PDA

Zobacz pełną wersję : Okres gwarancji - faktura vs paragon



chasm
31-03-2012, 22:42
Jaki jest okres gwarancji przy zakupie aparatu (550D z 18-135 jako KIT) na fakturę, ale na osobę fizyczną - nie mam żadnej firmy itp. Kupując nie zdawałem sobie sprawy, że to może mieć znaczenie - poprosiłem o fakturę by mi ten mały paragon nie wyblakł z czasem... Ostatnio dowiedziałem się, że paragon/faktura może mieć wpływ na okres gwarancji (dowiedziałem się kupując ... zmywarkę ;) )

Jak to jest w Canon? :)

m-a-r
31-03-2012, 22:56
na gwarancję nie ma to żadnego wpływu ale na niezgodność towaru z umową (tylko paragon)/rękojmia (faktura)

MC_
01-04-2012, 07:58
Nie ma wplywu. Nie sluchaj bajek.

Matsunami
01-04-2012, 08:22
W kwestii aparatu nie ma, ale np kupując niektóre elektronarzędzia na paragon mamy dłuższą gwarancje niż na FV.

MC_
01-04-2012, 08:29
Ale jakie to ma znaczenie dla odpowiedzialnosci sprzedawcy z ustawy? ZADNEJ.

Joshec
01-04-2012, 08:51
Już kiedyś w związku z podobnymi dylematami znalazłem kiedyś takie podsumowanie (mam nadzieję, że nadal aktualne): http://forumprawne.org/prawa-konsumenta/57401-poradnik-konsumenta-przeczytaj.html

Czacha
01-04-2012, 08:59
Fakture mozna zarzadac bedac osoba fizyczna - w zaden sposob nie wplywa to ani na okres gwarancji, ani na inne typy roszczen.

Cichy
01-04-2012, 09:10
Jak kupowałem laptoka Sony to zostałem poinformowany, że zakup na firmę skutkuje skróceniem gwarancji do roku.

Czacha
01-04-2012, 09:45
Tyle że kupowanie na fakturę nie oznacza kupowania na firmę ;) No i to jakieś zbójeckie zwyczaje skracanie gwarancji gdy kupuje się na firmę ..

BRS
01-04-2012, 10:03
w innym watku chwile temu to pisalem ale i tu pasuje
rok gwarancji producenckiej gdy kupujemy na firme
rok producenckiej + rok rekojmii gdy na osobe fizyczna
czyz nie?

MC_
01-04-2012, 10:18
Absolutnie nie.

mirasb
01-04-2012, 10:52
Witam
Zakup na Firmę (faktura)- gwarancja( okres trwania ustala producent) lub rękojmia (1rok)
Zakup prywatny- paragon lub faktura imienna- niezgodnośc towaru z umową (2 lata) lub warunki gwarancji (okres trwania ustala producent).

Pozdrawiam
Mirek

Kolekcjoner
01-04-2012, 13:40
Tyle że kupowanie na fakturę nie oznacza kupowania na firmę ;) No i to jakieś zbójeckie zwyczaje skracanie gwarancji gdy kupuje się na firmę ..

Zbójeckie ale wiele firm tak robi niestety. Do tego warunki gwarancji/serwisowania u Canona to pełna kultura w porównaniu z tym co potrafią wymyślić niektóre firmy.
W niektórych przypadkach gwarancja to kompletna fikcja. Dodatkowo żeby przedłużyć gwarancję do dwóch lat trzeba zrobić płatny przegląd - tak jest np. w Huqvarnie, a większość napraw i tak jest płatna :lol: - parodia po prostu.

MC_
01-04-2012, 13:59
Nie do konca sie zgodze.
Profi inaczej uzytkuje sprzet i szybciej moze go zajechac.
Poza tym ta niedogodnosc jest rekompensowana przez wrzucenie w koszty.

Jasper
01-04-2012, 19:55
Zgadzam się z MC. ( Kolega prawnikiem zdajsie jest więc słuszne odpowiedzi). Temat wątku opisany jest powyżej. Gwarancja to umowa stron. W niektórych firmach paragon wymagany jest razem z umową gwarancyjna , w niektórych nie. Zbójecko to doświadczyłem ostatnio przy naprawie telewizora ( plazma Panasonic ) .Gwarancja nie biegnie od naprawionej części tylko pomyka sobie dalej. Jak padnie matryca tuż przed upływem gwarancji to można drżeć aby już się nie powtórzyło.

chasm
01-04-2012, 22:41
Dziękuję za odpowiedzi, ale nadal nie do końca chyba wiemy jak to jest ?
Może ktoś z serwisu się wypowie?
Przypominam - sprzęt na fakturę, ale nie na firmę - faktura wzięta by paragon nie wyblakł.....
Generalnie zastanawiam się nad oddaniem na weryfikację/regulację FF w krótkich ogniskowych i krótkich odległościach - aparat ma 14 msc. Zbierałem się z tym dłuższy czas, nie zawsze mi to przeszkadzało, nie miałem czasu itd... Teraz postanowiłem zaryzykować regulację i nie wiem czy jeszcze mogę w ramach niezgodności towaru z umową...
Zatem ?

Czacha
01-04-2012, 22:59
Przeciez Ci to tlumaczymy od poczatku wątku .. Faktura nie oznacza ze prowdzisz dzialanosc!

sylwek2k
01-04-2012, 23:40
Dziękuję za odpowiedzi, ale nadal nie do końca chyba wiemy jak to jest ?
Jest na fakturze NIP odbiorcy faktury? (NIE NIP wystawcy)

Jest: jestes traktowany jako firma, chocbys jej nigdy nie prowadzil.

Nie ma: jestes traktowany jako zwykly konsument.

kristek
02-04-2012, 06:23
Z tego co pamiętam podstawą gwarancji jest dokument zakupu. Nie ważne czy faktura czy paragon, a w przypadku osoby fizycznej gwarancja nie może być krótsza jak 24 mies.. Dla firm obowiązują inne przepisy, często producent skraca do 12.

chasm
02-04-2012, 07:30
Przeciez Ci to tlumaczymy od poczatku wątku .. Faktura nie oznacza ze prowdzisz dzialanosc!

No właśnie - różnie mówią. Jak kupowałem zmywarkę stwierdzili 9poprosiłem nawet kierownika), że "jak faktura to firma" i nieważne jakie dane wpiszemy odbiorcy - czy jakąś nazwę firmy, czy osobę fizyczna, czy jest podamy NIP czy nie.
Mnie interesuje proste kryterium - kiedy firma, a kiedy os. fizyczna

MC_
02-04-2012, 07:47
w przypadku osoby fizycznej gwarancja nie może być krótsza jak 24 mies..
Bzdura kosmiczna.

tombas
02-04-2012, 08:29
może najprościej
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/
infilinia 0800 007 007

sylwek2k
02-04-2012, 09:18
w przypadku osoby fizycznej gwarancja nie może być krótsza jak 24 mies.. Dla firm obowiązują inne przepisy, często producent skraca do 12.
Co to za BREDNIE?!?!

Gwarancja moze byc i na tydzien :]

Janusz Body
02-04-2012, 09:47
Panowie! proszę używać języka, który nie jest obraźliwy dla interlokutora.

MC_
02-04-2012, 09:51
Januszu, weź pod uwagę, iż ten interlokutor wprowadza ludzi w błąd wypowiadając się na temat o którym nie ma zielonego jak widać pojęcia na zasadzie - nie znam się, więc się wypowiem...
Ja akurat jestem bardzo przewrażliwiony na porady pseudoprawników, bo może z tego wyjść wiele złego.

Janusz Body
02-04-2012, 10:14
Januszu, weź pod uwagę, iż ten interlokutor wprowadza ludzi w błąd wypowiadając się na temat o którym nie ma zielonego jak widać pojęcia na zasadzie - nie znam się, więc się wypowiem...
Ja akurat jestem bardzo przewrażliwiony na porady pseudoprawników, bo może z tego wyjść wiele złego.

Pisałem głównie do sylwek2k. Język polski jest wystarczająco bogaty, żeby powiedzieć to samo bez urażania rozmówcy. :-)

Czacha
02-04-2012, 11:03
No właśnie - różnie mówią. Jak kupowałem zmywarkę stwierdzili 9poprosiłem nawet kierownika), że "jak faktura to firma" i nieważne jakie dane wpiszemy odbiorcy - czy jakąś nazwę firmy, czy osobę fizyczna, czy jest podamy NIP czy nie.
Mnie interesuje proste kryterium - kiedy firma, a kiedy os. fizyczna

Powinienes byl zmienic sklep, bo kierownic to jakas niemota nieznająca prawa ;)

chasm
02-04-2012, 14:58
Powinienes byl zmienic sklep, bo kierownic to jakas niemota nieznająca prawa ;)

Wziąłem po prostu paragon (na wszelki wypadek) bo uważam, że na fakturze powinny być dane firmy by ten zakup był traktowany odmiennie, a nie tylko sam fakt wystawienia faktury.

Swoją drogą trochę nieswojo się czuję z powodu można powiedzieć gorących emocji w tej dyskusji....

Muszę przedzwonić na Żytnią - jakie jest ich stanowisko bo tutaj chyba nikt z serwisu nie odpowiedział?

Bangi
02-04-2012, 15:44
Co za temat :), lubię takie :mrgreen:

Okres i zakres gwarancji jest ustalany przez gwaranta (zazwyczaj producenta) w dokumencie gwarancji - z tego co mi wiadomo, żadne przepisy prawa nie nakładają na producentów czegokolwiek obowiązku udzielania gwarancji.
Czym innym jest tzw. niezgodność towaru z umową, która wynika z przepisów z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego – co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tego tytułu trwa 2 lata – proponuję poczytać – relatywnie jest to krótki akt prawny, do wygooglania w kilka sekund.
Roszczenie z tytułu niezgodności towaru z umową na podstawie wyżej wskazanego aktu przysługuje tylko konsumentom. Konsumentem jest osoba fizyczna, która nabywa rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

Faktura VAT, czy też paragon w przypadku zakupu prze konsumenta jest dowodem zawarcia umowy sprzedaży i nie powoduje to z automatu, że gdy bierze fakturę nie jest konsumentem. Też zazwyczaj biorę faktury na droższe zakupu z racji tego, że są zazwyczaj trwalsze niż paragony i trudniej je zgubić ;)
Nie zmienia to oczywiście faktu, że niektórzy sprzedawcy wciskają kit... – smutne, ale prawdziwe :( - zresztą sami dajecie przykłady.

Odnośnie samej gwarancji to często można zauważyć, że gwaranci ją skracają lub ograniczają w sytuacji, gdy produkt jest kupowany, nie przez konsumenta, co jest zrozumiałe. Mają takie prawo.

W sprawach między przedsiębiorcami, tzn. kupujemy od sklepu na firmę – zastosowanie mają przepisy o rękojmi – art. 556 KC do 576 KC.

Jasper
02-04-2012, 23:00
Co za temat :), lubię takie :mrgreen:

– relatywnie jest to krótki akt prawny, do wygooglania w kilka sekund.


W sprawach między przedsiębiorcami, tzn. kupujemy od sklepu na firmę – zastosowanie mają przepisy o rękojmi – art. 556 KC do 576 KC.

Proponowałbym jednak nie wyciągać wniosków ( i porad) na podstawie "googlania w kilka sekund" bo znowu ja dostanę wytyk. Poczytaj dokładnie czy przepisy działu II KC odnoszą się tylko do obrotu miedzy firmami.
Jak wcześniej zostało już napisane - pomimo łaskawie panującej demokracji nie wypowiadajmy się określając jako pewnik kwestie , na których nie znamy się lub co najwyżej je "wygooglamy".

Bangi
03-04-2012, 08:06
Proponowałbym jednak nie wyciągać wniosków ( i porad) na podstawie "googlania w kilka sekund" bo znowu ja dostanę wytyk. Poczytaj dokładnie czy przepisy działu II KC odnoszą się tylko do obrotu miedzy firmami.
Jak wcześniej zostało już napisane - pomimo łaskawie panującej demokracji nie wypowiadajmy się określając jako pewnik kwestie , na których nie znamy się lub co najwyżej je "wygooglamy".

Nie napisałem, że odnoszą się tylko do obrotu między przedsiębiorcami...
Wątkiem przewodnim jest sprzedaż "konsumencka" vs. sprzedaż między przedsiębiorcami i w takich kategoriach należy rozpatrytwać moją wypowiedź.
Co do googlania to tylko zaproponowałem by wygooglać odpowiedni akt prawny, a nie jego interpretację.

Jasper
03-04-2012, 09:01
Jak już tak sobie polemizujemy.....
"Nie napisałem, że odnoszą się tylko do obrotu między przedsiębiorcami..."
Pogrubienie stwierdzenia " w sprawach między przedsiębiorcami" robi oczywiste wrażenie, że rękojmia dotyczy tylko tych podmiotów. To po primo,primo.
Po duo primo właśnie samo "wygooglanie" aktu prawnego bez umiejętności interpretacji czy połączenia z innymi aktami prawnymi najczęściej powoduje błędne lub niejasne interpretacje.
Zarówno w Twojej jak i innych kolegów wypowiedziach jest duża część prawdy, jednak czasem drobna nieścisłość może spowodować u kogoś jakieś kłopoty i stąd moja , drobna uwaga. Wesołych Świąt...:smile:

CSI
04-04-2012, 13:25
może najprościej
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/
infilinia 0800 007 007

Popieram to rozwiązanie.
Myślę, że tam wszystkiego można się dowiedzieć.