PDA

Zobacz pełną wersję : Czarne, biegające po śniegu psy - jak je "ugryźć"?



izewa
13-01-2013, 20:23
Jak w temacie. Mam straszny problem z fotografowaniem moich psów gdy tło jest śnieżne, albo przepalam, albo wychodzą totalnie bure. Próbowałam już na różnych czasach, różnie z przesłoną, korygowałam ekspozycję, chyba za dużo kombinuję bo i tak nic nie wychodzi, zima mija a ja jestem nadal bez ładnych zdjęć :( Może ktoś ma doświadczenie w podobnym temacie i byłby tak miły i coś sensownego mi doradził, będę bardzo wdzięczna za wskazówki.
Mam aparat canon 7D, obiektywy canon 28-135, canon 70-300 i canon 85.
A zdjęcia w większości takie :(

https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_257725202528Kopiowanie2529JPG-1.jpg
źródło (https://lh5.googleusercontent.com/-uHWA9j7J-fs/UPL6FHlm-gI/AAAAAAAAQgU/kLR9S-nIGJE/s400/IMG_2577%2520%2528Kopiowanie%2529.JPG)

https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_283125202528Kopiowanie2529JPG-1.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/-wzxm9q_2Ppo/UPL6G58Ax6I/AAAAAAAAQgc/BcZR3ihCCqM/s400/IMG_2831%2520%2528Kopiowanie%2529.JPG)

jacek_73
13-01-2013, 20:36
Zamiast wgryzać się w psy, próbowałbym zrozumieć znaczenie światła w fotografii.

BTW:
...a te cztery psiaki "w siad" całkiem udane.

jellyeater
13-01-2013, 20:37
Ja bym ustawił tryb M. Ekspozycję dobrałbym tak by śnieg wypadł blisko prawej krawędzi histogramu (pewnie z 1,5 do 2 EV do tego co wskazuje światłomierz) i potem wyciągał psy z cieni.

izewa
13-01-2013, 20:40
dziękuję Jacek_73, ale moim zdaniem nie bardzo... jest takie właśnie bure w ogólę nie oddaje tego jak te psy wyglądają o śniegu już nie wspomnę. A wgryzanie było żartem za to chęć zrozumienia tego co robię źle całkiem poważna i chętnie zrozumiem znaczenie światła, jeśli ktoś mnie zechce poduczyć na tym konkretnym przykładzie :)

Jellyeater - wielkie dzięki, jutro wypróbuję :)

jellyeater
13-01-2013, 20:45
I przełacz aparat na RAW jak jeszcze nie masz. Koniecznie! Bo to drugie zdjęcie jest pewnie do odburowania. Można biele wybielić i psy wyciągnąć. Ale lepiej mieć prawidłową ekspozycję na początek czyli światła maksymalnie przy prawej.

namoamo
13-01-2013, 20:55
Przyłącze się, czy w ogóle możliwe jest cropem canona zrobienie poprawnych ww zdjęć?

Leon007
13-01-2013, 21:00
Krop raczej nie ma nic do rzeczy, chyba nie ma matrycy o takiej rozpiętości tonalnej. Prawdopodobnie nawet film by tego nie ogarnął.
Próbowałbym doświetlić lampą błyskową.

To drugie zdjęcie jest całkiem niezłe - trochę zabawy z krzywą (podbicie świateł i usunięcie niebieskiego) i powinno być całkiem ładnie.

jacek_73
13-01-2013, 21:02
Przyłącze się, czy w ogóle możliwe jest cropem canona zrobienie poprawnych ww zdjęć?

A zamiast psa może być gawron?

EDYTA:
...zresztą co będę się głupio pytał. Gawron czy pies co za różnica w sensie technicznym.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://i791.photobucket.com/albums/yy191/Jacula1125/CB/gawron_zps0f1649ed.jpg)

namoamo
13-01-2013, 21:08
Jak najbardziej. Dowolne cos czarne na białym tle bądź białe na czarnym.

jacek_73
13-01-2013, 21:12
Jak najbardziej. Dowolne cos czarne na białym tle bądź białe na czarnym.

Mam nadzieję że w jakimś stopniu odpowiedziałem na Twoje pytanie :)

Matsil
13-01-2013, 21:17
Jak napisał jellyeater, tylko RAW i wyciąganie czarnego z cieni. Tryb może być dowolny, korekta ekspozycji na +1 albo więcej lub/i pomiar światł punktowy, naświetlać na histogram. Inaczej albo czarne na zdjęciu będzie czarne bez szczegółów, albo jak już fotografowany obiekt będzie OK, to śnieg bedzie jedną białą plamą. Na takich zdjęciach jest dla cyfrówek za duża rozpiętość tonalna i trzeba to trochę oszukać, ale da się tylko RAWem.
Można też wywołać RAWa 2 razy i kleić, coś w rodzaju HDRa ale z jednym plikiem, da to porządany efekt, ale jakościowo będzie gorzej.

namoamo
13-01-2013, 21:18
Leon@ pod cropem miałem na mysli matrycę - właśnie jej rozpiętość.

Jacku szacun :)

izewa
13-01-2013, 21:21
Dokładnie, choć osobiście wolę czarne na białym ;)
Właśnie o to mi chodzi - oko widać, strukturę śniegu... fakt, że gawron zajęty i nie biegnie, ale moje burki na drugim też siedzą i choć zwykle jest lepiej to i tak często kończy się jak na zaprezentowanym (lepiej wychodzi gdy świeci słońce i gdy robię portret jednemu za pomocą 85mm)
Jellyeater - RAW włączę ;)
Leon007 - zabawa z krzywą, czyli też się RAW kłania, od jutro włączę i będę próbowała prostować RAWy
Matsil - dzięki, spróbuję :)

fotokor1
13-01-2013, 21:32
ja mam podobny problem z czarnymi psiurami nie tylko zimą, a obecnie białego psa na śnigu ciężko mi ładnie pokazać, śnieg z regóły wpada mi w niebieski jak na Twojej drugiej fotce, a te cztery czarnuszki to flaty?

jellyeater
13-01-2013, 21:50
więcej lub/i pomiar światł punktowy, naświetlać na histogram
Tak punktowy pomiar światła jest idealny. Trafi w śnieg korekta +1 może 1,5. Trafi w psa -1 może -1,5. Ustawić raz a dobrze na śnieg i tyle. Jak warunki oświetleniowe się nie zmieniają jest to optymalna metoda. Inaczej będzie miała jak na przykładowych zdjęciach. Jakby chciała mieć losowo to lepiej i tak matrycowy. Jest szansa, że pies i śnieg będą mniej więcej po równo w kadrze i aparat ustawi ekspozycję gdzieś po środku jak na drugim przykładzie.

airhead
13-01-2013, 22:04
można, wystarczy tylko umieć poprawnie naświetlać
należy zdjęcie naświetlić tak, aby śnieg był 1,5-2 EV prześwietlony

izewa
13-01-2013, 22:05
Tak to flaty :) Latem wychodzą super, jesienią chyba jeszcze lepiej ale zimą - muszę to opanować :)
Zobaczymy jak jutro pójdzie mi z Waszymi poradami, mam nadzieję, że wreszcie zaczną przypominć gawrona ;)

Leon007
13-01-2013, 22:12
Moje doświadczenia na śniegu są takie jak Airheada - śnieg ma być +1,5 do +2.

Przy wywoływaniu rawów zacznij od balansu bieli: pipetą w najjaśniejsze miejsce na śniegu, lub jeździj suwakiem temperatury, aż będzie Ci się podobało.

tlustyx
13-01-2013, 22:17
Zapoznaj się z tym: http://www.canon-board.info/tips-and-tricks-38/51-ustawiane-ekspozycji-i-system-strefowy-25632/
i to też się przyda: http://www.canon-board.info/tips-and-tricks-38/22-liniowosc-matrycy-i-co-z-tego-wynika-12704/

Kuba1
13-01-2013, 22:36
Zapoznaj się z tym: http://www.canon-board.info/tips-and-tricks-38/51-ustawiane-ekspozycji-i-system-strefowy-25632/
i to też się przyda: http://www.canon-board.info/tips-and-tricks-38/22-liniowosc-matrycy-i-co-z-tego-wynika-12704/To przede wszystkim.

Poza tym - trzeba zauważyć, że zdjęcie gawrona, oprócz tego, że poprawnie naświetlone, zostało zrobione w diametralnie odmiennych warunkach oświetleniowych, niż zdjęcie "bure" z psami - na zdjęciu burym jest bure światło w burą pogodę. Zdjęcie samo w sobie naświetlone jako tako, ale nie da się w takim świetle zrobić takiego zdjęcia jak to z gawronem.

jacek_73
13-01-2013, 23:14
... mam nadzieję, że wreszcie zaczną przypominć gawrona ;)

Lepiej jak w dalszym ciągu będą przypominać psy. Małą podpowiedź do posta #2 dał Kuba w ostatnim zdaniu - pomyśl nad tym.

Pozdrawiam.

izewa
14-01-2013, 00:28
No dobra aż takim ignorantem nie jestem ;) i też wolę robić zdjęcia gdy pogoda jest słoneczna, ale czasem spotkania, szkolenia itp są w taki dzień jak był dziś a też chciałabym coś z niego "uchwycić" :)
Niezależnie od wszystkiego jutro poćwiczę według pozostałych porad i zapoznam się z materiałami jakie mi poleciliście, jak już się poprawię to pochwalę się rezultatami :) a tymczasem bardzo dziękuję tym którzy poświęcili swój czas aby mi pomóc.

p0m
14-01-2013, 02:35
już zostało napisane, ale dodam jeszcze raz by się utrwaliło - RAW + Lightroom.
dziwią mnie osoby, które wcześniej pisały, że crop takiej sceny nie ogarnie;o spokojnie ogarnie, jeśli tylko nie jest robione na zielonym kwadracie...

djcargo
14-01-2013, 08:18
A ja na początek polecę program Canona czyli Digital Photo Professional. Bo jest prosty w obsłudze i można nauczyć się podstaw. No i do tego jest za darmo :)

jan pawlak
14-01-2013, 09:30
Dobrej rady nie ma, ale :

1. koniecznie RAW i "wywołuj" do *.tiff (16 bit) i te obrabiaj. Na koniec zamień na 8 bitowe jpg
2. Rób bracketing Av, tyle ile możesz w sekwencji, tak aby skrajne były +/- 2EV i próbuj na wybranych plikach. Jak nabierzesz doświadczenia to może lepiej będzie jak przesuniesz sekwencję na +1; 0; -1; -2; -3 albo przejdziesz na +0,5; 0; -0,5; -1; -1,5 ale to się okaże "w praniu"
3. W dobrych edytorach istnieje możliwość rozjaśniania cieni (np. w Photoshop jest bardzo dobra funkcja Cienie/Podświetlenia)

jp

PS
Jaki masz aparat ?

jellyeater
14-01-2013, 09:45
W wawie dziś piękna słońce. :) Chociaż to utrudnia zabawę. Dobrze jakbyś znalazła miejsce bez cieni. I próbowała robić mając słońce za plecami czyli przednie światło. I ekspozycję na oswietlony słońcem śnieg, jeżeli robisz na słońcu. Tak by ten śnieg był prześwietlony faktycznie o te 1,5 do 2 eV. +1 jak pisałem wcześniej może być za mało.

Czacha
14-01-2013, 09:47
niezla gromadka flatów - w rodzinie mamy jednego, a w zasadzie jedną ;) co do zdjec tak jak pisza pozostali nie da sie tego naswietlic tak zeby detale byly w cieniach i swiatlach. ratunkiem moze byc obrobka RAW i gaszenie swiatel z jednoczesnym wyciaganiem cieni, ale bez przesady. chyba ze dzien ma sie ku koncowi i miekkie slonce oswietla psa przez co bedzie lepiej widoczny

siostra co jakis czas do mnie dzwoni i pyta jak nastawic lustrzanke zeby dobrze foty wyszly, ale duzo zwojowac sie tu nie da, trzeba walczyc w postprocessie

izewa
14-01-2013, 10:22
Zaraz wybieram się na spacer i będę próbować, dzięki jeszcze raz :) Dziś faktycznie u nas słońce więc tym bardziej ma się ochotę na wyjście z psami i aparatem :)
Czacha - moje są dwa, reszta znajomych :) i chyba (a raczej na pewno) znam Twoją siostrę i Toskę

Czacha
14-01-2013, 10:33
Czacha - moje są dwa, reszta znajomych :) i chyba (a raczej na pewno) znam Twoją siostrę i Toskę

świat jest mały - powodzenia ;)

Matsil
14-01-2013, 20:46
Tak punktowy pomiar światła jest idealny. Trafi w śnieg korekta +1 może 1,5. Trafi w psa -1 może -1,5. Ustawić raz a dobrze na śnieg i tyle.
Ja zawsze robię jak napisałem i jakoś udaje mi się trafiać. Jak nie trafisz na punktowym to ostrość też bedziesz miał w lesie jak korzystasz z servo. Mój sposób to punktowy i +1-2EV. który zawsze działa. Reszta to zabawa z RAWem. Ale każdy ma prawo robić jak chce ;).

Kuba1
14-01-2013, 21:47
Ja zawsze robię jak napisałem i jakoś udaje mi się trafiać. Jak nie trafisz na punktowym to ostrość też bedziesz miał w lesie jak korzystasz z servo. Mój sposób to punktowy i +1-2EV. który zawsze działa. Reszta to zabawa z RAWem. Ale każdy ma prawo robić jak chce ;).Przy pomiarze punktowym na czarnego psa na śniegu plus dodatnia korekta ekspozycji w puszce, wyjdzie szary pies i white seamless background, że się tak wyrażę :mrgreen:. Czy tak ma to działać?

tlustyx
14-01-2013, 22:44
Mój sposób to punktowy i +1-2EV. który zawsze działa.
Wystarczy "zaprzyjaźnić" się z systemem strefowym (link podawałem wcześniej) i wtedy zwłaszcza na czarnym i białym nie będzie żadnych wątpliwości o ile korygować.


Ale każdy ma prawo robić jak chce ;).
Dobrze to ująłeś - każdy ma prawo robić po swojemu ;)

michalab
15-01-2013, 00:02
Fajna "banda" na tym drugim zdjęciu i chociażby przez to zdjęcie jest też przyjemne. Pewnie gdyby było w RAW to dałoby radę z niego dużo wyciągnąć.

Generalnie musisz pamiętać, że (robiąc w RAW) lepiej niedoświetlić niż prześwietlić. Jeśli będziesz robiła na niskim ISO to tę korektę +2 powinno dać się uzyskać wywołując z RAW bez większej utraty jakości, w drugą stronę to nie działa.


Wystarczy "zaprzyjaźnić" się z systemem strefowym (link podawałem wcześniej) i wtedy zwłaszcza na czarnym i białym nie będzie żadnych wątpliwości o ile korygować.

Z tym systemem strefowym na cyfrze to jakiś ponury żart jest. Przeczytaj o prawdziwym systemie strefowym, nie tym z linku który podałeś, a zobaczysz różnicę.

tlustyx
15-01-2013, 00:57
Z tym systemem strefowym na cyfrze to jakiś ponury żart jest. Przeczytaj o prawdziwym systemie strefowym, nie tym z linku który podałeś, a zobaczysz różnicę.

Oczywiście, że czytałem. Do ustalenia czy przy pomiarze punktowym na śniegu, lub czarnym psie należy wprowadzić korektę +2, a może +1 lub -1,5 EV ten artykuł Janusz Body jest w zupełności wystarczający. Nie trzeba znać i umieć stosować pełnego systemu strefowego. Kwestie opisane przez Janusz w zupełności wystarczają, aby zrozumieć po co oraz o ile wprowadzać korektę wskazań światłomierza w takim przypadku.

Janusz Body
15-01-2013, 02:23
Nie wiem czemu nikt nie wspomniał o lampie. Lampa błyskowa "spłaszcza" kontrasty. Na czarnego psa na śniegu jak znalazł. Korekta w postprocesie to akurat ostatnia rzecz jaką bym komukolwiek doradzał. Korekta lampy na -1EV to tak.

Nie wiem czemu nikt nie wspomniał o filtrze polaryzacyjnym - polar spłaszcza kontrasty.

Nie wiem czemu coponiektórzy piszą, że cyfra ma mniejszą rozpiętość tonalną od kliszy. Już dawno nieprawda.

Zupełnie nie wiem czemu nie można używać elementów systemu strefowego na cyfrze. Owszem można a nawet trzeba - bardzo pomaga zrozumieć i poprawnie naświetlać.

Nie wiem czemu.... Ech... Znak czasu, zamiast robić zdjęcia to się je poprawia w photoshopie. Myślę jednak, że nie tędy droga....

Postproces nie służy naprawieniu zepsutych, bylejakich zdjęć. Próby wyciągania w postprocesie tego czego na zdjęciu zwyczajnie nie ma najczęściej przynoszą opłakane skutki.

jellyeater
15-01-2013, 08:40
Nie wiem czemu nikt nie wspomniał o filtrze polaryzacyjnym - polar spłaszcza kontrasty.
Nawet jak słońce jest za chmurami? Jak w przypadku tych zdjęć?

Lampa wypali pewnie śnieg w okolicy psów. Może dlatego nikt o tym nie wspomniał. Chociaż jak ma lampę może spróbować.

Jak się dobrze naświetli śnieg (czyli blisko prawej) to nie ma problemu, żeby psa trochę podciągnąć z całkowitej czerni do ciemnej szarości.

rOOmak
15-01-2013, 08:57
Nie wiem czemu.... Ech... Znak czasu, zamiast robić zdjęcia to się je poprawia w photoshopie. Myślę jednak, że nie tędy droga....

Postproces nie służy naprawieniu zepsutych, bylejakich zdjęć. Próby wyciągania w postprocesie tego czego na zdjęciu zwyczajnie nie ma najczęściej przynoszą opłakane skutki.
Tak i nie ;)
Zgadzam się że nie ma co się nastawiać że "się naprawi" w PSie.
Można jednak świadomie robić "niepoprawne" zdjęcie do poprawy przy wywołaniu.
Nie miałem okazji fotografować śniegu... ale co ja bym zrobił to, zakładając że słońce jest za chmurami, zmierzyłbym śnieg punktowo i ustawił ekspozycję na +2EV. Psy wyszłyby trochę szare ale po poprawie ekspozycji o -1EV w PS wróciłyby do czerni. Lekki Fill Light(ACR6.x) uwidoczni lepiej sierść. ACR7.x powinien to zrobić automatycznie lub przy niewielkiej pomocy suwaków Black i Shadows. Dzięki temu mamy szczegóły bez szumu i nieprzepalony śnieg.

Przy słonecznej pogodzie ustawiłbym śnieg na +1EV. Śnieg powinien zadziałać jak reflektor i doświetlić psy.

Lampa oczywiście też przydatna rzecz;)

Leon007
15-01-2013, 10:15
Jam to, nie chwaląc się, wspomniał o lampie, ale nikt nie podjął tematu, bo lampa to jedno ze słów przekłętych na CB.
Jak się poćwiczy i dobrze ustawi, to nie będzie prześwietlać śniegu.

Janusz Body
15-01-2013, 10:17
Nawet jak słońce jest za chmurami? Jak w przypadku tych zdjęć?

sądzisz, że polaryzacja się wyłącza jak są chmury? Nie, nic bardziej mylnego. Światło jest rozproszone ale dalej polar działa. Oczywiście najsilniej jak słońce jest z boku co przy grubych chmurach może stanowić utrudnienie.


....
Lampa wypali pewnie śnieg w okolicy psów. Może dlatego nikt o tym nie wspomniał. Chociaż jak ma lampę może spróbować.
......


Ech..... nic nie wypali. Nie "wali" się lampą "ile bozia dała" a doświetla. Działa. Na plaży, na śniegu (śnieg to prawie to samo co plaża) lampa na aparat i używać.

michalab
15-01-2013, 10:22
Do ustalenia czy przy pomiarze punktowym na śniegu, lub czarnym psie należy wprowadzić korektę +2, a może +1 lub -1,5 EV ten artykuł Janusz Body jest w zupełności wystarczający. Nie trzeba znać i umieć stosować pełnego systemu strefowego. Kwestie opisane przez Janusz w zupełności wystarczają, aby zrozumieć po co oraz o ile wprowadzać korektę wskazań światłomierza w takim przypadku.
Z tym się zgodzę, tylko co to ma wspólnego z systemem strefowym?

izewa
15-01-2013, 11:12
Wczoraj nie miałam już jak sprawdzić - a tu się zrobiła miła dyskusja cieszę się a jeszcze bardziej bym się ucieszyła jakby wszyscy mieli ochotę na wspólny spacer i poćwiczenie swoich propozycji na moich psach ;)
Ja na razie nie mam się za bardzo czym chwalić bo "walczę" z RAWami, których obróbki niestety nie mam w jednym palcu i pewnie trochę zanim coś uzyskam. Na pierwszy rzut oka jednak widzę, że korzystając z już podanych rad (co prawda wczoraj było słońce) zdjęcia wyszły trochę lepiej ale głównie te pozowane, gdy psy są w ruchu to na większości są bladoszare psy i biała plama dookoła (a tego chyba nie dam rady wyciągnąć w żadnym programie), dziś niestety nie mogę sobie pozwolić na spacer w ciągu dnia, ale może jutro pójdę z lampą ;)
A filtr polaryzacyjny mam na 70-300 i na 85 założony i moim skromnym zdaniem to pomaga, widzę różnicę między zdjęciami z nich a z 28-135, ale to tylko lekka różnica a resztę muszę dopracować jednak innymi ustawieniami...

EDIT
Coby nie wszczynać niepotrzebnych dyskusji, pisząć "poćwiczenie" miałam na myśli przekazywanie mi w realu swoich propozycji a ja bym je ćwiczyła, choć oczywiście zakazu robienia zdjęć moim psom nie wprowadzam ;)

michalab
15-01-2013, 11:25
a jeszcze bardziej bym się ucieszyła jakby wszyscy mieli ochotę na wspólny spacer i poćwiczenie swoich propozycji na moich psach ;)
A jaka część Warszawy? Moja córka jest wielką wielbicielką psów (każdy spotkany na ulicy jest "słodki") i na pewno chętnie by poznała Twoje.

izewa
15-01-2013, 11:31
Warszawa Miedzeszyn, dookoła pola i laski więc jak ktoś lubi to i ładny zimowy (póki jeszcze jest) krajobraz można uchwycić :) Poważnie zapraszam, trzeba tylko (oczywiście poza sprzętem do focenia) zabrać porządne buty bo my spacerujemy po polach ;)

Janusz Body
15-01-2013, 11:31
?..
A filtr polaryzacyjny mam na 70-300 i na 85 założony i moim skromnym zdaniem to pomaga, widzę różnicę między zdjęciami z nich a z 28-135, ale to tylko lekka różnica a resztę muszę dopracować jednak innymi...


Polar jest skuteczny gdy masz światło z boku, pod kątem prostym. Słońce z tyłu i już (prawie) zupelnie nie działa. Akurat, tak ogólnie, zdjęcia przy oświetleniu bocznym są zwykle lepsze i bardziej plastyczne od "płaskiego" światła z tyłu. Wystarczy raz ustawić i jesli pieski (śliczne) się nie przemieszczą zbytnio można je pstrykać do woli.

Lampa wymaga korekcji. Ma Doświetlać a nie oświetlać. Różnica w jednej tylko literce ale ma ogromne znaczenie. Zacznij od korekty na lampie w e-TTL na -1EV, może nawet -1.5EV. Będzie dobrze.

Zdecydowanie jepiej zrobić dobrze zdjęcie. RAWow i ich obróbki nauczysz się później. Najpierw zdjęcia. Da się.

michalab
15-01-2013, 11:40
Warszawa Miedzeszyn, dookoła pola i laski więc jak ktoś lubi to i ładny zimowy (póki jeszcze jest) krajobraz można uchwycić :) Poważnie zapraszam, trzeba tylko (oczywiście poza sprzętem do focenia) zabrać porządne buty bo my spacerujemy po polach ;)
Możesz zorganizować jakiś plener - pisząc w odpowiednim dziale.

A co do polara, to używając go na śniegu często kręcę nim tak, aby maksymalnie zredukować odblaski od śniegu, czasem to oznacza jaśniejsze niebo niż można by uzyskać.

Matsil
15-01-2013, 12:33
Przy pomiarze punktowym na czarnego psa na śniegu plus dodatnia korekta ekspozycji w puszce, wyjdzie szary pies i white seamless background, że się tak wyrażę :mrgreen:. Czy tak ma to działać?
Nie do końca będzie jak opisałeś. Canon z założenia niedoświetla zdjęcia, więc korekta +2/3EV to standard praktycznie w każdych warunkach a często więcej, trzeba patrzeć na histogram. Na śniegu przy pomiarze uśrednionym zawsze będzie za ciemno, czyli trzeba jeszcze rozjaśnić przez dodatkową korektę. Pomiar punktowy zapewnia dobrą ekspozycje na psa czy cokolwiek, łącząc go z korektą na plus można dostać dobry wynik. Może przesadziłem z wartością +2EV, bo rzeczywiście może być za jasno, ale +1EV spokojnie. Ja robię w ten sposób zdjęcia dzieciakom na śniegu, często w czarnych kurtkach i się to sprawdza.
Do tego robienie w RAWie to jedyny sposób na sukces. Po pierwsze barwa śniegu, która róznie może wyjść, po drugie możliwośc korekty ekspozycji a po trzecie można wyciągnąć detale z cienia i prześwietleń, co na śniegu jest standardem.



Wystarczy "zaprzyjaźnić" się z systemem strefowym (link podawałem wcześniej) i wtedy zwłaszcza na czarnym i białym nie będzie żadnych wątpliwości o ile korygować.

To też jest dobra droga, zależy jednak ile % kadru zajmuje fotografowany obiekt, ale tu także korekta espozycji na plus jest konieczna.

I jak napisał Janusz, lampa tez jest w stanie pomóc, ja rzadko z niej korzytam, bo 5D po prostu jej nie ma a nie za każdym razem chce mi się targać zewnetrzną. Ale jest też jedna wada. Poprawi kontrast i rozjaśni szczegóły na obiekcie, ale też skutecznie zepsuje tło - śnieg dopalony lampą (w najbliższej odległości obiektu w jej zasięgu) traci kontrast i robi się jaśniejszy. Tu trzeba działać umiejętnie z odpowiednią korektą na minus w lampie.

jellyeater
15-01-2013, 12:36
yszły trochę lepiej ale głównie te pozowane, gdy psy są w ruchu to na większości są bladoszare psy i biała plama dookoła
Dlatego radziłem, żeby ustawić ekspozycję na stałe. Wtedy wszystko byłoby tak samo naświetlone. Tyle tylko, że jak jest słońce to nie bardzo da się to ustawić, bo w zależności od tego w jakim kierunku fotografujemy ekspozycja będzie inna. Do zdjęć w ruchu to lepsza taka pogoda jak dzisiaj. Czyli chmury. Przynajmniej na początek. Wtedy raz ustawisz i możesz fotografować nawet i kilka godzin.

Szarego psa w ruchu masz, bo pewnie masz ustawiony pomiar na punktowy. Celujesz w psa, który jest czarny. Światłomierz myśli, że jest on szary i tak wydłuża czas naświetlania by był on właśnie szary. Można temu zaradzić ustawiając korektę od -2 do -1. Wtedy pies powinien być czarny. Ale śnieg może się i tak okazać wypalony. No i mierząc światło cały czas masz szansę, że trafisz z pomiarem gdzieś na śnieg, wtedy zdjęcie wyjdzie całkowicie czarne z taką korektą.

Chmury mają być do końca tygodnia. Tryb M. Wybierasz przysłonę 5.6 (żeby światło było stałe dla całego zakresu). Celujesz w śnieg i patrząc na drabinkę ustawiasz czas by było +1,5. Robisz zdjęcie, oglądasz histogram. Jeżeli nie dochodzi do prawego brzegu zwiększasz czas by było +2. Znowu robisz zdjęcie i patrzysz. Jak jest OK to na takich ustawieniach fotografujesz psy.

Możesz użyć lampy. :)

I zdejmij polar. Przy takiej pogodzie raczej szkoda światła.

Odrobina ćwiczeń i musi się udać. :)

tlustyx
15-01-2013, 14:32
Z tym się zgodzę, tylko co to ma wspólnego z systemem strefowym?
A no to ma wspólnego, że podałem link do konkretnego artykułu http://www.canon-board.info/tips-and-tricks-38/51-ustawiane-ekspozycji-i-system-strefowy-25632/ w którym opisane jest pokrótce jak działa światłomierz, dlaczego i po co należy wprowadzać korektę, oraz jak należy ustawić ekspozycję (korektę), aby czarne było czarne itp. Dodatkowo http://www.canon-board.info/tips-and-tricks-38/22-liniowosc-matrycy-i-co-z-tego-wynika-12704/ ale togo już chyba nie muszę tłumaczyć po co te wiadomości mogą się przydać.


Canon z założenia niedoświetla zdjęcia, więc korekta +2/3EV to standard praktycznie w każdych warunkach...

Nie miałem do czynienia z wieloma puszkami canona bo tylko 1000D i 500D. Bardo często stosuję pomiar matrycowy i jakoś nie zauważyłem aby niedoświetlał zdjęć.

Kuba1
15-01-2013, 15:13
Pomiar punktowy zapewnia dobrą ekspozycje na psa czy cokolwiek, łącząc go z korektą na plus można dostać dobry wynik. Może przesadziłem z wartością +2EV, bo rzeczywiście może być za jasno, ale +1EV spokojnie. Ja robię w ten sposób zdjęcia dzieciakom na śniegu, często w czarnych kurtkach i się to sprawdza. [...]W kontekście czarnego obiektu i pomiaru punktowego to jest bzdura. Jeśli tak masz, to masz uszkodzony światłomierz.

Matsil
15-01-2013, 16:46
Nie miałem do czynienia z wieloma puszkami canona bo tylko 1000D i 500D. Bardo często stosuję pomiar matrycowy i jakoś nie zauważyłem aby niedoświetlał zdjęć.
A patrzysz czasem na histogram?



W kontekście czarnego obiektu i pomiaru punktowego to jest bzdura. Jeśli tak masz, to masz uszkodzony światłomierz.
To znaczy, że mam w 3-ch body uszkodzony światłomierz, w 30D też tak miałem...

pajlot
15-01-2013, 17:15
To znaczy, że mam w 3-ch body uszkodzony światłomierz, w 30D też tak miałem...

jeżeli mierzysz światło punktowo na czarnym psie, który jest na białym sniego i jeszcze korygujesz +1 EV i wychodzi ok to.... zgadzam sie z Kuba1. wg mnie ok by było gdybyś zmierzył swiatło na sniegu i skorygował +1 czy +1,5.
ale może jakoś opacznie zrozumielismy Twojego posta.

tlustyx
15-01-2013, 17:56
A patrzysz czasem na histogram?


Oczywiście, że patrzę. Na zewnątrz w dzień histogram jasności jaki i RGB kończy się po prawej niekiedy z lekkimi przepaleniami na niebie lub na jakiś jasnych/błyszczących przedmiotach nie stanowiące żadnego problemu przy formacie RAW. W świetle sztucznym w histogramie jasności troszkę brakuje z reguły do prawej, ale w histogramie RGB występują przepały najczęściej w kanale czerwonym (przy WB auto).
Oczywiście zdarzają się zdjęcia trochę niedoświetlone, rzadziej prześwietlone, ale nie mogę powiedzieć, że aparat niedoświetla moim zdaniem jest OK.

fotokor1
15-01-2013, 18:03
dyskusja dyskują, ale może jakieś konkretne przykłady tych kilku podanych przez każdego wariantów - może to by pomogło, ja osobiście nie mam czego pokazać może ktoś??

tlustyx
15-01-2013, 18:22
jeżeli mierzysz światło punktowo na czarnym psie, który jest na białym sniego i jeszcze korygujesz +1 EV i wychodzi ok to.... zgadzam sie z Kuba1. wg mnie ok by było gdybyś zmierzył swiatło na sniegu i skorygował +1 czy +1,5.
ale może jakoś opacznie zrozumielismy Twojego posta.
Popieram aby czarne było czarne przy pomiarze punktowym (na czarnym) korekta na -2 EV w zależności oczywiście na ile ta czerń ma być czarna, ile ma zawierać szczegół ;)

--- Kolejny post ---


dyskusja dyskują, ale może jakieś konkretne przykłady tych kilku podanych przez każdego wariantów - może to by pomogło, ja osobiście nie mam czego pokazać może ktoś??
Jeśli jutro uda mi się wrócić z pracy na tyle wcześnie aby było jasno to coś pstryknę. Co prawda mój pies nie jest zbyt duży, ale czarny. Tak wygląda ;) zdjęcie było "spaprane" (zrobione zaparowanym obiektywem), ale w RAW-ie, więc udało się trochę poprawić.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img824/5471/img0640jo.jpg)

tlustyx
16-01-2013, 23:19
Jak obiecałem. Choć pogoda była do d..., było szaro i padał śnieg, a na dodatek moja psiunia nie chciała współpracować to pstryknąłem na szybko jakieś fotki.
Proszę tylko nie pisać, że nieostre, nieciekawe itp. Chciałem tylko pokazać, jak co niektórzy mylą się w tym ile trzeba skorygować punktowy pomiar światłomierza, mierząc na czarnym i białym. Zdjęcia obrabiam na niskiej jakości monitorze, więc dla kogoś mogą być troszkę za ciemne lub za jasne, jednak u mnie są OK, a przede wszystkim histogram IMHO jest taki jaki być powinien :)
Chciałem dać jedno prosto z puszki, jednak zapomniałem włączyć jpg (zawsze robię tylko w RAW). Więc jedno wywołane bez żadnej korekty, tylko wyostrzanie na 25 i export do jpg, drugie z lekką korektą.

Jako, że było pochmurno więc światło równomierne. Tryb M pomiar punktowy na śnieg i EV na +2 i 1/3 (czyli na drabince do +2 bo tyle jest max + jeden "ząbek" kółka). Ustawienie ostrości na psa i zdjęcie. Zdjęć można oczywiście robić więcej na jednym pomiarze, dopóki nie zmieni się światło, lub pies nie wejdzie pod drzewa itp. (gdy jest słonecznie jest trudniej).
Mierząc na śniegu można by spokojnie dać na +2,5 a może +2 i 2/3 (gdy ustawione jest co 1/3).
Na czarnym IMHO -2 jest dobrze, w programie może za bardzo rozjaśniłem, ale chciałem aby bardziej było widać oczy.

Bez poprawy w programie:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img542/8194/img0665i.jpg)

Z poprawą Exp +0,23; Fiil Light 22; Blacks 7.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img525/8500/img0665ax.jpg)

Drugie tryb Av pomiar punktowy na grzbiecie psa z korektą na -2EV
Bez poprawy:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img405/9734/img0667sy.jpg)

Z poprawą Fiil Light 11; Blacks 7.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img341/8229/img0667aj.jpg)

Kuba1
16-01-2013, 23:55
Jak obiecałem. Choć pogoda była do d..., było szaro i padał śnieg, a na dodatek moja psiunia nie chciała współpracować to pstryknąłem na szybko jakieś fotki. Szkoda, ze nie zrobiłeś jednego z pomiarem na psa i korektą +1,5~2EV ;)...

maciek12ss
17-01-2013, 00:52
U mnie w galerii 3 fotki zrobione czarnej suczce na śniegu dzisiaj w pochmurny dzień . pomiar punktowy na psiaka potem korekta w cr
http://www.canon-board.info/galerie-uzytkownikow-15/maciek12ss-pierwsze-fotki-z-lustra-85548/index5.html

rafalmarosz
17-01-2013, 23:39
proponuje blokada ekspozycji na śnieg i korekta lekko w +1 +1.5 i pstryk wogole na śniegu ekspozycje trzeba targać do góry bo automat szarzy tło bo jest za jasne

Wysłane z mojego GT-I9001 za pomocą Tapatalk

tlustyx
18-01-2013, 01:41
ekspozycji na śnieg i korekta lekko w +1 +1.5
Właśnie po to robiłem te zdjęcia powyżej, aby pokazać, że ustawiając na śnieg (pomiar punktowy lub centralny) trzeba korygować na około + 2,5 EV (jeśli chcemy mieć biały śnieg z zachowanymi szczegółami-jak wynika z systemu strefowego) a nie +1 czy +1,5
IMHO system strefowy (wystarczy uproszczony), mimo wielu lat od jego powstania nadal jest aktualny i przydatny.

Kwapiszon
18-01-2013, 20:34
Psa jeszcze nie mamy ale czarna kurtka pasuje do typu zagadnienia.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img820.imageshack.us/img820/1715/hilo.jpg)
400D + 50/1.8

jacek_73
18-01-2013, 23:21
może tak?



https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img156.imageshack.us/img156/9333/szrenica3i200o52f11zn2.jpg)

A psy gdzie?

Kwapiszon
18-01-2013, 23:23
Tu chodzi o psy ?

tlustyx
18-01-2013, 23:37
Tu chodzi o psy ?
Nie o psy, a o sposób w jaki wykonać poprawnie naświetlone zdjęcie czarnych psów na śniegu (ustawienia aparatu, korekcja wskazań światłomierza itp.)
Pokazywanie zdjęć bez opisu ustawień aparatu, czy też "ratowanych" w PS IMHO nic nie wnosi do tematu ;)

Kwapiszon
19-01-2013, 02:08
Nie o psy, a o sposób w jaki wykonać poprawnie naświetlone zdjęcie

To chyba oczywiste, że chodzi o czarne na białym. Co ci dadzą podane na gotowo ustawienia aparatu ? Bierzesz do ręki szarą kartę albo mierzysz śnieg i wprowadzasz korektę + 2ev i robisz fotę. W miarę własnego uznania dociągasz cienie przy wołaniu RAW-a i masz wynik. Na zdjęciach pokazałem, że z palcem w deee można uzyskać detal na czarnej kurtce w słońcu na śniegu, jak i we wnętrzu zacienionej kanciapy. Pierdylion wątków na CB o cebuli w bokechu, a mało kto potraci poprawnie ekspozycję ustawić w warunkach innych niż idealne (których to prawie nigdy nie ma). Najbardziej rozbawił mnie tekst znanego tu pisarza, że się nie da i trzeba jakieś tam hadeery robić. Mdleję :D Aaaa i jeszcze coś. Monitor trzeba skalibrować aby widzieć ile wyciagać.

tlustyx
19-01-2013, 12:52
To chyba oczywiste, że chodzi o czarne na białym. Co ci dadzą podane na gotowo ustawienia aparatu ? Bierzesz do ręki szarą kartę albo mierzysz śnieg i wprowadzasz korektę + 2ev i robisz fotę.
To co dla Ciebie jest tak oczywiste dla innych być nie musi. Co do ustawień to nie podaje nic gotowego, a tylko jak ustawić i jak skorygować pomiar.


Pierdylion wątków na CB o cebuli w bokechu, a mało kto potraci poprawnie ekspozycję ustawić w warunkach innych niż idealne
Izewa poprosiła o pomoc więc jeśli ktoś ma ochotę to pisze. Nie chodzi o to by pokazać, że "Ja" potrafię, ale o wskazówki pomocne w nauce.


Bierzesz do ręki szarą kartę albo mierzysz śnieg i wprowadzasz korektę + 2ev i robisz fotę.
+2EV mierząc na karcie, czy śniegu ?? Jaki pomiar? Takie "skróty myślowe" osobie która się dopiero uczy niewiele pomogą.


Na zdjęciach pokazałem, że z palcem w deee można uzyskać detal na czarnej kurtce w słońcu na śniegu... ...Monitor trzeba skalibrować aby widzieć ile wyciagać.
Bez urazy, ale z tą kalibracją to chyba masz trochę kłopot;), popatrz na histogram. Na tej kurtce (z wyjątkiem delikatnej obramówki) to czarny zaczyna się na poziomie 17 - do czerni jeszcze trochę brakuje.


Najbardziej rozbawił mnie tekst znanego tu pisarza, że się nie da i trzeba jakieś tam hadeery robić. Mdleję :D Aaaa i jeszcze coś. Monitor trzeba skalibrować aby widzieć ile wyciagać.
Proponuję przemyśleć sobie pewne rzeczy. Gdy rozpiętość tonalna sceny jest dużo wyższa od możliwości matrycy to życzę Ci powodzenia z tym wyciąganiem ;)

maciek12ss
19-01-2013, 13:27
Może w ogóle ktoś z bardziej doświadczonych fotografów napisał by jakiś tutorial jak takie zdjęcia robić . Myślę, ze w tedy zbędna była by taka dyskusja i pisanie wielu postów. Było by to na pewno pomocne dla wielu początkujących. Można np w dziale Szkoła fotografii Cb. Jeśli już coś takiego istnieje to przepraszam . Sam tez się nie podejmę bo jestem początkujący. To tylko taki mój mały pomysł.

tlustyx
19-01-2013, 14:14
Może w ogóle ktoś z bardziej doświadczonych fotografów napisał by jakiś tutorial jak takie zdjęcia robić .
Jak już Kwapiszon napisał w sieci jest tego mnóstwo m.in. link który podawałem "ustawienie ekspozycji ... " Tylko, że niektórzy nie czytają bo się im nie chce, lub nie wiedzą co czytać, gdy zdjęcia im nie wychodzą, wtedy piszą na forum "Jak ustawić" "Co zrobić" itp. choć tak naprawdę to powinni zacząć od podstaw fotografii. I choćbyś napisał 10 takich tutków to i tak pytania nadal będą ;)

izewa
19-01-2013, 14:46
Właśnie, to jest największy problem osób uczących się. Pytać czy nie pytać bo zawsze znajdzie się ktoś kto powie, że to banalne i że wystarczy znać podstawy. Może, ale wiele osób to podobnie jak ja hobbyści, którzy chcą robić lepsze zdjęcia i pytają dopiero jeśli coś im nie wychodzi. Ja wolę praktyczne porady w konkretnym przypadku, później je testuje, sprawdzam i oczywiście próbuję zrozumieć całe zagadnienie żeby jednak zadawać jak najmniej pytań w przyszlości.

Podsumowując propozycje i moje próby -
przełączyłam w RAW (faktycznie łatwiej ogarnąć biało-czarny problem),
zrobiłam pomiar światła punktowy,
ćwiczę korektę ekspozycji od +1 do +2 na śnieg (z tym mam największy problem bo często pomiar punktowy zamiast na śniegu ląduje na psie i wychodzi masakra a że preferuje psy w ruchu i mam jednak nawyk celowania w nie dla uzyskania ostrości to ciężko mi ogarnąć do tego jeszcze aby pomiar trafiał w śnieg. Jeszcze trudniej robi się gdy oba psy są w kadrze i tego śniegu w sumie nie zostaje za wiele i to zwykle nie tam gdzie łapie pomiar ),
zazwyczaj robię jednak na wysokim ISO (1000-1600) ponieważ psy są w ciągłym ruchu i ciężko o ostrość przy mniejszym (nie wiem czy to ma znaczenie, ale opisuję wszystko ),
próbuję i z filtrem polaryzacyjnym i bez, ale na razie w tym temacie nie widać na moich zdjęciach dużej różnicy będę ćwiczyć w kolejny słoneczny dzień pilnując aby mieć światło z boku,
lampa z korektą -1EV na razie spróbowałam tylko raz i niestety używając lampy wbudowanej bo akurat na spacerze zewnętrzna odmówiła współpracy, ale nawet przy wbudowanej widzę, że psy wychodzą trochę lepiej, ale śnieg nie bardzo (tu co prawda nie robiłam już korekty ekspozycji względem śniegu),
na razie zupełnie nie radzę sobie w trybie M :( i nie umiałam ustawić parametrów podanych przez jellyeater aby je sprawdzić u siebie, ale będę jeszcze próbować i wtedy się ustosunkuję i pokażę czy coś mi wyszło
pomiar punktowy i korekta ekspozycji od -1 do -2 na psy srawdza się nieźle na psach, ale śnieg to jak na razie u mnie biała plama...
i jeszcze robienie z palcem w dee jak napisał Kwapiszon, pomijając czerń, która u mnie na monitorze również ma lekko szary kolor to w wypadku kurtki to ujdzie ale jakbym miała takiego psa to już by mocno "drażniło" no i kwestia ruchu - przynajmniej ja mam takie zdanie, że jednak inaczej robi się obiekt stały a inaczej dwa biegające Asy...

Poniżej to co udało mi się zrobić, większość jednak z dnia kiedy było słońce.

korekta + (na śniegu), jeśli psy sały i udało mi się trafić pomiarem w śnieg to chyba całkiem nieźle (choć czasem śnieg mało naturalnie wygląda, ale psy dość dobrze), jednak przy biegnących i błędnym trafieniu to już chyba nic się z nich nie da zrobić... sorry, że wrzucam tak dużo, ale chciałam pokazać, że jest tu jednak duża przypadkowość... (psy biegają i mają gdzieś, że zmierzyłam światło mając słońce za placami a nie przed...można oczywiście czekać aż przypadkiem wejdą w odpowiednie miejsce, ale to chyba jeszcze trudniejsze niż podążać za nimi z nadzieją, że trafi się fajną sytuację w miarę dobrym miejscu)

1.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_29531-1.jpg
źródło (https://lh3.googleusercontent.com/-owqxIO5wXqA/UPqME_8RTsI/AAAAAAAAQiA/lQsAXGjrVNI/s640/IMG_2953-1.jpg)
2.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_30401-1.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/-dXDJXUWxUHk/UPqMJctKxQI/AAAAAAAAQiQ/YwySXyE9DyY/s640/IMG_3040-1.jpg)
3.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_30831-1.jpg
źródło (https://lh3.googleusercontent.com/-4FiSZaaFNxc/UPqMMYj30oI/AAAAAAAAQiY/xI1GiYx8vao/s640/IMG_3083-1.jpg)
4.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_31911-1.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/-hTBSCJa0MwU/UPqMMQDy8FI/AAAAAAAAQic/wOfnCZGTBx8/s640/IMG_3191-1.jpg)
5.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_32681-1.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/-ysowBHNWx7c/UPqMUZC663I/AAAAAAAAQio/dy0zIx009l8/s640/IMG_3268-1.jpg)
6.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_32731-1.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/--qoAi_fKRis/UPqMxVtKCJI/AAAAAAAAQi8/qvg_Qn7uxSk/s640/IMG_3273-1.jpg)
7.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_34651-1.jpg
źródło (https://lh5.googleusercontent.com/-7-VmwQqTCrE/UPqM6l0Iy9I/AAAAAAAAQjQ/yyxuR65Wizs/s640/IMG_3465-1.jpg)
8.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_40361-1.jpg
źródło (https://lh3.googleusercontent.com/-X60BFQ7jkso/UPqNVyN9kQI/AAAAAAAAQkQ/2_IP0RQML14/s640/IMG_4036-1.jpg)

korekta - (na psach)
9.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_35341-1.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/-CtRisAA4lkg/UPqM9Ca_yOI/AAAAAAAAQjg/nd_hfvtGJ90/s640/IMG_3534-1.jpg)
10.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_35921-1.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/-DDKfzc7bvuM/UPqNEFx7i_I/AAAAAAAAQj0/au8XlzI8t7g/s640/IMG_3592-1.jpg)

z lampą
11.
https://canon-board.info/imgimported/2013/01/IMG_41211-1.jpg
źródło (https://lh3.googleusercontent.com/-mVPusN1NrIg/UPqNbvg2cdI/AAAAAAAAQkY/JjP09NkVpjg/s640/IMG_4121-1.jpg)

jellyeater
19-01-2013, 15:36
Właśnie dlatego radziłem tryb M, żeby można było już potem tylko ostrość łapać, a nie ostrość i ekspozycję. :)

8 i 9 chyba poprawnie naświetlone. Tylko psy bym lekko jeszcze podciągnął.

Zdejmij polara i walcz. Jutro też mają być chmury. :) Tak będzie łatwiej. Bo ekspozycja taka sama w każdym kierunku. Poczytaj instrukcję i zapoznaj się z trybem M. :)

fotokor1
19-01-2013, 16:30
izewa twoje czarne psy na białym śniegu w ostatniej serii są zdecydowanie lepsze niż kolegi Kwapiszona ,,kurtka'' która ni jak się nie ma do czarnego chyba że mam źle skalibrowany monitor - więc odpowiadam pytać i jeszcze raz pytać a efekty swoich prób masz niezłe i mi też pomogły
pozdrawiam

tlustyx
19-01-2013, 16:52
na razie zupełnie nie radzę sobie w trybie M :( i nie umiałam ustawić parametrów ...

W tym trybie ustawiasz ręcznie przysłonę i migawkę patrząc na drabinkę światłomierza tak aby wskazywał odpowiednią pozycję. Weź pod uwagę, że zwłaszcza w pochmurny dzień natężenie światła jest podobne na całe łące (w tym przypadku) z wyjątkiem miejsc pod drzewami. Więc jeśli psy biegają po takim terenie to przełącz aparat na M pomiar punktowy lub skupiony i skieruj na śnieg w miejscu które uważasz za najjaśniejsze - będzie to całkiem białe z jeszcze widocznymi szczegółami. Kręć kółkiem nastaw tak aby wskazówka światłomierza doszła do +2 przekręć jeszcze o 1 lub 2 ząbki +1/3 lub +2/3. Iso czym mniejsze tym lepiej, ale tak aby nie wyszły zbyt długie czasy migawki bo będzie poruszone. Na takich ustawieniach fotografujesz dotąd do puki nie zmieni się oświetlenie, czyli ściemni się, psy wejdą między drzewa itp. wtedy musisz skorygować nastawy. Po ustawieniu zrób jedno zdjęcie testowe i popatrz na histogram ma dochodzić do prawej krawędzi tak aby aparat nie sygnalizował zbyt wielu przepaleń. Oczywiście RAW.
Możesz również analogicznie ustawić na czarnym psie z tym, że musi wtedy być -2EV

Aleximov
19-01-2013, 17:10
Witam,

Izewa, wypróbuj może poniższe sposoby i zobacz, który Ci najbardziej będzie pasował:

- tryb Av, ustawiona na stałe korekta +2EV (lub inna), pomiar światła punktowy, śledzisz obiekt (psa) ale co jakiś czas wciskasz przycisk '*' (AE lock) celując na śnieg obok niego (zostanie zapamiętany pomiar światła), szybko celujesz na psa i dociskasz spust do końca (tutaj przycisk '*' blokuje ekspozycję na kilka sekund, a spust włącza AF i robi zdjęcie)

- tryb M, środkowy palec na spuście migawki, drugi na kółku nastaw, na chwilę (1...2 sek) przed zrobieniem zdjęcia celujesz na śnieg obok niego, kółkiem ustawiasz/korygujesz na drabince w wizjerze +2EV, szybko celujesz na psa i dociskasz spust do końca

- tryb Av, ustawione wcześniej w F.Cn (funkcje indywidualne, "przycisk migawki/blokada AE/AF") tryb "AE/blokada AF" (standardowo jest odwrotnie: "AF/blokada AE"), ustawiona na stałe korekta +2EV (lub inna), pomiar światła punktowy, śledzisz obiekt (psa), na chwilę (1...2 sek) przed zrobieniem zdjęcia celujesz na śnieg obok niego i wciskasz migawkę do połowy (zostaje zapamiętany pomiar światła), szybko celujesz na psa i dociskasz spust do końca (ustawia AF i robi zdjęcie)

Pozdrawiam, Alex

EDIT: maciek12ss: "żeby ustawił ostrość trzeba wcisnąć "*" i dopiero spust do końca ale metoda jest faktycznie chyba najwygodniejsza"

Racja, zapomniałem, dzięki :)

maciek12ss
19-01-2013, 17:27
tryb Av, ustawione wcześniej w F.Cn (funkcje indywidualne, "przycisk migawki/blokada AE/AF") tryb "AE/blokada AF" (standardowo jest odwrotnie: "AF/blokada AE"), ustawiona na stałe korekta +2EV (lub inna), pomiar światła punktowy, śledzisz obiekt (psa), na chwilę (1...2 sek) przed zrobieniem zdjęcia celujesz na śnieg obok niego i wciskasz migawkę do połowy (zostaje zapamiętany pomiar światła), szybko celujesz na psa i dociskasz spust do końca (ustawia AF i robi zdjęcie)

żeby ustawił ostrość trzeba wcisnąć "*" i dopiero spust do końca ale metoda jest faktycznie chyba najwygodniejsza

izewa
19-01-2013, 20:44
dzięki, może jutro uda mi się poćwiczyć tryb M oraz sposoby Aleximova (z korektą :) ) ten w trybie AV, brzmi faktycznie dość "wygodnie" nawet dla laika ;)

jan pawlak
19-01-2013, 21:24
Nie bardzo rozumiem czemu nie robić łatwiej .

Przeważająca liczba aparatów umożliwia, przy jednym naciśnięciu spustu, wykonanie kilku szybko po sobie następujących zdjęć z różnym naświetleniem.
(sekwencja naświetlania AEB).

Wtedy wybranie do obróbki optymalnego jest dużą szansą na sukces.

jp

Aleximov
19-01-2013, 21:35
Witam,

Można spróbować trybu "bracketing AE", ale będzie problem z poruszającymi się pieskami - na "One shot" 1..2 mogą być nieostre, w trybie "Servo AF" też może nie zdążyć, no i z założenia dwa zdjęcia będą raczej źle naświetlone (no chyba, że piesek się nie ruszy i będziemy składać HDR...). Poza tym, moim zdaniem, lepiej poćwiczyć i się nauczyć robienia tego typu zdjęć (ciemny obiekt na jasnym tle) - na pewno się przyda :)

Pozdrawiam, Alex

tlustyx
19-01-2013, 21:46
Witam,
... Poza tym, moim zdaniem, lepiej poćwiczyć i się nauczyć robienia tego typu zdjęć (ciemny obiekt na jasnym tle) - na pewno się przyda :)

Pozdrawiam, Alex

Popieram jak najbardziej. "Trzaskanie" niezliczonej ilości zdjęć po to aby co trzecie było może poprawnie naświetlone w dobrym kierunku nie prowadzi.

k-9
19-01-2013, 22:06
Czarne na białym bądź jak kto woli białe na czarnym jest sporym problemem dla pomiaru światła i białe jest szare i czarne jest szare więc nie wiadomo o jaki "szary chodzi" ... dlatego w 99% zdjęcie wyjdzie nie tak jak zamierzałeś... I do tego biegające psy SPORE WYZWANIE
IMHO zawsze lepiej prześwietlić zdjęcie niż je nie doświetlić... W LR można jeszcze ocalić zdjęcie przesuwakiem Recovery i przepalanie znika (choć nie zawsze) Podczas dodania ekspozycji w LR powstaną szumy. Jeśli chcesz się bawić w aparacie a nie w komputerze może szary filtr byłby rozwiązaniem

jan pawlak
19-01-2013, 22:16
Popieram jak najbardziej. "Trzaskanie" niezliczonej ilości zdjęć po to aby co trzecie było może poprawnie naświetlone w dobrym kierunku nie prowadzi.

Tu akurat zgodzić się nie mogę.

Ustawienie +/-1 EV z np. 5 w serii, przy AI SERWO gwarantuje :
- ostre 5 zdjęć gdy podczas serii trzyma się psa w środku wizjera
- możliwość wyboru optymalnego
ORAZ
- możliwość szybkiej nauki jakie powinno być "właściwe" naświetlanie gdyby szkoda nam było kasy na kartę pamięci.

Nie żałowałbym jednak kasy na tą kartę.
Właściwe naświetlenia zależy od tylu czynników, (pora dnia, kierunek padania słońca, położenie aparatu, ...)
że trzeba mieć mnóstwo doświadczenia aby być pewnym że TO zdjęcie które właśnie zrobiliśmy jest "optymalnie" naświetlone.
Info z histogramu i podgląd na ekraniku są mało przydatne w tej sytuacji.

jp

tlustyx
19-01-2013, 23:12
Tu akurat zgodzić się nie mogę.

Ustawienie +/-1 EV z np. 5 w serii, przy AI SERWO gwarantuje :
- ostre 5 zdjęć gdy podczas serii trzyma się psa w środku wizjera
- możliwość wyboru optymalnego
ORAZ
- możliwość szybkiej nauki jakie powinno być "właściwe" naświetlanie gdyby szkoda nam było kasy na kartę pamięci.
Każdy ma prawo wyboru i własną koncepcje nauki.


że trzeba mieć mnóstwo doświadczenia aby być pewnym że TO zdjęcie które właśnie zrobiliśmy jest "optymalnie" naświetlone.
Izewa się uczy i z czasem zdobędzie doświadczenie. To nie wyjazd w "dalekie kraje" z miejscami, których już nigdy więcej nie odwiedzimy i mamy tylko jedną szansę na to optymalne zdjęcie.
Z psami na spacery chodzi się codziennie. Spójrz na zdjęcia jakie postępy już zrobiła. Ciągłe zmiany ustawień i konieczność myślenia bardzo pozytywnie wpływają na szybkie postępy w nauce.


Info z histogramu i podgląd na ekraniku są mało przydatne w tej sytuacji.
A niby dlaczego?

jellyeater
20-01-2013, 07:09
Puzonik.

jan pawlak
20-01-2013, 08:49
Każdy ma prawo wyboru i własną koncepcje nauki.


Izewa się uczy i z czasem zdobędzie doświadczenie. To nie wyjazd w "dalekie kraje" z miejscami, których już nigdy więcej nie odwiedzimy i mamy tylko jedną szansę na to optymalne zdjęcie.
Z psami na spacery chodzi się codziennie. Spójrz na zdjęcia jakie postępy już zrobiła. Ciągłe zmiany ustawień i konieczność myślenia bardzo pozytywnie wpływają na szybkie postępy w nauce.

A niby dlaczego?


Histogram na ekranie aparatu pokazuje rozkład jpg_owy, 8 bitowy, podczas gdy współczesne matryce/pliki RAW rejestruje znacznie szerzej i w 14 bitach.
To że na histogramie "wychodzi poza osie" nie oznacza że tego nie ma w pliku RAW i w postprocesie nie można tego pokazać.
Ale patrząc na "prawidłowy" histogram jesteśmy jedynie w stanie domyślać się jak wygląda rozkład "poza osiami" i co będzie/jest zarejestrowane w pliku a co już nie.

Pokazanie wprost czarnego psa na oświetlonym słońcem śniegu tak że widać że pies ma sierść a śnieg fakturę jest nadal poza możliwościami zarówno
monitorów, drukarek jak i przede wszystkim ludzkiego oka.

Pozostaje jedynie postprocesing w którym z owych nadmiarowych bitów (jeśli obraz został prawidłowo naświetlony) wyciągniecie szczegółów z cieni i z jasnych części (tego co było poza histogramem)
spłaszczając dynamikę tak, że mieści się w możliwościach prezentacji.

jp

jellyeater
20-01-2013, 10:17
Histogram na ekranie aparatu pokazuje rozkład jpg_owy, 8 bitowy, podczas gdy współczesne matryce/pliki RAW rejestruje znacznie szerzej i w 14 bitach.
To że na histogramie "wychodzi poza osie" nie oznacza że tego nie ma w pliku RAW i w postprocesie nie można tego pokazać.
Niestety łatwiej odzyskać coś z lewej z szumami niż z prawej. Jak miga to zazwyczaj już postproces nie pomaga. Dobić do prawej i ewentualny postproces pomoże jakby był jakiś kawałek jeszcze trochę jaśniejszy.

Śnieg nie pada, chmury są tryb M i do dzieła! Na słońce przyjdzie czas. :) Najpierw zrób poprawne zdjęcia w takich warunkach.

Pomysł z tym mierzeniem ekspozycji przed psem, blokowaniem i kadrowaniem jest całkiem dobry. Gdyby mieć tylko nie psa, a powiedzmy czarnego żółwia. Może by się człowiek wyrobił. Stąd był puzonik. W ogóle to temat robi się jałowy.

jan pawlak
20-01-2013, 11:24
Niestety łatwiej odzyskać coś z lewej z szumami niż z prawej. Jak miga to zazwyczaj już postproces nie pomaga. Dobić do prawej i ewentualny postproces pomoże jakby był jakiś kawałek jeszcze trochę jaśniejszy

To jest wiedza historyczna.
Sam byłem zaskoczony jak dużo można odzyskać z "wypalonej" części histogramu z RAW 5D3

jp

mkkaczy
20-01-2013, 12:49
To jest wiedza historyczna.
Sam byłem zaskoczony jak dużo można odzyskać z "wypalonej" części histogramu z RAW 5D3

jp
Mam podobnie, zwłaszcza z 7d i zwierzętami.

Kwapiszon
20-01-2013, 15:15
Właśnie, to jest największy problem osób uczących się. Pytać czy nie pytać bo zawsze znajdzie się ktoś kto powie, że to banalne i że wystarczy znać podstawy.

Przepraszam początkującą. Mój tekst nie był skierowany do Ciebie, a do ludzi którzy tu siedzą i toczą dyskusje o niczym. Wprost to z mojego tekstu nie wynika. Postaram się więc pomóc. Matryca w puszce cyfrowej ma taką charakterystykę, że aby nie tracić informacji przy fotografowaniu nie można doprowadzić do przepalenia motywu. Przetwornik wejdzie w nasycenie i klops na całej linii. W tej sytuacji przy fotografii na śniegu musimy przede wszystkim pilnować śniegu. Nie może być przepalony, bo to błąd techniczny i śnieg wygląda jak plastik. Na światłomierz też nie możemy się zdać całkowicie, bo nam śnieg zafałszuje pomiar i wyjdzie szary, dodatkowo pogorszy sytuację w cieniach. Na szczęście za ekspozycję odpowiada fotograf, a nie prymitywny światłomierz. Proponuję następującą metodę: Ustawiamy światłomierz na pomiar punktowy. Mierzymy śnieg w jego najjaśniejszym miejscu, zapamiętujemy pomiar. Wprowadzamy korektę, +2ev, czyli prześwietlamy o 2 dziury. Robimy zdjęcie psa na śniegu. Dla zebrania doświadczeń proponuję pobawić się też z innymi korektami na + .Pomoże to wyczuć rzeczywiste możliwości matrycy i charakterystykę światłomierza w konkretnym aparacie. Robimy oczywiście RAW-y. W domu odpalamy wołarkę rawów i suwamy suwaczkami korygując światła i cienie w/g własnego uznania. Proponowaną metodę pomiaru zaczerpnąłem 30 lat temu z książki p. A. Mroczka "O fotografowaniu". Książka nie straciła na aktualności. To były czasy gdy książki się czytało, a nawet zdobywało, ale to już inna historia :)

--- Kolejny post ---


Bez urazy, ale z tą kalibracją to chyba masz trochę kłopot, popatrz na histogram. Na tej kurtce (z wyjątkiem delikatnej obramówki) to czarny zaczyna się na poziomie 17 - do czerni jeszcze trochę brakuje.

Kurtka nie jest idealnie czarna i jest na zdjęciu ustawiana w/g mojego uznania.

--- Kolejny post ---


To jest wiedza historyczna.

Pilnowanie świateł to podstawa w fotografii. Wyciąganie świateł z nasyconego przetwornika to dramatyczna naprawa własnych błędów lub brutalny kompromis, którego unikam jak ognia.

--- Kolejny post ---


Przeważająca liczba aparatów umożliwia, przy jednym naciśnięciu spustu, wykonanie kilku szybko po sobie następujących zdjęć z różnym naświetleniem.

To jest bardzo zła metoda. Fotografujący nie rozumie co robi, liczy na to, że się uda.

jan pawlak
20-01-2013, 15:25
To jest wiedza historyczna. Pilnowanie świateł to podstawa w fotografii. Wyciąganie świateł z nasyconego przetwornika to dramatyczna naprawa własnych błędów lub brutalny kompromis, którego unikam jak ognia.

Nie kwestionuję pilnowania światła.
Ale próbowałeś ostatnio z np. 5D3 albo 7D patrzeć co można wyciągnąć a plików RAW z prawej strony histogramu ?
Kiedyś, przed każdym automobilem w Anglii biegł posłaniec z latarnią :)

jp

Kwapiszon
20-01-2013, 15:35
Ale próbowałeś ostatnio z np. 5D3 albo 7D patrzeć co można wyciągnąć a plików RAW z prawej strony histogramu ?

Nawet nie mam zamiaru.

--- Kolejny post ---


Kiedyś, przed każdym automobilem w Anglii biegł posłaniec z latarnią

A co to ma wspólnego z tematem ? Wyciąganie przepalonych świateł, to proces odtwarzania przepalonych kanałów na podstawie informacji z jeszcze nieprzepalonej okolicy. To jest leczenie syfa pudrem. Nie ma możliwości wyciągnięcia rzeczywistej informacji z nasyconego przetwornika.

jan pawlak
20-01-2013, 16:06
Nawet nie mam zamiaru.

--- Kolejny post ---

A co to ma wspólnego z tematem ? Wyciąganie przepalonych świateł, to proces odtwarzania przepalonych kanałów na podstawie informacji z jeszcze nieprzepalonej okolicy. To jest leczenie syfa pudrem. Nie ma możliwości wyciągnięcia rzeczywistej informacji z nasyconego przetwornika.

Nie chcesz więc sprawdzić jak działają nowe przetworniki i po prostu wiesz swoje, po prostu jak epigon.
Wolno Ci.

jp

Kwapiszon
20-01-2013, 16:10
Widzisz Kolego, rzecz w tym, że ja rozumiem jak to działa.

jan pawlak
20-01-2013, 16:21
Widzisz Kolego, rzecz w tym, że ja rozumiem jak to działa.

I oto właśnie chodzi, kiedyś byli tacy co rozumieli, że przed automobilem musi biec posłaniec z latarnią bo inaczej to katastrofy.

Byli tacy też co rozumieli że nic co cięższe od powierza nie może latać.
Na szczęście byli też nierozgarnięci i nie douczeni którzy tego nie rozumieli ....i mamy samoloty

jp

Kwapiszon
20-01-2013, 16:23
Nie chcę być złośliwy, ale Kolega to chyba niczego na miarę samolotu nie wymyśli.

jellyeater
20-01-2013, 17:27
Ona nie ma 5d mk III. Kupowanie takiego aparatu do zdjęć psów byłoby wielkim oddaniem fotografii. :) Lepiej od razu dobrze naświetlić niż ratować...

Ale miło, że w tak banalnym temacie, padło sporo bzdur (w tym i moje o zbyt małej korekcie na plus), trochę niedomówień i jeszcze zdążyliście się pokłócić.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://cdn.uproxx.com/wp-content/uploads/2012/01/citizen-kane-bravo-clap-applause3.gif)

jan pawlak
21-01-2013, 05:24
Nie widzę żadnej kłótni.

Obaj zgadzamy się, że trzeba pilnować świateł
Ja : jestem zaskoczony, jak dużo teraz da się wyciągnąć z nowych matryc przy zapisie RAW
Kolega : ....to dramatyczna naprawa własnych błędów lub brutalny kompromis
Ja : proponuję więc by sprawdził
Kolega : nawet nie mam zamiaru..... bo ja rozumiem jak to działa

jp

czornyj
21-01-2013, 09:10
Przy tak niewielkiej rozpiętości tonalnej sceny nie ma sensu doktoryzować się z pomiarów, ETTRów, dark current noisów i narzekać na nieliniowy histogram.

Robić w RAW. Cienie otworzyć suwaczkiem:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (https://dl.dropbox.com/u/19059944/gawrn2.jpg)

Można też zastosować prastarą metodę w PS - skopiować warstwę tła, inwersja (ctrl+I), zmiana trybu mieszania warstwy na overlay (nakładka), maseczka na ciemny kształt, ew. zduplikować warstwę:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (https://dl.dropbox.com/u/19059944/gawrn.jpg)

Merde
21-01-2013, 23:31
I oto właśnie chodzi, kiedyś byli tacy co rozumieli, że przed automobilem musi biec posłaniec z latarnią bo inaczej to katastrofy.

Histogram faktycznie wyświetlany jest dla zaszytego w rawie jpega, a ten wołany jest w puszce przy użyciu odpowiedniej krzywej (zgodnie z użytym picture style).
Żeby zobaczyć czy faktycznie mamy przepały (a nie "zebrę" wynikającą z podbicia jasności na krzywej) wystarczy użyć np. CineStyle.
Jeśli z takim picture style będzie migać, to nawet 5D MkIV ci nie pomoże...

jan pawlak
22-01-2013, 02:57
To wtedy już jesteśmy blisko końca możliwości, ... ale być może jeszcze nie na końcu, .... nawet przy 5D3.:???:

Teraz pomóc nam może to co kolega opisał :
Wyciąganie przepalonych świateł, to proces odtwarzania przepalonych kanałów na podstawie informacji z jeszcze nieprzepalonej okolicy. To jest leczenie syfa pudrem. Nie ma możliwości wyciągnięcia rzeczywistej informacji z nasyconego przetwornika, ....rzecz w tym, że ja rozumiem jak to działa.

Z tym rozumieniem to chyba nie do końca jest tak.
Interpolacja informacji, ów proces odtwarzania informacji na podstawie informacji z okolicy, jest kluczowym procesem w każdym współczesnym aparacie cyfrowym.

Nie wiem jak się ów kolega powinien czuć, gdy np. patrzy na niebo na swoim zdjęciu, przy prawidłowym histogramie. Tam rzeczywista informacja zawarta jest jedynie na 1/4 powierzchni a całe 75% jest jedynie odtwarzane z tych 25 pozostałych procentów powierzchni.

Na ekraniku aparatu histogram jasności "kończy się" gdy którykolwiek z kanałów ma wartość 255.
A proces interpolacji Bayera jest bardzo efektywny.
No ale rzeczywiście, jeśli na "większej" okolicy pikseli które są "poza histogramem" jest R(255),B(255), G(255) to już nic się zrobić nie da.:shock:

jp

KGR
22-01-2013, 08:41
Też kiedyś wyszedłem ze swoim pieskiem na śnieg:


https://canon-board.info/imgimported/2013/01/124178-1.jpg
źródło (http://foto.moon.pl/zdjecia_d/124178.jpg)

Lekkie słońce, stary 5D2 (jan pawlak, pozdrawiam :) ), pomiar na psa +1EV, lekka obróbka w LR

jan pawlak
22-01-2013, 09:27
Mam 2 psy, nie czarne (owczarki niemieckie), są domownikami.
Jest więc na co popatrzeć jak wypadają na świeży śnieg.
Miałem 5D, i 5D2, dopiero niedawno przesiadłem się na 5D3.
Mam kolegów którzy "zdzierają ze mnie" wypróbowany sprzęt.

Jeśli oryginał Twojego zdjęcia był w RAW to można by chyba spróbować czy nie da się jeszcze trochę więcej wyciągnąć szczegółów.
To co w jpg przy zapisie musi już mieć wartość 255 (a więc nasycenie) to w RAW w (5D2, 5D3, 7D, ...) niekoniecznie jest już 16383.

jp

izewa
30-01-2013, 00:33
Ćwiczę :) Zaczęłam od tego co zrozumiałam od razu, resztę najpierw muszę zgłębić, ale planuję próbować Waszych rad i tych dotyczacych ustawień aparatu i tych odnośnie programów do późniejszej obróbki. Nie będę już wrzucać kolejnych zdjęć bo to chyba nie miejsce na to, ale z Waszą pomocą z każdym dniem idzie mi lepiej, dlatego chciałam zakończyć ten wątek taką myślą, że pomimo tego iż kilka osób może odrobinę się pokłóciło i jak to zwykle bywa jest dość dużo pomysłów co zrobić jak i krytyki, że tak właśnie nie powinno się robić :) ale ja, osoba najbardziej zainteresowana, zostałam pouczona i moje psy na śniegu nie wyglądają już tak blado jak wcześniej :) Jeszcze raz więc dziękuję WSZYSTKIM (szczególnie tym którzy radzili bez złośliwości :) )

Simon
15-03-2013, 22:36
A ja tam zawsze jak dobrze zmierzę światło na śniegu to wychodzi.
Na przykład tak.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.golden-vasco.pl/images/stories/arville_vasco_31stycznia2010.jpg)

Może być?

RHJG
15-03-2013, 22:46
Oczywiście,że może być.Tylko co zrobiłeś,że tak karnie siedzą?-śliczne pieski.

romked
16-03-2013, 02:39
Z prawdziwą przyjemnością przeglądam ten wątek - bliski memu sercu, też mam czarne psy, a nawet białe i brązowe jednocześnie.
Zawarto w tym wątku dużo dobrych rad, często istotnie przydatnych, czasem pomimo dobrej teorii, zupełnie nie sprawdzają się w praktyce. Każde warunki atmosferyczne, od słońca w pełni, poprzez zachmurzenie i wreszcie opady śniegu wymagają za każdym razem innego podejścia i pewnych korekt. Zasadą w moim podejściu jest tryb manual. Zaczynam od 2-3 fotek głowy psa i zerkam na histogram. Tak ustawiam ekspozycję aby mieściła się w całości na histogramie. Czasem się nie mieści, wtedy można zaryzykować lekkie prześwietlenie i ratować światła w LR. Najnowsze wersje bardzo to ułatwiają. Problemem jest sierść. Ma ona zupełnie inny stopień pochłaniania światła niż np. pióra ptaków. W czerniach zawsze jest szum barwny, miałem to począwszy od 300D, a skończywszy na 5Dmk3. Usunięcie go bardzo trudne, przy jednoczesnym zachowaniu detali w bieli i czerni sierści (aby nie wpadała w nadmierną szarość). Kolejnym problemem jest niezwykła ruchliwość psowatych. Wysokie ISO, krótki czas i w miarę duży otwór przysłony zapewniają sporą ilość zdjęć trafionych w odpowiednim momencie biegu. Przydało by się 10-12 klatek na sekundę.
wcześniej w innym wątku na forum wstawiłem link do RAWów z psami. RAWy akurat nie na śniegu ale doskonale obrazują problem tego typu fotografii. Zachęcam do pobrania i poeksperymentowania z problemem. Są tam też moje wersje wywołane z tych plików. Chętnie od bardziej doświadczonych nauczę się czegoś nowego w kwestii "wyciśnięcia ostatnich soków" z zamieszczonych zdjęć, a jeszcze chętniej zobaczę jak to zrobią inni. Tu link:
https://www.dropbox.com/sh/01g4mplf59n1fms/j_goKzSNRr

Kilka zimowych fotek.

https://canon-board.info/imgimported/2013/03/756_1330886848-1.jpg
źródło (http://szwajcary.com/obrazky/756_1330886848.jpg)


https://canon-board.info/imgimported/2013/03/756_1330805582-1.jpg
źródło (http://szwajcary.com/obrazky/756_1330805582.jpg)


https://canon-board.info/imgimported/2013/03/756_1330805451-1.jpg
źródło (http://szwajcary.com/obrazky/756_1330805451.jpg)

Jeśli ktoś ma ochotę zapraszam do psiego forum gdzie sporo fotek czarno-brązowo-białych psów na śniegu, w wodzie i gdzie tylko się da.

Portal Wielbicieli Szwajcarskich Psów Pasterskich • Zobacz wątek - Canis Magnus w obiektywie (http://www.szwajcary.com/viewtopic.php?f=28&t=7746&start=80)

Simon
17-03-2013, 18:31
To jeszcze moje czarnuchy na śniegu i to w słońcu z dzisiaj. Da się? Ano da się! Oczywiście tylko na manualu.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/67377_473245192748297_638898213_n.jpg)

jacek_73
17-03-2013, 19:21
Da się? Ano da się!

A ktoś twierdził że się nie da?

:D

Simon
18-03-2013, 00:17
A ktoś twierdził że się nie da?

:D

Oj no, źle się może wyraziłem :)
Bo to oczywiste, że wszystko się da :D

romked
18-03-2013, 00:20
Może najlepsi zawsze dają radę, ja miewam wątpliwości. :oops:
Zwłaszcza podczas zdjęć w czasie opadów śniegu. W formacie internetowym jest niby OK. Jednak pełny rozmiar często mnie nie zadowala. Przykładem poniższe fotki.
W dużym powiększeniu czerń nie jest tak czarna jak być powinna, a nadmierne wyciągnięcie bieli na pysku wygląda już nienaturalnie, wręcz karykaturalnie.
W wolnej chwili siądę do tych RAWów jeszcze raz, pierwsze podejście było chyba zbyt emocjonalne. Pierwsze fotki nowym korpusem i bardziej koncentrowałem się na systemie AF niż pozostałych aspektach
pracy aparatu.


https://canon-board.info/imgimported/2013/03/KC9A0195_zps8b5df0d1-1.jpg
źródło (http://i1294.photobucket.com/albums/b602/romked/KC9A0195_zps8b5df0d1.jpg)


https://canon-board.info/imgimported/2013/03/KC9A0192_zpsda514c12-1.jpg
źródło (http://i1294.photobucket.com/albums/b602/romked/KC9A0192_zpsda514c12.jpg)

Simon
18-03-2013, 15:29
Jakoś tak nie wiem...
O ile sam pies wygląda całkiem poprawnie o tyle cała reszta, śnieg koszmarnie :(
Jakby jakaś winieta, jakby jakieś prześwietlenie na środku...
Szaro, buro, jakoś sztucznie.
To oczywiście tylko moje zdanie :)

romked
18-03-2013, 15:45
Dzień był ponury i szary z opadami śniegu. :sad: Wczoraj tą wersję robiłem na laptopie i na normalnym monitorze widzę niedostatki, o których piszesz. Za bardzo ściemniłem śnieg, choć wydawał się wczoraj w miarę normalny.
Jak wspomniałem siądę do tych RAWów jeszcze raz i podejmę wyzwanie doprowadzenia śniegu do normalności.
Ściągnij na dysk oryginalny plik i poeksperymentuj. Wynik podeślij na mój mail.
https://www.dropbox.com/sh/01g4mplf59n1fms/j_goKzSNRr
Właśnie otwieram Twoje czarne psiaki w LR.:)

romked
18-03-2013, 19:15
Wprowadziłem kilka poprawek. Winieta, to niewłączenie profilu obiektywu, czyli coś naturalnego. Śnieg istotnie nieco za szary. Rozjaśnienie w moim wydaniu nieuchronnie prowadzi do zaniku jego faktury. Zrobiłem co mogłem.:oops:
Czas na Ciebie.:) Mam nadzieję, że poprawisz moje niedociągnięcia i wstawisz fotkę, z której będę mógł czerpać natchnienie do dalszej pracy. RAW dostępny w linku powyżej.:)

Zachęcam też innych kolegów. Pobrań plików było dużo,a jakoś nikt nic nie wstawił ze swoją wersją zimowych psów.


https://canon-board.info/imgimported/2013/03/KC9A01922_zps102e15dd-1.jpg
źródło (http://i1294.photobucket.com/albums/b602/romked/KC9A0192-2_zps102e15dd.jpg)


https://canon-board.info/imgimported/2013/03/KC9A01952_zpsfba9659b-1.jpg
źródło (http://i1294.photobucket.com/albums/b602/romked/KC9A0195-2_zpsfba9659b.jpg)