na al servo focisz czy one shot?
Wersja do druku
na al servo focisz czy one shot?
Próbowałem wszystkiego.....
Wszystkich ustawień AF-u i punktów / stref....
One shot, all servo, all focus...
Bardzo czułego ustawienia i najmniej czułego, z priorytetem ostrości albo migawki.... Chyba każda możliwa kombinację ...
no to dziwne, a widzisz w wizjerze, że się AF rozjeżdża, gubi się i szuka i przejeżdza focusem w dwie strony aż złapie? Czy ciągle jest w miejscu robisz foty a potem na kompie mydło?
W wizjerze nawet potwierdza ostrość....a na kompie dno.... NaczytaÅ‚em siÄ™ o seriach z trafionym af-em, gdzie rozjeżdżany siÄ™ czujniki - np. pionowe "widziaÅ‚y" obiekt na 6 metrach, poziome na 4 i ostrość ustawiaÅ‚y NIGDZIE.... MogÄ™ objawy pasujÄ… idealnie í ½í¸ž
pokaż przykładowe zdjęcie z exifem
na 99% user error
Jak wrócę do domu, wieczxorkiem, zapodam jakieś kadry :-)
Z 7D. W takich warunkach. Na takim ISO. Wierzymy :DCytat:
Uwierzcie, w pełnym rozmiarze jest MASAKRA...
moja _amatorska_ uwaga:
1 zdjecie: jesli uzywasz pojedynczego centralnego punktu to w tym wypadku chyba musiales przekadrowac - to moglo wplynac na ostrosc. wydaje mi sie, ze 7d spokojnie mozesz uzywac wszystkich punktow (tak przynajmniej ja robie) i strzelac zaraz po potwierdzeniu i bez przekadrowywania (szczegolnie, ze 7d ma ten fajowy joystick).
2 zdjecie: wg mnie af zdecydowanie nie trafil :( biegli szboko i na wprost do ciebie - chyba jedna z trudniejszych sytuacji dla af?
3 zdjecie: na tej miniaturce wyglada mi na to, ze koszykarz z 11 jest ostry (jesli uzywales pojedynczego punktu srodkowego to albo ostrzyles na koszulke albo przekadrowywales)
problemem jest na pewno iso 2500 bo nawet jak trafisz to ono zdegraduje ostrosc i ilosc szczegolow.
kolejna sprawa to czas. 1/400 przy dynamicznym ruchu (a jeszcze do tego na 200mm i braku is) moze byc niewystarczajaca (przy ogniskowej 200mm na cropie gdy jest bardzo zimno czy drza ci rece to 1/400 moze nie wystarczyc nawet do statycznego obrazu). ja w pilce recznej z takim czasem fotografuje zawodnikow podczas rozmowy z trenerem/graczami (mocno gestykuluja). podczas rzutow 1/800 dopiero gwarantuje mi ostre (zamrozone w ruchu - ale juz bez samej reki rzucajacej z pilka - ona porusza sie szybciej) zdjecie.
ja mam 7d od niedawna (zwazywszy ile robie zdjec i kiedy) i w single shoot trafiam lepiej niz w przypadku 60d, a tym bardziej 450d (nic lepszego nie mialem) - jesli chodzi o szkla to fotografuje glownie sredniej jakosci kundlami. takze w kiepskim oswietleniu (malutkie koncerty/male sale sportowe). nie radze sobie aktualnie za bardzo z servo i seria niestety ale nie mialem zbyt wielu okazji poprobowac (no i moje szkla nie sa stworzone do tego) :( tuz po kupnie 7d fotografowalem ruch centralnym i przekadrowywalem (przyzwyczajenia z poprzednich puszek) i nie bylo lepiej niz w przypadku starszych aparatow. poprawilo sie gdy podczas takich warunkow postanowilem nie kadrowac ale uzywac wszystkich punktow.
To całe kadry.
Wieczorem poszukam zdjęć z koncertu, na którym bylem z siódemką. Tam ruch był znacznie spokojniejszy ;-)
Może faktycznie ja coś robię źle?
Ale jeśli ISO 2500 jest jakie jest, to do jakiego można używać? Chcąc skrócić czasy do 1/800 nie dałoby rady zejść niżej na pewno....
Podobne imprezy moim 500 D (dobrze, że jeszcze nie sprzedałem) wyglądały duuuuuuużo lepiej.
Pokombinuję z większą ilością punktów. Ale na koncertach zależy mi na punktowej, dokładnej ostrości....
Można spokojnie używać z ISO 3200 tylko trzeba się postarać o dobre naświetlenie zdjęcia.
Zacznij eksperymenty od t-1/1250s i kręć w kierunku dłuższych czasów. Np do 1/500s. Ten aparat jest super, ale matryca niestety daje przeciętny obrazek w słabym świetle.
W słoneczny dzień będzie znacznie lepiej. Większa ilość punktów AF nie wiem, czy coś pomoże.
Niestety stosunkowo mało robię w dobrym świetle....
W czwartek idę na koncert E. Gepert, będę dalej kombinował ;-)
I wstrzymam siÄ™ jeszcze z pozbyciem siÄ™ go.
co do iso to jest tak jak napisal cobalt. jesli jednak nie mozesz lepiej naswietlic zdjecia to z moich doswiadczen nie nalezy przekraczac 1600 (szczegolnie jak pozniej bedziesz wyciagal duzo z cieni) - w canonie probowalem jeszcze na 2000 ale w 7d mnie sie juz nie podoba. z tym, ze to kwestja wzgledna i roznie ludzie podchodza do ilosci szumu czy ziarna
co do uzywania tylko srodkowego punktu na koncertach to ja jednak bym polemizowal (tylko pamietaj, ze jestem amatorem)... w przypadku fotografowania ruchu (szczegolnie na ciemych koncertach gdzie mocno otwierasz przyslone i uzuskujesz mala glebie ostrosci) przy dowolnym przekadrowaniu jest ryzyko, ze poruszajacy sie "model" wyjdzie z glebi ostrosci. wg mnie najskuteczniejsze jest cykniecie fotki tuz po ustawieniu ostrosci. zdaje sie, ze wszystkie punkty af w 7d sa tak samo precyzyjne i czule (no chyba ze sie myle ;) ) wiec ja rekomendowalbym korzystanie ze wszystkich. jedyny problem jest taki, ze w przypadku koncertow najbardziej pozadany jest pomiar punktowy, a ten w 7d pozostaje centralny nawet jesli wybierzemy inny punkt af... pewnym rozwiazaniem jest przerzucenie sie na pomiar matrycowy/centralnie wazony (sorry ale nie mam teraz pod reka aparatu, a nie pamietam jak sie nazywa...) nawet kosztem jego precyzji.
wg mnie canon 7d dziala i nawet da sie nim robic zdjecia :) takze w trudnych warunkach. ja nie mam czym sie chwalic ale jak spojzysz na moje zdjecia to ostatnie 12 galerii bylo zrobionych 7d. masz tam koncerty, koncerty z lampa, festiwale plenerowe za dnia i w nocy, mecz pilki recznej... kwestja tylko tego co z twoim egzemplarzem - moze jest uszkodzony, moze oczekujesz zbyt wiele, a moze cos robisz zle...
No i właśnie na to pytanie z ostatniego zdania chciałbym poznać odpowiedź :)
Więc co robię źle?
Hmmmm, nie wiem czy nie złamię regulaminu ale porównajcie kilka zdjęć stąd: https://www.facebook.com/media/set/?...1452129&type=3 albo tych: https://www.facebook.com/media/set/?...1452129&type=3
A teraz stÄ…d:
https://www.facebook.com/media/set/?...1452129&type=3
Radek i Nicola z 7. Korporacja z 500D.
Myślałem, że po zmianie będzie odwrotnie w kwestii obrazka.....
może zacznij od statycznych zdjęć, 7D plus 70-200 i oddalony obiekt. f4. Zobacz czy ostrzy w punkt. Moim skromnym zdaniem przeceniasz sprawności AF w trybie servo plus szybko poruszające się obiekty.
Tak, przy statycznych ostrzy właściwie idealnie - błyskawicznie, w punkt, ze skutecznością właściwie 100 %.
wyglada na to, ze zdjecia koroporaji robiles w duzo lepszym swietle. nie widze exifow wiec strzelam tylko, ze tak bylo. jesli uzyles wowczas nizszego iso to zdjecia wyszly lepsze niz na krytycznych juz 2000-2500. takze af mial latwiej. 500d ma matryce o takim samym (chyba) natywnym iso jak 7d ale z mniejsza iloscia pikseli - to powinno przelozyc sie na odrobine nizsze szumy na wysokim iso.
w praktyce moze i wyjsc na to, ze na iso 1600 czy 2000 (a nawet wyzszym jesli takowe akceptujesz) 500d bedzie mialo fajniejszy obrazek :) ale juz nie af itd. no i na wszystkich iso w dol 7d powinno byc choc odrobine lepsze (chocby ze wzgledu na wyzsza rozdzielczosc) - z tym, ze jestem poczatkujacy i moge siemylic :) jesli tak jest to prosze mnie poprawic.
edit: czy probowales ze swoja 85mm? ludzie chwala to szklo takze za af - ciekaw jestem czy nie jest skuteczniejsze...
Cala Korporacja na ISO 1600.
Edit: Próbowałem z 85, efekt w ruchu ten sam - mydło...
Tak, tylko nie pamiętam iso -albo 2000 albo 2500.
No i masz na tyle pewna reke ze 1/80 focisz z reki w takich warunkach i liczysz ze foty beda zyleta? Lol
1/80 przy 85-tce na spokojnie ;-)
I zrozumcie, proszę, nie spodziewałem i nie spodziewam się cudów a tylko i wyłącznie poprawnego działania af-u...
ja nie mam doswiadczenia z 85mm ale raczej odpuscilbym 1/80s na cropie (to minimum jakie ja stosuje przy 50mm). wydaje mi sie, ze bym nie utrzymal (nie mam pewnego chwytu). druga sprawa to, ze fotografujesz osobe w ruchu (no chyba, ze w tych 2 pozach postac na chwile zastygla, a nie przemieszczala sie) i 1/80 to moze byc malo. raczej wybralbym okolice 1/125/160s, a jak zaczna skakac to od 1/320s i szybciej ;) .
moze na probe nie przekraczaj iso 1600, uzywaj wszystkich punktow (w sensie, ze pojedynczego ale go przestawiaj nawet na skrajne pozycje) i nie kadruj, odpusc na razie servo, strzelaj szybszymi czasami (ok 1/800/szybciej kosza i 1/160/szybciej koncerty) i wowczas zobacz czy jest lepiej. mozesz tez sprobowac szybkiej serii i moze dostrzezesz wowczas, ze dopiero ktores kolejne zdjecie jest ostre gdy postac rusza sie w kierunku obiektywu lub przeciwnym. moze w takich warunkach af ma jakis ff/bf i nie wychodzi ci to podczas kalibracji af (zakladam, ze ja przeprowadzales?) przy lepszym swietle.
Po pierwsze to na powiększeniu 100% to żyletę masz tylko z 50mpix matryc średnich formatów, no z nowych Canonów 5DS i z Nikona d800 z dobrym szkłem też. A jeszcze monitor musisz mieć spoko w miarę, bo na ekranie z ~100ppi będzie to wyglądało inaczej niż na ekranie z 260ppi. Wydruki na razie pomijamy, bo nie z nimi jest problem.
Zasada, ze nieporuszoną fotkę się ma przy czasie 1/ogniskowa jest dobra do kliszków i niskopikselowych matryc typu 5d classic. Im bardziej upakowana matryca tym piksele mniejsze - zwieksza to nam rozdzielczość obrazu ale też nawet mikroporuszenia są bardziej widoczne. Do tego zasada ta jest stosowana do obiektów statycznych, a nie do ruszających się chaotycznie artystów ;) Jeśli to są całe kadry (te z artystą) to musiałeś stać dość blisko - biorąc pod uwage wypełnienie kadru stawiam na 6 czy 7 metrów - przy takiej odległości głebia jest nadal bardzo płytka (gdzieś z pół metra w sumie), postać zrobi Ci krok w przód i z niej wychodzi bujnie się i wychodzi... No i po ciemku AF też się może zwyczajnie mylić. Tak, koncert to jest po ciemku, ciemna sala gimnastyczna też.
Jeśli fotografujesz postacie w ruchu to pamiętaj, że lepiej jeśli poruszają się równolegle do płaszczyzny ostrości. Przy ruchu prostopadłym AF może zwyczajnie nie zdążyć przeostrzać, tak samo jak Ty możesz nie zdążyć nacisnąć spustu po potwierdzenu ostrości i obiekt zwyczajnie wyjdzie Ci z głębi. To tak na wypadek gdybys mógł sobie wybrać jak się poruszają, ewentualnie zmienić swoje położenie.
Spróbuj one shot i śledź obiekt, podążaj za nim, staraj się przewidzieć jego ruch, jak potwierdzisz ostrość - strzelaj. Nie wiem, może seriami wal dopóki nie opanujesz tego dobrze? Co do tych fotek po ciemku, to pewnie umiejętną obróbką by się dało je ogarnąć, plugin DeNoise od Topaz Labs jest całkiem git. Te fotki z fejsa z teatru nie sa jakieś złe. Przy takim ISO nie ma cudów, jak je umiejętnie odszumisz nieco będą całkiem git, fotki z "Korporacji" są raz, że przy lepszym świetle, dwa że przy niższym ISO. Jesli naoglądałeś się w internetach krystalicznych fot z ciemnicy, to wierz mi, że włożono w nie dużo pracy w postprodukcji no i nie wiesz nigdy ile z ilu wybrano ;)
Uspokój się, nie panikuj, poćwicz. Gdziekolwiek w pokoju z lampką biurową i tak dalej, poproś kogoś niech Ci biega i skacze albo daj aparat na statyw i sam pobiegaj i poskacz, powyginaj się, pobujaj przód-tył. Dojdziesz do wprawy i bedzie lepiej, zobaczysz.
Eleroo... Nie rozumiem Twojego pierwszego akapitu. Jak 5DS ma dać większą żyletę od 7D skoro ma o bez mała 4% bardziej upakowaną pikselami matrycę? Pomijając kwestię sprawności AF, to podpinając to samo szkło do 7D i 5Ds, na tym drugim, na skutek większej gęstości pikseli obraz będzie gorszy (lub taki sam, jeśli zdolności rozdzielcze obiektywu są większe od tej matrycy).
1/80s to zdecydowanie za długo przy tej ogniskowej. Zrób sobie mały test w domu - ustaw taki czas i zrób zdjęcie jakiegoś obiektu z ręki, a potem z samowyzwalaczem na statywie. Obejrzyj wtedy zdjęcia na 100% widoku. A tak jak pisali Poprzednicy wcześniej - te dwa zdjęcia jasno pokazują, iż obiekt się poruszał, więc w sumie nie miały prawa te zdjęcia wyjść ostre...
Porzuciłem niniejszym swój niecny plan pozbycia się siódemki. Będę się jej uczył ;-)
Już teraz mialem ten dylemat ale decyzję podjęły "finanse".... :-(
Zeby z tym samym szklem w FF i APSC wypelnic kadr tak samo - obiekt zajmie znacznie mniejszy obszar rzeczywisty na matrycy w przypadku APSC. Np. ludzka twarz zamiast 16mm na matrycy FF bedzie miala tylko 10mm na matrycy APSC. A rozdzielczosc optyczna obiektywu ciagle ta sama - bo go nie zmieniamy jak mowiles. I niech sobie bedzie tam i 100Mpix - nic to nie da. Stad wieksza ostrosc "pozorna" z FF. Fizycznie masz racje - rozdzielczosc "absolutna" ukladu bedzie bardzo podobna - zalezec bedzie od rozdzielcozsci obiektywu i gestosci upakowania pixeli na matrycy... Ale nowe obiektywy dedykowane pod APSC (np. Sigmy...) sa czesto ostrzejsze niz starszawe, pelnoklatkowe EFy... Poczekajcie kilka latek, dobre szkla pod APSC sie pojawia... :)
Chester, napisałam, że z dobrym szkłem - to znaczy z takim, które będzie miało rozdzielczość taką, dzięki której wyciagnie maksa z matrycy. Wiadomo, że jak podepniesz do 5ds jakieś stare małoobrazkowe szkło, to obrazek z niego będzie "gorszy" niż z aparatu z luźniej upakowaną matrycą z tym samym szkłem, ale jeśli zapniesz do niego Otusa to obrazek będzie "lepszy" niż z pary 5d calssic + Otus. No to idzie parami matryca i odpowiednie szkło. Rozdzielczośc obrazu to jedno a żyleta to drugie, bo do żylety to jeszcze potrzeba odpowiedniego operowania całym zestawem, na gęsto upakowanej matrycy łatwiej o widoczne poruszenie, bo zasada 1/ogniskowa juz dawno nie działa. Mi jednak chodziło tam głównie o to, że obrazków na 100% się nie ogląda, bo żeby na 100% mieć żyletę, to trzeba highendowego sprzętu: aparatu i szkła i często też monitora. No i przede wszystkim trzeba trafić z tą ostrością w punkt :)
Nie napisałaś, że będzie lepszy, tylko że bardziej ostry, więc ci chester_jds dobrze odpisał.
A ja się odezwę po weekendzie, po kolejnych testach. Teraz trzy dni moją siódemką pstrykał znajomy, zacny fotograf, i, niestety, jego zdaniem również po prostu puszka ma wadę, najprawdopodobniej te "rozjeżdżające" się czujniki AF-u...
No to w sumie dobra wiadomość. Element, jak każdy, można naprawić. Gorzej, gdyby to genetycznie ten model aparatu nie robił żadnych przyzwoitych zdjęć (jak powszechnie wiadomo :)
"Obraz" jako całość nie, oczywiście, ale jakość 1:1 będzie różna. A to można wprost zauważyć przesiadając się na bardziej upakowaną matrycę. Jeśli obiektyw nie wydoli, z gęściejszej matrycy nie uzyskamy większej szczegółowości detali (a tego byśmy oczekiwali - po to ta matryca jest). I to jest właśnie brak tej "żylety".
Za wprowadzenie w błąd słowem "obraz" proszę wybaczyć ;)
Radiki, no bo będzie bardziej ostry (czyli lepszy), jeśli się trafi z tą ostrością :D Weź sobie 100% z 5d1 i 100% z 5ds - jeśli w obu przypadkach ostrość jest trafiona, to obraz wysokorozdzielczy będzie ostrzejszy i bardziej szczegółowy niż obraz niskorozdzielczy. Wy serio tak czy tylko udajecie, że nie rozumiecie, żeby się podroczyć? ;)
A ty serio nie pojmujesz, co to jest ostrość, czy tak sobie coś tam piszesz na niby?
Miłego wieczoru :D
Cóż, Radiki, jeśli nie rozumiesz tak prostej rzeczy, jak to, że niskorozdzielczy obraz nie jest tak ostry jak wysokorozdzielczy obraz to nie mamy o czym rozmawiać :) Na forum często uzywa się uproszczeń, żeby za każdym razem nie pisać elaboratu na dwieście stron dla takich gości jak Ty, którzy muszą mieć dosłownie i dokładnie, bo inaczej będą się upierać, że jest źle :D No nie wiem co to ostrośc, wyjasnij proszę, dokładnie i wyjasniaj to za każdym razem w kazdym poście dotyczącym ostrości :D
No cóż, ostrość nie ma związku z rozdzielczością matrycy, pisanie bzdur z uproszczeniami, a w sprawie elaboratów przyjrzyj się swoim postom :lol:. Z mojej strony również EOT z życzeniami miłego wieczoru ;)