A ktos testowal 5Dmk2 z hoya R72?
Wersja do druku
A ktos testowal 5Dmk2 z hoya R72?
hmm juz z dluzszym czasem zanosze sie z zamiarem kupna IR jednak technika fotografowania z tym filterkiem jest mi obca :(
Ja mam inny klopot. Kupilem juz R72, ale niespodzianka pojawila sie po kilku zdjeciach. Brak ostrosci na brzegach kadru. Ladna ostrosc na srodku kadru, a reszta sie rozmydla. Spotkal sie moze ktos z czyms takim?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Kolejna sprawa. Mam 30D i zdjecia ni jak nie wchodza w zaden zafarb. Poprostu sa czb i nie wiem jak dalej miksowac kanaly, skoro nie mam czego miksowac? Znam (albo tak mi sie wydaje) teorie dotyczaca obrobki zdjec do koncowego uzyskania rezultatow jak na postach powyzaj, ale praktyka sie rozlozyla. Ma ktos jakas praktyke z Eosem 30D?
czy tego rozmydlenia nie masz bez filtru ??
Nie ma. Uzywam 17-85 IS EFS i nigdy sie z czyms takim nie spotkalem, a wczoraj... niestety. Myslalem na poczatku ze ten obiektyw tworzy tzw "hot point" ale na liscie obiektywow z tym efektem go nie ma. Za to 70-200EF IS L f/4 tworzy biala plame na samym srodku. Ale nie to jest problemem. Boje sie ze ta nieostrosc to wina filtra...
No i dlaczego wszystko jest tylko w czb? Gdzie ten czerwony zafarb co to wszyscy go miksuja?
Witam,
Chciałbym przerobić swoją starą puszkę (350D) - wyciągnąć filtr IR-cut i wstawić w to miejsce.. no właśnie, przeglądając forum astro coś takiego http://deltaoptical.pl/filtr-korekcy...020d,d880.html
Czy ktoś z naszego forum robił już takie modyfikacje, są jakieś tańsze metody (poza pozostawieniem gołej matrycy) ?
czy ktoś robił IR z 10-22 i hoya 720?
Znalazlem odpowiedz na moj wlasny post. Pisze na grupie bo moze to kogos zainteresuje. Otoz sa na rynku rozne filtry do IR. Wiele ma oznaczenia R72. Ten ktory ja kupilem byl oznaczony jako PIXCO. Nie sadze zebys sie podpisal pod tym producent. Moze jakas firma "no name". Niewazne. Wazne jest ze filtr posiada oznaczenie R72 a faktycznie nim nie jest. Poniewaz ni jak nie szlo nim robic zdjec zakupilem rowniez R72 firmy Hoya, poczym oba filtry wzialem do porownania. Ale nie do porownania poprzez zdjecia tylko zrobilem test na spektroskopie zeby sprawdzic przepuszczalnasc swiatla przez oba filtry. Wynik jest troch zadziwiajacy. Filtr firmy Hoya R72 posiada parametry przepuszczalnsci swiatla od okolo 740-820nm. Czyli lapie sie w minimalny zakres swiatla widzialnego czerwonego jak i zakres swiatla podczerwonego powyzej 800nm. Natomiast filtr PIXCO ma zakres przepuszczalnosc bardzo (!) waski bo przepuszcza tylko i wylacznie swiatlo o dlugosci fali 840-845nm. Nie ma juz przepuszczalnosci widma swiatla widzialnego, czyli tej czerwonej czy ciemno brazowej dominanty na zdjeciach, ktora sie potem miksuje kanaly w PSie. Przy uzycia PIXCO mozna fotografowac tylko w czb i nie ma szans na uzyskanie jakiejs dominanty a jednoczesnie koloru np nieba. Co do ostrosci na brzegach kadru sie nie moge wypowiadac bo tego laboratoryjnie nie jestem w stanie sprawdzic ale zdjecia pokazaly ze niestety nie ma najlepszych parametrow. Tak wiec przestrzegam wszystkich ktorzy pokusza sie na tanie filtry dostepne np na Ebayu. Cena tego co ja kupilem byla na tyle niska ze mozna go bez zalu wyrzucic do kosza. (okolo 11£). Znowu kroluje zasada ze lepiej zaplacic i miec dobry sprzet niz kupowac pozniej dwa razy. Jesli ktos bylby zainteresowany wykresem prosze o kontakt, moge podeslac skan. Teraz poczekam na ladna i bezwietrzna pogode i pojde sie bawic z Hoya. Pozdrawiam wszystkich grupowiczow.
OK, to ja postaram się to jakoś podsumować i poproszę o korektę.
Canon 30D bez modyfikacji matrycowej.
Można z nim robić IR ale potrzebne są duże czasy naświetlania. Standardowo max to 30s albo opcja bulb czyli tak długo jak długo przytrzymasz spust migawki.
a jakie iso? 100? chyba będzie za ciemno....
ustawianie balansu bieli na zielony, czyli co?
ustawiamy balans bieli na ‘custom’ w aparacie i co dalej? porostu robię zdjęcie?
można robić na tym body IR kolorowe czy tylko b&w?
czy tylko HOYA wchodzi w grę? jest to dość drogi filtr, a jeśli efekty nie będą zadowalające to po co mi takowy?
zastanawiam się nad kupnem takiego http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=616054288
ale główne pytanie to czy zdjęcia wykonane w IR 30D będą kolorowe czy tylko B&W
Prosiłbym o szybką odpowiedz ponieważ chciałbym zagrać taki filtr na majowy weekend a do tego czasu zostały tylko 2 dni, musze gdzieś go kupić jeszcze!
Pozdrawiam
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
no i filtr ten zakładałbym do 28 - 135.
ja bawilem sie 30D ale z filtrem IR systemu Cokin (orginal cokina)
mi kolorystyka sie nie podobala i ciezko bylo skorygowac
zdjecia wychodza kolorowe chyba ze ustawisz sobie Monochrome w stylach obrazu
obiektyw musisz sprawdzic czy nie bedzie mial Hot Spota - gdzies w tym watku byl link do strony z lista obiektywow canona ktore te przypadlosc posiadaja
balans bieli ustawiasz robiac zdjecie z filtrem czemus zielonemu np trawie i ustawiasz w body balans bieli uzytkownika (custom WB)
czasow nie pamietam musialbym sprawdzic ,ale cos mi dzwoni ze to okolo 15 sek na f 8-11 przy iso 400 w pelnym sloncu
ogolnie mi zabawa ta lepiej wychodzi na kompakcie Fuji
czasy znosne
kolorystyka przed korekcja wyglada jak powinna
po korekcji jest miodzio
na 30D sobie odpuscilem
edit: rob JPG nie Raw
Krzysiek, widze ze Ci sie spieszy wiec pisze szybko. Po pierwsze podsylam link, gdzie mam zdjecie zrobione w niedziele. Wszystkie dane mozesz zobaczyc rozwijajac dane EXIF pod zdjeciem. http://www.digart.pl/praca/3584160/P...roby_z_IR.html ja kupowalem dwa razy. Najpierw kupilem raz tanio i dziadostwo, a potem za 35 funtow Hoya R72 ze srednica 67mm. Cala historie mjej drogi masz powyzej. ja osobiscie juz teraz jestem zadowolony z mojej pierwszej IR, aczkolwiek ten tani filtr mnie rozczarowal. Jesli chcesz wydawac kase pomysl. Na swojej aukcji masz cene 129 + 10 pln za wysylke. Cena na www.ebay.co.uk jest rozna ale ja mojego wyrwalem nowego za 35 funta nie pamietam tylko kosztow wysylki ale byly chyba free. Wiec masz roznice w cenie 30-40PLN (nie wiem po ile funt stoi). Jesli dasz mi czas do wieczora sprawdze po powrocie z pracy namiary na te filtry bo bylo chyba z 10 sztuk w ofercie i podesle Ci link. W kazdym badz razie efekt kolorowy na Hoyi wychodzi bo ten filtr rowniez przepuszcza swiatlo widzialne. Balans bieli w 30D ustawiasz robiac zdjecie np mocno oswietlonego sloncem trawnika z zalozonym (!) filtrem. Zdjecie bedzie bardzo czerwone, ale wtedy w menu szukasz CUSTOM WB i tam pokaze Ci sie to wlasnie czerwone zdjecie ktore zrobiles. Wciskasz set i potem juz przeskakujesz na wybor balansu bieli na wyswietlaczu na ten Twoj ( takie dwa trojkaciki skierowane ostrymi dziubkami do siebie z kropka w srodku). I potem na tym ustawieniu pstrykasz normalnie fotki tylko ostrosc na oko albo bez filtra, potem filtr i czas okolo 15-20s na ISO 200 albo relatywnie dluzszy na iso 100. Potem Mix kanalow w PS, jasnosc i kontrast i usuniecie ziarna poprzez filtr kurz i rysy. reszte wg uznania. Ja np redukuje do czerni i bieli bo troszke mnie drazni ten zafarb. teraz juz to wiem, ale jeszcze kilka dni temu klalem jak szewc. jak bys cos jeszcze potzrebowal pisz. Bede na grupie wieczorem.
dzięki wielkie chłopaki o to mi chodzi szybko i zwięźle.
fakt do wyjazdu zostały zaledwie 2 dni, więc chyba odpuszczę sobie kupno 'na teraz' tego filtra i dołożę więcej do Hoyi.
co do obiektywu to oba o jakich myślę 10-22 oraz 28-135 nie mają hot spota i są wyszczególnione jako nadające się do IR.
niestety cena filtra podskoczy ponieważ jeden to 72mm drugi 77mm
ale ten fitr kosztuje 600 PLN...
chyba sobie odpuszczę IR w takim wypadku
wolę kupić 50 1.8 za tą cenę
witam
czy hotmirror po usunieciu musi byc zastapiony czyms innym (ir albo czyste szkielko)
lub inaczej czy matryce nie mozna czyscic ? ,bo jesli nic przed nia nie bedzie to bedzie trzeba czyscic ja bezposrednio.
Tom
Witam
Czy 450d da się robić zdjęcia w IR ??
da ... od tego sa filtry IR
No właśnie takiej opinii poszukiwałem, a szkoda, bo cena bardzo kusi, ale jak nei warto to dam sobie spokój. Mam system Cokin P i gradacyjne filtry HiTecha które są rewelacyjne, ale skoro odradzasz IR :|
Problem polega na tym że 77mm Hoyi to bardzo duże pieniądze za filtr, ktory jest do "zabawy" :/
Mam C40D - 17-55 IS.
Temat wrze, a przynajmniej ciągnie się już od dawna i wciąż wiele posiadaczy aparatów zadaje te same pytania.
Po przeczytaniu całości mam wrażenie że wiem wszystko i nic jednocześnie bo :
gdzie sprawdzić czy c40d ma filtr antyIR - nikt nie wspomniał nic na te temat, czy wszystkie canony mają tego typu szkło na matrycy?
wielu mówi uzyskaniu efektów po zmianie filtra na matrycy - ale - niektórzy mówią też że po zastosowaniu odpowiedniego filtra IR też się da tylko czasy dłuższe. nie jestem tej drugiej teorii pewna, a rozmontowywać czegokolwiek w moim 40d lub 5dmkII nie mam zamiaru, a jaki sens będzie miał zakup filtra by przekonać się że **** nic nie da się zrobić bez tej operacji.
Po za tym , skoro na matrycy jest antyIR, to filtr IR o jakiej czułości zamontować na obiektywie? czy to zmienia sytuację?
z tego co google mówią to by uzyskać dobry efekt to musi być baardzo duże ostre światło, wysoka czułość iso i b. długi czas , bo inaczej wyjdzie czarna kupa i nic z tego - szkiełko strasznie zaciemnia ev. prawda to?
help !
a propos filtrow IR i ich cen...
Hoya IR72 na fi77 kosztuje 180 EUR. w Polszy taniej (w okolicach 570 PLN) ale nadal kosmicznie drogo.
Cokin P007 kosztuje aktualnie w promocji 8 EUR. slownie: osiem eurasow.
http://defilterspecialist.nl/index.p...SYSTEEM&num=10
cena normalna w sklepach: 24 EUR, podobnie w PL. na moje oko, fajna promocja, zeby sprobowac i sie samemu przekonac, czy da rade.
sa chetni na zakup? bede 24 pazdziernika w kraju przodkow i moge ze soba przywiezc pare sztuk i porozsylac do chetnych. do rozliczenia przelewem na konto. cena po kosztach - w zaleznosci od liczby chetnych byloby z wysylka w granicach 50~55 PLN
Jak sprawdzić na ile silny jest filtr antyIR w aparacie? Bierzesz aparat i pilot do telewizora/wierzy etc idziesz z tym w ciemne miejsce bez światła (np. łazienka, piwnica). Ustawiasz aparat ta czas mniej więcej 3 sekundy naświetlania, przysłona może być minimalna, i póki on naświetla skierowujesz pilot w stronę obiektywu i klikasz przyciski ciągle. potem patrzysz na zdjęcie, im kropka od pilota będzie bardziej nasycona w kolorze tym aparat bardziej nadaje się do IR.
powinno też być widać na LV, jeśli Twój aparat to ma
Tylko po co ? Różnice między modelami przy tej metodzie na oko będą raczej nie widoczne.
Lepiej poszukać w sieci wykresów przepuszczalności filtrów matrycowych różnych firm , to będzie informacja obiektywna.
Niestety nieprzerobiony DSLR ze spektrum IR przepuszczającego przez filtr
Hoya R72 zarejestruje tylko tyle co widać na poniższym wykresie tzn ok.5%
Modyfikowany Canon czyli z filtrem Baadera tyle tzn. ok.20%
Z powyższego widać wyraźnie czemu czasy naświetlania z filtrem IR muszą być długie.
Bardzo ciekawe. Dziękuję.
Wykombinowałem sobie, że zrobię tak:
- wyjmę filtr IR sprzed matrycy,
- do aparatu przypnę wybrany obiektyw,
- na niego założę filtr IR 720,
- a do "cywilnych" zastosowań będę zamiast "czarnego" zakładał filtr UV/IR Cut
- poszukam i dokupię szybkę, żeby z czasem ją założyć na matrycę...
Zobacz jeszcze ten wątek. Nie będę dublował
http://canon-board.info/showthread.php?t=53444
Dałem linka do filtrów wkładanych w mocowanie bagnetowe , wtedy swobodnie zmieniasz obiektywy .
Dziękuję. Ja właśnie stamtąd trafiłem tutaj ;)
odswieże troche temat....
dopadlem zestaw filtrow zaczynajacy sie od 680 nm do 1100 nm. Filtry sa srednio co 20 nm.
1 - czy jak wpakuje taki 700 nm to skroce czas ekspozycji uzyskujac nadal efekt podczerwieni czy juz zakres swiatla widzialnego zacznie wszystko psuc?
2 - czy jak zaloze np. 820 do przy dluzszej ekspozycji efekty IR na zdjeciu beda wyrazniejsze?
to takie dywagacje teoretyczne bo leje i bedzie dlugo lalo wiec na razie praktycznie nic nie sprawdze
Ja w ogóle nie wiem czy długość fali ma coś do jakości obrazu ( pewnie ma no bo jest duży wybór ), ale nie wydaję mi się, tak jak napisałeś w 1 , żeby 700nm mogło przepuszczać światło widzialne
Ad.1. Musisz poeksperymentowac. Tu sporo zalezy od aparatu i ustawienia balansu bieli. Efekt IR jest (jakis) widoczny nawet z 680nm, ale zaczyna sie robic mocno rozowo. Najsensowniej wypada 720nm, bo dobrze wyglada i czasy sa akceptowalne.
Ad.2. Po zalozeniu mocniejszego filtra czas sie wydluzy, ale efekt bedzie bardziej wyrazny (mniej rozu na fotach).
Jesli masz, jak piszesz, caly zestaw, to nic nie stoi na przeszkodzie, zeby potestowac.
Ladnie ustaw balans bieli na zielona trawe (chlorofile pochlaniaja swiatlo w zakresie circa 680-720nm, a reszta pasma jest traktowana przez aparat jako zafarb) i czekaj na pogode.
Co to za filtry ? Jakiej szerokości lub kierunku przepuszczania ? To co napisałeś nic nie mówi. Taki Hoya przepuszcza od 720nm wzwyż blokując wszystko poniżej .
ad 2)
Popatrz na wykresy. Jak założysz na obiektyw filtr przepuszczający 820 wzwyż to raczej nic się nie zarejestruje na nieprzerobionym Canonie nawet na długich czasach , bo fabryczny filtr i tak nie dopuszcza do matrycy światła o długości 820nm , powyżej tym bardziej.
ad 1) Jak będzie wiadomo co to za filtry dopiero będzie można coś powiedzieć. Może to filtry przepuszczające do nominalnej wartości, wtedy taki 700nm wytnie wszystko powyżej czyli podczerwień właśnie.
jakies ruskie filtry do spektroskopow. dokladnie pomierze sobie w srode.
to sa filtry, ktore wycinaja wszystko ponizej, czyli swiatlo widzialne.
swoja droga czy ktos ma wykres przepuszczalnosci filtra ktory jest na matrycy? przepuszcza na pewno widzialne no i blokuje IR. chcialbym tylko dokladnie widziec jak blokuje, od ilu nm zaczyna i na ilu konczy.
aaa tak, dopiero teraz zauwazylem, ze to wykres transmisji a nie absorpcji
niestety, moje filtry sa bezuzyteczne poniewaz blokuja wszystko do danej wartosci od danej wartosci rowniez. Tak wice sa bardzo fajne piki ale reszta widma wykasowana jest do zera. :(
czy sa jakies obszerniejsze zestawienia obiektywow? Bo ta lista jest niestety krotka :(
Na poprzedniej stronie masz, post 175. :evil:
http://canon-board.info/showpost.php...&postcount=175
aaa tak, ok dzieki.
nerwowy jestes... szkoda nerwow na takie *******y.
zrobilem zdjecia z filtrm Hoya. Wyszlo dokladnie tak jak na zdjeciach dostepnych w sieci, wiec bardzo jestem zadowolony.
ale.....
czas naswietlania to az 30 sekund.
f 5/6
iso 100
canon 450
co moge zrobic by ten czas skrocic oprocz podwyzszenia ISO?
Niestety ale Canony do ir sie srednio nadaja, sprawdzalem na 20d,550d,5dmk2 i takie czasy to ich cecha wspolna. Dla odmiany w nikonie maja lepiej, swego czasu kolega sie bawil i mial zdecydowanie bardziej ludzkie czasy tzn w okolicach 1s o ile dobrze pamietam.
Wiem że Hoya to jedna z lepszych firm, ale co myślicie o filtrach IR firmy Massa ?
http://allegro.pl/item1076616773_fil...58mm_w_wa.html
To może być prawda.
W obrazku który dałem tu http://canon-board.info/showpost.php?p=714411&postcount=175
widać że matryca Nikona D70 rejestruje sporo ze spektrum powyżej 700 nm
Canon 10D prawie nic, natomiast modyfikowany Canon to już zupełnie inna bajka.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Niestety nie wyświetla pojedynczego posta. Chodzi o post 175 z tego wątku.
ps.
coraz gorzej działa to forum , edytować nie można linki się nie wyświetlają :(
Szkoda.
Tak widzialem, a kolega focil w tamtym okresie chyba wlasnie d70-tka.
cos mi nie wychodzi.
zrobilem sobie balans bieli na oswitlone sloncem liscie by bylo porzadnie. Przeswietlilem, niedoswietlilem, naswietlilem poprawnie.
Ustawilem balans bieli wg wzorca.
strzelilem fotke. cos widac.
Przedstawiam ponizej co wyszlo:
fotka czysta, z filtrem Hoya przekonwertowana z RAW tak by bylo widac.
fotka po zrobieniu "auto tonow"
fotka po zamianie kanalow.
na wszystkich forach i tutorialach po samej operacji "auto tony" obiekty zielone juz sa prawie biale.
Po zamianie kolorow jak widzicie wychodzi , krotko mowiac straczkowaty.
Oczywiscie moge tam kobinowac z krzywymi i kontrastem i czasem wychodzi - czasem nie ale moze ktos da mi jakas wskazowke jak to poprawic by to wychodzilo lepiej.
przy okazji zauwazylem , ze absolutnie nie ma znaczenia czy wzorzec jest robiony doswietlony, prawidlowy czy niedoswietlony.
Wzorzec byl robiony z zalozonym filtrm IR
Ja zrobiłem tak, że dane do WB pobrałem z gotowego zdjęcia, miałem wszystko cacy, bez żadnych zafarbów, etc.
Ale MZ, fotografia IR wygląda fajnie dopiero w BW. W kolorze to (imo) kicz okrutny.
A do techniki - ja miałem inny filtr, ale przy podobnym ustawieniu wszystkie drzewa byłyby białe, po prostu.
Pamiętaj, że do fotografii IR ZAWSZE trzeba na światłomierzu ustawić +1 lub +2EV, a zarazem jak się robi długie ekspozycje, zawsze warto dodać co nieco.
Z drugiej mańki, co mnie bardzo zaskoczyło, zwykły Canonowy KIT jest doskonałym obiektywem do podczerwieni - mógłbym powiedzieć, że lepszym od 17-40L.
No ale niestety, moje 400D wyzionęło ducha, czas zabrać się za rozbebeszenie jakiegoś 1000D ;p
MZ, przy tym rodzaju fotografii, live view jest wręcz niezbędne, bo
a) w większości obiektywów trzeba przesunąć płaszczyznę ostrości o trochę tam. W lepszych stałkach jest oznaczona czerwona kropa, w zoom'ach nic nie jest oznaczone.
b) Naświetlanie to kwestia praktycznie przypadku. W jasny dzień trzeba robić na +2EV, a i to czasem nie wystarcza, w ciemniejszych warunkach na -2EV czasem powstają przepały - tutaj mamy wgląd w to
c) widzimy na żywo to, czy nasz kiepski filtr (w domyśle COKIN) nie zmasakrował obrazka (słaba praca pod światło, łapie bliki flary i traci kontrast i ostrość) pod ostre, punktowe światło (czasem słońce, czasem światła samochodu, latarnie, etc)
no i to chyba tyle. Względnie, jak robimy na statywie to przydaje się, bo nie trzeba włączać wstępnego podnoszenia lustra, żeby biedak nie świrował ;))
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
BTW, niemalże zawsze zdjęcia fragmentarycznie oświetlonych drzew, roślin, wyglądają słabo - część drzewa w cieniu jest niedoświetlona, część w słońcu wyjarana o dobre 1-2 EV. Nie wiem czemu tak się dzieje, jakiś specyfik IR. Różnice w stosunku do zwykłego aparatu są tutaj dużo większe.
no wiec tak z moich zabawa z canonem 450d i filtrem Hoya moge tyle powiedziec:
1 - balans bieli robimy z zalozonym filtrem IR , najlepiej rano, na drzewko, ktore jest oswietlone sloncem, znajdujacym sie najlepiej za nami lub obok.
2 - pomiar punktowy i wtedy z zalozonym iltrem 450d ustawia ostrosc dobrze. Wszelkie korekty ostrosci powodowaly wynik gorszy niz jak ustawil sam.
powyzsze zdjecie jest po mocnych zabawach photoshopem i jest, jak dla mnie juz podchodzace pod kicz, pomimo tego, ze efekt bieli zostal osiagniety.
Znacznie lepsze i milsze dla oka jest , rowniez wg. mnie zdjecie ponizsze, ktore bylo zdjeciem wyjsciowym tylko z poprawiona ostroscia bez zabawy krzywymi.
moze komus moje spostrzezenia i przyklady sie przydadza.
ISO 100-200
przeslona , najmniej jak sie da.
pomiar punktowy
czas minimum 15 sekund