Zobacz pełną wersję : Kłopot z synchronizacją lamp przy czasach 1/200 (FF)
architectus21st
22-04-2014, 13:30
Witam.
Borykam się z kłopotem związanym z czasem błysku.
A mianowicie na Canon 60D ustawiam 1/200 lub 1/250s i klatkę mam naświetloną poprawnie.
Przy Canon 5D mk I i 5D mk II czas maks jaki mogę uzyskać to 1/160s.
Efekt krótszych czasów polega na tym, że dół klatki jest niedoświetlony, wręcz czarny.
Sprawdzałem to na lampach chińskich 100Ws na 200 i 300Ws to samo,
Mam lampę QUANTUUM 300Ws efekt ten sam
Na szkoleniu pracowałem na BRONCOLOR i też ten sam efekt (notabene nie tylko u mnie ale u wszystkich uczestników szkolenia)
O ile pamietam na nikonie FF nie było tego zjawiska.
Efekt występuje niezależnie czy synchro jest poprzez bezprzewodowy wyzwalacz czy przez złącze PC.
Pytanie czy któryś z kolegów ma na to jakiś patent ?
Musisz się do tego przyzwyczaić. Niestety właśnie te 5-ki tak mają, że przy 1/200s mimo, że producent zapewnia pełną synchronizację w życiu już tak pięknie nie jest. Na 1/200s zostaje ciemny pasek na krawędzi zdjęcia. Jak się dobrze przyjrzysz ten efekt jest także na 1/160s z tym, ze to już nie jest ciemny pasek a delikatne zacienienie - coś w rodzaju jednostronnej winiety.
Niejedna książka pisze o tym zachowaniu 5-ek.
Nikon ma czas synchronizacji do 1/250s i rzeczywiście na tym czasie nie widać problemu.
Witam.
Borykam się z kłopotem związanym z czasem błysku.
A mianowicie na Canon 60D ustawiam 1/200 lub 1/250s i klatkę mam naświetloną poprawnie.
Przy Canon 5D mk I i 5D mk II czas maks jaki mogę uzyskać to 1/160s.
Efekt krótszych czasów polega na tym, że dół klatki jest niedoświetlony, wręcz czarny.
Sprawdzałem to na lampach chińskich 100Ws na 200 i 300Ws to samo,
Mam lampę QUANTUUM 300Ws efekt ten sam
Na szkoleniu pracowałem na BRONCOLOR i też ten sam efekt (notabene nie tylko u mnie ale u wszystkich uczestników szkolenia)
O ile pamietam na nikonie FF nie było tego zjawiska.
Efekt występuje niezależnie czy synchro jest poprzez bezprzewodowy wyzwalacz czy przez złącze PC.
Pytanie czy któryś z kolegów ma na to jakiś patent ?Patent jest jeden - dłuższe czasy :(. Ja w studio robię na 1/125 (C5D3, lampy Quantuum, Aurora), bo tylko wtedy jest w pełni naświetlona CAŁA klatka, choć Low-key spokojnie można robić przy 1/160 (bardzo delikatne przyciemnienie krawędzi kadru widoczne na zdjęciach z białym tłem).
Pamiętaj jednak, że z lampami reporterskimi możesz spokojnie fotografować przy czasie X-sync - problem dotyczy tylko lamp studyjnych.
architectus21st
23-04-2014, 09:36
Oki. No to supcio :D
Zastanawiam się nad sprzętowym rozwiazaniem tegoż kłopotu :D ale jak cos wymyślę dam znać :D
Póki co niestety tego się własnie obawiałem.
Pozdrawiam
Marek
Zastanawiam się nad sprzętowym rozwiazaniem tegoż kłopotu :D ale jak cos wymyślę dam znać :D
Kolega Ci wyżej podpowiedział. Są jedynie 2 opcje, dłuższy czas, bądź lampy systemowe. Ja jak muszę szeroko otworzyć przysłonę skracam czas i korzystam z HSS, ale w sofboxach bądź parasolkach mam systemówki i działa to super.
Pamiętaj, że HSS bardzo, bardzo zabiera moc lamp.
Jest jeszcze jedno wyjście, ale wymaga kombinacji.
Sposób jest opisany w tym wątku: http://www.canon-board.info/lampy-blyskowe-54/bezprzewodowe-wyzwalanie-lamp-30095/index94.html#post970865
No więc, zacznę od więc.
Sam sobie odpowiadam na konkluzję ze znakiem zapytania.
Zakupiłem fotocelę na 1 błysk, z gniazdem synchro.
Skorzystałem z pomysłu, który W TYM TEMACIE (http://canon-board.info/showthread.php?p=777936#post777936) podał kiedyś Micles (ukłony za pomysł) i dwie, tanie lampy na odbiornikach RF-602 zarejestrowały się na zdjęciu, nawet przy czasie 1/8000 sekundy.
Mój setup wyglądał tak:
Body -> OC-E3 -> 580EXII w HSS w trybie M -> fotocela na 1 błysk z gniazdem PC -> kabelek PC -> nadajnik Yongnuo RF-602 -----------fale eteru------------> odbiornik RF-602 -> na jednym odbiorniku lampa YN560, na drugim YN-460II.
Żeby ich błysk zarejestrował się, lampy YN muszą pracowac na full power, tak jak to opisał wyżej sylwek2k. Zdjęcie nawet jednego stopnia z mocy powoduje, że błysku nie ma na zdjęciu.
Tym oto sposobem, jestem w stanie poważnie zwiększyć ilość światła błyskowego w trybie HSS, bez potrzeby kupowania nowych lamp i/lub wyzwalaczy.
http://img684.imageshack.us/img684/2053/schemathss.jpg
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img684.imageshack.us/img684/2053/schemathss.jpg)
Nie wiem czy w tym wątku ale potrzebuję pomocy.
Mam dwie lampy błyskowe studyjne msn 500 i msn 300. Do tego nadajnik i odbiornik radiowy. Focę Canon 6d.
Do jednej lampy mam podpięty odbiornik a w drugiej lampie mam włączoną fotocele.
Po zdobieniu jednego zdjęcia f/2,8 i 1/250 lampy błyskają jednocześnie, jest ok. Po kilku sekundach zaczynają szaleć, jedna wyzwala drugą i mam istną dyskotekę. nie jestem wstanie tego opanować jedynym wyjściem jest wyłączenie jednej z lamp.. co jest nie tak. Czy powinnam mieć dwa odbiorniki? co robię nie tak. Proszę o pomoc.
Dzięki.
dodam że mam ten wyzwalacz i w opisie jest napisane, że może on wyzwolić kilka odbiorników.
http://fripers.pl/product_info.php/info/p1128_Wyzwalacz-radiowy-sieciowy-16-kanalowy-FreePower.html
xxkomarxx
02-05-2014, 17:02
Moze masz wlaczona fotocele na lampie z odbiornikiem i wyzwalaja sie wzajemnie.
Właśnie nie bo zwracałam na to szczególną uwagę. Nawet odbiornik przepinałam pod inną, tą słabszą lampę i dalej ta sama dyskoteka..
w pon mam sesję a na wczorajszej mi aż wstyd było jak błyskały.:(
xxkomarxx
02-05-2014, 17:34
A probowalas wyzwalac przewodem. Moze cos nie tak z radiowym.
czyli kabel synchro podpiąć pod odbiornik a drugi do wyzwalacza wpiętego w sanki?
bo do mojego Canna 6D nie pasuje druga końcówka, do żadnego wejścia w aparacie.
tu do lampy?
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t34.0-12/1940037_839830502699616_288773374_n.jpg?oh=4cd4318 e0f8517fbad482bf4c864e1dd&oe=53658804&__gda__=1399165310_c10fbbf91b7f04405946f5c09680322 f
takie mam tylko wyjścia w aparacie.
https://www.facebook.com/ajax/mercury/attachments/photo.php?fbid=839832129366120&mode=contain&width=468&height=468
xxkomarxx
02-05-2014, 17:49
Mozesz sprobowac ale to nic nie da. Jak masz inna lampe np systemowa to sprawdz czy wyzwalajac przez fotocele tez sie tak dzieje. Ale wejscie pc masz w aparacie. Chyba ze nie masz przewodu pc jack(powinien byc w zestawie z lampa)
Pytanie do Ciebie:
Czy te wyzwalacze tak działają od momentu zakupu? Jeżeli tak - to bym je zwrócił, albo zamienił na yongnuo 603(wg mnei bardziej uniwersalne). Jeżeli teraz się sp...yły - to wyślij do naprawy. Normalne objawy to nie są.
Drugie pytanie:
Czy wszystko działa normalnie z jedna lampą i wyzwalaczem?
Przy okazji trochę dziwny ten wyzwalacz...wychodzi raczej na to, ze to tylko do studyjnych lamp jest...
wg opisu ze strony fripersa:współpracuje z aparatami z "gorącą stopką" lub poprzez gniazdo synchro (przewód w komplecie) - do 6d możesz podłączyć tylko poprzez gorąca stopkę. Szóstka nie ma gniazda pc.
Moje rady "na szybko" - poszukaj w swojej okolicy kogoś z wyzwalaczami i pożyć na sesję. Na forum jest wielu uczynnych ludzi, na pewno Ci pomogą.
Jeżeli na drugie pytanie odpowiedziałeś tak - to na sesję poniedziałkową(rozwiązanie tymczasowe), podłącz obie lampy do jednego odbiornika(odpowiednie kable-przejściówki znajdziesz w pierwszym lepszym sklepie ze sprzętem, na gieldzie lub zrobi Ci je zaprzyjaźniony elektronik(wtyczki mini jack 3,5 lub jack 6.5 i kabel ekranowany). W opisie nie ma informacji, ze jeden odbiornik nie moze wyzwolić 2 lamp.
Masz jakąś lampę systemową? mocowaną na aparat? jeżeli tak - ustaw na manual i spróbuj nią wyzwolić studyjne.
Jeżeli masz pytania najlepiej pisz na priva. Siedzę dziś cały wieczor przy kompie, a sam wiem jaki jest stres przed zleceniem, do którego mamy walnięty sprzęt...
Mam dwie lampy błyskowe studyjne msn 500 i msn 300. Do tego nadajnik i odbiornik radiowy.
Do jednej lampy mam podpięty odbiornik a w drugiej lampie mam włączoną fotocele.
Po zdobieniu jednego zdjęcia f/2,8 i 1/250 lampy błyskają jednocześnie, jest ok. Po kilku sekundach zaczynają szaleć, jedna wyzwala drugą i mam istną dyskotekę.
Lampa A: bez odbiornika, wyłączona fotocela.
Lampa B: bez odbiornika, włączona fotocela.
0) Wyzwalasz kilka błysków testowych przyciskiem z lampy A.
1) Jeśli wszystko działa, podłączasz do lampy A odbiornik radiowy, włączasz odbiornik, wyzwalasz kilka błysków przyciskiem z lampy A
2) Jak wszystko działa, nadajnik do ręki, wyzwalasz kilka "błysków testowych".
3) Jak wszystko działa ok: zakładasz nadajnik na sanki (wyłączonego aparatu), wyzwalasz z samego nadajnika kilka błysków testowych.
4) Jak wszystko działa ok: włączasz aparat, wyzwalasz z samego nadajnika kilka błysków testowych.
5) Jak wszystko działa ok: robisz kilka próbnych zdjęć, czy działa ok?
Możliwe problemy: włączona komórka w kieszeni, blisko nadajnika lub odbiornika - telefon to nadajnik radiowy, być może akurat Twój wyzwalacz jest wrażliwy na zakłócenia spowodowane telefonem. Sposób - na próbę wynieść telefon albo go wyłączyć.
Jeśli przy (0) zaczyna się błyskoteka - problem leży w lampach, A zaczyna się wyzwalać sama z siebie.
Jeśli przy (1) - problem to odbiornik radiowy.
Jeśli przy (2) - problem to zestaw radiowy, albo sam nadajnik.
Jeśli przy (3, 4, 5) - wyzwalacze nie lubią się z Twoim aparatem, można sprawdzić z innym modelem aparatu dla pewności (czy to wina aparatu czy zestawu).
Swoją drogą używanie 1/250 z przeciętnym wyzwalaczem radiowym to nie jest najlepszy pomysł...
Witam. byłam w studio i znów to samo. Przyszedł mąż który raczej laikiem jest i włączył w obu lampach fotocelę i potem był spokój o co kurde kaman to ja nie wiem.
Ja robię na 1/125 jak dam inne czasy to mam ten znany już cień na dole kadru.
Wcześniej miałam tylko jedną lampę msn 500 i robiłam z nią z lampą systemową na fotocelę. wszystko działało. Działała również z wyzwalaczem radiowym ta jedna lampa.
3 dni temu zakupiłam tą msn 300 własnie pod kontem poniedziałkowej sesji... na złość długi weekend :(
kabla synchro nie ma szans podpiąć tak jak piszecie nie pasuje do mojego aparatu a innego nie było w zestawie.
może ta zabawa z próbnymi błyskami jak piszesz coś da a z drugiej strony może faktycznie tel ma coś z tym wspólnego.. bo cały czas ktoś do mnie dzwonił...
sama nie wiem ale bardzo dziękuję za pomoc.
--- Kolejny post ---
Czy dobrze zrozumiałam... że na obu lampach musi być włączona fotocela?
teraz na gorąco myślę.. skoro wyszło ok.
(...) Niestety właśnie te 5-ki tak mają, że przy 1/200s mimo, że producent zapewnia pełną synchronizację w życiu już tak pięknie nie jest. Na 1/200s zostaje ciemny pasek na krawędzi zdjęcia. Jak się dobrze przyjrzysz ten efekt jest także na 1/160s z tym, ze to już nie jest ciemny pasek a delikatne zacienienie - coś w rodzaju jednostronnej winiety.
Niejedna książka pisze o tym zachowaniu 5-ek.
Niestety 6D też tak ma :-( Ciekawe jak jest z jedynkami... albo dobra, nie ciekawe, bo i tak nie kupię :-)
Czy ktoś zauważył jeszcze na 6D ten mankament?
No raczej na wszystkich 6D tak bedzie. Dopiero na 1/125 jest ok. Zastanawiam sie tylko czy bezprzewodowe wyzwalacze nie sa tego problemem. Podpinajac lampe yn568exII bezposrednio pod stopke, bez hss moge robic do 1/180.
maciek12ss
24-05-2015, 00:26
6d , 3xyn622, 2x yn568exII na 1/180 nie ma problemu. Krótsze czasy na hss do nawet 1/4000 też jest ok. Znajomego Pixel Knight i lampy studyjne na 1/180 czarny pasek. Nie jestem w tym biegły . Taka moja obserwacja. Nie próbowałem lampek reporterskich z jego Pixelami i nie próbowałem swoich yn z jego lampami. Ale jak będzie okazja to sprawdzę te kombinacje.
Zastanawiam sie tylko czy bezprzewodowe wyzwalacze nie sa tego problemem. Podpinajac lampe yn568exII bezposrednio pod stopke, bez hss moge robic do 1/180.
Sam sobie odpowiedziałeś :)
Aparat ma określone możliwości, radiowa transmisja sygnału wprowadza pewne opóźnienia, zależne od konstrukcji wyzwalaczy radiowych (wyzwalanie radiowe jest nieco bardziej skomplikowane, niż "nic się nie dzieje = brak sygnały" i "trzeba błysnąć = natychmiast wysyłam pojedynczy sygnał"). Jak ktoś nie jest przekonany, może spróbować wyzwolenia lampy podłączonej zwykłym kablem (przenoszącym tylko wyzwalanie) i przez wyzwalacze radiowe. Przy lampach studyjnych może dochodzić dłuższy czas błysku (rozświetlania się i gaśnięcia palnika).
Chyba mieszamy 2 watki. Ja mowię cały czas w kontekście pierwotnego, czyli synchronizacji ze studyjnymi. A raczej jej braku przy 1/180-1/250. Co do systemówek, to mi z PW bez włączonego HSS spokojnie przy 1/180 naświetla cała klatkę.
Ale pytanie jest inne: żeby mieć ze studyjnymi czasy 1/200 lub 1/250 trzeba zmienić sprzęt? Na jaki? 6d nie daje rady, 5d tez nie... Wiec albo 1 albo Nikon?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Chyba mieszamy 2 watki. Ja mowię cały czas w kontekście pierwotnego, czyli synchronizacji ze studyjnymi. A raczej jej braku przy 1/180-1/250. Co do systemówek, to mi z PW bez włączonego HSS spokojnie przy 1/180 naświetla cała klatkę.
Ale pytanie jest inne: żeby mieć ze studyjnymi czasy 1/200 lub 1/250 trzeba zmienić sprzęt? Na jaki? 6d nie daje rady, 5d tez nie... Wiec albo 1 albo Nikon?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Skoro 6D ma max czas synchronizacji 1/180 to by osiągnąć czas 1/250 musisz wydłużyć czas błysku (to zależy od lampy) i wyzwolić go odpowiednio wcześnie. Nie używam lamp studyjnych, ale pamiętam był tu taki wątek.
Jeśli z lampami studyjnymi wychodzi czarny pasek przy 1/180,a z reporterskimi jest dobrze to nie winił bym aparatu, tylko lampy lub wyzwalacze i jak napisał r_m doszukiwał bym się tego w rozświetlaniu się i gaśnięciu palnika.
Co za różnica 1/180 czy 1/250 :)
Co za różnica 1/180 czy 1/250 :)
Bo 6D ma max czas synchronizacji właśnie 1/180, chcąc uzyskać czas 1/250 z lampami reporterskimi należy włączyć HSS, a ze studyjnymi czas błysku musi być odpowiednio długi i zacząć się i zakończyć w odpowiednim czasie, ponieważ migawka nie odsłania w jednym czasie całości matrycy.
Skoro 6D ma max czas synchronizacji 1/180 to by osiągnąć czas 1/250 musisz wydłużyć czas błysku (to zależy od lampy) i wyzwolić go odpowiednio wcześnie. Nie używam lamp studyjnych, ale pamiętam był tu taki wątek.
Jeśli z lampami studyjnymi wychodzi czarny pasek przy 1/180,a z reporterskimi jest dobrze to nie winił bym aparatu, tylko lampy lub wyzwalacze i jak napisał r_m doszukiwał bym się tego w rozświetlaniu się i gaśnięciu palnika.
Na to (lampy) w sumie mam niewielki wpływ. Wynajmuję zazwyczaj studio i korzystam ze sprzętu, jaki tam zastanę . Ostatnio od dłuższego czasu wynajmuję to samo studio i zauważyłem problem. Może czas zmienić miejsce? :)
Ale dzięki za info, to trochę wyjaśnia :-)
Na to (lampy) w sumie mam niewielki wpływ. Wynajmuję zazwyczaj studio i korzystam ze sprzętu, jaki tam zastanę . Ostatnio od dłuższego czasu wynajmuję to samo studio i zauważyłem problem. Może czas zmienić miejsce? :)
Mam głupie pytanie: jeśli to Ci przeszkadza w studio, to w jakim celu chcesz mieć ten krótszy czas? W plenerze ze studyjnymi bym nie pytał, ale jeśli w studio, to zapytam :)
Tomek De
29-05-2015, 20:20
Ale pytanie jest inne: żeby mieć ze studyjnymi czasy 1/200 lub 1/250 trzeba zmienić sprzęt? Na jaki? 6d nie daje rady, 5d tez nie... Wiec albo 1 albo Nikon?
Nie ma najmniejszego problemu aby z lampami studyjnymi uzyskać czas synchronizacji 1/8000 sek. Proste i tanie rozwiązanie to odbiorniki Yongnuo 622C. U mnie z C5dmkII i lampami Quantumm od 400 do 750 Ws uzyskuję minimalne czasy bez najmniejszego problemu z pełną powtarzalnością.
Czasami mi łapie trochę zastanego, jak jest jasny dzień, a studio w którym ostatnio fotografuję ma duże jasne okna.
--- Kolejny post ---
Nie ma najmniejszego problemu aby z lampami studyjnymi uzyskać czas synchronizacji 1/8000 sek. Proste i tanie rozwiązanie to odbiorniki Yongnuo 622C. U mnie z C5dmkII i lampami Quantumm od 400 do 750 Ws uzyskuję minimalne czasy bez najmniejszego problemu z pełną powtarzalnością.
Ja mam PW do reporterskich i nie będę teraz kupował innych :-)
Do studyjnych - jak napisałem wyżej - używam sprzętu, jaki zastam w (wynajętym) studio.
Czasami mi łapie trochę zastanego, jak jest jasny dzień, a studio w którym ostatnio fotografuję ma duże jasne okna.
Poproś o zniżkę za trudne warunki :D
Jak dla studia jest to za duży wydatek, to można samodzielnie zaopatrzyć się w czarne worki na śmieci i rolkę taśmy "malarskiej", choć to trochę dziwne, że właściciel studia nie pomyślał o zaciemnieniu.
Tomek De
30-05-2015, 19:46
Ja mam PW do reporterskich i nie będę teraz kupował innych :-)
Też mam, ale powiem szczerze odkąd kupiłem te chińczyki, pockety leżą i się kurzą. Ja kupiłem yongnuo właśnie dla ultra krótkich czasów na dużych lampach studyjnych, jednak używam ich od tej pory non stop z każdymi lampami, również systemowymi bo są generalnie dla mnie dużo wygodniejsze / mniejsze od PW. Ostatnio nawet udało mi się wyzwalać jedna parą + przewód pc dwie 580EXII, obie poza sankami, obie z ustawieniami manualnymi.
Wszystko zależy od tego jak bardzo zależy Ci na krótszych migawkach, zakup tych odbiorników to niewielki koszt a problem rozwiązany. W każdym wynajętym studio możesz przecież wyzwalać czym chcesz.
Ja kupiłem yongnuo właśnie dla ultra krótkich czasów
Potwierdzam.
Co prawda nie mam FF tylko 70D, ale przy studyjnej nawet na 1/8000 strzela i naświetla cały kadr.
Trzeba tylko ustawić w YN-622C-TX tryb HSS bo inaczej to tylko max 1/250
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.