Zobacz pełną wersję : filtry szare połówkowe a właściwa ekspozycja
Witam. Proszę osoby które używają filtrów połówkowych szarych (oczywiście mocowanych w holderze) żeby zechciały się wypowiedzieć w jaki sposób dokonują właściwych ustawień parametrów ekspozycji - oczywiście chodzi o czas naświetlania. Czy dokonujecie pomiaru przed założeniem filtra, określając jasne i ciemne miejsca i na tej podstawie -różnicy EV dobieracie właściwy filtr czy mierzycie/ustalacie czas z założonym już filtrem. Wiem że teoria nie do końca idzie z praktyką, dlatego ciekawi mnie jaki Wy macie swój wypracowany sposób.
Ja stosuję od jakiegoś czasu metodę opisaną przez Marcina Dobasa:
Filtry Szare Połówkowe - Marcin Dobas (http://dobas.art.pl/blog/filtry-szare-polowkowe-w-fotografii-krajobrazowej/)
IMHO sprawdza się znakomicie.
Bechamot
05-05-2015, 07:41
1. pomiar po zalozeniu filtra.
dol bedzie naswietlony troche jasniej gora troche ciemniej niz wykazalby to pomiar bez zalozonego filtra.
2. pomiar przed zalozeniem filtra.
dol bedzie naswietlony tak samo , gora znacznie ciemniej niz wykazalby to pomiar bez zalozonego filtra.
w obydwu przypadkach kontrast pomiedzy gora a dolem jest taki sam.
jesli chodzi o pokazanie szczgolow dolu to stosujesz metode 1 , jesli gory ( np niebo , chmury) to metode 2.
jesli gestosc filtra nie jest za duza np 1 - 2 ev najczesciej nie ma znaczenia na ktory pomiar sie zdecydujeszu jako, ze taka roznice pomiedzy 1 i 2 wyrownuje sie w obrobce suwakiem luminancji.
najwygodniej jest stosowac metode 1 a nastepnie :
w zaleznosci od potrzeb zastosowac ( albo nie ) korekte niedoswietlajac o mniej wiecej polowe gestosi filtra . tzn o ok. - 1 ev , ( dostaniesz taki wynik jak w metodzie 2).
jesli w polu widzenia znajduje sie silne zrodlo swiatla , np slonce , to najlepiej jest dokonac pomiaru na motyw obok , tak by slonce znalazlo sie na czas pomiaru poza kadrem.
a w zasadzie jesli masz czas na bawienie sie filtrem , to stosuje sie bracketing expozycji , czyli pare zdjec roznie naswietlonych , wybiera sie najlepsze.
Bechamot - pytanie do Ciebie. Czy ty używasz takich filtrów czy nie? Bo swego czasu czytałem Twoje wypowiedzi tu na forum i wynikało z nich jasno że jesteś przeciwnikiem, albo inaczej nie widzisz sensu stosowania w/w filtrów w dobie bardzo zaawansowanych programów do obróbki zdjęć. Stąd też moje pytanie - które nie jest złośliwe - czy Ty jesteś praktykiem jeśli chodzi o szare połówki czy tylko teoretyzujesz jak używać tych filtrów żeby uzyskać pożądany efekt.
Bechamot
07-05-2015, 15:28
Bechamot - pytanie do Ciebie. Czy ty używasz takich filtrów czy nie? Bo swego czasu czytałem Twoje wypowiedzi tu na forum i wynikało z nich jasno że jesteś przeciwnikiem, albo inaczej nie widzisz sensu stosowania w/w filtrów w dobie bardzo zaawansowanych programów do obróbki zdjęć. Stąd też moje pytanie - które nie jest złośliwe - czy Ty jesteś praktykiem jeśli chodzi o szare połówki czy tylko teoretyzujesz jak używać tych filtrów żeby uzyskać pożądany efekt.
to sa tak g.... problemy , ze sie dziwie sam sobie , ze chcialo mi sie odpowiadac.
zrob probe.
pomierz swiatlo przed zalozeniam filtra
pomierz swiatlo po zalozeniu filtra
pomierz swiatlo po zalozeniu fitltra i wprowadz korekte in minus = ok 1/2 gestosi filtra.
uzyskasz odpowiedz praktyczna.
jesli bedzie inaczej niz napisalem ,to mozesz pytac , gdzie popelniles bledy. wowczas bedzie moze ciekawiej.
Bechamot, więc co zamiast? długo wstrzymywałem się przed kupnem filtrów, próbując różnorakich technik (sklejka z dwóch foto, hdr, wyciąganie z jednego RAWa) i doszedłem do wniosku, że tylko filtry dadzą mi to, czego oczekuję - naturalny wygląd, zbilansowaną ekspozycję i mega możliwości do późniejszej obróbki.
Skoro doszedłeś do takiego wniosku, to nic innego zamiast - kup filtry i się baw. Jedni wolą obróbkę, a inni wolą filtry.
Jeden woli ogórki a drugi ogrodnika córki.
Bechamot
16-06-2015, 18:22
Bechamot, więc co zamiast? długo wstrzymywałem się przed kupnem filtrów, próbując różnorakich technik (sklejka z dwóch foto, hdr, wyciąganie z jednego RAWa) i doszedłem do wniosku, że tylko filtry dadzą mi to, czego oczekuję - naturalny wygląd, zbilansowaną ekspozycję i mega możliwości do późniejszej obróbki.
filtr polowkowy o okreslonym wpolczynniku pochlaniania daje dokladnie to samo , co daje skrocenie czasu lub przymkniecie przyslony o wartosc wspolczynnika , tyle tylko ze na czesci kadru.
nic prostszego jak zrobic kolejno 2 zdjecia , jedno poprawnie naswietloine , drugie niedoswietlone o ile sobie zyczymy , wyciac te czesc , ktora ma byc ciemniejsza i zlozyc.
linia graniczna przebiega znacznie dokladniej , gradient mozna dowolnie zdefiniowac, przejscie/rozmycie tez . Mamy duzo wiecej mozliwosci obrobczych , gdyz w dwoch roznie naswietlonych rawach mamy oczywiscie w sumie zapisanej wiecej informacji zapisanej niz w jednym fotografowanym z filtrem polowkowym.
kwestia wprawy - w zdecydowanej wiekszosci przypadkow jest latwiej i wynik bedzie lepszy.
krotki przyklad cieply jeczcze - to nie jest HDR , niebo i tylko niebo jest wklejone z ujec nieco mniej naswietlonych - a jest to zdjecie o szerokosci 10 000 px , czyli wszystko widac jak na dloni.
TUTAJ (http://spherapan.vot.pl/237/237.html)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.