PDA

Zobacz pełną wersję : 300D-WB a Lampy Studyjne



MAZON
17-03-2006, 17:54
Witam
Mam taki mały dylemat z balansem bieli oraz poprawną ekspozycją, przeczytałem dokładnie instrukcję obsługi, ale po zastosowaniu się do niej rezultaty są takie sobie.
Mam do wykonania parę fotek z fleszami studyjnymi, pomiary wykonujemy Minoltą IVF i według tych pomiarów naświetlamy białą kartkę do balansu bieli no i potem ustawiamy tak wykonaną fotkę jako wzorzec WB – ale tak jak pisałem wcześniej rezultaty są marne.
Wydaje mi się, że ten Canon 300D jakby trochę źle naświetlał no i ten wyświetlacz strasznie kłamie, zdjęcia wkopiowane w labie są nie do przyjęcia – czy inni użytkownicy 300D też mają podobne dylematy czy może ten sposób, który opisałem jest do D…..
Jeśli możecie mi trochę pomóc i podzielicie się swoją wiedzą to z góry Wam DZIĘKUJĘ i POZDRAWIAM

Tomasz1972
17-03-2006, 18:06
Jeżeli możesz pokazać jakąś fotkę to będzie łatwiej cokolwiek powiedzieć .

KuchateK
17-03-2006, 18:16
Balans na "biala" kartke, zwlaszcza z pomiarem wykonanym zewnetrznym swiatlomierzem moze Ci wyjsc kompletnie zle. Dosyc latwo wyciac tam pojedynczy kanal poza limit i aparat nie zobaczy ze trzeba nieco wiecej jeszcze podkrecic. Poza tym "biale kartki" sa czesto bardzo kiepskie w swojej bialosci.

Jesli juz to polecam niedoswietlic troche (histogram jest tu bardzo pomocny), a najlepiej miec wzorzec z pewnego zrodla koloru. Szarej karty czy innych tego typu wynalazkow wykonywanych do tego (w zaleznosci od zasobnosci portfela).

MAZON
18-03-2006, 13:03
Witam
Niestety fotek nie mogę pokazać, ponieważ nie mam na to zgody.
Białą kartkę starałem się wybrać jak najbardziej białą a niedoświetlenie jej daje jeszcze gorsze rezultaty.
Na tym forum przeczytałem, że balans bieli na szarą kartę też nie daje do końca dobrych rezultatów, no i w tej chwili nie mam takowej karty Kodaka, aby to sprawdzić. Podobno tło pulpitu, w Photoshopie jest w 100% szarą kartą Kodaka, wkopiowałem na mini-labie taką fotkę, ale z tytułu powierzchni zdjęcia nie może służyć jako wzorzec, ale sprawdziłem, że w książce „Szkoła Fotografowania National Geographic” wewnętrzna okładka wyglądem przypomina tą szarość – sprawdzałem to przy różnym oświetleniu i kolor zdjęcia zrobionego na mini-labie jest identyczny z tym w książce (może spróbować na tą okładkę ustawić balans bieli?).
Jeszcze jedno pytanie – Czy jeśli w 300D raz uda mi się ustawić poprawny WB z tymi Lampami Studyjnymi to czy wykorzystując te same flesze w innym pomieszczeniu i nie wykorzystując światła zastanego muszę za każdym razem robić ten cholerny WB. Wcześniej korzystałem z kompaktu Sony – 717 i tam nie miałem takich problemów – po prostu podpinałem lampy mierzyłem światło i pod względem WB wszystko było OK, jedynie te szumy, ale zdjęcia do formatu 15X21 cm były naprawdę dobre jak na kompakt.
Jeszcze jedno, a jak u was sprawuje się WB ustawiony na Lampę Błyskową (tego nie próbowałem, ale może takie ustawienie da mi na początek przybliżoną temperaturę barwową dla dalszego wykonania wzorca WB, ja zdjęcie wzorca wykonywałem na ustawionym Auto WB). Aparat jest pożyczony i można powiedzieć, że pierwszy raz go trzymam w łapkach, ale jeśli inne aparaty Canona w podobnym przedziale cenowym też tak pracują na JPEG to serdecznie współczuję ich właścicielom.
Na razie POZDRAWIAM i czekam na dalsze podpowiedzi a jeśli ich nie będzie to zrobię te foty starym dobrym analogiem

Raff
18-03-2006, 14:03
Ja robię 300D z lampami studyjnymi i żarówkami błyskowymi. Focę byle białą kartkę (jakieś ksero) i WB mam OK. Chyba, że problemem jest żółty, którego jest za dużo i właściwie to jedyna korekta. Czasem żółty minus, magenta minus, cyjan plus (ale rzadko). Jak masz ważne zdjęcia to może warto RAW. Balans na lampy błykowe dla mnie jest za czerwony i w ogóle dupiany. Aha, i wzorzec robię zawsze nowy kiedy zmieniają się warunki.

Tomasz1972
18-03-2006, 14:05
Fotografuję w studiu zarówno 300D jak i 350D i nie mam problemu z balansem bieli ustawionym na Ezybalance - szara karta (http://www.foto7.com.pl/lastolite/ezybalance.htm) . Fotografuję w rawie , później ustawiam WB w kompie . W aparacie jeko domyślny balans mam ustawione światło dzienne .

Przenosząc oświetlenie do innego pomieszczenia , balans może się zmienić gdyż światło odbija się od np.kolorowych ścian .
Niektóre lampy zmieniają także dość istotnie barwę przy zmianie siły błysku .

MAZON
18-03-2006, 14:50
Witam
Myślałem o tym żeby zrobić to w RAW, ale komputer, na którym przyszło nam pracować morze mieć tylko legalne oprogramowanie a do softów Canona w tej chwili nie mam dostępu.
Kolega ma darmowego RawShoortera, ale nie wiemy jak z niego korzystać a zdjęcia w nim uruchomione wyglądają jak różowiutki negatyw – po prostu nie widać, z jakimi barwami mamy doczynienia, chociaż prawe menu wygląda dość przejrzyście to zabawa suwakami nie przynosi żadnych rezultatów. Mamy też małą kartę a RAW jednak wymaga więcej MB no i po fotografowaniu jeszcze trzeba to wszystko obrobić a to przestaje być już opłacalne.
Jeśli chodzi o światło to raczej jest ono skierowane a nie odbite i wydaje mi się, że nie powinno łapać tak bardzo zafarbu z otaczających go ścian – przynajmniej jak fotografowałem wcześniej Sony w tych warunkach to nie było z tym żadnych problemów no maże marginalne, na które nie zwraca się uwagi.

Raff
18-03-2006, 15:04
Ważne żeby wzorzec był dobrze naświetlony (histogram - nie mruga i blisko prawej strony) Kartka biała, ale nie śnieżno-niebieska czyli zwykły tani papier ksero i powinno być OK. Dominanę (zapewne żółtą) spoko skorygują w labie.

martyna
18-03-2006, 15:59
Witam,
mialam ten sam problem,tylko ,ze uzywam do oswietlenia halogenow ,zarowek ,lamp blyskowych i ringu z przepisu s.s tylko troche wiekszego.
W tej chwili pomaga tylko raw i shurter.W ukladzie ktory mam schodze bardzo nisko z temp. barwowa i wtedy otrzymuje naturalne kolory.Uwaga Raw shurter jest darmowy ale nie do zastosowan komercyjnych.I jeszcze jedno z 300 D byla masa klopotow z balansem w jpeg a z 20 D juz jest znacznie lepiej wiec pewnie wina lezy po stronie aparatu(obiektywow uzywam wspolnych).
Kosztowalo mnie to sporo wysilku wiec skoro piszesz ,ze zalezy ci na czasie to jednak radze za wszelka cene powalczyc z rawami.
Pozdrawiam

MAZON
19-03-2006, 18:10
Witam „martyna”
Dzięki serdeczne za odpowiedź, ale twoja informacja troszkę mnie podłamała teraz jestem w kropce. Jeżeli mogłabyś mi jeszcze pomóc z obsługą RawShootera i podpowiedzieć jak używać tego programu – taka mała instrukcja obsługi to był by Ci bardzo wdzięczny. Wydaje mi się, że z wieloma rzeczami, jeśli chodzi o obsługę tego programu damy sobie radę, jedyne, co nas boli to to, że po wgraniu RAW-a w tym programie obraz zdjęcia na monitorze jest zupełnie nieczytelny i ma taki różowy kolor, którego w żaden sposób nie jesteśmy w stanie zmienić. Podobną sytuację widziałem kiedyś u jednego gościa, ale on pracował na Capture One i tam wystarczyło kliknąć odpowiednią zakładkę w programie i zdjęcie otwierało się normalnie (oczywiście przed całą obróbką, ale już można było zobaczyć, co z tym zdjęciem jest nie tak a u nas tylko ta różowa plama). Jeżeli możesz mi podpowiedzieć to z góry dzięki.
POZDRAWIAM - mazon

Il fuoco
19-03-2006, 22:15
tylko RAW - w nim możesz zrobić co Ci się podoba z balansem.
ale jeśli już się robi w RAW to po co naświetlać na kartkę?
To jest potrzebne przy robieniu jpg, ale w rawie to trochę bezsensu chyba że później wywołujemy ustawieniami narzuconymi przez program.
Ja jadę na auto balansie plus raw i później koryguję jak coś niegra - nie jest źle.

Vitez
20-03-2006, 13:59
tylko RAW - w nim możesz zrobić co Ci się podoba z balansem.
ale jeśli już się robi w RAW to po co naświetlać na kartkę?


Zeby miec pozniej mniej babrania sie z recznym dopasowywaniem tylko miec gotowy wzorzec.

Il fuoco
20-03-2006, 16:14
jak kto woli, Vitez;)