PDA

Zobacz pełną wersję : Epson Perfection V700 - Digitalizacja dokumentów



Gurthang
01-05-2012, 13:04
Witam wszystkich serdecznie jako nowy użytkownik.

Nabyłem skaner Epsona V700 w celu archiwizacji/digitalizacji poligrafii multimediów. Docelowo skany te będą upubliczniane w raczej niskiej jakości (fair use oraz wielkość plików), ale chciałbym, żeby archiwum było na wszelki wypadek jak najwyższej jakości. Z tego powodu zależało mi na możliwie profesjonalnym sprzęcie, ale sam jestem niestety zielony w temacie.

Od jakiegoś czasu eksperymentuję z urządzeniem, ale wyniki nie są satysfakcjonujące. Załączone oprogramowanie Epsona ma wiele funkcji poprawiających efektowność skanowanych materiałów jednak tutaj podstawowym założeniem jest wierność oryginałowi, a nie efekciarstwo. Automatyczna ciągła ekspozycja koloru daje ciekawe wyniki, ale barwy są niestety przekłamywane. Z drugiej strony wyłączenie wszelkiej korekcji koloru skutkuje szaro-burym, wypłowiałym skanem.

Podstawowe pytanie brzmi więc jaką taktykę przyjąć, by zdigitalizowana okładka, płyta etc. była faktycznie cyfrową wersją tej fizycznej. Czy jest oprogramowanie, które automatycznie odzwierciedli barwy, balans bieli itd. już w trakcie skanowania? Czy lepiej będzie jednak uzyskać te wypłowiałe skany bez żadnej korekty i dopiero na późniejszym etapie w jakimś photoshopie obrabiać każdy skan?

Dodatkowe pytanie dotyczy jakości skanowanych materiałów. Czy jest sens skanować powyżej 600dpi czy to już tylko marnowanie czasu i przestrzeni dysku twardego? Do jakiego formatu skanować tego typu materiały - bmp czy tiff?

Będę niezmiernie wdzięczny za wszelką pomoc. Mam nadzieję, że nie powtarzam poruszanych już tematów. W archiwum znalazłem parę pokrewnych wątków jednak żaden nie dał mi odpowiedzi na powyższe pytania.

Z góry dziękuję za wszelkie rady i pozdrawiam,
Michał

simon83
03-05-2012, 19:43