PDA

Zobacz pełną wersję : Fotografowanie architektury



szambonur
07-05-2013, 14:29
Bardzo dobry tekst na swoim blogu opublikował nasz forumowy kolega Strideer
DOMINIKHERMAN.COM ť Fotografowanie architektury: tilt i shift jednocześnie (http://www.dominikherman.com/2013/05/01/fotografowanie-architektury-tilt-i-shift-jednoczesnie/)
Ja dopiero jestem na początku przygody z obiektywem tilt-shift więc wszelkie porady praktyczne będą dla mnie bardzo cenne. Mam nadzieje że znajdą się dobrzy ludzie którzy pomogą mnie jak również innym szukającym takich informacji wdrożyć się ten trudny temat.
Wykonałem dzisiaj kilka prób na obiektach. Trochę z zewnątrz, trochę wewnątrz. Wieczorem to przeanalizuje na komputerze bo sam jestem ciekaw efektów. Póki co zachęcam do zapoznania się z tekstem, bo bardzo rzeczowo napisany. Myślę że sam autor będzie miał okazję rozwinąć temat na naszym forum.

strideer
07-05-2013, 17:13
No cześć :-)

szambonur
07-05-2013, 23:19
Zrobiłem sobie kilka zdjęć próbnych TS 17mm. Materiał do panoramki mozaikowej zgromadziłem i właśnie nad składaniem "pracuje" w między czasie chciałem tylko pokazać takie małe porównanie siedemnastek.
zima:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img845.imageshack.us/img845/6846/img0128km.jpg)

wiosna:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img594.imageshack.us/img594/9554/img2528ver1.jpg)


Zdjęcia praktycznie z tego samego miejsca. Pierwsze zrobione Canon 17-40/4.0 oczywiście ustawione na 17mm, drugie TS-E 17mm
Nareszcie problem walących się ścian przestaje być dokuczliwy...;) Teraz tylko praca nad retuszem "syfu" :)

szambonur
08-05-2013, 09:10
Po sklejeniu wyszło tak:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img14.imageshack.us/img14/5061/img2528xxx.jpg)

Ciekawe jakiej ogniskowej będzie to odpowiednik po takim zastosowaniu obiektywu?

strideer
08-05-2013, 09:34
Ciekawe jakiej ogniskowej będzie to odpowiednik po takim zastosowaniu obiektywu?

Myślę, że TS-E 17mm f/4 ma pole całkowite krycia jak obiektyw około 11-12 mm, jednak ze względu na kadr złożony zapewne z trzech wycinków (a nie z całej "tarczy") będziesz miał kąt widzenia po przekątnej jeszcze węższy (strzelam, że będzie to koło ogniskowej 14 mm). Zapewne wszystko można dokładnie wyliczyć, tylko po co to komu? :-) Gratulacje z udanego złożenia shiftowanej panoramy!

szambonur
08-05-2013, 09:37
Trochę inaczej zostało to złożone niż Ty proponowałeś. Powiększenie obszaru roboczego zdjęcia środkowego i doklejenie pod spód warstw zewnętrznych. Byłem w szoku jak piksele pięknie się "zeszły".

strideer
08-05-2013, 09:46
Trochę inaczej zostało to złożone niż Ty proponowałeś. Powiększenie obszaru roboczego zdjęcia środkowego i doklejenie pod spód warstw zewnętrznych. Byłem w szoku jak piksele pięknie się "zeszły".

Robiłeś to "z ręki" czy narzędziami do lepienia z nowych PS-ów?

szambonur
08-05-2013, 09:50
z "ręki" na "oko" ;)

tak mi się teraz wydaje że po precyzyjnym wypoziomowaniu statywu, to nie ma siły żeby się nie zeszło piksel w piksel, wiec wszelkie "automaty' są zbędne...

strideer
08-05-2013, 09:54
z "ręki" na "oko" ;)

tak mi się teraz wydaje że po precyzyjnym wypoziomowaniu statywu, to nie ma siły żeby się nie zeszło piksel w piksel, wiec wszelkie "automaty' są zbędne...

Teoretycznie tak, w praktyce zawsze coś może minimalnie drgnąć - chociaż tego nie powinno być i tak widać jak ktoś się nie będzie przyglądał obrazkowi w skali 1:1. Ja jednak wolę korzystać z narzędzia photoshopowego - jestem już stary i wygodnicki :-D

jan pawlak
15-05-2013, 02:33
Aktualnie mam inny problem z fotografowaniem architektury.
Z problem zniekształceń liniowych można walczyć w PS, gorzej natomiast jest ze zniekształceniami perspektywy.

Człowiek widzi przestrzeń jak obiektyw (około) 50mm, obiektywy o innych ogniskowych inaczej przekształcają "realną głębokość" na jej wyobrażenie na płaskim obrazie
http://www.dfv.pl/gallery/d/3407277-1/To_samo_miejsce.jpg
Szczególnie inne jest to przy krótkich ogniskowych i małych odległościach a takią sytuację wymuszają na ogół wnętrza i miasta.

Są takie miejsca które chce się sfotografować z różnych powodów, np. schody hiszpańskie w Rzymie.
Historia tego miejsca, jego magia, jest bardzo bogata/duża, chciałem ją jakoś przenieś do siebie "na ścianę"
Zależało mi także aby była owa słynna herbaciarnia.
Mam to ujęcie na 24mm oraz 14mm, zdecydowałem się na obróbkę z 14mm
http://www.dfv.pl/gallery/d/3402399-1/schody6.jpg

Coś z tego nastroju jest, ale dużo też owa ogniskowa "popsuła".
Na przykład tam jest ciasno i to jest też element ważny dla nastroju, a zdjęcie tego nie pokazuje, inna jest szerokości schodów itd.
Nie chcę świadomie (lub z braku kompetencji) twórczo lub "twórczo" interpretować rzeczywistość.
Chcę móc patrząc na wydruk przypominać sobie choć trochę to co czułem gdy tam długo stałem (siedziałem).

Mam trochę przemyśleń jak by to zrobić lepiej , planuję pojechać tam raz jeszcze dla tego zdjęcia.

Może ktoś pokazać swoje zdjęcia tego miejsca ?
Swoje przemyślenia o miejscach a ogniskowej swoich zdjęć tych miejsc ?

jp

szambonur
24-05-2013, 09:37
Chciałbym prosić bardziej doświadczonych kolegów i koleżanki o opinie w sprawie obróbki kolorystycznej tego zdjęcia:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/981523_161067027400042_829021652_o.jpg)

zależało mi żeby uzyskać ciepłe zdjęcie, ale czy nie powinienem w takich przypadkach trochę oziębić, aby uzyskać bardziej naturalne biele?

YaneC
24-05-2013, 10:37
Ja bym nie tykał. Wg mnie jest bardzo dobrze.

Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2

strideer
24-05-2013, 10:44
Dla mnie wnętrze jest trochę za ciepłe, zwłaszcza w zestawieniu z chłodniejszym dziennym światłem zza okna.

szambonur
24-05-2013, 10:55
Dla mnie wnętrze jest trochę za ciepłe, zwłaszcza w zestawieniu z chłodniejszym dziennym światłem zza okna.

a masz w zwyczaju przekręcać swoje sprawdzone żarówki, czy przyjmujesz tak jak jest i następnie korygujesz w późniejszych procesach?


Ja bym nie tykał. Wg mnie jest bardzo dobrze.



tego zdjęcia już ruszał nie będę, ponieważ docelowy odbiorca zaakceptował tak jak jest. Pytam na przyszłość bo z doświadczenia wiem że niektórzy preferują białe światło, chociaż mnie osobiście do klimatu hotelowego to akurat nie pasuje...

strideer
24-05-2013, 11:20
a masz w zwyczaju przekręcać swoje sprawdzone żarówki, czy przyjmujesz tak jak jest i następnie korygujesz w późniejszych procesach?

Ja rzadko robię wnętrza - częściej mi się to zdarzało przy okazji repo ślubnego niż jak skupiłem się na architekturze, tak szczerze mówiąc :-) Jak już miałem pomieszczenie oświetlone światłem żarowym 2700K, to zwykle balansuję je na poziomie 3000-3300K, tak aby ciepłe oświetlenie zachowało na zdjęciu swój charakter, ale aby jednocześnie nie dominowało pomarańczowym odcieniem. Zdecydowanie nie lubię jak światło żarowe jest na zdjęciach zbalansowane do neutralnej bieli. W takiej sytuacji na zasadzie kontrastu z "naturalnym" pomarańczem takie zdjęcia wyglądają dla mnie zbyt zimno i przez to nieprzyjemnie.

Usjwo
24-05-2013, 13:42
Człowiek widzi przestrzeń jak obiektyw (około) 50mm, obiektywy o innych ogniskowych inaczej przekształcają "realną głębokość" na jej wyobrażenie na płaskim obrazie


Sprawdzając organoleptycznie, wyszło mi że to widzę to samo co w rzeczywistości (taka smam perspektywa) jak patrzę przez 85mm. :D.
Przy krótkiej ogniskowej niestety dlasze obiekty są bardzo małe, samo zdjęcie by zyskalo jakbyś stanął przed fontaną, licząc się oczywiście ze zniekształceniami.
W takim ujęciu wszyscy są gdzieś daleko i w zasadzie nie ma gdzie wzroku zaczepić.

to tylko dywagacje bo nie widziałem nigdy tych schodów :)

Sempoo
24-05-2013, 14:17
Za duże różnice WB - wnętrze zbyt ciepłe, outdoor niebieski. Gdyby to ogarnąć, to byłoby nieźle.

jan pawlak
25-05-2013, 23:51
Sprawdzając organoleptycznie, wyszło mi że to widzę to samo co w rzeczywistości (taka smam perspektywa) jak patrzę przez 85mm. :D.
Przy krótkiej ogniskowej niestety dlasze obiekty są bardzo małe, samo zdjęcie by zyskalo jakbyś stanął przed fontaną, licząc się oczywiście ze zniekształceniami.
W takim ujęciu wszyscy są gdzieś daleko i w zasadzie nie ma gdzie wzroku zaczepić.

to tylko dywagacje bo nie widziałem nigdy tych schodów :)

Ok, schodów jeszcze nie widziałeś (jakbyś mógł to warto)
Ale porównaj sylwetkę tego faceta w czerwonych spodniach z lewej z sylwetkami ludzi siedzących w centrum na obrzeżu fontanny.
A odległość "w głąb" miedzy nimi nie jest większa niż jakieś 1 - 2 metry, to jest mała "sadzawka"

jp

zusi
17-06-2013, 14:12
ja bym robiła takie we wnętrzach na dwóch warstwach niebieskość odrobine ociepliła a wnętrze odrobinkę jedynie naturalnie zrobiła, ale nie jakieś wielkie różnice, byle tylko nie było widać tak wielkiem rozpiętości. Co do tilt shifta to używasz samyanga? pięknie to wyszło, jedynie na znaku drogowym widać jakieś zniekształcenie, ale jestem pod wrażeniem. Pięknie fotografujesz.