Zobacz pełną wersję : 5DMII + Metz 58 AF-2 - problem z pełną komunikacją
mam pytanie odnośnie synchronizacji lampy i aparatu w trybie eTTL.
Zestaw na którym uskuteczniam poniższe obserwacje:
5DMII,
szkiełka: C 24-70/2.8L USM lub C 50/1.8 II
lampa Metz 58 AF-2 oczywiście dedykowana do Canona.
Chodzi mi o to, ze dotychczas moja lampa pomimo, że była włączona w tryb eTTL CHYBA nie w pełni wymieniała z aparatem ustawienia. To był jakiś dziwny misz-masz, bo
1. aparat w trybie Av czy TV dobierał parametry do światła zastanego (nie uwzględniając zupełnie podłączonej lampy), ale jednocześnie:
2. Lampa sczytywała z aparatu przesłonę, ale już nie widziała jaka jest ogniskowa (ustawienie tego parametru ręcznie przy stałce nie było zbyt kłopotliwe, ale przy 24-70, ciągłe ręczne zmiany podczas reportażu są trudne).
3. Lampa chyba nie sczytywała również czasu ani iso. Piszę chyba bo te parametry w odróżnieniu od ww. w pkcie 1 i 2 nie są wprost pokazywane na wyświetlaczu lampy, natomiast były pojawiły się na nim, gdy przestawiłam lampę w tryb manualny.
4. Tak naprawdę moc doświetlenia regulowałam metodą prób i błędów zmianą mocy błysku z poziomu aparatu - to ustawienie lampa również z aparatu pobierała.
Efekty były słabe, jak to przy manualnych próbach niezbyt doświadczonego fotografa....
Ostatniego weekendu przyszło olśnienie: kolegę pracującego Nikonem zaintrygowało dlaczego jak tak cały czas majstruję przy ustawieniach. A już jak zobaczył jakie mam efekty, to taktownie przemilczał umiejętność ręcznego radzenia sobie z moim przecież dobrym sprzętem.
Pokazał mi, na czym polega pełna synchronizacja aparatu z lampą na przykładzie swojego nikonowego zestawu. Że praktycznie każde przestawienie parametrów (iso, przesłony, czasu....) powoduje dostosowanie siły błysku lampy i co najważniejsze - daje w większości przypadków o niebo lepsze efekty niż ja uzyskiwałam.
Majstrując przy ustawieniach mojej lampy, doszliśmy do tego, że przy automatycznym trybie aparatu CHYBA właśnie działa pełny eTTL....nie mam pojęcia co mam przestawione w trybach półautomatycznych oraz manualnym, że eTTL działać przestaje.
Macie może pomysł, jakie ustawienie (lampy i/lub aparatu) ogranicza działanie eTTL w trybach nieautomatycznych?
Niestety nie znam nikogo, kto pracuje na zestawie takim jak mój, żeby mógł mi pomóc.
I jeszcze jedno pytanie: kolega nikoniarz pokazał mi u siebie takie sprytne ustawienie, że można zdefiniować, że wszystkie zdjęcia z lampą mają być wykonywane z domyślnym czasem 1/60. Wówczas aparat i lampa szafują dalej ISO, mocą błysku oraz przesłoną (jeśli nie jest to tryb Av), dla uzyskania optymalnego rezultatu, a fotografujący ma pewność, że sprzęt "nie zejdzie" mu sam poniżej czasu, przy którym jest w stanie utrzymać pewną rękę.
Nie wiecie, czy i Canon 5DMII nie oferuje takiej funkcjonalności?
z góry dziękuję, za wszelkie wskazówki.
Tomek2907
03-04-2012, 22:43
Jaką masz wersję firmwar-u w lampie ?
Jaką masz wersję firmwar-u w lampie ?
A gdzie to sprawdzę?
Przy uruchamianiu lampy wyświetla się V.2.0 (nie wiem, czy to wersja firmware'u właśnie)
Ad 1 tak działa ettl główna pracę wykonuje światłomierz w aparacie ustalamy ekspozycje sami czyli jak chcemy zmieniamy EV. Natomiast wymuszając w trybie pół automatycznym czyli AV lub TV ekspozycje, czyli przysłonę(av) lub czas(tv) uwzględniając iso aparat sam dobiera parametry by zdjęcie było poprawnie naświetlone. Lampa w ettl nie może być znacząco widoczna ma dopełniać(rozjaśnić cienie) w trybach av lub tv inaczej by przepalała. Natomiast pełny ETTL zaobserwujemy w trybie M gdzie wymuszając czas i przysłonę lmpa dobierze moc błysku bu poprawnie naświetlić zdjęcie. Można jeszcze używać pomiaru punktowego ustawić stały zoom lampy na 105 i używać do doświetleń
Ad. 2 to co lampa sobie zaczytuje czas i przysłonę i także iso choć nie wyświetla to tylko wodotryski(chodzi o zaśmiecanie wyświetlacza skoro te parametry mamy na 2 ekranach w aparacie ach i w wizjerze ) wcześniejsze modele też zaczytywały ale nie informowały na wyświetlaczu i jeszcze odległość od przedmiotu (ETTL II) choć też nie ze-wszystkimi obiektywami. Mi jedynie przydaje się właśnie ta odległość od przedmiotu w trybach av i tv ma znaczenie gdy mocy porostu lampy brakuje (lampa podaje zasięg błysku) w słoneczne dni i trzeba z hss zejść do 1/250 bo doświetlić sobie zdjęcie.
Ad. 3 tak jak pisałem na pewno zaczytuje ale nie musi pokazywać wszystko jest w aparacie to są parametry ekspozycji lampa ma tylko doświetlać za to odpowiada w lampę procesor który reguluje poziomem mocy lampy w trybach av lub tv lub poprawnie naświetlić w trybie M
Ad. 4 kompensacja błysku z poziomu lampy lub body to już inna bajka wymaga wprawy, ogólnie najpierw na 0 potem oceniamy histogram i przestawiamy to tak dla początkującego.
Pozdrawiam
Ad 1 tak działa ettl główna pracę wykonuje światłomierz w aparacie ustalamy ekspozycje sami czyli jak chcemy zmieniamy EV. Natomiast wymuszając w trybie pół automatycznym czyli AV lub TV ekspozycje, czyli przysłonę(av) lub czas(tv) uwzględniając iso aparat sam dobiera parametry by zdjęcie było poprawnie naświetlone. Lampa w ettl nie może być znacząco widoczna ma dopełniać(rozjaśnić cienie) w trybach av lub tv inaczej by przepalała.
Problem w tym, że u mnie właśnie przepala, bo np. w trybie Av aparat dobiera czas rzędu 1/20, lampa się i tak odpala i zdjęcie wychodzi doświetlone za bardzo.
Natomiast pełny ETTL zaobserwujemy w trybie M gdzie wymuszając czas i przysłonę lmpa dobierze moc błysku bu poprawnie naświetlić zdjęcie. Można jeszcze używać pomiaru punktowego ustawić stały zoom lampy na 105 i używać do doświetleń
No właśnie u mnie nie do końca tak jest. Zrobiłam test:
1. wykonałam zdjęcie w trybie auto z lampą odbitą od sufitu - wyszło ładnie doświetlone, nie za ostro nie za słabo - wydaje się optymalnie.
2. dokładnie te same ustawienia przesłony, czasu, iso przeniosłam do trybu Manual i również wykonałam zdjęcie z lampą - wyszło bardzo niedoświetlone.
3. Zrobiłam to samo zdjęcie w Manualu bez lampy - prawie nie różniło sie od tego z lampą (pkt.2).
Widać gołym okiem, że lampa pomimo tych samych ustawień aparatu, zadziałała w obu przypadkach inaczej.... w którym przypadku zadziałał eTTL?
Czy konkluzja jest taka, że to, co robiłam tj. zdjęcia doświetlane lampą wykonywałam wyłącznie w manualnym trybie aparatu, to wbrew słabym uzyskiwanym przeze mnie efektom, właśnie dobrodziejstwo eTTL?
Ad. 4 kompensacja błysku z poziomu lampy lub body to już inna bajka wymaga wprawy, ogólnie najpierw na 0 potem oceniamy histogram i przestawiamy to tak dla początkującego.
Pozdrawiam
Kompensacji używałam nie dlatego, że czułam się w tym pewnie jako początkująca, lecz dlatego, że to był jedyny sposób jaki znalazłam, żeby jednak próbować optymalizować doświetlanie moich ujęć :(.
Naprawdę - mój 5DMII w trybie manualnym i rzekomo zsynchronizowana lampą, dawał dużo, dużo gorsze zdjęcia (przede wszystkim ciemniejsze) niż Nikon d300 w półautomacie i również z lampą w eTTL.
A w ogóle, miczael BARDZO dziękuje za odpowiedź!
Czas rzędu 1/20 to głupi czas trudny do utrzymania no może poza jasną 20/1,8 (taka dygresja)
Metz przy odbiciu od sufitu może wymagać kompensacji natomiast przy zdjęciu na wprost nigdy źle mi nie naświetlił oczywiście obiekt min 2,5 m od lampy przy bliższym nawet 1/256 mocy lampy przepali.
nikon D300 nie mógł pracować w ettl bo posiada tryb 3d matrix(chyba)
Ettl jest tylko canona.
Przyczyn przepaleń może być kilka, przede wszystkim wywalamy przy testach iso jest to nowy nabytek kiedyś tylko jaki film się włożyło takie było iso (pomijam kompensację) Tak więc iso na sztywno najlepiej 400 ( bo będziemy wykonywać zdjęcia w pomieszczeniu )
Proszę wykonać zdjęcia w pomieszczeniu na AV z lampą na wprost na f5,6 i czas dobierze automatyka (uwaga patrzeć by nie był to czas rzędu 1/20) lampa na ettl może być z HSS
kolejne zdjęcie tryb tv z czasem 1/200 ( bo nie wiem czy synchronizuje 5dmark 2 do 1/250) i by przysłonę dobrał w przypadku za ciemnego szkła proszę zejść do 1/125 s
oraz tryb M f5,6 i czas 1/200 lub 1/125 wszystkie zdjęcia powinny wyjść tak samo mogą być subtelne różnice ale minimalne
Wprzędzie ustawiamy automatyczny balans bieli oraz ten sam pomiar światła
Zdjęcia proszę umieścić w wątku pamiętając o pkt 8 regulaminu dot. wielkości
Pozdrawiam
Czas rzędu 1/20 to głupi czas trudny do utrzymania no może poza jasną 20/1,8 (taka dygresja)
No właśnie wiem, że głupi, dlatego liczyłam, że aparat mając podpiętą lampę sam wyznaczy czas mnie głupi ;).
nikon D300 nie mógł pracować w ettl bo posiada tryb 3d matrix(chyba)
Ettl jest tylko canona.
No rozumiem, że to kwestia nazewnictwa i pewnie też technicznych różnic implementacji, aczkolwiek chodzi ciągle o tą samą funkcjonalność - automatyczną synchronizację ustawień lampa-aparat dla osiagnięcia optymalnego oświetlenia kadru.
Przyczyn przepaleń może być kilka, przede wszystkim wywalamy przy testach iso jest to nowy nabytek kiedyś tylko jaki film się włożyło takie było iso (pomijam kompensację) Tak więc iso na sztywno najlepiej 400 ( bo będziemy wykonywać zdjęcia w pomieszczeniu )
Proszę wykonać zdjęcia w pomieszczeniu na AV z lampą na wprost na f5,6 i czas dobierze automatyka (uwaga patrzeć by nie był to czas rzędu 1/20) lampa na ettl może być z HSS
kolejne zdjęcie tryb tv z czasem 1/200 ( bo nie wiem czy synchronizuje 5dmark 2 do 1/250) i by przysłonę dobrał w przypadku za ciemnego szkła proszę zejść do 1/125 s
oraz tryb M f5,6 i czas 1/200 lub 1/125 wszystkie zdjęcia powinny wyjść tak samo mogą być subtelne różnice ale minimalne
Wprzędzie ustawiamy automatyczny balans bieli oraz ten sam pomiar światła
Zdjęcia proszę umieścić w wątku pamiętając o pkt 8 regulaminu dot. wielkości
Zrobię to ćwiczenie po powrocie do domu i niezwłocznie wkleję efekty.
Ale....ja praktycznie nigdy nie palę lampą na wprost...przecież z tak ustawioną lampą uzyskanie "dobrego" efektu graniczy z cudem...Naprawdę chcąc korzystać z automatyki ustawień trzeba zrezygnować z odbijania lampy i palić nią na wprost?
No a jak się ma do tego wszystkiego dyfuzor typu Gary Fong? Domyślam się, ze powinnam go zdjąć, coby nie zakłócał automatyki mocy błysku....?
Główne zadanie do którego stworzono lampę błyskową jest praca na wprost dopiero w latach 90 wprowadzono odchylane głowice, które w zależności od modelu pozwalały odbijać. Co do dyfuzorów to na 90 % jest strata światła, którą trzeba kompensować i tutaj mogą być zdjęcia niedoświetlone przy ev 0 (w lampie). Każdy szanujący się producent dyfuzorów podaje w specyfikacji ile światła dany dyfuzor traci. Nie można też w pełni polegać na automatyce błysku ettl przy zastosowaniu dyfuzorów, choć powinien system (ettl) za nas wzmocnić o stratę światła która pochłania dyfuzor wykorzystując błysk wstępny ale nie zawsze tak jest ale różnice to max +-1EV zwykle 0,5EV.
Wracając do światła odbijanego od różnych powierzchni musimy pamiętać że pochłania ono bardzo dużo mocy lampy a nawet teki metz 58 czy 580 ex przy świetle odbitym i ciężkich warunkach ( wysoko sufit, mocne zaciemnienie itp) mogą nie wystarczyć po prostu są za słabe. I jeszcze jedno bardzo spada moc lampy : 1 przy włączonym HSS oraz 2. przy użyciu rozpraszacza (szerokie oświetlenie dyfuzor bodaj 15 czy 12 mm) wiem że światło jest wtedy bardziej miękkie ale mocno ogranicza odbijanie.
FlatEric
05-04-2012, 09:46
Ja tylko formalnie...
Główne zadanie do którego stworzono lampę błyskową jest praca na wprost dopiero w latach 90 wprowadzono odchylane głowice,
Obrotowe głowice pojawiły się już co najmniej w l. 70, w l. 80 były już całkiem popularne.
A - o ile mnie pamięć nie myli - to technikę odbijania światła błyskowego od sufitu mam opisaną już w książce z końca l. 50.
Pzdr
Grzesiu
Całkiem możliwe nie sprawdzałem tych informacji co jednak nie zmienia sensu mojej wypowiedzi a czy to były lata 50 czy inne nie ma znaczenia w w/w wątku
Pozdrawiam
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.