Zobacz pełną wersję : Jaki komputer i monitor do obrobki zdjec?
Zodiakalny Rak
05-04-2006, 16:35
Przeszukalem CB pod katem "komputer" i "monitor" i nic ciekawego nie znalazlem. Po co to pytanie? Czesto na notebooku nie widac tego co na monitorach CRT, najlepiej skalibrowanych ... dodatkowo niepodciagnieje zdjecie (wiem na swoim przykladzie) wyglada "blado" w porownaniu do np. takiego poPSutego (czy wywolanego z RAWu innym softem).
Dlatego zapytuje jaki sprzet posiadacie / chcielibyscie posiadac / jest co najmniej wystarczajacy na obrobke zdjec, chodzi glownie o:
1. komputer i jego skladowe;
2. monitor (marka i cale - bo rozumiem, ze CRT).
Pytam poniewaz chyba bede zmuszony kupic do posiadanego notebooka stacjonarny z monitorem + sieciowka bezprzewodowa do obecnego routera. ... wiec jak mam juz to robic to moze dobrze? :rolleyes:
Oczywiscie cena gra role, wiec nie podsylajcie jakichs mercedesow!!!
dzieki i pozdrawiam
Tomasz Golinski
05-04-2006, 16:57
http://canon-board.info/showthread.php?t=1039&highlight=monitor
http://canon-board.info/showthread.php?t=5936&highlight=monitor
http://canon-board.info/showthread.php?t=1535&highlight=monitor
http://canon-board.info/showthread.php?t=3020&highlight=komputer
O monitorach masz wyczerpująco. Komputer: cokolwiek, byle dużo ramu.
O monitorach masz wyczerpująco. Komputer: cokolwiek, byle dużo ramu.
No może jeszcze szybkiego procka głownego i graficznego i styknie :D
Tomasz Golinski
05-04-2006, 17:11
Miałeś na myśli procka czy kartę graficzną? Teraz to już każdy procek jest szybki :mrgreen: Najtańszy Semp wywija szybko. A w grafice szybkość dotyczy głównie 3d więc jest bez znaczenia.
Wiedziałem, że się czepi ;) Właśnie nigdy nie wiem jaki jest udział procesora z karty graficznej do obliczeń 2d. Taa, każdy szybki - jak nasz krakowski "szybki tramwaj" - szybka tu, szybka tam :mrgreen:
PS A jak kupi używaną MB+CPU? :>
Wiedziałem, że się czepi ;) Właśnie nigdy nie wiem jaki jest udział procesora z karty graficznej do obliczeń 2d.
Przy obróbce foto? Żaden.
Przy obróbce foto? Żaden.
To już będę wiedział 8-)
Michal-Czuba
05-04-2006, 18:08
A może wystarczy, jeśli dokupisz sobie dobry CRT i będziesz podpinał się do niego z lapkiem na czas obróbki? Jak tak robię i w sumie nie narzekam. Trochę niewygodne, ale to kwestia przyzwyczajenia. Oczywiście to kwestia wydajności Twojego lap'a - jeśli nie brakuje Ci wydajności, a tylko wkurza matryca - proponuję moje rozwiązanie :) No i zawsze to jeden komp, a nie dwa, i zdjęcia zawsze przy sobie.
Wiedziałem, że się czepi ;) Właśnie nigdy nie wiem jaki jest udział procesora z karty graficznej do obliczeń 2d.
A w grafice szybkość dotyczy głównie 3d więc jest bez znaczenia.
Niezupełnie ;) pod Mac OS X grafika 2D w tym GUI są akcelerowane za pomocą karty graficznej (instrukcje OpenGL) np. w Aperture widać tą wydajność. A w Windowsie wszystko 2D leci w GDI :(.
KuchateK
05-04-2006, 18:30
Ale my tu nie o ogryzkach ;) Poza tym to nie jest akcelerowana grafika 2D a rysowanie teksturowanych polygonow w odpowiednim widoku 3D. Ogl nie ma normalnego trybu 2D.
To juz raczej w Windowsach okienka sa akcelerowane. Tyle ze te operacje sa na tyle malo wymagajace, ze w dzisiejszych czasach wbudowane na plyta glowna mocno przyciete gieforce sobie z tym swietnie radza.
Kupowanie karty "bo ja robie grafike 2D" to strata pieniedzy. Nie ma przyrostu ani predkosci ani jakosci. Lepiej zainwestowac w ram i dyski.
Co do bebechow to sie podpisze - szybka, stabilna, markowa plyta glowna (Abit, Asus), duze i szybkie twarde dyski (firma wg gustu bo wg roznych opinii roznie to bywa, raczej od szczescia i danej serii zalezy) no i jak najwiecej szybkiego, markowego ramu (Np 2GB Kingston Hyperx PC-400 , choc wlasnie sie nad wymiana na 4GB zastanawiam 8) ).
Niezupełnie ;) pod Mac OS X grafika 2D w tym GUI są akcelerowane za pomocą karty graficznej (instrukcje OpenGL) np. w Aperture widać tą wydajność. A w Windowsie wszystko 2D leci w GDI :(.
Ależ winda też przyspiesza swój GUI wykorzystując akcelerację 2D kart.
Tyle że szybkość GUI nijak się ma do szybkości obrabiania fotografii.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xgl
http://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_2D
i za jakis czas vista vio...
szkoda patrzec jak marnuja sie karty 3d do zwyklego interfejsu xp...
wydaje mi sie ze picasa korzysta z directx.. moim zdaniem niedlugo wszystko pojdzie w ta strone a komputery bedziemy obslugiwac jak w raporcie mniejszosci :D
pozdrawiam
ps. tak czy siak linia polecen nie umrze nigdy!!!
Zodiakalny Rak
05-04-2006, 22:55
http://canon-board.info/showthread.php?t=1039&highlight=monitor
http://canon-board.info/showthread.php?t=5936&highlight=monitor
http://canon-board.info/showthread.php?t=1535&highlight=monitor
http://canon-board.info/showthread.php?t=3020&highlight=komputer
O monitorach masz wyczerpująco. Komputer: cokolwiek, byle dużo ramu.... zabnij mnie ale w pracy szukalem po tych dwoch slowach i nie znalazlem tych watkow!@$# Trudno, dzieki. Co do monitorow to juz wiem w caaaalej rozciaglosci - przeszedlem przez te watki. Komp: plyta + procek (dobre i mocne) - wiadomo + duuuuzo ramu. Ale karta graficzna to juz mniej. Cos polecacie?
pozdrawiam
Tomasz Golinski
05-04-2006, 23:03
Zaznaczaj: szukaj tylko w tytułach.
Karta: ja mam Ati x600pro, ale to ze względu na gierki. Cokolwiek nie kupisz, będzie dobre. Nawet pokładowa grafa starczy.
Krążą legendy, że najlepsza jakość obrazu to z Matroxów, potem Ati, potem nVidia, ale ktoś ostatnio przekonywał mnie, że to bajki. Ja nie wiem.
Aa, w zależności od monitora, popatrz na złącze na karcie - DVI.
KuchateK
05-04-2006, 23:20
http://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_2D
Zapis wektorowy (pdf) fotnow i obiektow ktore sa potem rasteryzowane do postaci pixeli... Czy to takie rewelacyjne jest zaleznie od tego co za informacje chcemy wyswietlac. Predzej do worda. Napewno nie nadaje sie do zdjec ;)
Natomiast aperture dziala na czyms innym troche inaczej...
Quartz Extreme, which uses OpenGL to render screen displays faster by presenting them as textures within a 3D OpenGL context.
Co prawda podstawowe operacje (zmiana rozmiaru, przesowanie, obracanie) sa w miare szybkie i akcelerowane ale nadal trzeba zrobic odpowiednia teksture z zawartoscia. Na dodatek ta zawartosc czesto trzeba szybko zmieniac.
Im wiecej obciazyc karte tym wieksza czesc operacji zalezy od jakosci, ograniczen i wszystkich uproszczen jakie posiada karta oraz czesto pomijanych elementach takich jak przepustowosc szyn w komputerze spinajacych wszystko. A poniewaz karty graficzne to urzadzenia robione do gier i czystej rozrywki rozne bonusy niekoniecznie dobre sa na pozadku dziennym. Mozna o tym poczytac w wielu testach kart 3D.
Mimo nawet, ze czesc systemu jest akcelerowana to nadal operacje wysokiej jakosci, kompresja, skomplikowane algorytmy oraz rasteryzacja wektorow (fonty czy quartz), narysowanie i poskladanie okienek do kupy tak czy siak trzeba przeliczyc w CPU trzymajac w ramie i dopiero transferowac do pamieci karty. Oczywiscie najlepsza do czegos takiego byla by raczej architektura ze zunifikowana pamiecia w obrebie systemu (cos co meczylo SGI za czasow swojej swietnosci) jak obecne systemy, gdzie wszystko trzeba przerzucac pomiedzy ramem i pamiecia na kartach. Trzeba umiejetnie rozlozyc obciazenie zeby nie braklo.
Aperture z tego co mi sie obilo o uszy tez nie jest idealne i cierpi na pewne waskie gardla, zwlaszcza na lzejszych systemach bez gigabajtow ramu na karcie graficznej.
Bajery bajerami, ale dobrze jak nie trzeba wywalac calego komputera za okno zeby zainstalowac nowy program czy system bo ktos cos tam sobie postanowil przybajerzyc animacja.
i za jakis czas vista vio...
szkoda patrzec jak marnuja sie karty 3d do zwyklego interfejsu xp...
Zwykly interfejs tez jest akcelerowany. To swietnie widac jak sie uruchomi "golego" XP bez odpowiednich sterownikow do karty graficznej, posurfuje po www, poprzemieszcza okienka a potem je doinstaluje i sprawdzi co sie zmienilo. Fakt ze MS o tym nie trabi na lewo i prawo, ale to jest juz od dawna. Dlatego tez jest ograniczone. XP to juz dziadek technologiczny.
U appla akceleracja to tez nowosc ostatnich czasow i nie byla od poczatku osx'a. Vista ma tu pojsc duzo dalej. Generalnie soft dopiero dorasta do postepu jaki zrobily w swiecie sprzetu gry.
wydaje mi sie ze picasa korzysta z directx.. moim zdaniem niedlugo wszystko pojdzie w ta strone
Jeszcze troche i skoncza viste ;) Wtedy zobaczymy co to warte.
a komputery bedziemy obslugiwac jak w raporcie mniejszosci :D
No pewnie ze tak :D
http://mrl.nyu.edu/~jhan/ftirtouch/
http://www.youtube.com/watch?v=zp-y3ZNaCqs
http://www.merl.com/projects/DiamondTouch/
http://www.merl.com/projects/DiamondTouch/DiamondTouch.mov
Ale do tego nadal musi jeszcze nieco dojrzec technologia i sprzet. Powinno byc to na tyle wygodne zeby nie spalac za wiele kalorii machajac rekami cale metry w powietrzu ;)
ps. tak czy siak linia polecen nie umrze nigdy!!!
Jest taki elaborat, a wlasciwie ksiazka pod tytulem "In the Beginning was the Command Line". Kto zna angielski moze sobie poczytac.
http://www.cryptonomicon.com/beginning.html
http://folk.ntnu.no/shane/dokumentasjon/commandline.html
Wynika z tego tekstu miedzy innymi, ze co prawda system z linia komend jest trudnawy do nauczenia sie i uzytkowania, ale system czysto klikany rownierz nie jest efektywny, wygodny czy szybki do uzywania.
Idealny system to taki, ktory zarowno latwo okielznac za pomoca myszki, ale tez w trakcie takiej pracy szybko i efektywnie mozna sie w nim przemieszczac za pomoca klawiatury i wydawac zwykle polecenia konsolowe korzystajac przy tym z okienek. Wiec bynajmniej nie jest to system z otwartym zwyklym okienkiem z konsola ;) Polaczenie i przeplatanie sie obu sposobow pracy powinno byc duzo wieksze i isc duzo dalej.
Sa juz bety linuxiarskie okienek "po nowemu". Czy glowny nurt na swiecie wyznaczany glownie przez MS i nieco przez appla pojdzie ta droga zobaczymy.
KuchateK
05-04-2006, 23:23
Krążą legendy, że najlepsza jakość obrazu to z Matroxów, potem Ati, potem nVidia, ale ktoś ostatnio przekonywał mnie, że to bajki. Ja nie wiem.
W czasach kiedy matrox wyznaczal jakosc ati i nvidia byly na poziomie "pare generacji do tylu", wiec w dzisiejszych czasach to taka sama bajka jak ta o przewadze...
...nie... moze nie bedziemy robic znowu dymu analog vs cyfra ;)
Generalnie nadrobili juz duzo zaleglosci. A poza tym wiekszosc i tak nie jest w stanie zobaczyc roznic uchwytnych w wiekszosci dla sprzetu laboratoryjnego.
Aa, w zależności od monitora, popatrz na złącze na karcie - DVI.
A to podstawa. Przejsciowki "zgodnosc wstecz" sa dorzucane do wiekszosci, wiec nie ma sie co zapatrywac na starocie.
Orzeszek
06-04-2006, 08:47
[QUOTE=Tomasz Golinski]
Krążą legendy, że najlepsza jakość obrazu to z Matroxów, potem Ati, potem nVidia, ale ktoś ostatnio przekonywał mnie, że to bajki. Ja nie wiem.
Jeszcze rok temu pracowałem na karcie graficznej Matrox G-400 i przesiadłem się na ATI 9700 i muszę powiedzieć że jakość Matroxa wydawała mi się lepsza jeżeli chodzi o fotografię. Przynajmniej mam takie odczucie jeżeli chodzi o mój monitor Sony G-420. A przesiadłem się tylko ze wzgledu na wydajność w grafice 3D.
Aperture z tego co mi sie obilo o uszy tez nie jest idealne i cierpi na pewne waskie gardla, zwlaszcza na lzejszych systemach bez gigabajtow ramu na karcie graficznej.
Mi "sie obilo" dokladnie tak samo :) Szumne zapowiedzi, ze dzieki akceleracji bedzie to wszystko smigac, grac i buczec... a tu oops, wszyscy makowkarze z wyjatkiem najbardziej wypasionych dual G5 i 2GB+ - marsz do sklepu :lol:
A w kwestii Matroxow... Ja swego czasu dluzszy czas uzywalem oslawionego G550, po czym przesiadlem sie na jakiegos GF z serii 200... nie zauwazylem wiekszej roznicy. Monitor - Samsung, 19" ktorys ze srednio-wyzszej serii (IFT, NF, czy jakos tak). Rowniez zgadzam sie z Kuchatkiem - kiedys moze i owszem, gdy porownywalo sie Millenium z jakims S3 Trio z kupa smiecia za przetwornikami DAC...
borsuk187
12-05-2006, 13:51
proponuje 17-calowego Barco X-Calibrator V; to juz profesjonalny sprzet, a cena jeszcze przyzwoita (jak dla kogo); karty grafiki polecam na chipach Matroxa lub Ati - maja znacznie lepszy kolor i stabilnosc obrazu w 2d; w komputerze jak masz kase daj plyte Abita lub Asusa, dwa dyski (co najmniej); rocesor kazdy nowy jest dobry; nie wiem jak duze obrazy bedziesz obrabial, wiec ram co najmniej 5 razy wieksza od obrazu w Photoshopie (ja pracuje na plikach 150 MB wiec mam 1 Giga)
proponuje 17-calowego Barco X-Calibrator V; to juz profesjonalny sprzet, a cena jeszcze przyzwoita (jak dla kogo)
Co to za model Barco? Daj jakiegoś linka i cenę :-) Z tego co wiem, to na chwilę obecną Barco robi 21" model Reference Calibrator V (w mało przyzwoitej cenie 4000 euro netto) i chyba zaprzestali produkcji 21" Personal Calibrator V (trochę tańszego). O 17-ce Barco o takiej nazwie jak piszesz nigdy nie słyszałem.
rysiaczek
12-05-2006, 22:37
karty grafiki polecam na chipach Matroxa lub Ati - maja znacznie lepszy kolor i stabilnosc obrazu w 2d
Możesz rozwinąć tę myśl?:rolleyes:
emisiaczek
12-05-2006, 22:48
odpowiedz na pierwotne pytanie ;)
-dwie 19" calowe zabawki lcd moga byc jakies sredniaki samsunga po 2kafle kazda; TN
-jedna 21 crt z allegro, jakis plaszczak ala trinitron ...
-4 giga ramu
-300giga razy kilka w macierzy
-skaner do negatywow
... ach za duzo pisania starczy :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.