PDA

Zobacz pełną wersję : Dlaczego nie RAW?



coddy
18-08-2004, 20:02
Hm, zauważyłem, że są na tym forum przeciwnicy używania formatu RAW.
I chciałem się tak zorientować dlaczego nie?

Może z góry odrzuce kilka powodów, które wobec mnie nie mają zastosowania
1. Szybkość zapisu / wielkość bufora - jestem amator, żadnych zdjęć reporterskich nie robię
tak więc na tym mi nie zależy.. (chyba :shock: )
2. Pojemność nośników 2xCF256 + DB 40G to dla RAW-ów rzecz prawie nie do zużycia - nawet
przy dość długim wyjeździe

A teraz może dlaczego tak:
- Z tego co się zorientowałem RAW zapisuje dokładnie "zrzut" z matrycy - z rozdzielczością 12 bitów / piksel
- Do pliku dopisywane są ustawienia kontrastu / balans bieli etc - ale nie mają one żadnego wpływu na
wartości samych pikseli

Tak więc, dostajemy najlepsze możliwe źródło danych o obrazie złapanym przez matrycę -
i dzięki temu mamy pełny wpływ na to jak zostanie wykonana:
- interpolacja składowych koloru
- korekcja balansu bieli
- korekcja EV
- co więcej poprzez korekcję EV możemy wybrać które 8 z 12 bitów użyjemy (no powiedzmy,
że po zastosowaniu balansu bieli - 8 z 10-11).

W wypadku zapisu w postaci JPG te wszystkie czynności wykonuje za nas procesor w aparacie
i bez możliwośći odzysku tracimy 4 bity czyli "teoretycznie" 4 EV.

Tak więc dlaczego nie?

Pozdrawiam ciepło,
Paweł.

Anonymous
18-08-2004, 21:03
coddy,

jesli sa na to mozliwosci (pojemna karta oraz czas) to tez nie widze przeciwskazan.

Jedyna rzecz jaka moze byc w pewnym sensie minusem to fakt, ze ktos kto od razu zacznie robic RAW nigdy sie nie nauczy jak dobierac parametry przed zrobieniem zdjecia. Ale to juz sprawa fotografujacego.

coddy
18-08-2004, 21:14
coddy,

jesli sa na to mozliwosci (pojemna karta oraz czas) to tez nie widze przeciwskazan.

Jedyna rzecz jaka moze byc w pewnym sensie minusem to fakt, ze ktos kto od razu zacznie robic RAW nigdy sie nie nauczy jak dobierac parametry przed zrobieniem zdjecia. Ale to juz sprawa fotografujacego.