Zobacz pełną wersję : Studniówka
Mam robic zdjęcia na studniówce. Jako fotograf na takiej imprezie będę pierwszy raz. Zatem mam prośbę do wszystkich którzy są w temacie o jakieś wskazówki. Wszelkie rady mile widziane. Na studniówce będą 4 klasy. Ja mam obsługiwać tylko jedną. Największy problem jaki mi się nasuwa to, że będę miał trudności z rozpoznaniem osób z "mojej klasy" na parkiecie. Zupełnie ich nie znam i wręcz niemożliwe jest abym zapamiętał od razu twarze 30 osób. Może są jakieś standardowe ujęcia studniówkowe :)
FOTODAREK
14-01-2006, 16:50
poznacz ich kolego , jakas wsążka .znaczek itp.(kotylion)
na mojej strudniówce fotograf każdemu dał do przypięcia kawałek jasnej wstążki. miała ona być przypięta do kieszonki marynarki lub w innym dobrze widocznym miejscu.
najprościej zapamiętaj sobie BROSZKĘ (zazwyczaj każda klasa ma innym WZÓR) lub poproś o jedną może ktoś ma więcej...
Ja tak zawsze to praktykowałem...
yogi-bear
14-01-2006, 21:34
W modzie są małe, czerwone różyczki na ubraniu żeby rozpoznać "swoich"... Kosztuje to 50gr. o ile dobrze pamiętam ;)
Mam w tym roku 100dniówkę to wiem.. e.. ale my nie wynajelismy fotografa tylko kamere.. A moze ktoś z forumowiczów z Białegostoku był by chetny nam pocykac zdjecia na imprezie tej? Musiał bym z klasą uzgdnić ale myślę że mogło by wypalić. Jak coś to piszcie na PM :) A.. i BARDZO PRZEPRASZAM ZA OT! :)
Dzięki za odpowiedzi.
Już jestem po, jakoś sobie poradziłem. Każda klasa miała inny znaczek przypinany do ubrania, lecz znaczki rózniły się tylko odcieniem, więc z daleka lub podczas tańca trudno było odróźnić. Poza tym zaproponowałem aby wszyscy bawili się w jednym miejscu sali. No i na koniec, żeby uniknąć pomyłek po zrobieniu np. 50 zdjęć brałem kogoś z klasy na bok i przeglądaliśmy zrobione fotki.
Przy okazji przydarzyła mi się niemiła przygoda z dwoma panami z pewnego zakładu foto. Po zrobieniu kilku pierwszych zdjęć swojej klasie - jeszcze przed rozpoczęciem studniówki podszedł do mnie jeden z tych panów mówiąc, że nie mogę robić zdjęć na tej studniówce, bo oni są wynajęci na wszystkie klasy i jak to nazwał mają wyłączność na fotografowanie tutaj. Zdziwiłem się i spytałem, czy zabronią w takim razie robić zdjęcia wszystkim ludziom którzy mają aparaty włącznie z uczniami. Powiedział, że inni mogą cykać, ale ja nie bo mam profesjonalny sprzęt :) i będę robił im konkurencję. No w końcu ktoś powiedział o moim srebrnym 300D że to profi sprzęt :twisted: O wszystkim powiedziałem klasie i wychowawcy. Wszyscy byli oburzenii nawet wywiązała się mała kłótnia. Klasa nic nie wiedziała, że ktoś inny ma im robić zdjęcia i w ogóle to chcą żebym to robił ja. Skończyło się na rozmowie z dyrektorem szkoły, który stwierdził, że jeśli klasa chce mnie to nie ma problemu i zdjęcia mogę robić. Panowie stwierdzili, że w takim razie naszą klasę pominą przy zdjęciach. Na tym spór się zakończył, a ja odniosłem wrażenie, że panowie chcieli mnie po prostu przepędzić jako konkurenta i wcale nie mieli żadnej wyłączności na focenie na tej studniówce, bo później i tak proponowali moim uczniom zdjęcia.
bogunow dobrze, ze sie postawiles ! :)
Jakies ciekawe "akcje" na 100dniowce? :)
bogunow dobrze, ze sie postawiles ! :)
Jakies ciekawe "akcje" na 100dniowce? :)
Palace sie stoly albo latajace krzesla :?: :mrgreen: :razz:
Zrobiłem 250 zdjęć. Co prawda latających krzeseł i palących się stołów nie było, ale trochę się działo :) Muszę porozmawiać z klasą czy zgodzą się na publikację zdjęć. Chciałbym wrzucić kilka na swoją stronę. Jeśli to nastąpi powiadomię w tym wątku.
Tak jak obiecałem zapodaję linka do galerii studniówkowej.
Najbardziej gorszących zdjęć nie zamieściłem :) :twisted:
http://bogunow.com/thumbnails.php?album=34
Mam nadzieje, że nie będziesz miał nic przeciwko kilku słowom krytyki :-)
Zdjęcie nr.5 trochę mniej u góry a nogi nie obcięte,
nr.6 też nogi,
nr.8-22 - takie ujecia robiłbym 50/1.8, albo 50/1.4 (jezeli masz) co by tło ładnie rozmyć.
nr.24 znowu nogi, jakoś strasznie mnie razi jak ktoś ucina komuś nogi ,szczególnie poniżej kolan.
nr.27 fajne, myśle, że się dziewczynom spodoba.
nr.28 - kadr trochę w dół
nr.30 - wyciąłbym w PS lampe.
nr.48 - ciekawe
Ogólnie całkiem nieźle. Pochwal się jeszcze co dopiąłeś do 300D (szkło, lampa).
Eee u mnie byla lepsza biba :) Troche sztywno na tych fotkach :D 3ba bylo fotki z pod stolow porobic :D
Zdziwiłem się i spytałem, czy zabronią w takim razie robić zdjęcia wszystkim ludziom którzy mają aparaty włącznie z uczniami. Powiedział, że inni mogą cykać, ale ja nie bo mam profesjonalny sprzęt :) i będę robił im konkurencję. No w końcu ktoś powiedział o moim srebrnym 300D że to profi sprzęt :twisted:
Ja zawsze wierzyłem że 300D to "profesjonalny" sprzęcik haha. Pozdrawiam
Widzę, że teraz bez FX-1 nie ma co się wybierać kręcić 100dniówki.
Zdjęcia takie sobie, no ale takie też pewnie były warunki oświetleniowe. W kilku pionowych kadrach widać cienie. Używałeś softboxa?
kamera sony high definition
hmm. Na tych podwójnych portretach straszne przepały są na czołach. wyglada jak flash, ale moze to było jakies inne żródło :roll:
kamera sony high definition
kamera jest naprawde wypas, w szkole używam...
BTW, wyszły już i inne HD, no ale póki co ta cena...:D
A do tematu...
Zdjęcia, ze studniówki zobaczyłem wszystkie (niektóre panny fajne :mrgreen: )
i oceniam je dobrze, tzn są poprawne. Napewno będą się im podobać. Więc spokojna glowa.
Widzę że warunki do focenia miałeś sprzyjające, jasny sufit i nie wysoko.
Zasługa lokalu. Najgorzej to było na studniówkach, które odbywały się na salach gimnastycznych. Masakra; ciemno, a w światło ogólne jakieś sodowe czy pieron wi.
BTW, tak jak ktoś napisał wcześniej to atomsfera była raczej spokojna. No chyba że tylko na początku, jak jeszcze towarzystwo było trzeźwe :mrgreen:
U mnie było inaczej, ja nawet podczas wystąpień; zamiast słuchać - tańczyłem z moją laską :mrgreen:
BTW2, który to jest rocznik tej młodzieży??
No w końcu ktoś powiedział o moim srebrnym 300D że to profi sprzęt :twisted:
No proszszszsz... a ja zamieniłem "profi" na 350D :-? ;)
Boguś, fotki mi się podobają ale mam też nadzieję, że było więcej takich bardziej "odjechanych" !!:)??
pozdrawiam
Zdjęcia mi się podobają :)
Jakiej lampy użyłeś (dyfuzor?) i jakie ustawienia aparatu ?
Postprocessing w PS czy w jakimś innym progsie - podoba mi się "gładkość".
heh no to ja opowiem swoją historie z nierozpoczetej jeszcze studniowki... Ja jestem w drugiej LO i moi znajomi z maturalnych mają studiowke i mnie poprosili bym zrobił im zdjęcia klasowe... zgodziłem sie. Potem wyszło ze mam zostac całą impreze i focic całą noc :) wszystko spoko. Wynajeli jakąś kamerzystke ktora miała kręcic studiowke. Moja kumpela ktora zajmuje sie organizacją tej studiowki powiedziała jej ze ja robie zdjęcia a ona kręci film... wszystko ok, kazdy sie zgodził itp A dzisiaj podchodzi do mnie kumpel i mowi ze ta kamerzystka przy okazji wizyty w naszej szkole (poniewaz miała zrobic pare ujęc z lekcji w szkole) zaczeła zbierac zapisy na zdjęcia klasowe na studiowce... heh oczywiscie odrazu telefon do mojej kumpeli co sie dzieje. Ona nic o tym nie wie i wyraznie jej mowila co kto robi i zadzwoni do niej i ją opierdo** heh dobrze ze nie wiemjak ta babka wygląda to tez bym dodał pare słow od siebie :P bo ogolnie jest to conajmniej nie miłe takie wpychanie sie na siłe. Bo ja tez rownie dobrze mogl bym pozyczyc od kolegi kamere i kamerowac ale nie wpycham sie bo wiem ze kto inny jest do tego wynajęty... heh świat jest okrutny ;)
tez jestem ciekaw co do dyfuzora... bo kurde chciałem kupic ale nie wyrobie sie z kasa do studiowki... to juz w piątek teraz. I tak dobrze ze juz w drodze jest 50mm 1.8
Zastanawia mnie to jak mam robic te zdjęcia klasowe tam... sufit sie juz dowiadywałem jest dosc wysoko wiec nie wiem czy wyjdzie mi dopalanie od sufitu... Jest gdzies napisane jaki jest max wysokosci jesli sie dopala od gory (mam 550ex)? :twisted: cholera bo nie chce bezposrednio walic bo będą cienie :( nawet stofen tutaj nie pomoze chyba.
Dzięki za uwagi, komentarze i wszelkie sugestie.
Co do sprzętu jakim pracowałem to 300D + (wstyd się przyznać, ale jeszcze nie mam innego) KIT 18-55mm i lampa 580EX. Wszystkie zdjęcia lampą w sufit z wysuniętym odbłyśnikiem lampy. Aparat w trybie M ustawiony na :
- ujęcia statyczne 1/80s F:6,3
- tańce 1/200s F:6,3
Zdjęcia w RAW wywoływałem w C1 jako TIFF. Później photoshop i Neat Image bo przy wyciąganiu cieni szumy wychodzą.
Co do atmosfery to rzeczywiście było spokojnie. Później impreza zaczynała się rozkręcać, ale ja byłem tylko do 22:00.
Dzięki za uwagi, komentarze i wszelkie sugestie.
Co do sprzętu jakim pracowałem to 300D + (wstyd się przyznać, ale jeszcze nie mam innego) KIT 18-55mm i lampa 580EX. Wszystkie zdjęcia lampą w sufit z wysuniętym odbłyśnikiem lampy. Aparat w trybie M ustawiony na :
- ujęcia statyczne 1/80s F:6,3
- tańce 1/200s F:6,3
Zdjęcia w RAW wywoływałem w C1 jako TIFF. Później photoshop i Neat Image bo przy wyciąganiu cieni szumy wychodzą.
Co do atmosfery to rzeczywiście było spokojnie. Później impreza zaczynała się rozkręcać, ale ja byłem tylko do 22:00.
wstyd nie wstyd... obiektyw to obiektyw - słuzy do robienia zdjęć :)
Jakie ISO stosowałeś? Na jakiej wysokosci był sufit? :) no i czy zdjęcia klasowe robiłeś z statywem, i czy tez dopalałeś od sufitu z odbłyśnikiem?
ale ja byłem tylko do 22:00.
Pewnie przegapiles najwazniejsze... by tak od 23:00 wyjelismy arsenal z pod stolow :D
Na jakiej wysokosci był sufit? :)
dokładnie tak jak na dworcu centralnym w W-wie, nie no żartuje... :mrgreen:
@ VENIO - na zdjęciach nie widać??
wstyd nie wstyd... obiektyw to obiektyw - słuzy do robienia zdjęć :)
Jakie ISO stosowałeś? Na jakiej wysokosci był sufit? :) no i czy zdjęcia klasowe robiłeś z statywem, i czy tez dopalałeś od sufitu z odbłyśnikiem?
ISO 200 trochę też 400.
Przy zdjęciach klasowych wyszło znowu trochę zamieszania :)
Pierwsze trzy klasy robili panowie o których pisałem wcześniej. Gdy w końcu ustawiłem swoich, kilka osób chciało żeby grupowe i tamci im zrobili. No ale oni oczywiście, że jeśli zrobią to ja grupowego nie mogę :) Mnie właściwie było wszystko jedno, bo "umowę" miałem na nagranie zdjęć na CD - bez odbitek, więc nic na tym nie straciłem, tylko maturzyści mieliby tanie odbitki grupowe, a tak będą słono płacić za sztukę. Co do techniki robienia zdjęć grupowych przez panów fotografów, to robili to tak jak ja, czyli bez statywu, lampa z odbłyśnikiem od sufitu.
Tak jak obiecałem zapodaję linka do galerii studniówkowej.
Bardzo ladne zdjecia, maja kilka niedociagniec (juz wymienione) ale w/g mnie robota wykonana bardzo dobrze, a co najwazniesze ladna pamiatka dla maturzystow...
Najbardziej gorszących zdjęć nie zamieściłem :) :twisted:
http://bogunow.com/thumbnails.php?album=34
mam wrazenie ze duzo nas omija :twisted: - moglbys zdefiniowac zwrot 'najbardzie gorszace', najlepiej ilustujac ;-)
KuchateK
17-01-2006, 19:49
mam wrazenie ze duzo nas omija :twisted: - moglbys zdefiniowac zwrot 'najbardzie gorszace', najlepiej ilustujac ;-)
:mrgreen:
Dolaczam sie do prosby :D
Ubolewam nad brakiem takiego fotografa na mojej :/
Cos czuje ze o czerwona bielizne plci pieknej sie koledzy dopominaja :mrgreen: Ale jak by nie patrzec to kolor Canona :mrgreen: Hmmm... przyszedl mi do glowy pomysl na ciekawa fotke reklamowa. Czy komus podoba sie zolta bielizna :?: :twisted:
Zdjecia sa naprawde ok. Swietna pamiatke beda mieli.
KuchateK
17-01-2006, 20:26
O... To tez :D
Stringi to jak paseczki na eLuniach :mrgreen:
Cos czuje ze o czerwona bielizne plci pieknej sie koledzy dopominaja :mrgreen:
SimOn! dobrze kombinuje :grin:
No ale nie mogę. Akurat ta fajna fotka nie jest dziewczyn z klasy, którą fotografowałem. Ale gdybym zasłonił twarze ? To już chyba można :)
DAWAJ DAWAJ DAWAJ....:mrgreen:
tylko zrób MOZAJKĘ na twarzy...
pamiętaj, samej twarzy...
resztę zostaw :mrgreen:
Fotki naprawdę fajne, będą mieli pamiątkę oraz wspomnienia. Fajnie wykożystałeś lampę, nie strzelałeś fotek prosto skierowaną lampą tylko wspomogłeś się ustawiając lampę pod odpowiednim kątem oraz wbudowanym odbłyśnikiem lampy - efekt jest naprawdę dobry - Bravo !!! Dyfuzor też by pomógł lub nawet chyba dałby jeszcze lepszy efekt. raczej ci panowie (profesjonaliści) raczej mieli rację, że zrobisz im konkurencję !!! A co do aparatu, to fotograf robi zdjęcia a nie sprzęt. Po prostu dobrze umiesz go wykożystać. A lepszy sprzęt może ci tylko w tym pomóc. Powodzenia i udanych fotek !!!!
Co do jakościuważam, że zdjęcia są super. Przeszkadza tylko ucinanie kadru. Sama dziś wybieram się na studniówkę i jestem pełna obaw czy cokolwiek mi wyjdzie :? Nie mam pojęcia jak wysoko będzie sufit i mam nadzieję, że nisko i biało :)
borkomar
21-01-2006, 13:53
Fotki naprawde spoko - uwagi apropos rozmyci tla bardzo trafne (tez bym je rozmyl)ale poza tym naprawde supcio.
Lampe miales pinowo do gory??Odlysnik masz na mysli ten wbudowany dyfuzor ktory po wyciognieciu i przyslonieciu lampy skaraca jej ogniskowo do 14mm??
Jeszcze jedno - czy sadzicie iz omnibounce StoFen dalby lepszy efekt??
Korekte blysku jakas robiles??
Fotki naprawde spoko - uwagi apropos rozmyci tla bardzo trafne (tez bym je rozmyl)ale poza tym naprawde supcio.
Niestety nie posiadam jasnego obiektywu, dzięki któremu miałbym małą głębię ostrości
Lampe miales pinowo do gory??
Tak
Odlysnik masz na mysli ten wbudowany dyfuzor ktory po wyciognieciu i przyslonieciu lampy skaraca jej ogniskowo do 14mm??
Nie, chodzi mi o wysuwany kawałek białego plastiku, który jest z tyłu palnika lampy w tym samym miejscu co dyfuzor o którym piszesz.
Korekte blysku jakas robiles??
Nie robiłem.
borkomar
21-01-2006, 14:10
NO jestem pod wrazeniem - jesli bez korekty i tak ladnie doswietlone fotki - no chyba, ze az tak bardzo byly poddawane zabiegom w shopie??
Zgadza się, obróbka była dosyć intensywna :)
Może jakiś backstage z obróbki ? Jestem ciekaw w jaki sposób modyfikowaleś fotki :)
FOTODAREK
22-01-2006, 15:12
zdjęcia ładne , ale zgadzam się z przedmówcami - Masz tendencję do ucinania nóg w niewłaściwych miejscach , popracuj nad tym-ogladałem w Twojej galerii zdj. ślubne i dostrzegam ten sam problem
Broncobilly
24-01-2006, 05:15
świetne zdjęcia - najlepszy dowód że dobry fotograf i denkiem od butelki zdjęcie potrafić zrobi a kiepskiemu i Hasselblad nie pomoże - chętnie zobaczyłbym takie grupowe - surowe z matrycy i krótki opis obróbki w PS. Szoda że nie ma zdjęć z"efektem ruchu" w tańcu - takie zawsze najbardziej mnie fascynowały
Do każdego zdjęcia podchodziłem indywidualnie. Nie miałem jakiegoś szablonu czy akcji wg której obrabiałem fotki. Mimo to w większości powtarzało się rozjaśnianie cieni przez Shadow/Highlight, ręczne stemplowanie twarzy w celu ukrycia jakichś mankamentów, oraz wygładzanie w Neat Image. Poza tym na koniec zawsze Smart Sharpen (moc 50, radius 0,6). Poniżej zamieszczam zdjęcie przed i po obróbce.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://bogunow.com/images/1/CRW_6829.jpg)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://bogunow.com/galerie/sluby/studniowka_2006/CRW_6829.jpg)
Nie podoba mi sie ten plastyk... wygladaja jak manekiny... kadry okej :)
Nie podoba mi sie ten plastyk... wygladaja jak manekiny... kadry okej :)
Błajo Nie tobie maja się podobać tylko klientowi i tym co na zdjęciu. ja jestem przekonany na 100%, że zamieszczona tu pani jest niesamowicie usatysfakcjonowana poprawieniem niedoskonalości jej cery. Takie sa kobitki ;)
borkomar
24-01-2006, 14:58
Błajo Nie tobie maja się podobać tylko klientowi i tym co na zdjęciu. ja jestem przekonany na 100%, że zamieszczona tu pani jest niesamowicie usatysfakcjonowana poprawieniem niedoskonalości jej cery. Takie sa kobitki ;)
True true - roznica niesamowita
plastyk, czy jak zwal plastik sprzedaje sie bardzo dobrze, a jak wczesniej pisano zdjecia maja sie podobac odbiorcy ;) tez jestem zdania takiego, ze pani ze zdjecia byla zadowolona z obrobki :) pzdr
borkomar
24-01-2006, 16:57
plastyk, czy jak zwal plastik sprzedaje sie bardzo dobrze, a jak wczesniej pisano zdjecia maja sie podobac odbiorcy ;) tez jestem zdania takiego, ze pani ze zdjecia byla zadowolona z obrobki :) pzdr
Jestem tylko ciekaw, ktora Pania byscie sie predzej zainteresowali w realu :mrgreen: ta przed czy obrobce:?: Wiec prosze nie plastikujcie:roll:
bogunow - dzięki wielkie, że zechciałeś tak szczegółowo opowiedzieć o technologii fotek. Od kilku dni mam Sigmę 500 DG Super, 25 lutego bedę jedynym fotografem na ślubie brata... Podobają mi się Twoje zdjęcia i miałem właśnie napisać prośbę o szerszy opis.
Lampę jak rozumiem ustawiłeś na automacie, tylko aparat na M ??
Pozdrawiam
Woyd
Ps. Jak dobrze pójdzie, to w sobotę będę miał poligon doświadczalny na pewnym dziecięcym bhalu w Szczecinie :D
Lampę jak rozumiem ustawiłeś na automacie, tylko aparat na M ??
Tak, aparat na M, a lampa przeważnie bez korekty, czasami (podczas zabawy na sali) dawałem korekcję na -1/3, ale to tylko dlatego, że trudniej mi było wycelować punktem AF na twarze tańczących osób. Czyli, żeby uniknąć zbytnich przepaleń, które są gorsze do wyciągnięcia od "niedopaleń" :) dawałem te -1/3. Właściwie to po zrobieniu zdjęcia zerkniesz na histogram i będziesz wiedział czy dawać korektę błysku.
Tak, aparat na M, a lampa przeważnie bez korekty, czasami (podczas zabawy na sali) dawałem korekcję na -1/3, ale to tylko dlatego, że trudniej mi było wycelować punktem AF na twarze tańczących osób. Czyli, żeby uniknąć zbytnich przepaleń, które są gorsze do wyciągnięcia od "niedopaleń" :) dawałem te -1/3. Właściwie to po zrobieniu zdjęcia zerkniesz na histogram i będziesz wiedział czy dawać korektę błysku.
potwierdzam to co napisał Bogunow,
też robiłem studniówkę i kilku gości w czarnych garniturkach delikatnie przepaliłem (zapomniałem że miałem lampę na +1/3, waliłem w sufit) ale potem bylo już ok,
580 dobrze sobie radzi bez korety ale sigma ...? trudno powiedzieć
Tak, aparat na M, a lampa przeważnie bez korekty, czasami (podczas zabawy na sali) dawałem korekcję na -1/3, ale to tylko dlatego, że trudniej mi było wycelować punktem AF na twarze tańczących osób.
aparat w trybie One Shot rozumiem?
aparat w trybie One Shot rozumiem?
a ma to jakies znaczenie? wazne,zeby lampa nadazala ;)
a ma to jakies znaczenie? wazne,zeby lampa nadazala ;)
ale mierzy na twarze potem przekadrowywuje, dlatego pytam czy OS
ale mierzy na twarze potem przekadrowywuje, dlatego pytam czy OS
Zdjęcia w One Shot.
Mierzyłem na twarze, ale nie przekadrowywałem ponieważ wtedy i tak pomiar przedbłysku byłby z punktu po przekadrowaniu. Po prostu zmieniałem aktywny punkt AF na górny aby pomiar wychodził na twarzach. Można też robić ręczny przedbłysk pomiarowy, ale tu chodziło o szybkość aby tańcząca para nie uciekała z pola ostrości.
A jak sobie poradzić gdy pomieszczenie jest wyższe niż przeciętnie ?? Mam na myśli wnętrze kościła albo sali ?? Wtedy lampa centralnie i jakiś Omnibounce (mniej lub bardziej profi..) ??
Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź
Jeśli nie ma możliwości odbicia światła to rzeczywiście pozostaje dyfuzor. Czasami w kościele ustawiałem się blisko ściany i lampę kierowałem tak aby światło rozprzaszało się o ścianę przy której stałem. Poza tym jeśli lampa już nie daje rady oświetlić sceny to zostaje zwiększyć ISO, lub jaśniejsze szkło.
A jak sobie poradzić gdy pomieszczenie jest wyższe niż przeciętnie ?? Mam na myśli wnętrze kościła albo sali ?? Wtedy lampa centralnie i jakiś Omnibounce (mniej lub bardziej profi..) ??
Lumiquest Softbox lub poszukaj na forum watkow o softboxach samorobkach.
bartek01
15-01-2008, 17:30
Witam szukałem na forum podobnego tematu ale widocznie nie ma lub szukałem mało efektywnie.
Otóż sprawa wygląda następująco:
Mam robić zdjęcia na szkolnej studniówce, jeżeli możecie mi pomóc, doradzić na co zwrócić uwagę byłbym wdzięczny. Czy super niezbędnym elementem będzie dodatkowa lampa? Czy może być wbudowana + pseudo dyfuzor? Za odpowiedzi dziękuje i pozdrawiam !
Olszewski
15-01-2008, 17:33
No lampa niestety będzie niezbędna.
Nie masz w stopce sprzętu: napisz jakie body, jakie obiektywy masz.
bartek01
15-01-2008, 17:44
Canon 400d + 17-85IS + KIT
Witam szukałem na forum podobnego tematu ale widocznie nie ma lub szukałem mało efektywnie.
Otóż sprawa wygląda następująco:
Mam robić zdjęcia na szkolnej studniówce, jeżeli możecie mi pomóc, doradzić na co zwrócić uwagę byłbym wdzięczny. Czy super niezbędnym elementem będzie dodatkowa lampa? Czy może być wbudowana + pseudo dyfuzor? Za odpowiedzi dziękuje i pozdrawiam !
lampa będzie potrzebna, pewnie jasny obiektyw także.
Poprzeglądaj fotki z internetowych portfolii ludzi którzy focą studniówki (lub popytaj znajomych o ich albumy ze studniówki). Zasady chyba podobne jak u fotografów weselnych ;)
Olszewski
16-01-2008, 08:27
Musisz być tam gdzie coś się dzieje. Na dobrą sprawę nie możesz siedzieć i musisz mieć oczy dookoła głowy. No jeśli chodzi o wesele to nie wiem jak jest na studniówce, ale ja na weselu zawsze bardzo dobrze żyję z orkiestrą. Tutaj lekka rozmowa, żarty, ewentualnie jak czegoś potrzebują co ja mogę wiedzieć to od ręki mówię i np. na jednym z wesel zapytałem czy mogą zebrać ludzi do zdjęcia i oczywiście za 5 minut orkiestra jak tylko ludzie zjedli poprosiła wszystkich.
Grunt to być tam gdzie się coś dzieje i oddać emocję tego co się dzieje.
1. Pogadaj z organizatorami studniówki (nauczyciele, uczniowie) na temat przebiegu imprezy.
2. Wybierz się na miejsce imprezy, zorientuj się na sali, jak się uśmiechniesz to właściciel pozwoli się rozejrzeć a nawet włączy światła i nie będziesz zaskoczony warunkami w dniu imprezy. Zwróć również uwagę na miejsce, w którym mógłbyś zrobić zdjęcia grupowe.
3. Szkoły czasami robią próby poloneza na miejscu – postaraj się być na takiej próbie. W trakcie imprezy nie będziesz zaskoczony jak ten polonez przebiega a możesz się zdziwić i mieć problem na szybko ze znalezieniem właściwego miejsca.
4. Lampa zewnętrzna bardzo przydatna, ale i dłuższy obiektyw możliwie najjaśniejszy lub ze stabilizacją się przyda w sytuacjach statycznych (przy stołach) do wyłapania ciekawych portretów.
5. Pojemne karty pamięci (oczywiście potem trzeba materiał przebrać) zapas akumulatorów szczególnie do lampy.
6. Na koniec pogadaj ,znaczy dogadaj się z kamerzystą abyście sobie nie wchodzili w drogę.
Miałem okazję ostatnio dla znajomych robić zdjęcia na studniówce i jest to raczej odmienne doświadczenie od wesela. Moim zdaniem na weselu sprawa generalnie kręci się wokół pary młodej a na studniówce praktycznie każdy uczestnik jest ważny.
bartek01
18-01-2008, 19:44
wybił mój czas, za godzinę wszystko się okaże, salę znam, ludzi też więc podejżewam że nie będzie masakry. Dziękuję za odpowiedzi. Pozdrawiam!
sprzęt spzetem umiejętności umiejętnościami a jak zapłata tzn ile klasa maturalna musi uzbierac pieniedzy na was? tzn poprosze o informacje ile bierzecie za te studniówki o których tu mowa.
Ja studniówkę mam za tydzień (moją), fotografa mamy już zamówionego ale Canona i tak biorę - na każdej imprezie są chwile o których powinny wiedzieć tylko pewne osoby, dlatego biorę aparat (by nauczyciele nie widzieli części z wygłupów :mrgreen: ). I tu mam problem, brał ktoś z was aparat tych rozmiarów na własną studniówkę ? Czy jest to uciążliwe taszczyć taką cegłę z sobą na takiej imprezie ? Mam jakiegoś kompakcika, ale zależy mi na tym by zdjęcia były udane, więc go nie biorę. W chwilach gdy będę się bawił ktoś na pewno popilnuje aparatu :smile:
Ja studniówkę mam za tydzień (moją), fotografa mamy już zamówionego ale Canona i tak biorę
Nawet o tym nie myśl.. lepiej się pobaw a nie zawracaj sobie głowy zdjęciami..
Nawet o tym nie myśl.. lepiej się pobaw a nie zawracaj sobie głowy zdjęciami..
dokładnie studniówkę masz jedną. Naciesz się. W ostateczności można wziąść małpkę, zdjęć i tak nie będziesz drukował w formacie A4. Jest poręczniejsza, możesz zawsze mieć przy sobie w kieszeni garnituru itd. Ja bym na pewno nie ryzykował brania lustra... z jednej strony spore, nieporęczne, z drugiej w późniejszych godzinach może być łatwo o wywrotkę itp perypetie.
Pozdrawiam
A jak się dogadacie z fotografem to nauczyciele nie zobaczą części zdjęć. Ja bym się bał brać nawet kompakta. Nic tylko się bawić :smile:
MacGyver
21-01-2008, 12:00
Mam jakiegoś kompakcika, ale zależy mi na tym by zdjęcia były udane, więc go nie biorę.
Odpuść sobie, jeśli zdjęcia mają być "lepsze' to i tak trzeba by użyć zewnętrznej lampy, co jeszcze powiększy zestaw. Kompakcik to zdecydowanie lepszy pomysł, tym bardziej że jeśli chcesz się tam pobawić, to i tak nie zrobisz dobrych technicznie zdjęć, nawet zestawem 1DMkIII z 24-70/2.8 i 580EX. Na pamiątkowe sytuacyjne gniotki kieszonkowy aparacik w zupełności wystarczy.
potwierdzam 400d jest za duza ja juz byłem na 2 balach i maturzyści mieli tylko małpki
Myślicie,że ze sprzętem z mojego podpisu można coś zwojować na studniówce?
MacGyver
21-01-2008, 16:10
Myślicie,że ze sprzętem z mojego podpisu można coś zwojować na studniówce?
A niby czemu nie ?
Właśnie z tym kompaktem jest problem, bo wiele zdjęć jest nieostrych :-( Na imprezy zawsze go biorę, i później jakieś zdjęcia są (ale co do ich jakości to mam ogromne zastrzeżenia, część z zdjęć jest nieostra a szumy są masakryczne), najczęściej wtedy żałuję że nie miałem lepszego sprzętu z sobą :-x Jednak fotografując lustrzanką przyzwyczaiłem się do czegoś lepszego i teraz gdy spoglądam na stare zdjęcia z małpki widzę ogromne szumy i brak ostrości tam gdzie sobie tego życzyłem i same czerwone oczy :-x
A niby czemu nie ?
Przyznam bezczelnie, że zapytałem po to, żeby dodać sobie otuchy przed czwartkiem, kiedy to stracę studniówkowe dziewictwo ;) Robię jako jedyny fotograf na studniówce mojego byłego liceum.... trema mnie zżera i dwa razy dziennie sprawdzam czy w plecaku wszystko spakowane :)
MacGyver
21-01-2008, 17:18
Powodzenia Propi :-)
Przyznam bezczelnie, że zapytałem po to, żeby dodać sobie otuchy przed czwartkiem, kiedy to stracę studniówkowe dziewictwo ;) Robię jako jedyny fotograf na studniówce mojego byłego liceum.... trema mnie zżera i dwa razy dziennie sprawdzam czy w plecaku wszystko spakowane :)
Żebyś tylko tym kontrolowaniem co chwilę akumulatorów nie wyczerpał ;)
tez bym chciał mieć taki sprzet jak ty ja na razie robiłem poloneza i przy stoliku i ci któzy widzieli moje zdecia i sie podobało ja robiłem max iso 800
ps. ustaw sie dobrze przed polonezem
Adam Kasprzak
21-01-2008, 19:26
spokojnie, ja przy mojej pierwszej studniówce zapomniałem baterii :D - na szczęście wziąłem ładowarkę i zapasową (która była używana przez 5 lat :P).
Po drodze karty mi się*skończyły...
Każdy chyba tak zaczyna ;) zdjęcia wyszły mz niezłe, a mam lekcję*na następne zdjęcia, żeby brać*laptop i nie zapomnieć*baterii :D
ja wlasnie jestem po 100dniowce i bardzo sie ciesze ze wzialem caly sprzet
Co prawda na takie imprezy wystarczy wziasc cos szerokiego i najwyzej jakas portretowke no i oczywiscie zew lampa
wiekszosc zdjec robilem iso1600 czas 1/20 - 1/30 f 4 szeroki kat no i lampa z korekta na minus i blyskiem na 2 kurtyne
wszystkie foty w rawie
zdjecia wyszly bardzo fajnie i chociaz troche przez to mniej mialem czasu na zabawe nie zaluje
ciekawy jestem co przynieisie zawodowy fotograf
ISO 1600 z lampą? Lampa zewnętrzna czy wbudowana? Bo chyba trochę bez sensu kręcić ISO jak jest lp50 ;)
A tak poza tym - macie jakieś sugestie co do zdjęć klasowo/grupowych? Jak ustawić maturzystów, jak odbijać itp?
Ustaw ich że jedno to cała klasa z wychowawcą a na drugim dodatkowo osoby towarzyszące. No i nie zapomnij żeby dziewczyny pokazały nogi ;-)
ISO 1600 z lampą? Lampa zewnętrzna czy wbudowana? Bo chyba trochę bez sensu kręcić ISO jak jest lp50 ;)
A tak poza tym - macie jakieś sugestie co do zdjęć klasowo/grupowych? Jak ustawić maturzystów, jak odbijać itp?
lampa zew oczywiscie i sluzyla jak doswietlenie pierwszego planu
staralem sie jak najwiecej wykorzystac zastanego swiatla
Właśnie wróciłem z studniówki :D Wybrałem jednak Canona, nie przeszkadzał mi w zabawie :) Oświetlenie nie było aż tak tragiczne. Ale zdziwiło mnie to czym fotografowie robili zdjęcia, wśród osób robiących fotki Canonem dominował kitowy obiektyw :/ Jeden koleś z 30D miał jakiś lepszy obiektyw.
Teraz na spokojnie przejrzeć zdjęcia trzeba :)
Wkurzało mnie zachowanie innych osób fotografujących, wpychali się w kard co chwilę :/
Ja z tym wpychaniem miałem podobną sytuację rok temu na komunii, gość nie dość że patrzył na mnie takim wzrokiem że jak by nim zabijał to już dawno bym nie żył to jeszcze przeszkadzał, a na koniec jak ustawiał dzieci do grupowych i z księdzem (wówczas mnie już nie było więc piszę co słyszałem) a inni przy okazji sobie pstrykli fotkę małpką to nerwy mu puściły i tak się wydarł na ludzi w kościele że ludzie zbaranieli. Widziałem zdjęcia później tego fotografa i powiem że TRAGEDIA!, nie wiem za co Ci ludzie płacą.
Kabu, tacy fachowcy mają zlecenia z roku na rok i boją sie że im ktoś nie kupi grupówki- nie dziw się, ale na to jest sposób bez darcia, jak rówinież jest sposób na takiego co ustawia...;)
na to jest sposób bez darcia, jak rówinież jest sposób na takiego co ustawia...;)
Jaki ?
Ja w ciemnych salach też łącze wysokie iso z lampą kierowaną zawsze w górę na minusie. Inaczej masz tło ciemne jak d....
Poniżej masz iso 1000 - oba
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us)
no taki sposob daje najelepsze efekty
inna sprawa ze czasem sie nie da lampa w gore bo sala za wysoka
dlugi czas(ale z rozsadkiem)+podbite iso+jasny obiektyw i mozna szalec:D
www.micles.neostrada.pl/comp.html - Mogę się poszczycić lepszym zdjęciem niż Pomorska :P (zrobiłem ankietę wśród kontaktów gg : wyszło 14:4 dla mnie)
Zawsze się ktoś znajdzie co próbuje przeszkadzać.
Niekiedy jest to "wujek młodego" który z małpką wyprawia cuda, niekiedy jest to "profesjonalny" pan fotograf kiedy jesteś takim wujkiem :D
Jeśli ktoś bierze za zdjęcia pieniądze to stara się ze wszystkich swoich sił i możliwości by wyszły dobrze i ciekawie, należy się mu oczywiście przyglądać i podpatrywać co robi a nie wcinać w jego "działke" na weselu, studniówce itd.
Szczególnie jeśli jest to Wasza impreza. Ktoś wcześniej zauważył że jeśli to Twoja impreza zostaw sprzęt i baw się na całego! A kto jest wtedy w pracy niech pracuje :)
kwv dobrze powiedziane ale ten kto tego nie rozumie to nie zrozumie aż go osobiście ta sytuacja nie spotka, z jednym tylko wyjątkiem. Nie będzie pamiętał że kiedyś był tym co przeszkadzał.
Studniówki już dawno za nami, a teraz można podziwiać efekty wynajętych rzemieślników.
Bylem na studniówce (Zabrze) którą obsługiwała pewna firma Be***. Pozwolę sobie na dwa słowa nt 'profesjonalizmu' tejże firmy **mix. Więc tak. Na imprezie było 6 klas średnio po 28osób do których przysłano 3 panów obsługiwaczy. 2 kamery+ profesjonalne lustro (UWAGA) 350D+kit. Tak Proszę państwa nikt się nie przesłyszał. Oczywiście nie mam nic do tego sprzętu bo sam takowego używam, wiadomo- zdjęcia robi człowiek a nie sprzęt. Filmu niestety nie oglądałem bo nie lubię, na sprzęcie video się nie znam. Na stronie firmy oglądałem sobie cennik z którego wynika że firma całkiem nieźle zarobiła na tej fuszerce (według mnie).
Przypadkiem oglądałem zdjęcia z innej szkoły robione przez lokalnego fotografa (oczywiście profesjonalistę) do których nie można się przyczepić ani trochę. Koleś z tego co widziałem na zdjęciach wziął ze sobą sporo potrzebnego sprzętu (nie mówię tu o sprzęcie do rejestrowania obrazu). Zdjęcia w parach wyglądały na robione w studiu, praktycznie nie widać że robione w lokalu.
Sprawa trochę inaczej wygląda z moją studniówką. Zdjęcia postaram się przesłać możliwie szybko oceńcie sami.
Reasumując: Dwie różne szkoły, dwie różne firmy robiące foty i DVD, ten sam lokal, różne ceny.
Moja studniówka koszt 170+90os. tow.
Studniowka obsłużona przez lokalnego prof koszt łaczny 300zł
Wychodzi na to że płacili 40zł więcej, jeszcze dodam że na dvd z filmem ponoć w ogole nie ma bawiącej się (na parkiecie) klasy za to jest na dvd z innej klasy. Jednym słowem przesadzili trochę.
zdjęcia postaram się zaraz wrzucić.
P.S. nie jest moim zamiarem robienie jakiejkolwiek antyreklamy, oczernianie itp. Jeśli ktoś się przypadkiem odnajdzie na zdjęciu proszę nie wpadać w panikę. Zdjęcia są ogólnodostępne więc uważam że ich publikacja w tym celu nie jest wielkim złem.
http://www.alfa-system.pl/~z.piatek/Nowy%20folder.rar oto link do zdjęć
te które są z wykrzyknikami w nazwie to takie perełki:)
Jeszcze tylko dodam , że panowie byli ubrani w zwykły codzienny ubiór, trochę nie pasujący do imprezy.
Współczuję tym co za to zapłacili albo zapłacą, podejście całkiem "profesjonalne". pietas czy wiesz może czym się kierowały osoby, które wybierał na Twoją imprezę fotografa? Ktoś musiał oglądać jakieś portfolio no chyba że to jacyś znajomi bądź znajomy któregoś z uczniów lub nauczycieli.
pojęcia nie mam. Wiesz.. dla 90 procent zdjęcia będą ok, bo sie nie znają. Na filmie kręconym w klasie są wszyscy. Dużo ludzi miało ze sobą "małpki" więc pamiątki jakieś tam mają. Ale zawsze zostanie te 10 procent ...
Podejrzewam że szkoła wybierając sugerowała się albo ceną , albo tym że był to ktoś znajomy. Tak jest w większości przypadków.
Najbardziej szkoda mi ludzi którzy będą robić u nich pamiątki z wesela.
odświeżę temat bo mnie czeka za niedługo robienie fotek dla siostry klasy na studniówce, jedna klasa w cale szkole bo liceum żeńskie więc jak na pierwsze fotografowanie takiej imprezy bardzo miło :) liczba osób 16 + osoby tow. pytanie w sumie które mnie nurtuje to taki jak się Panowie, Panie ubrać? Bo w sumie to na ślubach fotografa w gangu nie widziałem, może na dlatego że niewiele ślubów widziałem ale sobie nie przypominam. Na studniówce swojej, kurde tak dawno było że naprawdę nie pamiętam. A niechciałbym wyglądać co najmniej dziwnie :)
dla 90 procent zdjęcia będą ok, bo sie nie znają.
Bardzo ambitnie :D
Wiesz, niechce mowisz jak powinien wygladac stroj fociarza na studniowce, ale wzorujac sie osobista zasada odnosnie fotografowania na slubach i innych, zawsze jestem ubrany przynajmniej w ciemne buty, spodnie od gajerka,czarna koszula i marynarka.Oczywiscie na ciemno,buty ciche na wygodnej gumie, chociaz na studniowce to rybka,bo niema grobowej ciszy jak w kosciele.
Tym bardziej, skoro piszesz ze to klasa zenska, ubralbym sie wlasnie w ten sposob, podnosisz swoj poziom i okazujesz szacunek dla okolicznosci, bo oni nie na darmo przyjda tam w strojach wieczornych.
To moje zdanie oczywiscie. Kazdy juz chyba widzial fachowcow w trampkach, i pozostawiam to bez komentarza.....
Nie przesadzajcie z lookiem na 100dniówkach. Spokojnie jakieś znośne jeansy i schludna koszula dają radę. Robię tak nie wywołując emocji. Ale jako kolega repo wparował w ,,roboczych dżinach'' i t shircie to poszedł jęk po sali:)
a ja bym polecił garniak - tylko pantofle sobie daruj, bo głośne i niewygodne
a ja bym polecił garniak - tylko pantofle sobie daruj, bo głośne i niewygodne
:? a do garniaka co... sandały :?
BTW nie miałeś nigdy wygodnych pantofli :shock:
Byłem ostanio na dużej studniówce, siedem klas na sali gimnastycznej, ja akurat robiłem tylko kilka zdjęc jednej parze (zobowiązania rodzinne) ale miałem wcześniej propozycję robienia zdjęć całej klasie na tej samej imprezie. Powiem tylko ,że całe szczęście że odmówiłem, to był jeden wielki chaos, choćbym się rozdawjał to na 100% byłyby osoby które miałyby za mało zdjęć. I potem żale... Ale poprzyglądałem sie innym fotografom, rozrzut był spory, od gościa który mial dwie lampy studyjne z parasolkami po wynajętych młodych pasjonatów fotografii po znajomości, zawodowe firmy foto-video mialy głównie nikony a młodzi canony :-)
Podsumowując, ja siebie nie widzę na takich wielkich imprezach
Tydzień temu miałem własną studniówkę (tydzień już dochodzę do zdrowia xD) i fotograf był pod krawatem. Tak chyba powinno być. Z drugiej strony strzelał zdjęcia nikonem... ;P
tataniny
30-01-2009, 15:01
Czyli rozumiem, że fotograf na studniówce powinien wyglądać tak:
garnitur, krawat, czarne buty i... Nikon :mrgreen:
Idę dziś na studniówkę i ubieram się zgodnie z powyższym. Brakuje mi tylko Nikona, choć jakbym się uparł, to stareńkie D100 jeszcze u mnie jest :-D
Ja również mam za sobą pierwszą studniówkę, którą fotografowałem.
Na szczęście nie robiłem za 'fotografa-studniówkowego', a robiłem reportaż do lokalnej gazety. Nie martwiłem się o to, żeby wszyscy byli, grupowe specjalnie mnie nie interesowały:)
Robiłem 400d + grip, kit 18-55, 50mm i 430ex, problemów żadnych nie było, sprzęt podołał, fotograf chyba też, nikt nie narzekał.
Ale coś czuję, że uczniowie będą odrobinę narzekali gdy zobaczą swoje zdjęcia wykonane przez 'najętego' fotografa-kamerzystę, który strzelał KAMERĄ ;)
A co za różnica czy będę miał garnitur i krawat (akurat takich cudów techniki nie posiadam). Ma być przede wszystkim wygodnie. Nie twierdzę że ubranie nie jest ważne. Ja jestem zawsze cały na czarno i jest dobrze.
A i co do ubioru to garnitur i u nas wszyscy byli w garniturach, dziennikarze z innych gazet, który sie pojawiali również.
Odwiedziłem też inną studniówkę, gdzie panowie nikonowcy + profesjonalni kamerzyści robili - tylko garnitur, nie ma co się wyróżniać:]
odświeżę temat bo mnie czeka za niedługo robienie fotek dla siostry klasy na studniówce, jedna klasa w cale szkole bo liceum żeńskie więc jak na pierwsze fotografowanie takiej imprezy bardzo miło :) liczba osób 16 + osoby tow. pytanie w sumie które mnie nurtuje to taki jak się Panowie, Panie ubrać? Bo w sumie to na ślubach fotografa w gangu nie widziałem, może na dlatego że niewiele ślubów widziałem ale sobie nie przypominam. Na studniówce swojej, kurde tak dawno było że naprawdę nie pamiętam. A niechciałbym wyglądać co najmniej dziwnie :)
stroj wyraza Twoja podejscie do pracy, reprezentuje Cie w...
Gringo997
30-01-2009, 22:56
ostatnio na studniówce na której byłem gościem był pan fotograf w białym sztruksowym, brudnym i niewyprasowanym gajerze z kamera i nikonem d300 (tryb zielony) + sabinka na wprost i 2 pomocników... ehhh
brał 45zł za film i 5zł od zdjęcia 13x18
ja robię studniówkę w walentynki, pierwsze to biała koszula, krawat spodnie bo w marynarce sie nie wygodnie pracuje, wyglądać przecież jakoś trzeba to pierwsze, drugie nie jestem zwolennikiem robienia zdjęć na studniówce do późnych godzin (do północy a potem niech piją ile chcą i niech się bawią jak chcą - każdy z was był młody to wiecie jak to jest:P)
Ale o co ci chodzi z tym gajerem? No ubrał się jak umiał:) Jakbyś mnie zobaczył, to pewnie suchej nitki być nie zostawił. Ostatnio małe buty trekkongowe, dżinsy i koszule luzno. I co? A kwestie merytoryki opłat pomijam. Każdy ma tyle, ile mu zapłacą. 5 pln za foto to dużo? Ja luzem wołam dychę.
nie jestem zwolennikiem robienia zdjęć na studniówce do późnych godzin (do północy a potem niech piją ile chcą i niech się bawią jak chcą - każdy z was był młody to wiecie jak to jest:P)
Ale jakie fajne fotki można wtedy zrobić :-) ;-)
gunia1990
31-01-2009, 12:12
u mnie sprawa prezentowała się tak: facet miał 430ex na stopce, 1Ds mark III i chyba 17-55... ale teog nie ejstem pewna.. w każdym razie walił lampą na wprost...
Lampa iście do kompletu? :D
Ja własnie odsypiam kręcenie na 100dniówce... przynajmniej sie bawili, a nie chlali albo gadali o wyższości odrodzenia nad średniowieczem.
gunia1990
31-01-2009, 13:01
ależ oczywiscie ::D
u mnie sprawa prezentowała się tak: facet miał 430ex na stopce, 1Ds mark III i chyba 17-55... ale teog nie ejstem pewna.. w każdym razie walił lampą na wprost...
Hehehe... 430'ka posadzona na Ds'ie wygląda zabawnie, ale 17-55 już trochę mniej. Przecież 17-55 to jest EF-S :-) i z Ds'em to się jakby nieco gryzie :-)
No chyba, że to był Tamron 17-55. Ale to i tak z Ds'em się gryzie, choć z innego powodu ;-)
gunia1990
31-01-2009, 15:10
o 17-40 mi chodziło.. :P tak czy siak, lampa wyglądała śmiesznie...
Arni3698-40D
31-01-2009, 15:14
heh u mnie na 100dniówce było 4-ech fotografów 3 zawodowych i Ja - 100dniówkowicz :P
Ci trzej panowie oczywiście z Nikonami D300 + najczęściej widziałem Nikkor 24-70/2.8 + SB 800-900 ( jednym z nich był mój wujek któremu szkoła zapłaciła z góry a tamci dwaj robili z myślą że coś uda im się sprzedać:p ) i ja jako jedyny twardy zagorzalec Canona 40D+bg - 17-40/4L + 580II zdjęcia bardzo fajne 100dniówka udana :)
Kurcze, coś musi być w tych 17-40, że pomimo 4.0 i tak go używają :P
Gringo997
31-01-2009, 15:55
Ale o co ci chodzi z tym gajerem? No ubrał się jak umiał:) Jakbyś mnie zobaczył, to pewnie suchej nitki być nie zostawił. Ostatnio małe buty trekkongowe, dżinsy i koszule luzno. I co? A kwestie merytoryki opłat pomijam. Każdy ma tyle, ile mu zapłacą. 5 pln za foto to dużo? Ja luzem wołam dychę.
może i bym nie zostawił suchej nitki ale Ty nie miałeś zielonego kwadracika i lampy na wprost i nie waliłeś zboczonymi tekstami do dziewczyn (a najgorsze że ta klasa nie podpisała z nim umowy i teraz nie mogą mu nic zrobić za taki syf jaki pokazał...)
wiesz ale 5zł za coś czego się nie da oglądać to jest bardzo dużo...
Ale jakie fajne fotki można wtedy zrobić :-) ;-)
wiesz ja będę robił w walentynki więc wolę pojechać do dziewczyny zamiast robić zdjęcia pijanych osiemnastolatek...
Dzięki, że we mnie wierzysz (zielony kwadrat i teksty do dziewczyn:) Sam się naooglądałem umów i później zdjęć z nich wynikających....Takie jest życie, podpisuje się z panem Edziem, Zdzisiem, bez przemyślenia efektów. A potem się krzywią, że wołam 10-20 pln za sztukę, bo mam ich na zdjęciu, a nie byłem zamówiony (robiłem innej klasie). Co do 17-40 to jest to bardzo zacne szkło na FF. Sam właśnie do niego wracam.
ostatnio na studniówce na której byłem gościem był pan fotograf w białym sztruksowym, brudnym i niewyprasowanym gajerze z kamera i nikonem d300 (tryb zielony) + sabinka na wprost i 2 pomocników... ehhh
brał 45zł za film i 5zł od zdjęcia 13x18
ja robię studniówkę w walentynki, pierwsze to biała koszula, krawat spodnie bo w marynarce sie nie wygodnie pracuje, wyglądać przecież jakoś trzeba to pierwsze, drugie nie jestem zwolennikiem robienia zdjęć na studniówce do późnych godzin (do północy a potem niech piją ile chcą i niech się bawią jak chcą - każdy z was był młody to wiecie jak to jest:P)
Moze nie znam sie na modzie, ale chyba w sieci "Reporter: sprzedawali takie jasne sztruksowe gajery wymiete... Ponoc sa modne u tych PROfi :)
A studniowka do polnocy, potem laskom makijaz leci :) itd....
Rany boskie, modne gajery profi. Czego ludzie nie wymyślą. A gacie dla profi -konieczne w żabki.
Rany boskie, modne gajery profi. Czego ludzie nie wymyślą. A gacie dla profi -konieczne w żabki.
...z napisem REPORTER... aby bylo PRO ;->
Gringo997
31-01-2009, 22:33
w ogóle proponuje kamizelke odblaskową z napisem foto, stringi i płetwy coby się nie wyróżniać bardzo:P
fazid_66
01-02-2009, 19:26
Kurcze, coś musi być w tych 17-40, że pomimo 4.0 i tak go używają :P
Czerwony pasek. Jak ktoś nie ma na spodniach... To taki mój wtręt do kwestii ubioru. ;)
Gringo997
03-02-2009, 17:13
co w nim jest? szybki, celny i ostry, pozyczam od kumpla nie długo to się przekonam na własnej skórze;)
No ale ciemny! 4.0! sic! :P
No ale ciemny! 4.0! sic! :P
Nie wiem jaką masz szklarnię, ale zakładając, że masz jasne szkła (1.2, 1.4...), to tak z ręką na sercu ile zdjęć robisz na pełnej dziurze? Jasne szkła są miłe, ale nie ma co się onanizować cyferkami :-) Pomijam już fakt, że wiele jasnych szkieł jest na pełnej dziurze mało użytecznych i dopiero lekko przymknięte pokazują swoje walory. Kolega miał wspomniane 17-40 i właśnie go to f/4 wkurzało, więc zmienił na 16-35/2.8. No i jaki efekt? Ano taki, że robi na przesłonie powyżej 4 jakieś 95% zdjęć ;-)
Dołączam się do zachwytów nad 17-40, bo to jest świetne szkło i też je sobie w tym roku kupię (na cropie 1.3 to 17 da się przeżyć ;-) ).
Nie wiem jaką masz szklarnię, ale zakładając, że masz jasne szkła (1.2, 1.4...), to tak z ręką na sercu ile zdjęć robisz na pełnej dziurze? Jasne szkła są miłe, ale nie ma co się onanizować cyferkami :-) Pomijam już fakt, że wiele jasnych szkieł jest na pełnej dziurze mało użytecznych i dopiero lekko przymknięte pokazują swoje walory. Kolega miał wspomniane 17-40 i właśnie go to f/4 wkurzało, więc zmienił na 16-35/2.8. No i jaki efekt? Ano taki, że robi na przesłonie powyżej 4 jakieś 95% zdjęć ;-)
Dołączam się do zachwytów nad 17-40, bo to jest świetne szkło i też je sobie w tym roku kupię (na cropie 1.3 to 17 da się przeżyć ;-) ).
no tak, ale jak kiedyś ktoś pisał - 2.8 przymkniesz do 4 a 4 już do 2.8 nie otworzysz.. i jak nie masz IS to f4 już jest ciemno (z Isem sporo lepiej) poza tym jak jest f4 ale przymknięte z 2.8 to ostrość jest sporo lepsza niż na pełnej dziurze
no tak, ale jak kiedyś ktoś pisał - 2.8 przymkniesz do 4 a 4 już do 2.8 nie otworzysz.. i jak nie masz IS to f4 już jest ciemno (z Isem sporo lepiej) poza tym jak jest f4 ale przymknięte z 2.8 to ostrość jest sporo lepsza niż na pełnej dziurze
Może to i prawda ;-) Nie jestem "ślubnym", więc mroki świątyń mi nie straszne :-) Ostatnio większość prac wykonuję studyjnie, więc pewnie dlatego nabrałem takiego dystansu do "dużych dziur" :-)
Na swojej studniówce zauważyłem jak jeden z fotografów miał włożony do lampy odpowiednio wyciętą kartkę A4. Była lekko zagięta, żeby zbierać światło i właśnie długości około kartki A4. Wszystkie zdjęcia robił od sufitu i podejrzewam, że spora część tego światła odbijała się od tej kartki padając na nas. Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim. Próbowaliście/stosujecie tej metody?
Na swojej studniówce zauważyłem jak jeden z fotografów miał włożony do lampy odpowiednio wyciętą kartkę A4. Była lekko zagięta, żeby zbierać światło i właśnie długości około kartki A4. Wszystkie zdjęcia robił od sufitu i podejrzewam, że spora część tego światła odbijała się od tej kartki padając na nas. Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim. Próbowaliście/stosujecie tej metody?
No to miałeś na studniówce prawdziwego profesjonalistę! :-) (nie walił lampą w pysk). A tak poważnie mówiąc to zestaw: gumka recepturka (w wersji "pro" może być czarna i szeroka guma od gaci :-) ) + kartonik (to pełne A4 to IMHO lekka przesada) to stary jak świat patent na rozproszenie światła - część światła idzie w sufit i działa wypełniająco, a część odbija się od kartonika i ładnie rozproszona oświetla osoby. Oczywiście, żeby być totalnym "pro" można używać zestawów Lumiquest'a :-) (taaa...jestem "pro" ;-) ).
Czyli podobne efekty uzyska jak lumiquest 80-20 tak? Tak tak, tamten gość miał spory kawałek kartki włożony do lampy. Nie widziałem takiego wynalazku na ślubie dlatego tym bardziej się zdziwiłem kiedy to zobaczyłem.
Czyli podobne efekty uzyska jak lumiquest 80-20 tak? Tak tak, tamten gość miał spory kawałek kartki włożony do lampy. Nie widziałem takiego wynalazku na ślubie dlatego tym bardziej się zdziwiłem kiedy to zobaczyłem.
Dokładnie tak jest - kartonik na gumce to po prostu taki Lumiquest 80/20 dla oszczędnych ;-) Rozwiązanie tanie, ale jednak nieco nieporęczne w użytkowaniu.
Witam :)
a ja mam takie pytanie, posiadam 350 D oraz takie obiektywy: 24-70 L oraz 10-22 EFs
sala niezbyt szeroka :/ nie wiem czego rozsadniej uzywac przy polonezie 24-70 czy 10-22 ? jesli tego pierwszego moze mi zabraknac szerokosci natomiast uzywajac 10-22 nie dam rady za bardzo przyblizyc :/ (wykluczam mozliwosc zmiany obiektywu w czasie poloneza a drugiego body nie mam.
No i pytanie drugie ktorego z nich uzywac przy grupowych zdjeciach ? to moj pierwszy raz i "TROCHE" sie tremuje...
Pozdrawiam :)
24-70,
ja poloneza robiłem 50`tką i mam szerokie ujęcia (jak dopiero idą) jak i zbliżenia gdy przechodzili blisko (akurat potrzebowałem zdjęcia jednej pary, więc spoko), ważne tylko zeby sie dobrze ustawić no i żeby pan kamerzysta nie wszedł przed Ciebie centralnie;)
Spokojnie zdążysz przepiąć szkiełka, bo polonez jest dość wolnym tańcem. Różnorodność ujęć najważniejsza! :D
Najpierw ze 3 szerokim, później reszta 24-70tką, a jak już poczujesz, że masz wszystko, to znowu możesz 10-22.
Dziekuje za podpowiedzi, faktycznie da sie przepiac
obiektyw zreszta robilem to pare razy dzis (akurat
byla proba poloneza) pierwsza przeszkoda ktora
napotkalem bylo przegrzewanie sie lampy blyskowej...
jak tak jutro bedzie na wlasciwej imprezie to chyba
sie zapale z nerwow :) problem stanowily tez dziwne
dekoracje z jakis firanek kolorowych przez co ciezko
bylo strzelac po suficie lampa w celu odbicia. Ale sadze
ze z tych zdjec uzbiera sie ladna calosc.
Nasuwaja mi sie pytania bo jestem jednak nowicjuszem...
- grupowe fotki robic 24-70 czy 10-22 ??
- ktos mi doradzil zeby przy takiej ilosci zdjec robic JPGi a
nie RAWy - czy to faktycznie dobry pomysl? da sie to
pozniej obrobic ewentualnie?
Pozdrawiam :)
Grupowe im dłuższa ogniskowa, tym mniej zniekształceń, ale 24mm na cropie jest już ok. z 10-22 bym nie ryzykował, chyba że będzie ciasno i się wszyscy nie zmieszczą.
Wiadomo, rawy lepsze, ale musisz rozsądnie zaplanować ile chcesz zrobić zdjęć, ile masz gb kart(rozważ ewentualne wzięcie laptopa), jak bardzo będzie ci się to chciało później obrabiać, jakiego szybkiego masz kompa :P
Co do przegrzewania lampy : nie bój się zwiększyć iso nawet do 800, wtedy lampa będzie mogła walić słabiej, a i drugi plan sobie oświetlisz światłem zastanym. Rób na otwartej przesłonie (Av), ekspozycja na przykładowo -2/3, na lampie ETTL na + 2/3, palnik w sufit, wyciągnięty odbłyśnik (ta biała plakietka) i powinno być ładnie. Zrób kilka fotek testowych i popatrz na histogram, czy zdjęcie jest dobrze naświetlone (nie patrz na samo zdjęcie, oświetlenie na studniówce może być złudne i wyjdą ci niedoświetlone foty). Patrz również na to, czy nie robią ci się kosmicznie długie czasy, bo foty będą poruszone.
OK przekonales mnie :) zatem grupowe robie Lka,
wogole to mam dziwne wrazenie ze 10-22 troche
znieksztalca obraz. Czytalem w jakims watku jak
fotografowac szerokokatnymi ale praktyka jednak
mnie zdziwila.
kart mysle mi nie zabraknie wiec chyba sklonie sie
do rady i zrobie RAWy biorac laptopa.
z ta lampa (580 ex II) focilem mniej wiecej tak jak
piszesz ISO 800 co prawda lampa w ETTL na 0
bez korekty, aparat na M i korekta na aparacie
-1/3 a palnik no wlasnie... pseudo firanki w niektorych
miejscach biala a gdzeiniegdzie kolorowe, boje sie
przebarwien, jutro jade jeszcze zakupic dyfuzor
bo ta sprawa nie daje mi spokoju a chce wypasc
w miare dobrze ;)
Zatem pewnie masz sufit dość wysoko i słabo się światło od niego odbija, i pewnie lampa na ETTL wali pełną mocą, bo jeszcze jej brakuje.
Jeden sposób na ułatwienie życia : przełącz lampę w tryb M, ustaw moc na np 1/4 i zobacz przy jakim iso będzie widać efekt lampy tak, żeby ci to pasowało. Po tym teście spowrotem przełącz na ETTL - moc lampy powinna wtedy samoczynnie oscylować w pobliżu 1/4, zatem nie będzie brakowało ci prądu w kondensatorach na kolejne błyski.
Trzecia sprawa : ograniczaj się z seriami. 580 po błysku 1/1 ładuje się na prawdę szybko :D
Jeszcze dokladajac cos o grzaniu lampy...
zrobilem dzis moze z 200 zdjec i kurcze lampa
sie tak grzala ze musialem wymienic akumulatorki
na nowe w trakcie, byly cieple ze hej wrecz jak
z pieca, instrukcja mowi ze tak sie dzieje ale
czy aby przy nowej lampie ? :/
Pytałeś o sety, więc napiszę i tu, żeby więcej ludzi wiedziało :D
Od siebie polecam : Tryb AV, otwarta przesłona (chyba że bardzo nam zależy na jakości i ostrości, lub też stworzeniu większej głębi ostrości, ale zazwyczaj brak światła jest o wiele większym problemem), korekta pomiaru na początek na -1/3, lampa na +2/3.
Robimy pomiar próbny, może być nawet bez zrobienia zdjęcia. Patrzymy jaki czas nam aparat wypluł. Jeżeli jest on długi (większy niż odwrotność ogniskowej - na przykład dla 24mm czasy dłuższe niż 1/25s), to zwiększamy iso. Jeżeli krótki, to zmniejszamy.
Jak już ustawimy iso do warunków, to wtedy robimy kilka próbnych zdjęć i w trybie podglądu zrobionego zdjęcia wciskamy kilka razy przycisk info, aby zmienić tryb wyświetlania na wyświetlanie z histogramem.
Wtedy też patrzymy, czy zdjęcie jest poprawnie naświetlone (tzn "największa górka jest najbliżej prawej strony wykresu, ale jej prawe zbocze jeszcze mieści się w wykresie"). Jeżeli niedoświetlone, to podkręcamy którąś z korekt ekspozycji. Jeżeli prześwietlone, to skręcamy którąś z korekt ekspozycji.
Taką ja mam taktykę, jak na razie mnie nie zawiodła.
To naturalne, że przy szybkim zużyciu prądu w ogniwach elektrycznych, te ostatnie robią się ciepłe. Widziałem również kilka 580tek mkI które należały do fotoreporterów, którzy na prawdę orali te urządzenia jak tylko idzie, i nadal one działały bezproblemowo.
Zatem pewnie masz sufit dość wysoko (...)
i pewnie lampa na ETTL wali pełną mocą (...)
Jeden sposób na ułatwienie życia : przełącz lampę w tryb M, ustaw moc na np 1/4 i zobacz przy jakim iso będzie widać efekt lampy tak (...)
az wyciagnalem lampe i blyskam domownikom po oczach :shock:
to chyba to czego sie obawialem, masz racje! lampa w ETTL dawala
z siebie cala moc, czego ja sie jeszcze dowiem... :)
Te, ale musisz sprawdzić to w warunkach w których będziesz focić :D
BTW do zaawansowanych : czemu Canon nigdzie nie zrobił podglądu na ile ETTL z FEL'em ustawił lampę? Jest to może gdzieś w exifie? :D
Te, ale musisz sprawdzić to w warunkach w których będziesz focić :D
tak jest tyle ze juz widze poprawe w grzaniu i zywotnosci po tych
domowych blyskach :D
Tyle że na sali będziesz musiał zdecydować, czy ta przykładowa 1/4 nie będzie ci zaburzała całej logiki (mojej logiki :P) : tzn, czy nie będzie ona zbyt małą wartością i nie będzie ci na siłę zawyżała iso i tym samym skracała czas (czasami dłuższe czasy + lampa też fajnie wychodzą, jak się odpowiednio aparatem poruszy).
Generalnie robienie zdjęć w ciemnych miejscach to jeden wielki kompromis :D
kristiang
15-02-2009, 15:14
Witam wszystkich
chciałbym się również pochwalić swoimi fotami ze studniówki (40d/sigm2.8/50 1.4/ 430ex) i dodać że było to moje pierwsze focenie, byłbym wdzięczny za opinie gdyż dopiero zaczynam:)
http://www.kgphotography.unl.pl/
Trochę za dużo krzywych, ale mi się to oglądało przyjemnie.
borkomar
15-02-2009, 17:06
Fotki nieco niedoświetlone, natomiast całokształt zły nie jest - ale spokojnie bez wielkiego entuzjazmu :wink:
Przyjemnie się ogląda. Jestem na tak :-)
Gringo997
27-02-2009, 22:00
ja też robiłem ostatnio studniówkę... miałem 30d, 35L, 85L i pożyczone 17-40, grip i 550ex, to była moja pierwsza studniówka i ogólnie jestem zadowolony a młodzieży się ponoć bardzo podoba, ocęnę zdjęć zostawiam wam;)
os-studio.pl (http://coloss.superhost.pl/omega/ftp/omega_maciejsobol/graty/ILO/studniowka.html)
Witam wszystkich
chciałbym się również pochwalić swoimi fotami ze studniówki (40d/sigm2.8/50 1.4/ 430ex) i dodać że było to moje pierwsze focenie, byłbym wdzięczny za opinie gdyż dopiero zaczynam:)
http://www.kgphotography.unl.pl/
denerwujace jest te ciagle krzywe kadrowanie.
mozna dodac ujeciom dynamiki, owszem - ale co za duzo to nie zdrowo..
kristiang
28-02-2009, 09:05
Bardzo fajne są twoje foty, mam pytanie co do obróbki ostatniego zdjęcia jak uzyskałeś taki biały odcień skóry na B&W
POZDRAWIAM
ja też robiłem ostatnio studniówkę... miałem 30d, 35L, 85L i pożyczone 17-40, grip i 550ex, to była moja pierwsza studniówka i ogólnie jestem zadowolony a młodzieży się ponoć bardzo podoba, ocęnę zdjęć zostawiam wam;)
os-studio.pl (http://coloss.superhost.pl/omega/ftp/omega_maciejsobol/graty/ILO/studniowka.html)
plyszczarz86
28-02-2009, 09:27
Gringo997 bardzo fajne ujęcia. Przyłączam sie do pytani o B&W, napisz jak to zrobiłeś, bo zawsze jak robie B&W to wychodzi mi Szary&Szary.
Gringo997
28-02-2009, 09:33
Gringo997 bardzo fajne ujęcia. Przyłączam sie do pytani o B&W, napisz jak to zrobiłeś, bo zawsze jak robie B&W to wychodzi mi Szary&Szary.
Bardzo fajne są twoje foty, mam pytanie co do obróbki ostatniego zdjęcia jak uzyskałeś taki biały odcień skóry na B&W
POZDRAWIAM
spróboje zrobić dziś jakiś krótki tutorial bo sprawa jest ogólnie bardzo prosta:mrgreen:
P.S. kristiang w ogóle mi się nie ładują Twoje zdj ze studniówki (a, cała reszta tak)
kristiang
28-02-2009, 11:51
Bardzo fajne są twoje foty, mam pytanie co do obróbki ostatniego zdjęcia jak uzyskałeś taki biały odcień skóry na B&W
POZDRAWIAM
Znalazłem właśnie zdjęcie w twojej galerii pozwolę sobie zamieścić go na forum otóż chodzi mi właśnie o ten efekt
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.coloss.superhost.pl/omega/ftp/omega_maciejsobol/os/Galeria/strony/Przygotowania_files/Media/kasia/kasia.jpg)
odświeżę temat.
Dla zainteresowanych cennikiem "studniówkowym" mam pewną ciekawą informację. Otóż za mój bal fotograf dostał dokładnie 5600 zł. Od tych pieniędzy należy odjąć koszt nagrania 180 płyt dvd ze zdjęciami i video. Dla mnie zawrotna kwota tym bardziej, że gość zmył się na długo przed końcem zabawy :O
Gringo997
15-03-2009, 13:07
180płyt? 6 klas? o skubany mnie 3 klasy przyprawiały o zawrót głowy!
5600/180= 32zł(niecałe nawet)
32zł od osoby to nie są jakieś duże pieniążki... filmowcy biorą z reguły jakieś 40-45zł a fotograf od 30-40zł z reguły (przynajmniej u mnie)...
liczmy że płyty go będą kosztowały jakieś 200zł to jest faktycznie brzmi jak niezła kasa, ale zważ na to że przy takiej ilości osób to na prawdę ciężka praca...
ilość zrobionych zdjęć, późniejsza obróbka, czas spędzony na nagrywanie, amortyzacja sprzętu, ubezbieczenie i wszystkie takie rzeczy go kosztują...
nie ma co komu wypominać byle by zdjęcia były dobre;)
altowiolistka
15-03-2009, 13:50
ja dostalam wlasnie zdjecia z mojej studniowki i sie lekko zalamałam...
tyle kasy a foty nawet technicznie są straszne.
ja dostalam wlasnie zdjecia z mojej studniowki i sie lekko zalamałam...
tyle kasy a foty nawet technicznie są straszne.
Zazwyczaj czym więcej się wie/umie na danym temat tym więcej się wymaga od innych ;-)
gunia1990
15-03-2009, 15:36
ja juz swoje widzialam tylko w albumie... nie powiem, ze zrobiłabym to lepiej, ale facet z 15letnim stazem mógłby nie walic lampa prosto w twarz...
dobrze, że chociaż grupowe wyszły...
niestety, ci najwieksi profesionalisci z "15 letnim" starzem maja czasami mniejsze pojecie o foto jak my tutaj na forum:) A goscie zarabiaja z takiego kiczu na zycie.......Niektorzy to maja farta i tyle:)
niestety, ci najwieksi profesionalisci z "15 letnim" starzem maja czasami mniejsze pojecie o foto jak my tutaj na forum:) A goscie zarabiaja z takiego kiczu na zycie.......Niektorzy to maja farta i tyle:)
Mi się wydaje ze przez lata nie mieli konkurencji. Technika cyfrowa, popularyzacja fotografii oraz dostęp do dobrej jakości sprzętu sprawił że ludzie potrafią robić bardzo dobre zdjęcia, które mogą konkurować i nie jednokrotnie znacznie przewyższać prace "zawodowców".
Swieta racja. Jak pierwszy raz wybieralem sie na impreze z ktorej mialem zrobic reportaz zaden z tz zawodowcow nie chcial nic powiedziec na temat ustawien aparatu czy tez lampy co doprowadzalo mnie do bialej goraczki, nie rozumialem po co takie tajemnice. To bylo w czasach kiedy niewiele tez i w sieci na ten temat mozna bylo wykopac informacji. W sumie to pozniej nawet ich rozumialem ... to byl ich chleb a wypytywalo ich wielu
Gringo997
15-03-2009, 17:17
Mi się wydaje ze przez lata nie mieli konkurencji. Technika cyfrowa, popularyzacja fotografii oraz dostęp do dobrej jakości sprzętu sprawił że ludzie potrafią robić bardzo dobre zdjęcia, które mogą konkurować i nie jednokrotnie znacznie przewyższać prace "zawodowców".
chę?!
to fotograf panuje nad kadrem,kompozycją i światłem a nie dobrej jakości sprzęt.. dzięki temu, że dostęp do dobrego srzętu jest łatwiejszy wcale nie jest łatwiej zrobić dobre ujęcie...
zawodowiec według słownika to osoba, która na siebie zarabia fotografią, a nie ten kto umie robić zdjęcia bo to są dwa różne pojęcia... bardzo często zdarza się, że amatorzy dla których foto to hobby i sposób na stres robią pracę o których wcześniej wspomniani pro mogą tylko marzyć...
pracowałem na studniówce z kamerzysto-fotografem (nas dwóch na kilka klas) i gość odwalał kicz jakich mało (lampa na wprost przesłona 7,1 w dosyć ciemnym pomieszczeniu) i świntuszył względem dziewczyna, a gdy zobaczyłem film to było dosyć podobnie... a gość ma wypełniony kalendarz na śluby/studniówki/komunie i zarobił sobie na BMW E46 i kupę sprzętu... tak więc na prawdę nie ma reguły...
Studniówki to nie talent i warsztat, ale układ fotograf - dyrekor - wychowawca.
chę?!
to fotograf panuje nad kadrem,kompozycją i światłem a nie dobrej jakości sprzęt.. dzięki temu, że dostęp do dobrego srzętu jest łatwiejszy wcale nie jest łatwiej zrobić dobre ujęcie...
zawodowiec według słownika to osoba, która na siebie zarabia fotografią, a nie ten kto umie robić zdjęcia bo to są dwa różne pojęcia... bardzo często zdarza się, że amatorzy dla których foto to hobby i sposób na stres robią pracę o których wcześniej wspomniani pro mogą tylko marzyć...
Dokładnie to napisałem. Wcześniej ludzie mieli ograniczony dostęp do sprzętu i nawet nie myśleli o zajmowaniu się fotografią. Cyfra + niskie ceny (do kryzysu) sprawiły ze wiele osób odkryło w sobie pasję fotograficzną i przy okazji dorabiają sobie na ślubach itp. Często sa bardziej kreatywni bo to własnie jest ich pasja w przeciwieństwie do niektórych osób które sie tym zajmują tylko dla zysku.
Gringo997
16-03-2009, 00:27
Dokładnie to napisałem. Wcześniej ludzie mieli ograniczony dostęp do sprzętu i nawet nie myśleli o zajmowaniu się fotografią. Cyfra + niskie ceny (do kryzysu) sprawiły ze wiele osób odkryło w sobie pasję fotograficzną i przy okazji dorabiają sobie na ślubach itp. Często sa bardziej kreatywni bo to własnie jest ich pasja w przeciwieństwie do niektórych osób które sie tym zajmują tylko dla zysku.
ok poprostu zinterpretowalem to w inny sposob;)
pozdrawiam Maciek
ok poprostu zinterpretowalem to w inny sposob;)
pozdrawiam Maciek
Zdarza się ;-)
liczmy że płyty go będą kosztowały jakieś 200zł to jest faktycznie brzmi jak niezła kasa, ale zważ na to że przy takiej ilości osób to na prawdę ciężka praca...
ilość zrobionych zdjęć, późniejsza obróbka, czas spędzony na nagrywanie, amortyzacja sprzętu, ubezbieczenie i wszystkie takie rzeczy go kosztują...
nie ma co komu wypominać byle by zdjęcia były dobre;)
Zgadzam się, że nie należy liczyć cudzych pieniędzy. Cena na pewno była ustalana wcześniej i najwyraźniej nikt nie miał obiekcji.
Koszt nagrania 180 płyt to raczej coś koło 400zł niż 200. Do samych płyt musisz doliczyć pudełka z jakąś "kartką" (chyba, że dawał w kopertach :mrgreen:).
Do tego nie piszesz czy to kasa również na kamerę. Kolega pisze, że będzie nagrywał płyty ze zdjęciami i wideo więc może być różnie.
Hi,
Mam do przedyskutowania zlecenie na zdjęcia podczas studniówki.
Finalnie ma chodzić o 60 zdjęć 15x21, błysk.
Mam kilka pytań dla będących w temacie takich imprez.
1. Jak można to wycenić?
2. Z kim podpisać umowę? Ze szkołą/klasą/ czy z osobą, która ma być przedstawicielem klasy?
Wszelkie sugestie mile widziane :)
Whitefire
07-10-2009, 14:37
Co do wyceny niech się wypowiadają inni, ale umowę to sugeruję podpisać z tą stroną, która będzie ma płacić i posiada pieniądze.
Być może to będzie Rada Rodziców przy szkole? Jeżeli jest RR to fajnie bo po prostu to jest takie "ciało" które ma prawo do wszelkich czynności prawnofinansowych.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.