PDA

Zobacz pełną wersję : Wydruk szarej karty



beachcomber
10-01-2006, 15:38
Postanowilem nabyc szara karte, ale ceny troche mnie irytuja - wydaje mi sie, ze ponad 100 zl za cos takiego to mala przesada. w zwiazku z tym chce sobie sam taka karte przygotowac. Czytalem, ze wydruk na drukarce domowej jest kiepskim pomyslem, bo kazda drukarka wydrukuje to troche inaczej. Chce zlecic wydruk takiej karty drukarni (druk cyfrowy). Pytanie: jak przygotowac taki plik?? Skoro to drukarnia to pewnie wchodzi w gre CMYK, tylko nie wiem jakie parametry mam ustawic. Dzialam w PS, ale corela tez moge do pracy zalatwic ;-) Ktos z forumowiczow robil juz cos takiego i moze jakies konkretne wartosci CMYK podac ??

chuckyy
10-01-2006, 15:53
Na mój zdrowy rozsądek wychodzi, że jeśli ma to być szary 18%, to powinieneś dać K - 18%. I tyle :)

Janusz Body
10-01-2006, 16:02
Na mój zdrowy rozsądek wychodzi, że jeśli ma to być szary 18%, to powinieneś dać K - 18%. I tyle :)


No źle myślisz. To ma być odbicie światła 18% a nie 18% zaczernienia.

No i jak zwykle szukaj się kłania http://canon-board.info/showthread.php?t=6019&highlight=Szara+karta

EDIT: Post #122

chuckyy
10-01-2006, 16:10
No źle myślisz. To ma być odbicie światła 18% a nie 18% zaczernienia.

No i jak zwykle szukaj się kłania http://canon-board.info/showthread.php?t=6019&highlight=Szara+karta

EDIT: Post #122


Czytam :D

Costus
10-01-2006, 18:38
Postanowilem nabyc szara karte, ale ceny troche mnie irytuja - wydaje mi sie, ze ponad 100 zl za cos takiego to mala przesada.
W ostatniej książce Scotta Kelby'ego "Fotografia cyfrowa- edycja zdjęc " którą można dostać praktycznie w większości księgarni jest załączony bardzo porządny wzorzec szarej karty za darmo. Książka to wydatek rzedu sześćdziesięciu kilku złotych - jak nie masz to wręcz kultowa pozycja.

Janusz Body
10-01-2006, 19:01
W ostatniej książce Scotta Kelby'ego "Fotografia cyfrowa- edycja zdjęc " którą można dostać praktycznie w większości księgarni jest załączony bardzo porządny wzorzec szarej karty za darmo. Książka to wydatek rzedu sześćdziesięciu kilku złotych - jak nie masz to wręcz kultowa pozycja.

No niezbyt porządny on jest. Oryginalna szara karta jest lekko matowa a toto z książki jest niestety błyszczące. No i skutek jest taki, że pomiar światła od szarej (oryginalnej karty) jest np. 8.7EV a od tego midtone z książki 11.4EV To skrajne różnice - zwykle jest lepiej i pomiary nie różnią się o więcej niż 0.5 EV a jak się bardzo postarać to mogą nawet być identyczne. No to porządny ten "wzorzec" nie jest. Duuuużo lepiej wypada Szkoła Fotografowania National Geographic - wklejka "odjeżdza" od wymienionego 8.7 do max 9.4

Na temat "wzorca" do WB to "lepiej nie mówić". Idzie w niebieskie i to bardzo - przynajmniej w moim egzemplarzu. Widać nawet gołym okiem w odniesieniu do niezłego WhiBal'a

Te książkowe "wzorce" zwykle są marnej jakośći.

beachcomber:
Po cholere myslisz o CMYK - przecież szara karta ma być "szara" z definicji :-) wiec na diabła kolorowy druk?

Janusz

Edit:
http://www.czarno-biale.pl/sklep/ jest za 71 PLN - do 100 PLN daleko :-) a to są cztery kartki w sumie dwie duże i dwie małe.

maku
10-01-2006, 19:55
a to są cztery kartki w sumie dwie duże i dwie małe.

Ponieważ mnie to zaintrygowało (bo w moim opakowaniu kupionym w raysfoto były dwie duże i jedna mała) sprawdziłem w podanym linku i jest tak jak u mnie.
Nie mniej jednak jest to zdecydowanie lepsza oferta i nawet o pare PLN lepsza niż to co ja zapłaciłem.
Generalnie bardzo sobie chwalę ten zakup tyle tylko że stosowanie wymaga pewnych prób i doświadczenia. ( chodzi o kąty pod jakimi się toto ustawia). Bardzo często stosuję to wraz z FEL i zestawem speedlitów przy martwej naturze.

Robert31-R1
10-01-2006, 20:02
W ostatniej książce Scotta Kelby'ego "Fotografia cyfrowa- edycja zdjęc " którą można dostać praktycznie w większości księgarni jest załączony bardzo porządny wzorzec szarej karty za darmo.
Po pierwsze: Ta kartka w książce Kelby`ego nie ma nic wspólnego z szara karta kodaka. gdyś dokladnie przeczytał tę ksiązkę to wiedzialbyś do czego ona sluży a mianowicie (najprosciej) do ustalenia poziomu czerni, bieli i szarości przy regulowaniu krzywch. Takie trzy pipety na palecie Curves (i nie tylko)

maku
10-01-2006, 20:21
Po pierwsze: Ta kartka w książce Kelby`ego nie ma nic wspólnego z szara karta kodaka. gdyś dokladnie przeczytał tę ksiązkę to wiedzialbyś do czego ona sluży a mianowicie (najprosciej) do ustalenia poziomu czerni, bieli i szarości przy regulowaniu krzywch. Takie trzy pipety na palecie Curves (i nie tylko)

Zgadza się. Tyle tylko że do tego ona też sie nie nadaje.

Janusz Body
10-01-2006, 20:25
Po pierwsze: Ta kartka w książce Kelby`ego nie ma nic wspólnego z szara karta kodaka. gdyś dokladnie przeczytał tę ksiązkę to wiedzialbyś do czego ona sluży a mianowicie (najprosciej) do ustalenia poziomu czerni, bieli i szarości przy regulowaniu krzywch. Takie trzy pipety na palecie Curves (i nie tylko)

Ale ona się ZUPEŁNIE do tego nie nadaje. Ma zafarb i to dość mocny. Czyli jest do d...

Janusz

Edit: Te midtone są "blisko" szarej karty - ale trzeba bardzo pilnować odblasków.

Janusz Body
10-01-2006, 20:27
Ponieważ mnie to zaintrygowało (bo w moim opakowaniu kupionym w raysfoto były dwie duże i jedna mała) sprawdziłem w podanym linku i jest tak jak u mnie. ....

Tak racja dwie duże i jedna mała :-)

Robert31-R1
10-01-2006, 20:31
Ale ona się ZUPEŁNIE do tego nie nadaje. Ma zafarb i to dość mocny. Czyli jest do d...
alez oczywiście ale to juz zupelnie inna sprawa

Pszczola
10-01-2006, 20:31
Jak widze na forum sa specjalisci i od szarosci. Przypomne tylko, to co juz pisalem w innym miejscu. gdyby wypalil pomysl z forumowym kalendarzem na przyszly rok to moze warto 'wzbogacic' kalendarz o szara karte i jakie tam jeszcze potrzeba?

maku
10-01-2006, 20:46
Jak widze na forum sa specjalisci i od szarosci. Przypomne tylko, to co juz pisalem w innym miejscu. gdyby wypalil pomysl z forumowym kalendarzem na przyszly rok to moze warto 'wzbogacic' kalendarz o szara karte i jakie tam jeszcze potrzeba?

Podejrzewam że był by z tym problem.
Łatwiej jest chyba jednak wydrukować zdjęcie które ma się po prostu podobać niż coś co wymaga tak dokładnej kalibracji.

Pszczola
10-01-2006, 20:55
Ale moze jadnak ktos umie to zrobic jak trzeba. kalendarze lepiej by schodzily.

Janusz Body
10-01-2006, 21:03
Ale moze jadnak ktos umie to zrobic jak trzeba. ...

Nawet znam odpowiedz: Kodak :mrgreen:

Szarą kartę do pomiaru światła nie jest trudno wydrukować. Do WB dużo gorzej.

Janusz

Costus
10-01-2006, 21:15
No niezbyt porządny on jest. Oryginalna szara karta jest lekko matowa a toto z książki jest niestety błyszczące. No i skutek jest taki, że pomiar światła od szarej (oryginalnej karty) jest np. 8.7EV a od tego midtone z książki 11.4EV To skrajne różnice - zwykle jest lepiej i pomiary nie różnią się o więcej niż 0.5 EV a jak się bardzo postarać to mogą nawet być identyczne. No to porządny ten "wzorzec" nie jest. Duuuużo lepiej wypada Szkoła Fotografowania National Geographic - wklejka "odjeżdza" od wymienionego 8.7 do max 9.4

Przyznam szczerze nie używałem sam tej karty - bo robie w RAW-ach. W moim egzemalarzu karta wygląda naprawdę dobrze - jest matowa bez połysku, bez przejsć tonalnych i wiem co mówię bo pracuje w drukarni :D
Nie mierzyłem zadnymi urządzenkami których kilka mam w firmie jak wygląda ta szarość w porownaniu ze wzorcem - nie wykluczone że jest tak jak mówisz. W takim razie nic nie pisałem i nie polecałem :D

Zielony
10-01-2006, 21:30
ja też sobie kiedyś druknąłem, z pliku zrobionego w PS'ie, na zwykłej 'plujce', ale gdzieś to leży bo nawet tego raz... nie użyłem :mrgreen:

mirhon
11-01-2006, 09:46
Podejrzewam że był by z tym problem.
Łatwiej jest chyba jednak wydrukować zdjęcie które ma się po prostu podobać niż coś co wymaga tak dokładnej kalibracji.

IMHO lepiej jest zacząć od zdjęcia w którym masz możliwie najwierniej oddane kolory i to potraktować jako punkt odniesienia do artystycznych fotek. I dlatego niektórzy mają wzorniki WB z prawdziwego zdarzenia, kalibrują monitory, drukarki, generalnie stosują prawdziwe zarządzanie kolorem...

maku
11-01-2006, 11:02
Niewątpliwie masz rację. Tyle tylko, że to nie zmienia faktu, że dokładne wydrukowanie wzorca na podstawie, którego będziemy wykonywać taką kalibrację może być niełatwe.

Riccardo
11-01-2006, 11:15
IMHO lepiej jest zacząć od zdjęcia w którym masz możliwie najwierniej oddane kolory i to potraktować jako punkt odniesienia do artystycznych fotek. I dlatego niektórzy mają wzorniki WB z prawdziwego zdarzenia, kalibrują monitory, drukarki, generalnie stosują prawdziwe zarządzanie kolorem...

A potem i tak wszystko zwala w drukarni :)
Ale to taka mala dygresja

pazurek
11-01-2006, 11:21
Przyznam szczerze nie używałem sam tej karty - bo robie w RAW-ach.

Toz wlasnie do raw-ow sie bardzo przydaje szara karta!

Costus
11-01-2006, 11:53
A potem i tak wszystko zwala w drukarni :)

Proszę mi tu po drukarniach nie jechać ;)
Drukarnia drukarni nie równa ...

Riccardo
11-01-2006, 12:00
Proszę mi tu po drukarniach nie jechać ;)
Drukarnia drukarni nie równa ...

Wiem :)

mirhon
11-01-2006, 14:43
Niewątpliwie masz rację. Tyle tylko, że to nie zmienia faktu, że dokładne wydrukowanie wzorca na podstawie, którego będziemy wykonywać taką kalibrację może być niełatwe.

Dowcip w tym że jak chcesz być dokładny to nie istnieje coś takiego jak "dokładne wydrukowanie wzorca", takie wzorce są robione inaczej niż domowa drukarka, a przede wszystkim są dokładnie sprawdzane precyzyjnymi instrumentami. Kalibracje robisz na wzorcu, a nie wzorzec do kalibracji...

mirhon
11-01-2006, 14:50
Wzornik żeby był dokładny i nie dawał zafarbu w jakimś świetle musi mieś płaską charakterystykę spektralną. Musi być spectralnie neutralny tzn. odbijać wszystkie kolory jednakowo i tutaj jest problem bo praktycznie jest to nie do wydrukowania. Tutaj są przykłady różnych wzorników.
Im krzywa jest mniej prosta w widzialnym zakresie tym zafarb może być większy:

http://www.rawworkflow.com/products/whibal/products_whibal_charts.html

Janusz Body
11-01-2006, 15:34
Powtórze się (ostatni raz obiecuję) - Szara karta NIE służy do WB (balansu bieli) . Toto zostało zrobione dla POMIARU ŚWIATŁA - i kropka. Taki zastępczy "wzorzec" można sobie zrobić - dokładność rzedu +/- 0.2EV można spokojnie uzyskać.

Balans bieli powinien być określany dla "górnego" zakresu. Zacytuje Tomka z równoległego wątku: "Ogólnie to wzorzec powinien być maksymalnie jasny, ale nie przesterowany. Maksymalna jasność zwiększa precyzję pomiaru." Czyli do WB potrzebne jest "coś innego" szara karta jest za ciemna. Mirhon napisał, że wzorzec (porządny) do WB musi być dobrze zrobiony i "amatorskie" drukowanie na papierze nie jest dobrym substytutem np. tablicy GregtagMacbeth za 300USD czy nawet WhiBal'a za 40 USD. Cena wcale nie jest "przesadzona". Naprawde dobry wzorzec poprostu kosztuje.

W tzw. amatorskiej fotografii do WB zalecana jest "biała kartka" - może być biała strona szarej karty kodaka. Zeby pomiar nie był "przestaerowany" wystarczy ją trochę niedoświetlić. Trochę. W instrukcjach większości aparatów w tym Canona piszą o ustawianiu "custom WB" na białą kartkę - naprawde wiedzą co piszą i nie ma sensu kombinować z Szarą Kartą do WB bo to lepiej niż z Gragtaga czy WhiBal'a i tak nie bedzie. Nawet bedzie gorzej niż kawałka białego papieru :-)

Janusz

mruczek
11-01-2006, 16:56
Wychowałem się na książkach o fotografii wydanych na długo przed spotkaniem się moich rodziców...Przeczytałem wszystko co było w miejskiej bibliotece. Wybór spory, mieszkam w dużym mieście;)

Co do szarej karty do ustalania warunków ekspozycji to nauczyłem się z tych mądrych ksiażek, żeby zmierzyć światło na wewnętrznej stronie dłoni. W miarę możliwości oczywiście! kolor skóry jest tutaj właściwie taki sam przez cały rok. Po kilku zdjęciach będzie sie wiedziało, czy trzeba dokonać nieznacznej korekcji ekspozycji względem dłoni.

Tylko nie zmuszajcie mnie abym musiał teraz podawać Wam żródło informacji.Nie mam czasu.

Co do WB. Myślami jesteście na poziomie Platona i jego bytów idealnych. "byt jest, a niebytu nie ma" Szarość szarości, ideał szarości. Jak macie używać ją tylko do korekcji WB w PS, to wydrukujcie "se" kartkę: pół białego i pół czarnego. balans ustawicie na biały, a czarny posłuży Wam w PS.

Janusz Body
11-01-2006, 18:22
Wychowałem się na książkach o fotografii wydanych na długo przed spotkaniem się moich rodziców...Przeczytałem wszystko co było w miejskiej bibliotece. Wybór spory, mieszkam w dużym mieście;)



O!!!!! I w tych książkach było na temat fotografii cyfrowej, profili icc i temu podobnych. A mnie się wydawało, że ok 30 lat temu "odkrywano" AF a TTL był stosunkowo nowym odkryciem.

Chyba musisz poczytać coś nowszego :mrgreen:

Janusz

D@niel
11-02-2006, 15:56
No niezbyt porządny on jest. Oryginalna szara karta jest lekko matowa a toto z książki jest niestety błyszczące. No i skutek jest taki, że pomiar światła od szarej (oryginalnej karty) jest np. 8.7EV a od tego midtone z książki 11.4EV To skrajne różnice - zwykle jest lepiej i pomiary nie różnią się o więcej niż 0.5 EV a jak się bardzo postarać to mogą nawet być identyczne. No to porządny ten "wzorzec" nie jest. Duuuużo lepiej wypada Szkoła Fotografowania National Geographic - wklejka "odjeżdza" od wymienionego 8.7 do max 9.4

Na temat "wzorca" do WB to "lepiej nie mówić". Idzie w niebieskie i to bardzo - przynajmniej w moim egzemplarzu. Widać nawet gołym okiem w odniesieniu do niezłego WhiBal'a

Te książkowe "wzorce" zwykle są marnej jakośći.

beachcomber:
Po cholere myslisz o CMYK - przecież szara karta ma być "szara" z definicji :-) wiec na diabła kolorowy druk?

Janusz

Edit:
http://www.czarno-biale.pl/sklep/ jest za 71 PLN - do 100 PLN daleko :-) a to są cztery kartki w sumie dwie duże i dwie małe.


Chyba cię wysłuchali ;-) bo w II edycji tej ksiązki szara kartka wyglada znacznie lepiej . Sa to 4 kwadraty matowe a nie błyszczące - white balance,midtone,higlight,shadow.