Zobacz pełną wersję : robie zdjecia, a nie wiem
Da__FreaK
30-07-2011, 08:30
Po zakupie lustra uczylem sie jego obslugi za pomoca jakis tutoriali, poradnikow.
Zajelo mi to jakies 5000 tys, klatek zanim zrobumialem co znacza te wszystkie tryby, iso itp.
Ale, w dalszym ciagu nie wiem co to znaczy mierzyc swiatlo( jak je mierzyc ) i dlaczego pomimo ustawien w trybie M- czyli na sztywno, jak skieruje af na jasniejsze i ciemniejsze partie np. fotografowanego obiektu, to zdjecie jest raz niedoswietlone, raz przeswietlone, pomimo tego ze mam ustawione na sztywno iso, czas, i przeslone :)jakos nigdy tego nie moglem ogarnac :)
Polecam .
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=25632. IMHO wyjaśnia problem
michallo_90
30-07-2011, 10:15
...
Zajelo mi to jakies 5000 tys, klatek ...
Sporo tych zdjęć zrobiłeś:-D
Da__FreaK
30-07-2011, 10:17
A zebys wiedzial :) dla kogos kto nigdy nie operowal lustrem i nie mial wiedzy fotograficznej to mysle ze i sporo :) Najtrudniej bylo pojac podstawowe pojecia...ale wiadomo, kazdy kiedys raczkuje, pozniej juz tylko biega :)
Ciekawe czy na jednej migawce :mrgreen:
Wątek jest dla początkujących.5 tys zdjęć to na ogól około pół roku focenia,dla amatora. Pytanie konkretne, więc po co te uszczypliwości?
Nikt nie "zjadł wszystkich rozumów" ,szczególnie od razu.
Proszę zaprzestać OT.
Da__FreaK chodzi o to, JAK napisałeś (słownie: pięć tysięcy tysięcy, czyli jak dobrze liczę 5 milionów klatek). :)
A tak do tematu: Pewnie mierzyłeś pomiarem punktowym, spróbuj centralnym ważonym, albo uśrednionym, wtedy światłomierz łapie z większej części kadru.
Janmar, bądź uprzejmy przeliczyć ile kolega przyznał, że klatek strzelił...
Mi również wychodzi 5 milionów.
Gringo997
30-07-2011, 10:33
co do tego oco pytyasz to najprawdopodobniej masz ustawiony jak to napisales "mierzenie" światla punktowo czyli w centrum kadru mierzy Ci jakie jest światlo
czyli to ze Ty robisz zdjęcie modelce w biełej koszulce a do okoła jest średnio jasno i tak ja wykadrujesz ze pobierze Ci dane o świetle z białej koszulki a Ty pod to ustawisz czas to Ci prześwietli bo aparat myśli ze jest jasno wszędzie ustaw pomiar światla (*) <= tak i będzie lepiej
Da__FreaK
30-07-2011, 10:35
Da__FreaK chodzi o to, JAK napisałeś (słownie: pięć tysięcy tysięcy, czyli jak dobrze liczę 5 milionów klatek). :)
Aj tam zaraz :D jeszcze kilakanscie watkow i zabraknie mi zer w kalkulatorze ile to klatek nie zrobilem :D
A tak do tematu: Pewnie mierzyłeś pomiarem punktowym, spróbuj centralnym ważonym, albo uśrednionym, wtedy światłomierz łapie z większej części kadru.
Tyle to ogarniam jaki rodzaj pomiaru mam zastosowac:) Kiedys to nie mialem o tym zielonego pojecia, ale w dalszym ciagu czasami fotografia potrafi mnie zaskoczyc :)
Mam nadzieje ze wiedza ( powiedzmy ) ktora posiadam, przyda sie kolejnym progu jaki jest lampa blyskowa :-D
Byłem Łaskaw ,przeliczyłem.:)
Dla pracowitego,nic trudnego .:-D
[Ale mimo wszystko ciągniemy OT]...ja też:)
co do tego oco pytyasz to najprawdopodobniej masz ustawiony jak to napisales "mierzenie" światla punktowo czyli w centrum kadru mierzy Ci jakie jest światlo
czyli to ze Ty robisz zdjęcie modelce w biełej koszulce a do okoła jest średnio jasno i tak ja wykadrujesz ze pobierze Ci dane o świetle z białej koszulki a Ty pod to ustawisz czas to Ci prześwietli bo aparat myśli ze jest jasno wszędzie ustaw pomiar światla (*) <= tak i będzie lepiej
zmiana sposobu pomiaru swiatła nic nie pomoze - kolega sam napisał , że ma na sztywno ustawione czas , przesłone i iso w M . przydałaby sie korekta wedlug drabinki. ale to podstawy raczej .....
Fotografujac w trybie M musisz przed kazdym zrobieniem zdjecia dopasowac czas i przyslone (a czasami tez ISO). Wlasnie na tym to polega, ze ustawiasz wszystko recznie do danej ekspozycji (tego co masz na zdjeciu)
Raz moze to byc niebo, wiec musisz wtedy zmniejszyc czas, zmniejszyc iso, lub zwiekszyc przyslone. Raz ciemny las gdzie czas naswietlania musi byc dluzszy, ISO wyzsze albo przyslona mniejsza.
Kazdorazowo musisz spojzec na swiatlomierz (ta drabinka w wizjerze) i zobaczyc czy dla danych ustawien podaje prawidlowe naswietlenie zdjecia, ewentualnie po zrobieniu zdjecia sprawdzic na histogramie i wprowadzic odpowiednia korekte.
W trybach polautomatycznych ustawiasz sobie tylko jedna wartosc (np przyslone jesli zalezy ci na konkretnej glebi ostrosci) a aparat sam dobiera czas naswietlania, lub odwrotnie.
Zmiana rodzaju pomiaru swiatla to tylko zmiana "miejsca na zdjeciu" gdzie jest mierzone swaitlo i pokazywane na drabince w wizjerze.
Jesli wiec wybierzesz pomiar punktowy i skierujesz punkt pomiaru swiatla na ciemny las, potem poprawnie ustawisz parametry zdjecia tak zeby dobrze naswietlic ten punkt zdjecia, to niebo ktore bedzie nad lasem najprawdopodobniej bedzie mocno przeswietlone.
Jesli wybierzesz pomiar matrycowy, wtedy aparat "usredni odczyt" z calego kadru i po poprawnym naswietleniu bedziesz mial niebo ciut przeswietlone, a las ciut niedoswietlony (przykladowo oczywiscie, bo moze byc sytuacja gdzie bedzie wszystko OK)
Poczytaj instrukcje to po pierwsze. Potem kup sobie jakas ksiazke o podstawach fotografi, nie musi byc cyfrowa, w zasadzie analogowa bedzie lepsza.
No i kombinuj dalej, bardzo dobrze ze bawisz sie takimi trybami a nie automatem albo nie daj boze ustawieniami tematycznymi :D
A po co od razu tryb M???
Wg mnie spokojnie amatorskie fotki moża cykać w A lub T (w zależnosci od potrzeby) czasem P.
Też na początku bawiłem się różnymi ustawieniami i mierzeniem światła itd. i co??? i więszkość zdjęć miałem do d... :)
Obecnie wypracowałem sobie taką metodę, że najczęsciej mam tryb A - przysłona najczęściej 5,6 do 8, ISO najczęściej Auto z ograniczeniem do 1600, pomiar najczęsciej centralnie ważony (ewentulanie matrycowy w Lv - wiadomo). Aha i do tego wyłączona stabilizacja w obiektywie, gdyż o dziwo dzięki temu robię zdecydowanie więcej ostrych ujęć :)
Najczęściej - mam na myśli "codzienne" robienie zdjęć amtorsko, rodzinnie, wycieczkowo.
Jeżli chodzi o tryb M to używam tylko z lampą (czasem P).
Polecam powyższe spróbować!
Oczywście było to poparte lekturą kilku książek i forum.
Polecam również poczytanie tego wątku http://www.canon-board.info/showthread.php?t=3785 mi dał bardzo dużo :)
Pisalem o M, bo wspomnial o tym ze robi zdjecia w tym trybie.
O ile faktycznie jest to trudniejsze, zreszta nie tylko dla poczatkujacych, o tyle napewno pozwoli mu bardziej panowac nad zdjeciami i nauczy go myslenia przed wcisnieciem spustu migawki.
W pewnycm sytuacjach oczywiscie moze nie byc czasu na tryb M, ale jesli probuje w nim focic, niech foci.
Janusz Body
01-08-2011, 15:00
Pisalem o M, bo wspomnial o tym ze robi zdjecia w tym trybie.
O ile faktycznie jest to trudniejsze, zreszta nie tylko dla poczatkujacych, o tyle napewno pozwoli mu bardziej panowac nad zdjeciami i nauczy go myslenia przed wcisnieciem spustu migawki.
W pewnycm sytuacjach oczywiscie moze nie byc czasu na tryb M, ale jesli probuje w nim focic, niech foci.
Też tak uważam. Tryb M jest dla ludzi. 20 lat temu wszystkie zdjęcia były w "trybie M" włącznie z AF i się dało.
Jedna uwaga. Nie trzeba za każdym razem, do każdego zdjęcia ustalać ekspozycji. Dopóki się warunki nie zmienią, słońce nie zajdzie za chmurkę albo cos podobnego to można na tych samych ustawieniach jechać. Nawet zmiana przysłony to klik, klik, klik i tyle samo klików kółkiem od czasu. Przy minimum wprawy zajmuje pół sekundy :-)
Nawet zmiana przysłony to klik, klik, klik i tyle samo klików kółkiem od czasu. Przy minimum wprawy zajmuje pół sekundy :-)
Ale jak sie ustawiło skok czasu o pełne EV, to już tylko jeden klik :)
(...)20 lat temu wszystkie zdjęcia były w "trybie M" włącznie z AF i się dało.
pamiętam te czasy, brałem zenita od ojca i się pstrykało, ale zdecydowanie mniej pstryknięć niż teraz :mrgreen: a i zdjęcia wychodziły lepsze
Janusz Body
01-08-2011, 15:35
Ale jak sie ustawiło skok czasu o pełne EV, to już tylko jeden klik :)
Powoli, pomału... w moim aparacie zarówno przysłonę jak i czas ustawia się całkowicie płynnie (analogowo zupełnie). :mrgreen:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/photo/my-images/851/czas.jpg/)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/photo/my-images/143/przyslona.jpg/)
Obecnie wypracowałem sobie taką metodę, że najczęsciej mam tryb A - przysłona najczęściej 5,6 do 8, ISO najczęściej Auto z ograniczeniem do 1600, pomiar najczęsciej centralnie ważony
Rozumiem, że pomiar + odpowiednia korekta?
Jeśli zdajesz się całkowicie na automatykę, to zrób sobie test - landszafcik w słoneczny dzień, trzy ujęcia: horyzont w 1/3, połowie i w 2/3 kadru.
flankerp
01-08-2011, 15:57
Ja przy foceniu widoczków praktycznie zawsze używam Av gdzie przysłonę daje na 11 co by mięć wszystko ostre. Jak pocztówka to pocztówka :)
To samo portrety (tutaj oczywiście inne wartośi przysłony co by bokeh mieć :) ) chociaż czasem też się postaram na M kiedy mam takie same warunki zewnętrzne i nie chcę aby mi aparat niechcący coś 'polepszył'.
Przyznaje również, że często podglądam sobie wartości na P aby zobaczyć jak automat zmierzy albo jak zależy mi na czasie bo akcja np. dzieje się szybko to również jadę na P. Czasem sekunda lub dwie, które tracisz na ustawienie parametrów ekspozycji decyduje o tym, czy zrobisz ujęcie na czas, czy np. motylek już odleci i nici z fotki.
Ostatnio bawiłem się eksperymentem z ciemniejszy o 1 lub 0,5 EV tłem + dalikatne muśnięcie lampą. Efekt naprawdę ciekawy, ale trzeba bardzo rozważnie operować lampą, aby nie była dominująca a tylko lekko podkreśliła/uwypukliła fotorafowane osoby.
Koledze polecam książki S. Kelbiego gdzie wszystko 'łopatologicznie' jest wytłumaczone... :)
Rozumiem, że pomiar + odpowiednia korekta?
Jeśli zdajesz się całkowicie na automatykę, to zrób sobie test - landszafcik w słoneczny dzień, trzy ujęcia: horyzont w 1/3, połowie i w 2/3 kadru.
to oczywiście wszytko zależy od warunków,
na poczatku kilka razy złapałem się na podanych przez Ciebie przykładach ale obecnie jest lepiej, staram się nie robić fotek w pełnym słońcu, szczególnie landszaftów,
do tego IMHO pomiar centralnie ważony jest zdecydowanie bardziej przewidywoalny niż matrycowy, a jak się jeszcze zastosuje blokadę ekspozycji i przekadruje to jest lepiej
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.