mitoya.pl. Pamiętaj tylko kupić zestaw w którym wszystkie elementy pasują do siebie.
Statyw typu boom to chyba za wysoki jest na Twoje studio... A co do statywu do blend - jak inaczej chcesz je mocować?
Odp: Pierwsze, domowe studio
Tak po macoszemu Koleżanki nie traktujcie i dobrze i rzetelnie doradzajcie co kupić. W końcu za czas jakiś sami będziecie ten sprzęt mogli odkupić na allegro, więc dbajcie jak o swoje!
Odp: Pierwsze, domowe studio
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
..
2. Lampy już typowo studyjne:
- Lampa studyjna/plenerowa Quantuum Quadralite Atlas 600 - 2,249zł
- Lampa światła ciągłego Jinbei Led Ef 200 regulacja trs 24ghz - 2,445zł
- Lampa ledowa Led Yongnuo YN-300 Led III 5500k akumulator, ładowarka – 337zł lub pierścieniowa FreePower 65W 5400K ze statywem – 300zł
+ może warto do tego dołożyć taką Quadralite Pulse Pro 600? Bo na drugą Atlas 600 raczej mi nie wystarczy
Będzie krótko, bo dziś premiera systemu Nikon Z i pisze na 4 forach ;)
To co powyżej wymieniłaś to delikatnie mówiąc jeden z dziwniejszych zestawów jakie można wymyśleć. I bez sensu. Nie mieszaj tak różnych sprzętów. Zdecyduj się czy pracujesz na LEDach czy na błysku i zestaw sobie jakiś SYSTEM błysku (albo ciągłe), a tak masz każdy element z innej parafii. To nie będzie się fajnie łączyło. Robisz sobie problemy zarówno z ekspozycją jak i całkiem prawdopodobnie z kolorem światła (WB).
Odp: Pierwsze, domowe studio
Cytat:
Zamieszczone przez
Jacek_Z
To co powyżej wymieniłaś to delikatnie mówiąc jeden z dziwniejszych zestawów jakie można wymyśleć. I bez sensu. Nie mieszaj tak różnych sprzętów. Zdecyduj się czy pracujesz na LEDach czy na błysku i zestaw sobie jakiś SYSTEM błysku (albo ciągłe), a tak masz każdy element z innej parafii. To nie będzie się fajnie łączyło. Robisz sobie problemy zarówno z ekspozycją jak i całkiem prawdopodobnie z kolorem światła (WB).
Koleżanka jest chyba bardzo zdeterminowana na światła do video, bo (jeśli dobrze pamiętam) to już trzeci raz, w trzecim wątku zestawia taki sprzęt ;)
Odp: Pierwsze, domowe studio
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
Żeby nauczyć się dobrze pracy w studio (wcześniej całe życie plener, a sesji w studio wykonywałam tyle, że na palcach dwóch rąk można policzyć), chciałabym otworzyć swoje małe, w przybudówce.
Aptekarsko dawkujesz informacje :D
Jeśli masz już pomieszczenie, i chcesz się w nim zmieścić ze sprzętem, to inna rozmowa, niż "chcę zrobić sobie studio" - w tym drugim przypadku zaczynamy od odpowiedniej powierzchni, w Twoim - zastanawiamy się, jak cokolwiek tam upchnąć ;)
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
Na studiach foto też tylko około 5 razy pracowaliśmy w studio, zawsze tylko na jednej lampie - Quadralite Pulse 600, bo prowadzący twierdził, że słońce jest jedno i że taka i o takiej mocy zdecydowanie wystarczy do wszystkiego...
Chyba nie doceniasz prowadzącego, z tego hasła (o słońcu) może wynikać, że doskonale wiedział, co robi. A co do mocy, w Twoim pomieszczeniu, przy współczesnym sprzęcie (jakość obrazu przy podniesionej czułości) to pewnie 200Ws by spokojnie wystarczyło.
Chyba to już pisałem, ale jestem uparty (z przepisywaniem tych samych odpowiedzi, podobnie jak Ty z zadawaniem tych samych pytań - rozumiem, że szukasz opinii i potwierdzenia swoich wyborów): poszukaj dobrze wyposażonego studia, wynajmij na kilka godzin, poproś właściciela o pomoc, pobaw się różnymi modyfikatorami. To Ci może dać o wiele więcej, niż kilkanaście odpowiedzi na forach (niestety, będzie trzeba zapłacić).
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
Pokój ma jedynie ok. 22m2, odejście od tła to około 5m
Ciasno, mało. Zbierz kilku znajomych (grających rolę "rodziny" np. 2+2+3 tzn. rodzice, jedni dziadkowie, trójka dzieci, wiem, że najczęściej to będzie 1, lub 2+1), zaznacz na ścianie szerokość tła (standard 2.7m) i sprawdź, jak się zmieścisz z odejściem 5m. Nie chodzi o zrobienie im "sesji", tylko o sprawdzenie, jak się pracuje na takiej powierzchni mając 7 osób przed sobą. To Ci może dać pojęcie o tym, ile przestrzeni musisz zostawić wolnej, nie tylko "na odejście", ale na zwykłą komunikację.
Nie wspominałaś o wysokości pomieszczenia, jeśli to 2.20m, to będzie naprawdę ciasno (od góry).
W tak małym pomieszczeniu będziesz mieć kłopot z fizycznym rozstawieniem (i przechowywaniem) dużej ilości lamp, podejrzewam, że nie pomalujesz ścian na czarno, więc będziesz także mieć niekontrolowane odbicia (ściany, sufit, podłoga), sugeruję staranne przemyślenie kolorów (ściany, podłoga, sufit, meble, tkaniny).
Nie wspomniałaś o oknach - od razu zaplanuj wyciemnienie (np. rolety od wewnątrz, zwykłe zasłony, żeby szyby nie wprowadzały przypadkowych odblasków).
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
Budżet: około 14tys. (wiem, że to jest mało)
Bez problemu się da. Koledzy mogą protestować, ale naprawdę się da. Tym bardziej, jeśli skorzystasz z porady człowieka od kursu studyjnego ("słońce...") ;)
4 lampy można mieć nawet za nieco ponad 1000, i to nie jakieś chińskie żarówki błyskowe, tylko normalne, mocne (używane) https://allegro.pl/lamy-studyjne-pel...419233965.html
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
1. Lampy błyskowe:
- Lampa Canon 430EX III RT – bo prawdopodobnie taką dostanę gratis kupując body
- Lampa Youngnuo 600 EX-RT II – za 520zł, ale 3 sztuki
2. Lampy już typowo studyjne:
- Lampa studyjna/plenerowa Quantuum Quadralite Atlas 600 - 2,249zł
- Lampa światła ciągłego Jinbei Led Ef 200 regulacja trs 24ghz - 2,445zł
- Lampa ledowa Led Yongnuo YN-300 Led III 5500k akumulator, ładowarka – 337zł lub pierścieniowa FreePower 65W 5400K ze statywem – 300zł
+ może warto do tego dołożyć taką Quadralite Pulse Pro 600? Bo na drugą Atlas 600 raczej mi nie wystarczy
Mieszasz. Mieszasz wszystko.
System radiowy Canona (RT) jest zgodny z lampami RT, nie jest zgodny z systemem Quadralite/Godox, i nie jest zgodny z systemem radiowym Jinbei.
Efekt byłby taki, że musiałabyś pamiętać o trzech sterownikach, w trakcie zdjęć zmieniałabyś ustawienia na trzy różne sposoby, chyba wolałbym zrobić te dwa kroki do lampy i zmieniać ręcznie. W dodatku masz 99% pewności, że każde z tych źródeł światła będzie dawało "inną biel", co będzie Ci przeszkadzało przy postprodukcji.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
3. Beauty Dish z plastrem miodu - ok. 500zł - nie mam wybranego konkretnego, ktoś może jakiś polecić?
Zrezygnowałbym. Nie napisałaś jaki duży, ale sądząc po cenie, myślisz o 70cm. To daje fajne światło, ale do Twojego rodzaju sesji nie jestem pewien, czy często Ci się przyda. Poza tym zajmuje dużo miejsca, jest ciężki i nie da się go złożyć (chyba, że myślisz o składanym?).
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
- Softbox kula 360 stopni Jinbei – 400zł (to do Jinbei Led Ef200 - widziałam zdjęcia z wykorzystaniem tej lampy i softboxa i bardzo mi się podobały)
Przyznam, że nie używałem kuli - w Twoim pomieszczeniu może to mieć sens, tzn. jest tak małe, ze światło będzie się odbijało od wszystkiego.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
- Softbox prostokątny (ale nie wiem, jaki duzy)
- Softbox Octa (czy 120cm do 20m2 pokoju będzie ok?)
Proponowałbym "średni strip" (jakieś 30-40cmx120cm), plus oktę 120-140cm. Ze względu na pomieszczenie z gridami, i jak budżet pozwoli, to "szybki montaż".
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
5. Statywy studyjne oświetleniowe - czy warto kupować takie po 200zł, czy lepiej zainwestować w to więcej?
Zawodowcy polecą "c-stand" (ciężkie, solidne - jeśli dobrej firmy), ale spokojnie "oblecisz" swoje potrzeby statywami za 80-100zł, warto wybierać "z tłumieniem powietrznym" (jeśli zapomnisz przytrzymać kolumnę po zwolnieniu blokady Twoje palce będą wdzięczne z statyw z tłumieniem powietrznym).
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
I czy warto mi do takich celów kupować Booma za 1,5k?
Nawet do niskiego, niewielkiego studia warto kupić boom. Tylko pozostaje sprawa wyboru - boom ma szeroko rozstawione nogi, a żeby utrzymywał się w równowadze to po przeciwnej stronie kolumny niż lampa, musi też być wysunięty z przeciwwagą. Jeśli wybierzesz za duży, fizycznie możesz nie mieć możliwości użycia. Powinien mieć kółka, jeśli zechcesz go przestawić np. z założoną lampą i tą oktą 120.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
6. Statyw do aparatu - tutaj boję się nie przepłacić za coś, co będzie ponad moje wymagania
Kto pierwszy rzuci "węglową frotką" (Manfrotto, włókna węglowe)? ;)
Jak często korzystasz ze statywu? Jak często planujesz korzystanie ze statywu?
Czytając o tym co chcesz robić to chyba sprawdziłby się każdy chiński w granicach 300-500zł z głowicą. Do tego może warto byłoby dołożyć dobrej klasy, odpowiednio wysoki monopod, i/lub nieduży "podróżny" z małą głowicą kulową.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
7. Głowica do statywu - 1.000zł
Bez problemu mogę sobie wyobrazić powód kupowania porządnej głowicy, która może kosztować podobną kwotę ale w USD, jednak nie bardzo sobie wyobrażam powód, dla którego Ty musiałabyś wydać tyle na głowicę. Chociaż nie, poprawka - kilka razy pisałaś o video, więc będzie Ci chyba potrzebna głowica panoramiczna do filmowania, plus głowica do statywu, do monopodu - fakt, 1000 może nie wystarczyć.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
8. Mobilny stojak do tła - 1.500zł
Ludziom sprawdzają się takie za 150-200...
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
9. Tła fotograficzne do sesji zdjęciowych - 2.000zł
Sama musisz ocenić tą pozycję. Karton to jakieś 220zł. Winyl - poniżej 100, materiałowe - tu już ceny są różne.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
10. Dwa zestawy blend - jedne małe, drugie duże
Propozycja: 60x90 biało-srebrna, 90x120 biało-srebrna, 120x180 "5w1" (lub 7w1, 9w1 czy ile tam fantazja daje).
Pierwsza - lekka, mała, do jednoosobowej obsługi w plenerze, portret, cała (mała) sylwetka.
Druga - z jednoosobową obsługą już gorzej (z uchwytem jakoś się da), sylwetka, mała grupa.
Trzecia - studyjna, jako dyfuzor (do lampy z reflektorem standardowym), jako blenda ("dodatkowe światło" lub cień), jako tło.
Do tego uchwyty do blend, statywy.
Do statywów (do lamp i blend) dobrze jest od razu dołożyć worki z piaskiem. Nie muszą być "firmowe", równie dobrze sprawdzają się obcięte nogawki (niemodnych - tych bez dziur) jeansów (plus grube worki na śmieci).
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
1. Czy jeden statyw typu boom powinien wystarczyć?
Tak
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
2. Czy powinnam kupić parasolki?
Raczej tak. Są tanie, lekkie, małe (po złożeniu) i są różne.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
3. Czy w plener warto brać lampy typu Atlas 600, czy można nawet te błyskowe pchać w softboxy?
Masz na myśli reporterskie? Tak, można. I nawet jedna taka lampa daje radę w okcie 120cm. Tylko pozostaje pytanie, w jakich warunkach, przy jakich zdjęciach. W nocy, o zmroku, jedna lampa reporterska w okcie spokojnie da radę. Wczesnym słonecznym popołudniem Atlas na pełnej mocy może nie przebić światła słonecznego. Wszystko zależy od tego co chcesz zrobić.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
5. Czy warto kupować statywy do blend?
Tak, do studia. W plenerze lepiej się sprawdza "VAS" (VAL, różnie to określają, "voice activated lightstand", czyli ktoś, kto przytrzyma blendę - uchwyt często pomaga).
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
6. Czy warto mieć 2 statywy do aparatu – osobny do studio i pleneru?
Nawet warto mieć trzy. I różne głowice, odpowiednie do zadań.
Cytat:
Zamieszczone przez
ola_g
No i czy poleci ktoś jakiś konkretny system zawieszania teł?
Mefo, Ventis. Elektryczne, sterowane pilotem, ostatnie modele sterowników były "inteligentne" (można było zaprogramować które tło ile maja odwijać/zwijać), kosztowały "chorą kasę".
Problem jest taki, że chyba już ich nie robią, i pozostaje szukanie w ogłoszeniach lub na aukcjach.
@fret - boom w pomieszczeniu 2.5m? Super sprawa, jeśli ktoś fotografuje małe dziecko, i potrzebuje światło nad sobą ;)
Odp: Pierwsze, domowe studio
Cytat:
Zamieszczone przez
r_m
Koleżanka jest chyba bardzo zdeterminowana na światła do video,
jeśli tak to niech kupi same lampy LED, te same modele. Pewnie będzie robiła na otwartej przysłonie, da się. Podniesienie nieco ISO nie jest dziś problemem (gdyby brakło światła).
Odp: Pierwsze, domowe studio
Cytat:
Zamieszczone przez
Jacek_Z
jeśli tak to niech kupi same lampy LED, te same modele. ...
Miny klientów, którym te ledy zaświecą w oczy - bezcenne i na dodatek gratis :)
Odp: Pierwsze, domowe studio
??? Niektórzy za to uważają, że niemowlętom nie powinno się fundować błysków bo może psują wzrok (wątpię).
Odp: Pierwsze, domowe studio
Cytat:
Zamieszczone przez
Jacek_Z
??? Niektórzy za to uważają, że niemowlętom nie powinno się fundować błysków bo może psują wzrok (wątpię).
Były jakieś tam badania, kiedyś o tym czytałem, i generalnie konkluzja jest taka że błysk z dużej odległości nie jest szkodliwy per se, za to wywołuje u dziecka strach - czyli po prostu dzieciak płacze. A jak jest zaryczany i zasmarkany to sesje sobie można odpuścić. Z kolei prawdą jest że błysk z bliska (tylko że żaden fachowiec nie wali fleszem z 30 cm) może powodować zapalenia spojówek i inne problemy z oczami.
Odp: Pierwsze, domowe studio
Tu się zgodzę, z dalszej odległości nie ma szkodliwego działania fleszy, poza panika u części malców. Z drugiej strony rozważyłbym też, skoro studio, porządne rolety lub zasłony zaciemniające na oknach. Tylko te kotary to musi być możliwość szczelnie naciągać, bez żadnych szpar itp. Pewnie nie raz będzie to potrzebne, a wydatek relatywnie mały w porównaniu z reszta sprzętu do zdjęć. :)