Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Praca z lampą błyskową - kilka pytań



Canoniarz1984
30-06-2013, 21:07
Mam kilka pytań, kiedy stosować stofen oraz filtry CTO? Fotografowie ślubni - pracujecie w TTL czy Manualu? Jak to szybko i sprawnie ogarnąć? Mam małe doświadczenie w pracy z lampą repo. Będę wdzięczny za wskazówki, pomoc bez złośliwości.

poszukiwacz2006
01-07-2013, 00:13
Podejrzewam, że nikt tu nie da Tobie rady jak szybko i sprawnie osiągnąć "temat". Jest on zbyt obszerny, aby w kilku czy nawet w kilkunastu zdaniach wyjaśnić wiele kwestii. Doradzam skorzystanie z bogatej literatury, oraz przeczytania wątków, choćby z tego forum na temat "błyskotek". Zacznij od tego Techniki fotografowania z lampą błyskową (http://foto.jasiu.pl/)
Stofen? Aby rozproszyć światło, "zgasić" cienie w słoneczny dzień
Filtry CTO? Aby mniej dłubać w PS:-), i juz na etapie wykonania zdjęcia mieć taką temperaturę światła flesza, jaką zamierzałem uzyskać.
Pozdrawiam.

grzegorzki
01-07-2013, 05:43
Strobist Lighting 101 (http://www.studiowplecaku.pl/wp-content/uploads/Strobist%20101%20-%20pl.pdf) - str. 32, 35, 40 i inne

obcy21
01-07-2013, 07:05
ja na sali daję tak: lampa E-TTL, pierwsza kurtyna, -1EV, wydłużam czas zależnie od warunków, palnik w sufit jak da radę, jak nie to inna ściana, robię przeważnie pod światła orkiestry ;).

miszaj
01-07-2013, 08:10
załóż lampkę na parat i zacznij kombinować, w sieci jest co czytać i oglądać, na początek polecam blog Neila 'tangents' http://neilvn.com/tangents/

Ligo
02-07-2013, 04:22
Fotografowie ślubni - pracujecie w TTL czy Manualu?
Nie sądzę, by któryś pracował w manualu. Nie ma na to czasu.
Czemu nie wymieniłeś trybu automatyki lampy?
Może się sprawdzić lepiej, niż TTL - brak przedbłysku, a co za tym idzie, brak efektu zmrużonych oczu.


Jak to szybko i sprawnie ogarnąć?
Szybko i sprawnie? Nie da się.

Da__FreaK
02-07-2013, 05:22
Dokładnie, szybko to sie można ...A tak na poważnie, praca z lampa to na początku przygody lekka udręka- bynajmniej w moim przypadku, Też jestem na etapie nauki- jesli chodzi o prace na stopce aparatu gdy mamy zapiętą lampke to nie ma problemu. Natomiast jesli chodzi o strobist ( softboxy, modyfikatory itp ) gdzieś gdzie zabierane jest swiatło z lampy, to już lekka masakra jest. Ettl , manual hss.. jest co ogarniać

wfal
02-07-2013, 08:58
...pierwsza kurtyna...

Jakiś konkretny powód?

Wysyłane z mojego GT-I9070 za pomocą Tapatalk 2

crazy
05-07-2013, 10:28
Nie sądzę, by któryś pracował w manualu. Nie ma na to czasu.
Czemu nie wymieniłeś trybu automatyki lampy?
Może się sprawdzić lepiej, niż TTL - brak przedbłysku, a co za tym idzie, brak efektu zmrużonych oczu.


Szybko i sprawnie? Nie da się.

Tu Cie zaskocze bo ja tylko w manualu uzywam lampy. Jedno zdjecie wystarczy aby poznac parametry ekspozycji na sali. :)

poszukiwacz2006
05-07-2013, 15:45
No ale to musisz zachować taką samą odległość od osoby/osób, a tu już może być trochę trudno, bo nie sądzę, że przed każdym zdjęciem wykonujesz jedno próbne:-) Przy scenach statycznych faktycznie może nie być problemu. Ja tam wolę aparat na M, a lampę niech obsługuje automatyka. Pozdrawiam

crazy
05-07-2013, 16:02
Koryguję moc lampy zależnie od sytuacji, poza tym nie błyskam ani na wprost ani nie odbijam od sufitu. Fotografuję tak 3 rok oczywiście w trybie M. Automatyka nigdy nie będzie mądrzejsza od Ciebie i nie będzie więdziała kiedy chcesz mniej a kiedy więcej światła.

Ligo
05-07-2013, 16:14
Tu Cie zaskocze bo ja tylko w manualu uzywam lampy. Jedno zdjecie wystarczy aby poznac parametry ekspozycji na sali. :)

Nie wiem, czy się dobrze rozumiemy: mówisz o pracy w trybie M aparatu i w trybie M lampy?

poszukiwacz2006
05-07-2013, 17:07
Koryguję moc lampy zależnie od sytuacji, poza tym nie błyskam ani na wprost ani nie odbijam od sufitu. Fotografuję tak 3 rok oczywiście w trybie M. Automatyka nigdy nie będzie mądrzejsza od Ciebie i nie będzie więdziała kiedy chcesz mniej a kiedy więcej światła.

Czyli jednak korygujesz lampę, a nie "jedziesz" na jednym ustawieniu po próbnym strzale. Tracisz trochę na to czasu. Dlatego wolę automatykę lampy. Jak będę chciał jaśniej albo ciemniej to też zrobię korektę. Dlatego nie mogę pojąć Twojej filozofii. Napisz co daje ci tryb M na lampie i gdzie jego przewaga na automatyką, skoro w zależności od sytuacji dokonujesz korekty? Rozumiem, że odbijasz od ścian?

crazy
05-07-2013, 17:45
Jak dobrze ustawię lampę nie zmieniam praktycznie nastawów do końca wesela. Tak aparat w M i lampa w M. Wg Ciebie strata czasu wg mnie nie ale wedle uznania. Przewaga taka , jak już wcześniej pisałem, automat będzie chciał zawsze być mądrzejszy od Ciebie, zobaczy czarnego i walnie mocniej proste. Jak chcesz tak korzystaj. Twoja wola. Niestety Canon to nie Nikon jeśli chodzi o błyskanie i tutaj trzeba myśleć za lampę :)

pajlot
05-07-2013, 17:59
Koryguję moc lampy zależnie od sytuacji


Jak dobrze ustawię lampę nie zmieniam praktycznie nastawów do końca wesela

coś przestaje nadążać :-) ale nie to żebym się czepiał :-)

crazy
05-07-2013, 18:02
Jak potrzeba to zmieniam jeśli nie to po co ruszać? Co tu do nie rozumienia ?

Ligo
05-07-2013, 18:23
Jedno zdjecie wystarczy aby poznac parametry ekspozycji na sali
Nie potrzeba robić zdjęcia w tym celu. Wystarczy spojrzeć na drabinkę ekspozycji.


Koryguję moc lampy zależnie od sytuacji
Czyli w zasadzie nie korygujesz, a ustawiasz wszystko niejako od podstaw.

Z całym szacunkiem dla Twego sposobu pracy, ale jak dla mnie, jest to trochę zbyt skomplikowne ;)

crazy
05-07-2013, 18:42
A co tu skomplikowanego? Ze ustawiam moc lampy samodzielnie ? :confused::D

Ligo
05-07-2013, 18:56
No dobrze, wyrażę się dosadniej: jak dla mnie zbyt czasochłonna zabawa.

crazy
05-07-2013, 18:59
Chwila na zmiane na plus lub minus :confused: przesadzasz albo po prostu jestes wygodny ;)

Ligo
05-07-2013, 20:26
po prostu jestes wygodny
Może i tak ;)
No to wyrażę się jeszcze dosadniej - wg mnie to zupełnie niepotrzebna zabawa. Życie należy sobie ułatwiać, nie utrudniać.

O ile tryb M aparatu w tych warunkach jest oczywisty, to tryb M lampy już niekoniecznie.
Robić imprezę i z każdym błyskiem obliczać moc do zmieniającej się odległości? Trzeba mieć zaparcie ;)
Rozumiem, że praca w TTL-u może Ci nie pasować z pewnych względów, ale przecież zawsze zostaje tryb A. Osobiście preferuję pracę właśnie na tyrystorach.

Zresztą z Twoich wypowiedzi cały czas odnoszę takie wrażenie, jakbyś mówił wcale nie o pracy w M, tylko właśnie w automatyce ;)

poszukiwacz2006
05-07-2013, 20:59
Crazy, proszę cię, wytłumacz mi to łopatologicznie bo chyba nie tylko ja nie nadążam za Twoim sposobem pracy. Jeżeli zmienia się scena, odległość, kolor ubrania, to skąd wiesz jaką mocą walnąć lampą? A robisz to, bo sam o tym wspomniałeś. Czy jak ustawisz odpowiednią siłę błysku, to lata praktyki wystarczą ci aby wiedzieć jakie dobrać parametry? Czy robisz próbny strzał i dopiero wtedy korygujesz moc lampy? Uwierz mi, za diabła nie mogę sobie tego wyobrazić jak pracujesz. Kurcze, może używasz zewnętrznego światłomierza? Pytam poważnie, bo może faktycznie jest łatwiejszy i szybszy sposób na ogarnięcie zdjęć na sali weselnej? No i napisz jak ustawiasz lampę, skoro nie sufit i nie " w ryja"?

BeatX
05-07-2013, 21:07
wesele i lampa w manualu :shock:
nie wiem, moze sie nie znam, ale moja EX430 w trybie M, jak ustawie jej minimalna sile blysku 1/64 to robi mega przepaly dla najczesciej stosowanej przeze mnie kombinacji na sali weselnej ISO3200 f/2.0 1/200 (ja wole jak jest przewaga zastanego swiatla, a blysk jedynie rozjasnia twarze)
przy takiej nastawie aparatu jedynie E-TTL zalatwia sprawe.
crazy: jakie ty masz parametry w body ustawione, ze uzywasz lampy w manualu?
.. jezeli to nie tajemnica ofkors :D

crazy
05-07-2013, 21:14
Oj koledzy chyba za bardzo skupiają się na technice aniżeli na zdjęciach :) A tak na poważnie, jeśli sala jest jasna ustawiam lampę na 1/32 mocy reszta z poziomu aparatu i tyle ej pracy więc nie bardzo rozumiem gdzie tu strata czasu. Pomijam już fakt, że używając lampy w nastawach manualnych na jednym komplecie akku robię 3 wesela. Kolejna kwestia, że widzę w wizjerze czy ekspozycję mam poprawną czy też nie. Kiedyś używałem ettl'a i co wesele ładowanie bateryjek ale co gorsze często wracałem albo z wieloma klatkami za ciemnymi albo z bardzo jasnymi własnie przez pomyłkę automatyki.

poszukiwacz2006

odbijam zawsze błysk od ścian, daje to dużo lepsze efekty i bardziej rozproszone światło jak odbijanie od sufitu. Stofena nie używam od bardzo dawna.

--- Kolejny post ---


wesele i lampa w manualu :shock:
nie wiem, moze sie nie znam, ale moja EX430 w trybie M, jak ustawie jej minimalna sile blysku 1/64 to robi mega przepaly dla najczesciej stosowanej przeze mnie kombinacji na sali weselnej ISO3200 f/2.0 1/200 (ja wole jak jest przewaga zastanego swiatla, a blysk jedynie rozjasnia twarze)
przy takiej nastawie aparatu jedynie E-TTL zalatwia sprawe.
crazy: jakie ty masz parametry w body ustawione, ze uzywasz lampy w manualu?
.. jezeli to nie tajemnica ofkors :D

Wszystko zależy od sali F/2 1/60s ISO 800-1000 tak w skrócie :)

--- Kolejny post ---


wesele i lampa w manualu :shock:
nie wiem, moze sie nie znam, ale moja EX430 w trybie M, jak ustawie jej minimalna sile blysku 1/64 to robi mega przepaly dla najczesciej stosowanej przeze mnie kombinacji na sali weselnej ISO3200 f/2.0 1/200 (ja wole jak jest przewaga zastanego swiatla, a blysk jedynie rozjasnia twarze)
przy takiej nastawie aparatu jedynie E-TTL zalatwia sprawe.
crazy: jakie ty masz parametry w body ustawione, ze uzywasz lampy w manualu?
.. jezeli to nie tajemnica ofkors :D

Ja swoją mogę ustawić 1/128 poza tym nie zdażyło mi się abym przez manualne ustawienie lampy miał prześwietlone zdjęcia :)

BeatX
05-07-2013, 21:21
no to nie wiem jakim cudem tobie nie przeswietla, a mi tak :) (a mamy w zasadzie podobne nastawy aparatu)
zostaje przy E-TTL, zwlaszcza ze nie pamietam kiedy zdarzylo mi sie za malo lub za mocno blysniete.
o wiele wiekszy problem to kolor scian sali weselnej, swiatlo kapeli (lasery dajace kolorowe punkciki na zdjeciu), czy kameruni z ich halogenami.
zakladasz sobie CTO, palnik w sufit, E-TTL i viola ;]

crazy
05-07-2013, 21:22
Co fotograf to inne metody pracy, które akceptujemy :)

Ligo
05-07-2013, 21:33
crazy - no dobrze, a jeśli fotografujesz np. parę w tańcu z odległości 3m i widzisz, że w drugim końcu sali dzieje się coś ciekawego i masz na reakcję 2-3 sekundy, to co robisz?
Inna rzecz - co robisz, jeśli nie ma możliwości odbicia od ścian (np. ciemna boazeria), ani od sufitu?
I jeszcze jedno - piszesz: "widzę w wizjerze czy ekspozycję mam poprawną czy też nie". Co to za wizjer - EVF z Sony?

crazy
05-07-2013, 21:43
nie fotografuję na takich dalekich dystansach bo lubię być blisko akcji , fotografuję stałkami. Na szczęscie nie mam takich sal o jakich piszesz więc mam spokój. A o drabince ekspozycji słyszałeś w wizjerze ?

poszukiwacz2006
05-07-2013, 21:47
Ok. Lampa na 1/32, jakieś tam iso, f i czas. Jasna sala. Pierwsze zdjęcie powiedzmy pary młodej na środku sali, Ty w odległości 3,5m. Koncepcja pojawia się na drugie zdjęcie, chrzestnego z ciotką. Ale jesteś w odległości od nich 5m, nie możesz podejść z takich czy innych powodów ( nie uwierzę, że robisz zdjęcia na weselu z jednej odległości) i chcesz jeszcze przymknąć przysłonę. Co wówczas? Zmieniasz f, odległość ale wtedy ustawiona siła błysku również może być za silna lub za słaba. Po zmianie parametrów robisz próbny strzał, korekcja i dopiero właściwe zdjęcie? Bardziej proso tego nie mogłem opisać.

crazy
05-07-2013, 21:49
Ok. Lampa na 1/32, jakieś tam iso, f i czas. Jasna sala. Pierwsze zdjęcie powiedzmy pary młodej na środku sali, Ty w odległości 3,5m. Koncepcja pojawia się na drugie zdjęcie, chrzestnego z ciotką. Ale jesteś w odległości od nich 5m, nie możesz podejść z takich czy innych powodów ( nie uwierzę, że robisz zdjęcia na weselu z jednej odległości) i chcesz jeszcze przymknąć przysłonę. Co wówczas? Zmieniasz f, odległość ale wtedy ustawiona siła błysku również może być za silna lub za słaba. Po zmianie parametrów robisz próbny strzał, korekcja i dopiero właściwe zdjęcie? Bardziej proso tego nie mogłem opisać.

zostaje ISO i czas naświetlania nie wiem co tutaj skomplikowanego :D

Ligo
05-07-2013, 22:05
Wiesz kolego, to mi się kupy nie trzyma.
Czyli tak - starasz się robić z jednej odległości, a jeśli coś się dzieje trochę dalej, pozwalasz, aby byc może wyjątkowe kadry Ci uciekały.
Poza tym nie ma dla Ciebie wielkiego znaczenia, czy fota jest niedoświetlona, lub przepalona o plus minus trzy działki, a czasem więcej, bo pewnie robisz w RAW-ie i coś tam zawsze wyciągniesz?
A jeśli sala jest ciemna i niespecjalnie jest od czego odbić światło, odmawiasz zlecenia?
Czy dobrze zrozumiałem?
A co do drabinki - patrz post nr 17.

poszukiwacz2006
05-07-2013, 22:09
Crazy, no skomplikowane, bo skąd wtedy wiesz jakie iso i czas? Musisz strzelić próbną fotę. Bo jak nie, to jesteś mistrzem i światłomierz masz w głowie. Drabinka w wizjerze nie uwzględnia lampy.
Poza tym zaczynam się zastanawiać czy się z nami droczysz czy kompletnie nie wiesz o czym piszesz.

crazy
05-07-2013, 22:11
Czytaj dokładnie, gdzie pisałem, że robię z jednej odległości, kolejna sprawa czy pisałem że odmawiam zleceń, następnie od początku wiesz na jakiej sali będziesz robił zdjęcia? Czepiacie się człowieka który zdjęcia na ślubach robi od 8 lat więc zielony w temacie nie jestem zresztą zawsze możecie wpaść do mnie na stronę i zobaczyć czy jest tak jak piszesz Panie Ligo :)

Radziłbym więcej fotografii a mniej teoretyzowania i paplania na forum :)

--- Kolejny post ---

Tyle mam do powiedzenia w temacie :)

poszukiwacz2006
05-07-2013, 22:13
Nie odpowiedziałeś na moje proste pytanie. Skąd wiesz jakie iso ustawić i czas? Nie czepiamy się tylko nie rozumiemy,
Twoje zdjęcia choćby najlepsze, nie dadzą nam odpowiedzi na zadawane Tobie pytania. Też zarabiam na zdjęciach, ale nie nadążam za Tobą.

Ligo
05-07-2013, 22:15
Radziłbym więcej fotografii a mniej teoretyzowania i paplania na forum
Będę się starać usilnie ;)
Dobra, gdzie te foty? Daj linka.

crazy
05-07-2013, 22:17
Lampy nie ruszam to logiczne a drabinka mi pokazuje czy mam za jasno czy też nie. Logiczne prawda ? Może potrafię już wyczuć czy zdjęcie będzie dobre czy nie albo po prostu jestem obyty dobrze z moim sprzętem i nie muszę kombinować tak jak staracie się mi to nakreślić i zagmatwać sprawę :) Jak do tej pory system się sprawdza i nie mam problemów przy obróbce jak twierdzi Pan Ligo :)

poszukiwacz2006
05-07-2013, 22:19
...Może potrafię już wyczuć czy zdjęcie będzie dobre czy nie albo po prostu jestem obyty dobrze z moim sprzętem i nie muszę kombinować...

Szacunek, nie mam więcej pytań.
Pozdrawiam

crazy
05-07-2013, 22:19
Będę się starać usilnie ;)
Dobra, gdzie te foty? Daj linka.

No niestety ale regulamin zabrania podawania linka do komercyjnej strony, jak chcesz albo pozostaje Ci google albo PW :)

Ligo
05-07-2013, 22:24
Z przyjemnością obejrzę. Wyślij na PW.

BeatX
05-07-2013, 22:36
No niestety ale regulamin zabrania podawania linka do komercyjnej strony, jak chcesz albo pozostaje Ci google albo PW :)
a ja wlasnie zaplacilem 10 zeta za konto plus i moge wstawiac zdjecia na forum z moim logo, w ktorym jest adres do mojej www :mrgreen:
ha! :D

crazy
05-07-2013, 22:37
to czemu się nie chwalisz co i jak ?

BeatX
05-07-2013, 22:57
musisz z fomag'em zagadac na PW i zrobic przelew ;]

crazy
05-07-2013, 23:53
to w takim razie pędzę :)

Ligo
06-07-2013, 01:18
Foty z sal weselnych, które pokazałeś na stronie nie są złe. Nie wnikam w procent odrzutów. Może trochę drażnić obróbka niektórych w stylu "przeterminowany ORWO CHROM UK17", ale to oczywiście kwestia gustu. Jeśli młodym pasuje, to ok.

Ale tak w ogóle to jednak zostaję przy swoich metodach w tego typu warunkach.
Panie crazy ;) ...
Pozdrawiam :)

crazy
06-07-2013, 09:45
Dzieki za wizyte. Obrobka tak jak piszesz kwestia gustu aczkolwiek nie wiem o jakiech zdjeciach piszesz no i jak sam widziales da sie :)

crazy
06-07-2013, 09:47
A odrzutow nie mam duzo :)