PDA

Zobacz pełną wersję : 5D + biegający syn



Maćko_Pń
26-09-2011, 16:34
Cześć !!!!
Od roku nie robię praktycznie innych zdjęć, jak fotografie mojej pociechy. Używam do tego 5d + 50mm1,4f. Do tej pory było wszystko fajnie, pracowałem na przesłonach 2-2,5 zdjęcia wychodził super. Wszystko niestety skończyło się kiedy mój syn zaczął chodzić, a chwilkę potem biegać. Zdjęcia to istny dramat jak mam trafione 1 na 5 to jest święto lasu. Oczywiście nie robię zdjęć biegnącego dziecka na mnie, bo tu szanse były by zerowe. Staram się robić fotki gdzie kierunek ruchu jest prostopadły do osi obiektywu, a i tak jest dramat. Wiem że 5d ma raczej słaby AF, który się nadaje do landszaftu, no ale bez przesady, żeby aż taka lipa. Do fotek stosuje tylko centrala, one shot ( bo reszta to chyba tylko jest jako dekoracja), wspomaganie AFu lampą i efekty bardzo marne. Nawet próbowałem ostrzyć na MF, ale to już w ogóle bez szans, może jakby miał na każde zdjęcie 10 sekund czasu to wtedy bym się wyrobił. Czy macie dla mnie może jakieś rady jak tego typu zdjęcia robić tym sprzętem, który mam?? może 100 2,8 byłoby lepiej ? Ponadto nawet jak trafię to zdjęcia nie są tak ostre jak te statyczne , a czasy mam na poziomie 1/400. Może wymiana na inne body by pomogła ? wiadomo 1d byłoby najlepsze, ale czy np 7d by też dało radę. chciałem też sobie kupić 50 L ale jak poczytałem forum to się okazało że to już w ogóle szkło porażka, a ja tak polubiłem tą ogniskową.
pozdro
m

lMl
26-09-2011, 16:40
W takich chwilach wychodzi niestety przewaga MF nad AF. Tylko wprawna ręka i przewidywanie pozwalają na MF uzyskać wyniki takie, jakich nie osiągnie nawet najlepszy AF :)

Maćko_Pń
26-09-2011, 16:43
W takich chwilach wychodzi niestety przewaga MF nad AF. Tylko wprawna ręka i przewidywanie pozwalają na MF uzyskać wyniki takie, jakich nie osiągnie nawet najlepszy AF :)

Kurcze... poważnie... myślałem że MF to relikt przeszłości. Sam nie wiem... a są może jakieś ćwiczenia żeby ten MF opanować ? Oczywiście chodzi mi żebym sobie w domu na spokojnie coś poćwiczył, a nie w terenie jak trzeba konkretne zdjęcia robić.

OrzelPiotr
26-09-2011, 16:55
W takich chwilach wychodzi niestety przewaga MF nad AF. Tylko wprawna ręka i przewidywanie pozwalają na MF uzyskać wyniki takie, jakich nie osiągnie nawet najlepszy AF :)

Nawet jak już wycelujesz sobie w punkt tą ostrość i dziecko cudem trafi właśnie w ten zakres to i tak jest duża szansa, że ucieknie z kadru zanim zdążysz zrobić zdjęcie.

Proponuje poćwiczyć łapanie ostrości na turlających się bilach.

kuzi4
26-09-2011, 16:55
7D wyrobi bez problemu... tylko zmieniać FF na cropa? Powiem Ci, że 1/400 i nie ogarnia to coś nie teges. Nie wiem, bo nie miałem 5D ale ten czas jest relatywnie krótki chyba, że ten typ tak ma.

Kolaj
26-09-2011, 16:59
7D wyrobi bez problemu... Na szybkie dziecko poruszającej się po chaotycznych, absolutnie nieprzewidywalnych trajektoriach to nic nie pomoże. Chyba, że ciekły azot ;)

GrYzLy
26-09-2011, 17:05
Z mojego doswiadczenia o wiele lepiej daje rade 70-200f4, 70-200f2.8 to juz rewelacja.

kuzi4
26-09-2011, 17:14
Na szybkie dziecko poruszającej się po chaotycznych, absolutnie nieprzewidywalnych trajektoriach to nic nie pomoże. Chyba, że ciekły azot ;)

10 kl/sek i jedną powinno się trafić :-P

Merde
26-09-2011, 17:23
10 kl/sek i jedną powinno się trafić :-P

Ale trzeba jeszcze dwie piątki dokupić...

Kolekcjoner
26-09-2011, 17:36
Cóż ja robiłem takie zdjęcia zestawem 40D i 70-200/2.8 IS i dawał rady. Było trochę przestrzelonych ale po prostu trzeba zrobić trochę więcej zdjęć seriami i można wybrać sporo dobrych. Przy tym 40D jak wiadomo tytanem jakości jeśli chodzi o śledzący AF nie jest.

Bart3k
26-09-2011, 17:37
ja powiem tak... 5D faktycznie szału nie ma z prędkością ale z powodzeniem robię śluby na 17-40L i jak 1 na 10 zdjeć nie trafię to absolutny max. nie mam 50tki 1.4 ale może po prostu ona jest za wolna. Bo faktem jest że 50tka 1.8 zupełnie nie nadaje się do dzieci... chyba że śpią. Więc moim skromnym zdaniem jak walisz lampą to spraw sobie inne szkło - generalnie przy 1,4 głębia ostrości jest grubości kartki więc nie ma się co dziwić :) 5D bym na 7D raczej nie zmieniał... mimo że to dobra puszka to raczej jako następca 50tki a nie 5tki

Maćko_Pń
26-09-2011, 18:13
dzięki wszystkim za garść informacji, i tak...
1. 5d na nic innego nie zmienię, bo kolory z tego aparatu są nieziemskie. Rozważam ewentualnie 2 puche.
2. O zdjęciach seryjnych nie pomyślałem...pomysł ciekawy i na pewno wypróbuję.
3. 17-40 pewnie by sobie poradził, ale tak jak napisałem, jestem oczarowany plastyką 50 1,4 i sama ogniskowa bardzo mi leży, inne szkła w zasadzie leżą nawet nie w plecaku ale w domu. Dlatego gdyby nie te opinie o 50 L to już dawno bym kupił. Ale popróbuję też porobić 100 jako alternatywa 50, chociaż to już nie to.
4. 70-200 i inne tele zoomy, cóż kto już raz stałkami zacznie ten do zooma nie wróci, takie jest przynajmniej moje zdanie, ja niestety mam wersję 70-200 z f4 i nonIS. A bardzo dużo zdjęć lubię robić w cieniu i dopełniać lampą, więc bym miał chyba za ciemno, a już nie piszę o bokehu, ostrości 50 vs 70-200
5. Dużo słyszałem o nieziemskim AF z jedynek, ale tu chyba wchodziłaby tylko używka. tak się zastanawiam, co byłoby lepsze dokupić puszkę 1d używkę, czy jakieś szkiełko lepsze/szybsze.

Merde
26-09-2011, 19:16
tak jak napisałem, jestem oczarowany plastyką 50 1,4 i sama ogniskowa bardzo mi leży, inne szkła w zasadzie leżą nawet nie w plecaku ale w domu. Dlatego gdyby nie te opinie o 50 L to już dawno bym kupił.

Akurat nieszczęśliwą ogniskową sobie upatrzyłeś, w tym systemie nie ma porządnej i szybkiej pięćdziesiątki.

strideer
26-09-2011, 19:26
Akurat nieszczęśliwą ogniskową sobie upatrzyłeś, w tym systemie nie ma porządnej i szybkiej pięćdziesiątki.

Eee tam.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Merde
26-09-2011, 19:29
Eee tam.

Przykład jakiś może?

strideer
26-09-2011, 19:32
Przykład jakiś może?

50/1,2 to całkiem sprawny i bardzo demonizowany na forach obiektyw. Fakt, nie jest tak szybki jak reporterskie zoomy 2,8, ale na pewno nie jest też tak dramatyczny jak mogą sugerować różne wypowiedzi.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Maćko_Pń
26-09-2011, 19:46
No wiec właśnie... mi ten 50 L śni się po nocach, potem wstaję rano, otwieram wątek Cichego z testem 50 i czar pryska. Poza samą szybkością AF boję się raczej mydlanego obrazka, bo test Cichego po prostu zmiażdżył ten obiektyw vs 50 1,4. Kurcze żebym miał możliwość podpięcia tego szkła i możliwości zrobienia małej sesji w terenie. niestety ze znajomych tego szkła nikt nie posiada, a wydać ponad 5kzł, żeby potestować i stwierdzić że nie było warto to aż tak zamożny nie jestem. Oczywiście można też czekać na 50L II, ale prędzej chyba Polska stanie się mocarstwem na świecie niż to nastąpi.

Rafał K
26-09-2011, 19:49
... Do fotek stosuje tylko centrala, one shot ( bo reszta to chyba tyako dekoracja), wspomaganie AFu lampą i efekty bardzo marne...

Hej Maćko.

Nie wiem czy Ci to coś pomoże - ale podlinkuje poniżej parę strzałów z 5D i 85/1.8 z meczu koszykówki na parszywie oświetlonej hali w Tarnobrzegu.


http://img17.imageshack.us/img17/3666/img2112u.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/338/img2121j.jpg

http://img851.imageshack.us/img851/124/img2127h.jpg

http://img819.imageshack.us/img819/6026/img2132u.jpg

Myślę, że dynamikę maja chłopaki nie gorszą od Twojego syna ;-) Łapie takie dynamiczne sceny zawsze w trybie AI Servo na centralnym punkcie i... nie narzekam.

Pozdrawiam

krolewicz
26-09-2011, 19:55
jak dla mnie to robisz zdjęcia kompletnie niezgodnie ze "sztuką" i dziwisz się, że masz słabe efekty

włącz servo, walnij serię 3 zdjęć i będziesz miał ostro
a jak robisz jedno zdjęcie bez doostrzania, to nic dziwnego że gubisz ostrość

w ten sposób nie pomoże Ci nawet 1dmk4 i 400 2.8

_igi
26-09-2011, 20:02
Ja do takich fot używam 60D z 50L. Trafia praktycznie 90%. 5D leży w domu i czeka na mniej ruchliwe tematy. ;)

Co do samego obiektywu - to mój zdecydowany faworyt, ale to nie jest szkło do generowania ostrych obrazków. W nim najfajniejsze jest to, co nieostre :)

strideer
26-09-2011, 20:03
No wiec właśnie... mi ten 50 L śni się po nocach, potem wstaję rano, otwieram wątek Cichego z testem 50 i czar pryska. Poza samą szybkością AF boję się raczej mydlanego obrazka, bo test Cichego po prostu zmiażdżył ten obiektyw vs 50 1,4. Kurcze żebym miał możliwość podpięcia tego szkła i możliwości zrobienia małej sesji w terenie. niestety ze znajomych tego szkła nikt nie posiada, a wydać ponad 5kzł, żeby potestować i stwierdzić że nie było warto to aż tak zamożny nie jestem. Oczywiście można też czekać na 50L II, ale prędzej chyba Polska stanie się mocarstwem na świecie niż to nastąpi.

Też się łamałem. Moje obawy się rozwiały jak dostałem ten obiektyw i zacząłem nim pracować. Nie wiem, być może to kwestia dobrze dobranej sztuki (chociaż osobiście nie wierzę w rozrzuty jakościowe u producenta, bardziej braki w technice u piszących), a może po prostu nie mam oczekiwań, żeby był szybki jak królik i ostry jak skalpel. Do mojego pstrykania jego właściwości są wystarczające (dodam, że drukuję sobie prace w dużych i widzę jak to faktycznie wygląda w powiększeniu).

Maćko_Pń
26-09-2011, 20:16
jak dla mnie to robisz zdjęcia kompletnie niezgodnie ze "sztuką" i dziwisz się, że masz słabe efekty

włącz servo, walnij serię 3 zdjęć i będziesz miał ostro
a jak robisz jedno zdjęcie bez doostrzania, to nic dziwnego że gubisz ostrość

w ten sposób nie pomoże Ci nawet 1dmk4 i 400 2.8
Cholera... może masz rację, w najbliższy weekend zrobię tak jak radzisz

lMl
26-09-2011, 20:28
Kurcze... poważnie... myślałem że MF to relikt przeszłości. Sam nie wiem... a są może jakieś ćwiczenia żeby ten MF opanować ? Oczywiście chodzi mi żebym sobie w domu na spokojnie coś poćwiczył, a nie w terenie jak trzeba konkretne zdjęcia robić.

Większość pewnie do dzisiaj tak twierdzi.
Ja mam skuteczność lepszą niż Twój AF i robię na manualu. Ćwiczenia? No pewnie, że są... trzeba robić zdjęcia. Na początku masz celność w okolicy 1/10, później na pewno nie będzie 100%, ale już w okolicy 50% jak najbardziej.


Nawet jak już wycelujesz sobie w punkt tą ostrość i dziecko cudem trafi właśnie w ten zakres to i tak jest duża szansa, że ucieknie z kadru zanim zdążysz zrobić zdjęcie.

Proponuje poćwiczyć łapanie ostrości na turlających się bilach.

Dlatego celujesz przed punktem. Mało tego, możesz równocześnie ustawiać ostrość i robić zdjęcia.

leinad1
26-09-2011, 21:21
nie wiem czy cos Ci to pomoze, ale mam corke 4,5 roku i syna 3 lata i robie im sporo zdjec, z ktorych spora czesc jest ostra. A juz przy czasach 1/400s to raczej prawie wszystkie sa ostre. Zdjecia robilem 50d na kazdym punkcie AF i od miesiaca 5dmk2 na srodkowym. AF wyrabia spokojnie, zawsze tryb one shot, chyba ze dzieciak na chustawce sie bujal itp. - to servo. Szkiel uzywalem 50/1.4, 35L, 24L, 85/1.8, 70-200/4L, 70-200/2.8L i jesli mialy jakies wady, to wg mnie na pewno nie taka, ze byly za wolne by zrobic zdjecie dziecka. Generalnie jesli liczysz na mega ostre zdjecie malego dziecka, to musisz byc cierpliwy i czekac az.... zatrzyma sie :) No i oczywiscie trzeba jeszcze ustalic co wg Ciebie znaczy zadowalajaco ostre zdjecie dziecka malego, szczerze przyznam, ze nie na kazdej fotce moge liczyc rzesy dzieci swoich :) Acha, moze jeszcze dodam, ze foce zazwyczaj na maksymalnie otwartej przyslonie i nawet przez mysl mi nie przyszlo by robic 50/1.4 na f2.5. pozdrawiam i powodzenia

Tomeksad2
26-09-2011, 21:58
Znam ten ból. Moja dwuletnia córka zatrzymuje się tylko kiedy śpi albo je. Często zmieniam aktywny punkt AF w zależności od potrzeb i do tego servo. 40 - ka w połączeniu z 24-105 czy 85 - ką całkiem nieźle sobie radzą. Szczerze mówiąc to dziecko nie musi biegać by wyszło nieostre. Wystarczy, że siedzi i do tego rusza głową czy nachyla się i przy małej GO ostro jest nie tam gdzie by się chciało.

Maćko_Pń
26-09-2011, 22:41
@leinad1, robię na 2-2,5f, ponieważ poniżej mam za małą GO i po prostu syn mi się w niej nie mieści, dlatego wolę przymknąć, niż potem się wkurzać, że jak robiłem go lekko z profilu to jedno oko jest ostre, a drugie nie.
@IMI z tymi ćwiczeniami to niestety jest tak, że po prostu nie ma na to czasu, jak już jest weekend to staram się zrobić jak najlepsze zdjęcia i szkoda byłby mi wtedy eksperymentować.
Generalnie postaram się zrobić na początek zdjęcia w trybie servo, w trybie seryjnym i zobaczę jakie wyjdą efekty. Jak na razie w trybie servo widzę jeden problem... często celuje centralem i potem przed dociśnięciem spustu jeszcze przekadrowuję, a w trybie servo w tym momencie ostrość pójdzie w las dosłownie i w przenośni. Oczywiście można zrobić szerzej i wykadrować w PSie.
Poza tym mam pytanie czy polar wpływa na szybkość i celność AFu, bo jakoś wszystkie zdjęcia robię z polarem.

ARN
26-09-2011, 22:52
Ja do takich fot używam 60D z 50L. Trafia praktycznie 90%. 5D leży w domu i czeka na mniej ruchliwe tematy. ;)

.....

ale założyciel wątku lubi tę ogniskową bez cropa...


50/1,2 to całkiem sprawny i bardzo demonizowany na forach obiektyw. Fakt, nie jest tak szybki jak reporterskie zoomy 2,8, ale na pewno nie jest też tak dramatyczny jak mogą sugerować różne wypowiedzi.


Głosy niezadowolonych będą zawsze donośniejsze. To super szkło. Śliczny obraz i tyle.
Niestety - podobnie jak założyciel wątku - odkąd mam dwójkę ruchliwych dzieciaków musiałem zamienić na 35L, żeby mi się w kadrze mieściły :-D
I nie żałuję.


No wiec właśnie... mi ten 50 L śni się po nocach, potem wstaję rano, otwieram wątek Cichego z testem 50 i czar pryska. Poza samą szybkością AF boję się raczej mydlanego obrazka, bo test Cichego po prostu zmiażdżył ten obiektyw vs 50 1,4. Kurcze żebym miał możliwość podpięcia tego szkła i możliwości zrobienia małej sesji w terenie. niestety ze znajomych tego szkła nikt nie posiada, a wydać ponad 5kzł, żeby potestować i stwierdzić że nie było warto to aż tak zamożny nie jestem. Oczywiście można też czekać na 50L II, ale prędzej chyba Polska stanie się mocarstwem na świecie niż to nastąpi.

jeżeli nie zmienisz upodobań co do ogniskowej (patrz moja zamiana 50L na 35L), to radzę ci - przypnij to szkło do puszki. Kiedy to zrobiłem kilka lat temu, to zbierałem szczękę z podłogi przez kilka dni :smile:
A propos testów - nie będziesz przecież fotografował linijek. Tak jak napisał IGI (zgadzam się w 100%):
"Co do samego obiektywu - to mój zdecydowany faworyt, ale to nie jest szkło do generowania ostrych obrazków. W nim najfajniejsze jest to, co nieostre"

fro
26-09-2011, 22:54
Poza tym mam pytanie czy polar wpływa na szybkość i celność AFu, bo jakoś wszystkie zdjęcia robię z polarem.

Sam wcześniej pisałeś, że pomagasz AF lampą, a teraz pytasz czy filtr zabierajacy 1-2ev nie wpływa na celność i szybkość? Oczywiściwe, że wpływa. A po co Ci on przy zdjeciach dzieci?

ARN
26-09-2011, 22:59
.............................
Poza tym mam pytanie czy polar wpływa na szybkość i celność AFu, bo jakoś wszystkie zdjęcia robię z polarem.

Robisz zdjecia z polarem niezależnie od warunków i potrzeb? :shock:

ajma
26-09-2011, 23:02
Temat jest mi bliski - mam dwie córeczki 5 lat i 1 rok - również ostatnio testuję na córkach 50/1.4 i 5d mk2 :) (lepiej według mnie radzi sobie 85/1.8), ale nie jest źle - polecam tryb servo i serie (mimo, że krytykowany w 5d) naprawdę w dynamicznych sytuacjsch, daje całkiem dobre efekt.

janmar
26-09-2011, 23:03
50/1,2 to piękne acz "trudne szkło".Mam je juz przeszło dwa lata.
Kto wie czy nie najciekawsze i nie najlepsze ze stałek Canona.Nie kupiło mnie od razu,
a teraz coraz częściej po nie sięgam...Dziwny jakiś jestem :confused:

Maćko_Pń
26-09-2011, 23:13
@ARN jako stary landszafciarz robię zdjęcia tylko wtedy jak jest pogoda na polara :) a że pogoda ostatnio bardzo ładna to polara nie ściągam. Poza tym nawet w pochmurne dni polar bardzo ładnie nasyca zieleń. Oczywiście generalnie robię z polarem jak ma to zastosowanie, a w reszcie przypadków polara zastępuje UVką

ARN
26-09-2011, 23:28
50/1,2 to piękne acz "trudne szkło".Mam je juz przeszło dwa lata.
Kto wie czy nie najciekawsze i nie najlepsze ze stałek Canona.Nie kupiło mnie od razu,
a teraz coraz częściej po nie sięgam...Dziwny jakiś jestem :confused:

Pogrubienie moje
Na forach nie masz szans :mrgreen:


@ARN jako stary landszafciarz robię zdjęcia tylko wtedy jak jest pogoda na polara :) a że pogoda ostatnio bardzo ładna to polara nie ściągam. Poza tym nawet w pochmurne dni polar bardzo ładnie nasyca zieleń. Oczywiście generalnie robię z polarem jak ma to zastosowanie, a w reszcie przypadków polara zastępuje UVką

Też jestem landszafciarz i starszy :D
Ale z twojej wypowiedzi wynika, ze cały czas masz założonego polara ... stąd zdziwenie

lMl
27-09-2011, 00:29
@leinad1, robię na 2-2,5f, ponieważ poniżej mam za małą GO i po prostu syn mi się w niej nie mieści, dlatego wolę przymknąć, niż potem się wkurzać, że jak robiłem go lekko z profilu to jedno oko jest ostre, a drugie nie.
@IMI z tymi ćwiczeniami to niestety jest tak, że po prostu nie ma na to czasu, jak już jest weekend to staram się zrobić jak najlepsze zdjęcia i szkoda byłby mi wtedy eksperymentować.
Generalnie postaram się zrobić na początek zdjęcia w trybie servo, w trybie seryjnym i zobaczę jakie wyjdą efekty. Jak na razie w trybie servo widzę jeden problem... często celuje centralem i potem przed dociśnięciem spustu jeszcze przekadrowuję, a w trybie servo w tym momencie ostrość pójdzie w las dosłownie i w przenośni. Oczywiście można zrobić szerzej i wykadrować w PSie.
Poza tym mam pytanie czy polar wpływa na szybkość i celność AFu, bo jakoś wszystkie zdjęcia robię z polarem.

Wcale Ci się nie dziwię, że pójdziesz drogą AF. MF jest świetny, jak już się go opanuje.

_igi
27-09-2011, 00:39
ale założyciel wątku lubi tę ogniskową bez cropa...

Ja też, ale fotografując dzieciaki i tak robimy na małych dystansach zazwyczaj, a szybka puszka nieco w tym pomaga. Bo jak nie to, to niestety pozostaje seDeS ;)

ARN
27-09-2011, 00:48
Ja też, ale fotografując dzieciaki i tak robimy na małych dystansach zazwyczaj, a szybka puszka nieco w tym pomaga. Bo jak nie to, to niestety pozostaje seDeS ;)

Jeśli chodzi o dystans to fakt - ja 80% zdjęć dzieciaków robię tandemem 16-35 + 35L.
Ale nie demonizujmy tego AF w 5D. Daje radę.

Maćko_Pń
27-09-2011, 08:36
W sumie ja też robię tylko na małych dystansach i 50 mm to chyba maks, kiedyś próbowałem robić setką, ale byłem za daleko i dziecko mnie nie widziało i tym samym nie patrzyło w obiektyw, oczywiście takie zdjęcia też mają swój urok, ale i tak wolę 50. Poza tym na 100 mm trudniej mi kontrolować błysk, który ma tylko rozświetlać cienie.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!

50/1,2 to piękne acz "trudne szkło"
Czy moglibyście mi rozwinąć na czym polega ta trudność ?

gietrzy
27-09-2011, 09:10
Autorowi gratuluję odwagi (serio) a Canonowi braku chęci by wreszcie przetłumaczyć ten **** artykuł o asterics button (AF-On) na wszystkie języki krajów, w których oficjalnie sprzedają aparaty, dzisiaj to już chyba w postaci 720p, wrzuconego na YT.

Fakt, że takiego czegoś jeszcze nie ma jasno utwierdza mnie w przekonaniu, gdzie ma was korporacja i/lub polski oddział.

/edit/
Ostatnie zdanie o użytkownikach korpusów aps-c wyciąłem, bo chyba sam siebie bym zbanował.

anyway:

http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2011/backbutton_af_article.shtml

Merde
27-09-2011, 09:14
a Canonowi braku chęci by wreszcie przetłumaczyć ten **** artykuł o asterics button

Asterisk, bo jeszcze ktoś gotów pomyśleć że chodzi o komiks Goscinnego i Uderzo :lol:

janmar
27-09-2011, 09:27
Czy moglibyście mi rozwinąć na czym polega ta trudność ?

Nie jestem zadowolony z efektów jakie uzyskuję.Mam wrażenie że nie wykorzystuję właściwie jego możliwości.Więc dla mnie trudne :oops:
Ale się nie poddaję :).Jedni mają tak inni inaczej :idea:

strideer
27-09-2011, 09:38
Trudność, od strony technicznej, jest związana z papierową głębią ostrości i efektem focus shift, który może wystąpić przy użyciu dużych otworów przysłony i układu AF w aparacie (w skrócie efekt ten polega na delikatnym przesunięciu ostrości obiektywu dla przysłon f/1,4-f/4 podczas pracy z krótkimi odległościami przedmiotowymi i ostrzenia w trybie AF). Na "odpływający" focus nie ma innej rady jak ręczne doostrzenie - chociaż mówiąc uczciwie po obejrzeniu moich zdjęć nie spotkałem się z tym zjawiskiem, a ostrzę wyłącznie w trybie AF.

Co do płytkiej głębi ostrości - warto zrozumieć, że pracując z otworami typu f/1,2 czy f/1,4 właściwie trudno w ogóle mówić o ostrym obrazie, szczególnie jeżeli fotografowany obiekt jest metr czy dwa od obiektywu. Nie chciałbym posługiwać się pojęciami typu plastyka czy efekt 3D, ale właściwie to trudno od nich uciec w kontekście właśnie tego obiektywu. Chodzi o to, że dla dużych otworów przysłony obraz z definicji będzie bardzo miękki, a ostrość pojawi się gdzieś w jakiejś bardzo cienkiej "płaszczyźnie" - w taki sposób, że obiekty z nieostrości na moment zrobią się wyraźne i za chwilę ponownie rozmyją. Właściwie to od techniki operatora (czyli refleksu, umiejętności przewidywania - zwłaszcza fotografując motywy w ruchu, ogólnego ogarnięcia jak działa AF) zależy, czy efekty pracy z 50/1,2 będą udane, czy też nie. Pewnie to tutaj leży ta trudność - ponownie - bardzo demonizowana na forach internetowych.

dinderi
27-09-2011, 10:14
Autorowi gratuluję odwagi (serio) a Canonowi braku chęci by wreszcie przetłumaczyć ten **** artykuł o asterics button (AF-On) na wszystkie języki krajów, w których oficjalnie sprzedają aparaty, dzisiaj to już chyba w postaci 720p, wrzuconego na YT.

Fakt, że takiego czegoś jeszcze nie ma jasno utwierdza mnie w przekonaniu, gdzie ma was korporacja i/lub polski oddział.

/edit/
Ostatnie zdanie o użytkownikach korpusów aps-c wyciąłem, bo chyba sam siebie bym zbanował.

anyway:

http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2011/backbutton_af_article.shtml
Ten artykuł jest :
po 1. w ogromnym skrócie przetłumaczony na j. polski i wydrukowany w instrukcji obsługi (ależ, kto czyta instrukcje obsługi?)
po 2. obecność tłumaczenia nie zależy od "Canon'a jako takiego", ale od Canon'a Polska. To Canon Polska odpowiada za wszystko co w Polsce związane z marką. Biorac pod uwagę, jak Canon POLSKA traktuje swoich klientów, można pokusić się o stwierdzenie, że sami sobie ten los zgotowaliśmy.

filharmoniusz
27-09-2011, 10:19
Co do 50L, to również jestem jego wielkim fanem. Obraz z tego obiektywu mnie urzekł, ale nie od razu. To już mój drugi egzemplarz. Po sprzedaży pierwszego miałem ogromne poczucie braku tego obiektywu i musiałem sobie kupić drugi. Wcześniej miałem też C50/1.4 i pod względem AF, to 50L jest dla mnie dużo pewniejszy. To w jakim tempie obiektyw przejeżdża całą skale odległości nie ma znaczenia w praktycznym uzywaniu obiektywu na normalnych odległościach. Ważniejsze jest to jak szybko i pewnie obkiektyw potrafi "zablokować" ostrość, czyli żeby układ AF "zapikał" i pozwolił zrobić zdjęcie.

Jeżeli chodzi o focus shift, to w poprzednim egzemplarzu 50L ta rozbieżność była większa. W obecnym występuje w mniejszym stopniu i już spokojnie mogę robić zdjęcia z bliskich odległości zapominając o tej przypadłości. Nie wiem jeszcze jak się ma data produkcji do działania obiektywu, ale patrząc na opinię, to im nowszy, tym mniej narzekań.

Z tego co wiem, to focus shift nie ma nic wspólnego z AF. Chodzi o przesunięcie płaszczyzny ostrości do tyłu po lekkim przymknięciu przesłony względem odległości, na jaką ostrzyliśmy (bo ostrzyliśmy na pełnym otworze, czyli 1.2). Nie ma znaczenia czy używamy MF, czy AF.

strideer
27-09-2011, 10:22
Z tego co wiem, to focus shift nie ma nic wspólnego z AF. Chodzi o przesunięcie płaszczyzny ostrości do tyłu po lekkim przymknięciu przesłony względem odległości, na jaką ostrzyliśmy (bo ostrzyliśmy na pełnym otworze, czyli 1.2). Nie ma znaczenia czy używamy MF, czy AF.

Ale ostrząc z ręki jesteś w stanie przewidzieć i zapobiec temu efektowi. Układ AF w aparacie nie jest już taki mądry.

filharmoniusz
27-09-2011, 10:26
Ale skąd mam wiedzieć o ile na jakieś przesłonie skompensować focus shift? Przecież to zależy od czynników takich jak odległość ostrzenia i przesłona. Trochę ciężko byłoby się tego nauczyć metodą prób i błędów.

strideer
27-09-2011, 10:27
Niemniej innej metody w teorii nie ma (można posłużyć się podglądem obrazu na przysłonie roboczej). W praktyce - ja się z tym efektem w przypadku 50/1,2 nie spotkałem.

gietrzy
27-09-2011, 10:42
Asterisk, bo jeszcze ktoś gotów pomyśleć że chodzi o komiks Goscinnego i Uderzo :lol:

ROTFL, dzięki za korektę :)


Trudność, od strony technicznej, jest związana z papierową głębią ostrości i efektem focus shift, który może wystąpić przy użyciu dużych otworów przysłony i układu AF w aparacie (w skrócie efekt ten polega na delikatnym przesunięciu ostrości obiektywu dla przysłon f/1,4-f/4 podczas pracy z krótkimi odległościami przedmiotowymi i ostrzenia w trybie AF). Na "odpływający" focus nie ma innej rady jak ręczne doostrzenie - chociaż mówiąc uczciwie po obejrzeniu moich zdjęć nie spotkałem się z tym zjawiskiem, a ostrzę wyłącznie w trybie AF.

Więc jak, nie ma innej rady czy jest (przycisk gwiazdka z linku wcześniej)?


Co do płytkiej głębi ostrości - warto zrozumieć, że pracując z otworami typu f/1,2 czy f/1,4 właściwie trudno w ogóle mówić o ostrym obrazie, szczególnie jeżeli fotografowany obiekt jest metr czy dwa od obiektywu. Nie chciałbym posługiwać się pojęciami typu plastyka czy efekt 3D, ale właściwie to trudno zwłaszcza fotografując motywy w ruchu, ogólnego ogarnięcia jak działa AF)

Dziesiątki zdjęć z 50/1.4 (nie pamiętam, a nie pamiętam - ostatni egzemplarz; z B&H) i 350D nie potwierdzają powyższego. Tj. miałem ustawiony środkowy, AF-S i M, lock, pstryk, było ostro ~1m.


Pewnie to tutaj leży ta trudność - ponownie - bardzo demonizowana na forach internetowych.

No tak, jak zwalą design szkła (by było mniejsze chgw po co bo to eLka!) to się mówi demonizowanie, spoko.
Dwa. Joseph (joemama) ztcp sam empirycznie udokumentował (dpreview), że focus shift Roamera (50L) da się opanować NIE używając środkowego na 5D; (viva 1Ds :)). Spróbuj/cie, ja zrezygnowałem po około 3 dniach na 350D pomimo kosmicznej promocji :mrgreen:
Trzy. Na FredMiranda zaraz po wyjściu szkła były sample (z przesuniętym AF; gość celował w oko na pierwszym planie, ostre było na drugim...) potwierdzające, że tamten egzemplarz był równie ostry co 85L. Jeśli ktoś się nie zgadza imho naraża swoją ulubioną markę na zjawisko nazwane przez mnie "my copy" ;)

Pora na obrazki: Seven z resztą mafii
http://www.pbase.com/joemama

Ponownie (do autora wątku): opanowanie ustawiania ostrości metodą/z wykorzystaniem AF-On button - imho jest kluczowe- by cieszyć się ostrymi zdjęciami obiektów nie statycznych, bez względu na ich wiek ;)
Np. (jak byś kiedyś miał Nikona) na nikoncafe.com na podforum D3 jest super post jak przestawić AF by ZAWSZE kopał puszki konkurencji; sprawdziłem działa ;)

Czytaj, testuj aż załapiesz
http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2011/backbutton_af_article.shtml


Biorac pod uwagę, jak Canon POLSKA traktuje swoich klientów, można pokusić się o stwierdzenie, że sami sobie ten los zgotowaliśmy.

Dokładnie, dlatego mam LX3 nie G10, dlatego mam GF1 zamiast 5D2 z pierwszą symphonią; uuups :mrgreen:

Tylko czasem tęskno za 24LII czy 200/2.

Maćko_Pń
27-09-2011, 10:42
@strideer No właśnie tej małej GO obawiam się najbardziej. Moja historia wyglądała tak, że najpierw miałem 50 1,8f, robiłem nią zdjęcia przez tydzień, dwa i stwierdziłem, że coś z nią nie tak, bo zdjęcia nie wychodzą ostre, problemy z trafienie itd. Winę zwaliłem na jakość obiektywu i po pół roku sprzedałem i kupiłem 1,4f. Tam miałem te same efekty, winę już zrzucałem na body, lampę, złą pogodę, źle wyprasowaną koszulkę. Obiektyw wylądował w gablotce i tam sobie stał z rok czasu :) Potem wziąłem go do ręki i poświęciłem na spokojnie kilka dni... no i się zaczęły achy i ochy. Powoli zacząłem panować na GO i wyciskać ze szkła wszystko co najlepsze. Jednakże dzisiaj mogę śmiało powiedzieć, że to szkło na 1,4 daję miękki obraz, zauważalną aberrację sferyczną ( mgiełka) i jakoś trudno mi uwierzyć, że ktoś ma żyletę na 1,4... no chyba że zna jakąś inną fizykę. IMO szkło w zakresie 1,4-1,8 jest nieużywalne ze względu na małą GO w której się po prostu nie mieści cel. Stąd moje obawy co do 50 L tam będzie jeszcze bardziej miękko i jeszcze mniejsza GO. poza tym cały czas mam przed oczami zdjęcia Cichego, który robił testy i L nawet na tych samych przesłonach co 1,4 była bardziej miękka. Sam już nie wiem, może to wina że większość życia robiłem 100 mm i tam obraz był tak ostry, że można było liczyć rzęsy, a może muszę się wyleczyć z oglądania zdjęć na 100 % cropie...

strideer
27-09-2011, 10:48
Wpadnij do Wrocławia, skoczymy na kawuchę i dam Ci szkło do wypróbowania.

@gietrzy: mówię wyłącznie z własnej praktyki - nie miałem i nie mam problemów z focus shiftem. Pracuję 5D, używam wyłącznie punktu środkowego i korzystam z blokady ostrości (to znaczy ustawiam ostrość z AF, blokuję, przekadrowuję, robię zdjęcie).

ARN
27-09-2011, 11:42
........... Stąd moje obawy co do 50 L tam będzie jeszcze bardziej miękko i jeszcze mniejsza GO. poza tym cały czas mam przed oczami zdjęcia Cichego, który robił testy i L nawet na tych samych przesłonach co 1,4 była bardziej miękka. ........

Już ci pisałem wcześniej - nie fotografujesz tablic itp, ale swoje dzieciaki.
I moim zdaniem 50L (sprawdzony egzemplarz, niekoniecznie na pełnej dziurze!) da ci taki obrazek, że będziesz żałował każdego dnia, kiedy go nie miałeś :)


......, a może muszę się wyleczyć z oglądania zdjęć na 100 % cropie...

Od tego bym zaczął :mrgreen:

Kolekcjoner
27-09-2011, 14:02
Np. (jak byś kiedyś miał Nikona) na nikoncafe.com na podforum D3 jest super post jak przestawić AF by ZAWSZE kopał puszki konkurencji; sprawdziłem działa ;)

Nie no, a jakże by mogło być inaczej (szczególnie na nikoncafe) :lol:. To już nie jest onanizm to szczyt perwersji :mrgreen:.


Autorowi gratuluję odwagi (serio) a Canonowi braku chęci by wreszcie przetłumaczyć ten **** artykuł o asterics button (AF-On) na wszystkie języki krajów, w których oficjalnie sprzedają aparaty, dzisiaj to już chyba w postaci 720p, wrzuconego na YT.

Fakt, że takiego czegoś jeszcze nie ma jasno utwierdza mnie w przekonaniu, gdzie ma was korporacja i/lub polski oddział.


Chyba już ktoś tu o tym pisał ale wystarczy przeczytać instrukcję obsługi puszki jest tam sporo na ten temat.

Maćko_Pń
27-09-2011, 17:59
Chyba już ktoś tu o tym pisał ale wystarczy przeczytać instrukcję obsługi puszki jest tam sporo na ten temat.

Czy chodzi tu o przycisk * na body który blokuje ekspozycję / AF. Bo jeśli tak to nie za bardzo trybie co mi to może dać .

m2k
27-09-2011, 20:41
(...) Zdjęcia to istny dramat jak mam trafione 1 na 5 to jest święto lasu.

To i tak niezle przy takim sposobie fotografowania, jaki uskuteczniasz :-) Nie czytalem watku do konca, bo za dlugi, ale widzialem rady kolegow, ktore sa jak najbardziej OK. Czy juz teraz Ci sie udaje uzyskac ostre zdjecia?

gietrzy
28-09-2011, 08:29
Czy chodzi tu o przycisk * na body który blokuje ekspozycję / AF. Bo jeśli tak to nie za bardzo trybie co mi to może dać .

To żeby nie było za lekko wyciąg posta nt. AF-On button w D3 z nikoncafe.com (wymagana rejestracja)



Here is the setup:
1) change your menu such that AF is activated ONLY with the AF-ON button, and
2) change to AF-C release priority.
3) put your focus mode switch in AF-C and leave it there.

Now, on the fly, you can:

1) Manually focus: just don't touch the AF-ON button
2) Focus and recompose: put the focus point on subject, push AF-ON and release. Recompose and press shutter release.
3) Continuously focus: Track target with focus point while holding down AF-ON. Fire at will.

The point is that you can make the decision on the fly, without changing (or hunting for) any switches. Your forefinger and thumb do all the work, as necessary, on demand, vertical or horizontal, and you don't have to take your eye off the viewfinder. Also, the "half-press" is eliminated (except for VR-on... are you listening, Nikon?) which is good for operating under stress, or in motion. It does take some training if you have operated with the traditional half-press focusing for many years... but, not as much as you think. I switched over, and am glad I did.

źródło: http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=144080

Powyższy post dyskredytuje w mojej opinii cały ****** marketing Canona, który nie potrafi tak wytłumaczyć (pisząc paragraf nt. CFn 4:1 w instrukcjach w sposób znany chyba tylko osobom piszącym instrukcje aparatów Panasonica :mrgreen:) tego ludziom, jak spencer313 ;)

A tu masz interpretację wg Canona
http://www.youtube.com/watch?v=1F4KFyz7KoE

życząc sukcesów (ja po poście Kolekcjonera i dinderi przejrzałem pdf do 600D ;)) pozdrawiam wszystkich czekających na ostre foty.

Kolekcjoner
01-10-2011, 17:14
Cały OT o problemach z 50L wycięty tutaj:
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=78629

Maćko_Pń
01-10-2011, 21:58
Chciałem wszystkim gorąco podziękować za Wasze wskazówki, które okazały się niezwykle cenne. Dzisiaj pogoda dopisała, wziąłem aparat i zrobiłem małą sesje na huśtawce, a więc dla AF poziom trudności hard. Aparat ustawiłem na Servo, tryb zdjęć seryjnych, zdjąłem polar ze szkła i jazda. Stałem z boku huśtawki, aby ruch był w jednej płaszczyźnie, ale i tak podczas robienia zdjęć słyszałem jak sinik AFa cały czas charakterystycznie szumi. Moje wyniki to około 20% zupełnie nietrafionych, 20% lekko nietrafionych, natomiast reszta trafiła w cel. Oczywiście na 100% cropie można by się gdzieniegdzie czepiać, że AF przestrzelił +/- 1cm, ale tak jak napisałem na 100% cropie. Jestem z wyniku BARDZO zadowolony i zrobiłem wiele fajnych zdjęć. Dodam, jeszcze że robiłem na przesłonie 2,8, żeby mniej więcej całą pociechę mieć w GO, bo robiłem gdzieś z odległości 1,5 metra. Zauważyłem, że przy zdjęciach seryjnych lampa niestety momentami nie nadążała, ale mam 430 EX więc cudów od niej nie wymagam. Z moich obserwacji zauważyłem też, że kluczem do sukcesu był chyba tryb servo, gdyż jak trzaskałem serię to większość fot z serii była ok. Jutro dalsze próby, na razie jestem bardzo zadowolony i trochę mi wstyd, że braki techniczne zwalałem na sprzęt. No ale cóż... jak to się utarło w slangu motocyklowym "Co z tego że koni cały kupa, jak rider **** "

ARN
01-10-2011, 22:36
no widzisz ile kasy zaoszczędziłeś :-D

ale jak będziesz miał okazję, to koniecznie podepnij 50L :cool:

Maćko_Pń
01-10-2011, 22:45
pomysł 50 L nadal się w głowie mi czai także spokojnie...
A co do AF-on to ja czegoś takiego w 5d mkI nie mam :(

strideer
01-10-2011, 22:47
pomysł 50 L nadal się w głowie mi czai także spokojnie...
A co do AF-on to ja czegoś takiego w 5d mkI nie mam :(

Chyba możesz w C.Fn. ustawić uaktywnianie AF przyciskiem z tyłu (gwiazdką), pod kciukiem.

Maćko_Pń
01-10-2011, 22:49
Przeglądałem C.Fn. ale nic nie znalazłem ( jutro zajrzę jeszcze do instrukcji), a poza tym ja często z gwiazdki korzystam jako lock AE.

strideer
01-10-2011, 22:51
Technika polega na tym, że blokadę ekspozycji masz pod spustem (dociśniętym do połowy), a gwiazdką niezależnie od spustu sterujesz ostrzeniem. Jestem niemal pewny, że będzie tam taka opcja (była w 10D, który to miał podobną guzikologię co stary 5D).

preinwher
01-10-2011, 22:58
Jak dobrze pamiętam to chyba C.Fn. 4 . Tam można ustawić fokus "pod kciuka"

Maćko_Pń
01-10-2011, 23:57
Jak dobrze pamiętam to chyba C.Fn. 4 . Tam można ustawić fokus "pod kciuka"

Dokładnie tam, już sobie zamieniłem, teraz * to AF, a spust do połowy to AE, pierwsze próby "bateryjkowe" i rzeczywiście jest to dużo wygodniejsze i zdecydowanie szybsze. jutro potestuje na żywym organizmie :)

gietrzy
02-10-2011, 10:08
Przeglądałem C.Fn. ale nic nie znalazłem ( jutro zajrzę jeszcze do instrukcji), a poza tym ja często z gwiazdki korzystam jako lock AE.

Dzięki serdeczne. Każda optymalizacja forum jest przeze mnie mile widziana.