mozliwe... ale znowu tez dziwne ;)
aparat mam juz prawie poltora roku, zrobilem ponad 70k zdjec, matowki i zaczepu nie dotykalem
no ale nic... wazne, ze nic sie nie stalo i aparat dziala ;)
Wersja do druku
Oczywiście, że 400d ma wymienną matówkę. Można było swego czasu kupić do niego matówkę z klinami i rastrem. Mam taką w swoim 350d, a na opakowaniu od niej myło napisane, że pasuje i do 350d i do 400d.
Z racji tego, że ostatnio dokupiłem sobie drugiego 1D Mark III, chciałbym się podzielić pewnym spostrzeżeniem:
Mam obecnie dwa takie Marki, jeden z serii "wadliwej" (zainteresowani pewnie wiedzą, o co chodzi), drugi z serii "wolnej od problemów".
Marek z serii "wadliwej" działa lepiej niż Marek z serii "wolnej od problemów". Czyli, przynajmniej w przypadku moich egzemplarzy, nie ma co patrzeć na nr seryjny Canona 1D Mark III w kontekście działania AF.
Tyle chciałem przekazać, może komuś się do czegoś przyda ta informacja :)
A czym konkretnie sie objawia ta wieksza "wadliwosc"? Chodzi mi o roznice miedzy twoimi puszkami.
AF działa pewniej w aparacie, który ma nr seryjny niższy od 546561, najprawdopodobniej aparat nie wylądował w serwisie podczas słynnej akcji Canona.
Zdaje się, że nr seryjny był swego czasu jakimś kryterium wyboru tego modelu, dlatego też w ogóle podałem tę informację :)
Gwoli formalności, taka ciekawostka:
Zmieniło się jeszcze jedno: obiektyw zoom (C70-200/2.8 IS) nagle stracił swoją wadę polegającą na jednoczesnym FF i BF (w zależności od ogniskowej), więc to taki dodatkowy bonus i jednocześnie nauka, że nie ma sensu patrzeć na wszelkie testy i opinie, bo każdy komplet korpus+obiektyw zachowuje się inaczej.
O ile pamiętam to akcja dotyczyła pracy w określonej opcji "all servo" i tylko tego .
W takim razie wydaje mi się, że masz rozregulowany pierwszy korpus. Ja też tak miałem z 1d3 i regulacja af do wzorca załatwiła sprawę - aparat wręcz dostał skrzydeł, a o nawet losowym FF,BF nie ma mowy. Polecam wizytę w serwisie, kosz 123 zł, robią to od ręki po wstęonym umówieniu.
Hmm, na pewno da się to zrobić jedynie z korpusem? Mam ten problem jedynie z tym obiektywem, nie chcę wysyłać całości dobytku...
Prawdopodobnie,tak.Ale to pytanie do serwisu. zadzwoń ,lub wyślij maila.
http://www.techradar.com/news/photog...-dslrs-1077371 - ciekawe, czy trafią na eBay?
Cześć, na wstępie przepraszam za forumową 'archeologię', ale nie chciałem mnożyć wątków - chodzi o to, że niedawno okazyjnie wszedłem w posiadanie 1d Mk III - model z końca produkcji, nr #58xxxx, stan bardzo dobry, mały przebieg, ale mam z nim pewne problemy właśnie z systemem AF: używam tylko trybu one-shot, najczęściej centralnego punktu lub pozostałych krzyżowych, które ustawiam joystickiem zależnie od potrzeb, z trzema obiektywami ef 28/1.8, s50/1.4, ef100/2.0 - chodzi o to, że ustawianie i potwierdzenie ostrości jest bardzo niepewne, wręcz losowe - czasami mimo potwierdzenia zdjęcie jest zupełnie nieostrze na całym kadrze - próbowałem MicroAdjustment - ale to nic nie daje, ponieważ błąd nie jest stały - ogólnie puszka świetna i nie chciałbym się z nią rozstawać - oddałem więc aparat do kalibracji do wzorca i ogólnego czyszczenia - po tej operacji jest nieco lepiej, ale nieznacznie :( Dla porównania 5D2 którego używam, na centralnym punkcie trafia bez pudła ze wszystkimi szkłami za każdym razem w prawie każdych warunkach (jak jest ciemniej - korzystam ze światełka w lampie)...
Jakieś porady? Ktoś miał podobny problem i udało mu się go jakoś rozwiązać? Wiem, że mogę jeszcze oddać szkła do kalibracji pod puszkę, ale szczerze nie wydaje mi się to dobrym pomysłem - boję się, że po takim zabiegu przestaną dobrze działać z 5D2....
Szukam informacji na temat porównania autofocusów w 5d mark III vs. D800 podczas pracy w trudnych i bardzo trudnych warunkach oświetleniowych. Pomijam kwestie rozdzielczości, DR, itp. Interesuje mnie tylko szybkość i skuteczność AF w tych aparatach.
Może ktoś miał okazję bezpośredniego porównania? Może jakieś linki?
A co to ma wspólnego z 1D Mk III?
Oj pomyliłem wątki. Sorry, miało być w wątku 5d mark III.
Dla uwidocznienia problemu przeprowadziłem mały test wg metodologii opisanej w tym artykule : How to Quickly Test Your DSLR for Autofocus Issues , dla porównania użyłem też Canona 5d Mk2 z testowanym obiektywem i jestem zdziwiony... szczęka mi opadła... zresztą zobaczcie sami:
1. Canon 1d Mk3 + EF 28/1.8: http://goo.gl/eR5NS
2. Canon 5d Mk2 + EF 28/1.8: http://goo.gl/MNqrg
Zdjęcia przedstawiają cropy 100% ze środka tablicy testowej, zdjęcie referencyjne zostało zrobione na Live View, przed każdym następnym zdjęciem testowym pierścień ostrości został obrócony do początku skali ostrości, tak aby aparat za każdym razem od nowa ustawił ostrość. Jak widać 5D2 trafiło idealnie za każdym razem. W obydwu puszkach MicroAdjustment wyłączone.
Co jeszcze zauważyłem to to, że na 1d3 po ustawieniu i potwierdzeniu ostrości, kiedy znów nacisnę spust do połowy, obiektyw się kręci leciutko w jedną albo drugą stronę i potwierdza ostrość na odrobinę innym ustawieniu... w 5d2 tak nie mam - jak już ustawi, to choćbym wciskał 5 razy, aparat nie kręci szkłem prawie wcale...
W poniedziałek poślę te foty do serwisu... Zapłaciłem już za rekalibrację puszki, która jak widać niewiele dała, na szczęście na usługę są 3 miesiące gwarancji...
mam prośbe
czy może sie ktos podzielić instrukcją do 1Dmk3 w pdf
potrzebuje porady
mam kłopocik z 50 1,4, tzn moze tylko wydaje mi się, że powinno być bardziej ostro na f2,2 -2,8
jakie macie doświadczenia tzn ostrosc szkła na aps-h vs FF
prawdopodobnie FF pozwala bardziej wycisnąć max ostrości, jakości z danego szkła
może ktoś kto posiada 1dmk3 i FF wypowie się, mogę wysłac na mail pare fotek,
w poniedziałek musze podjąć decyzje czy odsyłać czy też nie ma co bo lepiej na 1D juz sie nie da
do 28 i 85 nie mam zastrzeżeń, jest jak oczekiwałem
mój tkosiada@gmail.com
Instrukcja w sieci jest od Ds po polsku, to w zasadzie to samo. Jeśli nie znajdziesz, daj znać, podeśle.
Szczerze to te szkła są tak zbudowane ze występują minimalne różnice albo w skutek długiego użytkowania po prostu minimalnie się rozregulują. I według mnie zamiast się głowić i szukać sztuki idealnej pod swój korpus – kupujesz jakąś sztukę idziesz z nią do serwisu foto i tam czyszczenie i idealna regulacja pod twoje body to koszt jakieś 150 zł.
ja na dniach będę odbierał swoje 1D MkIII i szkiełka z regulacji AF to dam znać
mam 1dmk2 i 1dsmk2 oraz to szkło jakby co pisz pocztę foto@koko74.pl
Mam pytanie do posiadaczy 1D MKIII.
A tym artykule: www.foto-ptaki.pl - Canon 1D Mark III vs Nikon D3
autor pisze, że w aparacie tym jest bardzo trudny do opanowania system wybierania punktu ostrości.
Naprawdę nie ma możliwości ustawienia aparatu by wybierać aktywny punkt manipulatorem?
Oczywiście że jest - robi to się wygodnie i szybko bez odrywania oka od wizjera i bez użycia dodatkowych guzików.
Od razu wydawało mi się to podejrzane:)
Autor artykułu pisze, że przez rok używał aparatu i męczył się z wybieraniem pokrętłami:mrgreen:
To tylko świadczy o "profesjonaliźmie" takich porównań :lol:.
Moje 1D3 wróciło razem ze szkłami (28/1.8 i 100/2.0) z kalibracji i muszę przyznać, że jest dużo lepiej niż przedtem. Jedyne co musiałem zrobić, za radą technika, to dograć jeszcze wartości AFMA dla tych szkiełek, co też zrobiłem: dla 28/1.8 wyszło +7, a dla 100/2.0 aż +14. Dla Sigmy 50/1.4 wystarczyło wstukać tylko +5 i obeszło się bez potrzeby kalibrowania w serwisie.
Dwa dni temu miałem okazję wypróbować to wszystko jako drugi fotograf na ślubie i moje spostrzeżenia względem AFa w moim egzemplarzu są takie, że jest piekeielnie szybki, również w słabym oświetleniu (np. tam gdzie 5d2 wymagał wspomagania z lampy, 1d3 ustawiał ostrość szybko i bez błądzenia), ale to wciąż nie jest poziom trafiania, przy którym mogę na 100% zaufać temu aparatowi... Jak trafi to jest miodzio, jak nie trafi (przy czym i tak sygnalizuje, że ostrość jest ok, zapala się zielona kropka i jest beep) to zdjęcie jest do niczego - rozmyte, nic nie jest ostre tam gdzie powinno być.
Czasami dzieje się to przy relatywnie prostych sytuacjach, np. para obejmuje się w plenerze, obiektyw 100/2.0 na f2.8 - f4.0, odległość taka, że cała para mieści się w kadrze, zapomniałem obniżyć iso (było 800), więc czasy były szybkie rzędu 1/800 sek. - celowałem w twarze - na 7 zdjęć tylko jedno z ostrością tam gdzie chciałem, reszta z ostrością gdzieś przed parą (dobrze to widać, bo para pozowała przy takim drewnianym płotku).
Dodam, że przez ostatnie 2 lata używałem tylko 5d2 i ten 1d3 to moja pierwsza puszka serii 1. Punkty AF są tu dużo większe i zastanawiam się czy to po prostu nie są moje błędy podczas operowania aparatem... Może brak mi jeszcze wyczucia dla tego AFa, które przyjdzie z czasem i większą ilością zrobionych zdjęć. Macie jakieś rady i spostrzeżenia w tym temacie? Chodzi mi o specyfikę używania systemu AF w serii 1d3 (głównie tryb Single Shot).
Miałem też okazję pofotografować przez chwilę 16-35 II i 24-105/4 - w połączeniu z 1d3 AF to ogień, w zasadzie naciskasz spust do połowy i jest ostro, normalnie magia;) Zwłaszcza 16-35 II i focenie ludzi w tańcu to prawdziwa przyjemność.
Jeszcze jedna mała uwaga dot. AWB w sztucznym świetle - obrzydliwa żółć, choć jeśli zdjęcia są w RAW to łatwo potem skorygować. Jednak w moim skromnym mniemaniu AWB w 5d2 jakoś lepiej sobie radzi w takich warunkach.
mozliwe ze zle skorygowales 100/2 na AFMA ? i ten 1 udany strzal to w rzeczywistosci byl wlasnie nieudany :)
ale tylko gdybam - sprawdz jak twoja setka zachowuje sie na roznych odleglosciach ostrzenia
AWB w żarowym to fakt jest masakryczna - ale to aparat z 2007r.. :P
AWB zaczyna sie od 3000. w nowszych aparatach jest to 2500 - i ta roznica miedzy 2800 a 3000 to jest wlasnie ta żółć :)
mój sprzęt też dopiero co wrócił z serwisu, bo miałem problem z ustawieniem microregulacji AF z C 50 1,4, a generalnie miałem FF z kazdym szkłem od 10-15 działek an skali
nie mogłem sobie dobrze ustawic owej 50 wiec wysłałem wszystko
co prawda czekałem 3 tyg, ale zrobili wszystko co sobie zażyczyłem, 28 i 85 działa bardzo dobrze, nawet mam wrażenie, że 28mm na f1,8 jest troszke ostrzejsza, ale najbardziej zadowolony jestem z działania 50mm
teraz jest i ostrzej i celniej, na servo i f1,8 - nadal zaskoczony jestem jak to działa, przetestowane na najeżdzającym dziecku na hulajnodze, zdecydowana wiekszość zdjęć w punkt,
a wiadomo, że 50 do super celnych nie należy,
myśle, że twoja setka wymaga jednak wizyty w serwisie, kłopot zniknie bo samo szkło ma AF jak w 85 1,8, czyli bardzo dobry i celny, prawdopodobnie tylko zgranie z body
o AWB sie nie wypowiadam bo to zalęzy od warunków, generalnie w wiekszości sytuacji trafia, tylko w tym żarowym ... ale to wiekszość aparatów tak ma
5D II nie miałem więc nie porównam
No, z tą żółtaczką radzę sobie tak, że przełączam WB na Kelviny a na lampkę zakładam żelka. Jeśli chodzi o szkła to ja jednak do końca zadowolony nie jestem :(, 28 i 100 są po kalibracji, puszka też, a i tak zdarzają się dziwne rzeczy z tym AFem. Choć mniej niż na początku, kiedy to każda fota była mniej lub bardziej nieostra, rozmyta itp.
Ja tego nie rozumiem. Chociaż serwis twierdzi, że z puszką jest wszystko OK i jest 'within Canon standard', szkła też... Może po prostu trafił mi się jakiś pechowy egzemplarz, cóż, bywa. Jedyne co zauważyłem na ślubie, to to, że lepiej gadał z L zoomami w porównaniu do moich stałek... Cóż, i tak mam w planach zakup 24-105....
Pożywiom, uwidim....
Nowy firmware dla lustrzanek Canona - Optyczne.pl
Nowe oprogramowanie dodaje możliwość automatycznej regulacji ostrości w środkowym punkcie AF, gdy aparat jest używany z obiektywem EF 200-400 mm f/4L USM Extender 1,4X i konwerterem, których łączna wartość maksymalnej przysłony wynosi f/8
czy ktos moze mi w skrocie powiedziec jak objawial sie problem z AF na servo w tej pszce ?
ZTCW to przy zdjęciach z mocnym światłem podczas upałów zdarzało się że AF głupiał i odsetek nietrafionych był bardzo duży.
W takich sytuacjach to większość puszek z niższych półek też miała by problem, ale nie może tak być w puszkach topowych.
Zalecana wymiana elemantów układu AF w felernych seriach nie zawsze pomagała.
Canon's statement:
Title: Why do I experience inconsistent Auto Focus (AF) behaviour with my EOS-1D Mark III?
Phenomenon:
The focus or AF tracking is inconsistent when using the Artificial Intelligent (AI) servo continuous shooting mode under high temperatures in particular.
Cause:
In the digital SLR camera, EOS-1D Mark III that was launched in May this year, Canon has found that some cameras have an adjustment problem with the mirror for AF. The adjustment problem means for the affected products that the focus is not stable or that the Auto Focus tracking is not right when using the AI servo continuous shooting under high temperatures in particular.
Affected products:
The products that could have this problem can be identified as explained below.
If the serial number on the bottom of the camera is between 501001 and 546561, it could contain one of the AF mirrors with the adjustment problem.
Śledząc, co któreś zdjęcie było dziwnie nie trafione. Nie wyglądało to, jakby się zgubił i trafił z ostrością w tło. Zwyczajnie trafiał w nicość.. Ale po chwili wracał gdzie trzeba.
W "zdrowej" puszce potrafił przeskoczyć na tło, ale jak miałeś dobrze dobrany tryb do sceny, to zdarzało się to ekstremalnie rzadko.
Dla przykładu: ja dużo serii nie robiłem, jak już to ktoś biegnący w moją stronę, albo jadący na rolkach. Miałem kilka nie trafionych, ale wina mogła leżeć po mojej stronie.
OK dzięki, przetestowane w miare możliwości. Nie zauważyłem żadnych problemów więc jest ok ;]
1d mk II N nie miał takich niespodzianek
U mnie po wymianie AF z wadliwej serii, z trzech obiektywów które do tej pory trafiały elegancko, 85, 135 w punkt, a na 24 L z 30 cm i tablicy testowej mam 2 cm FF - niestety skali zabraklo do microadjustment ;-/..NIe wiem co mnie podkusiło do wysłania puchy i wymiany układu AF bo wczesniej nic złego w AL Serwo nie zauważyłem;-/..Żytnia ..
Im dłużej używam 1d3, to mam wrażenie ze al servo w porównaniu do 1d2 bardziej pudłuje ;-/ Nawet majac nieruchomy obiekt ustawia ostrość losowo ;-/...Miał być progres, a jest wstecz. Dajcie mi tylko wyższe iso w 1d2 !
Nikon D700: 3D tracking - YouTube
Szkoda ze 1d3 nie ma takiego bajeru..
Witam
Da_Freak jeśli mogę zaproponować to ustaw:
Punkt śledzenia (CFIII-4): na 1 tj priorytet ciągłego śledzenia
czułość śledzenia (CFIII-2): na niska
Wybieralne punkty (CFIII-9): na 3 tj 19 punktów
Rozszerzenie o wybrane punkty (CFIII-8): na 2 tj włącz punkty otaczające
Szukanie ostrości po utrac.AF (CFIII-5): na 0
Teraz ustaw czujniki na aktywność całego pola i pierwsze ostrzenie zrób na samym środku matówki. Potem kadruj i powinien być podobny efekt.
Sprawdzałem to w ONE SHOT wciskając przycisk migawki po przekadrowaniu. (jak na filmie)
Drugi plan musi być dostatecznie oddalony od "filmowego kołka" aby aparat nie miał wątpliwości.
Jako że wykonałem kilka tysięcy zdjęć (powiedzmy testowych) chcąc poznać AF aparatu - pozwolę sobie na kilka słów w obronie aparatu.
Dla informacji - model z wadliwej serii i komora lustra nie była wymieniana.
Były ruchome serie pod światło, były karuzele, były huśtawki na wprost i na tle jasnego nieba.
Wydaje mi się że legenda wadliwego autofocusa w 1D mark III urosła do trochę krzywdzących rozmiarów.
Sprawa nietrafiania dotyczyła pewnej konkretnej sytuacji i określonych ustawieniach AF - a finał legendy jest taki że cały AF jest zły co nie jest prawdą.
W trybie ONE SHOT AF działa dobrze i wg mnie nie pudłuje.
W trybie Auto Inteligent (AI SERVO) przy ustawieniu konkretnego czujnika (również z jego otaczającymi) aparat śledzi poprawnie.
Ważne jest jednak aby nadać odpowiednie priorytety do sytuacji ruchowej. Efekty są różne w zależności od ustawień.
Ważne jest również tzw. "pierwsze złapanie" obiektu i potem AI SERVO już śledzi. Jak nie "złapię" celu to i śledzenie jest bez sensu no bo co niby mamy śledzić i całe 10 klatek w sekundę to pudła. Jak złapię cel to jest OK.
Proponuję dodatkowe materiały dotyczące konfiguracji autofocus dla konkretnych sytuacji i dyscyplin sportowych.
Wyszukane przez Google:
http://cpn.canon-europe.com/files/pr..._Functions.pdf
Oczywiście jest to moje prywatne zdanie i nie każdy musi się ze mną zgodzić.
Pozdrawiam
I jeszcze jedno co do filmu i "naszych ustawień".
Im jaśniejszy lub bardziej kontrastowy "słupek" a tło ciemniejsze (lub mało kontrastowe) tym lepiej (szybciej) AF ustawi ostrość.
Zwróć uwagę, że słupek na filmie jest biały z obdrapaniem ( a więc kontrastowy) a tło zielonoszare.
Jak obniżył aparat niżej gdzie odległość pomiędzy słupkiem a trawą była już mniejsza to zaczynało mu łapać tła.
Pozdrawiam
Pobawiłem się wg wskazań Piotrunia i faktycznie wychodzi tak jak na filmiku :)
Witam
No to jeszcze nieśmiało napisze trochę moich obserwacji i wniosków.
Proszę o wyrozumiałość doświadczonych ale piszę to, ponieważ sprawa ostrzenia na AI SERVO ciągle wraca.
-----------------
Przy wyborze konkretnego czujnika sprawa ustawiania ostrości jest jasna. Ma ustawić i koniec, lub śledzić i koniec.
Przy wyborze ustawiania ostrości przy aktywności wszystkich czujników dla całego pola mniej więcej mamy tak jak poniżej.
Środkowy czujnik AF jest najbardziej czuły. W specyfikacji aparatu można wyczytać jak pracują czujniki (lub kiedy nie pracują) gdy światłosiła obiektywu spada.
Wiadomo że im bardziej czuły czujnik tym ustawienie ostrości szybsze i pewniejsze.
Wiadomo też powszechnie , że im bardziej jasny i jednocześnie kontrastowy obiekt tym ustawienie również szybsze i celniejsze. I tak jest w każdym systemie.
Prawdopodobnie w algorytmie ustawiania "pierwszej" ostrości priorytetem jest raczej centrum (środek) kadru niż boki.
I teraz do sedna.
Pierwsze złapania wykonujemy środkiem i potem aparat zachowuje się wg nadanych priorytetów.
Albo trzyma obiekt mimo przekadrowywania, albo szuka ostrości jak wariat jeśli nadamy mu inne priorytety.
Na próbach jakie robiłem pod kątem rzekomej wady wychodziło mniej więcej tak:
Tryb AI-SERVO, aktywne całe pole:
Jeśli złapałem obiekt środkiem przez chwilę na stojącej osobie to potem serie były dość trafione również pod słońce w sytuacji kiedy biegła. Jeśli nie złapałem - pudła do momentu kiedy ostrość nie została ustalona. W sytuacji kiedy pod ostre światło osoba się przemieszcza i robimy 10k/s a szukanie ostrości na ciemnej postaci w kontrze trwa dłużej niż sekundę skutkuje to kilkunastoma nietrafionymi zdjęciami.
Pamiętajmy że system AF ma tendencję do wyszukiwania obiektów jaśniejszych/bardziej kontrastowych.
Jeśli więc spodziewamy się takiej sytuacji nagłego ruchu i ustawienia ostrości na tym szybko ruszającym się obiekcie należy wg mnie ustawić konkretny czujnik (pewnie środkowy).
Wskazane jest też ustawienie czułości śledzenia CIII-2 na wysoką i punktu śledzenia CIII-4 na 0 tj priorytet głównego punktu AF. (choć jak fotograf nie będzie dobrze celował to w tych ustawieniach aparat szybciutko poszuka sobie nowego celu...)
Tak wg mnie wygląd ta "wada". Nie można oczekiwać, że aparat będzie bezbłędny - czy ostra ma być biegnąca osoba pod światło czy może biała brzoza obok której ta osoba przebiega.
To jest tylko narzędzie i oczywiście może być niedoskonałe.
Nie twierdzę też, że wszystkie aparaty działają idealnie. W końcu Canon się przyznał co ja odbieram jako firmie na plus.
Starałem się jakoś pomóc i napisałem swoje obserwacje.
Miło byłoby by gdyby posiadacze również popróbowali bo sam jestem ciekaw jak to będzie na innych korpusach.
------------------
Wracając do filmu.
W naszym 1D też fajnie działa to w AI SERVO na wszystkich czujnikach, trzeba tylko złapać środkiem a później sama zabawa.
Jeśli robimy tę zabawę w trybie ONE SHOT akurat mamy tak skadrowane że środek matówki celuje poza obiekt (ostrość na bocznych czujnikach) to przy założeniu, że obiekt jest jaśniejszy i bardziej kontrastowy ostrość dalej trzyma.
Jeśli jednak w tym kadrze, na przeciwko centralnego czujnika (obiekt mamy z boku) znajdzie się coś co jest jaśniejsze od obiektu (może też bardziej kontrastowe) to ponowne naciskanie spustu migawki najprawdopodobniej poskutkuje przestawieniem ostrości na to jaśniejsze tło.
To tak żeby nie było za dobrze.
------------------
Pozdrawiam