Zobacz pełną wersję : Zdjęcia ślubne, szeroki kąt, zdjęcia dzieci - jaki wybrać obiektyw?
Witam,
Panie i Panowie, mam mały dylemat z zakupem obiektywu, gdyż mam okrojony budżet a chcę zakupić jakiś sensowny obiektyw i zacząć przygodę z fotografią, choć jedni mówią, że jestem już za stary ale chciałbym mimo to spróbować swoich sił w fotografii ślubnej, w fotografii dziecięcej no i oczywiście zrobić "kilka" zdjęć rodzince tym bardziej, że dzieciaki rosną a i pamiątkę chcę aby miały z młodości.
Pytanie moje do Forumowiczów, czy są Wam znane jakieś złote środki aby te wszystkie klimaty połączyć, tak aby to faktycznie wyglądało profesjonalnie ale też aby zdjęcia robione nie były dramatyczne i skazane na pośmiewisko, co polecicie?
szambonur
29-10-2012, 23:11
Sigma 20/1.8
szczemat
29-10-2012, 23:15
A jakie fundusze na obiektyw i do jakeigo aparatu będzie on podpięty?
A jakie fundusze na obiektyw i do jakeigo aparatu będzie on podpięty?
Aparat to Canon 30D, a fundusze to raty kredytu plus jakieś tam oszczędności.
Witam,
Panie i Panowie, mam mały dylemat z zakupem obiektywu, gdyż mam okrojony budżet a chcę zakupić jakiś sensowny obiektyw i zacząć przygodę z fotografią, choć jedni mówią, że jestem już za stary ale chciałbym mimo to spróbować swoich sił w fotografii ślubnej, w fotografii dziecięcej no i oczywiście zrobić "kilka" zdjęć rodzince tym bardziej, że dzieciaki rosną a i pamiątkę chcę aby miały z młodości.
Pytanie moje do Forumowiczów, czy są Wam znane jakieś złote środki aby te wszystkie klimaty połączyć, tak aby to faktycznie wyglądało profesjonalnie ale też aby zdjęcia robione nie były dramatyczne i skazane na pośmiewisko, co polecicie?
ciężko Cię kolego zrozumieć a z postu wnioskuję, że twoja wiedza z zakresu obiektywów i jest bliska zeru... na początek zachęcam do przeszperania archiwum a potem postaraj się bardziej precyzyjnie formuować swoje potrzeby bo póki co to raczej cięzko Ci pomóc w sensowny sposób...
ciężko Cię kolego zrozumieć a z postu wnioskuję, że twoja wiedza z zakresu obiektywów i jest bliska zeru... na początek zachęcam do przeszperania archiwum a potem postaraj się bardziej precyzyjnie formuować swoje potrzeby bo póki co to raczej cięzko Ci pomóc w sensowny sposób...
Ja jestem innego zdania, jasno określiłem swoje kierunki w działaniu z fotografią więc nie mam sobie nic do zarzucenia, ale oczywiście dziękuję Ci za pomoc.
szczemat
29-10-2012, 23:34
Wszystko zależy od Twoich preferencji:
naprawdę szeroko i zoom - Tokina 11-16/2.8. Naprawdę bardzo fajne szkło.
uniwersalnie - Sigma 17-50/2.8 OS HSM. Ostre od 2.8, szybkie i celne. Stabilizacja ułatwia życie niekiedy :-).
luksusowo - Canon 24/1.4 L - na cropie robi się 35mm, ale szkło spisuje się świetnie :-)
Posiadam wszystkie te szkła i mogę więcej o nich opowiedzieć. Z racji przesiadki na pełną klatkę będę sprzedawał Sigmę, zaś Tokinę zostawiam jako UWA do cropa :-). Jest jeszcze wspomniana stałka sigmy 20/1.8, ale jej nie używałem i nie wiem jak się sprawuje w praktyce.
Wszystko zależy od Twoich preferencji:
naprawdę szeroko i zoom - Tokina 11-16/2.8. Naprawdę bardzo fajne szkło.
uniwersalnie - Sigma 17-50/2.8 OS HSM. Ostre od 2.8, szybkie i celne. Stabilizacja ułatwia życie niekiedy :-).
luksusowo - Canon 24/1.4 L - na cropie robi się 35mm, ale szkło spisuje się świetnie :-)
Tak się zastanawiam czy pchać się w stałki bo nie dość, że trzeba mieć naprawdę spory portfel aby zebrać wszystkie zakresy do wspomnianych przeze mnie klimatów (śluby, dzieci, szeroki kąt) więc chyba lepszym rozwiązaniem byłoby jednak pchanie się w obiektywy zmiennoogniskowe, a ta wspomniana przez Ciebie Tokina to dobre szkło? bo forumowicze zawsze zachwalają optykę Canonna bo to zawsze najlepsze rozwiązanie ale czy aby aż tak bardzo trzeba się pchać w Canona aby robic dobre zdjęcia? Cy nie jest mało profesjonalnie jak się wyskakuje z takim sprzętem na ślubie i goście mówią, że co to jest ta np. Tokina lub Sigma?
moze na początek napisz z jakimi obiektywami miałeś doczynienia lub jakie ewentualnie posiadasz
blackninja
30-10-2012, 00:29
Raczej nie kieruj się profesjonalizmem, bo 30d to daaaawno nie widziałem wśród gości na weselu. Wbrew pozorom ludzie mogą mieć bardziej profesjonalny sprzęt od Twojego. Nie znaczy to oczywiście, że zrobią lepsze zdjęcia, bo doświadczenie zbiera się latami. Profesjonalne to mają być efekty (skoro pewnie masz zamiar brać za to pieniądze). Sprzęt w tym pomaga. 30d jest już dość leciwy, więc nie spodziewaj się, że ktoś patrząc na Twój sprzęt pomyśli "O kurde jaki PRO!".
Kup na początek jak najjaśniejszego zooma. Najlepiej z silnikiem USM (Canon) lub HSM (Sigma). Lepsza szybkość i precyzja a na dodatek w kościele nie będziesz najgłośniejszym elementem ceremonii ;) Możesz szukać starszych wersji 24-70 2.8L (np. 28-70 2.8L), choć na cropie szerokości będzie mało (w zasadzie wcale jej nie będzie).
Mam docyć podobny dylemat, chociaż nie mam profi zapędów. Jadę jutro przetestować używane szkiełko Sigma 10-20 4/5.6. Z tego co zaobserwowałem na przesłanych mi samplach, jest mega szerokie, ładnie oddaje kolory, wprowadza niezbyt dużo zniekształceń, ma HSM, czyli cichy i szybki, a dodatkowo (wyczytane na optycznych) celny AF, który praktycznie się nie myli (żadnych FF, czy BF). Winieta jest, wiem, bardzo duża, ale się nią absolutnie nie przejmuję. Jest też niezbyt jasno, ale to w końcu UWA, zresztą zawsze można dopiąć lampę i doświetlić co nieco.
Co sądzicie o tym wyborze ?
Arni, przy UWA problem ff czy bf praktycznie nie istnieje i raczej nie licz ze lampa doświetli ci tak szeroki kąt (co najwyżej środek kadru)
Na doświetlenie 10 nie liczę, ale 14, cz 15 po użyciu wbudowanego w lampę panelu szerokątnego już powinno się udać. Będzie to dla mnie znacznie lepiej (szerzej), niż to co mam dotychczas: 24-...
Myślałem też o stałkach, ale na C14/2.8L mnie nie stać, SY14/2.8 z manualną obsługą jakoś mnie nie pociąga, a S30/1.4, C28/1.8, czy C24/2.8 nie są zbyt szerokie. Do wspomnianej S20/1.8 jakoś nie mogę się przekonać, a poza tym też nie jest ona zbyt szeroka i kosztuje niemało.
Mam docyć podobny dylemat, chociaż nie mam profi zapędów. Jadę jutro przetestować używane szkiełko Sigma 10-20 4/5.6. Z tego co zaobserwowałem na przesłanych mi samplach, jest mega szerokie, ładnie oddaje kolory, wprowadza niezbyt dużo zniekształceń, ma HSM, czyli cichy i szybki, a dodatkowo (wyczytane na optycznych) celny AF, który praktycznie się nie myli (żadnych FF, czy BF). Winieta jest, wiem, bardzo duża, ale się nią absolutnie nie przejmuję. Jest też niezbyt jasno, ale to w końcu UWA, zresztą zawsze można dopiąć lampę i doświetlić co nieco.
Co sądzicie o tym wyborze ?
Mam tę Sigmę i mogę ją polecać z czystym sumieniem.AF rzeczywiście daje radę.Nie przypominam sobie abym zrobił jakieś nieostre zdjęcie.Brak jasności też nie jest wielkim problemem gdyż spokojnie da się używać z ręki czasów rzędu 1/20 sekundy.
A próbowałeś robić zdjęcia ludziom na ślubie z czasem 1/20sek...
jasiorzaca
30-10-2012, 13:39
Na początek jak masz ograniczony budżet to ta Tokina ze światłem f/2.8 będzie najbardziej kompromisowym wyborem. Potem jak będziesz miał więcej funduszy to pewnie będziesz wolał stałki - światło najważniejsze !
szczemat
30-10-2012, 17:02
Tak się zastanawiam czy pchać się w stałki bo nie dość, że trzeba mieć naprawdę spory portfel aby zebrać wszystkie zakresy do wspomnianych przeze mnie klimatów (śluby, dzieci, szeroki kąt) więc chyba lepszym rozwiązaniem byłoby jednak pchanie się w obiektywy zmiennoogniskowe, a ta wspomniana przez Ciebie Tokina to dobre szkło? bo forumowicze zawsze zachwalają optykę Canonna bo to zawsze najlepsze rozwiązanie ale czy aby aż tak bardzo trzeba się pchać w Canona aby robic dobre zdjęcia? Cy nie jest mało profesjonalnie jak się wyskakuje z takim sprzętem na ślubie i goście mówią, że co to jest ta np. Tokina lub Sigma?
Zacznę od pierwszego pytania. Pokaż mi szkło Canona o takim zakresie do cropa oraz o takim świetle. Nie ma takiego zooma. Tokina ma pancerną obudowę, dobre światło i jest ostra. Nigdy nie miałem z nią problemów. Mogę podesłać sample, ewentualnie zrobić jakieś jak będzie potrzeba. Jedynym minusem jest to, że jest ciężko ją dostać.
Latam z nią już jakiś czas i nikt nigdy się mnie nie zapytał o to szkło. Albo robi się zdjęcia albo szpanuje sprzętem ;-).
Moim zdaniem na początek powinieneś zacząć od jasnego standardowego zooma. Będzie uniwersalniej, w miarę jasno i złapiesz więcej ciekawych i zróżnicowanych kadrów za pomocą takiego obiektywu. Wybierałem między Canonem 17-55/2.8 a Sigmą 17-50/2.8 OS HSM i wybrałem ten drugi obiektyw. Fotografowałem nim koncerty w małych klubach, reportaże i nigdy mnie nie zawiódł. Teraz będę go sprzedawał tylko dlatego, że przesiadam się na FF i mi jest zbędny.
Na początek jak masz ograniczony budżet to ta Tokina ze światłem f/2.8 będzie najbardziej kompromisowym wyborem.
Witam,
a czy Tokina nie będzie miała zbyt małego zakresu do wspomnianego przeze mnie klimatu ślubów?
--- Kolejny post ---
Tokina ma pancerną obudowę, dobre światło i jest ostra. Nigdy nie miałem z nią problemów. Mogę podesłać sample, ewentualnie zrobić jakieś jak będzie potrzeba. Jedynym minusem jest to, że jest ciężko ją dostać.
Latam z nią już jakiś czas i nikt nigdy się mnie nie zapytał o to szkło. Albo robi się zdjęcia albo szpanuje sprzętem ;-).
No ja chce robić zdjęcia a nie aż tak bardzo szpanować bo tutaj trzeba byłoby mieć sprzętu za chyba jakąś 100tyś. aby ktoś kto oczywiście się zna zwrócił na to uwagę a pewnie jakaś ciotka klotka nawet by nie pomyślała o wartości a co gorsza na pewno by tylko skrytykowała, że zdjęcia są do np. przysłowiowej bani jakby coś poszło nie tak.
Co do wspomnianej przez Ciebie Tokiny to właśnie jak można ją dostac bo fakt jest chyba godna uwagi a i chyba nie droga?
Moim zdaniem na początek powinieneś zacząć od jasnego standardowego zooma. Będzie uniwersalniej, w miarę jasno i złapiesz więcej ciekawych i zróżnicowanych kadrów za pomocą takiego obiektywu. Wybierałem między Canonem 17-55/2.8 a Sigmą 17-50/2.8 OS HSM i wybrałem ten drugi obiektyw. Fotografowałem nim koncerty w małych klubach, reportaże i nigdy mnie nie zawiódł. Teraz będę go sprzedawał tylko dlatego, że przesiadam się na FF i mi jest zbędny.
Czy oprócz tych wspomnianych przez Ciebie propozycjach jeszcze jakieś szkła będą przydatne do robienia ślubów czy opęka się z tym jednym szkiełkiem całą ceremonię?
Pomijam oczywiście sprawy lampy błyskowej bo ona raczej jest podstawą, prawda?
A jakie masz obiektywy?
Tokina to uwa czyli bardzo szeroko i szeroko :) Jako jedyne szkło - no way :)
Jak nie masz nic albo reorganizujesz szkła to szukaj zestawu coś 17-50 ze światłem 2.8 + stałka 85 1.8 - i ceremonię i wesele i plener obskoczysz.
A jakie masz obiektywy?
Tokina to uwa czyli bardzo szeroko i szeroko :) Jako jedyne szkło - no way :)
Jak nie masz nic albo reorganizujesz szkła to szukaj zestawu coś 17-50 ze światłem 2.8 + stałka 85 1.8 - i ceremonię i wesele i plener obskoczysz.
No właśnie jestem na początku tej zabawy więc nie chciałbym się wpakowac w jakieś niepotrzebne sprzęty stąd moje dylematy i pytania.
A lampa jaka by była OK do ślubów?
A może musiałbym tez zmienić puszkę na coś lepszego czy to 30D da jednak radę?
titit no właśnie. pokaż może zdjęcie jakieś, które odpowiada Twoim zainteresowaniom. trudno coś doradzić, jeśli nie masz sprecyzowanych preferencji. 11-16 ok, ale moim zdaniem trzeba przy UWA posiadać duże doświadczenie by z powodzeniem używać na ślubach. ja bym ci polecił 28 1.8. canona oczywiście.
titit no właśnie. pokaż może zdjęcie jakieś, które odpowiada Twoim zainteresowaniom. trudno coś doradzić, jeśli nie masz sprecyzowanych preferencji. 11-16 ok, ale moim zdaniem trzeba przy UWA posiadać duże doświadczenie by z powodzeniem używać na ślubach. ja bym ci polecił 28 1.8. canona oczywiście.
Ale C28 1.8 to stałka więc chyba się lekko nie nada na ślub jako jedyne szkło, prawda?
kurczeblade
31-10-2012, 00:37
Ale C28 1.8 to stałka więc chyba się lekko nie nada na ślub jako jedyne szkło, prawda?
To chyba jeszcze nie czas, na branie się za tak poważne zlecenia :-)
To chyba jeszcze nie czas, na branie się za tak poważne zlecenia :-)
Jesli juz ma zakupic lustrzanke to po co ma sie potem kurzyc, lepiej by na siebie zarobila :mrgreen:
krzysztof20d
31-10-2012, 08:44
Aparat to Canon 30D, a fundusze to raty kredytu plus jakieś tam oszczędności Początkującym zaczynającym przygodę z fotografią ślubną proponowałbym do cropa zakres ogniskowych 17-50 bo to w miarę uniwersalnie i da się obskoczyć wszystko. Do C30d proponuję szkiełko canona 17-55/2.8 i oczywiscie lampę błyskową najlepiej 580ex- to tak aby zacząć, z czasem kiedy trochę fotografujący się obędzie z całym anturażem ślubnym bedzie w stanie sam zdecydować co bedzie mu najlepiej pasować. Stałki są świetne ale początkujący ślubniak może sobie z nimi nie poradzić, takie moje zdanie
A lampa jaka by była OK do ślubów?
A może musiałbym tez zmienić puszkę na coś lepszego czy to 30D da jednak radę?
titit, bez obrazy ale radzę posłuchać kolegi "kurczeblade" i póki co odpuścić sobie komercyjne fotografowanie ślubów no chyba że bardzo chcesz komuś spieprzyć pamiątkę życia. Twoje pytania trochę mi przypominają gościa, co pewnego dnia postanowił że będzie budował drapacze chmur a na forum pyta jakiej kielni i cegieł ma użyć. Pytaliśmy się jakie masz doświadczenie w fotografii i z jakimi obiektywami miałeś/masz do czynienia i milczysz jak zaklęty, wielce pomocne byłoby też gdybyś zapodał jakiś link do swojej galerii lub napisał jakie wogóle masz doświadczenie w fotografii reportażowej...Siedzę w branży weselnej ponad 20 lat (głównie video) i uwierz mi, póki co nie masz w niej czego szukać skoro martwisz się, czy goście nie odbiorą twego sprzętu za za mało profesjonalny albo zadajesz pytania takie jak powyżej cytowane.....
A ja myslę, że dostałeś juz odpowiedź na swoje pytania...
30d+zoom 2.8 ~17-50 + stałka 85 1.8 na plener i ciaśniejsze kadry + lampa np 430ex.
Jak zwalisz zdjęcia to na sprzet winy nie zrzucisz w każdym razie.
olek.tbg
31-10-2012, 15:36
Nie chce wyjść na niemiłego, ale takie pytania to ludzie zadają w tematach "Jaki pierwszy obiektyw/korpus" !
Boli mnie to,że ktoś z takim stanem wiedzy chce zabrać się odrazu za robienie ślubów.
Polecam kupno sprzętu wymienionego post wyżej, a potem duuuużo pstrykania i pokazania komuś do oceny(byleby nie z rodziny)
kurczeblade
31-10-2012, 15:48
5lat obcuję z fotografią - cyfrową, a wcześniej bawiłem się analogową. Na wstępie do cyfrowej miałem Pentaxa k100d + kita i masę obiektywów m42 które zostały mi z zenita i do głowy mi nawet nie przyszło żeby wtedy robić śluby, za duży respect do tego czułem, pomimo tego że znałem sprzęt i miałem doświadczenie "analogowe" dopiero teraz mam za sobą kilka zleceń-ślubnych, które zrobiłem takim sprzętem C50D + C17-55 2.8 usm + Sigma 85 1.4 + Metz 58 (niedługo będzie FF) zamierzam w następnym roku na bardziej poważnie, zapewne będzie 5lat bitego doświadczenia w fotografii ... a niektórzy widzę rzucają się na głęboką wodę, nie mając nawet pojęcia o podstawowych "narzędziach do pracy" :-)
Ps: 17-55 2.8 usm + lampa można zrobić cały ślub.
Wcześniej miałem Tamrona 17-50 2.8 wersje ze stabilizacją (wybraną wersje) bardzo ostre szkło od 2.8 AF nie był demonem szybkości ale celował dobrze. Uniwersalny zoom do cropa którym zrobisz i ślub, krajobraz i portret ... Jeśli chcesz ślub to wtedy koniecznie lampa :)
Ja właśnie podobnie myślę jak pisze kolega Raideur, chcę zainwestować lecz tak aby coś z tego mieć a nie tylko pamiątke bo komuś tam pstryknąłem kilka fotek :) co do puszki to ceny jakie można otrzymac za mój leciwy sprzęt to mnie trochę przerażają więc myślę, że lepiej będzie pstrykac na tej puszce co mam a zainwestować w szkła bo puszkę mozna mieć przecież dwie a starszą na jakies awaryjne sytuację.
--- Kolejny post ---
titit, bez obrazy ale radzę posłuchać kolegi "kurczeblade" i póki co odpuścić sobie komercyjne fotografowanie ślubów no chyba że bardzo chcesz komuś spieprzyć pamiątkę życia. Twoje pytania trochę mi przypominają gościa, co pewnego dnia postanowił że będzie budował drapacze chmur a na forum pyta jakiej kielni i cegieł ma użyć. Pytaliśmy się jakie masz doświadczenie w fotografii i z jakimi obiektywami miałeś/masz do czynienia i milczysz jak zaklęty, wielce pomocne byłoby też gdybyś zapodał jakiś link do swojej galerii lub napisał jakie wogóle masz doświadczenie w fotografii reportażowej...Siedzę w branży weselnej ponad 20 lat (głównie video) i uwierz mi, póki co nie masz w niej czego szukać skoro martwisz się, czy goście nie odbiorą twego sprzętu za za mało profesjonalny albo zadajesz pytania takie jak powyżej cytowane.....
Nie chce wyjść na niemiłego, ale takie pytania to ludzie zadają w tematach "Jaki pierwszy obiektyw/korpus" !
Boli mnie to,że ktoś z takim stanem wiedzy chce zabrać się odrazu za robienie ślubów.
Polecam kupno sprzętu wymienionego post wyżej, a potem duuuużo pstrykania i pokazania komuś do oceny(byleby nie z rodziny)
A mnie nie boli głowa bo ja nie mam zamiaru latać i pstrykać byle co, jak się bawić to konkretnie, oczywiście bardzo mnie rozwesela taka rodzicielska opieka aby nic się nie stało itd. ale tutaj pytam o konkrety a nie o zgodę mamy na robienie zdjęć i jakieć tam przestrogi czy coś sie stanie i czytanie czyiś historii o 50 latach praktyki :) więc opiece i mamusiowaniu mówię stanowcze NIE!
Panów pozdrawiam i życzę kolejnych owocnych lat pstrykania a nawet i 100 lat ;)
--- Kolejny post ---
A ja myslę, że dostałeś juz odpowiedź na swoje pytania...
30d+zoom 2.8 ~17-50 + stałka 85 1.8 na plener i ciaśniejsze kadry + lampa np 430ex.
Jak zwalisz zdjęcia to na sprzet winy nie zrzucisz w każdym razie.
Oooo, konkretnie i na temat, SUPER!
Do rozważenia podam zestaw,który można zakupić w cenie canona 17-55 f2,8. Proponowałbym Tokinę 16-28 f 2,8 + canona 50 f1,8 . Tokina to świetne szkło.
Odważnie podchodzisz do tematu, ale skoro wiesz, co robisz, to Twoja sprawa. Miałem okazję fotografować na kilku ślubach, ale za każdym razem byłem tylko fotografem pomocniczym, robiłem to "charytatywnie", a raczej w prezencie dla kogoś, traktując to jednocześnie jako sprawdzian swoich umiejętności. Efekty były różne, ale w większości mogę nieskromnie napisać, że moje zdjęcia się podobały. Za każdym razem pokazywałem je jednak dopiero po ostrej selekcji (z 800 wybierałem np. 200 ujęć) i po obróbce (wywoływanie rawów, dokadrowywanie, korekty itd na tyle, na ile potrafię), co zajmowało mi sporo czasu.
Osobiście nie odważyłbym się jednak na fotografię zarobkową, gdyż mam świadomość, że niewiele jeszcze potrafię. Jeszcze ważniejsza jest chyba jednak umiejętność poruszania się po kościele, czy podczas imprezy. Nie lubię stawać się pierwszoplanową postacią imprezy, a czasami "zawodowcy" tak się zachowują, że ręce opadają ...
Sprzet dobierz sobie więc taki, jaki Ci pasuje i na jaki masz kasę, potem dużo pstrykaj i myśl, co i jak robisz, a będzie dobrze.
Ja mam zabawki wypisane poniżej i mi one pasują. Zamierzam dokupić sobie jeszcze UWA (myslę o tańszej wersji Sigma 10-20) i szeroką, jasną stałkę (na chwikę obecną C28/1.8). Marzy mi sie też C16-35/2.8L i polecę oczywiście do sklepu po C24/1.4L, ale to dopiero, jak wygram w Lotto.
Lampa to kolejny dylemat ... Chciałem 430exII, ale odrzuciła mnie jej cena i plastik, który nie wzbudził mojego zaufania, wybrałem wiec Metz50 i jestem zadowolony. Pokrywa ona cały zakres 24-105, mogę więc traktować C24-105L jako absolutnie podstawowy obiektyw.
Powodzenia !!
kurczeblade
01-11-2012, 14:21
Nowy obiektyw nie zrobi sam za Ciebie dobrych zdjęć, a z tego co można wywnioskować to w ten sposób myślisz.
"Więcej pewności niż umiejętności" :-)
szambonur
01-11-2012, 20:40
kazdy z Was robiacych zdjecia w kosciele doskonale wie ze f2.8 to kicha jeszcz do tego na cropie... tylko jasne stalki... dlatego ponawiam swoja propozycje na sigme 20/f1.8 predzej czy pozniej i tak kupisz FF wiec bedzie jak znalazl, do tego zestawu jakas jasna piecdziesiatka i takim zestawem zrobisz juz cala impreze z zabawa i plenerem. Do pelni szczescia zabraknie Ci 85-tki ktora po kilku zlecenia zakupisz.
Odważnie podchodzisz do tematu, ale skoro wiesz, co robisz, to Twoja sprawa. Miałem okazję fotografować na kilku ślubach, ale za każdym razem byłem tylko fotografem pomocniczym, robiłem to "charytatywnie", a raczej w prezencie dla kogoś, traktując to jednocześnie jako sprawdzian swoich umiejętności. Efekty były różne, ale w większości mogę nieskromnie napisać, że moje zdjęcia się podobały. Za każdym razem pokazywałem je jednak dopiero po ostrej selekcji (z 800 wybierałem np. 200 ujęć) i po obróbce (wywoływanie rawów, dokadrowywanie, korekty itd na tyle, na ile potrafię), co zajmowało mi sporo czasu.
Osobiście nie odważyłbym się jednak na fotografię zarobkową, gdyż mam świadomość, że niewiele jeszcze potrafię. Jeszcze ważniejsza jest chyba jednak umiejętność poruszania się po kościele, czy podczas imprezy. Nie lubię stawać się pierwszoplanową postacią imprezy, a czasami "zawodowcy" tak się zachowują, że ręce opadają ...
Sprzet dobierz sobie więc taki, jaki Ci pasuje i na jaki masz kasę, potem dużo pstrykaj i myśl, co i jak robisz, a będzie dobrze.
Ja mam zabawki wypisane poniżej i mi one pasują. Zamierzam dokupić sobie jeszcze UWA (myslę o tańszej wersji Sigma 10-20) i szeroką, jasną stałkę (na chwikę obecną C28/1.8). Marzy mi sie też C16-35/2.8L i polecę oczywiście do sklepu po C24/1.4L, ale to dopiero, jak wygram w Lotto.
Lampa to kolejny dylemat ... Chciałem 430exII, ale odrzuciła mnie jej cena i plastik, który nie wzbudził mojego zaufania, wybrałem wiec Metz50 i jestem zadowolony. Pokrywa ona cały zakres 24-105, mogę więc traktować C24-105L jako absolutnie podstawowy obiektyw.
Powodzenia !!
Ogolnie podoba mi sie to co napisales, widze ze tez pozytywnie podchodzisz do sprawy wiec chyba o to chodzi a nie jakies tam pesymistyczne wizje ze cos bedzie nie tak itp. Trzeba poprostu chciec a jak sie nie chce to bujac sie mozna i pstrykac wszystko i nic przez dluuuugie lata, ja jestem zdania ze do odwaznych swiat nalezy a nie do cykorow a krytyke trzeba przyjac na klate jak facet a nie jak baba, jest OK! Tak trzymaj!
kazdy z Was robiacych zdjecia w kosciele doskonale wie ze f2.8 to kicha jeszcz do tego na cropie... tylko jasne stalki... dlatego ponawiam swoja propozycje na sigme 20/f1.8 predzej czy pozniej i tak kupisz FF wiec bedzie jak znalazl, do tego zestawu jakas jasna piecdziesiatka i takim zestawem zrobisz juz cala impreze z zabawa i plenerem. Do pelni szczescia zabraknie Ci 85-tki ktora po kilku zlecenia zakupisz.
Widzisz, kazdy wie a kazdy to poleca, to moze jakies przyklady z 2.8 i z 1.8?
Wtedy pewnie sie przekona kazdy i oczywiscie ja tez o co chodzi, wiec...
szambonur
01-11-2012, 22:19
bo widzisz zadajac takie pytanie oczekujesz zlotego srodka, a czegos takiego nie nie ma. Rozumiem ze fotografia to sztuka kompromisu, ale narzedzia do pracy nalezy sobie dobierac najlepiej jak mozna zeby nie komplikowac zycia. Dlatego imprezy takiej jak slub i wesele nie wyobrazam sobie bez jasnych stalek. Jak ide w gory to zabieram dwa zoomy jeden krotki drugi dlugi. Kazdy sam sobie musi wypracowac swoje metody pracy zeby czuc sie pewnie, wiec przykro mi ale nikt nie da Ci tutaj zlotego srodka na wszystko, bo czegos takiego nie ma...
bo widzisz zadajac takie pytanie oczekujesz zlotego srodka, a czegos takiego nie nie ma. Rozumiem ze fotografia to sztuka kompromisu, ale narzedzia do pracy nalezy sobie dobierac najlepiej jak mozna zeby nie komplikowac zycia. Dlatego imprezy takiej jak slub i wesele nie wyobrazam sobie bez jasnych stalek. Jak ide w gory to zabieram dwa zoomy jeden krotki drugi dlugi. Kazdy sam sobie musi wypracowac swoje metody pracy zeby czuc sie pewnie, wiec przykro mi ale nikt nie da Ci tutaj zlotego srodka na wszystko, bo czegos takiego nie ma...
W 100% zdaje sobie sprawę, że złoty środek nie istnieje ale nie można podchodzić pesymistycznie do tematu jak niektórzy wypowiadający się, ja swoje sukcesy w życiu zawdzięczam tylko swojemu pozytywnemu myśleniu i odwadze w podejmowaniu decyzji a jak coś było nie tak t i tak z czasem było OK, więc tutaj też nie liczę na idealne rozwiązanie lecz na jakieś podpowiedzi co można używać (jaki sprzęt), jakie są ewentualne problemy jak się używa tego czy innego sprzętu bo to jest sedno sprawy a nie czytanie czyiś historii życiowych bo to mało mnie interesuje. Każdy ma jakieś doświadczenie w fotografii, jedni mniejsze inni większe ale i tak sukces=wytrwałość w tym co się robi i dążenie do celu. Skoro piszesz o stałkach pewnie wiesz co piszesz a jeszcze jakbyś poparł to jakimś samplem byłoby świetnie, może ktoś inny wrzuci tu coś z zoomów 2.8 i też będzie świetnie, porównamy, pogadamy a decyzję każdy i tak podejmuje sam a gwarantuję, że za mnie nikt nie musi jej podejmować :) mogę liczyć na jakiś przykład ze stałki? może być wysłany na priv.
W 100% zdaje sobie sprawę, że złoty środek nie istnieje ale nie można podchodzić pesymistycznie do tematu jak niektórzy wypowiadający się, ja swoje sukcesy w życiu zawdzięczam tylko swojemu pozytywnemu myśleniu i odwadze w podejmowaniu decyzji a jak coś było nie tak t i tak z czasem było OK, więc tutaj też nie liczę na idealne rozwiązanie lecz na jakieś podpowiedzi co można używać (jaki sprzęt), jakie są ewentualne problemy jak się używa tego czy innego sprzętu bo to jest sedno sprawy a nie czytanie czyiś historii życiowych bo to mało mnie interesuje. Każdy ma jakieś doświadczenie w fotografii, jedni mniejsze inni większe ale i tak sukces=wytrwałość w tym co się robi i dążenie do celu. Skoro piszesz o stałkach pewnie wiesz co piszesz a jeszcze jakbyś poparł to jakimś samplem byłoby świetnie, może ktoś inny wrzuci tu coś z zoomów 2.8 i też będzie świetnie, porównamy, pogadamy a decyzję każdy i tak podejmuje sam a gwarantuję, że za mnie nikt nie musi jej podejmować :) mogę liczyć na jakiś przykład ze stałki? może być wysłany na priv.
po ktoś ma wrzucać sample ze stałek których w necie są setki ??? i nie bardzo wiem w czym miałyby ci pomóc te sample ???? fotograf z którym najczęściej filmuje wesela, na sali i w kościołach używa sprzętu za ok 30 tys ( a body FF + 3 stałki) a dodatkowo pracuje na ISO na którym 30d wygeneruje totalnie nieakceptowalny obraz albo wogóle takiego ISO nie posiada. Zrozum że każda sala jest inna i wrzucanie tu sampli jest pozbawione jakiegokolwiek sensu... wydasz na stałkę kilka tysięcy ????
szambonur
01-11-2012, 23:39
Wrzucanie tutaj sampli mija się z celem. Do tego służą odpowiednie wątki z przykładami najlepszych zdjęć... Tutaj próbujemy znaleźć najlepsze obiektywy dla Ciebie....
--- Kolejny post ---
po ktoś ma wrzucać sample ze stałek których w necie są setki ??? i nie bardzo wiem w czym miałyby ci pomóc te sample ???? fotograf z którym najczęściej filmuje wesela, na sali i w kościołach używa sprzętu za ok 30 tys ( a body FF + 3 stałki) a dodatkowo pracuje na ISO na którym 30d wygeneruje totalnie nieakceptowalny obraz albo wogóle takiego ISO nie posiada. Zrozum że każda sala jest inna i wrzucanie tu sampli jest pozbawione jakiegokolwiek sensu... wydasz na stałkę kilka tysięcy ????
nie, no bez przesady można kupić fajne stałeczki w całkiem rozsądnych pieniądzach, nie muszą to być od razu topowe szkła...
--- Kolejny post ---
Jasna szeroka stałka pozwoli zrobić Ci zdjęcia na ciasnych często ciemnych salach weselnych. Będziesz mógł wydłużyć czasy migawki bez większego ryzyka poruszenia zdjęcia. Praca z lampami na weselu to też temat rzeka. Wypada rozstawić przynajmniej ze trzy lampy, do tego sterowanie, najlepiej radiowe... to się robi dopiero koszt..., nadajnik, odbiorniki sensowne zasilanie... Zagadaj z jakimś znajomym fotografem żeby zabrał Cie kilka razy na taką imprezę, jako pomoc... porobisz zdjęcia bez zobowiązań, poczujesz klimat i sam się przekonasz co Ci potrzebne...
szambonur, myślę że w dzisiejszych czasach zestaw w rodzaju 5d2 + 20/1.8 + 50/1.4 + 85/1.8 + 580ex to absolutne minimum w branży weselnej a to juz 15 tysiaków a sprzęt żadna rewelacja (żadnej eLki, body sprzed kilku lat). Ostanio na weselu był fotograf z d80 i najtańszym ciemnym kitowym nikkorem za 800zł, przy odbiorze filmu celowo zapytałem młodych o wrażenia ze zdjęć - byli załamani ....
szambonur
02-11-2012, 00:09
szambonur, myślę że w dzisiejszych czasach zestaw w rodzaju 5d2 + 20/1.8 + 50/1.4 + 85/1.8 + 580ex to absolutne minimum w branży weselnej a to juz 15 tysiaków a sprzęt żadna rewelacja (żadnej eLki, body sprzed kilku lat). Ostanio na weselu był fotograf z d80 i najtańszym ciemnym kitowym nikkorem za 800zł, przy odbiorze filmu celowo zapytałem młodych o wrażenia ze zdjęć - byli załamani ....
Miałem nadzieje że autor wątku sam do tego dojdzie...:) żeby nie było iż dusimy jego zapał twórczy... ;)
po ktoś ma wrzucać sample ze stałek których w necie są setki ??? i nie bardzo wiem w czym miałyby ci pomóc te sample ???? fotograf z którym najczęściej filmuje wesela, na sali i w kościołach używa sprzętu za ok 30 tys ( a body FF + 3 stałki) a dodatkowo pracuje na ISO na którym 30d wygeneruje totalnie nieakceptowalny obraz albo wogóle takiego ISO nie posiada. Zrozum że każda sala jest inna i wrzucanie tu sampli jest pozbawione jakiegokolwiek sensu... wydasz na stałkę kilka tysięcy ????
No dobra, moze przesadzilem troche z tymi samplami ale z dalsza trescia nie bardzo moge sie zgodzic a mianowicie kak sobie cofniesz daty wstecz to wlasciciele sprzetow 20D itp jak oni sie xxxxxx z zachwytu jaki ten 30D robi xxxxxx zdjecia a teraz maja wszyscy lekko lepsze sprzety i kazdy juz krytykuje ze to dziadostwo i czegos sie tam nie zrobi, a pytam sie dlaczego tak jest? Czy ciotka klotka ma az tak ********e oko i wiedze aby dostrzec jakies roznice w zdjeciach zrobionych roznymi aparatami? Odp jest prosta: NIE! Wiec ja uwazam ze liczy sie chwycony kadr z imprezy a nie az tak wypasiony sprzet za 30 kawalkow a pozniej 2 tygodnie spedzone przy PhotoShopie. Nie mowie tez i nigdy nie mowilem ze kupie obiektywy i dam ogloszenie w gazetach ze za kase bede od razu robil zdjecia ale na pewno nie mam zamiaru patrzec ze ktos teraz robi zdjecia na weselu FF a wczesniej robil np. 40D i juz nagle tego nie pamieta i ostro krytykuje zdjecia z tego typu sprzetu. Ok nie mam zamiaru przekonywac pesymistow ze istnieje jeszcze optymizm, spontanicznosc i checi a one czasem moga wiecej zdzialac niz jakies tam pseudo profesjonalne sesje zdjeciowe za ktore to naiwne pary mlode placa kupe kasy a zdjecia sa mniej niz przecietne lub tak oklepane ze az sie nie chce patrzec. Ja nie zamierzam pakowac nie wiem ile kasy za szkla przynajmniej na poczatek bo wiem ze mozna i sa na to przeciez dowody w necie, robic dobre albo nawet bardzo dobre zdjecia zwyklymi szklami lub zamiennikami stad nie pytam o C16-35 itp tylko o dobre i przystepne rozwiazania. Tym co proponuja serdeczne Bog zaplac, hehe ;)
Miałem nadzieje że autor wątku sam do tego dojdzie...:) żeby nie było iż dusimy jego zapał twórczy... ;)
Nikt mi zapalu nie dusi, z pewnych spraw w 100% zdaje sobie sprawe wiec na pewno nie bede az tak szalal jak przytaczany przez przedmowce przyklad ale nie zamierzam tez panikowac bo ktos napisze ze min 5D... itd trzeba robic tym co sie ma i robic to jak najlepiej a nie pstrykac super sprzetem oklepane standardy. Pomysl na zdjecie trzeba miec a mysle ze wesela to nie tylko kosciol ;)
1. czy ktoś w tym wątku skrytykował 30d bo nie zauważyłem ???
2. za fotoreportaż ślubny nie płaci ciotka klotka która zresztą nie jest docelowym klientem zdjęć tylko młodzi którzy naoglądali się super zdjęć w necie i nie chcą mieć zdjęć jak z małpki gdzie główny plan jest dopalany lampą a "dalej to już ciemność widzę", współczesne lustrzanki FF mają używalne ISO na poziomie kilkunasu tysięcy i to głównie stanowi ich gigantyczną przewagę (choć nie jedyną) nad aps-c sprzed kilku lat co pozwala zminimalizować używanie lamp lub całkowicie je wręcz wyeliminować - niestety wymagania klientów cały czas rosną, np kwesti video obecnie bez hd i steadycama nie ma czego w tej branży szukać i podobnie jest z foto
3. "istnieje jeszcze optymizm, spontanicznosc i checi a one czasem moga wiecej zdzialac niz jakies tam pseudo profesjonalne sesje zdjeciowe za ktore to naiwne pary mlode placa kupe kasy a zdjecia sa mniej niz przecietne lub tak oklepane ze az sie nie chce patrzec - możesz podać jakieś przykłady ??? chętnie popatrzę bo póki co ja mam przeciwne doświadczenia, ci bardzo "optymistyczni i spontaniczni" musieli przełknąc "pigułkę goryczy" że porawali się z motyką na słońce przyznać, że śluby to nie taka prosta sprawa, a juz na pewno przynajmniej na jakimś poziomie artystycznym i technicznym.... to tyle co mam w tym temacie do powiedzenia i więcej głosu tu nie zabiore ..............
titit, poniewaz nie masz doswiadczenia i nawet jako takich podstaw na temat obiektywow, to najlepszym wyjsciem bedzie to co Ci tu koledzy powyzej napisali. Obiektyw 17-55 f/2.8 (lub cos "podobnoogniskowego") i lampa, Jak nie masz kasy na C580EX to kup YN565.
Jest to zestaw minimum, bo jak piszesz zbyt duzo tez nie mozesz zainwestowac. Nikt Cie nie chce przekonywac ze takim zestawem sie nie da. Da sie, ale roznice beda widoczne w stosunku do zestawu 5d2 + 20/1.8 + 50/1.4 + 85/1.8 + 580ex + doswiadczony fotograf. Pewnie w wiekszosci przypadkow zleceniodawca tez zauwazy te roznice. Z drugiej strony to na slubie fotograf to taki maly dodatek i nie kazdy bedzie zawracal sobie glowe jakoscia zdjec, zawsze znajda sie tacy ktorym wystarcza zdjecia "do pokazania cioci". Napisales ze kiedys robilo sie 20D i bylo dobrze. Tak, tylko wtedy byly inne standardy, nie bylo nic lepszego od 20D (a przynajmniej dostepnego dla slobniakow) wiec zdjecia z 20D nie mialy konkurencji. Ja 20 lat temu, zrobilem jeden slub klezanki, Zenit + 58mm + 38mm + lampa, i wszyscy byli zadowoleni (ze mna wlacznie :D ), co nie oznacza ze zdjecia te spelaniaja "dzisiejsze standardy". Zycze powodzenia, bo oprocz techniki i doswiadczenia liczy sie jeszcze oko (czyli tak zwany "artyzm") a o Twoim my nic nie wiemy. Moze zaskoczysz niestadardowymi kadrami i zagarniesz jaks czesc rynku wyjadacza z mega sprzetem.
Tak czytam i czytam ten temat... nie wiem natomiast jaka odpowiedź jego autor chce uzyskać. Jedne odpowiedzi złe, inne także, jeszcze innym dziękuje.
Zauważyłem tylko jedno, autor ma już swój plan co demonstruje z każda odpowiedzią i nic co tu zostaje napisane do niego nie trafia.
Moze zaskoczysz niestadardowymi kadrami i zagarniesz jaks czesc rynku wyjadacza z mega sprzetem.
Taki jest plan :)
Tak czytam i czytam ten temat... nie wiem natomiast jaka odpowiedź jego autor chce uzyskać. Jedne odpowiedzi złe, inne także, jeszcze innym dziękuje.
Zauważyłem tylko jedno, autor ma już swój plan co demonstruje z każda odpowiedzią i nic co tu zostaje napisane do niego nie trafia.
Trafia, trafia lecz w 95% ludzi odpowiadających na zadane pytania to ludzie którzy piszą tylko swoje historie życiowe, albo chwalą się tym co oni nie mają albo jak to trzeba się na trudzić aby zrobić w tym czy innym temacie dobre zdjęcia. Większość piszących czasem chce tylko najprostszej odpowiedzi na swoje zadane pytanie. Oczywiście najlepiej jest napisać, że nie wiadomo co autor chce uzyskać za odpowiedź a autor odpowiada najprostszą jaka istnieje w świecie (model, typ, symbole, mogą być ewentualne informacje o jakichś zamiennikach itd.) co do planu to nie mam planu a chcę robić zdjęcia i to jest cały plan, chcę dobrze zainwestować pieniądze te co mam i tu potrzebuję porady.
Osoby, które skumały bazę o co chodzi to mogę tu pochwalić: szczemat, jasiorzaca, KUBAwo #19, #27, krzysztof20d, Nefron, Arni a później to sama krytyka pod moim kontem bo tego nie rozmumiem albo tamtego nie dosyłam itp. włącznie z takimi tekstami jakie Ty napisałeś :)
Pozdrawiam.
Widzisz, kazdy wie a kazdy to poleca, to moze jakies przyklady z 2.8 i z 1.8?
Wtedy pewnie sie przekona kazdy i oczywiscie ja tez o co chodzi, wiec...
Mysle ze elementarna wiedza fotograficzna i odrobina wyobrazni powinna wystarczyc bez wklejania przykladow roznic pomiedzy f2.8 a f1.8. Ale podpowiem upraszczajac - chodzi o czas. 1/30s vs 1/60s .. 1/125s vs 1/250s .. (roznica bedzie wieksza, bo pomiedzy f2.8 i f1.8 jest wiecej niz jedna działka).
Z korpusami chodzi o to samo. Na 5D2 smialo ustawisz sobie ISO 3200, a np. na 20D.. no niestety ISO 800 i dalej lepiej nie wchodzic. Ale co wynika z czulosci chyba nie musze wspominac i podawac przykladow jak z przyslonami powyzej? ;)
W skrocie wszystko ogranicza sie do tego czy bedziemy mieli ostre zdjecie, czy nie. Jak bys nie zaklinal rzeczywistosci sprzet ma przeogromne znaczenie...
PS. Ewentualnie mozesz rozstawic halogeny budowlane w liczbie kilkunastu sztuk i robic na ISO 100 przy f5.6 i miec nieporuszone doswietlone foty :) Bo spawarka na korpusie wszystkie nie zalatwisz.
szambonur
02-11-2012, 15:41
tyle serca w ta dyskusje wlozylem i dobrych rad staralem sie udzielic, a tu prosze... dowiedzialem sie ze zlosliwy jestem...
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.