PDA

Zobacz pełną wersję : Fotografia podwodna (basenowa); Co i jak?



oldarcher
29-04-2011, 15:16
Witajcie.

Ostatnio coraz bardziej korci mnie sesja fashion w basenie.
Wiem ze kilku użytkowników forum robiło takie zdjęcia stąd mam kilka pytań.
1. Jak zabezpieczyć aparat nie korzystając przy tym z diabelsko drogich obudów (np Ikelite), raczej z naciskiem na DIY

2. Jak wygląda stosowanie lamp typu YN-460 pod wodą, jak spada ich wydajność i na co zwrócić uwagę

3. Jak wyzwalać lampy, wiem ze wydajność radiówek spada pod wodą zastanawiam się tylko o ile i czy np PT-04 da sobię radę na odległosci 3 - 5m

Może macie jeszcze jakieś sugestie odnośnie tego typu fotografii.

mateuszkaratysz
29-04-2011, 19:00
noo..z tą szklarnią w basenie będzie Ci ciężko .)

oldarcher
29-04-2011, 21:58
Szklarania jest w trakcie rozbudowy.
Lada dzień dojdzie 24-70 2.8 i 85 1.8 wiec myślę że z tym już będzie ok.
Kwestia tego co jeszcze. Szczególnie chodzi mi o odpowiedz na pyt nr 1.

clark_kent
03-05-2011, 09:38
Podobno worki są niezłe, ale ja to bym i z dobrą obudową dygał :D

PanHavranek
16-05-2011, 22:39
Ikelite jest niezbyt drogą obudową - popatrz np. na Seacam lub Subala :mrgreen:
Policz, ile chcesz zabrać pieniędzy pod wodę i natenczas zastanów się - czy zabrałbyś taką sumę w gotówce w plastikowej torebce pod wodę ... ;) :cool:

BeatX
16-05-2011, 23:38
ja co prawda nie mam doswiadczenia w fotografii podwodnej (chociaz chcialbym taka realizowac jak cholera), ale faktycznie biorac pod uwage wartosc sprzetu ktory mozna bardzo powaznie /jak nie definitywnie/ uszkodzic, to nie oszczedzalbym ani zlotowki na obudowe podwodna.

yerzu
17-05-2011, 10:03
Ja od siebie mogę polecić obudowę DiCAPac - sam takiej używam - cenowo nie zabija - jakieś 330 zł.
http://allegro.pl/dicapac-futeral-podwodny-canon-nikon-sony-olympus-i1602689639.html

Póki co raz robiłem sesję na basenie :
http://www.blog.szymonolma.pl/?p=192

Obudowa dała radę - nic nie przecieka, pracuje się z nią wygodnie.

PanHavranek
17-05-2011, 12:55
Zależy komu o jaką sesję chodzi - tu też są sesje podwodne ;)
http://www.calmerophotography.com/

PanHavranek
19-05-2011, 21:50
.... ale faktycznie biorac pod uwage wartosc sprzetu ktory mozna bardzo powaznie /jak nie definitywnie/ uszkodzic, to nie oszczedzalbym ani zlotowki na obudowe podwodna.
Żadna obudowa nie daje 100% pewności . Niestety ok. 99% zalań zdarza się jednak z winy użytkownika... :???:

krtk2
10-06-2011, 18:55
używałem taki worek jakieś 8 godzin na basenie, w sumie za tą forsę nic nie można mu zarzucić a dodam że byłem dzielny i wsadziłem do niego nową piątkę :).
Wnioski mam takie: obsługa zooma w tym raczej odpada, jak nie masz obciążnika który cię trzyma na dnie (conajmniej 10kg ołowiu) to nie ma szans na fotografowanie pod wodą, wyzwalanie bez kabli nie zawsze działa w zasadzie nie działa wiec trzeba się nastawić na światło zastane fotki takie (http://www.maxmodels.pl/index.php?t=pokaz_foto&u=5985737) i takie (http://plfoto.com/zdjecie,reporterskie,zdjecie,2268722.html)

PanHavranek
11-06-2011, 11:55
krtk2 o jakim sposobie zdalnego wyzwalania lamp piszesz ?

krtk2
13-06-2011, 15:38
wyzwalanie wyzwalaczem bezprzewodowym, w jednym worku aparat z nadajnikiem w drugim lampa w moim wypadku 580ex z odbiornikiem, wyzwalało się różnie to samo z lampą studyjną na zewnątrz basenu. Natomiast z Ikelite pracuję się rewelacja ale to 10 półek wyżej :)

PanHavranek
14-06-2011, 21:17
Do lampy Ikelite była możliwość zamontowania takiego duperela który wyzwalał lampę pod wpływem błysku z innej lampy - może tak popróbuj :)
To był chyba standard w bodajże w Ikelite DS-50

Ewel
15-04-2012, 18:58
@yerzu zanurzałeś w tym DiCAPac-u aparat pod wodę czy pracowałeś nim na powierzchni?

Ikelite rzeczywiście wydaje się najpewniejszy, ale cena powala, a nie spotkałam się z żadną wypożyczalnią, która miałaby obudowy w ofercie. Chyba nie da się tego wypożyczyć. A szkoda.
Ktoś testował jeszcze jakieś inne rozwiązania?

saiqard
15-04-2012, 19:18
a przy "worku na aparat" spotkaliście się z problemem parowania w środku pokrowca? Bo ja nie mogłem sobie z tym poradzić:(

Sieku
15-04-2012, 20:26
ja tam pod wodę zszedłbym tylko w takim czymś na aparat bo raczej worki nie są dobre trzeba pamiętać też o ciśnieniu wody ... http://www.fotopodwodna.pl/index.php?products=product&prod_id=338

Ewel
15-04-2012, 21:23
Ja osobiście nie planuję schodzić głęboko pod wodę. Ikelite rzeczywiście najpewniejszy, ale cena nie do przejścia przy świadomości, że użyty zostanie do jednej, góra dwóch sesji. Chyba że można gdzieś wypożyczyć..?

Janusz Body
15-04-2012, 21:55
Ja osobiście nie planuję schodzić głęboko pod wodę. Ikelite rzeczywiście najpewniejszy, ale cena nie do przejścia przy świadomości, że użyty zostanie do jednej, góra dwóch sesji. Chyba że można gdzieś wypożyczyć..?

Moze GoPro 2 do 60 m daje rade.

Ewel
15-04-2012, 22:20
Moze GoPro 2 do 60 m daje rade.

Masz na myśli coś takiego: http://winmar.pl/p17698,Kamera_GoPro_HD_HERO_2_Surf_Edition_.html ?

Rosicky
16-04-2012, 09:57
Jesli juz chodzi o robienie podwodnych zdjec aparatami GoPro-podobnymi to CamOne Infinity lepiej daje sobie rade w tej kwestii ;)

Janusz Body
16-04-2012, 12:22
Masz na myśli coś takiego: http://winmar.pl/p17698,Kamera_GoPro_HD_HERO_2_Surf_Edition_.html ?

Tak. http://gopro.com/products/?gclid=CK6F-p-Sua8CFQdb3wodTzd-jQ obejrzyj przykładowe filmy - jest tego mnóstwo w sieci - także amatorskich.

Nie wiem czy CamOne Infinity jest lepszy czy gorszy. Mam FlyCamOne i GoProHD i CamOne do pięt nie dorasta GoPro. Nie ta technologia.

Sklepów w Polsce nie będę reklamował - jest ich pełno - google pokażą.

Ewel
16-04-2012, 14:06
Wygląda nieźle, ale czy sprawdzi się podczas sesji basenowej z modelami? Jak z jakością zdjęć? I jak rozwiązać kwestię oświetlenia?

annoying
30-01-2013, 06:28
Z racji tego, że jesteśmy w wodzie a nie w powietrzu, trzeba wziąć pod uwagę kilka faktów :

- Fale radiowe wszystkich częstotliwości używanych do wyzwalania lamp bezprzewodowo są nieskuteczne pod wodą - zasięg około 20cm. Rada : kable (elektryczne, albo światłowody)
- Światło im więcej wody ma do pokonania, tym bardziej wybrakowane w kolory czerwone, pomarańczowe i żółte. Dystans liczymy na zasadzie : | źródło swiatła <-> obiekt <-> aparat |. Rada : zmniejszyć dystans.
- Im drastyczniejsza odchyłka od standardowego balansu bieli (~5500K tint 0, tutaj strzelam - może Janusz Body będzie wiedział na jaki natywny balans bieli są robione matryce Canonów) przy wywoływaniu RAWa, tym większe podbicie cyfrowe poszczególnych kanałów (w tym wypadku najbardziej czerwony, no i później zielony), skutkujące większymi szumami i kijowymi przejściami tonalnymi. Podobnie z mocnym podbijaniem kontrastu. Rada : zmniejszyć dystans / zastosować filtr czerwony/magentowy do zdjęć podwodnych.
- Im czystsza woda, tym lepiej (barwa, kontrast, ostrość na plus). Rada : fotografować w basenach z czystą wodą.

Jest jeszcze kwestia kształtu frontowego elementu obudowy z uwagi na inny ośrodek załamania, ale tego jeszcze nie zgłębiałem, w każdym razie wiadomo, że porządne obudowy mają wypasione porty i jest to lepsze ;)


Dicapac do basenowych 3-5m spokojnie daje radę.

Żeby sobie pobłyskać, trzeba trochę pokombinować. Jest kilka sposobów :






full-profi-wired : obudowa podwodna z prawdziwego zdarzenia (Ikelite, ~6500zł+), oryginalne kable (~300zł+) wyprowadzone bezpośrednio do lamp błyskowych.
full-profi-wireless : obudowa podwodna z prawdziwego zdarzenia (Ikelite, ~6500zł+), oryginalny kabel (~300zł+) wyprowadzony do wyzwalacza bezprzewodowego pływającego na powierzchni, stamtąd drogą radiową do odbiorników założonych na lampy na powierzchni lub podłączonych do kabli idących do lamp błyskowych umieszczonych pod wodą



semi-profi-optical [link] (http://www.youtube.com/watch?v=NOdL4zE6Bjw) : obudowa podwodna typu worek z miejscem na lampę błyskową (EwaMarine takie ma, ~1300zł), do tego światłowody idące bezpośrednio do fotocel w lampach błyskowych



ultra-low-budget-wireless : obudowa podwodna typu worek ledwo co lepszy od takiego z Tesco (Dicapac, ~350zł), wyprowadzenie sygnału z worka za pomocą nadajnika i odbiornika ułożonych blisko siebie (<20cm), z odbiornika kablem na powierzchnię do kolejnego nadajnika, z niego drogą radiową do odbiorników, z odbiorników analogicznie co w przypadku 1)b) - do lamp błyskowych
ultra-low-budget-semi-wireless : worek Dicapac, w nim aparat z nadajnikiem, poza workiem (<20cm) odbiornik i z niego kablami bezpośrednio do lamp



Opcja 3) a) jest przeze mnie obecnie tworzona, schemat wygląda tak :

https://canon-board.info/imgimported/2013/01/KgG3QmX-2.jpg
źródło (http://i.imgur.com/KgG3QmX.jpg)

Na aparat przychodzi Dicapac WP-S10 [link] (http://www.dicapac.com/products/products.asp?idx=20&bcate=1&scate=5&tcate=0), na lampy Yongnuo YN560II przychodzą pojemniki Plast Team SystemBox 2,6L Easy Click (1804) [link] (http://www.plast-team.com/products/food-storage/system-box-26-l) z wyprowadzonymi kablami PC-PC i dziurami od nich uszczelnionymi za pomocą Technicqll.pl Epoxy Mastic 5 Hydrauliczny (E-150) [link] (http://technicoll.pl/index.php?lang=pl&page=product.php?id=34#). Wymienić trzeba jeszcze tylko kostki, standardowe z gniazdami PC, no i wyzwalacze Yongnuo RF-602.


Wady rozwiązania : z powodu zastosowania pojemników 2,6L - stosunkowo duża wyporność lamp. Z powodu zastosowania kabli PC-PC - niepewne połączenia (czy oni nie mogą zrobić tych produktów porządnie?!)

Z ciekawszych pomysłów rozbudowania takiego setupu (jeżeli okaże się być szczelny :D) - dorzucenie na stopki lamp odbiorników bezprzewodowych z ETTLem - Phottix Odin i włożenie nadajnika do jakiegoś porządniejszego ziploc baga nadajnika Odin i używania go tylko jako pilota regulującego moc lampy (podpływam do lampy na odległość <20cm, klikam na nadajniku, wyzwalam, odpływam - lampa zostaje w takiej mocy w jakiej błysnęła ostatnio)

Kolaj
30-01-2013, 17:06
Jest jeszcze kwestia kształtu frontowego elementu obudowy z uwagi na inny ośrodek załamania, ale tego jeszcze nie zgłębiałem, w każdym razie wiadomo, że porządne obudowy mają wypasione porty i jest to lepsze ;)GoPro Hero 3 ma obudowę z płaską soczewką właśnie ze względu na optymalizację rozdzielczości pod wodą. Do Hero2 można taką obudowę dokupić dodatkowo za ok. 250zł. Filmiki demo, które można znaleźć w sieci kręcone są właśnie z taką obudową.

Ja mam Hero2 ze standardową obudową i mogę powiedzieć, że rozdzielczość obniża się bardzo zauważalnie po zanużeniu. Raczej wyklucza poważniejsze zastosowania.

Ponadto trzeba pamiętać, że ta kamerka ma obiektyw FishEye z kątem widzenia ok 170st. więc nie do każdej fotografii się nada.

annoying
31-01-2013, 09:09
GoPro Hero 3 ma obudowę z płaską soczewką właśnie ze względu na optymalizację rozdzielczości pod wodą. Do Hero2 można taką obudowę dokupić dodatkowo za ok. 250zł. Filmiki demo, które można znaleźć w sieci kręcone są właśnie z taką obudową.

Ja mam Hero2 ze standardową obudową i mogę powiedzieć, że rozdzielczość obniża się bardzo zauważalnie po zanużeniu. Raczej wyklucza poważniejsze zastosowania.

Ponadto trzeba pamiętać, że ta kamerka ma obiektyw FishEye z kątem widzenia ok 170st. więc nie do każdej fotografii się nada.Odpisywałem w kwestii pracy z lustrzankami. Rozważania o GoPro pominąłem z wiadomych względów - sens taki sam jak podwodny kompakt, albo i mniejszy, bo nie ma nawet wizjera-tunelu, a co dopiero mówić o podglądzie LiveView albo chociaż wyświetlaniu zrobionych zdjęć.

Kolaj
31-01-2013, 09:37
Live View da się zrobić. Trzeba dokupić specjalne plecki z wyświetlaczem. Co do reszty, pełna zgoda.

Pisałem o Gopro że względu na poprzednie wpisy.