Zobacz pełną wersję : Pytania do użytkowników filtrów systemu Cokin.
Zbyszek_p70
16-10-2014, 10:34
Witam serdecznie.
Ostatnio noszę się z zamiarem przejścia z filtrów nakręcanych na system Cokin. Szczególnie zachęcająca jest dla mnie możliwość stosowania tych samych filtrów do różnych obiektywów, po zmianie pierścienia mocującego. Kusząca jest też cena. Moim faworytem jest rozmiar P, wydaje mi się że jest najbardziej popularny i przystępny cenowo. Jakie jeszcze istotne zalety posiada system Cokin? Używam dwóch obiektywów: jeden to Sigma C 18-200 F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM z rozmiarem gwintu filtra 62 mm, drugi to Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC HSM z rozmiarem gwintu filtra 77 mm. Interesuje mnie zastosowanie standardowego holdera Cokin do drugiego z obiektywów (10-20 mm), czy holder nie będzie przeszkadzał przy najkrótszej ogniskowej (winietowanie)? Czy może konieczne będzie użycie odmiany slim holdera? Jeżeli ktoś ma doświadczenia z filtrami Cokin bardzo proszę o rady.
Zbyszek.
No u mnie na canonie 10-22 niestety holder jest widoczny i albo trzeba sobie uciąć/spiłować :D albo kupić slim :p
Mam normalny i mam slima (obydwa to zamienniki) na slimie przy 10mm nic nie widać i nic nie przeszkadza.
od lat trzymam filtry w lapie, poza sytuacja kiedy robie troszke dluzszymi ogniskowymi (35-70 mm) i potrzebuje dwoch prostokatow.
w szerokim kacie (6D + 17-40) zdecydowanie wole w lapie, bo jeszcze sie taki holder do rozmiaru P nie urodzil, zeby nie winietowal...
Akustyku, kiedyś podawałeś zestaw szarych połówek (4 lub 6), według Ciebie optymalny do szerokiego kąta i umiarkowanych tele. Mógłbyś to powtórzyć?
Akustyku, kiedyś podawałeś zestaw szarych połówek (4 lub 6), według Ciebie optymalny do szerokiego kąta i umiarkowanych tele. Mógłbyś to powtórzyć?
nie pamietam. ale u mnie to leci w takiej kolejnosci:
1. twarda 2 EV, najlepiej od razu kupic z odwrotna gradacja reverse ( http://blog.robertstrachan.com/wp-content/uploads/2011/06/DSC_2453.jpg )
2. miekka 2 EV
3. twarda 1 EV
4. miekka 3 EV
5. reverse 3 EV
przy dluzszych ogniskowych uzywa sie w zasadzie tylko twardych gradacji. przy krotszych no to oczywiscie zalezy od prostoty horyzontu. ja tu gdzie mieszkam :D :D :D jade glownie na twardych... "taki klimat" ;) Ty w normalnym kraju pewnie jednak bedziesz czesciej uzywal miekkich
Akustyku, kiedyś podawałeś zestaw szarych połówek (4 lub 6), według Ciebie optymalny do szerokiego kąta i umiarkowanych tele. Mógłbyś to powtórzyć?
Zestaw, który podał akustyk jest bardzo ok, ale jak zaczniesz focić, to sam ocenisz czego Ci tak naprawdę potrzeba. Ja zacząłem od miękkiej połówki 3 EV, po czym szybko kupiłem reverse'a 3 EV, a teraz jedzie do mnie twarda połówka 2 EV, bo w praniu wyszło, że filtry 3 EV są za mocne na mgliste poranki.
W jakich sytuacjach używacie reverse'ów?
W jakich sytuacjach używacie reverse'ów?
W sytuacjach, gdzie jest prosty horyzont i w momencie, gdy słońce jest w jego granicach. Najczęściej są to wschody i zachody. Taka sytuacja wymaga mocniejszego przyciemnienia tuż nad linią horyzontu, natomiast góra kadru może pozostać mniej przyciemniona. Użycie takiego filtru spowoduje równomierne naświetlenie kadru. Na poniższym zdjęciu masz przykład jego zastosowania, aczkolwiek w moim odczuciu użyłem zbyt mocnego filtru czyli -3 EV, dlatego teraz zamówiłem -2 EV.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://s1171.photobucket.com/user/lucas_g1/media/IMG_0320_zpsddeeef0a.jpg.html)
Tu: http://www.youtube.com/watch?v=ugCNNuKfd0Y jeszcze filmik, który sporo wyjaśnia.
Dziękuję.
Jeszcze jedno pytanie. Czy jest różnica jakości między filtrami Hitech i oryginalnymi Cokin?
Mam dwa filtry Hitech kupione okazyjnie - miękkie 0.6 (2EV) i miękkie 1.2 (4EV) - i próbuję skompletować mały uniwersalny zestaw. Wydaje mi się, że potrzebuję jeszcze twarde 2EV i twarde 1EV na początek. O reversach pomyślę później - nie rozumiem ich ceny.
Ceny akcesoriow foto sa z d.... wziete ...
Ceny akcesoriow foto sa z d.... wziete ...
Popieram.
Ponoć oryginalne filtry Cokin dają zafarb, ale zaznaczam "ponoć". Ja ich nie testowałem. Filtry Hitech używam i z czystym sumieniem polecam.
blade-mrn
19-10-2014, 14:43
Ja mam dwa filtry -3 EV Cokina i przy zastosowaniu jednego specjalnie problemu nie widzę ale raz zdarzyło mi się założyć obydwa i dostałem taki fioletowy zafarb, że ledwo go skorygowałem w Lightroomie bo mi się suwak od tinty kończył.
Czy jest różnica jakości między filtrami Hitech i oryginalnymi Cokin?
Jest poważna różnica w cenie - filtry Hitech są ok. 2x droższe (np. na Cyfrowe).
Trudno dziś filtry Cokin nazywać oryginalnymi, na początku tej techniki owszem ale to już prehistoria.
Co do zafarbu to są pewne sytuacje, gdy zarówno filtr Hitech jak i Cokin daje fioletowy zafarb silnie błękitnego nieba. Nie wiem co jest przyczyną.
Używam Cokin bo takie niegdyś kupiłem ale porównywałem z Hitech i trudno mi wskazać różnicę przy tym samym motywie.
Ceny akcesoriow foto sa z d.... wziete ...
rzuć okiem na ceny Lee to taki trochę większy cokin :mrgreen:.
Nie chodzi o to, że Lee jest droższe od Hitech, ale o porównanie między filtrem zwykłym i odwrotnym.
Na przykład Hitech 85 - ND 0.3 kosztuje 99 zł, a Hitech 85 - Reverse Grad ND 0.3 kosztuje 229 zł.
Hitech 85 - ND 0.3 filtry płytkowe sklep internetowy foto-net.pl (http://www.foto-net.pl/sklep/produkt/Hitech-85-ND-0-3.html)
Hitech 85 - Reverse Grad ND 0.3 filtry płytkowe sklep internetowy foto-net.pl (http://www.foto-net.pl/sklep/produkt/Hitech-85-Reverse-Grad-ND-0-3.html)
Nie chodzi o to, że Lee jest droższe od Hitech, ale o porównanie między filtrem zwykłym i odwrotnym.
Filtry reverse to póki co hit Hitecha. Wyglądają też na trudne do wykonania tradycyjną technologią, coś musieli pokombinować a to kosztuje.
Nie chodzi o to, że Lee jest droższe od Hitech, ale o porównanie między filtrem zwykłym i odwrotnym.
Na przykład Hitech 85 - ND 0.3 kosztuje 99 zł, a Hitech 85 - Reverse Grad ND 0.3 kosztuje 229 zł.
Hitech 85 - ND 0.3 filtry płytkowe sklep internetowy foto-net.pl (http://www.foto-net.pl/sklep/produkt/Hitech-85-ND-0-3.html)
Hitech 85 - Reverse Grad ND 0.3 filtry płytkowe sklep internetowy foto-net.pl (http://www.foto-net.pl/sklep/produkt/Hitech-85-Reverse-Grad-ND-0-3.html)
bo filtry reverse są dla świadomych :) stąd i cena wyższa
Zbyszek_p70
20-10-2014, 18:12
nie pamietam. ale u mnie to leci w takiej kolejnosci:
1. twarda 2 EV, najlepiej od razu kupic z odwrotna gradacja reverse ( http://blog.robertstrachan.com/wp-content/uploads/2011/06/DSC_2453.jpg )
2. miekka 2 EV
3. twarda 1 EV
4. miekka 3 EV
5. reverse 3 EV
przy dluzszych ogniskowych uzywa sie w zasadzie tylko twardych gradacji. przy krotszych no to oczywiscie zalezy od prostoty horyzontu. ja tu gdzie mieszkam :D :D :D jade glownie na twardych... "taki klimat" ;) Ty w normalnym kraju pewnie jednak bedziesz czesciej uzywal miekkich
Co oznacza określenie "reverse" w filtrach Cokin?
Mówimy o filtrach połówkowych. W "normalnych" filtrach połówkowych gęstość jest największa na brzegu, a mniejsza w środku płytki. W filtrach "reverse" gęstość filtra jest największa w środku.
Zbyszek_p70
21-10-2014, 10:22
Mówimy o filtrach połówkowych. W "normalnych" filtrach połówkowych gęstość jest największa na brzegu, a mniejsza w środku płytki. W filtrach "reverse" gęstość filtra jest największa w środku.
Czy to samo jest w filtrach nakręcanych? Mam filtr połówkowy Marumi, nie przyglądałem mu się dokładnie, ale wydaje mi się że gęstość jest jednakowa na całej powierzchni. Oczywiście w połowie jest łagodne przejście z szarego do bezbarwnego.
Nigdy nie miałem filtrów nakręcanych.
Ogólnie filtry połówkowe dzieli się na "z miękkim przejściem" i "z twardym przejściem" - strefa owego łagodnego przejścia jest większa lub mniejsza. Z Twojego opisu wygląda, że masz filtr "twardy". Ogólnie o zastosowaniach jednego lub drugiego pisali koledzy wyżej.
Wejdź na stronę na przykład Cokina i pooglądaj obrazki, to szybko się zorientujesz o co chodzi.
--- Kolejny post ---
Tu Hitech - System Hitech 85 - Filtry połówkowe :: Photo4B (http://www.photo4b.pl/index.php?k36,hitech-system-hitech-85-filtry-polowkowe) pooglądaj obrazki - bardzo dobrze widać różnice między typami filtrów
Co oznacza określenie "reverse" w filtrach Cokin?
cokin nie ma reverse.
moje filtry to Hitech
bo filtry reverse są dla świadomych :) stąd i cena wyższa
no niekoniecznie. technologia barwienia jest inna. w przypadku uczciwych* zwyklych polowek (zwyklyczh tzn. z przejscie od zera do pelnej gestoci) zywica barwiona jest przez moczenie prostokatnego filtru w barwniku:
https://www.youtube.com/watch?v=lMu_m203YaY#t=521
tego samego oczywiscie nie da sie zrobic tak samo z reversem. prawdopodobnie w gre wchodzi tu druga kapiel filtra - w "odbarwiaczu". to oczywiscie i wydluza czas produkcji i zwieksza ilosc odpadow. a to sie przeklada na koszty
* - przez uczciwe filtry mam na mysli Lee czy Hitecha, ktore sa barwione "wewnatrz", tzn. sama zywica jest barwiona. Cokin dawniej czy Tiffen do dzisiejszego dnia - produkuja filtry polowkowe przez malowanie gradacji na powierzchni filtra. w przypadku Tiffena to wynika z technologii (podklad jest szklany, nie zywiczny) w przypadku Cokina to byla zwyczajna bylejakosc. w obu przypadkach efektem jest bidna neutralnosc barwna. Cokin przynajmniej uczciwie mowil o filtrach szarych, nie neutralnych.
z tym ze technologia "moczenia" dotarla juz do kraju srodka, wiec teraz juz byle firma Iksinski i Pies moze sprzedawac polowki z zabarwionej a nie pomalowanej zywicy "made gdzies in China" ;)
Czy to samo jest w filtrach nakręcanych? Mam filtr połówkowy Marumi, nie przyglądałem mu się dokładnie, ale wydaje mi się że gęstość jest jednakowa na całej powierzchni. Oczywiście w połowie jest łagodne przejście z szarego do bezbarwnego.
tak, jest jednakowa. to jest filtr z twarda gradacja i to jest w przypadku takich filtrow mocno ograniczajacy wybor (producenta). nakrecane polowki B+W maja miekka gradacje i sa duzo bardziej uniwersalne...
Nigdy nie wnikałem w szczegóły produkcji filtrów Lee/Hitech. Akustyk, dzięki za wyjaśnienie.
A mnie zaskoczyło, że siedzi pani i moczy płytki jak suchary w herbatce. I jeszcze wdycha opary. Łączy doznania wzrokowe z węchowymi.
XXI wiek? Jak skecz o pani Pelagii.
Nie jest też do końca tak, że wybieramy między tanim syfem Cokina a ekskluzywnymi produktami renomowanych wytwórców.
Wprawdzie w internecie można pisać co się chce ale takie porównania też są:
Best Graduated Neutral Density Filters: 6 models tested and rated | Digital Camera World (http://www.digitalcameraworld.com/2013/02/18/best-graduated-neutral-density-filters-6-models-tested-and-rated/)
Wychodzi na to, że co się nie kupi to będzie poprawnie ;)
Nie jest też do końca tak, że wybieramy między tanim syfem Cokina a ekskluzywnymi produktami renomowanych wytwórców.
Wprawdzie w internecie można pisać co się chce ale takie porównania też są:
Best Graduated Neutral Density Filters: 6 models tested and rated | Digital Camera World (http://www.digitalcameraworld.com/2013/02/18/best-graduated-neutral-density-filters-6-models-tested-and-rated/)
Wychodzi na to, że co się nie kupi to będzie poprawnie ;)
w tym porownaniu nie ma Hitecha 85.
ktory w cenie wprawdzie wyzszej od Cokina, ale daje i duzo lepsza jakosc i przede wszystkim lepszy wybor.
Z innej beczki - bardzo fajne sa slowackie 84.5. Kupilem na probe lekka miekka polowke (okolo 1,5EV) i lekka twarda Professional - tez okolo 1,5EV ale filtr jest dlugi, ma ze 13cm dlugosci, dzieki czemu nawet w bardzo szerokim kacie mozna sobie horyzont ustawic przy samej krawedzi kadru.
84.5 sa tez IMHO najbardziej neutralne wsrod polowek, ktorych uzywalem (cokin, hitech, kood). Chociaz subiektywnie, to ja wole lekko (polowki do 3EV) lub mocniej (ND1.2) ocieplajace Hitechy. Jak sie foci rano lub poznym popoludniem to takie ocieplenie jest mile widziane.
Ja mam jeszcze pytanie do bardziej doświadczonych kolegów. Czym różnią się te dwa filtry??
http://www.photo4b.pl/index.php?p378,filtr-pelny-szary-hitech-nd-1-2-100x100
Filtr pełny szary Hitech IR ND 1.2 Pro Stop 4 (100x100) :: Photo4B (http://www.photo4b.pl/index.php?p382,filtr-pelny-szary-hitech-ir-nd-1-2-pro-stop-4-100x100)
Ja dostrzegam uszczelnienie w droższym filtrze redukujące wpadanie światła. Poza tym nic nie rzuca mi się w oczy, co powodowałoby taką różnicę w cenie.
Na pierwszy rzut oka też zobaczyłem tylko tę uszczelkę. Ale już na stronie producenta jest cała laurka dla filtrów ProStop: płaska charakterystyka aż do podczerwieni, specjalne przystosowanie do fotografii cyfrowej itd.:
https://www.formatt-hitech.com/en/products/ProStop-IRND~25.html
Dla porównania opis zwykłych bez uszczelki:
https://www.formatt-hitech.com/en/products/ND-Standard~24.html
Leon007 dzięki za wyjaśnienie. Pewnie skuszę się kiedyś na ND 3.0. Podobają mi efekty tego filtra w połączeniu z B&W.
Ja jeszcze chciałem podrążyć trochę temat. Ostatecznie zdecydowałem się na filtr szary pełny ND 0.9 czyli -3EV. Ja fotografuję tylko o wschodzie/zachodzie, więc mocniejszy póki co nie jest mi potrzebny. Chciałbym go łączyć z szarymi połówkami Hitecha i tu pojawia się problem. Dysponuję ogniskową 17mm na FF. Obawiam się, że filtr nakręcany będzie winietował. W związku z tym, założyłem dziś holder Hitecha + dwie szare połówki (100x125mm), żeby sprawdzić, jak to będzie pracowało. No i okazuje się, że nie ma winiety, ostrość z dwoma filtrami jak dla mnie jest zaskakująco dobra. Problemem jest fioletowy zafarb na niebie. W związku z tym mam pytanie. Czy ktoś używa jakiejś kombinacji filtru pełnego i szarej połówki, która to kombinacja na UWA nie daje zafarbu i jakiejś masakrycznej winiety? Dla mnie nie ma znaczenia, czy szary pełny będzie nakręcany czy wsuwany. Znaczenie ma natomiast cena. Ja rozpatrywałem Hitecha 100x100mm ND 0.9 lub Hoya ProND, ewentualnie B+W Coated.
Zauważyłem to samo: podczas używania filtrów szarego pełnego + połówki (Hitecha) kolory wariują i nie potrafię sobie z tym poradzić podczas obróbki.
Ciekaw jestem jak jest z nowszą wersją Hitecha czyli Pro Stop. Tylko różnica w cenie między starszymi wersjami filtrów szarych pełnych Hitecha a nowszą wersją Pro Stop to w jednym z rodzimych sklepów relacja 178zł vs 399zł. Dla mnie trochę sporo, dlatego szukam jakiejś alternatywy, ale wybór znacząco się zawęża. Ja to widzę tak:
Łącząc szarą połówkę Hitech z filtrem szarym pełnym to:
- Hitech w cenie 178zł da zafarb;
- Hoya Pro ND w cenie 189zł to filtr nakręcany, więc winieta jest bardzo prawdopodobna i nie wiadomo jak z zafarbem;
- B+W w cenie ponad 300zł j/w;
- Hitech Pro Stop w cenie 399zł i tu może być dobrze tylko cena spora;
- Lee w cenie 500zł i tu podejrzewam, że jest bardzo dobrze, tylko cena zabija.
Jak piszę głupoty, to niech mnie poprawią koledzy, którzy wiedzą więcej w temacie.
pełny szary mam Pro Stop 10 (czyli szybka od maski spawalniczej :)) i ten sam problem występuje a właściwie jest większy problem z tym filtrem aniżeli z ND 1.2 STD Oceniam że wydłużony czas naświetlania ma tu znaczenie. Z tym Pro Stop 10 jest jeszcze jeden problem: pomimo że posiada uszczelnienie światło wpada i powstają bliki- trzeba przysłaniać
Ciekaw jestem jak jest z nowszą wersją Hitecha czyli Pro Stop. Tylko różnica w cenie między starszymi wersjami filtrów szarych pełnych Hitecha a nowszą wersją Pro Stop to w jednym z rodzimych sklepów relacja 178zł vs 399zł. Dla mnie trochę sporo, dlatego szukam jakiejś alternatywy, ale wybór znacząco się zawęża. Ja to widzę tak:
Łącząc szarą połówkę Hitech z filtrem szarym pełnym to:
- Hitech w cenie 178zł da zafarb;
- Hoya Pro ND w cenie 189zł to filtr nakręcany, więc winieta jest bardzo prawdopodobna i nie wiadomo jak z zafarbem;
- B+W w cenie ponad 300zł j/w;
- Hitech Pro Stop w cenie 399zł i tu może być dobrze tylko cena spora;
- Lee w cenie 500zł i tu podejrzewam, że jest bardzo dobrze, tylko cena zabija.
Jak piszę głupoty, to niech mnie poprawią koledzy, którzy wiedzą więcej w temacie.
moje kilkuletnie doświadczenie mówi że wszystko da zafarb, na pojedynczym filtrze ten zafarb jest z reguły mniej lub łatwiej lub trudniej korygowalny:
hoya ndx 400 daje ciepły zafarb, w kombinacji z połówką hitecha (100) idzie to bardziej we fiolety im mocniejsza połowka tym trudniej się koryguje (i nie bedą to tylko ruchy balansem bieli), lee big stoper daje chłodny niebieskawy zafarb łatwo korygowalny tylko balansem bieli z połowkami hitecha(100) pracuje przyzwoicie z połówkami lee jeszcze lepiej - piszę o tym co używałem lub używam, przy lee cena filtra jest do przełknięcia ale trzeba jeszcze kupić holder pierścień najlepiej szerokokątny, jakieś połówki , a jak przychodzi do polaryzacji 105mm :) żeby domknąć zestaw to już zaczyna boleć. uszczelka w lee działa dobrze na kilka lata pracy z tym zestawem maiłem tylko dwa zdjęcia które zawierały coś co interpretowałem jako "odbicie pomiędzy filtrami" bocznego światła nie puszcza nigdy.
wg testów w internetach stary pełny 10-stopniowy hitech to kompletna paść puszcza tyle IRa że właściwie nie nadaje się do użytku, pro stop jest lepszy.
polecam lee lub ostatecznie inny system wielkości 100 trzeba se skalkulować koszty zanim się kupi, żeby się nie zdziwić, inne zabawki to półśrodki.
...polecam lee lub ostatecznie inny system wielkości 100 trzeba se skalkulować koszty zanim się kupi, żeby się nie zdziwić, inne zabawki to półśrodki.
System już zakupiłem. Mam Hitech 100 czyli holder wraz z adapterem szerokokątnym i do tego trzy połówki. Chciałem to uzupełnić o filtr szary pełny Hitecha ND 0.9 lub 1.2. Tak jak pisałem, Hitech cenowo najbardziej mi odpowiada. Do tego z dwoma filtrami nie winietuje lub bardzo delikatnie. Natomiast po połączeniu dwóch filtrów Hitech, robiąc test w ciągu dnia, na zdjęciach wychodzi jagodowy zafarb.
Dziś dostałem info od znajomego, który łączy szare połówki Hitecha z szarymi pełnymi Hitechami. Zafarb rzeczywiście występuje, ale fotografjąc o wschodzie/zachodzie nie jest to ponoć zbyt uciążliwe. Ja w ciągu dnia nie robię zdjęć, więc dla mnie to pozytywne info. Chyba zamówię pełnego szaraka Hitecha i sam przetestuję.
Hitech pełny szary (10 stop) daje zafarb, zależny od czasu naświetlania i ten typ tak ma, przestałem go używać. Kupiłem Hoya PROND 1000 (też 10 stop) nakręcany i ten jak na razie po testach spisuje się duuużo lepiej, obrazek prawie bez zafarbu i to niezależnie od czasu naświetlania. Muszę jeszcze przetestować połączenie nakręcanego Hoya PRO ND 1000 z połówkami hitech (ND 0,6 i ND 1,2).
koraf, czy dysponujesz ogniskową 17mm na FF lub jej odpowiednikiem na APS-C i mógłbyś wypowiedzieć się w temacie winiety?? Dużo dobrego słyszałem o tym filtrze, a zdjęcia które widziałem, tylko to potwierdzają. Tylko mnie interesowałaby wersja ND16.
koraf, czy dysponujesz ogniskową 17mm na FF lub jej odpowiednikiem na APS-C i mógłbyś wypowiedzieć się w temacie winiety?? Dużo dobrego słyszałem o tym filtrze, a zdjęcia które widziałem, tylko to potwierdzają. Tylko mnie interesowałaby wersja ND16. Mam TS-E 17/4 ale jak wiesz nie można tu założyć tego filtra :(.
--- Kolejny post ---
Filtr ma szerokość 5 mm i raczej na 17 mm będzie winieta ;).
Zgadza się. Moja UVka do 17-40 ma szerokość 4mm i winietuje, więc powyższa Hoya na 100% wejdzie w kadr.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.