Tutaj możesz sobie to ustawić:
https://cam.start.canon/pl/C003/manu...ng-1_0330.html
Wersja do druku
Tutaj możesz sobie to ustawić:
https://cam.start.canon/pl/C003/manu...ng-1_0330.html
Czy ktoś z Was zmienił EOSa R na R6 Mark II? Jeśli tak, to jak oceniacie przesiadkę? Zastanawiam się, obecnie R6II w niezłej cenie, focę głównie landszafty, trochę portretów.
Dzień dobry.
Prośbę mam do użytkowników R-ki i pewnie innych modeli FF.
W pierwszej części menu Jest opcja "Przynanie/Format", a po jej otwarciu kilka ikonek, w tym ikona "Crop1,6"
Służy ona ponoć do zmniejszenia kadru, jeśli komuś to potrzebne z obiektywem FF ?
Pojawia się również, gdy zapnie się obiektyw APS-C do tego body.
Pytanie moje dotyczy tej drugiej opcji. Czy dla APS-C to tylko informacja w menu że jest taki obiektyw, czy może elektronika
też coś robi i zdjęcie naświetla się z pomniejszonej do powierzchni APS-C matrycy ?
Idąc dalej, gdyby tak było, to wynikowy obrazek miałby winietę, czy byłby to gotowy prostokąt w mniejszym formacie - bez winiety ?Załącznik 14494
Dla obiektywów EF-S będzie dalej opcja 1.6, natomiast niedostępny będzie "FULL"
Nie przesiadłem się ale miałem okazję mieć R6m2 na weekend na testach, tutaj napisałem kilka zdań wrażeń
https://www.canon-board.info/threads...=1#post1449506
IMHO w kontekście landszaftów i portretów, to zmiana chyba nie będzie kolosalna.
Dzięki za ten głos rozsądku, ale, sakreble, Twój wpis dotyczący R6II jest jednak dość entuzjastyczny. Te porównania do 6D do mnie gadają, bo w określonych warunkach ten aparat naprawdę produkuje przyjemniejsze dla oka foty niż R. Dajmy na to starym dobrym EF 135 wolę focić na 6D niż na R-ce.
Podpinajac obiektyw przeznaczony pod APS-C do FF elektronika zablokuje mozliwosc uzywania calego kadru na rzecz wycinka, w tymp przypadku 1.6. Naswietlany bedzie wycinek matrycy, nie cala matryca. Dlatego chcac robic zdjecia z obiektywem APS-C lepiej podpinac je do aparatow APS-C niz korzystac z ulamka matrycy FF.
Zysk jest na mniejszym RAWie.
No i jeśli system wymusza to nie ma innych opcji.
Obiektywy APS-C pokrywają nieco więcej niż APS-C, stąd gdy sie pracuje na FF z takim szkiełkiem to można sobie zrobić cropa takiego pomiędzy APS-C a FF. Znana jest powszechnie (u Nikoniarzy) sprawa obiektywu 35/1.8 DX. Który na otwartej przysłonie i bliższych odległosciach krył całe FF (winieta była spora, ale usuwalna). Przymkniety i nastawiony na nieskonczoność dawał czarne rogi, alei tak szło wykadrować więcej niż APS-C. Z innymi obiektywami bywało podobnie, np zoom DX w pozycji dłuższej ogniskowej krył FF, dopiero na szerokim kącie pokrywał APS-C. oczywiście ostrość tych szkieł w rogach jest kiepska, ale ludziom to ie przeszkadzało, bo chcą miec ostre centrum, a na bokach bokeh.
Warunkiem takich zabaw jest to, by system je umozliwiał. Lustrzanki Nikona mogły być w trybie auto, albo ręczny wybór FF lub APS-C. Zetki - nawet nie wiem.
Ludzie też sie bawili w sprawdzanie jakie obiektywy FF pokrywają matryce FujiFilm GFX. Są takie.
Można jeszcze eksperymentować/ryzykować z zaklejaniem styków, ale to ma sens tylko przy obiektywach z mechanicznym pierścieniem ostrości (a nie elektronicznym jak w serii RF) i zakładając zdjęcie przy pełnej dziurze.
Bardziej ryzykowny sposób to po ustawieniu ostrości użyć podglądu głębii i tak trzymając lekko odkręcić obiektyw - większość obiektywów Caonona zachowuje przymknięcie przysłony ale traci komunikacje, więc aparat nie wie jaki ma obiektyw - i wtedy spróbować zrobić zdjęcie, choć pomiar światła może być zafałszowany. Taka metoda stoi w sprzeczności z instrukcjami, które przed odkręcaniem/przykręcaniem obiektywów nakazują wyłączać aparat - tak, ze tylko na własną odpowiedzialność
Pytanie. W R jest możliwość zmiany wielkości okienka punktu AF (mały lub normalny). Czy zmniejszając kratkę punktu AF również staje się bardziej precyzyjny od normalnego wskaźnika? Czyli np mamy w obiektywie małe oko ptaka w oddali. Normalna kratka może trafi w oko, a może np w skrzydło itp, a mała kratka trafi w oko lub np brwi (? :D ptak pewnie nie ma brwi, ale wiecie o co mi chodzi :P)
Jak masz ptaka w oddali i do tego jest on mały w kadrze, to nie ma większego znaczenia, gdzie trafi AF (na ptaku) z uwagi na głębię ostrości jaką osiągasz, IMHO.
BTW trochę się przed chwilą pobawiłem mniejszą i większą kratką i moim zdaniem mniejsza obejmuje mniejszy obszar, ale precyzja jest ta sama.
Różnie z tą głębią bywa. Nawet jak siedzi jakiś wróbel w oddali 20m od ciebie to GO przy 400mm nie jest jakaś głęboka. Dwa, że na facebooku pewnie się nie zobaczy gdzie ostrość siadła, ale jak na monitorze oglądam zdjęcia, to widać każdy detal i wiadomo, że wolę, jak siada ostrość na oko ptakulca.
Pytam o tą kratkę, bo jakiś czas temu ustawiłem sobie małą kratkę i wydaje mi się, że jest lepiej. Ale może to być efekt tego, że po prostu łatwiej mi wycelować w punkt, a jak kratka jest duża to podświadomie trzymam ptaka w kratce, ale w rzeczywistości, podświadomie właśnie tylko trzymam go w kratce, ale np celownik lata gdzieś po obrzeżach kratki punktu AF i stąd ostrość np na skrzydle. Tak czy siak póki co lepiej fotografuje mi się na małym punkcie.
Witam
Po długich przemyśleniach stałem się posiadaczem Canon R i podzielą się moimi uwagami, a nuż komuś się to może przyda.
Dokonałem zamiany Canon 6D mark II na Canon R zostawiając jednocześnie lustrzankę Canon 1D mark III (staruszek z 2007, ale…) do tego szkła EF 24-70 2,8 II i 70-200 2,8 IS II + ext 1,4. Rozważałem inną opcję, zamiana lustrzanek 6D mark ii i 1d III na Canon 1dx. Tej opcji nie wybrałem bo: straciłbym na zasięgu (1D mark III+1,4 z 70-200 daje na długim końcu 400 ze światłem 4,0) oraz potrzebuję kręcić krótkie repo a 1dx nie ma dedykowanego przycisku nagrywania filmów tylko przez menu, odpada, po za tym waga robi swoje.
Tak więc zdecydowałem się na Canon R (używka za 4800 + konwerter Viltrox (nowy).
1. Obiektywy EF z konwerterem działają bez najmniejszego problemu.
2. AF Canon R działa b. dobrze, trzeba tylko sobie skonfigurować guziczki, żeby szybko i sprawnie dało się przełączać między trybami. Guziczki w porównaniu do 1D ma jakieś mikroskopijnej wielkości, blisko siebie, trzeba się przyzwyczaić.
3. osławiony pasek dotykowy miał przypisane ISO ale irytował mnie maksymalnie bo podczas focenia zmieniał wartości…wyłączyłem go całkiem
4. podgląd zdjęcia po wykonaniu miałem ustawione na 2 sekundy ale wyłączyłem podgląd całkiem bo chce zrobić zdjęcie a tam w wizjerze zamiast fotografowanej sceny widzę poprzednie zdjęcie…
5. Do przycisku SET przypisałem tryby AF, które ograniczyłem tylko do 3: śledzenie, jednopunktowy i jednopunktowy rozszerzony (ewentualnie pod SERVO, ale się zastanowię czy nie zostawić tylko dwóch). Do tego skonfigurowany przycisk do włączania/wyłaczania detekcji oka.
6. jeden przycisk skonfigurowany pod ustawianie AF w centrum kadru
7. wybieranie obszaru na ekranie bez odrywania oka od wizjera w prawym górnym rogu ekranu. Fajna sprawa. Szybko pokazuje, gdzie ma szukać ostrości w kadrze jeśli z automatu jest tam gdzie nie chcę. Jeżeli mam włączoną detekcję oka to też szybko wskazuje, której osobie z kilku ma wyszukać oko. Szybko i sprawnie.
8. resztę parametrów tj ISO ( używam jak tylko mogę AUTO ISO ograniczone 100 do 800), balans bieli ustawiam na ekranie (przyzwyczajenie z 6D mark II) pod INFO przejście do Quick menu i tam dotykowo)
9.zapis zdjęć CRAW fajna sprawa bo mniej miejsca zajmuje.
10. jeżeli chodzi o filmy to od razu trzeba się zaopatrzyć w szybką kartę bo inaczej przerywa zapis z komunikatem „wolny zapis na kartę”
11. Jeżeli chodzi o focenie szybkiej akcji np. meczów piłki to jednak zdecydowanie wolę 1D mark III. Może kwestia przyzwyczajenia…Może R6
#Rero -
1. fakt,
3. również mam wyłączony, ale nie irytował mnie w żaden sposób, po prostu dla mnie nie jest funkcjonalny i tyle,
4. również tak zrobiłem,
5. podobnie mam, z tym, że tylko 2 rodzaje AF zostawiłem,
6. defaultowo jest to przycisk śmietnika,
10. osobiście od razu poszedłem w UHS-II. Dałem coś 170zł za kartę, ale jest spokój,
11. Co do sportu to fociłem ostatnio Park Run w Krakowie i generalnie migawkę trzeba przestawić na elektroniczną, bo na mechanicznej jest powoli (jeszcze spoko, jak wbiegają na metę liderzy, takie top20 powiedzmy biegaczy, zazwyczaj nie wbiegają oni jednocześnie, ale później jak dobiegają spore grupy biegaczy, to tylko elektroniczna migawka). Na elektronicznej jest całkiem spoko i też nie zauważyłem jakiś wad tej migawki szczerze powiedziawszy. Nie wiem ile jest FPSów na elektronicznej, bo nie jest to pewnie jakiś rekord prędkości, ale jest naprawdę całkiem szybko i wystarczająco. Z tym, że naturalnie wtedy servo i pojedynczy punkt AF bez śledzenia oka, bo to potrafi się mylić lub dopiero trafia w oko, kiedy biegacze są zbyt blisko ciebie.
Nie wiem czy temat dotyczy body, czy obiektywów, dlatego wrzucam tutaj (bo myślę, że jednak body). Mam Rkę kupioną jako nową. Od samego początku mam obiektywy EF Tamron 24-70 f2.8 V1 oraz Samyang 14mm f2.8 manual. Od samego początku działały te obiektywy bardzo dobrze, były ostre itp, tj Tamron 24-70 na pewno, bo robiłem nim zdjęcia, choćby zdjęcie nr 1. Z 2 miesiące temu byłem w górach i robiłem zdjęcia ów Tamronem z wieży widokowej (oraz generalnie innymi obiektywami RF). Na aparacie wydawały się ostre. Wróciłem do domu - WSZYSTKIE zdjęcia z Tamrona do wyrzucenia, w ogóle nie ostre, mydło totalne, jakby ostrość nie siadła tam gdzie chce(kij, że robiłem zdjęcia krajobrazu, ogromnej przestrzeni). Uznałem, że ok - nie ma problemu, może jakiś błąd czegoś (nawet nie wiedziałem czego :D uznałem to generalnie za pojedynczy incydent). Niedawno fociłem znowu tym Tamronem i problem ten sam. Ok, może coś z obiektywem. Dzisiaj wziąłem Samyanga 14mm (obrażając się na Tamrona 24-70), bo wiem, że jest mega ostry i... ku mojemu zdziwieniu dokładnie to samo - mydło totalne, brak ostrości (zdjęcie nr 2). Co się tu podziało?
Dodam, że w między czasie nie było żadnej aktualizacji softu w R. Soft mam najnowszy w body, podobnie w obiektywach - nic nie ruszane. W menu aparatu też raczej nic nie grzebałem, bo nawet nie wiem co musiałbym tam poklikać, żeby coś takiego się odwaliło. Uznaję problem za problem z aparatem (lub może adapterem EF-R ???). Miał ktoś podobny problem z obiektywami EF? Bo obiektywy RF działają doskonale. Jeszcze spostrzeżenie co do Samyanga manualnego. Myślę, że znam obiektyw bardzo dobrze i dzisiaj np fotografowałem żonę i córkę stojących ode mnie jakieś 2-3m. Ustawiłem ostrość od 1m (f2.8 światło bodajże) i co ciekawe ostrość siadła jakieś 2-3 metry za obiektami (tj "ostrość", bo mimo tego, i tak zdjęcie było nieostre w tym miejscu). Dlatego nie wiem, czy nie jest to może problem z adapterem? Tylko kurde - przecież tu nie ma nic praktycznie do zepsucia się w tym adapterze :).
1. R + Tamron 24-70 - zdjęcie niewątpliwie ostre i nie ma się do czego doczepić.
Załącznik 14698
2. R + Samyang 14mm zdjęcie z dzisiaj - o ostrości nie ma mowy
Załącznik 14699
Nie napisałeś czy adapter RF-EF oryginał Canona, czy substytut? Na 2 zdjęciu wygląda jakby cały obiektyw przesunął się wzdłużnie w czasie rejestracji obrazu (rozmycie pierwszego planu i nieostrość reszty). Raczej nie urwanie się matrycy, bo na mocowaniu RF napisałeś, że jest OK.
Adapter oryginalny. Generalnie całość kupowana jako nowa rok temu w listopadzie. Nie znam się, ale właśnie tak to wygląda jak napisałeś. Podczas robienia zdjęcia wszystko pracuje normalnie, tj AF w przypadku Tamrona potwierdza ostrość, a na manualnym Samyangu ten wspomagacz ostrzenia również działa (to co podświetla kolorem krawędzie)
Może więc jest jakiś luz i "szarpnięcie migawki" mechanicznej rzuca obiektywem, przestaw w body na migawkę elektroniczną i będziesz miał porównanie. Wady mechaniczne współczesnego, droższego i coraz bardziej niedopracowanego sprzętu to chleb codzienny. Sprawdź bagnety, były na forum opisywane przypadki, że po jakimś czasie użytkowania wkręty się luzowały.
Co ciekawe wczoraj jeszcze podłączyłem Tamrona i zrobiłem parę zdjęć próbnych w domu (bliskie/średnie odległości) oraz zdjęcie "krajobrazu" z okna (ostrzone na budynek oddalony w linii prostej powiedzmy jakieś 300-400m) i po zrzuceniu na komputer zdjęcia były ostre :| i bądź tu mądry. Migawka mechaniczna, bo ją mam defaultowo ustawioną. Ale popróbuję jeszcze na manualnym Samyangu. Dziwne to mimo wszystko. Z tego co jedynie zauważyłem (co łączy wszystkie te wady), to w czasie robienia zdjęć było gorąco, ale wtedy pewnie obiektywy RF też wykazywałyby jakąś wadę.
Aparat na gwarancji, więc ciekawe czy mógłbym to zgłosić na reklamację?
Ja bym dla pewności jeszcze spróbował z elektroniczną migawką, skoro zadajesz sobie trud testów manuala Samynaga. Brak ostrości wszędzie - to i może trzeba wziąć pod uwagę zaparowanie komory body, albo zespołów soczewek(wysokie temperatury i wilgotność). Reklamację możesz, a nawet powinieneś zgłaszać, natomiast lepiej osobiście zbadać co dolega, bo serwisowi po podłączeniu ich obiektywów (a środowiska nie odtworzysz) będzie wychodziło, że jest dobrze i co wtedy?
Porobiłem parę testów i wygląda, jakby z Tamronem 24-70 2.8 V1 było wszystko ok, tutaj sample i dla porównania daję też zdjęcia z RF35 i RF85 f2.0. Robiłem zdjęcia na migawce mechanicznej i elektronicznej i nie ma żadnej różnicy na żadnym z obiektywów (Tamron i Samyang)
1. Tamron 24-70 zdjęcie przy ogniskowej 70mm f2.8 ostrzone na budynek, migawka mechaniczna:
Załącznik 14766
2. Tamron, ogniskowa 70mm f8 ostrzone na budynek, migawka mechaniczna:
Załącznik 14767
3. Canon RF85 zdjęcie przy f2.8 - wrzucam dla porównania:
Załącznik 14768
I teraz o Samyangu. Nic dodawać nie trzeba, obrazki mówią same za siebie. Ale co ciekawe przy bliskich odległościach Sami daje radę i jest naprawdę ostro (jak to szkło, z tego słynie, na 6d go używałem to jest to naprawdę ostry obiektyw), natomiast przy f2.8 i próba krajobrazów, to dramat. Przymknięcie na f5,6 czy f8 niewiele pomaga. Przy f22 jest mega mydło nadal i widać, że "coś jest nie tak".
4. Samyang 14mm, bliski dystans, f2.8:
Załącznik 14769
5. Samyang, zdjęcie przy f2.8, ostrzone na nieskończoność:
Załącznik 14770
6. Samyang, f2.8, ostrzone od 2m:
Załącznik 14771
7. Samyang, f22, ostrzone na nieskończonośc:
Załącznik 14772
Reasumując. Problem z obiektywem, jednak? Szkoda, że nie mam puszki DSLR. Chyba, że od szwagra pożyczę, on ma bodajże Canona 2000D. Podejdzie ten obiektyw pod 2000d?
W samyangu jest pod gumą śrubka do regualacji pierścienia ostrości. Ona jest po to zeby sobie ustawić nieskończoność czy 2m na skali żeby było dwa metry w realu.
Ok, obczaję sobie. Swoją drogą istnieją jakieś manuale serwisowe do obiektywów w internecie? Jak do samochodów, pralek itd?
Znalazłem coś takiego, spróbuję się podjąć https://www.lincolnharrison.com/blog...us-calibration
Tylko na ostrosc to raczej nie ma wplywu
W pierwszej kolejności wyrzuciłbym przeterminowany o pół roku krem do rąk :mrgreen:
Panowie jak sprawdzić bezpłatnie przebieg w eRce?
Bezpłatnie łatwo prosto i przyjemnie się nie da
Na macu shutter count mówią że działa
Dzięki.
No więc da się bezpłatnie na dowolnym systemie wpisując skrypt na karcie pamięci z instrukcji z tego filmu https://youtu.be/RKxT9eptwxI?si=-UsH6YlO21JOgmiK
Pokazuje taka sama wartość jak na płatnym. Niestety zweryfikowałem na swój koszt.
Z tego co pisza na nowszych aparatach nie dziala, skonczylo sie wsparcie na RP.
U mnie chyba nie odczytało przebiegu:
<?xml version="1.0"?><Canon><CameraInfo><Serial>........ .....</Serial><FirmwareVer><Internal>0.7.3.9</Internal><Major>1.8.0</Major></FirmwareVer><ErrorList><Kind><ID>E01</ID><Count>4</Count><ErrorLog><BatTemperature>max:0 min:0</BatTemperature><FirstOccurTime>2021.03.15 16:18:14</FirstOccurTime><LastOccurTime>2023.08.22 18:55:53</LastOccurTime><Log><DateTime>2023.08.22 18:55:53</DateTime><Reason>DS-EID:064</Reason><BatTemperature>0</BatTemperature><LensID>0000009b</LensID><ReleaseCount>51927</ReleaseCount></Log><Log><DateTime>2023.08.22 18:55:25</DateTime><Reason>DS-EID:064</Reason><BatTemperature>0</BatTemperature><LensID>0000009b</LensID><ReleaseCount>51927</ReleaseCount></Log><Log><DateTime>2023.08.22 18:54:53</DateTime><Reason>DS-EID:064</Reason><BatTemperature>0</BatTemperature><LensID>0000009b</LensID><ReleaseCount>51927</ReleaseCount></Log><Log><DateTime>2021.03.15 16:18:14</DateTime><Reason>DS-EID:060</Reason><BatTemperature>0</BatTemperature><LensID>0000009b</LensID><ReleaseCount>23384</ReleaseCount></Log></ErrorLog></Kind><Kind><ID>E70</ID><Count>2</Count><ErrorLog><BatTemperature>max:0 min:0</BatTemperature><FirstOccurTime>2022.09.18 13:01:37</FirstOccurTime><LastOccurTime>2023.09.25 20:48:59</LastOccurTime><Log><DateTime>2023.09.25 20:48:59</DateTime><Reason>DS-EID:101</Reason><BatTemperature>0</BatTemperature><LensID>000000ae</LensID><ReleaseCount>56640</ReleaseCount></Log><Log><DateTime>2022.09.18 13:01:37</DateTime><Reason>DS-EID:101</Reason><BatTemperature>0</BatTemperature><LensID>0113eefe</LensID><ReleaseCount>45457</ReleaseCount></Log></ErrorLog></Kind></ErrorList><TotalShoot>56794</TotalShoot><TotalShutter>43913</TotalShutter><PowerOnCount>4555</PowerOnCount><TotalRunningTime>1134920</TotalRunningTime></CameraInfo></Canon>
To chyba zarejestrowane błędy i przy jakim przebiegu nastąpiły. Na końcu powinien być przebieg całkowity czyli 43000
To w końcu jaki mam przebieg? W sumie ok. 50 k by się zgadzało, choć przyznam, że nie pilnowałem tego dokładnie.
Cześć. temat związany z Eos R + tamron 70-210 4.0. Strasznie wolny AF, nawet 3 krotnie wolniej niż na 6D. To wina jakiegoś ustawienia R czy po prostu niektóre obiektywy nie pracują dobrze z systemem R?
Podpinasz obiektyw za 700 złociszy wyprodukowany przez Tamrona kilka miesięcy wcześniej niż R-ka i do którego była jedna jedyna aktualizacja wyłącznie w wersji do Nikona i oczekujesz cudów?
Sie ma R-kę to trza qpować natywne szkiełka typu Canon RF 70-200 mm f/4 L IS USM za 6.500 złociszy.
Niektóre? A niby w jaki sposób obiektywy niezależnych producentów mają poprawnie działać z korpusami serii R jeśli ich producent (Canon) cały czas ma zamknięty bagnet? Pytanie retoryczne rzecz jasna...
Nie całkiem 700 bo kosztował 2500 -w interfoto. Za 700 to bym nawet nie podejmował dyskusji...:lol:
Sigma 150-600 C działa dokładnie tak samo na 6d, Stary Canon 50 1.4 też śmiga aż miło ale to wiadomo canon.
Czyli czeka mnie zmiana szklarni - przynajmniej częściowa.
Do czasu otwarcia bagnetu RF szkoda kasy na takie eksperymenty. Albo EF, albo natywne RF 70-200 f4.
ps.
przypadkiem nie skuś się na "okazyjny" Canon EF 70-200 f/4 L IS ze względu na znany problem Slipping Focus
https://youtu.be/O4UDNeBJK7g?si=hnl1rIB4wTe9v2cX
Moje spojrzenie na obiektywy RF kontra ich starsze odpowiedniki lustrzankowe. Czym się różnią, jak je podpiąć i czy w ogóle warto zmienić.