Zobacz pełną wersję : 5d Mk1 + ef50mm 1.8
artur087
13-07-2014, 17:05
Witam
Czytałem wiele wiele opinii o 50mm f1.8 podobno ciekawe szkło,
znalazłem sporo sampli w sieci, wykonanych na 1.8 i wyglądały naprawdę w porządku.. nie mogłem sprawdzić obiektywu w sklepie ponieważ najbliższy sklep foto mam po przejechaniu 200km.
więc zakupiłem... przez internet
pierwsza sesja.. zrobiłem kilka zdjęć na pełnej dziurze, kilka domknąłem do 2,5-2,8 czasami 3,5-4
o ile F4 jest jeszcze akceptowalne to 1.8 do 3,5 to totalna porażka... a portret przy 5.6 ....
oczywiście nie pstrykałem na 1.8 z odległości 50cm.. załączam dwa Rawy, powiedzcie mi czy trafiłem po prostu na kiepski egzemplarz??? a może po prostu kiepski ze mnie fotograf :))
http://adzam.com.pl/ja/IMG_0940.CR2
http://http://adzam.com.pl/ja/IMG_1073.CR2 (http://adzam.com.pl/ja/IMG_1073.CR2)
z góry dziękuje za pomoc :) pozdrawiam
GalaktycznyMuczaczo
13-07-2014, 18:00
po pierwsze zacznijmy od tego że kompletnie nie trafiłeś z ostrością, co może być przyczyną, brak umiejętności albo słabe szkło, jeżeli masz ochote sprawdzić af zapraszam , jak to zrobić,
Miniporadnik - jak sprawdzić w sklepie czy obiektyw ma BF/FF - Nikoniarze.pl - Forum fotograficzne (http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=55208)
bardzo fajnie wyjaśnione, jeżeli nie chcesz czytać to podpiwiem, ustaw sobie aparat na statywie, pod kątem około 45 stopni ustaw aparat względem, linijki, metrówki czy czegokolwiek co będzie swojego rodzaju wyznacznikiem, fajnie jakby punkty były do przodu i do tylu w tej samej odległosci, jak np w linijce. Teraz ustawiasz sobie środkowy punkt ostrości, ustawiasz ostrość na np nr.5 i strzelasz na f1,8 itd m zdjęcia wrzucasz do kompa i oglądasz.
Dlaczego nie da sięstwierdzić nic po twoich zzdjęciach, po pierwsze czas rzędu 1/50 jest czasem który może spowodować poruszenie zdjecia zarówno w twoim wykonaniu jak i w przypadku dziewczyny która mimo tego ze stoi to się rusza, (ewidetnie na zdjęciu nr.1 jest poruszone, ostrość widać w miejscu gdzie są nogi, czyli tam gdzie zapewne ostrzyłeś jednakże zdjęcie jest definitywnie poruszone przez ciebie)
to samo zdjęcie nr 2. może złapałeś ostrosc dziewczyna się poruszyła do przodu i prosze nie ma ostrosci, albo nie trafiłeś.
Na sam koniec jeszcze trochę może cie ochłodze, pomimo ze to stałka canona ze swiatłem 1,8 to ta 50 nie należy do wybitnie świetnych, nie mowie ze to nie jest fajne szkło za swojącene bo sam go uzywam, ale raczej jako zapchaj dziure , kupiłeś plastikowe tani obiektyw który ma lepszą jakość niż kilka innych ale sam nie powala na kolana.
Zrób zdjecia testowe na linijce/metrówce i wróć do nas.
artur087
13-07-2014, 18:24
Witam ponownie
zrobiłem tak jak pisałeś,
chciałbym zaznaczyć że celowałem w "40cm"
http://adzam.com.pl/ja/IMG_1099.CR2
możliwe że wybrałem zbyt krótki czas...
za każdym razem próbowałem celować w oczy...
GalaktycznyMuczaczo
13-07-2014, 18:30
zrobione ze statywu ?
przyciskałeś reką czy na wężyku, delikatny ruch który mozne być spowodowany naciskaniem przycisku wpłynąć mozena te milimetry
artur087
13-07-2014, 18:50
statyw, klikałem ręką...
czyli rozumiem, że obiektyw jest jednak w porządku, po prostu muszę się jeszcze uczyć :) póki co będę robił portrety z przesłoną 5.6 żeby były względnie ostre :)
pozdrawiam
--- Kolejny post ---
Męczy mnie to w dalszym ciągu... jak zrobić takie zdjęcie, wykonane dokładnie 50mm f1.8 na pełnej dziurze :) czas 1/200
http://www.flickr.com/photos/adwriter/301249205/in/photostream/
a moje zdjęcia zawsze są tak jak by poza głębią ostrości
GalaktycznyMuczaczo
13-07-2014, 19:02
Może źle odczytuje ale tam jest podane że zrobił to obiektywem 50mm na f 1,8 ale nie moge znaleźć informacji ze zrobil to obiektywem CANON 50/1,8 , równie dobrze możę być to 50L na przysłonie 1,8 albo zeiss, znalazłem tylko że jest w "grupie" canon 50/1,8 , dodatkowo , umiejętnie wywołany raw który wygląda jak z puszki albo też odpowiednio doświetlony dzieki czemu wygląda spoko
Dodatkowo widziałem galerie tego typa, widać że wie co robić z aparatem i światełm.Jeżeli chcesz wiedzieć jak robić takie zdjęcia musisz spędzić wiele czasu i nie mówie tutaj o tygodniach czy miesiącach tylko latach i do tego wydaniu sporo kasy na dobre kursy które przygotują cie do umiejętnej pracy z aparatem i światłem.
Element7th
13-07-2014, 20:10
50/1.8 na pełnej dziurze może być ostry, jak AF trafi tam gdzie powinien, a niestety często nie trafia...
a moje zdjęcia zawsze są tak jak by poza głębią ostrości
http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf
1. Potrzebny będzie czytnik *.pdf taki jak Adobe Reader. Wydrukuj sobie spod Adobe Reader (ustaw w "Rozmiar i obsługa stron" "Faktyczny rozmiar") 18 stronę. Idź na 11 i 13 stronę, pooglądaj sobie i poczytaj o co chodzi. Czyli co?
2. Czyli ustawiasz głowicę statywu pod kątem 45 stopni (jak masz podziałkę na statywie to masz fajnie, jak nie to musisz skołować sobie skądś linijkę kątową lub kątomierz szkolny i pod te narzędzia ustawiać).
3. Kładziesz tę kartkę co wydrukowałeś maksymalnie na płask, ona się nie może nigdzie marszczyć więc można ją dodatkowo przymocować przeźroczystą taśmą biurową do powierzchni na której będzie leżała.
4. Kartka musi być jak najlepiej oświetlona. Jak zakładasz że będziesz tym obiektywem robił w większości zdjęcia na zewnątrz, to żaluzje do góry i rób zdjęcia tej kartce przy świetle dziennym - autofokus zachowuje się różnie przy różnym świetle.
5. Aparat wędruje na statyw, pokrętło na Av, ISO na 100, F na 1.8, centralny punkt AF, tryb AF na ONE SHOT, w aparacie ustawiasz sobie samowyzwalacz (miałem kiedyś 5D ale już nie pamiętam czy tam jest tylko na 10s czy też na 2s), jakość zdjęć JPEG na L
6. Celujesz w ten czarny pasek z napisem "Focus here". Kwadracik centralnego punktu AF masz mieć ustawiony tak żeby mniej więcej (lepiej więcej niż mniej) celował w przestrzeń w zakresie "s h". Jak w aparacie piknie i mrygnie potwierdzenie AF to znaczy że trafiasz w punkt i możesz zacząć robić zdjęcia.
7. Robisz zdjęcia od F1.8 do powiedzmy F16. Po zrobieniu ostatniego zapisujesz sobie gdzieś na kartce papieru jego numer. Możesz teraz wrócić do F1.8, na obiektywie przełączyć się na MF i powtórzyć całą akcję.
8. Wyjmujesz kartę pamięci z aparatu, wgrywasz zdjęcia do komputera i je oglądasz. Zapisujesz sobie na kartce papieru te numery zdjęć i F przy których dostajesz ostrość która Ciebie zadawala.
Pokaże Tobie jak to wyglądało w przypadku jednego z aparatów i obiektywów które miałem kilka lat temu to załapiesz o co chodzi. Testy robiłem na wszystkich ogniskowych dla tego obiektywu ale podrzucę tu tylko jeden dla 50mm no bo... po co więcej?
http://1drv.ms/1sbq1ff
Tam dla ogniskowej 50mm obiektyw startował od F4, a ostrość która mnie zadowalała zaczynała się gdzieś od F10 - dopiero wtedy napis "This text should be perfectly in focus" zrobił się najbardziej wyrównany po obydwu stronach.
Wracając do Twojego obiektywu. Cała reszta zależy od tego od kogo go kupiłeś. Jak przy F2.8 nadal będziesz miał takie mydło jak na swoich zdjęciach które tu pokazałeś na forum, to postaraj się o wymianę na inny egzemplarz albo o zwrot pieniędzy (choć na to pewno nie masz już co liczyć?). Niektórzy którym coś nie pasuje w ich sprzęcie wysyłają aparat plus obiektyw do serwisu na Żytnią w Warszawie żeby im całość skalibrowali, chociaż nie wiem czy to ma sens przy tak tanim obiektywie znanym z tego iż... po prostu jest jaki jest i już.
A tak przy okazji to mógłbyś doprecyzować który masz ten "ef50mm 1.8" bo były dwie wersje:
f1.8 (http://www.optyczne.pl/index.html?producent=26&obiektyw=154&typ=0&moc=0&sort=)
f1.8 II (to jest ta aktualnie w sprzedaży) (http://www.optyczne.pl/index.html?producent=26&obiektyw=1&typ=0&moc=0&sort=)
Element7th
14-07-2014, 09:42
IMHO dla 50/1.8 nie ma sensu sprawdzać FF/BF ponieważ tam jest loteria, raz trafi przed raz za... nawet serwis nie chce ich brać do kalibracji. Trzeba być prawdziwym szczęściarzem, żeby trafić jakiś ogarnięty egzemplarz.
bajker83
14-07-2014, 09:58
moim zdaniem fotki z sesji które udostępniłeś są poruszone, a co do fotki z calówką wydaje mi się że trafiłeś w 39,5 ;)
Proponuje powtórzyć ten mini test, w jaśniejszym pomieszczeniu np. balkon, parapet
artur087
14-07-2014, 20:49
Nie spodziewałem się tak wielu odpowiedzi :) dziękuje
kupiłem wersję 2 ponieważ tylko takie są w sprzedaży (nowe)
bawiłem się trochę i zauważyłem że faktycznie,AF losuje sobie ostrość. Ostrze np na środkowy punkt a na kompie w DPP pokazuje, że ostrzyłem np na ten u góry a w obu miejscach jest mydło.
Przyznam że fotografuje też czasami starym Heliosem 58mm f2 i na pełnej też trochę mydli ale na oko lepiej trafię niż ten 1.8 automatem.
chciałbym też zaznaczyć, że zdjęcia z tej sesji wspomagałem trochę lampą błyskową 420ex
dziś zrobiłem ponownie próbę z udziałem modelki (była bardzo wyrozumiała) robiłęm zdjęcia na F2.5 , F2.8 potwierdzenie ostrości na prawe oko modelki a na kompie mydło....
wydaje mi się, że kupię 85mm 1.8 może lepiej trochę dołożyć niż potem wkurzać się przeglądając zdjęcia.
(bajker83) właśnie umieściłem "40" w samym środku środkowej kratki (potwierdzenia ostrości) a mimo wszystko dpp pokazuje co innego...
nie mam przy sobie innego obiektywu poza 18-55 z 500D więc nie sprawdzę czy z body wszystko ok... na manualnych pracuje świetnie.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.