PDA

Zobacz pełną wersję : 1100D i duży FF na wszystkich szkłach

fragile_7
28-11-2012, 01:17
Witam!
Od kilku miesięcy jestem właścicielem amatorskiego Canona 1100D, na którego przesiadłem się po kilku latach robienia zdjęć kompaktem A610.

Moim pierwszym obiektywem był kit, który zaskoczył mnie bardzo pozytywnie przyzwoitą ostrością (może trafiłem udaną sztukę) oraz stabilizacją. Ostatnio jednak skusiło mnie aby pobawić się "stałkami". Kupiłem używane 50/1.8, które przy przesiadce z kita zachwyciło mnie światłem oraz możliwościami komponowania GO. Zabawy z 50/1.8 przyniosły również pierwsze wątpliwości dotyczące prawidłowego działania AF - chodziło o to, że przy przesłonie poniżej 2.8 część zdjęć zdradzała objawy FF. Nawet biorąc poprawkę na luzy mechanizmu w plastykowej 50/1.8, którym można by tłumaczyć rozrzut AF, dało się dostrzec że zdecydowana większość chybień to FF, BF praktycznie nie występował. Im mniejsza przesłona tym większy odsetek zdjęć szedł do kosza, co mnie coraz bardziej irytowało. Tym bardziej, że ten sam obiektyw założony na 40D i 600D u znajomych nie wykazywał takich odchyleń.
Co więcej, podobną asymetrię w kierunku FF zauważyłem robiąc testy na "kicie", gdzie wcześniej FF był trudny do zauważania ze względu na marne światło i co za tym idzie dużą GO (powyżej przesłony 3.5 w większości przypadków AF mieści się w GO). Ten sam rezultat dały również testy na C24-85

W związku z tym, że body było jeszcze na gwarancji, zaniosłem je na Żytnią do kalibracji AF. Kalibracja AF do wzorca została wykonana, ale nie przyniosła żadnej zmiany.
Wybrałem się na Żytnią raz jeszcze. Dyskusja podjęta z serwisantem i argumentacja, że moim zdaniem problem leży po stronie body została niestety zignorowana. Serwisant tłumaczył, że kalibracji AF do wzorca dokonuje się wg procedury producenta, bez udziału obiektywu, a kalibracja nie niesie ze sobą żadnej regulacji/ingerencji w mechanikę aparatu.