PDA

Zobacz pełną wersję : Kłopot z synchronizacją lamp przy czasach 1/200 (FF)



architectus21st
22-04-2014, 13:30
Witam.
Borykam się z kłopotem związanym z czasem błysku.
A mianowicie na Canon 60D ustawiam 1/200 lub 1/250s i klatkę mam naświetloną poprawnie.
Przy Canon 5D mk I i 5D mk II czas maks jaki mogę uzyskać to 1/160s.

Efekt krótszych czasów polega na tym, że dół klatki jest niedoświetlony, wręcz czarny.

Sprawdzałem to na lampach chińskich 100Ws na 200 i 300Ws to samo,
Mam lampę QUANTUUM 300Ws efekt ten sam
Na szkoleniu pracowałem na BRONCOLOR i też ten sam efekt (notabene nie tylko u mnie ale u wszystkich uczestników szkolenia)

O ile pamietam na nikonie FF nie było tego zjawiska.

Efekt występuje niezależnie czy synchro jest poprzez bezprzewodowy wyzwalacz czy przez złącze PC.

Pytanie czy któryś z kolegów ma na to jakiś patent ?

Matsil
22-04-2014, 23:34
Musisz się do tego przyzwyczaić. Niestety właśnie te 5-ki tak mają, że przy 1/200s mimo, że producent zapewnia pełną synchronizację w życiu już tak pięknie nie jest. Na 1/200s zostaje ciemny pasek na krawędzi zdjęcia. Jak się dobrze przyjrzysz ten efekt jest także na 1/160s z tym, ze to już nie jest ciemny pasek a delikatne zacienienie - coś w rodzaju jednostronnej winiety.
Niejedna książka pisze o tym zachowaniu 5-ek.
Nikon ma czas synchronizacji do 1/250s i rzeczywiście na tym czasie nie widać problemu.

Kuba1
23-04-2014, 02:03
Witam.
Borykam się z kłopotem związanym z czasem błysku.
A mianowicie na Canon 60D ustawiam 1/200 lub 1/250s i klatkę mam naświetloną poprawnie.
Przy Canon 5D mk I i 5D mk II czas maks jaki mogę uzyskać to 1/160s.

Efekt krótszych czasów polega na tym, że dół klatki jest niedoświetlony, wręcz czarny.

Sprawdzałem to na lampach chińskich 100Ws na 200 i 300Ws to samo,
Mam lampę QUANTUUM 300Ws efekt ten sam
Na szkoleniu pracowałem na BRONCOLOR i też ten sam efekt (notabene nie tylko u mnie ale u wszystkich uczestników szkolenia)

O ile pamietam na nikonie FF nie było tego zjawiska.

Efekt występuje niezależnie czy synchro jest poprzez bezprzewodowy wyzwalacz czy przez złącze PC.

Pytanie czy któryś z kolegów ma na to jakiś patent ?Patent jest jeden - dłuższe czasy :(. Ja w studio robię na 1/125 (C5D3, lampy Quantuum, Aurora), bo tylko wtedy jest w pełni naświetlona CAŁA klatka, choć Low-key spokojnie można robić przy 1/160 (bardzo delikatne przyciemnienie krawędzi kadru widoczne na zdjęciach z białym tłem).

Pamiętaj jednak, że z lampami reporterskimi możesz spokojnie fotografować przy czasie X-sync - problem dotyczy tylko lamp studyjnych.

architectus21st
23-04-2014, 09:36
Oki. No to supcio :D
Zastanawiam się nad sprzętowym rozwiazaniem tegoż kłopotu :D ale jak cos wymyślę dam znać :D
Póki co niestety tego się własnie obawiałem.
Pozdrawiam
Marek

Matsil
23-04-2014, 19:47
Zastanawiam się nad sprzętowym rozwiazaniem tegoż kłopotu :D ale jak cos wymyślę dam znać :D
Kolega Ci wyżej podpowiedział. Są jedynie 2 opcje, dłuższy czas, bądź lampy systemowe. Ja jak muszę szeroko otworzyć przysłonę skracam czas i korzystam z HSS, ale w sofboxach bądź parasolkach mam systemówki i działa to super.

skura
26-04-2014, 10:59
Pamiętaj, że HSS bardzo, bardzo zabiera moc lamp.

tomasek
30-04-2014, 23:22
Jest jeszcze jedno wyjście, ale wymaga kombinacji.

Sposób jest opisany w tym wątku: http://www.canon-board.info/lampy-blyskowe-54/bezprzewodowe-wyzwalanie-lamp-30095/index94.html#post970865


No więc, zacznę od więc.
Sam sobie odpowiadam na konkluzję ze znakiem zapytania.
Zakupiłem fotocelę na 1 błysk, z gniazdem synchro.
Skorzystałem z pomysłu, który W TYM TEMACIE (http://canon-board.info/showthread.php?p=777936#post777936) podał kiedyś Micles (ukłony za pomysł) i dwie, tanie lampy na odbiornikach RF-602 zarejestrowały się na zdjęciu, nawet przy czasie 1/8000 sekundy.
Mój setup wyglądał tak:
Body -> OC-E3 -> 580EXII w HSS w trybie M -> fotocela na 1 błysk z gniazdem PC -> kabelek PC -> nadajnik Yongnuo RF-602 -----------fale eteru------------> odbiornik RF-602 -> na jednym odbiorniku lampa YN560, na drugim YN-460II.

Żeby ich błysk zarejestrował się, lampy YN muszą pracowac na full power, tak jak to opisał wyżej sylwek2k. Zdjęcie nawet jednego stopnia z mocy powoduje, że błysku nie ma na zdjęciu.

Tym oto sposobem, jestem w stanie poważnie zwiększyć ilość światła błyskowego w trybie HSS, bez potrzeby kupowania nowych lamp i/lub wyzwalaczy.

http://img684.imageshack.us/img684/2053/schemathss.jpg



https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img684.imageshack.us/img684/2053/schemathss.jpg)

Goha
02-05-2014, 16:14
Nie wiem czy w tym wątku ale potrzebuję pomocy.
Mam dwie lampy błyskowe studyjne msn 500 i msn 300. Do tego nadajnik i odbiornik radiowy. Focę Canon 6d.
Do jednej lampy mam podpięty odbiornik a w drugiej lampie mam włączoną fotocele.
Po zdobieniu jednego zdjęcia f/2,8 i 1/250 lampy błyskają jednocześnie, jest ok. Po kilku sekundach zaczynają szaleć, jedna wyzwala drugą i mam istną dyskotekę. nie jestem wstanie tego opanować jedynym wyjściem jest wyłączenie jednej z lamp.. co jest nie tak. Czy powinnam mieć dwa odbiorniki? co robię nie tak. Proszę o pomoc.
Dzięki.

dodam że mam ten wyzwalacz i w opisie jest napisane, że może on wyzwolić kilka odbiorników.
http://fripers.pl/product_info.php/info/p1128_Wyzwalacz-radiowy-sieciowy-16-kanalowy-FreePower.html

xxkomarxx
02-05-2014, 17:02
Moze masz wlaczona fotocele na lampie z odbiornikiem i wyzwalaja sie wzajemnie.

Goha
02-05-2014, 17:18
Właśnie nie bo zwracałam na to szczególną uwagę. Nawet odbiornik przepinałam pod inną, tą słabszą lampę i dalej ta sama dyskoteka..
w pon mam sesję a na wczorajszej mi aż wstyd było jak błyskały.:(

xxkomarxx
02-05-2014, 17:34
A probowalas wyzwalac przewodem. Moze cos nie tak z radiowym.

Goha
02-05-2014, 17:42
czyli kabel synchro podpiąć pod odbiornik a drugi do wyzwalacza wpiętego w sanki?
bo do mojego Canna 6D nie pasuje druga końcówka, do żadnego wejścia w aparacie.

tu do lampy?
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t34.0-12/1940037_839830502699616_288773374_n.jpg?oh=4cd4318 e0f8517fbad482bf4c864e1dd&oe=53658804&__gda__=1399165310_c10fbbf91b7f04405946f5c09680322 f


takie mam tylko wyjścia w aparacie.
https://www.facebook.com/ajax/mercury/attachments/photo.php?fbid=839832129366120&mode=contain&width=468&height=468

xxkomarxx
02-05-2014, 17:49
Mozesz sprobowac ale to nic nie da. Jak masz inna lampe np systemowa to sprawdz czy wyzwalajac przez fotocele tez sie tak dzieje. Ale wejscie pc masz w aparacie. Chyba ze nie masz przewodu pc jack(powinien byc w zestawie z lampa)

skura
02-05-2014, 19:35
Pytanie do Ciebie:
Czy te wyzwalacze tak działają od momentu zakupu? Jeżeli tak - to bym je zwrócił, albo zamienił na yongnuo 603(wg mnei bardziej uniwersalne). Jeżeli teraz się sp...yły - to wyślij do naprawy. Normalne objawy to nie są.
Drugie pytanie:
Czy wszystko działa normalnie z jedna lampą i wyzwalaczem?

Przy okazji trochę dziwny ten wyzwalacz...wychodzi raczej na to, ze to tylko do studyjnych lamp jest...

wg opisu ze strony fripersa:współpracuje z aparatami z "gorącą stopką" lub poprzez gniazdo synchro (przewód w komplecie) - do 6d możesz podłączyć tylko poprzez gorąca stopkę. Szóstka nie ma gniazda pc.

Moje rady "na szybko" - poszukaj w swojej okolicy kogoś z wyzwalaczami i pożyć na sesję. Na forum jest wielu uczynnych ludzi, na pewno Ci pomogą.
Jeżeli na drugie pytanie odpowiedziałeś tak - to na sesję poniedziałkową(rozwiązanie tymczasowe), podłącz obie lampy do jednego odbiornika(odpowiednie kable-przejściówki znajdziesz w pierwszym lepszym sklepie ze sprzętem, na gieldzie lub zrobi Ci je zaprzyjaźniony elektronik(wtyczki mini jack 3,5 lub jack 6.5 i kabel ekranowany). W opisie nie ma informacji, ze jeden odbiornik nie moze wyzwolić 2 lamp.

Masz jakąś lampę systemową? mocowaną na aparat? jeżeli tak - ustaw na manual i spróbuj nią wyzwolić studyjne.

Jeżeli masz pytania najlepiej pisz na priva. Siedzę dziś cały wieczor przy kompie, a sam wiem jaki jest stres przed zleceniem, do którego mamy walnięty sprzęt...

r_m
02-05-2014, 21:13
Mam dwie lampy błyskowe studyjne msn 500 i msn 300. Do tego nadajnik i odbiornik radiowy.
Do jednej lampy mam podpięty odbiornik a w drugiej lampie mam włączoną fotocele.
Po zdobieniu jednego zdjęcia f/2,8 i 1/250 lampy błyskają jednocześnie, jest ok. Po kilku sekundach zaczynają szaleć, jedna wyzwala drugą i mam istną dyskotekę.
Lampa A: bez odbiornika, wyłączona fotocela.
Lampa B: bez odbiornika, włączona fotocela.
0) Wyzwalasz kilka błysków testowych przyciskiem z lampy A.
1) Jeśli wszystko działa, podłączasz do lampy A odbiornik radiowy, włączasz odbiornik, wyzwalasz kilka błysków przyciskiem z lampy A
2) Jak wszystko działa, nadajnik do ręki, wyzwalasz kilka "błysków testowych".
3) Jak wszystko działa ok: zakładasz nadajnik na sanki (wyłączonego aparatu), wyzwalasz z samego nadajnika kilka błysków testowych.
4) Jak wszystko działa ok: włączasz aparat, wyzwalasz z samego nadajnika kilka błysków testowych.
5) Jak wszystko działa ok: robisz kilka próbnych zdjęć, czy działa ok?

Możliwe problemy: włączona komórka w kieszeni, blisko nadajnika lub odbiornika - telefon to nadajnik radiowy, być może akurat Twój wyzwalacz jest wrażliwy na zakłócenia spowodowane telefonem. Sposób - na próbę wynieść telefon albo go wyłączyć.
Jeśli przy (0) zaczyna się błyskoteka - problem leży w lampach, A zaczyna się wyzwalać sama z siebie.
Jeśli przy (1) - problem to odbiornik radiowy.
Jeśli przy (2) - problem to zestaw radiowy, albo sam nadajnik.
Jeśli przy (3, 4, 5) - wyzwalacze nie lubią się z Twoim aparatem, można sprawdzić z innym modelem aparatu dla pewności (czy to wina aparatu czy zestawu).

Swoją drogą używanie 1/250 z przeciętnym wyzwalaczem radiowym to nie jest najlepszy pomysł...

Goha
02-05-2014, 21:47
Witam. byłam w studio i znów to samo. Przyszedł mąż który raczej laikiem jest i włączył w obu lampach fotocelę i potem był spokój o co kurde kaman to ja nie wiem.
Ja robię na 1/125 jak dam inne czasy to mam ten znany już cień na dole kadru.

Wcześniej miałam tylko jedną lampę msn 500 i robiłam z nią z lampą systemową na fotocelę. wszystko działało. Działała również z wyzwalaczem radiowym ta jedna lampa.
3 dni temu zakupiłam tą msn 300 własnie pod kontem poniedziałkowej sesji... na złość długi weekend :(
kabla synchro nie ma szans podpiąć tak jak piszecie nie pasuje do mojego aparatu a innego nie było w zestawie.

może ta zabawa z próbnymi błyskami jak piszesz coś da a z drugiej strony może faktycznie tel ma coś z tym wspólnego.. bo cały czas ktoś do mnie dzwonił...
sama nie wiem ale bardzo dziękuję za pomoc.

--- Kolejny post ---

Czy dobrze zrozumiałam... że na obu lampach musi być włączona fotocela?
teraz na gorąco myślę.. skoro wyszło ok.

m2k
23-05-2015, 13:43
(...) Niestety właśnie te 5-ki tak mają, że przy 1/200s mimo, że producent zapewnia pełną synchronizację w życiu już tak pięknie nie jest. Na 1/200s zostaje ciemny pasek na krawędzi zdjęcia. Jak się dobrze przyjrzysz ten efekt jest także na 1/160s z tym, ze to już nie jest ciemny pasek a delikatne zacienienie - coś w rodzaju jednostronnej winiety.
Niejedna książka pisze o tym zachowaniu 5-ek.

Niestety 6D też tak ma :-( Ciekawe jak jest z jedynkami... albo dobra, nie ciekawe, bo i tak nie kupię :-)
Czy ktoś zauważył jeszcze na 6D ten mankament?

amor22
23-05-2015, 23:54
No raczej na wszystkich 6D tak bedzie. Dopiero na 1/125 jest ok. Zastanawiam sie tylko czy bezprzewodowe wyzwalacze nie sa tego problemem. Podpinajac lampe yn568exII bezposrednio pod stopke, bez hss moge robic do 1/180.

maciek12ss
24-05-2015, 00:26
6d , 3xyn622, 2x yn568exII na 1/180 nie ma problemu. Krótsze czasy na hss do nawet 1/4000 też jest ok. Znajomego Pixel Knight i lampy studyjne na 1/180 czarny pasek. Nie jestem w tym biegły . Taka moja obserwacja. Nie próbowałem lampek reporterskich z jego Pixelami i nie próbowałem swoich yn z jego lampami. Ale jak będzie okazja to sprawdzę te kombinacje.

r_m
24-05-2015, 00:58
Zastanawiam sie tylko czy bezprzewodowe wyzwalacze nie sa tego problemem. Podpinajac lampe yn568exII bezposrednio pod stopke, bez hss moge robic do 1/180.
Sam sobie odpowiedziałeś :)
Aparat ma określone możliwości, radiowa transmisja sygnału wprowadza pewne opóźnienia, zależne od konstrukcji wyzwalaczy radiowych (wyzwalanie radiowe jest nieco bardziej skomplikowane, niż "nic się nie dzieje = brak sygnały" i "trzeba błysnąć = natychmiast wysyłam pojedynczy sygnał"). Jak ktoś nie jest przekonany, może spróbować wyzwolenia lampy podłączonej zwykłym kablem (przenoszącym tylko wyzwalanie) i przez wyzwalacze radiowe. Przy lampach studyjnych może dochodzić dłuższy czas błysku (rozświetlania się i gaśnięcia palnika).

m2k
24-05-2015, 06:42
Chyba mieszamy 2 watki. Ja mowię cały czas w kontekście pierwotnego, czyli synchronizacji ze studyjnymi. A raczej jej braku przy 1/180-1/250. Co do systemówek, to mi z PW bez włączonego HSS spokojnie przy 1/180 naświetla cała klatkę.
Ale pytanie jest inne: żeby mieć ze studyjnymi czasy 1/200 lub 1/250 trzeba zmienić sprzęt? Na jaki? 6d nie daje rady, 5d tez nie... Wiec albo 1 albo Nikon?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

tlustyx
24-05-2015, 11:44
Chyba mieszamy 2 watki. Ja mowię cały czas w kontekście pierwotnego, czyli synchronizacji ze studyjnymi. A raczej jej braku przy 1/180-1/250. Co do systemówek, to mi z PW bez włączonego HSS spokojnie przy 1/180 naświetla cała klatkę.
Ale pytanie jest inne: żeby mieć ze studyjnymi czasy 1/200 lub 1/250 trzeba zmienić sprzęt? Na jaki? 6d nie daje rady, 5d tez nie... Wiec albo 1 albo Nikon?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Skoro 6D ma max czas synchronizacji 1/180 to by osiągnąć czas 1/250 musisz wydłużyć czas błysku (to zależy od lampy) i wyzwolić go odpowiednio wcześnie. Nie używam lamp studyjnych, ale pamiętam był tu taki wątek.
Jeśli z lampami studyjnymi wychodzi czarny pasek przy 1/180,a z reporterskimi jest dobrze to nie winił bym aparatu, tylko lampy lub wyzwalacze i jak napisał r_m doszukiwał bym się tego w rozświetlaniu się i gaśnięciu palnika.

Cichy
24-05-2015, 13:00
Co za różnica 1/180 czy 1/250 :)

tlustyx
24-05-2015, 13:37
Co za różnica 1/180 czy 1/250 :)
Bo 6D ma max czas synchronizacji właśnie 1/180, chcąc uzyskać czas 1/250 z lampami reporterskimi należy włączyć HSS, a ze studyjnymi czas błysku musi być odpowiednio długi i zacząć się i zakończyć w odpowiednim czasie, ponieważ migawka nie odsłania w jednym czasie całości matrycy.

m2k
24-05-2015, 15:38
Skoro 6D ma max czas synchronizacji 1/180 to by osiągnąć czas 1/250 musisz wydłużyć czas błysku (to zależy od lampy) i wyzwolić go odpowiednio wcześnie. Nie używam lamp studyjnych, ale pamiętam był tu taki wątek.
Jeśli z lampami studyjnymi wychodzi czarny pasek przy 1/180,a z reporterskimi jest dobrze to nie winił bym aparatu, tylko lampy lub wyzwalacze i jak napisał r_m doszukiwał bym się tego w rozświetlaniu się i gaśnięciu palnika.

Na to (lampy) w sumie mam niewielki wpływ. Wynajmuję zazwyczaj studio i korzystam ze sprzętu, jaki tam zastanę . Ostatnio od dłuższego czasu wynajmuję to samo studio i zauważyłem problem. Może czas zmienić miejsce? :)
Ale dzięki za info, to trochę wyjaśnia :-)

r_m
24-05-2015, 16:33
Na to (lampy) w sumie mam niewielki wpływ. Wynajmuję zazwyczaj studio i korzystam ze sprzętu, jaki tam zastanę . Ostatnio od dłuższego czasu wynajmuję to samo studio i zauważyłem problem. Może czas zmienić miejsce? :)
Mam głupie pytanie: jeśli to Ci przeszkadza w studio, to w jakim celu chcesz mieć ten krótszy czas? W plenerze ze studyjnymi bym nie pytał, ale jeśli w studio, to zapytam :)

Tomek De
29-05-2015, 20:20
Ale pytanie jest inne: żeby mieć ze studyjnymi czasy 1/200 lub 1/250 trzeba zmienić sprzęt? Na jaki? 6d nie daje rady, 5d tez nie... Wiec albo 1 albo Nikon?

Nie ma najmniejszego problemu aby z lampami studyjnymi uzyskać czas synchronizacji 1/8000 sek. Proste i tanie rozwiązanie to odbiorniki Yongnuo 622C. U mnie z C5dmkII i lampami Quantumm od 400 do 750 Ws uzyskuję minimalne czasy bez najmniejszego problemu z pełną powtarzalnością.

m2k
30-05-2015, 12:07
Czasami mi łapie trochę zastanego, jak jest jasny dzień, a studio w którym ostatnio fotografuję ma duże jasne okna.

--- Kolejny post ---


Nie ma najmniejszego problemu aby z lampami studyjnymi uzyskać czas synchronizacji 1/8000 sek. Proste i tanie rozwiązanie to odbiorniki Yongnuo 622C. U mnie z C5dmkII i lampami Quantumm od 400 do 750 Ws uzyskuję minimalne czasy bez najmniejszego problemu z pełną powtarzalnością.

Ja mam PW do reporterskich i nie będę teraz kupował innych :-)
Do studyjnych - jak napisałem wyżej - używam sprzętu, jaki zastam w (wynajętym) studio.

r_m
30-05-2015, 13:40
Czasami mi łapie trochę zastanego, jak jest jasny dzień, a studio w którym ostatnio fotografuję ma duże jasne okna.

Poproś o zniżkę za trudne warunki :D
Jak dla studia jest to za duży wydatek, to można samodzielnie zaopatrzyć się w czarne worki na śmieci i rolkę taśmy "malarskiej", choć to trochę dziwne, że właściciel studia nie pomyślał o zaciemnieniu.

Tomek De
30-05-2015, 19:46
Ja mam PW do reporterskich i nie będę teraz kupował innych :-)

Też mam, ale powiem szczerze odkąd kupiłem te chińczyki, pockety leżą i się kurzą. Ja kupiłem yongnuo właśnie dla ultra krótkich czasów na dużych lampach studyjnych, jednak używam ich od tej pory non stop z każdymi lampami, również systemowymi bo są generalnie dla mnie dużo wygodniejsze / mniejsze od PW. Ostatnio nawet udało mi się wyzwalać jedna parą + przewód pc dwie 580EXII, obie poza sankami, obie z ustawieniami manualnymi.

Wszystko zależy od tego jak bardzo zależy Ci na krótszych migawkach, zakup tych odbiorników to niewielki koszt a problem rozwiązany. W każdym wynajętym studio możesz przecież wyzwalać czym chcesz.

adamm
13-07-2015, 10:46
Ja kupiłem yongnuo właśnie dla ultra krótkich czasów


Potwierdzam.
Co prawda nie mam FF tylko 70D, ale przy studyjnej nawet na 1/8000 strzela i naświetla cały kadr.
Trzeba tylko ustawić w YN-622C-TX tryb HSS bo inaczej to tylko max 1/250