PDA

Zobacz pełną wersję : Umowa o dzieło



wiktor2323
21-11-2012, 22:24
Witam serdecznie.
Mam pytanie dotyczące rozliczania się z US na podstawie umowy o dzieło.
Jestem studentem i będę wykonywał zlecenie fotograficzne dla swojej uczelni.
Po wykonaniu całego zlecenia, przekazaniu materiału i odebraniu gotówki mam się udać do swojego Us zarejestrować umowę czy jak?
Szczerze jestem laikiem w tych sprawach a nie chciałbym jakichś niedociągnięć.
Powie ktoś co trzeba dokładnie wykonać, żeby dopelnić obywatelski obowiązek? :mrgreen:

jellyeater
22-11-2012, 10:33
Umowę podpisujesz wcześniej. A potem zleceniodawca Cię rozlicza i jeszcze na dodatek przysyła PIT. Za przekazanie praw autorskich masz 50% kosztów uzyskania przychodu. Na uczelni pewnie wiedzą jak to załatwić.

markoz
22-11-2012, 12:07
Jak napisał jellyeater: podpisujesz umowę.
Wykonujesz dzieło. Po jego wykonaniu formalnie Ty wystawiasz rachunek do wykonanego dzieła, ale często rachunek jest załącznikiem do szablonu umowy. W takim wypadku tylko podpisujesz rachunek i przedstawiasz go uczelni.
Jeśli dzieło ma znamiona utworu - cechy indywidualne (temat nie jest łatwy i jednoznaczny, ale jeśli nie dokumentujesz słupów wysokiego napięcia, a w Twojej pracy jest to coś co powoduje, że jest w jakimś stopniu wyjątkowa) to masz prawo do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów (korzystanie bądź przekazanie praw autorskich), w przeciwnym przypadku 20%. Uczelnia ma obowiązek pobrać od Ciebie oświadczenie czy posługujesz się w rozliczeniach z US Peselem czy NIPem. W skrócie: jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej, nie jesteś płatnikiem VAT bądź ZUS/NFZ - używasz Pesel.
Przykład: umówiona kwota brutto: 1000zł, koszty uzyskania przychodów: 500zł, zaliczka na podatek (1000-500)*18%=90zł, do wypłaty na rękę: 910zł. Zaliczke na podatek przekazuje do US uczelnia. Ty otrzymujesz do końca lutego 2013 PIT11. Kwoty z PIT11 uwzględniasz w swoim rozliczeniu rocznym PIT37/PIT36.