Zobacz pełną wersję : CS6 - Camera Raw - suwaki
Cześć,
w końcu przesiadłem się na CS6, a co za tym idzie na nowe camera raw (uaktualniłem bodajże do najnowszego).
Tylko mam problem, otóż w krew mi weszło posługiwanie się "starymi" suwakami z camera raw:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img194/3527/7nbk.jpg)
natomiast w cs6, w standardzie otwierają mi się poniższe suwaki:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img560/2337/ooea.jpg)
czy jest możliwość ustawienia, aby odrazu podstawowymi suwakami były te z pierwszego screenu (czarne/swiatło wypełnienia itd itp) ? bo szukam i szukam jak to zrobić i sobie nie mogę poradzić.
Pozdrawiam
Paweł
Fotopstryczek
05-08-2013, 14:53
Stare suwaki są z przetwarzania 2010, nowe z 2012, na twoim miejscu jednak przyzwyczaił bym się do nowych. Nowe przetwarzanie jest lepsze.
Sprawdzałem w ACR 8.2 beta, nie da się zapisać aby ACR standardowo używał 2010.
jan pawlak
14-08-2013, 11:44
Rozważ jednak używane DPP do wywoływania RAW.
Ja zapisuję do bazy danych (na dyski zewnętrzne)w LR "wszystkie" moje zdjęcia i te które są istotne
kopiuję (CR2) na dysk wewnętrzy kompa i wywołuję w DPP.
Chodzi głównie o korekcję wad/cech obiektywów Canona oraz usuwanie "przepaleń" i tak zapisany tiff(16) otwieram w PS CC
jp
Temat zbliżony do mojego problemu, a nie chcąc zakładać nowego tematu, zapytam tutaj.
Otóż jest posiadaczem aparatu Canon 50D i zrobiłem sobie w domu małe studio. A żeby było trochę PRO, to zdjęcia pozowane robiłem w RAWach.
Pytanko, bo chyba czegość nie rozumiem w CameraRAW pomimo że dość długo go używam.
Otóż, a zatem, więc, przykładowo robię portret w moim pseudostudiu, zdjęcie w formacie JPG. Otwieram je w CameraRAW, zdjęcie jako tako wygląda, mała korekta, cieni, światła itp, na koniec lekkie podostrzenie, odszumiać nie musze bo ISO100 a lampy zewnętrzne dobrze oświetliły twarz. Przybliżenie do oka i jest w miarę OK.
Ale, jak robie w RAWie, no tych samych parametrach, czyli też ISO 100, 1/200 1/250 f5.6-8, to po otwarciu i przybliżeniu oka, są jakby szumy, i to ogromne. Domyślnie jest ustawione wyostrzenie 25. Dopiero jak zrobie odszumienie i to na wartość 50, i ściągne w dół ostrzenie, to zdjęcie można oglądać w mocnym przybliżeniu i jakoś to wygląda.
Czy to normalne, że RAWy trzeba "odszumiać" nawet przy ISO100 ? W sumie to jest plik surowy, a JPG z aparatu jest już wynikiem pewnych operacji w apracie.
Dodam tylko, że jak to samo zdjęcie otworzę w DPP to od razu jest żyleta bez pikselka szumu !!!!
Czy może coś nie tak w apracie ustawione ?
Profil obiektywu jest właczony w CameraRAW.
jan pawlak
11-10-2013, 10:36
Przy tworzeniu RAW do pliku wpisywane są informacje o aparacie i obiektywie, "tajne", które nie czyta CameraRAW, są tam tylko info "zgrubne"
Jeśli już się zdecydowałeś na plik RAW to używaj DPP.
Z moich doświadczeń wynika że w DPP nie warto :
- wyostrzać
- odszumiać
a tylko :
- usuwać wady obiektywu (wszystko w zakładce LENS)
- usuwać prześwietlenia (i tylko tyle z zakładki RAW)
Wyostrzenie wstępne rewelacyjne wychodzi w PS, redukcja potrząśnięć.
Sam jestem zaskoczony, nawet zdjęcia ze statywu pięknie wyostrza, usuwa więc również skutki celowego rozmycia w body.
jp
maciek12ss
05-06-2014, 14:22
Podepnę się pod temat. chociaż chodzi mi o trochę inną sprawę. zainstalowałem nową wersję beta camera raw 8.5 do cs6 na win 7. i nie mam tych nowych funkcji no w filtrze gradientowym. Ktoś już instalował ta aktualizację i wie co trzeba jeszcze zrobić, że by to działało ?
jan pawlak
06-06-2014, 08:56
Podepnę się pod temat. chociaż chodzi mi o trochę inną sprawę. zainstalowałem nową wersję beta camera raw 8.5 do cs6 na win 7. i nie mam tych nowych funkcji no w filtrze gradientowym. Ktoś już instalował ta aktualizację i wie co trzeba jeszcze zrobić, że by to działało ?
Wiem, trzeba zainstalować PS CC
Adobe Camera Raw 8.5 and DNG Converter 8.5 release candidates available: Digital Photography Review (http://www.dpreview.com/news/2014/06/03/adobe-camera-raw-8-5-and-dng-converter-8-5-release-candidates-available?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_11)
Do wersji CC dodawane są wszystkie nowe funkcje, do pozostałych tylko obsługa nowych body
jp
maciek12ss
06-06-2014, 10:27
Dziękuję jp. Z moim Angielskim niestety jest słabo. Dziękuję za wyjaśnienie. Pozostaje czekać na oficjalną aktualizację w takim razie. mam tylko pudełkową wersję cs6 więc nic nie poradzę innego na to a szkoda bo ten filterek gradientowy z możliwością pędzlowania to to czego mi najbardziej brakuje w cr..
Wyostrzenie wstępne rewelacyjne wychodzi w PS, redukcja potrząśnięć.
Sam jestem zaskoczony, nawet zdjęcia ze statywu pięknie wyostrza, usuwa więc również skutki celowego rozmycia w body.
Jakich wartości parametrów zwykle używasz?
A jakich wartości parametrów najczęściej używacie dla maski wyostrzającej?
jan pawlak
31-07-2014, 16:46
Zapisany w pliku RAW obraz jest "świadomie" trochę rozmyty i stąd "potrzeba" usunięcia tego rozmycia (wyostrzanie wstępne) które na ogół wykonuje się w wywoływarkach. Ale z mojego doświadczenia lepiej spełniają tą funkcję algorytmy deblur niż klasyczne wyostrzanie.
Dlatego nie wyostrzam ani w DPP ani nie w LF/ACR tylko po wywołaniu wykonuję, jako wstępne, albo w PS/redukcja potrząśnięć albo Topaz/InFocus.
To wstępne jest bardzo delikatne (aby linie były nie rozmyte tylko), dopiero końcowe jest właściwe.
Parametry wyostrzania końcowego to trzeba powiększyć do 100% i oglądać :
- krytyczne miejsca : niebo (dodatkowe zakłócenia), cienkie linie (halo) obrys sylwetek (halo)
- całość (trawa, kamienie, twarze) czy nie jest za ostre.
Wstępna reguła jest taka, że ustawiasz na optimum i ...zmniejszasz ostrość o 25%
Gdy drukujesz to jest jeszcze 3 krok, wyostrzanie na ekranie aby było prawidłowo ostro na wydruku
jp
Jasne.
Mimo wszystko chciałem poznać, jakie np. w Masce wyostrzającej wartości parametrów Wartość i Próg ustawiacie najczęściej.
jan pawlak
01-08-2014, 04:10
Nie ma uniwersalnych wartości liczbowych, wszystko zależy od aparatu/obiektywu/naświetlenia/szumu/motywu/powiększenia/odczuć.
Ponadto używanie np. stylów (krajobraz, dokładny, portret, ...itd.) wprowadza już wyostrzanie, mają je "wbudowane", u mnie w używanych ustawione mam wyostrzanie na 0
Gdy chcę wyostrzyć, (mój aparat, mój obiektyw, moje odczucia) tylko na ekran, dla zdjęć dziennych, naświetlonych prawidłowo, klatka na ekran, stosuję najczęściej TopazDetail/MikroContrastEnhancement II
To zdjęcie wyostrzono w ten sposób i mocno do_wyostrzono do wydruku, wygląda na ekranie na przeostrzone o 50%, na wydruku przy obserwacji z około 1m jest ok (dla mnie !)
https://canon-board.info/imgimported/2014/08/DuC9fH-2.jpg
źródło (http://imageshack.com/a/img912/6240/DuC9fH.jpg)
jp.
Ponadto używanie np. stylów (krajobraz, dokładny, portret, ...itd.) wprowadza już wyostrzanie, mają je "wbudowane", u mnie w używanych ustawione mam wyostrzanie na 0 .
Nastawy te nie maja zadnego znaczenia dla rawow, to sa ustawienia jpg generowanego w puszce (bodz DPP)
To zdjęcie wyostrzono w ten sposób i mocno do_wyostrzono do wydruku, wygląda na ekranie na przeostrzone o 50%, na wydruku przy obserwacji z około 1m jest ok (dla mnie !)
A to dziwne. Z moich doswiadczen zdjecie wydrukowane jest duzo bardziej ostre, niz to na ekranie, dlatego do druku wyostrzam mniej
Mimo wszystko chciałem poznać, jakie np. w Masce wyostrzającej wartości parametrów Wartość i Próg ustawiacie najczęściej.
To wszystko zalezy od zdjecia i rozdzielczosci. Ja zaczynam zawsze od: wartosc 100%, promien 5pix, prog 10, (to dla rozdzielczosci z 6D 5472x3648), potem zmieniam (w nieduzych granicach) patrzac na efekt. Przy mniejszyej rozdzdielczosci zdjecia promien powinien byc mniejszy.
Nastawy te nie maja zadnego znaczenia dla rawow, to sa ustawienia jpg generowanego w puszce (bodz DPP)
Dokładnie.
To wszystko zalezy od zdjecia i rozdzielczosci. Ja zaczynam zawsze od: wartosc 100%, promien 5pix, prog 10, (to dla rozdzielczosci z 6D 5472x3648), potem zmieniam (w nieduzych granicach) patrzac na efekt. Przy mniejszyej rozdzdielczosci zdjecia promien powinien byc mniejszy.
Właśnie - przez ostatnie lata przy zdjęciach z cropa starałem się nie przekraczać Promienia 1.0 pix (przy Wartości około 150% i Progu około 3), teraz przy zdjęciach z FF widzę, że Promień około 2.0 pix przy podobnych wartościach Wartości i Progu potrafi dać o wiele lepsze efekty i zdjęcie wcale nie jest przeostrzone, tylko OK. Zwiększenie wartości Progu pozwala zwiększyć wartość Promienia. I właśnie o to chodziło mi w moim pytaniu - zakres ustawień wartości tych trzech parametrów jest tak szeroki, przy tylu możliwościach ich kombinacji, że warto mieć swoje stałe ustawienia wyjściowe, od których zawsze rozpoczyna się ostrzenie - żeby dopasować efekty do zdjęcia. Jakie są to u Was wartości? U mnie Wartość 150%, Próg 3, natomiast promieniem ustawiam właściwą ostrość. A pytam dlatego, że przy tylu kombinacjach może wychodzę od całkiem błędnych wartości.
jan pawlak
01-08-2014, 09:20
Ujswo
Nastawy te nie maja zadnego znaczenia dla rawow, to sa ustawienia jpg generowanego w puszce (bodz DPP)
To oczywiste, ale w wywoływarkach musisz ustawić jakiś styl i tam właśnie jest "wbudowane" owo wyostrzanie
Z moich doswiadczen zdjecie wydrukowane jest duzo bardziej ostre, niz to na ekranie, dlatego do druku wyostrzam mniej
Tutaj mnie zaskoczyłeś, z czego/gdzie drukujesz, jak dostosowywujesz plik do wydruku (rozdzielczość, gamut, profil..) ?
Bart
Gdy otwierasz plik RAW to na ekranie pokazuje Ci się obraz z wyostrzeniem albo "jak w aparacie" albo jak wejściowym ustawieniu wywoływarki.
Oczywiście możesz teraz dodatkowo zastosować swoje stałe wejściowe wyostrzenie ale tylko po to aby zaraz je zmieniać, bo jest wiele czynników (rozdzielczość obiektywu : typ, przesłona, miejsce w kadrze; motyw, szumy itd.)
Obraz RAW po obróbce jako *.tif, *.jpg zapisywany jest z tym co ustawiłeś "na końcu"
Chyba że robisz tylko dla netu ... i chcesz mieć "czyste" sumienie że zrobiłeś dobrze więc wpisujesz stale "stałe" czyli dokładasz "tyle samo" do tego "co w aparacie" albo w wejściowym wywoływarki
U mnie jako wejściowy w wywoływarce ustawiony jest styl dokładny z wyostrzaniem 0, i nie wyostrzam w wywoływarce, zajmuję się tym dopiero po wywołaniu.
Całe wyostrzanie/dopasowanie robię jednak w Topaz Lab, znacznie większe możliwości i lepsze efekty.
Są oczywiście również inne "firmy" np. NIK
jp
RobertON
01-08-2014, 10:12
Po wywołaniu RAW-a i wstępnym ostrzeniu w ACR/LR - maskowanie z Alt-em wg potrzeb, Ilość 25-70, Promień - 1, Szczegół 25-40.
Trzeba to korelować z Reducją szumu.
Dalsze ostrzenie w PS/PSE, maska wyostrzającą USM z nastawieniem Wartość 300; Promień 0,3; Próg 0.
Krycie w zależności od potrzeb od 40 do 80%
Inny prosty sposób końcowego ostrzenia, ale dość drastyczny i trzeba być ostrożnym w PS/PSE
- Filtr/Stylizacja - Płaskorzeźba
- Wartość od 0,3 do 5
- Intensywność - wg potrzeb od 50 do 100%
- Mieszanie - Ostre światło
- Krycie wg potrzeb.
Inne ostrzenie końcowe w PS - akcja Janusza Body albo w PSE akcja Ultra-Sharpen 7.0 Pro Roberta Barnetta.
Jeżeli używasz wywoływarki DxO Optics Pro, to tam też jest USM, ale nie można z tym przesadzić, bo nie ma regulacji krycia.
Wskazane 100/0,5/4, ale raczej mniej niż więcej.
Dzięki uprzejmości Kolegi jan pawlak, używałem TopazRemask, ale zastąpiła to wtyczka Moduł Wyodrębniający w PSE.
Za to Topaz Denoise jest znakomity i każde zdjęcie lekko odszumiam po wywoływaniu w ACR/LR czy DxO.
P.S. Ale i tak dopiero się uczę i mam nadzieję, że nie popełniłem błędów w powyższym "przepisie".
jan pawlak
01-08-2014, 11:11
Trochę upraszczając, ale chodzi o zasadę.
W pliku RAW zapisane jest to co widzi "aparat" (obiektyw (rozdzielczość itd.), matryca, filtry i wstępna obróbka)
https://canon-board.info/imgimported/2014/08/ox6yJO-2.jpg
źródło (http://imageshack.com/a/img633/1346/ox6yJO.jpg)
Gdy otwieramy ten plik w wywoływarce to wykonywanych jest kilka czynności aby wyglądał obraz na ekranie tak jak oglądaliśmy go przez wizjer. Uwzględniany jest również styl, tutaj dokładny z wyostrzeniem 0
https://canon-board.info/imgimported/2014/08/dclBOX-2.jpg
źródło (http://imageshack.com/a/img539/368/dclBOX.jpg)
Gdybyśmy ustawili styl w wywoływarce jako krajobraz który ma (miedzy innymi) filtr wyostrzający (4,2,2) to obraz na ekranie wyglądałby
https://canon-board.info/imgimported/2014/08/u9MxI2-2.jpg
źródło (http://imageshack.com/a/img901/5667/u9MxI2.jpg)
i teraz wszystkie "nasze" dalsze wyostrzania dodawałyby się do już istniejących
jp
i teraz wszystkie "nasze" dalsze wyostrzania dodawałyby się do już istniejących
Wydawało mi się, że RAWy nie są wyostrzane (niezależnie od ustawienia stylu w puszcze), a tylko JPGi. Przy otwieraniu RAWa w CR mam ustawione wyostrzanie jedynie dla podglądu na ekranie, dlatego po otwarciu tak wywołanego w CR zdjęcia w PS jego wyostrzenie jest zerowe i zaczynam ostrzyć od zera - przynajmniej tak mi się wydaje.
jan pawlak
01-08-2014, 12:41
Wydawało mi się, że RAWy nie są wyostrzane (niezależnie od ustawienia stylu w puszcze), a tylko JPGi. Przy otwieraniu RAWa w CR mam ustawione wyostrzanie jedynie dla podglądu na ekranie, dlatego po otwarciu tak wywołanego w CR zdjęcia w PS jego wyostrzenie jest zerowe i zaczynam ostrzyć od zera - przynajmniej tak mi się wydaje.
Czyli :
- co innego widzisz na ekranie w wywoływarce a co innego jest w pliku i wyostrzając w wywoływarce robisz to "w ciemno" ?
- lub zmiany w wywoływarce nie mają sensu bo i tak w PS nie są uwzględniane ?
Prawdą jest natomiast, że zmiany w DPP przy zapisie pliku wynikowego w RAW nie są widoczne w LR/ACR.
By były widoczne w PS to trzeba albo transfer DPP -> PS albo zapis w DPP pliku wynikowego w tiff (jpg) i otwarcie go w PS
Te 3 zdjęcia powyżej to wydruki wprost z DPP 4
jp
PS
1. Nie chodzi (na ogół) o ustawienie stylu w puszce tylko o ustawienie stylu "wejściowego" w wywoływarce
2. W ACR jest możliwość ustawienia wyostrzania (dodatkowego) tylko na ekran ale ja nie używałem tego.
Czyli :
- co innego widzisz na ekranie w wywoływarce a co innego jest w pliku i wyostrzając w wywoływarce robisz to "w ciemno" ?
- lub zmiany w wywoływarce nie mają sensu bo i tak w PS nie są uwzględniane ?
Otóż:
- nie wyostrzam w ogóle w wywoływarce (CR), a tylko i wyłącznie w Photoshopie (choć rozważam użycie w przyszłości wtyczki NIK lub Topaz do tego celu),
- pozostałe zmiany (wywołanie - wstępna obróbka) w wywoływarce oczywiście są uwzględniane i w PS otwieram już wywołane - wstępnie obrobione zdjęcie.
jan pawlak
01-08-2014, 13:46
Otóż:
- nie wyostrzam w ogóle w wywoływarce (CR), a tylko i wyłącznie w Photoshopie (choć rozważam użycie w przyszłości wtyczki NIK lub Topaz do tego celu),
- pozostałe zmiany (wywołanie - wstępna obróbka) w wywoływarce oczywiście są uwzględniane i w PS otwieram już wywołane - wstępnie obrobione zdjęcie.
To tak jak i ja, choć przesiadłem się z ACR na DPP 4 (z kilku powodów)
Pamiętaj jednak że :
- w zakładce "aparat" są style/profile (jak w puszce) i niektóre wprowadzają automatycznie wyostrzanie
- funkcja przejrzystość to też praktycznie prawie wyostrzanie
jp
- w zakładce "aparat" są style/profile (jak w puszce) i niektóre wprowadzają automatycznie wyostrzanie
Jasne, ale chyba tylko do JPGów? RAWów przecież nie ruszają.
- funkcja przejrzystość to też praktycznie prawie wyostrzanie
Jasne.
jan pawlak
01-08-2014, 14:41
Jasne, ale chyba tylko do JPGów? RAWów przecież nie ruszają.
Jasne.
Jasne, ale chyba tylko do JPGów? RAWów przecież nie ruszają.
Jak powiedział prezydent : nie a nawet tak !
Pliki RAW, te które powstały w puszce nic nie rusza.
W DPP do nich są dopisywane zmiany jeśli zapiszemy je znowu jako pliki RAW, które może przeczytać DPP przy następnym czytaniu lub można wrócić do "tych z puszki", tych dopisanych świat Adobe nie widzi.
W plikach (jpg, tiff) które powstały z RAW w ACR/DPP lub przy transferze prosto z ACR(DPP) do PS te zmiany są już zapisane.
jp
christoo
15-09-2014, 20:33
Panowie nie chce zakładać nowego tematu.
Po formacie nie działa mi funckja "adaptice wide angel" wyskakuje błąd - This feature requires graphics processor acceleration. Please check the Performance Preferences and verify that 'Use Graphics Processor; is enabled'
Przed formatem wszystko pięknie działalo... zasługa sterowników? :>
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.