Zobacz pełną wersję : Okres gwarancji - faktura vs paragon
Jaki jest okres gwarancji przy zakupie aparatu (550D z 18-135 jako KIT) na fakturę, ale na osobę fizyczną - nie mam żadnej firmy itp. Kupując nie zdawałem sobie sprawy, że to może mieć znaczenie - poprosiłem o fakturę by mi ten mały paragon nie wyblakł z czasem... Ostatnio dowiedziałem się, że paragon/faktura może mieć wpływ na okres gwarancji (dowiedziałem się kupując ... zmywarkę ;) )
Jak to jest w Canon? :)
na gwarancję nie ma to żadnego wpływu ale na niezgodność towaru z umową (tylko paragon)/rękojmia (faktura)
Nie ma wplywu. Nie sluchaj bajek.
Matsunami
01-04-2012, 08:22
W kwestii aparatu nie ma, ale np kupując niektóre elektronarzędzia na paragon mamy dłuższą gwarancje niż na FV.
Ale jakie to ma znaczenie dla odpowiedzialnosci sprzedawcy z ustawy? ZADNEJ.
Już kiedyś w związku z podobnymi dylematami znalazłem kiedyś takie podsumowanie (mam nadzieję, że nadal aktualne): http://forumprawne.org/prawa-konsumenta/57401-poradnik-konsumenta-przeczytaj.html
Fakture mozna zarzadac bedac osoba fizyczna - w zaden sposob nie wplywa to ani na okres gwarancji, ani na inne typy roszczen.
Jak kupowałem laptoka Sony to zostałem poinformowany, że zakup na firmę skutkuje skróceniem gwarancji do roku.
Tyle że kupowanie na fakturę nie oznacza kupowania na firmę ;) No i to jakieś zbójeckie zwyczaje skracanie gwarancji gdy kupuje się na firmę ..
w innym watku chwile temu to pisalem ale i tu pasuje
rok gwarancji producenckiej gdy kupujemy na firme
rok producenckiej + rok rekojmii gdy na osobe fizyczna
czyz nie?
Witam
Zakup na Firmę (faktura)- gwarancja( okres trwania ustala producent) lub rękojmia (1rok)
Zakup prywatny- paragon lub faktura imienna- niezgodnośc towaru z umową (2 lata) lub warunki gwarancji (okres trwania ustala producent).
Pozdrawiam
Mirek
Kolekcjoner
01-04-2012, 13:40
Tyle że kupowanie na fakturę nie oznacza kupowania na firmę ;) No i to jakieś zbójeckie zwyczaje skracanie gwarancji gdy kupuje się na firmę ..
Zbójeckie ale wiele firm tak robi niestety. Do tego warunki gwarancji/serwisowania u Canona to pełna kultura w porównaniu z tym co potrafią wymyślić niektóre firmy.
W niektórych przypadkach gwarancja to kompletna fikcja. Dodatkowo żeby przedłużyć gwarancję do dwóch lat trzeba zrobić płatny przegląd - tak jest np. w Huqvarnie, a większość napraw i tak jest płatna :lol: - parodia po prostu.
Nie do konca sie zgodze.
Profi inaczej uzytkuje sprzet i szybciej moze go zajechac.
Poza tym ta niedogodnosc jest rekompensowana przez wrzucenie w koszty.
Zgadzam się z MC. ( Kolega prawnikiem zdajsie jest więc słuszne odpowiedzi). Temat wątku opisany jest powyżej. Gwarancja to umowa stron. W niektórych firmach paragon wymagany jest razem z umową gwarancyjna , w niektórych nie. Zbójecko to doświadczyłem ostatnio przy naprawie telewizora ( plazma Panasonic ) .Gwarancja nie biegnie od naprawionej części tylko pomyka sobie dalej. Jak padnie matryca tuż przed upływem gwarancji to można drżeć aby już się nie powtórzyło.
Dziękuję za odpowiedzi, ale nadal nie do końca chyba wiemy jak to jest ?
Może ktoś z serwisu się wypowie?
Przypominam - sprzęt na fakturę, ale nie na firmę - faktura wzięta by paragon nie wyblakł.....
Generalnie zastanawiam się nad oddaniem na weryfikację/regulację FF w krótkich ogniskowych i krótkich odległościach - aparat ma 14 msc. Zbierałem się z tym dłuższy czas, nie zawsze mi to przeszkadzało, nie miałem czasu itd... Teraz postanowiłem zaryzykować regulację i nie wiem czy jeszcze mogę w ramach niezgodności towaru z umową...
Zatem ?
Przeciez Ci to tlumaczymy od poczatku wątku .. Faktura nie oznacza ze prowdzisz dzialanosc!
sylwek2k
01-04-2012, 23:40
Dziękuję za odpowiedzi, ale nadal nie do końca chyba wiemy jak to jest ?
Jest na fakturze NIP odbiorcy faktury? (NIE NIP wystawcy)
Jest: jestes traktowany jako firma, chocbys jej nigdy nie prowadzil.
Nie ma: jestes traktowany jako zwykly konsument.
Z tego co pamiętam podstawą gwarancji jest dokument zakupu. Nie ważne czy faktura czy paragon, a w przypadku osoby fizycznej gwarancja nie może być krótsza jak 24 mies.. Dla firm obowiązują inne przepisy, często producent skraca do 12.
Przeciez Ci to tlumaczymy od poczatku wątku .. Faktura nie oznacza ze prowdzisz dzialanosc!
No właśnie - różnie mówią. Jak kupowałem zmywarkę stwierdzili 9poprosiłem nawet kierownika), że "jak faktura to firma" i nieważne jakie dane wpiszemy odbiorcy - czy jakąś nazwę firmy, czy osobę fizyczna, czy jest podamy NIP czy nie.
Mnie interesuje proste kryterium - kiedy firma, a kiedy os. fizyczna
w przypadku osoby fizycznej gwarancja nie może być krótsza jak 24 mies..
Bzdura kosmiczna.
może najprościej
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/
infilinia 0800 007 007
sylwek2k
02-04-2012, 09:18
w przypadku osoby fizycznej gwarancja nie może być krótsza jak 24 mies.. Dla firm obowiązują inne przepisy, często producent skraca do 12.
Co to za BREDNIE?!?!
Gwarancja moze byc i na tydzien :]
Janusz Body
02-04-2012, 09:47
Panowie! proszę używać języka, który nie jest obraźliwy dla interlokutora.
Januszu, weź pod uwagę, iż ten interlokutor wprowadza ludzi w błąd wypowiadając się na temat o którym nie ma zielonego jak widać pojęcia na zasadzie - nie znam się, więc się wypowiem...
Ja akurat jestem bardzo przewrażliwiony na porady pseudoprawników, bo może z tego wyjść wiele złego.
Janusz Body
02-04-2012, 10:14
Januszu, weź pod uwagę, iż ten interlokutor wprowadza ludzi w błąd wypowiadając się na temat o którym nie ma zielonego jak widać pojęcia na zasadzie - nie znam się, więc się wypowiem...
Ja akurat jestem bardzo przewrażliwiony na porady pseudoprawników, bo może z tego wyjść wiele złego.
Pisałem głównie do sylwek2k. Język polski jest wystarczająco bogaty, żeby powiedzieć to samo bez urażania rozmówcy. :-)
No właśnie - różnie mówią. Jak kupowałem zmywarkę stwierdzili 9poprosiłem nawet kierownika), że "jak faktura to firma" i nieważne jakie dane wpiszemy odbiorcy - czy jakąś nazwę firmy, czy osobę fizyczna, czy jest podamy NIP czy nie.
Mnie interesuje proste kryterium - kiedy firma, a kiedy os. fizyczna
Powinienes byl zmienic sklep, bo kierownic to jakas niemota nieznająca prawa ;)
Powinienes byl zmienic sklep, bo kierownic to jakas niemota nieznająca prawa ;)
Wziąłem po prostu paragon (na wszelki wypadek) bo uważam, że na fakturze powinny być dane firmy by ten zakup był traktowany odmiennie, a nie tylko sam fakt wystawienia faktury.
Swoją drogą trochę nieswojo się czuję z powodu można powiedzieć gorących emocji w tej dyskusji....
Muszę przedzwonić na Żytnią - jakie jest ich stanowisko bo tutaj chyba nikt z serwisu nie odpowiedział?
Co za temat :), lubię takie :mrgreen:
Okres i zakres gwarancji jest ustalany przez gwaranta (zazwyczaj producenta) w dokumencie gwarancji - z tego co mi wiadomo, żadne przepisy prawa nie nakładają na producentów czegokolwiek obowiązku udzielania gwarancji.
Czym innym jest tzw. niezgodność towaru z umową, która wynika z przepisów z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego – co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tego tytułu trwa 2 lata – proponuję poczytać – relatywnie jest to krótki akt prawny, do wygooglania w kilka sekund.
Roszczenie z tytułu niezgodności towaru z umową na podstawie wyżej wskazanego aktu przysługuje tylko konsumentom. Konsumentem jest osoba fizyczna, która nabywa rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.
Faktura VAT, czy też paragon w przypadku zakupu prze konsumenta jest dowodem zawarcia umowy sprzedaży i nie powoduje to z automatu, że gdy bierze fakturę nie jest konsumentem. Też zazwyczaj biorę faktury na droższe zakupu z racji tego, że są zazwyczaj trwalsze niż paragony i trudniej je zgubić ;)
Nie zmienia to oczywiście faktu, że niektórzy sprzedawcy wciskają kit... – smutne, ale prawdziwe :( - zresztą sami dajecie przykłady.
Odnośnie samej gwarancji to często można zauważyć, że gwaranci ją skracają lub ograniczają w sytuacji, gdy produkt jest kupowany, nie przez konsumenta, co jest zrozumiałe. Mają takie prawo.
W sprawach między przedsiębiorcami, tzn. kupujemy od sklepu na firmę – zastosowanie mają przepisy o rękojmi – art. 556 KC do 576 KC.
Co za temat :), lubię takie :mrgreen:
– relatywnie jest to krótki akt prawny, do wygooglania w kilka sekund.
W sprawach między przedsiębiorcami, tzn. kupujemy od sklepu na firmę – zastosowanie mają przepisy o rękojmi – art. 556 KC do 576 KC.
Proponowałbym jednak nie wyciągać wniosków ( i porad) na podstawie "googlania w kilka sekund" bo znowu ja dostanę wytyk. Poczytaj dokładnie czy przepisy działu II KC odnoszą się tylko do obrotu miedzy firmami.
Jak wcześniej zostało już napisane - pomimo łaskawie panującej demokracji nie wypowiadajmy się określając jako pewnik kwestie , na których nie znamy się lub co najwyżej je "wygooglamy".
Proponowałbym jednak nie wyciągać wniosków ( i porad) na podstawie "googlania w kilka sekund" bo znowu ja dostanę wytyk. Poczytaj dokładnie czy przepisy działu II KC odnoszą się tylko do obrotu miedzy firmami.
Jak wcześniej zostało już napisane - pomimo łaskawie panującej demokracji nie wypowiadajmy się określając jako pewnik kwestie , na których nie znamy się lub co najwyżej je "wygooglamy".
Nie napisałem, że odnoszą się tylko do obrotu między przedsiębiorcami...
Wątkiem przewodnim jest sprzedaż "konsumencka" vs. sprzedaż między przedsiębiorcami i w takich kategoriach należy rozpatrytwać moją wypowiedź.
Co do googlania to tylko zaproponowałem by wygooglać odpowiedni akt prawny, a nie jego interpretację.
Jak już tak sobie polemizujemy.....
"Nie napisałem, że odnoszą się tylko do obrotu między przedsiębiorcami..."
Pogrubienie stwierdzenia " w sprawach między przedsiębiorcami" robi oczywiste wrażenie, że rękojmia dotyczy tylko tych podmiotów. To po primo,primo.
Po duo primo właśnie samo "wygooglanie" aktu prawnego bez umiejętności interpretacji czy połączenia z innymi aktami prawnymi najczęściej powoduje błędne lub niejasne interpretacje.
Zarówno w Twojej jak i innych kolegów wypowiedziach jest duża część prawdy, jednak czasem drobna nieścisłość może spowodować u kogoś jakieś kłopoty i stąd moja , drobna uwaga. Wesołych Świąt...:smile:
może najprościej
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/
infilinia 0800 007 007
Popieram to rozwiązanie.
Myślę, że tam wszystkiego można się dowiedzieć.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.