Możesz coś więcej na ten temat napisać? Na czym polega to kuku?
tapatalknięte
Wersja do druku
Moje pierwsze podejście do FoCal to też porażka, na razie więcej nie próbowałem.
Moje obiektywy kalibrowałem do tej pory na zasadzie prób i błędów - robiłem zdjęcia "w terenie" sprawdzałem, przestawiałem, aż było dobrze moim zdaniem. Ogólnie wszystkie obiektywy (oprócz sigmy) mam ustawione na +3 - +5.
Test z FoCalem zrobiłem w warunkach domowych przy świetle dziennym temp wyszła 5200. FoCal ustawił mi obiektywy (85; 50; i 35) na -4 i -5 co skutkuje FF na zdjęciach. Nie wiem gdzie popełniam błąd. Będę to jeszcze "rozpracowywał" jak znajdę trochę czasu.
Problem z focalem polega na tym, że nie uwzględnia błędów przypadkowych AF. Przykładowo 24L ma tendencje do ustawienia AF z czapki, zupełnie bez sensu raz na kilka strzałów. Focal bierze taką próbę do kreślenia wykresu. Jak kalibrowałem 24L to mi wyszło, że +20 i że brakuje skali... załamka totalna. Skasztaniłem przez to trochę ujęć na jednym zleceniu. Frustracja moja sięgnęła zenitu i już miałem słać body do serwisu po czym spróbowałem ręcznie ustawić...i voila +12 i jest igła.
Osobiście tak sugeruję kalibrować sobie AF. Naklejamy na ścianę czy jakaś tablicę tablicę testową (może być z Focala). Ustawiamy aparat w odleglości 50xogniskowa, przy czym ta odległość ma być od powierzchni tablicy testowej do matrycy, czyli tak de facto ustawiamy na oko w polowie aparatu (nie do przedniej soczewki). Super dokładnie być nie musi. Aparat stoi na statywie, trzeba zwrócić uwagę aby zachować kąty, czyli oś optyczna obiektywu ma padać prostopadle na tablicę testową. Podpinamy kablem i w lajtrumie w tethered capture zgrywamy zdjęcia od razu na kompa. Dobrze oceniać na większym monitorze a nie lapku.
Najpierw robimy 2 zdjęcia na -20, potem -10, potem 0, +10, +20. Oceniamy zdjęcia i wiemy w jakim zakresie mamy kalibrować dokładnie. Przykładowo zdjęcia są najostrzejsze na 0, ale i na +10 jest nie najgorzej więc probujemy dalej tym razem robiąc po 3 zdjęcia (żeby uwzględnij błędy przypadkowe AF): 0, +2,+4,+6,+10. Oglądamy zdjęcia i wiemy które najostrzejsze :)
To tyle. Jak coś ty pytajcie :)
e tam, gadanie, podobnie jak z GO zależy to od ogniskowej i odległości - z ciemniejszego szkła też można uzyskać małą głębię ostrości i kalibracja okaże się istotna np. przy 200mm małą głębię ostrości uzyskuje się bez problemu przy 400mm nawet na ciemnym szkle również.
kalibracja nie usunie przypadkowych błędów AFa
szkła z dużą aberracją chromatyczną trudniej się kalibruje focalem, może trzeba przejść na jpegi i włączyć korektę w aparacie ale nie wiem nie próbowałem (szkło musi być systemowe)
--- Kolejny post ---
zwiększyć ilość strzałów w kalibracji, focal sam o to spyta jak "zobaczy" dziwne wyniki, może rzeczywiście to szkło lubi ustawiać płaszczyznę ostrości przypadkowo - to końcu Lka jest :mrgreen:
do kalibracji zwykle używa się takich wzorców z linijką pod kątem 45 stopni, taka linijka ułatwia ocenę ostrości i jednocześnie pokazuje czy mamy do czynienia z FF czy BF - jedyny problem z takimi wzorcami polega na tym ze znacznie łatwiej ocenić to wszystko na niewielkich odległościach.
użycie wzorca focala do oceny ostrości "gołym okiem" brzmi absurdalnie - pewnie się da to zrobić ale chyba to nie jest najwygodniejsze narzędzie - pewnie nawet słynne bateryjki będą lepsze do tego celu. z takich "płaskich" wzorców to pewnie ten ISO do oceny rozdzielczości byłby znacznie lepszy od focalowego wzorca do takich celów.
Jasiu, da się ocenić. Nawet 1Dx w tych samych warunkach ze wzorcowym szkłem czyli 85L daje różne wyniki przy ostrzeniu w to samo miejsce ze statywu. Moim zdaniem kalibracja +/-2 ni jak nie ma znaczenia bo potem w terenie i tak AF losowo się myli.
że się da to się zgodziłem w poprzednim poście, z bateryjkami czy laską lub ścianą przed obiektywem też się da - chodzi o to co jest rozsądne, a co mniej rozsądne, nie mam doświadczeń z jasnym elkami i pewnie nie będę miał ale sądząc po twoich opisach to może i dobrze :mrgreen: - jak czasem czytam na forum statystyki (liczba nietrafionych na 10) podawane czasem przez niektórych użytkowników to oczy mi się robią okrągłe ze zdziwienia - ja jestem amatorem z amatorskim korpusem ale jakbym miał taką statystykę trafiony/nietrafiony - jaką niektórzy podają uważając ją za dobrą - to rypnąłbym szkłem w ścianę lub sprzedawcę :).
Ja mam trochę odmienne zdanie na temat Focala. Właśnie on nie bierze pod uwagę błędu AF i pomija z wykresu przypadkowy-dobrze punktowany strzał. A jeśli rozrzut AF jest większy to i robi więcej zdjęć żeby wybrać najlepszą średnią do ustawienia mikroregulacji. Jednak nawet jak wykonam 2 mikroregulacje zaraz po sobie to zwykle różnią się od siebie w zakresie do 3. Jeśli jakieś szkła z posiadanych wymagają kalibracji w zakresie +-5 to olewam to i ustawiem na 0.
Co zauważyłem to bardzo ważne jest żeby mieć dobrą jakość tarczy testowej. Jedną wydrukowałem u fotografa, drugą u siebie na drukarce laserowej. Od fotografa mie miała wyraźnego środka i ona dawała mi inne - mniej prawdziwe wyniki.
To tyle z ustawiania programowego, bo jak przychodzi później porobić coś w terenie w innym świetle to jeszcze trzeba MFA skorygować.
Focal potrafi dac doopne wyniki jak jest zle podswietlona tablica testowa, lub uzywa sie swiatla dziennego (ktore sie moze zmienic podczas testow).
Ja powtarzam test 2-3 razy i analizuje wyniki.
Moim zdaniem duzo dokladniej i szybciej ma sie wynik jak bawiac sie bateriami.
Sent from my iPhone using Tapatalk
a w jakim oświetleniu kalibrować niby? Focal sam krzyczy jak światło dzienne się zmieni za bardzo więc rozumiem, że bierze na to poprawkę. Czym doświetlać? Wtedy skazujemy się na błędy AF w świetle dziennym....
Ja swoje obiektywy skalibrowałem dla tablicy ustawionej: w miejscu oświetlonym bezpośrednio światłem słonecznym, w miejscu całkowicie znajdującym się w cieniu i miejscu oświetlonym tylko żarówkami energooszczędnymi 3000K. Różnice w kalibracji wynoszą 1-2 działki, a kartkę z zapiskami noszę ze sobą i jak pamiętam to zmieniam ustawienia, a jak zapomnę to też tragedii nie ma. Np 17-40 z 6D mam: słońce W=-6 T=-5 , cień W=-7 T=-4, żarówki W=-7 T=-6.
Nie skazujemy sie na bledy. Chodzi o to by podczas testu oswietlenie (kontrast obrazka) bylo stabilne.
Focal posiada tez testy stabilnosci AF, gdzie dobrze wylazi jaki jest jego rozrzut.
Nawet taki 1dx miewa zauwazalny rozrzut, jesli wiec dodamy poruszajacy sie obiekt i mala glebie ostrosci calkiem latwo i bledy (podczas forografowania).
Sent from my iPhone using Tapatalk
Taki maly TIP
https://m.youtube.com/watch?v=IeNjNPvKINM
Sent from my iPhone using Tapatalk
Odkupię licencje na jeden korpus. Wersja pro lub plus. Posiada ktoś wolne sloty? :P
Posiadam wolne sloty do Focala (pro). Wersja 2.0 dostepna juz na OSX i WIN :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Odkupię licencje na jeden slot. Wersja pro.
może ktoś ma na sprzedaż 1 slot?
Na stronie: EOS 7D Mark II - Canon Polska Canon umieścił swoją instrukcję regulacji korpusu.
Może się przyda.
Odświeżę trochę temat
Chętnie odkupię licencje na jeden slot. Wersja pro.
Chętnie odkupię licencję na jeden korpus w wersji pro.
Jeśli są chętni do wspólnego zakupu programu to zapraszam na priv, na tą chwilę wolne będą 3 sloty.
Cześć, sprzedam całą licencję na Focal Plus (4 wolne sloty). Stety/niestety przesiadłem się na Canona M6 i na razie nie planuję powrotu do luster (choć gdybym miał nieograniczony budżet, to wtedy... ;)
Update'y ważne do 3 września 2018. Zapraszam na priv.
PS Nie sprzedaję pojedynczych slotów.
Gdyby ktoś chciał sprzedac jeden slot, to ja chętnie.