PDA

Zobacz pełną wersję : 5D Mark III + Passport ColorChecker - reprodukcja kolorów?



canon_user
03-12-2013, 22:28
Witajcie!

Próbuję poradzić sobie z problemem odwzorowania dość specyficznych kolorów. Chciałbym zrozumieć jaki jest powód, że aparat/matryca nie radzi sobie z jaskrawymi, specyficznymi kolorami lub wręcz neonowymi jeśli tak mogę ro określić.

W chwili obecnej fotografuję odzież. Zdjęcia wykonuję 5D Mark III przy lampach błyskowych BOWENS. Fotografuję oczywiście w RAWach.

Stwierdziłem, że chcąc ułatwić sobie pracę nad odzieżą w przeróżnych, dość niecodziennych kolorach, wykorzystam profil utworzony za pomocą Passport ColotChecker'a. Niestety i to nie pomogło. Odnoszę wrażenie, że pomimo korekcji poszczególnych kolorów w Adobe Camera RAW, po wczytaniu profilu Passport ColorChecker oraz przy ustawieniach standardowych dla aparatu (bez jakiejkolwiek korekty), należy mocno obniżyć saturację aby wstępnie zdjęcie w ogóle nadawało się do dalszej korekty.

Jaki jest powód, że aparat właśnie w taki sposób rejestruje takie kolory. Oczywiście poza kolorem różowym czy pomarańczowym problem dotyczy również czerwonego.

Poniżej zamieszczam 2 przykłady w 3 wersjach każdy - (1) JPEG wywołany z RAWa, (2) JPG z RAW'a po zastosowaniu profilu aparatu (Passport ColorChecker), (3) JPEG z RAWa po korekcie kolorystycznej czyli jak kolor wygląda w rzeczywistości.

1.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/zeinpdygaj)

2.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/t9x5d58kgd)

3.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/2c3bjqtgfk)

1.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/18rotyn0f7)

2.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/14e8uru6yt)

3.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/naztfjdzzq)

Być może ktoś z Was będzie w stanie wytłumaczyć jakie są powody takiego stanu rzeczy. Moderatorów proszę o ewentualną relokację wątku gdyż nie miałem pomysłu gdzie go zamieścić.

canon_user
04-12-2013, 16:26
Dodam jeszcze, że JPG wykonywany jednocześnie wraz z plikiem RAW nie posiada np. tak silnej saturacji. Kolorystycznie co prawda odbiega od rzeczywistości tak jak RAW jednak pod względem saturacji jest OK.

Kuba1
04-12-2013, 16:48
A co z balansem bieli i/lub z ..monitorem? Np. na trójce z pomarańczowym ciuchem winylowe tło jest żółte, więc korekta w tym przypadku jednak nie do końca chyba poprawna.
W jakiej pozycji ustawiony był Passport? Czy leżał tak samo jak ciuszek? Czy był fotografowany z tego samego kąta?
Passport nie jest lekiem na całe zło, czasem na oko nawet można stwierdzić, że nie daje rady - poprawna reprodukcja kolorów, to szeroki i naprawdę kosztowny temat. Zwłaszcza takich kolorów. Przy fotografii produktowej odzieży w tych kolorach, to odpuścił bym sobie aptekarstwo, ew. kręciłbym aby uzyskać na przyzwoitym, oprofilowanym monitorze kolor możliwie zbliżony do rzeczywistości i następnie wyszparował, aby dać identyczne tło dla wszystkich wersji kolorystycznych ciuszka - każdy klient i tak zobaczy inny kolor na swoim monitorze.

canon_user
04-12-2013, 18:03
A co z balansem bieli i/lub z ..monitorem?
Balans bieli niewiele tutaj zmieni. Testowałem w RAWach kilka opcji, wykonywałem balans ze wskazaniem temperatury barwowej w stopniach Kelvina. Balans wykonywany był czy to na szarą kartę czy za pomocą ColorCheckera. Zdjęcia docelowo i tak są szparowane więc odcień tła nie ma znaczenia. Istotne jest to aby kolor odzieży się zgadzał, a pomimo wielu prób i różnych ustawień i tak należy kręcić suwakami w tą i drugą stronę aby docelowo zdjęcie wyglądało jak należy, zgodnie z rzeczywistością.

ColorChecer fotografowany był przy tych samych parametrach oświetleniowych, na płasko tak jak odzież i pod tym samym kotem. Cały profil został utworzony prawidłowo.

--- Kolejny post ---


...każdy klient i tak zobaczy inny kolor na swoim monitorze
Dla mnie najistotniejsze jest to aby odbiorca fotografii dostał prawidłowo sfotografowany ciuch, aby kolory zgadzały się z tym co widzimy przy dziennym świetle bo to jest w pewien sposób optymalne. To co będzie widział ktoś kto te ciuchy kupuje już mało mnie interesuje, nie mam na to wpływu:)

Pomyślałem, że problem leży w ogólnym odwzorowaniu takich szczególnych kolorów przez matrycę aparatu. Tak jakby nie była ona w stanie prawidłowo zinterpretować takich kolorów.

Mikol
04-12-2013, 23:32
Pomyślałem, że problem leży w ogólnym odwzorowaniu takich szczególnych kolorów przez matrycę aparatu. Tak jakby nie była ona w stanie prawidłowo zinterpretować takich kolorów.

Tak może być.

Spróbuj inny program d wywołania RAWa efekty z nich różnią się znacznie, albo ostatecznie zmień sprzęt na inną markę, nie wszystkie mają takie problemy.

canon_user
04-12-2013, 23:43
...albo ostatecznie zmień sprzęt na inną markę, nie wszystkie mają takie problemy.
Nie tak łatwo jest zrezygnować z posiadanego sprzętu gdzie nie mam żadnej pewności czy inne body, inna marka i inna matryca, poradziłyby sobie w tym wypadku znacznie lepiej. Nie jest to rzecz oczywista. Z drugiej strony, nawet gdyby ten jeden problem wynikał ze specyfikacji matrycy, inna marka będzie miała problemy w pozostałych obszarach. Nie ma złotego środka.

Staram się jedynie zrozumieć jaki jest powód mojego problemu, czy może wynikać ze specyfikacji matrycy i w końcu czy jestem w stanie samodzielnie go rozwiązać.

scooter
04-12-2013, 23:49
Sprobuj wywolac w dpp...

kosdkp
04-12-2013, 23:55
Wrzuć z jednego RAWa

canon_user
19-01-2014, 12:07
Słuchajcie, jaki wpływ na proces tworzenia profilu w ColorChecker Passport ma prawidłowo skalibrowany monitor? Nie mam na myśli kwestii wyświetlania koloru na ekranie gdyż jest to oczywiste, że tylko po kalibracji będziemy w stanie wyświetlić prawidłowe kolory i docenić robotę jaką zrobi ColorChecker Passport.

Podczas tworzenia profilu w oprogramowaniu ColorChecker Passport wyświetla się komunikat i nieskalibrowanym monitorze i pytanie czy taki stan wpływa na sam proces budowy tego profilu, czy oprogramowanie w jakiś sposób korzysta z prawidłowo skalibrowanego monitora?

marfot
19-01-2014, 12:39
Nic nie piszesz w jakich przestrzeniach barwnych pracujesz: w puszce, w ACR i końcowej edycji.
Jak Ci pasuje JPG z puszki to może od razu na starcie przytnij wszystko do sRGB od body zaczynając.
Cały cyrk z poszerzonymi przestrzeniami barwnymi zasadza się na tym aby jak najwięcej zarejestrować a potem wiernie odtworzyć i w dużej mierze dotyczy to świetlistych żółci, zieleni czerwieni, błękitów.
Widać, że nie zależy Ci na tej świetlistości więc po co to rejestrować.

canon_user
19-01-2014, 13:07
Nic nie piszesz w jakich przestrzeniach barwnych pracujesz: w puszce, w ACR i końcowej edycji.
Przestrzeń barwna to AdobeRGB, zarówno w puszce jak i ACR. Oczywiście porównywałem tę kwestię z sRGB na korzyść tej pierwszej.


Jak Ci pasuje JPG z puszki to może od razu na starcie przytnij wszystko do sRGB od body zaczynając.
Problem w tym, że JPG mi nie odpowiada, nigdzie nie określiłem, że jest inaczej.


Cały cyrk z poszerzonymi przestrzeniami barwnymi zasadza się na tym aby jak najwięcej zarejestrować a potem wiernie odtworzyć i w dużej mierze dotyczy to świetlistych żółci, zieleni czerwieni, błękitów.
Zależy mi na tym aby poprawnie zarejestrować barwę fotografowanego obiektu, a później ją odtworzyć na ekranie monitora i ewentualnie skorygować. ColorChecker Passport ma mi w tym pomóc jednak pojawiają się pewne problemy, o których wspomniałem wcześniej. Szukam rozwiązania i wpływu poszczególnych elementów na końcowy efekt. Jest problem z rejestracją specyficznych, świetlistych/jasnych/neonowych barw i próbuję znaleźć panaceum na tą dolegliwość.

Paul80
23-09-2018, 02:58
Problemem jest oprogramowanie color checkera a nie matryca, twórz profile za pomocą DNG PROFILE Edytor a kolory będą prawie w punkt.

Wysłane z mojego HTC 10 przy użyciu Tapatalka