Zobacz pełną wersję : Dpp 3.9.3 - adobe rgb vs.srgb
Witam, intryguje mnie kilka rzeczy związanych z przestrzenią kolorów w DPP, otóż zmieniając tylko przestrzeń roboczą z srgb na adobe rgb, kolor pomarańczowy zamienia się w czerwony i wygląda to lepiej, moje pytanie skąd zmiana koloru i ta zmiana jest jakby odzwierciedleniem prawdziwego koloru. Natomiast kolor twarzy przybiera więcej cyjanu i zapewne trzeba to zmodyfikować.
Widzę że nikt nie pomoże rozwikłać zagadki a jeszcze chciałbym się dowiedzieć na temat taki o ile ktoś wie.
Czy jpg w CANONACH EOS są zapisywane z srgb czy innej przestrzeni?
Izabella Bodzioch
17-02-2012, 16:55
Czy jpg w CANONACH EOS są zapisywane z srgb czy innej przestrzeni? z tego co wiem to możesz sobie w aparacie ustawić.
To ja wiem, ale kolory w 40D są lepsze niż w moim 400D i chyba 40D zapisuje z rawa do jpg z szerszej przestrzeni kolorystycznej a może się mylę?
greatidea
17-02-2012, 17:26
A jaki jest sens bawić się w AdobeRGB skoro wywołuje się zdjęcia w sRgb (w 99%) a większość użytkowników ma monitory sRGB?
Jak nie widzisz różnicy to nie korzystaj, a porównywałeś kiedyś zdjęcie wywołane w srgb vs adobe rgb, zrób sobie porównanie a zobaczysz. Ja mam słaby monitor i widzę zmiany w kolorach na wielką korzyść, więc mówienie, że na zwykłym monitorze tego nie zobaczysz jest błędne.
Jeśli widzisz różnicę między sRGB a AdobeRGB, to albo masz bardzo dobry, szerokogamutowy monitor i robisz zdjęcia bardzo kolorowym tematom, albo masz coś spieprzone w ustawieniach.
Sądząc po kolorze pomarańczowym zmieniającym się w czerwony - to drugie :D
Udowodnię Ci wieczorem, że jeden z elementów zmienił kolor z pomarańczowego na czerwony, generalnie czerwień nabrała mocniejszego koloru i stała się mniej świecąca, przez co odbiór zrobił się o niebo lepszy. Może nie widzę całkowitej zmiany z srgb do adobe rgb, ale widzę ją znacznie, więc dla mnie to ma sens.
Co do tematu zdjęć to masz rację, był to bal karnawałowy córki w szkole, więc kolorki różnorodne;-)
Dodam jeszcze informację, że w lightroomie domyślnie pracujemy w pro photo! i różnice w kolorach w porównaniu z DPP-SRGB są min. właśnie stąd, pomijając profile, które minimalnie odbiegają.
Poczytaj i zobacz tutaj, przykłady tylko dwóch kolorów a jaka różnica!
http://alphacorner.eu/index.php/co-to-jest/adobe_rgb
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
O to przykład zmiany koloru, zakładam że mogę się mylić, ale mi to wygląda na słaby pomarańczowy a może wyblakły czerwony, zobaczcie sami:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/photo/my-images/195/81546449.jpg/)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
http://img195.imageshack.us/img195/9890/81546449.jpg
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
http://img28.imageshack.us/img28/1421/79209835.jpg
To, co obserwujesz to najprawdopodobniej przekłamanie barw wynikające z mechnicznego wyświetlenia liczb kolorów przestrzeni AdobeRGB w przestrzeni twojego wyświetlacza. Zapewne wyświetlasz porównywanie zdjęcia przy pomocy prostej przeglądarki bez modułu zarządzania barw - Irfan lub coś w tym rodzaju.
Ligtroom używa jako przestrzeni przeliczeniowej MelissyRGB (wariantu ProPhoto z TRC zmienionym na gamma 1,0), ale jego moduł zarządzania barwą (ACE - Adobe Color Engine) dokonuje poprawnej konwersji wyświetlanych liczb kolorów. Jeśli wiec posługujesz się normalnogamutowym monitorem, nie powinieneś zobaczyć większych różnic pomiędzy zdjęciem wyrenderowanym do sRGB, AdobeRGB czy nawet ProPhoto, ew. powinny to być różnice arcysubtelne.
Te zdjęcia są z DPP wywoływane z Rawa. W DPP nominalnie jest srgb i przełączam na Adobe rgb i zmiany są tak samo widoczne, więc to nie CMS winny a przeglądarka to Fastone-CMS wyłączony.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Kolega ma monitor EIZO średniej klasy, modelu nie pamiętam ale kosztuje ponad 3tyś. i też widzi zmiany w kolorach. Nie za bardzo kumam te mechanicznie źle wyświetlane kolory, to co widzi użytkownik z monitorem o gamucie ADOBE RGB?
No więc skoro masz wyłączony CMS w Faststonie (który nb. nawet jak jest włączony, to działa niepoprawnie), to jak ma poprawnie wyświetlić przestrzenie brawne różniące się od przestrzeni barwnej twojego monitora?
EIZO nie ma mocy sprawczej i w środowisku bez zarządzania barwą tak samo wyświetli pierdoły - a nawet w jeszcze większym stopniu, bo często mają poszerzony gamut, który bardziej wyeksponuje różnice.
Nieważne jak są wyświetlane kolory, fotki mają takie same warunki a zmiany są widocznie, powiedz mi jak TY widzisz ta fotkę u siebie.
Fotki mają takie same warunki, które są złe. Ponieważ to screen, czyli same liczby kolorów RGB, bez profilu który pozwala oprogramowaniu poprawnie je zinterpretować, widzę różnicę, tj. lewa strona ma mniejsze nasycenie, niż prawa.
Jeśli jednak skopiuję zdjęcie do Photoshopa, rozetnę je na prawe i lewe i przydzielę profil AdobeRGB zdjęciu wyciętemu z lewej partii, to wygląda tak samo, jak prawe.
Zdjęcie z lewej strony jest właśnie Adobe RGB.
Zdjęcie z lewej strony jest właśnie Adobe RGB.
To oczywista oczywistość, skoro ma zdesaturowane barwy w stosunku do prawego.
No więc jak poprawnie przydzieliłem mu profil AdobeRGB, zaczęło wyglądać identycznie jak sRGB-owa część po prawej stronie.
Gdybyś wyświetlił lewą część na EIZO kolegi (o ile jest szerokogamutowe), a obok postawił swój monitor i wyświetlił na nim prawą część to wyglądały by pi-razy-drzwi tak samo, bo przestrzeń barwna szerokogamutowego EIZO zbliżona jest do AdobeRGB, zaś przestrzeń barwna zwykłego monitora mniej-więcej odpowiada przestrzeni sRGB.
Choć z uwagi zaś na to, że czerwony kolorant szerokogamutowego EIZO ma zwykle nieco wyższe nasycenie od AdobeRGB, najprawdopodboniej było by jednak nieco czerwieńsze.
Warto to sobie przemyśleć ;)
Czornyj;-) wielkie dzięki za podjęcie tematu, ale pociągnę jeszcze ten temat innym przykładem, bo chciałbym to troszkę zrozumieć a więc:
1. DPP SRGB
http://img822.imageshack.us/img822/7075/dppsrgb.jpg
2. DPP ADOBE RGB - PHOTOSHOP CONVERT DO SRGB I ZAPIS Z PROFILEM ICC
http://img688.imageshack.us/img688/6302/dppadobergbconvertsrgbc.jpg
Na moim monitorze fotka numer dwa na 100% ma lepszy mocniejszy kolor niebieski, lepsze żółcie, czerwony troszkę za mocno poszedł i lepsza magenta.
Teraz jestem ciekawy, co Ty zobaczysz na monitorze u siebie, to już nie screeny, tylko oryginalne fotki, pomniejszone, skompresowane do 90%, skompresowany kolor maksymalnie i wyostrzone 15/0,6. Porównując te fotki mam włączonego CMS.
Obrabiając fotki w DPP i zmieniając przestrzeń kolorów z SRGB na ADOBE RGB, widzę poprawę pewnych kolorów, jak to możliwe czornyj, przecież wedle Ciebie nie powinieniem zobaczyć poprawy na moim monitorze BENQ FP783???
Obrabiając fotki w DPP i zmieniając przestrzeń kolorów z SRGB na ADOBE RGB, widzę poprawę pewnych kolorów
To może zanim zaczniesz cokolwiek komukolwiek zarzucać zapoznaj się z podstawami CMS?
Przecież w tym wszystkim nie chodzi o to, żeby kolory były ładniejsze...
Merde napisałbyś coś sensownego, dlaczego na moim monitorze w DPP zmieniają się kolory po zmianie na Adobe RGB, jeżeli nie powinienem ich zobaczyć to o co chodzi, czyżby część odcieni była w zakresie SRGB. Czepiłeś się CMS a om ma się nijak w kwestii różnic, ponieważ finalnie porównuję dwa jpg SRGB, czornyj pisał o przekłamaniu barw, mnie te barwy pasują w 100%. Niech ktoś kompetentny się wypowie np. Janusz B;-)
Ps. Czornyj jakie przekłamania kolorów ja widzę i dlaczego to tak dobrze wygląda?, że niebieski jest bardziej nasycony, czerwienie są głębsze i znikają refleksy z bluzek.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Wywołałem jeszcze raz fotkę, ale w ACR nie DPP i teraz widzę te same fotki, nieważne jaki ma profil Adobe czy SRGB i w fastone CMS włączony, także wybaczcie mi, bo nie dawało mi to spokoju i musiałem doprowadzić to do końca i oczywiście nie miałem racji!!!
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Zrobiłem jeszcze raz to samo w DPP i jest różnica w kolorach, jeżeli jej nie powinno być, to czy to na 100% przekłamania kolorystyczne?
Mały problemik polega na tym, że skasowałem DPP, ale co do zasady barwy w środowisku z CMS-em powinny być niezależnie od użytej przestrzeni edycyjnej (sRGB, AdobeRGB, ProPhoto itd.) dokładnie takie same - tak długo, jak długo pochodzą ze wspólnej części zbioru tych przestrzeni barwnych. Przestrzeń edycyjna nie służy bowiem do zmieniania/poprawiania/polepszania barw, a do ich rejestrowania i przechowywania.
Ponieważ zaś twój monitor nie jest w stanie wyświetlić barw spoza sRGB (a jeśli nawet, to b. niewiele), to powinieneś uzyskiwać wizualnie ten sam efekt, jak ma to miejsce w przypadku konwersji ACR.
Jeśli tak się nie dzieje, to:
- coś jest źle poustawione w DPP
- zmiana przestrzeni barwnej wiąże się z automatyczną zmianą profilu barwnego aparatu, np. w Nikonie były trzy profile barwne automatycznie skojarzone z daną przestrzenią, co w podobny sposób siało zamieszanie i prowadziło do nieporozumień.
czornyj, samo włączenie Adobe RGB w DPP powoduje te lepsze kolory, czyli pomijamy eksport i profile , skąd zmiana tych kolorków a może to jest to co ma być właśnie, przecież Adobe ma bogatą przestrzeń.
W aparacie mam ustawione profil na standard, SRGB, CR2.
Tak jak mówiłem - zmiana kolorystyki świadczy o zmianie profilu aparatu, odpowiedzialnego za sposób renderowania barw do przestrzeni edycyjnej - różne profile aparatu stworzone są dla różnych trybów, np. Standard, Neutral, Landscape itd. Nie da się pominąć wpływu profili aparatu podczas eksportu, strzałkami oznaczone konwersje:
[RAW]->[Profil Aparatu]->[Przestrzeń Edycyjna -sRGB, AdobeRGB itd]-wyświetlanie z CMS->[Przestrzeń barwna monitora - scharakteryzowana przez profil ICC monitora przydzielony mu w systemie]
Teoretycznie zmiana przestrzeni edycyjnej na Adobe nie powinna kompletnie nic zmienić, a skoro zmienia to widać albo jest jakoś automatycznie powiązana ze zmianą trybu, albo po prostu coś jest źle ustawione w preferencjach.
Ew. zmian kolorystycznych, które pociąga za sobą wykorzystanie przestrzeni AdobeRGB po prostu nie widać na zwykłym monitorze o gamucie zbliżonym do sRGB.
Teraz inaczej to zrobiłem, zobacz co teraz zobaczysz na tych zdjęciach>>> link do zdjęć (http://hostuje.net/file.php?id=754aa8aeee358b9f4a2632cf6482ec78)
Są to screeny prosto z DPP !!!, czyli to co ja widzę po zmianie profilu kolorów.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.