PDA

Zobacz pełną wersję : Fotografia nieruchomości - sprzęt - prośba o radę



M itch
10-05-2015, 17:55
Witajcie,
Potrzebuję od was forumowicze porady. Chciałbym dokupić sprzęt, który pozwoli mi fotografować wnętrza, gdyż na mojej ASP-C i canonowskim przeliczniku 1.6, najszersza ogniskowa jaką dysponuje to ponad 27mm a kąt widzenia 78 stopni. W ciasnych pomieszczeniach brakuje mi miejsca a moimi ograniczeniami są ściany, których nie jestem w stanie przesunąć, czasem poratuje mnie szafa wnękowa, ale siedzenie w niej nie sprawia mi większej przyjemności xP.

Na ten moment posiadam:
1. Canona 50D
2. Tamron SP AF 17-50 mm f/2.8 XR Di II VC
3. Canon EF 50 mm f/1.8 II
4. Velbon Sherpa 600R

Więc tak jak wspominałem, potrzebuje na pewno szerszy obiektyw, który dobrze zachowa się na krawędziach i prosto rysował linie. Spędziłem kilka dni na forach, oglądałem sample ale szerze, im dłużej na to patrzę tym bardziej nie wiem...

Zastanawiam się nad:
I. Obiektyw
1. Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM
który pomimo plastikowej obudowy prezentuje się całkiem fajne i przede wszystkim tanio.

2. Sigma 10-20 mm f/4-5.6 EX DC HSM

Myślałem jeszcze o nowszych wersjach powyższych, ale są one droższe i nie mam pewności czy warto dopłacać:
3. Canon EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM
4. Sigma 10-20 mm f/3.5 EX DC i
5. Sigma 8-16 mm f/4.5-5.6 DC HSM

II. Filtry
Nie wiem czy to dobry pomysł, ale mam problem z ujarzmieniem światła w oknie, gdyż o ile z pierwszym planem jest wszystko dobrze, to jeśli jest słoneczny dzień to obszar okna jest prześwietlony i zastanawiam się jak sobie z tym poradzić.
Coś takiego jak tutaj: http://www.decoradvisor.net/wp-content/uploads/2013/07/inside-jennifer-lopezs-awesome-new-hamptons-home-master-bedroom.jpg

można z tym jakoś walczyć?

III. Oświetlenie/Lampa
Konieczne używanie jest zwnętrznego oświetlenia przy dłuższych czasach? Macie jakieś doświadczenie z tym?

Co jeszcze mogłoby mi ułatwić fotografowanie wnętrz, jakieś sugestie?

Fotopstryczek
10-05-2015, 18:55
Bierz 10-18mm.
Jak zaczniesz inwestować w droższy sprzęt, cena dla biura nieruchomości (czy innego klienta) będzie zbyt wysoka i poszukają kogoś innego z lustrem i kitem.

milsa666
10-05-2015, 19:00
II. Filtry
Nie wiem czy to dobry pomysł, ale mam problem z ujarzmieniem światła w oknie, gdyż o ile z pierwszym planem jest wszystko dobrze, to jeśli jest słoneczny dzień to obszar okna jest prześwietlony i zastanawiam się jak sobie z tym poradzić.
Coś takiego jak tutaj: http://www.decoradvisor.net/wp-content/uploads/2013/07/inside-jennifer-lopezs-awesome-new-hamptons-home-master-bedroom.jpg

można z tym jakoś walczyć?

Robiłem kilka zdjęć mieszkania i raczej bez HDR'a (ale nie tego bajkowego) się nie obejdzie. Próbowałem w Lightroom'mie ale niewiele się dało odzyskać. Nasze Canony nie słyną z genialnego DR.

M itch
10-05-2015, 19:10
Robiłem kilka zdjęć mieszkania i raczej bez HDR'a (ale nie tego bajkowego) się nie obejdzie. Próbowałem w Lightroom'mie ale niewiele się dało odzyskać. Nasze Canony nie słyną z genialnego DR.

Co więc sugerujesz/proponujesz?

zanussi
10-05-2015, 19:35
Tu nie chodzi o HDR, tu chodzi o umiejętne zastosowanie światła błyskowego bez którego nie zrobisz dobrego zdjęcia wnętrza. Zdjęcia takie często robi się pod światło - z oknem w kadrze. Robi się je w ciągu dnia ponieważ nocne okno to czarna brzydka dziura. Aby doświetlić wszystko co w cieniu musisz użyć światła błyskowego i to czasem o dośc dużej mocy.

milsa666
10-05-2015, 21:52
Co więc sugerujesz/proponujesz?

Ja nie używałem, tak jak Zanussi, flasha - ale z pewnością jest to świetne wyjście i pewnie lepsze.
Robiłem bez lampy - kilka zdjęć z rożnymi ekspozycjami, tj. od dobrze doświetlonego widoku z okna do dobrze oświetlonego wnętrza.

Na Youtube jest mnóstwo przewodników - wpisz Estate lub Interior Photography.

zanussi
10-05-2015, 22:10
Hdr nawet najlepiej zrobiony widac potem na zdjęciu i to strasznie razi.... użycie lamp błyskowych powoduje pojawienie się fajnych cieni tam gdzie trzeba (jeśli umiesz to kontrolować).....

poszukiwacz2006
11-05-2015, 08:16
Hdr nawet najlepiej zrobiony widac potem na zdjęciu i to strasznie razi.... użycie lamp błyskowych powoduje pojawienie się fajnych cieni tam gdzie trzeba (jeśli umiesz to kontrolować).....

Też tak sądzę. Lepiej zainwestuj w statyw i dobrą lampę, niż w dobry soft do HDR-ów. A szkło to c 10-18.
Pozdrawiam

Bechamot
11-05-2015, 11:06
Witajcie,


II. Filtry
Nie wiem czy to dobry pomysł, ale mam problem z ujarzmieniem światła w oknie, gdyż o ile z pierwszym planem jest wszystko dobrze, to jeśli jest słoneczny dzień to obszar okna jest prześwietlony i zastanawiam się jak sobie z tym poradzić.
Coś takiego jak tutaj: http://www.decoradvisor.net/wp-content/uploads/2013/07/inside-jennifer-lopezs-awesome-new-hamptons-home-master-bedroom.jpg

można z tym jakoś walczyć?



Co jeszcze mogłoby mi ułatwić fotografowanie wnętrz, jakieś sugestie?

mozna , wszystko zalezy od przeznaczenia zdjecia jaka technike zastosowac.
Jak sie domyslam , chodzi tutaj o przyzwoite czyli prawidlowo wykonane zdjecia ewidencyjne -informacyjne.


mozna doswietlac wnetrze silna lampa blyskowa skierowana na sufit , lub nieco do tylu.

mierzysz swiatlo przez okno na zewnstrz powiedzmy 1/125 8.0

nastawiasz w lampie e-ttl , ustawiasz w aparacie M 1/125 i 5,6 ( 1 ev wiecej , metoda prob ) i naswietlasz.
lampa nie doswietli rownomiernie calego szerokiego pola widzenia , dlatego stosujesz swiatlo odbite od sufitu lub sciany tylnej - dlatego konieczna jest lampa duzej mocy.

Jesli chcesz zachowac charakter oswietlenia wnetrza , nastroj , to lampa blyskowa niestety to niweczy, ale to chyba nie ten przypadek, o ktory pytasz - wowczas pomocna byla by fuzja naswietlenia .

zanussi
11-05-2015, 15:23
Ja zazwyczaj robię tak. Pomiar zastanego i takie też warunki ekspozycji. Zapalam wszelkie możliwe żarówki i koniecznie telewizor bo zieje czarna dziurą. no i potem doświetlam lampami błyskowymi.

McMelassa
11-05-2015, 18:00
Można pobawić się tak https://fstoppers.com/architecture/how-quickly-light-and-composite-architectural-interiors-50492 - filmik z łazienką (sorry za brak bezpośredniego linku piszę z telefonu)

Pozdrawiam Grzegorz

M itch
12-05-2015, 12:36
Jak sie domyslam , chodzi tutaj o przyzwoite czyli prawidlowo wykonane zdjecia ewidencyjne -informacyjne.

Tak, potrzebuje uzyskać efekt poprawności i przyzwoitości :)

Już wam pokazuje o co mi chodzi na przykładnie POGLĄDOWYCH (czyt. nieostrych, niedoświetlonych albo prześwietlonych) zdjęć za co przepraszam.


1. Zobaczcie np. tym zdjęciu kiedy przez okno wpada ostre światło to efekt jest słaby, co myślicie gdyby użyć tutaj filtra polaryzacyjnego albo szerek połówki?
+ Po lewej stronie nad blatem na kaflach i na pierkarniku sa odbicia,z ktorymi pomyslalem, ze polar poradzilby sobie. Co myślicie?

IMG_5592.JPG | conq | Fotosik.pl (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2bbfe3fbf61bd667.html)



2. Tutaj pole które chciałbym uchwycić jest długie, drugi plan jest niedoświetlony i idąć za wszarą radą postawiłbym po lewej za ścianą lampę, tzn postawiłbym dziewczynę z lampą w ręku :) Zastanawiam się tylko czy taka 430EX II pod względem mocy wystarczyłaby?

IMG_5585.JPG | conq | Fotosik.pl (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4e465ebd69cb4cb2.html)

Bechamot
12-05-2015, 13:06
Tak, potrzebuje uzyskać efekt poprawności i przyzwoitości :)

Już wam pokazuje o co mi chodzi na przykładnie POGLĄDOWYCH (czyt. nieostrych, niedoświetlonych albo prześwietlonych) zdjęć za co przepraszam.


pl[/url]

prosta sprawa , dla celow jakie potrzebujesz w zupelnosci wystrcza doswietlenie lampa , jesli pomieszczenie duze , z " zakamarkami " byc moze trzeba gdzies ustawic druga lampe i wyzwolic rownolegle.

prosty przyklad teraz zrobiony wprost z aparatu bez obrobki:

bez lampy naswietlenie na wnetrze ( za oknem piekne slonce )


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://spherapan.vot.pl/po1.jpg)


i z lampa Na M 1/180 5,6 - przyslona 1 ev wiecej niz wskazuje pomiar przez okno - tak jak pisalem.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://spherapan.vot.pl/po2.jpg)


w sumie prosta sprawa-


mozna tez sie bawic , tutaj robilem - nie jest to ani HDR , ani doswietlanie gdyz sie nie dalo. calosc zrownowazona tonalnie z zewnetrzem, ale to jest dosyc droga obrobka:

Baden bei Wien (http://spherapan.vot.pl/140/140.html)

Bechamot
12-05-2015, 13:52
oczywiscie mozesz ze zdjecia 2 wyciac tylko okinn i wstawic w zdjecie 1.
wowczas zachowasz charakter naturalnego oswietlenia w pomieszczeniu a obszar oa nie bedzie przeswietlony.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://spherapan.vot.pl/po3.jpg)

greenhorn
12-05-2015, 14:04
Ja zazwyczaj robię tak. Pomiar zastanego i takie też warunki ekspozycji. Zapalam wszelkie możliwe żarówki i koniecznie telewizor bo zieje czarna dziurą. no i potem doświetlam lampami błyskowymi.

A jak balansujesz temperaturę barwową na fotach z tej dyskoteki?

M itch
12-05-2015, 14:06
To też brałem pod uwagę aby zrobić dwa zdjęcia o różnych ekspozycjach, jedną na wnętrze a drugie na zewnątrz i połaczyć je, bo to masz na myśli? Robisz to za pomocą PS'a?


Wiesz, na pewno tak zrobię ale kontempluje również nad innymi rozwiązaniami, które chciałbym przetestować, gdyż pozwoli mi to czegoś nauczyć się - powiedzmy co gdybym przy takiej scenie użył filtra i jakiego?:

8d8.jpg | conq | Fotosik.pl (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5d6b14ef365e2a4d.html)

Bechamot
12-05-2015, 14:12
To też brałem pod uwagę aby zrobić dwa zdjęcia o różnych ekspozycjach, jedną na wnętrze a drugie na zewnątrz i połaczyć je, bo to masz na myśli? Robisz to za pomocą PS'a?


Wiesz, na pewno tak zrobię ale kontempluje również nad innymi rozwiązaniami, które chciałbym przetestować, gdyż pozwoli mi to czegoś nauczyć się - powiedzmy co gdybym przy takiej scenie użył filtra i jakiego?:

8d8.jpg | conq | Fotosik.pl (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5d6b14ef365e2a4d.html)

filtry sa niepotrzebne , nic nie daja . Chyba , ze zalozony bezposrednio na szyby okienne ;-)

jesli nie masz lampy to zrob dwa zdjecia jedno naswietlone na to co za oknem , drugie na wnetrze , z tym ze jest cyrk ze skladaniem dlatego, ze rama okienna wychodzi za ciemno jesli naswietlic na warunki zewnetrzne.
dlatego uzycie lampy ulatwia prace.

jest 100 mozliwosci , rozumiem ze dla trywialnych wnetrz nie za bardzo jest czas i sens wiklania sie w wyrafinowana obrobke.
kazdym programem do obrobki mozna wkleic fragmenty - to podstawowa funcja - zazanacz , ctl +C , ctrl+V

M itch
12-05-2015, 14:15
filtry sa niepotrzebne , nic nie daja . Chyba , ze zalozony bezposrednio na szyby okienne ;-)

jesli nie masz lampy to zrob dwa zdjecia jedno naswietlone na to co za oknem , drugie na wnetrze , z tym ze jest cyrk ze skladaniem dlatego, ze rama okienna wychodzi za ciemno jesli naswietlic na warunki zewnetrzne.
dlatego uzycie lampy ulatwia prace.

jest 100 mozliwosci , rozumiem ze dla trywialnych wnetrz nie za bardzo jest czas i sens wiklasc sie w wyrafinowana obrobke.

Myślisz, żę 430stka EX II ma wystarczająco mocy?

crazy
12-05-2015, 14:16
Błyskanie jedną lampą w dodatku "gołą" to trochę porywanie się z motyka na słońce. Jesli lampa to duży softbox lub octa. Ja używam dwóch a ostatnio tylko wyłącznie światło zastane i obróbka. Oczywiście statyw ;)


https://canon-board.info/imgimported/2015/05/xTbDRZQ-2.jpg?1
źródło (http://i.imgur.com/xTbDRZQ.jpg?1)

Bechamot
12-05-2015, 14:27
Myślisz, żę 430stka EX II ma wystarczająco mocy?

raczej nie - tylko dla mniejszych pomieszczen .
odbicie od sufitu wymaga jednak sporo energii.

czesto potrzeba duzej GO , czyli trzeba przymykac obiektyw.

nawet manualna lampa bez ettl moznaby zrobic , ale musi byc silna - one sa tanie.

w sumie to wszystko zalezy od wielkosci pomuieszczenia , ale jesli chodzi o immobilie i szerokokatny obiektyw , to domyslam sie , ze pomieszczenia nie sa duze , chyba ze ?

M itch
12-05-2015, 14:48
raczej nie - tylko dla mniejszych pomieszczen .
odbicie od sufitu wymaga jednak sporo energii.

czesto potrzeba duzej GO , czyli trzeba przymykac obiektyw.

nawet manualna lampa bez ettl moznaby zrobic , ale musi byc silna - one sa tanie.

w sumie to wszystko zalezy od wielkosci pomuieszczenia , ale jesli chodzi o immobilie i szerokokatny obiektyw , to domyslam sie , ze pomieszczenia nie sa duze , chyba ze ?

To są te pomieszczenia, które pokazałem na ostatnich 3 zdjęciach wyżej. Cholera, mam tylko 430'tke...

--- Kolejny post ---


Błyskanie jedną lampą w dodatku "gołą" to trochę porywanie się z motyka na słońce. Jesli lampa to duży softbox lub octa. Ja używam dwóch a ostatnio tylko wyłącznie światło zastane i obróbka. Oczywiście statyw ;)

http://i.imgur.com/xTbDRZQ.jpg?1

A z jakiego rodzaju światłą stałego korzystasz? Na czym pracujesz?

crazy
12-05-2015, 14:54
Tylko i wyłącznie światło zastane za dnia, jeśli robię zdjęcia wieczorne to wtedy błyskam octą lub słoneczkiem, kwestia jaki chce się uzyskać efekt. Pracuję na Canonie 5D MKIII z podpiętą Tokiną 16-28/2,8

Bechamot
12-05-2015, 15:05
Błyskanie jedną lampą w dodatku "gołą" to trochę porywanie się z motyka na słońce. Jesli lampa to duży softbox lub octa. Ja używam dwóch a ostatnio tylko wyłącznie światło zastane i obróbka. Oczywiście statyw ;)




to jest b ladnie zrobione zdjecie wnetrza , ale wymaga tez sporego nakladu pracy.
niestety rzadkoscia jest obrobka na tym poziomie, a szkoda.

crazy
12-05-2015, 15:14
dziękować bardzo. Co ważne Canon tutaj nam jest sprzymierzeńcem, bo nie doświetla zdjęcia a ja akurat takie ciemniejsze lubie dla uzyskania klimatu wnętrza, oczywiście nie zawsze i wszędzie będzie to regułą. Gdyby ktoś był ciekawy to obrabiam zdjęcia tylko i wyłącznie w Lightroomie.

Bechamot
12-05-2015, 15:21
To są te pomieszczenia, które pokazałem na ostatnich 3 zdjęciach wyżej. Cholera, mam tylko 430'tke...


?

w takiej sytuacju rob jak do tej pory , tak samo - powiedzmy zdj nr 1
nastepnie wykonaj drugie zdjecie nr 2 swiecac lampa tylko na okno na wprost . steruj iloscia swiatla tak, zeby zachowac plastyke oswietlenia na firankach ( czyli podswietlajac, mozesz ewentualnie owtorzyc przyslone gdyby lampa byly slaba , gdyz na okno nie potrzebujesz duzej GO , chodzi w zasadzie o rozjasnienie ram , firanek itp w stosunku do naswietlenia na zewnatrz).
ze zdjecia nr 2 wytnij tylko okno i wstaw w zdjecie numer jeden.


gdybys chcial osiagnac efekt " artystyczny" , ale o takim nie rozmawiamy , to konieczna bylyby technika HDR lub jakas zblizona jak np. maskowanie , ale to czasochlonna obrobka.

wszystko zalezy od przeznaczenia zdjecia. Jesli do sieci , na tablice ogloszeniowa w celach soprzedazy to kupujacy nie doceniaja walorow plastyczynch zdjecia , ma byc ostro i wyraznie ,wszystko dobrze widac i oczywiscie " ladnie".
Slowem przyzwoicie i prawidlowo naswietlone.

jan pawlak
12-05-2015, 17:51
Chciałbym dokupić sprzęt, który pozwoli mi fotografować wnętrza,

Jeśli to poważne, przyszłościowe/dochodowe przedsięwzięcie to powinieneś też potraktować to poważnie.
Oczywiście, najlepiej abyś zamienił na pełną klatkę ze względu na kąt widzenia
Ale zawsze musisz :
- kupić dobry statyw
- nabrać doświadczenia w robieniu i obróbce zdjęć BKT (np. -2EV, 0, +2EV) ze statywu i wgranie ich na warstwy np. w PS (lub jakiś inny program)

Masz wtedy pełną kontrolę na jasnością wszystkich elementów zdjęcia wykonanego w świetle zastanym.
Praktycznie w każdej sytuacji dasz sobie radę.

Krok następny/dalszy, jeśli chcesz wiernie pokazać pomieszcznia to unikanie zniekształceń liniowych tworzonych przez obiektywy krótkoogniskowe przy fotografowaniu z bliska.

jp

RobertON
12-05-2015, 21:45
Można podpatrzyć ciekawe rozwiązania:

081, kierunkowy do Lublina - fotografia architektury wnętrz | Fotoblogia.pl (http://dr5000.fotoblogia.pl/1157,081-kierunkowy-do-lublina-fotografia-architektury-wnetrz)

atsf
13-05-2015, 02:21
Wiele roboty- zwłaszcza w małych pomieszczeniach- można wykonać z jedną lampą błyskową odbijając światło od sufitu lub ścian. Ale jest jedno ale ;-) Nie jest wszystko jedno, jaka to jest lampa i gdzie jest zamocowana. Lampę można mieć w sankach aparatu i to jest przeważnie najkorzystniejsze, albo ustawić ją na statywie i wyzwalać zdalnie. Przy tym drugim rozwiązaniu jest zdecydowanie więcej kombinowania, jak skierować palnik do konkretnego kadru. Natomiast gdy lampa jest w sankach, to przynajmniej zawsze jest pod ręką ;-) Jest wszakże pewien szkopuł: lampy systemowe kiepsko się do tego nadają ze względu na swoją wysokość. Wiele lat używałem (i dalej mam) lampę Olympus T-32- ma dużą moc i szeroki kąt reflektora- kryje obiektyw 24mm z LP 32 dla ISO 100, a dodatkowo jest bardzo niska i podniesiony palnik nie wystaje ponad nią. Jest ok 10 cm niższa od każdej innej klasycznej lampy z podnoszona głowicą, i ta różnica daje bardzo istotne, lepsze efekty. Jeszcze lepiej jest, gdy się ją ustawi nisko nad podłogą i wyzwala zdalnie, a zawsze ma przewagę różnicy wysokości nad lampami systemowymi., którym nie pomaga nawet zbytnio większy zakres zooma reflektora.

crazy
13-05-2015, 08:52
Wiele roboty- zwłaszcza w małych pomieszczeniach- można wykonać z jedną lampą błyskową odbijając światło od sufitu lub ścian. Ale jest jedno ale ;-) Nie jest wszystko jedno, jaka to jest lampa i gdzie jest zamocowana. Lampę można mieć w sankach aparatu i to jest przeważnie najkorzystniejsze, albo ustawić ją na statywie i wyzwalać zdalnie. Przy tym drugim rozwiązaniu jest zdecydowanie więcej kombinowania, jak skierować palnik do konkretnego kadru. Natomiast gdy lampa jest w sankach, to przynajmniej zawsze jest pod ręką ;-) Jest wszakże pewien szkopuł: lampy systemowe kiepsko się do tego nadają ze względu na swoją wysokość. Wiele lat używałem (i dalej mam) lampę Olympus T-32- ma dużą moc i szeroki kąt reflektora- kryje obiektyw 24mm z LP 32 dla ISO 100, a dodatkowo jest bardzo niska i podniesiony palnik nie wystaje ponad nią. Jest ok 10 cm niższa od każdej innej klasycznej lampy z podnoszona głowicą, i ta różnica daje bardzo istotne, lepsze efekty. Jeszcze lepiej jest, gdy się ją ustawi nisko nad podłogą i wyzwala zdalnie, a zawsze ma przewagę różnicy wysokości nad lampami systemowymi., którym nie pomaga nawet zbytnio większy zakres zooma reflektora.

Ty tak na poważnie?

zdebik
13-05-2015, 09:27
[Img]http://shashinki.com/shop/images/U-OLY-T32-170610.jpg[img]

Juz zamieniam moja 600'ke na to cudo :)

A tak na poważnie, jak koledzy pisali filtry to jakis obłed, wystarczy lekki błysk lub bracket kilku klatek.

atsf
13-05-2015, 10:47
Ty tak na poważnie?

Śmiertelnie poważnie ;-) Jak mi się uda wygospodarować chwilę na test porównawczy, to zaprezentuję efekty.

crazy
13-05-2015, 12:09
To czekam z wielką ciekawością. Bo nie jestem w stanie sobie wyobrazić zdjęć z takiego setup'u, tym bardziej w niskim pomieszczeniu ;)

M itch
13-05-2015, 21:42
Jutro/pojutrze będę walczył z tematem i spróbuję zdjęć z różnymi ekspozycjami, które później spróbuję połączyć. Spróbuję również poświecić speedlitem, którą mogę postawić na statywie, ALE musiałbym wyzwolić ją radiowo gdyż musiałbym ją ustawić za ścianą gdyż jak wdzicie drugi, dalszy plan jest niedoświetlony. Jutro musiałbym podejść do sklepu i zaopatrzyć sie w jakiś nadajnik i odbiornik. Z czego korzystacie do radiowego wyzwalania speedlitów? Czym mógłbym wyzwolić 430tkę ale tak by było kompatybilne z 600tką, którą lata moment kupię?


Martwie się trochę, ponieważ wcześniej pracowałem z Tamronem 17-50 ze światłem 2.8 ale brakowało szerokości, wczoraj kupiłem Canon 10-18 ale dziadygka jest 'chyba' bardzo ciemny i kontempluje co zrobić, zastanawiam się czy nie wymienić na Canona 10-22, który ma lepsze światło, ale czy jest to radykalnie lepsza jasność? Z tego co wyczytałem i napatrzyłem się na sample to Canony prosto rysują linie, Tokina miała lepsze światło, ale nie jest to podobno szczyt optyki... zagwozdka.

Suchy
13-05-2015, 21:56
Światło w 10-22 jest lepsze o 1EV od 10-18, więc zysk będzie znikomy. O 1EV to się bez problemu z rawa wyciąga. A nie można dłużej naświetlać?

czapix
14-05-2015, 00:12
Czym mógłbym wyzwolić 430tkę ale tak by było kompatybilne z 600tką, którą lata moment kupię?
Jak ma być przyszłościowo kompatybilne z 600-tką, to najlepszą opcją wydaje mi się YONGNUO YN-E3-RT + YNE3-RX

r_m
14-05-2015, 02:42
wczoraj kupiłem Canon 10-18 ale dziadygka jest 'chyba' bardzo ciemny i kontempluje co zrobić, zastanawiam się czy nie wymienić na Canona 10-22, który ma lepsze światło, ale czy jest to radykalnie lepsza jasność? Z tego co wyczytałem i napatrzyłem się na sample to Canony prosto rysują linie, Tokina miała lepsze światło, ale nie jest to podobno szczyt optyki... zagwozdka.

Wiem, że przy ogniskowej 10mm głębia ostrości może być wystarczająco duża nawet dla przysłony 3.5, ale wydaje mi się, że obiektywy lepiej pracują po przymknięciu, nawet dość sporym, a wyposażenie wnętrz raczej nie biega samodzielnie, więc brak światła można "pokonać" dłuższym czasem naświetlania? Chyba, że to ma być szybka, jak najmniej męcząca akcja, za niewielką kasę (słyszałem, że niektóre kompakty całkiem dobrze samodzielnie składają panoramy, wbrew pozorom to może być jakaś metoda na brak szerokiego kąta).

RobertON
14-05-2015, 06:46
Jutro musiałbym podejść do sklepu i zaopatrzyć sie w jakiś nadajnik i odbiornik. Z czego korzystacie do radiowego wyzwalania speedlitów? Czym mógłbym wyzwolić 430tkę ale tak by było kompatybilne z 600tką, którą lata moment kupię?

Wpierw spróbuj sterowanie 430-tki (slave) z poziomu aparatu za pomocą "kukułki" - bezprzewodowo.
Canon 600D ma taką możliwość współpracy z lampą, która będzie slave i nie potrzeba 580-tki (master/slave).

Na "kukułkę" możesz założyć jakiś prowizoryczny dyfuzor, a 430-tkę postawić tam gdzie będzie najlepszy efekt, na podłodze, czy gdzie indziej.
Może z jakąś blendą. Skonfiguruj ustawienia mastera i kanał komunikacji w lampie. Będą dwa źrodła światła i z tym będziesz musiał pokombinować.

zdebik
14-05-2015, 10:42
Jesli nie chcesz wydawac tysiecy na jedna 600 Canona kup YN600 3x nizsza cena (przynajmniej ja taka pamietam).

atsf
14-05-2015, 10:52
Pamiętaj o dyfrakcji. Przymykanie poniżej f/8 na APS-C już pogarsza w widoczny sposób obraz. Przy UWA f/8 powinno wystarczyć.

atsf
22-05-2015, 17:05
To czekam z wielką ciekawością. Bo nie jestem w stanie sobie wyobrazić zdjęć z takiego setup'u, tym bardziej w niskim pomieszczeniu ;)

Się słowo rzekło i jest. Nic się nie trafia, wiec musiałem ad hoc sfocić własny bajzel. Pszę zwrócić uwagę na cienie od żyrandola i prześwietlenia pierwszego planu- filiżanki na stole. Z prześwietleniami daje się walczyć filtrem gradacyjnym albo w RAW-ie, ale z cieniami jest już trudniej. Aparat EOS M2, 1/100s f/5,6. Obie lampy w sankach, YN600 X RT w ETTL, Olympus T-32 w automatyce własnej +1EV (jak się okazuje, raczej niekonieczna ta korekcja, ale RAW-y się nadają do odzysku świateł).
Ja się tam odbijam w gablotce i widać, na jakiej wysokości jest palnik lampy.



https://canon-board.info//brak.gif
https://c1.staticflickr.com/9/8837/17969608995_aab5047def_z.jpg]źródło (IMG_5127 (https://flic.kr/p/tnUWGK) IMG]


https://canon-board.info//brak.gif
[IMG]https://c2.staticflickr.com/6/5334/17970294251_e92c6207f4_z.jpg]źródło ([URL=\"https://flic.kr/p/tnYspv\")IMG_5157 (https://flic.kr/p/tnYspv) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c2.staticflickr.com/6/5457/17783357699_b4d11e4b94_z.jpg]źródło (IMG_5128 (https://flic.kr/p/t6smFv) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c2.staticflickr.com/6/5457/17349101153_c99fc40e36_z.jpg]źródło ([URL=\"https://flic.kr/p/sr5FkF\")IMG_5156 (https://flic.kr/p/sr5FkF) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c2.staticflickr.com/6/5461/17783357479_efcf06d21d_z.jpg]źródło (IMG_5129 (https://flic.kr/p/t6smBH) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c4.staticflickr.com/8/7741/17347021214_d2360c0844_z.jpg]źródło ([URL=\"https://flic.kr/p/sqU23E\")IMG_5154 (https://flic.kr/p/sqU23E) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c4.staticflickr.com/8/7658/17970295101_4262f924e4_z.jpg]źródło (IMG_5130 (https://flic.kr/p/tnYsEa) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c1.staticflickr.com/9/8895/17349101653_7cff4368d8_z.jpg]źródło ([URL=\"https://flic.kr/p/sr5Fui\")IMG_5153 (https://flic.kr/p/sr5Fui) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c4.staticflickr.com/8/7680/17966478752_60647d85b6_z.jpg]źródło (IMG_5131 (https://flic.kr/p/tnCUc3) on Flickr


https://canon-board.info//brak.gif
https://c2.staticflickr.com/6/5450/17970294711_dbdc730c61_z.jpg]źródło ([URL=\"https://flic.kr/p/tnYsxr\")IMG_5152 (https://flic.kr/p/tnYsxr) on Flickr

crazy
22-05-2015, 19:25
Dzięki za pamięć, tak jak myślałem ze będzie to tak wyglądało. Nie wyobrażam sobie oddać taki materiał klientowi ;-)

atsf
22-05-2015, 20:11
Tak czy owak mz T-32 wykazuje pewną przewagę nad lampami w typie dzisiejszych normalnych lamp systemowych przy typowym scenariuszu robienia zdjęć w świetle odbitym z marszu. Do fotografii wnętrz- jeśli to ma być tip-top zrobione- to się żadna lampa w sankach nie nadaje, zwłaszcza gdy jest samotna. Ale jest jeszcze całe pole do popisu przy fotoreportażu i zdjęciach okolicznościowych.

crazy
22-05-2015, 20:26
Nie znam nikogo kto fotografuje wnętrza z zamocowana lampa na body, co do fotografii reportazowej tez jakoś nie widzę za bardzo tej lampy

atsf
22-05-2015, 21:07
Pewnie nie widzisz, bo nie skupiasz się na sposobie rozsyłu światła, lecz na fakcie, że nie pracuje ona w TTL z lustrzankami cyfrowymi. To jest lampa z czasów analogu i z Olympusami OM pracowała w TTL, a założona na systemowy grip dawała się obracać jak się chciało i obniżać-podwyższać wysokość palnika tworząc klasyczny "młotek" jak Metze czy Sunpaki. Olympus stworzył jako pierwszy system pomiaru błysku TTL i to jest jego druga podstawowa lampa, a potem stworzył jeszcze T-280- pierwszą lampę synchronizująca ze wszystkimi czasami otwarcia migawki. I decydując się na taką architekturę lampy T-32 wiedział, co robi. Dzisiaj miałem zagwozdkę, żeby wziąć M2 i na wszelki wypadek lampę mając jak najmniejszy bagaż, czyli spakować się w małą torebkę. Wszedł aparat z obiektywem 11-22, obiektyw 18-55 i T-32. Inna konfiguracja- M2+11-22 i YN-600EX RT- nie chciała się dopiąć torba, a na drugi obiektyw w ogóle miejsca nie było. A moc tych lamp jest taka sama ;-)

Jest cała masa agentów biur nieruchomości, którzy bez specjalnych ceregieli fotografują wnętrza z lampami na body i jest to materiał wystarczający do oferty sprzedaży towaru za ciężkie pieniądze ;-) Fotografia techniczno-artystyczna wysokiego lotu potrzebuje jednak innych rozwiązań i mało kiedy się obejdzie bez ciężkiego sprzętu, jak są problemy ze zdjęciami w świetle zastanym.

crazy
22-05-2015, 21:09
A jak to się ma do tematu wątku? Takie foty jak Twoje można zrobić dla siebie nie dla klienta i nie na poważnie takie jest moje zdanie

atsf
22-05-2015, 21:23
A jak to się ma do tematu wątku? Takie foty jak Twoje można zrobić dla siebie nie dla klienta i nie na poważnie takie jest moje zdanie

Edytowałem w międzyczasie poprzedni post. Wątek nie określa precyzyjnie jak ma być fotografowane wnętrze ani dla kogo. Skoro się człowiek, który zadaje pytania, co wybrać, zastanawia nad JEDNĄ LAMPĄ NA SANKI do fotografowania wnętrz, to cudów z nią nie zwojuje. Potrzebnych jest więcej lamp, softboksy, ekrany, blendy itp. Jeśli chce coś maksymalnie osiągnąć z jedną lampą, na dodatek tanio, to T-32 ma pewne konkretne przewagi nad lampami systemowymi, a można ją też użyć w pełnym manualu i ze zdalnym wyzwalaniem za niewielkie pieniądze.

crazy
22-05-2015, 21:40
Ależ napisałem ze nie robi się tego lampa na aparacie ;-)

atsf
23-05-2015, 00:50
Ależ napisałem ze nie robi się tego lampa na aparacie ;-)

A co to zmienia, że tak napisałeś? Od Twojego "napisania" ludziom się nie rodzą pieniądze, ani krzepa rośnie do targania waliz ze sprzętem. Maksimum efektu przy minimum nakładów- to jest motyw przewodni większości zapytań. Często efekt nie musi być aż tak profesjonalny, jak sobie jedni wyobrażają, a innym to wisi.

Profesjonalizm ma dwa oblicza. To nie jest stawanie na łbie, żeby dogodzić klientowi, tylko wybadanie, na czym trzeba stanąć, aby mu dogodzić, a drugie oblicze to nieprzyjęcie zlecenia, jeśli ma się wątpliwości, czy się mu podoła. A przede wszystkim jest to postawienie wyboru klientowi, czy się zgadza na z góry określony standard wykonania zlecenia.

crazy
23-05-2015, 08:13
Masz jakieś dziwne nastawienie. Nie noszę wali ze sprzętem na takie zlecenia a myślenie ze efekt nie musi być aż tak profesjonalny wszystko mi mówi na Twój temat. Jestem zdania że albo robię coś porządnie albo wcale. Pozdrawiam

atsf
23-05-2015, 14:25
Taki komentarz, jak Twój, też dużo mówi o Tobie ;-) Ale, właśnie o tym pisałem, że jeśli się czegoś nie jest w stanie zrobić porządnie, to nie należy się tego podejmować w ogóle. Natomiast ja nie podejmuję się żadnych zleceń bo nie jestem czynny zawodowo. Jeśli jednak- sporadycznie- ktoś się uprze, żeby mu zrobić jakieś zdjęcia, to robię najlepiej jak umiem, ale uprzedzam, że lepiej się nie da i z jakiego z powodu. I to są robótki za friko, po znajomości ;-) Jeśli coś wymaga specjalistycznego sprzętu, którego nie mam, i nie mam skąd pożyczyć (np. optyki tilt-shift), albo nie mam czym przewieźć (bo nie mam kuropęda), to kieruję klienta do kogoś innego. A kiedy jeszcze konieczne są jakiekolwiek nakłady finansowe, a klient chce za wszystko zapłacić flaszką, to w ogóle nie ma rozmowy ;-) Pozdrawiam.

M itch
25-05-2015, 14:37
Skoro się człowiek, który zadaje pytania, co wybrać, zastanawia nad JEDNĄ LAMPĄ NA SANKI do fotografowania wnętrz, to cudów z nią nie zwojuje.

W ramach małego sprostowania, nie mówiłem o chęci montażu lampy na sankach body, świadom żem konieczności zdalnego wyzowalenia poza body, kwestia dotyczyła tylko ilości. Powiem wam tak, piękną lekcją życia jest praktyka. Niestety z powodu braku pełnej klatki i ogniskowej rzędu 17mmm bawię się w łączenia, które wychodzą całkiem przyzwoicie, choć wiem już, iż za daleko łapalem pszczególne klatki... Jak skończę to podzielę się efektami. Pobrałem trialową wersję PS CC 2014, potężne narzędzie, które w niepradopodobny sposób koryguje niedoskonałości człowieka i sprzętu.

Powiedzcie proszę, jakiej techniki w PS używacie do korekcji łączenia. Mój progres jest wynikiem metody prób i błędów, które pozwoliły mi uzyskąc zamierzony choć nieidelany efekt. Np. w takiej sytuacji:


https://canon-board.info/imgimported/2015/05/26669fe45edbc773m-1.jpg
źródło (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=26669fe45edbc773)

Jakiej techniki w PS używacie do korekcji czegoś takiego?

Bechamot
25-05-2015, 15:45
W ramach małego sprostowania, nie mówiłem o chęci montażu lampy na sankach body, świadom żem konieczności zdalnego wyzowalenia poza body, kwestia dotyczyła tylko ilości. Powiem wam tak, piękną lekcją życia jest praktyka. Niestety z powodu braku pełnej klatki i ogniskowej rzędu 17mmm bawię się w łączenia, które wychodzą całkiem przyzwoicie, choć wiem już, iż za daleko łapalem pszczególne klatki... Jak skończę to podzielę się efektami. Pobrałem trialową wersję PS CC 2014, potężne narzędzie, które w niepradopodobny sposób koryguje niedoskonałości człowieka i sprzętu.

Powiedzcie proszę, jakiej techniki w PS używacie do korekcji łączenia. Mój progres jest wynikiem metody prób i błędów, które pozwoliły mi uzyskąc zamierzony choć nieidelany efekt. Np. w takiej sytuacji:


Jakiej techniki w PS używacie do korekcji czegoś takiego?

to jest dosyc duzy blad. przede wszystkim nie wolno dopuscic do powstania takiego bledu .
obracaj aparat wokol punktu nodalnego , a poprawki nie beda konieczne.

retusz nie jest trudny , ale niepotrzebna strata czasu.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://spherapan.vot.pl/sci.jpg)

technika sie nazywa " hand made"

M itch
25-05-2015, 18:43
to jest dosyc duzy blad. przede wszystkim nie wolno dopuscic do powstania takiego bledu .
obracaj aparat wokol punktu nodalnego , a poprawki nie beda konieczne.

retusz nie jest trudny , ale niepotrzebna strata czasu.

http://spherapan.vot.pl/sci.jpg

technika sie nazywa " hand made"

Tak jak mówiłem, wiele nauczyłem się przez weekend i na pewno wyszedłem bogatszy o wiedzę. Okey, hand made, ale jakich narzędzi w PS, zakrzywianie perspektywy czy, no właśnie, co?