Zobacz pełną wersję : Jak doświetlić zdjęcie w ten sposób?
Zachodzę na stronę p. Avedona i widzę zdjęcie:
http://www.richardavedon.com/editorial2004/newyorker/moore_01.php
http://www.richardavedon.com/images/editorial2004/newyorker/moore_01_full.jpg
I pytam wprost - jakiego oświetlenia należy użyć, aby doświetlić twarz modela w taki właśnie sposób? Rozumiem, że jakieś źródło światła skierowane na tło i do tego coś na modela, prawdopodobnie żarówka z parasolką.
Mógłby ktoś wyjaśnić mi, jak najmniejszym możliwym kosztem (no, bylebym się w 200zł zamknął) uzyskać podobny efekt w ramach "pseudostudia" domowego.
Dzięki z góry!
Moim zdaniem jedna lampa z softboxem. Tylko.
Z tyłu moim zdaniem nic nie ma --> byłoby widać na włosach.
podobny efekt uzyskiwalem na lampach zarowych, tez powinny dac rade, a przy fotografii cazarno bialej balans bieli nie istnieje ;) prawy bok twarzy jest mocno doswietlony wiec mamy blisko tego boku twarzy jedna lampe, a druga IMHO ustawiona jest w pozycji tzw. przednio-gorno-bocznej, przypuszczalnie jesli model siedzi ta lampa musialaby byc na wysokosci 1,7m i tak jak nazwa mowi oswietlac twarz z gory i z boku, roznica pomiaru swiatla pomiedzy oswietleniem glownym - lampa boczna, a modelujacym - przednio-gorno-boczna, nie powinna byc wieksza jak 1,5 do 2 dzialek EV...
pozdrawiam
krzysiek
Hmm.
Nie zgadzam się z Tobą Thorn.
MOim zdaniem nie powstałyby wtedy cienie: przy fałdku policzkowym po lewej stronie jego twarzy i za chorągiewką. Cień przy nosie też byłby dużolżejszy.
Ja obstawiam:
Jeden duży softbox z prawej strony modela dość mocno odsunięty od jego twarzy.
Hmm.
Nie zgadzam się z Tobą Thorn.
MOim zdaniem nie powstałyby wtedy cienie: przy fałdku policzkowym po lewej stronie jego twarzy i za chorągiewką. Cień przy nosie też byłby dużolżejszy.
Ja obstawiam:
Jeden duży softbox z prawej strony modela dość mocno odsunięty od jego twarzy.
Jasne Adamek, masz racje, ale Propi chcial taki efekt uzyskac tanimi srodkami do 200zl ;)
wiec softbox i speedlight raczej odpada...
Aha.
No fakt, to przeoczyłem. ;P
aczkolwiek...
Po co speedlight? Może wystarczy jakaś tania lampka błysowa, softbox kupiony (tudzież parę warstw zrobionych z kalki - ale oddalone od siebie). I próby. :)
jezeli cos gdzies powinno byc o softboxach robionych wlasnorecznie to polecam watek o samorobkach :
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=4826
choc stamtad przypominam sobie tylko genialny helm-parasolke-lampe ;) ale to i tak w sumie rozwiazalo by problem, albo skorzystac z Adamka lub mojej podpowiedzi...
pozdrawiam
krzysiek
FOTODAREK
16-01-2006, 16:53
tani sprzęt można nabyć w firmie Funsports - lampy błysk po 49 zł. wkręcane jako żarówki parasolki o ile dobrze pamiętam po 15 lub 20 zł. i niewielkie pieniądze za statywy itp. Lampy reagujące na drugi błysk są odrobinę droższe.
Hmm.
jednak różnica pomiędzy parasolką, a softboxem jest. :)
Chyba, że do tych żarówek można podłączyć softbox. Ja nie wiem. :)
Zdecydowanie jedno zrodlo swiatla z lewej strony modela. Ostro przepalona ręka i twarz tak by sugerowaly. Zreszta w oku jest odbicie jednego softboxu wiec to nie zadna parasolka...!
rysiaczek
16-01-2006, 20:56
postaw modela przy oknie i poekperymentuj z różnymi materiałami robiącymi za zmiękczacze...:)
Wow... dzięki za burzliwą dyskusję i masę pomysłów... teraz czas na pytanie amatora :)
Z tego co czytam, sugerujecie głównie zakup zewnętrznej lampy błyskowej i dyfuzora (softboxa). Czy zamiast błyskać lampą, nie mógłbym po prostu znaleźć mocnej żarówki na zwykły gwint (możliwie najmocniejszą, 150W?) i przyczepić do niej parasolki rozpraszającej? Żarówka paliłaby się cały czas, bez potrzeby synchronizacji z aparatem, a ja miałbym spokój z oczekiwaniem na naładowanie się lampy... Przeszedłby taki pomysł, czy zwykłe żarówki, rzędu np. 100-150 W są za słabe i wymagany byłby halogen?
I jeszcze jedno pytanie - czy tło w tym zdjęciu jest w jakikolwiek sposób doświetlone?
Jezeli zarowki, to ona napewno nie beda mialy takiej mocy i plastycznosci jak softbox, zajrzyj na www.funsports.pl, co do zwyklych zarowek, to sadze ze dadza one rade ale najlepiej zeby byly mleczne i ustawic plan dwiema zarowkami, dopelniajacym i modelujacym swiatlem. Kombinacji na rynku jest multum, halogeny ze statywami, zarowki blyskowe z fotocela... Zestaw z zarowka blyskowa, parasolka i statywem, juz mozna za okolo 200 zl na allegro znalezc, polecam wiec przejrzec allegro i funsports... aha i jeszcze jedno, jesli jednak zdecydujesz sie na zwykle zarowki, to zapomnij o kolorowych zdjeciach ;) pozdro
EDIT:
na moje oko zadnego dodatkowego doswietlenia, softbox blysnal i dostatecznie oswietlil tlo
co do zwyklych zarowek, to sadze ze dadza one rade ale najlepiej zeby byly mleczne i ustawic plan dwiema zarowkami, dopelniajacym i modelujacym swiatlem.
Czy to winny być dwie żarówki o równej mocy? Jak miałbym je rozstawić?
jesli jednak zdecydujesz sie na zwykle zarowki, to zapomnij o kolorowych zdjeciach ;)
Oczywiście, sesja ma być czarnobiała, kolor mnie nie interesuje :)
P.S. Z czego (poza kalką drukarską) można zrobić softbox do takich żarówek?
Moim zdaniem na modela faktycznie lampa +softbox który przepalił postać z prawej jednakże jakieś swiatło musiało być w tym pomieszczeniu lub doświetlono tło inną lampą. Softbox główny na postać nie doświetlił by tak tła.
No ale to tylko moje zdanie.
Czy to winny być dwie żarówki o równej mocy? Jak miałbym je rozstawić?
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img29.imageshack.us/img29/4203/lampy1sz.jpg)
cos takiego, tylko ze lampa jeden powinna byc blizej modela a lampa numer dwa troche dalej nie z to narysowalem, przydalby sie badzo swiatlomierz, najlepiej zeby roznic pomiaru na sfery obu lamp nie byla wieksza jak 2 dzialki przyslony dodatkowo lampa nr. 1 na wysokosci oczu modela lampa numer dwa na wysokosci 1,70 m moze nawet 1,90 a zarowka skierowana w twarz modela (lepsza jak parasolki bylby po prostu klosze ) dobrze by bylo gdyby imaly rowna moc, jezeli jedna bedzie swiecila zbyt mocno to ja po prostu odsuniesz ...
P.S. Z czego (poza kalką drukarską) można zrobić softbox do takich żarówek?
IMHO dobry bylby jakis bialy material, na allegro sprzedaja namioty bezcieniowe, taki bylby idealny, jedna uwaga te zarowki naprawde grzeja, z tym tez sie trzeba liczyc i dawac im odpoczac ;)
Dzięki za profesjonalny rysunek - wszystko się zgadza, może poza tym 1ds... ;)
Powstaje tylko jedno pytanie - czy "zwykłe" mleczne żarówki (więcej niż 150W raczej nie idzie dostać) wystarczą, czy powinny to być raczej halogeny budowlane?
Dzięki za profesjonalny rysunek - wszystko się zgadza, może poza tym 1ds... ;)
Powstaje tylko jedno pytanie - czy "zwykłe" mleczne żarówki (więcej niż 150W raczej nie idzie dostać) wystarczą, czy powinny to być raczej halogeny budowlane?
zrobie edit do tego posta i jutro Ci dam odpowiedz, bo sie dopytam jeszcze ok ?
BTW, dzieki, zawsze wiedzialem ze drzemie we mnie podskorna rzeka talentow ;) :mrgreen:
IMHO dobry bylby jakis bialy material, na allegro sprzedaja namioty bezcieniowe, taki bylby idealny, jedna uwaga te zarowki naprawde grzeja, z tym tez sie trzeba liczyc i dawac im odpoczac ;)
Thorin - co ma dac lampa nr 1...?
Thorin - co ma dac lampa nr 1...?
Iczek, Propi chcial zamknac sie w kosztach do 200zl, ja wiem ze mozna to wszystko softboxami zalatwic, ale majac taki budzet musza starczyc dwie lampy , jedna blisko (ta wlasnie lampa numer 1 swiatlo glowne) a lampa numer dwa modelujace delikatne i dalekie wtedy otrzymamy cos takiego jak na zdjeciu , bialo z prawej strony lekkie przejscia tonalne i czarno z lwej strony twrzy modela
Oki - rozumiem kwestie ekonomiczne, ale nie do konca widze uzasadnienie tej lampy 1. Moim zdaniem styknie w zupelnosci lampa 2. Jesli juz upierac sie przy dodatkowym zrodle swiatla, to dałbym blende w miejsce lampy 1, a to wymusi ciut inne ustawienie lampy 2. Po prostu ciekaw sam jestem co da oswietlenie przez ciebie zaproponowane... Musze sprobowac.
Thorin - co ma dac lampa nr 1...?
Strzelałbym, że chodzi o lekkie doświetlenie włosów i tła... mam rację?
Moim zdaniem tło w tym zdjeciu nie bylo doswietlane. Stawiam na zastane swiatlo oraz mocny strzal z softboxu. biale tlo wystarczylo aby wyszlo szaro-bure tlo.
Ok spojrzmy na to zdjecie...
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.richardavedon.com/images/editorial2004/newyorker/moore_01_full.jpg)
jezeli zrezygnujemy z lampy numer jeden to lampa numer dwa staje sie lampa glowna, musi byc blisko, a ze to swiatlo jest ostre zrobimy brzydki cien na nosie i to ladne odciecie konturow twarzy z lewej strony cieniem, bedzie bledsze, jezeli natomiast lampa numer jeden bedzie glowna a dwojka bedzie dopelniala mozemy sobie pozwolic odstawic ja dalej, i korygowac cien nosa, i cien z bogku glowy a szczegoly ktore bedziemy chcieli miec, wyciagniemy jedynka,
Iczek ja wiem ze Ty jestes weteranem bron Boze taki zoltodziob jak ja nie chce Ci niczego sugerowac, ale ja to widze w ten sposob... choc mozna poprobowac z jedynka i bez...
W takim razie jak tylko dasz znać, czy mogę użyć zwykłej żarówy czy też halogenu, postaram się jak najszybciej dokupić brakujący sprzęt i zaprezentować efekty... chyba, że ktoś mnie ubiegnie ;)
A tak a propos... jest jakaś znacząca różnica między światłem żarówy zwykłej a takiej energooszczędnej? Tutaj:
http://allegro.pl/show_item.php?item=81566355
podają "odpowiednik" dla normalnej żarówki... czyli teoretycznie taka energooszczędna będzie świeciła jak zwykła 400Watówka, dobrze myślę?
Zaden ze mnie weteran. Szczegolnie studia. Ucze sie.
Widze to tak: cien na nosie (ktory jest wyraznie ostry i widoczny ) dokladnie wskazuje ze uzyto jednego zrodla swiatla umieszczonego nad glowa modela, nawet dosc wysoko nad i walnieto od gory - dowodem dodatkwym sa rozjasnione wlosy na czubku czola modela, a nie po jego lewej stronie. Gdyby zrodlem glownym byla lapma z boku to cala twarz i wlosy po lewej bylyby oswietone, a tak nie jest. Wlosy nad lewym uchem sa w cieniu! A wiec nie bylo lampy z lewej strony.
inny detal: dlon jest przepalona raczej od strony gora/lewo, a z boku wyraznie widac wlosy i ciemniejsze fragmenty.
Ponownie - gdyby byla lampa po lewej to dlon po lewej bylaby rownie mocno przepalona.
Ja sie teraz zaczalem zastanawiac czy nie bylo lampy od dolu...:) Gosc ma ladnie doswietlona lewa czesc podbrudka. Gdyby byla lampa jedynie z gory to byloby to w cieniu. Chyba ze ta jedna lampa jednak stala mniej wiecej na wysokosci glowy,.. .ale jak wowczas oswietlil wlosy od gory? Moze nad modelem byla jakas blenda...?
Zaden ze mnie weteran. Szczegolnie studia. Ucze sie.
Widze to tak: cien na nosie (ktory jest wyraznie ostry i widoczny ) dokladnie wskazuje ze uzyto jednego zrodla swiatla umieszczonego nad glowa modela, nawet dosc wysoko nad i walnieto od gory - dowodem dodatkwym sa rozjasnione wlosy na czubku czola modela, a nie po jego lewej stronie. Gdyby zrodlem glownym byla lapma z boku to cala twarz i wlosy po lewej bylyby oswietone, a tak nie jest. Wlosy nad lewym uchem sa w cieniu! A wiec nie bylo lampy z lewej strony.
inny detal: dlon jest przepalona raczej od strony gora/lewo, a z boku wyraznie widac wlosy i ciemniejsze fragmenty.
Ponownie - gdyby byla lampa po lewej to dlon po lewej bylaby rownie mocno przepalona.
Ja sie teraz zaczalem zastanawiac czy nie bylo lampy od dolu...:) Gosc ma ladnie doswietlona lewa czesc podbrudka. Gdyby byla lampa jedynie z gory to byloby to w cieniu. Chyba ze ta jedna lampa jednak stala mniej wiecej na wysokosci glowy,.. .ale jak wowczas oswietlil wlosy od gory? Moze nad modelem byla jakas blenda...?
Tak tutaj sie zgodze, tam rzeczywiscie widac w ustawieniu przedniogornobocznym softbox, (jak Adamek lub ktos pisal w zrenicy to sie odbija) a podbrodek, moze blenda od dolu ?
dlatego IMHO wsadzilem tam dwie lampy zeby jedno bylo ostre a drugie modelujace, zeby wypelnic te miejsca i troche poeksperymentowac, miec sszersze pole manewru...
Chmmm - swoja droga lubie takie analizy.. :) Zadalem zagwostke na Fred Miranda -zobaczymy co oni powiedzą :)
Czy za blendy może posłużyć np. styropian w płytach? Możnaby poeksperymentować, jak już zakupię tyle oświetlenia to dwie płyty styropianowe nie zrobią różnicy ;)
Propi, przejrzyj wspminany wczesniej watek o samorobkach, blendy ze styropianu beda ok, ale jesli oblozysz je folia aluminiowa lub aluminiowymi kocami (w aptece je mozna dostac) to beda jeszcze lepsze :)
Iczek, z niecierpliwoscia czekam na analize Pro's :)
Chmmm - swoja droga lubie takie analizy.. :) Zadalem zagwostke na Fred Miranda -zobaczymy co oni powiedzą :)
Cieszę się, że dostarczyłem zajęcia ;) Żeby jeszcze utrudnić... W jakiej odległości od tła powinien się znajdować model? Wiem, że rozmycie zależy przede wszystkim od przysłony, ale tak na oko - jakieś dwa metry najpewniej, żeby nie było specjalnego "ścisku". Jak myśli szanowne gremium?
ok to ja cos wrzuce, z gory przepraszam za jakosc skanu, zalany byl raz kawa i strasznie mala rozdzielczosc...
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img33.imageshack.us/img33/1475/jedyn1ic.jpg)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img33.imageshack.us/img33/4360/dwa2ae.jpg)
wiec od lewej gory mamy, oswietlenie:
1. Boczne
2. Przednie
3. Dolne
4. Gorne
niestety niemam przedniogornobocznego, wtedy moglibysmy porownac z panem rezyserem, ale na drugim zdjeciu tlo chyba yglada podobnie, modelka byla 2 m od tla, tlo w kolorze szarej karty kodaka ;) wszystko robione za pomoca jednej lampy zarowej, zdjecia sa plaskie zadnej plastycznosci...
wszystko robione za pomoca jednej lampy zarowej, zdjecia sa plaskie zadnej plastycznosci...
Sugerujesz, że moje zdjęcia będą nieplastyczne, czy raczej, że zdjecia z użyciem tylko jednej lampy będą nieplastyczne, a z dwoma już będą znośne? :)
Nic nie sugeruje Propi, krytykuje swoje niedopatrzenie bo moglem cyknac jeszcze jedna fotka z oswietleniem przedniogornobocznym, bo takie zastosowaneo przy panu rezyserze (slonce ma podobna pozycje dlatego to oswietlenie jest naturalne) tutaj masz tylko przyklad 4 "efektowych" oswietlen, zeby unaocznic jak sie cienie rozkladaja :)
EDIT:
moze jedna lampa tez by dala rade, ale gdybym zrobil z przedniogornobocznym wtedy bym wiedzial... pozdro
EDIT 2:
przed chwila zerknalem na forum i ktos podawal takiego linka
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php?lesson=7
Zatem tak.
Lampy od dołu być nie może --> nie ma takich cieni.
Moim zdaniem jest to jedna lampa ustawiona w pozycji lampy 2 z mega rysuinku thorina :mrgreen: .
Co do blendy. Jak styropian obłożymy czymś srebrnym,to będzie nam perfidnie odbijał światło (jak to srebrne rzeczy) a nie mięciutko jak biały styropian.
Aha.
I lampa nie musi stać wcale blisko. :) Można ją oddalić zachowując kąt nachylenia względem twarzy. :)
Zatem tak.
Lampy od dołu być nie może --> nie ma takich cieni.
Moim zdaniem jest to jedna lampa ustawiona w pozycji lampy 2 z mega rysuinku thorina :mrgreen: .
Co do blendy. Jak styropian obłożymy czymś srebrnym,to będzie nam perfidnie odbijał światło (jak to srebrne rzeczy) a nie mięciutko jak biały styropian.
Aha.
I lampa nie musi stać wcale blisko. :) Można ją oddalić zachowując kąt nachylenia względem twarzy. :)
Adamek - w pełni się z Tobą zgadzam że użyto tutaj tylko jednej lampy z softboxem. Lampa umieszczona po prawej stronie pod kątem ok. 45 stopi od osi aparat-model i ok. 45 stopni od góry tak aby dobrze oświetlić włosy.
Zdjęcie za małe aby dokładnie ocenić rozmiary i odległość softboxa ale stawiał bym na około 60x60cm w odległości ~2m.
Absolutnie nie widze tutaj śladów użycia żadnej blendy - ani w oczach ani na twarzy.
Pozdrawiam
Z Wami zgadza sie tez niejaki Lance Lee, ktory w dosc prosty i przystepny sposob to wyjasnia, aczkolwiek sugeruje drugie zrodla na tło.
There are two seperate lighting areas, the subject and the background.
On the subject there is one light to camera right about 35-40 degrees, with a good sized modifier, if I had to guess I would say a 2x3 ft softbox quite close to the subject, and no fill light or reflector. See how dark the shadow side is? That indicates no fill. His hand is only maybe 6 inches closer to the main light, but it is much brighter, that means the main light is close and inverse square comes into play. No hair/separation light.
The background, who knows. It all depends on what the material is. That could be a white wall that is 2.5 stops underexposed, it could be grey paper that matches the exposure, it could be a black wall that is 3 stops overexposed(not likely, but I'm just exploring the possiblities). Most likely grey paper with a light on either side bounced into umbrellas. The thing with backgrounds is, you decide how you want it to look then you make it look that way.
Propi, podpatrywalem, nie widzialem jakiej to sa mocy zarowki ale 150 w chyba labe beda... to znaczy jasne ze mozesz poprobowac ale tamte chyba mocniejsze byly, duzo wiecej swiatla dawaly, ja wiem 300w moze 500w, mleczne byly i duzo wieksze jak zwykle zarowki, wiec albo jakis dobrze zaopatrzony sklep z oswietleniem i lampami sie klania, albo dobra hurtownia, mozesz poprobowac z zarowkami 150w ale niewiem jaki bedzie efekt (chyba ze blisko obiektuw bedziesz trzymal)
pozdrawiam
krzysiek
Mam żarówkę 100W mleczną i 200W czystą ale ciągle to nie ta siła... załatwiam właśnie żarówę 400W, która powinna już kopać :) Ta setka którą mam daje fajne światło, ale mimo wszystko trochę za słabe... Na razie jestem na etapie budowania prowizorycznych statywów oświetleniowych - jak będę miał już cały zestaw, z pewnością zamieszczę tu rezultaty.
400 w tez bedzie za malo i nie baw sie w to szkoda casu i pieniedzy. Jesli chcesz stale swiatlo spraw sobie halogen min 500w tu masz przepis:
http://www.pbase.com/szuszyn/image/42170556
Osobiscie proponuje zestaw z allegro 2 parasolki, 2 zarowki blyskowe i 2 statywy powienienes zamknac sie w 200 zl
A czy przypadkiem nie będzie tak, że żarówka 400W (mleczna), bez jakiegokolwiek dyfuzora czy softboxa będzie dawała moc PORÓWNYWALNA z halogenem 500W ograniczonym chociażby parasolką? Parasolka mimo wszystko jakąś część światła zabiera, więc czy efekt nie będzie podobny?
zdjecia ktore prezentowalem sa bez dyfuzora, po prostu w aluminiowy niemalowny klosz zostala wlozona bardzo mocna zarowka...
dwie kwestie -
oświetlenie - jedna lampa z boku (lekko z przodu) niewielkiej średnicy i blisko modela (przepalona dłoń, a twarz już nie). Tło oddalone mocno od modela i oświetlone osobno. Gdyby nie było oświetlone osobno byłby gradient na tle i z jednej strony ono byłoby jaśniejsze. Tło ma na pewno osobne światło.
Moc żarówek jest mała, nawet na otwartej przysłonie będzie światła brakowało i wyjdzie za długi czas - chyba że zwiększycie czułość. Halogen 1000 W to minimum jeśli czułość 100 ISO i niewielkie rozproszenie światła, albo zarówka błyskowa fun.
ale kwestia druga - wazniejsza. Wam się to zdjęcie aż tak podoba? Gdyby go nie robił Avedon, a ktoś wstawił by na forum to by zostało totalnie zjechane od strony technicznej za te przepalenia i nie tylko.
ale kwestia druga - wazniejsza. Wam się to zdjęcie aż tak podoba? Gdyby go nie robił Avedon, a ktoś wstawił by na forum to by zostało totalnie zjechane od strony technicznej za te przepalenia i nie tylko.
Gdyby mi się nie podobało, raczej bym w ogóle nie zagaił :)
Nie wiedziałem kim był/jest Avedon, dopóki nie trafiłem jakoś na tę fotę. Spodobał mi się ten swoisty minimalizm, duży kontrast i nieziemska mina Moore'a. Po części to jest kierunek, który mi odpowiada - i chciałbym spróbować tego w zaciszu mojego domu, stąd też moje pytania o doświetlanie itp.
Witam, bardzo proszę o pomoc w ustaleniu "jak to jest zrobione"
Bardzo chciałbym zakosztować tego typu zdjęć - oczywiście w plenerze wiec bez prądu z gniazdka domowego. W grę wchodzi zestaw przenośny lub prąd z gniazdka sam. (moze tez na 220 ale o ograniczonej mocy 150.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img38.imageshack.us/i/alarz.jpg/)
Sprzęt: 5DMK2+580EXII+85/1,8+50/1,4 + ??? no właśnie co ? jaki sprzęt oświetleniowy powinienem zakupić
Dziękuje za ponoć
orlen.ownlog.com
11-06-2010, 23:01
OT: omg jej twarz....
a tak zapomniałem dodac ze modelkę znam, ale nie chciałą za bardzo się eksponować wiec zPSulem ja nieco.
krzysztofr
11-06-2010, 23:06
Jedna lampa z parasolką/softboxem po prawej, lekko z góry. Możliwe, że z filtrem cto (1/2 lub 1/1).
Druga z tyłu, goła (ewentualnie z softboxem).
Brakuje Ci drugiej lampy, wyzwalaczy, soffbox/parasolka, statywów oświetleniowych i filtrów żelowych.
rozumiem, czyli EX580II mozna uzyc jako jednej (własnie z z parasolką lub soefboxem) + drugą - druga jaka ?
mogę prosić o jakies przykłady via allegro.
W takim razie kwestia prądu nie istnieje - lampy sa zasilane z aku.
Przemek Lipski
12-06-2010, 02:09
Druga dowolna, byle miała dużą moc (czy raczej energię błysku) i jej regulację.
MM-architekci
12-06-2010, 12:55
masz kase , kup 430ex jako drugą po prostu
kasę mam wiec:
580 na aparacie ?
430 ma statywie z soft boxem ?
czy moze obie na statywach z softboxami .... a w tedy czym wyzwalac
(prosze wybaczyć moją laiczność w temacie)
krzysztofr
13-06-2010, 11:33
Lepiej obie na statywach. Zapinając 580 do aparatu, faktycznie użyteczna jest tylko jedna lampa. Chyba, że masz długi kabel e-ttl. Wtedy 580 na statywie(połączona z korpusem kablem) a 430 na drugim statywie(wyzwalana przez 580). Wtedy jedynym ograniczeniem jest to, że lampy muszą się widzieć (w słoneczny dzień mogą być problemy).
Lepszym rozwiązaniem są wyzwalacze radiowe.
Tutaj wybór jest ogromny.
Od tanich wyzwalaczy bez automatyki przez pixele z automatyką aż po PocketWizardy. Wszystko zależy o tego ile chcesz wydać i jaki zasięg oraz funkcje są Ci potrzebne.
Panie Balta jako że mieszkamy tej samej mieścinie możemy się umówić na na pare chwil... Mam wyzwalacze parasolki tylko brakuje mi jednej lampy która akurat Ty posiadasz ;-) przy okazji zobaczysz sobie sprzęt przed zakupami...
Pozdrawiam
szymonala
03-09-2010, 23:02
typowo doswietlone w ciemni i tyle
MM-architekci
10-09-2010, 08:10
typowo doswietlone w ciemni i tyle
ke ??
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.