PDA

Zobacz pełną wersję : ColorChecker Passport różnice w produktach..



Morfii
01-08-2013, 09:49
Są dwie wersje ColorChecker Passport... za ok 320zł i 550zł.. Czym one się różnią i czy warto dopłacać ?

fro
01-08-2013, 10:11
Pokaż linki bo tak jak Ci mamy pomóc?
Z tego co wiem jest produkowana specjalna wersja na zamówienie sekonic, ale sprzedawana w zestawach ze światłomierzem i chyba tylko w Stanach.

Morfii
01-08-2013, 10:57
ten tańszy:
X-Rite ColorChecker Passport (http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=1257)

ten drugi:
SpyderCheckr ,sklep internetowy ,Fotoklik.pl, WARSZAWA, ŁÓDŹ, raty, leasing, (http://fotoklik.pl/monitory/kalibracja/spydercheckr-wzorzec-i-oprogramowanie-do-kalibracji-kolorystycznej-aparatu-cyfrowego.html)


Wiem że ten drugi ma więcej kolorów... ale czy w praktyce jet to potrzebne ?

BeatX
01-08-2013, 15:00
w praktyce color checker jako wzorzec WB sprawdza sie srednio (i tak trzeba kolory poprawiac i tak - albo w rezultacie "na czuja" ustawiac punkt balansu bieli)
to samo co color checker da zwykla szara tektura ;]
a 300 pln w kieszeni

fro
01-08-2013, 15:13
A używałeś kiedyś? Bo wprowadzasz ludzi w błąd sugerując, że praktycznie służy on wylacznie do ustawiania balansu bieli, a do tego można go wykorzystać przy okazji, tak jak przy okazji pozwala mi sprofilować DR aparatu w światłomierzu. Dla mnie profile koloru stworzone dla lightrooma są bezcenne, inna sprawa, że do tego można go od kogoś pożyczyć, sprofilować aparat wgrać profile do LR i colorchecker oddać :D

A wracając do meritum: ja mam x-rite colorchecker passport (ten tańszy) i jestem zadowolony.

BeatX
01-08-2013, 15:50
mam colorchecker, i nie wprowadzil on zadnych jakis wiekszych zmian do mojej obrobki ;)

fro
01-08-2013, 16:47
Cieszę sie, że jesteś zadowolony z obróbki bez colorchecker'a, bo o to przecież chodzi :D, ja jestem zadowolony z colorchecker'em :D

jaroslaw.majcher
02-08-2013, 15:40
nna sprawa, że do tego można go od kogoś pożyczyć, sprofilować aparat wgrać profile do LR i colorchecker oddać :D

i pożyczyć przy kolejnej sesji bo profile powinny być generowane dla każdego oświetlenia oddzielnie, często kilka profili dla jednej sesji.

fro
02-08-2013, 23:46
A wziąłeś pod uwagę ze ludzie w rożny sposób używają aparatu i nie kazdy to ślubniak lub inny glamur który miesza różne oświetlenie lub bywa w przedziwnych miejscach z mieszanym oświetleniem ? :D

Ja mam dwa profile na słoneczny dzień i dwa na pochmurny (niskie i wysokie iso bo zauważyłem, że aparat zmienia przy wysokim iso "widzenie" niektórych kolorów np. niebieskiego), po dwa na żarowe, świetlówki, lampę błyskową i jeden na mieszane i uważam, że ..... przesadziłem , bo np. między pochmurnym, a słonecznym różnica jest pomijalna. Sprawdza mi sie to świetnie.

Nie można mylić spektrum światła z jego temperaturą. Profil nie ustawi WB. Światło słoneczne myślę, że już z "paręnaście" tysięcy lat ma podobne spektrum więc po groma miał bym robić profil za każdym razem, owszem gdzieś wysoko w górach, lub pod wodą, lub w innym zakątku odległym od mojego miejsca zamieszkania pewnie warto było by stworzyć nowy profil, w jakimś klubie z dziwnym światłem itp. również Ja w takich miejscach zdjęć nie robię więc profile robiłem raz do 5dmk2, raz do 5dmk3 i...kurcze to działa :D

jaco
03-08-2013, 00:04
A wziąłeś pod uwagę ze ludzie w rożny sposób używają aparatu i nie kazdy to ślubniak lub inny glamur który miesza różne oświetlenie lub bywa w przedziwnych miejscach z mieszanym oświetleniem ? :D

Ja mam dwa profile na słoneczny dzień i dwa na pochmurny (niskie i wysokie iso bo zauważyłem, że aparat zmienia przy wysokim iso "widzenie" niektórych kolorów np. niebieskiego), po dwa na żarowe, świetlówki, lampę błyskową i jeden na mieszane i uważam, że ..... przesadziłem , bo np. między pochmurnym, a słonecznym różnica jest pomijalna. Sprawdza mi sie to świetnie.

Nie można mylić spektrum światła z jego temperaturą. Profil nie ustawi WB. Światło słoneczne myślę, że już z "paręnaście" tysięcy lat ma podobne spektrum więc po groma miał bym robić profil za każdym razem, owszem gdzieś wysoko w górach, lub pod wodą, lub w innym zakątku odległym od mojego miejsca zamieszkania pewnie warto było by stworzyć nowy profil, w jakimś klubie z dziwnym światłem itp. również Ja w takich miejscach zdjęć nie robię więc profile robiłem raz do 5dmk2, raz do 5dmk3 i...kurcze to działa :D

:eek: z podziwu wyjść nie mogę

Wysłane z Sony Xperia S

fro
03-08-2013, 00:07
Ale, że co? Kpisz ze mnie :cool:

Natasha
03-08-2013, 00:09
Ja mam dwa profile na słoneczny dzień i dwa na pochmurny... :D

Witaj.
Czy mógłbyś napisać, ewentualnie wskazać źródło, jak takie profile się robi?

fro
03-08-2013, 00:16
Istrukcja od colorchecker passport? :D

Żartuje..., tzn. tam też znajdziesz te informacje, ale są na YouTube fajne filmy Joe Brady. Nie mam teraz za bardzo jak Ci przesłać linka bo jestem poza domem i piszę z komórki. Jak nie znajdziesz to wkleję.

Natasha
03-08-2013, 11:17
Dziękuję. Po cichu liczyłam na to, że ktoś w prosty a jasny sposób objaśni tą nienajprostszą operacją młodej kobiecie - niespecjalnie rozgarniętej w sprawach techniczno-softwarowych.

YT i wiele innych stron "uciechy" mam poblokowane.

Pozdrawiam.

jaroslaw.majcher
03-08-2013, 16:32
nie kazdy to ślubniak lub inny glamur
Nie trzeba byś ślubniakiem aby robić zdjęcia z mieszanymi źródłami światła oraz we wnętrzach. Poza tym to co powiedziałeś działa również w drugą stronę - nie każdy robi zdjęcia w stałych warunkach. Weź jeszcze pod uwagę taki aspekt (może u Ciebie zupełnie pomijalny) jak obiektyw bo nie robisz profilu dla aparatu tylko dla zestawu aparat + obiektyw, choćby ze względu na powłoki soczewek.

PS. Masz swój czy pożyczasz? :-)

fro
03-08-2013, 17:06
No comments. Kolega Beatx wogóle nie widzi sensu używania colorchecker, a Ty robisz kilka profili w ciągu jednej sesji. Przecież nigdzie nie napisałem, że robisz coś nie tak, pozwól jednak, że ja pozostanę przy swoim, tak jak Ty zapewne pozostaniesz przy swoim. Używam stosunkowo niedawno zaprojektowanych obiektywów Canona, wszystkie to L-ki zaprojektowane po 2007 roku i najwyraźniej mają bardzo zbliżona charakterystykę odwzorowania barw bo tu również nie widzę znaczących różnic, ale faktycznie, bardziej elegancko byłoby zrobić osobne profile dla każdego szkła. Czy tak zrobię? .... I don't think so :D

Edit: kupiłem właśnie Sigmę 35 1.4 więc może jednak zrobię nowe profile, ale tylko raz ;)

jaroslaw.majcher
03-08-2013, 17:39
Dobrze, że każdy może mieć swoje zdanie i robić jak mu sie podoba. :)

Jeszcze jedno mnie zastanawia (zupełnie bez złośliwości). Załóżmy że światło słoneczne ma zawsze to samo spektrum. Ale obiekt jest oświetlony rownież światłem odbitym. I tak np trawa odbija inna długość fal niż np pisaek. Aż sprawdze wolną chwilą czy otoczenie ma wpływ i jaki choć w przypadku generowania profili co sesja nie ma to znaczenia :)

fro
03-08-2013, 19:15
Na bank ma jakiś wpływ ...

blackninja
03-08-2013, 23:41
Dla mnie zawsze masakrą było światło przefiltrowane przez liście drzew. Od kiedy zrobiłem sobie profile zapomniałem o problemie. Podobnie z innymi problematycznymi źródłami światła (choćby sodowe). Każdy ma inne wymagania względem koloru, każdy inaczej widzi, nie każdy ma dobry monitor, każdy ma inny styl obróbkowy itp. itd. etc... Ja używam ColorChecker Passport i bardzo sobie chwalę kiedy jednym presetem poprawiam wady obiektywów i profiluję zdjęcia kolorystycznie (5d2 i 5d3 znacznie się w tym względzie różnią). Mniej klikania, więcej czasu na inne ciekawsze zajęcia.

jacek_73
04-08-2013, 15:50
Podobnie z innymi problematycznymi źródłami światła (choćby sodowe).

Z czystej ludzkiej ciekawości - mógłbyś wrzucić jakieś zdjęcie z udziałem lamp sodowych właśnie, wykorzystujący profil specjalnie do tego celu utworzony?

Kuba1
04-08-2013, 16:24
Passport jest wielce ok. Używam i dobrze mi z tym. Do sesji biznesowej w świetle lamp ulicznych (jak często zdarzają się takie?) pewnie bym użył "z czystej ludzkiej ciekawości" ;), jednak tworzenie uniwersalnego profilu do np. "światła sodowego" moim zd. jest trochę bez sensu, bo o ile biorąc pod uwagę tzw. światło dzienne możemy się umówić, że występuje jakaś z grubsza powtarzalność barwy, to przy sztucznych źródłach światła typu miks lamp ulicznych, światła z okien domów i wystaw sklepowych mamy po prostu losowe oświetlenie koncertowe.

Stworzone z Passportem profile do światła dziennego dają w LR w moim przypadku (5D3) efekt kompletnie różny od profili Canona, a dość zbliżony do Adobe Standard lecz nie identyczny, ale MNIE zadowalający.
W oświetleniu mieszanym lub sztucznym i tak trzeba szukać złotego środka, ale Passport przydaje się do złapania kontekstu.
Trzeba też wyraźnie rozgraniczyć dwa aspekty stosowania narzędzi typu Passport - profil kolorów matrycy aparatu, oraz balans bieli właściwy w zasadzie dla indywidualnej sesji czy ujęcia, a tu niektórzy koledzy zdają się nie rozgraniczać tych spraw.

Bielack
04-08-2013, 20:49
Kupiłem Passporta by zapanować nad kolorystyką i odcieniami skóry modelki w jednej serii - jestem leszczem i zawsze mam z tym problem. Passport praktycznie z marszu (czytaj: po lekturze filmów instruktażowych) pomógł mi rozwiązać ten problem.
Mogę się podpisać pod tym, co wyżej powiedział Kuba1:

Passport jest wielce ok. Używam i dobrze mi z tym. [...]
W oświetleniu mieszanym lub sztucznym i tak trzeba szukać złotego środka, ale Passport przydaje się do złapania kontekstu.

liquidsound
04-08-2013, 23:05
no nie...to teraz pasuje kupić skoro koledzy tak zachwalają :)

blackninja
04-08-2013, 23:59
no nie...to teraz pasuje kupić skoro koledzy tak zachwalają :)

O nie! Największy zakupoholik wrócił ;)


Z czystej ludzkiej ciekawości - mógłbyś wrzucić jakieś zdjęcie z udziałem lamp sodowych właśnie, wykorzystujący profil specjalnie do tego celu utworzony?

Jacku jak najbardziej, tylko wrócę do domu po zleceniu :)

liquidsound
05-08-2013, 09:51
Hehehe Ty mnie lepiej pokaż surowego jpga z lightrooma z ustawieniami z puszki i takiego wyprofilowanego jpga bez korekcji :) żebym naocznie się przekonał ;-)

czornyj
05-08-2013, 11:35
Przykład z RGB LED - wieczorne niebo oczywiście wymaga dopracowania, bo naturalną rzeczy koleją ma zupełnie inne widmo niż ledy:
przed:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (https://dl.dropboxusercontent.com/u/19059944/przed_3.jpg)
po:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (https://dl.dropboxusercontent.com/u/19059944/po_3.jpg)

jaroslaw.majcher
05-08-2013, 11:41
czornyj, nie kusiło Cię nigdy aby wydrukować taki wzorzec mając zaplecze i odpowiednią wiedzę w temacie?

czornyj
05-08-2013, 11:49
czornyj, nie kusiło Cię nigdy aby wydrukować taki wzorzec mając zaplecze i odpowiednią wiedzę w temacie?

Każde pole CC24 ma naniesiony odpowiednio dobrany pigment, naśladujący remisję naturalnych stubstancji (skóry, liści itp).
Po wydruku - nawet z mojego 12-o kolorowego iPFa - pola będą mieć zupełnie inne krzywe remisji spektralnej, więc szanse na to by to-to działało są marne, dlatego nawet nie próbowałem tego wzornika "podrabiać".

BeatX
05-08-2013, 12:21
przyklad czornyj to dokladnie to, o czym pisalem.
wplyw uzywania ColorChecker'a jest w zasadzie nijaki.
zdjecie wyglada zle - w surowej formie, i zle po wspomaganiu sie w ustawianiu kolorow za pomoca ColorChecker.
tu za zolto, tu za niebiesko.
w zasadzie moznaby w momencie robienia fotki na tym molo obejsc sie bez zrobienia zdjecia ColorChecker'a (jako wzornik) i na czuja kombinowac z kolorami, tak aby znalezc przyjemny w odbiorze dobor suwakow ;)
nie lubie gdybać, ale w przykladzie zdjecia z tym molo az sie prosi aby napisac: kwestie swiatla/kolorow rozwiazalby strobbing :D
a efekt podejrzewam, ze bylby jeszcze lepszy niz idealnie zmierzony punkt WB czy inne prawie ze matematycznie wyliczone wartosci nastaw suwakow w ACR

czornyj
05-08-2013, 12:59
"Za niebiesko" jest dlatego, bo niebo ma inne widmo niż oświetlenie sceny - na tego typu figle nie ma recepty (poza fotografią multrispektralną).

Zwróć uwagę, że skóra ofiar uzyskała jednak naturalną barwę - dzięki temu można w miarę szybko i sprawnie uzyskać spójną kolorystykę w obrębie całego materiału, a o ile poprawić na czuja niebo można w miarę prosto i szybko, o tyle uzyskanie takiego samego koloru skóry na kilkuset zdjęciach może być kwestią deczko problematyczną i pracochłonną.

Z uwagi na fizyczne ograniczenia fotografii cyfrowej CC24 nie jest uniwersalnym panaceum na całe zło tego świata i nie należy po nim oczekiwać cudów nazarejskich, jednak przy odrobinie wprawy i świadomym wykorzystaniu pozwala przyspieszyć obróbkę i uzyskać spójność barwną tam, gdzie nam na tym najbardziej zależy.

Kuba1
05-08-2013, 15:13
[...]
Z uwagi na fizyczne ograniczenia fotografii cyfrowej CC24 nie jest uniwersalnym panaceum na całe zło tego świata i nie należy po nim oczekiwać cudów nazarejskich, jednak przy odrobinie wprawy i świadomym wykorzystaniu pozwala przyspieszyć obróbkę i uzyskać spójność barwną tam, gdzie nam na tym najbardziej zależy.Człowiek-Podręcznik ;)

jacek_73
05-08-2013, 18:13
...
Trzeba też wyraźnie rozgraniczyć dwa aspekty stosowania narzędzi typu Passport - profil kolorów matrycy aparatu, oraz balans bieli właściwy w zasadzie dla indywidualnej sesji czy ujęcia, a tu niektórzy koledzy zdają się nie rozgraniczać tych spraw.

Coby nieco uprościć, a także zapobiec otwarciu kolejnego przewodu doktorskiego proponuję przyjąć, że osoby wypowiadające się w tym wątku rozróżniają te dwie kwestie.



Jacku jak najbardziej, tylko wrócę do domu po zleceniu :)

Jeżeli uda Ci się nie-zapomnieć, będę wielce zobowiązany.