Zobacz pełną wersję : Jak wzmocnić taki efekt - płytka głebia.
mierkiewiczm
27-06-2012, 13:04
Witam
Jak wzmocnić lub utrzymać taki efekt (jak na poniższych zdjęciach) płytkiej głębi ostrości jednocześnie podchodząc bliżej obiektu? Zdjęcia zostały wykonane C 50mm 1.4. Niewykonalne? Budżet max 4 tyś. Posiadane FF.
https://canon-board.info/imgimported/2012/06/_MG_0967-2.jpg
źródło (https://lh4.googleusercontent.com/-xMpzYUNTUg8/Tr5rcssX0dI/AAAAAAAAYdI/vZhVmV0Eywg/s912/_MG_0967.jpg)
https://canon-board.info/imgimported/2012/06/_MG_0975-2.jpg
źródło (https://lh6.googleusercontent.com/-GyEQubwg-nQ/Tr5rWntNiKI/AAAAAAAAYb4/oAs6H-0QeqA/s720/_MG_0975.jpg)
Nie do końca rozumiem Twój problem?
IMHO potrzebne jest szkłdo z dużą dziurą, które pozwala robić zdjęcie z bardzo bliska, chociaż mniejszą GO uzyskasz raczej w dłuższym szkle niż krótszym - vide http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Trzeba użyć dowolnego obiektywu o jasności co najmniej 2.
mierkiewiczm
27-06-2012, 15:16
Dowolnego? Z 28 1.8 głębia jest większa. Generalnie to bym chcial podejsc blizej, czyli z czymś szerszym niż 50mm zachowując taką samą glebię ostrosci.
Wysyłane z mojego MT11i za pomocą Tapatalk 2
moze chodzi ci o cos w rodzaju tworzenia panoramy?
mozna podejsc blisko danego przedmiotu i kard ktory chcemy wykonac robimy go w 2-3 fotach ktore laczymy pozniej razem jak normalna panorame. zrobilem cos takiego ze dwa razy, efekt jest dosc ciekawy(szczegolnie jak nie posiada sie jasnego szerokiego kata)
Dowolnego? Z 28 1.8 głębia jest większa. Generalnie to bym chcial podejsc blizej, czyli z czymś szerszym niż 50mm zachowując taką samą glebię ostrosci.
Wysyłane z mojego MT11i za pomocą Tapatalk 2
z 28/1.8 będzie trochę większa pewnie o jakiś milimetr czy 2...
Ale np. 24/1.4 będzie dokładnie taka sama.
(Jak masz taki sam kadr i taką samą przysłonę to GO jest TAKA SAMA. Zmienia się perspektywa przez inny kąt widzenia.)
http://www.dofmaster.com/dofjs.html + dane obiektywu + podstawowa trygonometria i możesz się sam przekonać.
z 28/1.8 będzie trochę większa pewnie o jakiś milimetr czy 2...
Ale np. 24/1.4 będzie dokładnie taka sama.
(Jak masz taki sam kadr i taką samą przysłonę to GO jest TAKA SAMA. Zmienia się perspektywa przez inny kąt widzenia.)
http://www.dofmaster.com/dofjs.html + dane obiektywu + podstawowa trygonometria i możesz się sam przekonać.
Przecież 28/1.8 ma większą głębie ostrości, niż 24/1.4 :-) 24L to generalnie lepsze szkło niż 28/1.8, ale nie przesadzajmy i nie twórzmy mitów.
Wg. strony podanej przez ciebie, ostrząc na pół metra, w pełni otwarte 28/1.8 da nam GO 3.22cm, kiedy 24/1.4 ponad 4,5 cm. Do tego wizualnie tło z 28mm będzie bardziej odcięte, bo to dłuższa ogniskowa i bardziej spłaszcza perspektywę.
Do takiego efektu z tego co zauważyłem najlepiej nadają się dwa szkła - Canon 24mm f1.4 i Canon 50mm f1.2. Jeśli to byłoby mało proponuję wygooglać "brenizer method", bo sprzętowo dalej to już tylko średni format.
Pozdrawiam
mierkiewiczm
27-06-2012, 18:07
Dziękuję wszystkim
Czyli teoretycznie jeśli coś fotografujemy
50mm 1.4 z 3 metrów to mamy głębię 0,3 metra
35mm 1.4 z 2,5 metra to mamy głębię 0,43 metra a jesteśmy pół metra bliżej
24mm 1.4 z 2 metrów to mamy głębię 0,59 metra a jesteśmy metr bliżej
20mm 1.8 z 1,7 metra to mamy głębię 0,80 metra
Czyli z tego kolejny jasny wniosek że DOF zależy nie tylko od przysłony i nie tylko od ogniskowej.
Widzę że poniżej 50mm 1.4 nie warto schodzić. "Praw fizyki pan nie zmienisz".
Półśrodkiem wydaję się być 35mm 1.4, ale gra średnio warta efektów (chyba).
Trzeba z dna szafy Starta 66 odkopać :)
a koledze nie chodzi o tilt-shift i pochylenie płaszczyzny ostrości?
co do DOF to zależy ono od ogniskowej, przysłony i odległości do punktu na jaki łapiesz ostrość oraz krążka rozproszenia, ale to ostatnie przyjmujemy stałe(używamy jednego body i różnych szkieł)...
mierkiewiczm
27-06-2012, 20:48
Nie nie. Z TS-E 24mm juz się bawiłem. Fajne efekty ale to nie to.
Wysyłane z mojego MT11i za pomocą Tapatalk 2
Ja próbuję zrozumieć problem i nie mogę.
Chcesz podejść bliżej i mieć małą GO, ale jakie chcesz zdjęcie? Taki sam kadr z mniejszej odległości? czy chcesz, żeby zrobić ciaśniejszy kadr z zachowaniem małej GO?
Po drugim zdjęciu wnioskuje że zależy Ci na ciasnym kadrze. Jeżeli tak to musisz kombinować w drugą stronę. Dłuższa ogniskowa umożliwi ci węższy kadr. W tym przypadku interesuje cię jasny teleobiektyw. Nawet 70-200mm f/4 przy 200mm da ci mocno rozmyte tło.
I ja nie do konca rozumiem pytan postawionych w pierwszym poscie. Te zdjecia maja dosc duza glebie, ale nie do konca wiem jaki efekt ma byc uzyskany?
Przecież 28/1.8 ma większą głębie ostrości, niż 24/1.4 :-) 24L to generalnie lepsze szkło niż 28/1.8, ale nie przesadzajmy i nie twórzmy mitów.
Wg. strony podanej przez ciebie, ostrząc na pół metra, w pełni otwarte 28/1.8 da nam GO 3.22cm, kiedy 24/1.4 ponad 4,5 cm. Do tego wizualnie tło z 28mm będzie bardziej odcięte, bo to dłuższa ogniskowa i bardziej spłaszcza perspektywę.
Miały być tam centymetry a nie milimetry. "Mała pomyłka" ;)
Te dane co podałeś się jakoś nie za bardzo zgadzają. Chyba, że piszesz o 24 przymkniętym do 1.8? ale wtedy z 28 trzeba się odsunąć z 50cm na jakieś 60cm żeby mieć ten sam kadr. A wtedy przy tej samej przysłonie GO będzie taka sama. Ale różnica między 1.4 a 1.8 daje już widoczny efekt (przy zachowaniu tego samego kadru) Przy odległości 3m dla 24 wyjdzie z 40cm różnicy - Przy ogólnej GO w okolicach 1,5m (powiedzmy 1,3 dla 24/1.4 i 1,7 dla 28/1.8). To raczej dużo, fakt. A to jak ktoś postrzega tło to już zależy od niego i charakterystyki pracy obiektywu ;)
Dziękuję wszystkim
Czyli teoretycznie jeśli coś fotografujemy
50mm 1.4 z 3 metrów to mamy głębię 0,3 metra
35mm 1.4 z 2,5 metra to mamy głębię 0,43 metra a jesteśmy pół metra bliżej
24mm 1.4 z 2 metrów to mamy głębię 0,59 metra a jesteśmy metr bliżej
20mm 1.8 z 1,7 metra to mamy głębię 0,80 metra
Czyli z tego kolejny jasny wniosek że DOF zależy nie tylko od przysłony i nie tylko od ogniskowej.
Widzę że poniżej 50mm 1.4 nie warto schodzić. "Praw fizyki pan nie zmienisz".
Półśrodkiem wydaję się być 35mm 1.4, ale gra średnio warta efektów (chyba).
Trzeba z dna szafy Starta 66 odkopać :)
Człowieku, jesteś oporny jak 2tonowy głaz.
Zachowując taki sam kadr i taką samą przysłonę GO POZOSTAJE TA SAMA NIEZALEŻNIE OD OGNISKOWEJ OBIEKTYWU
Wyżej bierzesz sobie wartości odległości z części ciała poniżej pleców.
Znajdź dane dla obiektywów, które chcesz porównać (podpowiedź: chodzi konkretnie o kąt widzenia), załóż sobie stałą szerokość kadru jaką chcesz mieć zachowaną i policz z prostej trygonometrii odległości ostrzenia dla wszystkich ogniskowych aby zachować ten sam kadr. (te 0,5m różnicy to będzie pewnie między 24mm a 28mm a nie 35 i 24. Różnica między 50, 25 i 24 też nie będzie stała)
Wtedy wprowadź wyniki do DOF mastera to odchyłki będą rzędu maks centymetra.
Wiem bo sam kiedyś z ciekawości liczyłem.
Wniosek z tego taki, że 50/1.4, 35/1.4 i 24/1.4 dadzą Ci taką samą GO przy zachowaniu tej samej przysłony i identycznego kadru. Zmieni się jedynie perspektywa.
Człowieku, jesteś oporny jak 2tonowy głaz.
Kontynuacja dyskusji w tym tonie zakończy się przykrymi konsekwencjami dla uczestników.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.