PDA

Zobacz pełną wersję : Ostrzenie centralnym + przekadrowywanie



wiktor2323
08-11-2012, 23:26
Witam Was.
Czy moglibyście podzielić się jakimiś wskazówkami na temat ostrzenia centralnym i przekadrowywania? :)
Wcześniej fotografowałem 50D i tam boczne w porównaniu do tych z 5D były mega. Tutaj niestety losowość na dużych przysłonach zmusza to używania centralnego. O ile w wypadku np 85 przesunięcie płaszczyzny jest, ale tak małe że pomijalne przy oglądaniu zdjęć na papierze o tyle przy np 28/1.8 czy 50/1.4 już to czasami widać.
Proszę o jakieś porady, bo wiem, że większość ślubniaków daje rade nawet i na 1.2;)
Z góry dziękuje.

placykumaster
09-11-2012, 00:02
Jest kilka szkół, jedni to robią inni mają po prostu sprawny AV i korzystają z bocznych punktów.

downunder
09-11-2012, 00:15
Witam Was.
Czy moglibyście podzielić się jakimiś wskazówkami na temat ostrzenia centralnym i przekadrowywania? :)
Wcześniej fotografowałem 50D i tam boczne w porównaniu do tych z 5D były mega. Tutaj niestety losowość na dużych przysłonach zmusza to używania centralnego. O ile w wypadku np 85 przesunięcie płaszczyzny jest, ale tak małe że pomijalne przy oglądaniu zdjęć na papierze o tyle przy np 28/1.8 czy 50/1.4 już to czasami widać.
Proszę o jakieś porady, bo wiem, że większość ślubniaków daje rade nawet i na 1.2;)
Z góry dziękuje.
Przekadrowanie zawsze musi być świadome.
Czyli przy bardzo małym GO szczególnie trzeba dbać by nie zmieniać odległości od obiektu, na który wyostrzyliśmy. :)

wiktor2323
09-11-2012, 00:19
Przekadrowanie zawsze musi być świadome.
Czyli przy bardzo małym GO szczególnie trzeba dbać by nie zmieniać odległości od obiektu, na który wyostrzyliśmy. :)

Oczywiście zdaje sobie z tego sprawę, w takim wypadku należałoby opuszczać aparat, żeby nie zmieniać płaszczyzny- jednak wątpię że fotografowie kucają przed każdym ujęciem.
No nic, poczekam, może ktoś ma jakiś przepis, a jak nie to mam czas do stycznia na trenowanie ;)

BartasPL
09-11-2012, 01:55
Ze szkłami 2.8 i ciemniejszymi nie będziesz miał problemu. Dopiero z jasnym szerokim kątem typu 28mm f/1.8 zaczynają się schody. Jak zrobisz centralnym, a główny motyw masz przy krawędzi to płaszczyzna ostrości przy przekadrowaniu może tak bardzo się przesunąć, że nie obejmie celu. Wtedy lepiej ustawić boczny punkt i wyostrzyć ręcznie na wciśniętym do połowie spuście migawki. Aparat sam potwierdzi ostrość, czasem jest to dokładniejsze niż AF. Dobrze jest nauczyć się szybkiego zmieniania punktu ostrości joystickiem gdzie kliknięciem wracasz do środkowego punktu. Ta metoda wydaje się lepsza niż zmiana pokrętłem, którą stosowałem długo. Do tego powtarzanie ujęć...niestety.

wiktor2323
09-11-2012, 01:58
Bartas niestety u mnie szkła 2.8 nie zobaczysz. Co do zmiany punktow joyem to taka metode stosuje od dawna. No nic, dzięki puki co. będę ćwiczył i może coś z tego wyjdzie :)

rysib
09-11-2012, 10:48
Jeśli masz czas, przekop się przez wątek (http://www.canon-board.info/canon-dslr-19/canon-5d-af-kompendium-55209/) o AF pierwszej piątki (choć głowy nie dam, że to tam). Był gdzieś wpis z dokładną instrukcją jak to robić. Pamiętam że inni sprawdzili tą metodę i byli zadowoleni ze skutków.

wiktor2323
09-11-2012, 12:48
Jeśli masz czas, przekop się przez wątek (http://www.canon-board.info/canon-dslr-19/canon-5d-af-kompendium-55209/) o AF pierwszej piątki (choć głowy nie dam, że to tam). Był gdzieś wpis z dokładną instrukcją jak to robić. Pamiętam że inni sprawdzili tą metodę i byli zadowoleni ze skutków.
Masz racje! Przypomniałeś mi, że dawno temu coś takiego czytałem ale nie pamiętałem gdzie! Dzięki :)

dinderi
09-11-2012, 13:00
Przekadrowanie zawsze musi być świadome.
Czyli przy bardzo małym GO szczególnie trzeba dbać by nie zmieniać odległości od obiektu, na który wyostrzyliśmy. :)Oczywiście, że przekadrowanie musi być ze zmianą odległości od obiektu. Jak się odległość nie zmieni, to mamy szansę, że obiekt na który ostrzyliśmy będzie ostry, TYLKO przy odpowiednio dużej GO.
Głębia ostrości jest płaszczyzną, zawsze prostopadłą do osi obiektywu. Więc jeśli ostrzymy np. na oczy, to przy przekadrowaniu płaszczyzna ostrości i punkt ostrości będzie nam wędrował po mniej więcej okręgu. Więc, jeśli ostrzymy na oczy i potem opuszczamy aparat na wysokość biustu, nie zmieniamy przy tym naszej doległosci od przedmiotu, płaszczyzna ostrości znajdzie się za oczami, na które ostrzyliśmy. W tym przypadku, jeśli mamy bardzo niedużą głębię ostrości, musimy się nieznacznie odchylić od osoby fotografowanej.

Trzeba sobie wyobrazić cały układ i ruch, który wykonujemy. Po kilku ćwiczeniach rzecz się dzieje automatycznie.

michalab
09-11-2012, 13:12
Głębia ostrości jest płaszczyzną, zawsze prostopadłą do osi obiektywu.
Dla soczewki idealnej, w praktyce dla obiektywów różnie bywa więc problem jest jeszcze bardziej skomplikowany.
Dlatego też jeśli fotografuje się "cegły" to ostrość na brzegu wychodzi gorsza niż w rzeczywistości można osiągnąć prawidłowo ostrząc na obiekt będący z boku kadru.

dinderi
09-11-2012, 13:14
Zgadza się. Co potwierdza, że trzeba wypracować odpowiednie odruchy.

simarik
09-11-2012, 15:07
Dinderi - dzięki. Właśnie uświadomiłem sobie, dlaczego miałem często główny cel poza GO. Do tej pory właśnie używałem centralnego + przekadrowanie. W najbliższej przyszłości popróbuję łapać ostrość na bocznych punktach.

janmar
09-11-2012, 18:36
- jednak wątpię że fotografowie kucają przed każdym ujęciem.

Nie wątp.Kucają stają na palcach ,wchodzą na ławki lu drzewa..Fotografujemy nogami i całym ułożeniem ciała.Obniżaniem pozycji ,chodzeniem na nogach.Obracamy sie na stopach.[Podobnie jak strzelamy..]
Złożenie w miarę mozliwości jest takie samo.Bez tego zapomnij o dobrym stabilnym efekcie.Staniesz się członkiem sekty AFBF..
na wieki :smile:
Musisz stać się statywem dla aparatu,myśleć pod jakim katem poziomym,pionowym jest oś optyczna obiektywu do obiektu,i co z tego wyniknie dla obrazka.
GO to czasem kilka cm.Mało jest osób które po kilku sek od zablokowania AF nie przechyla sie z aparatem w przód czy tył o kilka cm.
Poobserwuj uważnie jak ktos fotografuje .
Przekadrowanie w małych aparacikach z olbrzymia GO to inna sprawa.

wiktor2323
09-11-2012, 19:44
Janmar już trochę klatek za mną i fotografuje całkiem świadomie dużymi aparacikami;) Sam czasami robie różne dziwne pozy, jednak tam miałem namyśli wyłącznie przekadrowywanie w celu zachowania osi optycznej. Jednak zawsze miałem sprawce punkty Af lub dobre mf :)
Właśnie siadam do tematu o af 5D. Postaram sie odnaleźć tą instrukcje i nie pozostaje nic innego jak ćwiczyć przed sezonem ;)
Pozdrawiam ;)


Nie wątp.Kucają stają na palcach ,wchodzą na ławki lu drzewa..Fotografujemy nogami i całym ułożeniem ciała.Obniżaniem pozycji ,chodzeniem na nogach.Obracamy sie na stopach.[Podobnie jak strzelamy..]
Złożenie w miarę mozliwości jest takie samo.Bez tego zapomnij o dobrym stabilnym efekcie.Staniesz się członkiem sekty AFBF..
na wieki :smile:
Musisz stać się statywem dla aparatu,myśleć pod jakim katem poziomym,pionowym jest oś optyczna obiektywu do obiektu,i co z tego wyniknie dla obrazka.
GO to czasem kilka cm.Mało jest osób które po kilku sek od zablokowania AF nie przechyla sie z aparatem w przód czy tył o kilka cm.
Poobserwuj uważnie jak ktos fotografuje .
Przekadrowanie w małych aparacikach z olbrzymia GO to inna sprawa.

McLaren
09-11-2012, 20:32
Jak znajdziesz to puść linka, bo sam używałem bocznych na 50D, a teraz chce się przesiać na FF i też się boję przesiadki na centralny punkt i przekadrowanie :-\

Wysłane z mojego GT-I9001

Opa_Apo
10-11-2012, 17:01
Wskazówki na temat już udzielone, także ja już się nie będę produkował, ale zainteresowało mnie jedno:

Witam Was.
O ile w wypadku np 85 przesunięcie płaszczyzny jest, ale tak małe że pomijalne przy oglądaniu zdjęć na papierze o tyle przy np 28/1.8 czy 50/1.4 już to czasami widać.


A nie jest czasem odwrotnie? Ja mam dużo więcej problemów przy przekadrowaniu z 85 lub dłuższymi. Z 50 czy szerszymi się tak nie cackam, a obiekt nie wypada z GO.

wiktor2323
10-11-2012, 20:46
Jeżeli robię 28mm na pełnej klatce to muszę przesunąć bardziej aparat żeby obiekt był w tym samym miejscu na matówce, więc przesunięcie osi jest większe. Może mniej widoczne bo GO jest większe. Tak mi się wydaje, jeżeli się mylę to proszę poprawić.
Link do " przepisu" podam jak znajdę chwile na szukanie ;)

A nie jest czasem odwrotnie? Ja mam dużo więcej problemów przy przekadrowaniu z 85 lub dłuższymi. Z 50 czy szerszymi się tak nie cackam, a obiekt nie wypada z GO.[/QUOTE]

Przemasl1985
10-11-2012, 23:16
zdaje się, że tutaj było o AF w piątce:
http://www.canon-board.info/canon-dslr-19/canon-5d-af-kompendium-55209/

zonk
14-11-2012, 23:24
Nie mam 5D, ale może warto wspomóc się lampą błyskową na punktach bocznych?
Chodzi mi o samo wspomaganie AF bez błysku...

wiktor2323
14-11-2012, 23:42
Niestety ale boczne na 1,4-2,0 bo takie sprawdzałem jest loteria nawet w słoneczny dzień. Fakt że było to 50/1,4 ale nie sądzę żeby na 85/1,8 czy innych z pełnym usm było lepiej:)

wiktor2323
15-11-2012, 15:05
Art i Beatx, tak da sie to zrobić bez większego problemu. Dajmy na przykład zdjęcie robione w pionie. Ustawiasz ostrość na twarzy centralnym punktem, i opuszczasz dłoń z aparatem jednocześnie przyciągając nadgarstek do twarzy, pracuj tylko ręką i dłonią, nie ruszaj głową i ciałem. Jeśli opuszczasz aparat to płaszczyzna ostrości w górnej części kadru przesuwa się za obiekt, a w dolnej części przed. Nie umiem tego opisać, ale umiem zastosować w praktyce, dużo gorsze od przekadrowywania są nawet najmniejsze ruchy w tył i przód osoby fotografowanej, a takie ruchy są wykonywane podświadomie dla utrzymania równowagi w nie naturalnej pozie. Przekadrowywanie w ten sposób z centralnego w narożnik klatki nie jest trudne, wymaga troche treningu.

Nie jest to łatwa sztuka, ale po wyćwiczeniu i zrozumieniu co i jak w końcu robi się to z automatu, przy zachowaniu koniecznej ostrożności. Ale komfort robienia zdjęć spada, tak jak w 40D ustawiałem ostrość bocznym, który był w okolicy mocnego punktu i leciutko przekadrowałem, byłem pewien tego, że jest ok i nawet nie sprawdzałem na wyświetlaczu efektów, teraz już po każdym zdjęciu sprawdzam czy jest ok, czy może poprawić.
Skopiowałem metodę ostrzenia. Zdobiłem 3 zdjęcia w tym jedno tak jak robilem poprzednio i efekt jest taki: Na moim bf, po zrobieniu tak jak wyżej opisane trafione idealnie( obiekt w mocnym punkcie), po przeniesieniu obiektu w sam narożnik klatki BF ale na tyle mały że nie przeszkadza( jakieś 2 cm) Ostrzyłem z odległości około 1.5 metra:)

McLaren
16-11-2012, 14:07
Przeraża mnie to przekadrowywanie z centralnego i wyginanie nadgarstków przy każdym zdjęciu, wiktor2323 da się to opanować ?

wiktor2323
16-11-2012, 16:41
Szczerze powiedziawszy to od tamtej pory zrobiłem 3 zdjęcia także za wiele powiedzieć nie mogę ale działa. Z biegiem czasu wejdzie to w nawyk i będzie naturalne. Chociaż nie powiem, że po używaniu 50D z bocznymi, które może nie idealne ale działały jest to pewien dyskomfort. Mimo wszystko, obrazek jaki generuje 5D wynagradza ;) Licz się z tym, że szybsze akcje będą Cię zmuszały do tego, alby obiekt był w centrum:) W przyszły weekend będę miał zdjecia gdzie 5D będzie w użyciu i wtedy będę mógł coś powiedzieć więcej.

Przeraża mnie to przekadrowywanie z centralnego i wyginanie nadgarstków przy każdym zdjęciu, wiktor2323 da się to opanować ?

McLaren
16-11-2012, 17:34
No to ja chyba będę musiał Mk III kupić. Tam man nadzieję dziada AF na bocznych (także w Servo)
Wysłane z mojego GT-I9001

Max_im
17-11-2012, 10:17
To jak robicie zdjęcia posługując się bocznymi?
Prosicie żeby ktoś poczekał a następnie ustawiacie aktywne boczne punkty?
Czy Auto AF i liczycie że złapie akurat na ten co trzeba?

placykumaster
17-11-2012, 10:43
No zmieniasz, przestawiasz, kombinujesz, przewidujesz, czasu masz tyle co gitarzysta na zmianę chwytu na gryfie.

Max_im
17-11-2012, 15:46
No właśnie jeżeli możesz przewidzieć lub robisz statyczne sceny to ok, ale większość fajnych chwil to łapiesz jakimś wybranym punktem ostrość i przekadrowujesz w zależności od sceny w jakąś stronę. Próbując wyostrzyć na wybrany temat i następnie wykadrować

wiktor2323
17-11-2012, 22:17
Tak ostatnio przeglądałem stronę jednego z dośc znanych ślubniaków, który pracuje na 5D i jeżeli można wysunąć takie wnioski po miniaturkach to ostrość jest lapana na postać centralnym gdzieś na brzuch itp lub postać jest praktycznie w centrum. Mowa oczywiście o " akcji" ;) Ja powoli próbuje i jest ok! Wyskakuje lekko z głębi jeśli przedmiot ustawię w samym rogu klatki, ale kwestia wprawy i będzie ok ;)

michael_key
18-11-2012, 19:24
[...] i jeżeli można wysunąć takie wnioski po miniaturkach to ostrość jest lapana na postać centralnym gdzieś na brzuch itp lub postać jest praktycznie w centrum. Mowa oczywiście o " akcji" ;)
Dokładnie tak trzeba robić :-)

Ja powoli próbuje i jest ok! Wyskakuje lekko z głębi jeśli przedmiot ustawię w samym rogu klatki, ale kwestia wprawy i będzie ok ;)
Dojdziesz to wprawy, że przy lekko dynamicznej scenie też zdążysz prze kadrować ;-)
Ostatnio przy okazji koncertów stosuję przekadrowywanie i nadążam :-)

wiktor2323
18-11-2012, 19:47
Już coraz więcej trafionych ;) Nie jest źle:)

jacab1
20-11-2012, 12:55
Już coraz więcej trafionych ;) Nie jest źle:)

5d mkI ma dośc blisko centrum kadru boczne punkty AF... sprawność tych bocznych punktów jak wiadomo jest do kitu a ich stosowanie mija się z celem na tyle. że przestałem używać potwierdzenia ostrości na bocznych punktach (mało kiedy mam trafioną ostrość) .... szczególnie z T-SE 45mm