Zobacz pełną wersję : Profil kolorów z labu
Znacie jakieś dobre internetowe laby gdzie dodatkowo udostępniają profil kolorów ? I drugie pytanie gdzie później ten plik zapakować i jak aktywować w PS-ie ?
Prosty i konkretny opis, o co się rozchodzi jest tu:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/soft-proofing.shtml
W zasadzie, wyjasnia wszystko :)
Dobry lab jest np. tutaj: www.labpolska.pl
http://www.lab-net.pl/
Ten lab jest świetny tylko trochę starawe te profile ;)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
http://www.phototrip.pl/porady/profile/profile.html
A tu pod koniec artykułu wyjaśniono co i jak z nim robić ;)
http://www.phototrip.pl/porady/profile/profile.html
A tu pod koniec artykułu wyjaśniono co i jak z nim robić ;)
Pamiętaj tylko , że zapisanie profilu jest nieodwracalne. Zrób to na kopii pliku.
GOLD-PRINT
15-01-2011, 12:37
Znacie jakieś dobre internetowe laby gdzie dodatkowo udostępniają profil kolorów ? I drugie pytanie gdzie później ten plik zapakować i jak aktywować w PS-ie ?
Polecam swoje usługi. Profile do pobrania od Canona :
http://software.canon-europe.com/products/0010859.asp
Pytam bo dałem ostatnio do jakiegoś pseudolabu to mi z żółtego zrobili pomarańczowy. Kompletna porażka. Nie wiem jak może dojść do tak dużego przekłamania. Maszynę mają zdupczoną czy co ?
Maszynę mają zdupczoną czy co ?Jeśli nie masz żadnych podejrzeń co do swojego monitora, to może byc wiele przyczyn, od starej chemii zaczynając.
W MM jak wywoływałem to kolory były żywe i naturalne tak więc zdecydowanie coś z ich sprzętem. Wiesz pewnie zwykły pstrykacz nie wnika, ale ja nie po to siedzę nad każdym zdjeciem i je dopieszczam żeby jakiś pseudolab wszystko niweczył. Dobrze, że to było tylko kilkanaście sztuk samych prywatnych zdjęć. Aż strach pomyśleć co by było jakby tak skaszanili kilkadziesiąt zdjęć ślubnych.
Znacie jakieś dobre internetowe laby gdzie dodatkowo udostępniają profil kolorów ? I drugie pytanie gdzie później ten plik zapakować i jak aktywować w PS-ie ?
dobry lab (http://e-agfa.pl/) z Wrocławia, na swojej stronie udostępniają profile kolorów.
jasiu -----> Dzięki. Już po opisie na stronie wzbudzają moje zaufanie :) Nawet opisali jak kadrować w PS o czym tutaj dyskutowaliśmy.
Ja jestem bardzo zadowolony z usług www.fotobajka.com ( czyli labu kolegi z forum Tomasz1972). Profile do pobrania z www.kooperacjia.fotobajka.com.
Sergiusz
17-01-2011, 03:27
Stara lub zużyta chemia co jest mało prawdopodobne objawia się na zdjęciach niebieską lub granatową czernią lub czerwienią w białych partiach zdjęcia. Profile barwne będą o kant d.. rozbić jeśli zdjęć nie będzie oglądać się w świetle białym. Inaczej zdjęcie ( kolory, odcienie ) będzie wyglądać na dworze w pochmurny lub słoneczny dzień, przy świetle energooszczędnych lub zwykłych żarówek lub jarzeniowych, które na ten przykład zabierają ze zdjęcia purpurę czyniąc je zielonym.
Profile do pobrania z www.kooperacjia.fotobajka.com.
Prawidłowy adres: http://www.kooperacja.fotobajka.com/
Co prawda, jeszcze nie miałem przyjemności zlecenia odbitek w tym labie, ale moi znajomi bardzo chwalą sobie ten lab.
123rafalpa3
18-01-2011, 10:01
Czy profil kolorów musi być ''zaszyty'' w pliku oddanym do druku ?
przecież jeśli wyślę fotkę w adobeRGB to ją wydrukują z takim profilem jaki jest ustawiony w maszynie i przeprofilowanie nastąpi automatycznie.
A może się mylę ?
Chodzi raczej o to chyba żeby edytować zdjęcie na ich profilu maszyny wywołującej aby widzieć u siebie jak to wyjdzie u nich :)
123rafalpa3
18-01-2011, 14:08
Tak myślałem
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Pytałem bo najpierw wysłałem pliki do druku a potem pobrałem profile . W 100% zgadza się to co na monitorze z odbitką.
Plik musi być skonwertowany do profilu maszyny oraz powinna być informacja z jakim profilem należy plik traktować.
Jeśli w pliku nie będzie "zaszytego" profilu to zdjęcie będzie drukowane domyślnie.
Jak? To zależy - albo wdg. profilu maszyny, albo traktowane jako srgb i przeliczone.
Np. czerwień 255,0,0 opracowana w AdobeRGB jest poza gamutem sRGB.
Ale 255,0,0 w sRGB to 219,0,0 w AdobeRGB...a jeszcze inne koordynaty ma dla reprodukcji na maszynie.
Najważniejsze aby nastąpiła konwersja do profilu labu. Zaszycie profilu w pliku nie jest konieczne dla facetów w labie. Bardziej dla użytkownika który będzie oglądał tą fotkę na innym komputerze, który tego profilu nie posiada. Oczywiście dla świętego spokoju można go dołączyć.
http://www.phototrip.pl/porady/profile/profile.html
Najważniejsze aby nastąpiła konwersja do profilu labu. Zaszycie profilu w pliku nie jest konieczne dla facetów w labie.
W takim przypadku bardzo ważna jest informacja, że zdjęcie zostało skonwertowane i żeby nic z nim nie robić.
Potraktowane jako "standardowe sRGB" będzie ponownie przeliczone do profilu labu a to już będzie poważne w skutkach.
I cały misterny plan Job twoiu... cytując klasyka z wieży kontroli lotów :)
I cały misterny plan Job twoiu... cytując klasyka z wieży kontroli lotów :)
Ale to będzie bardzo widoczne na pierwszy rzut oka przynajmniej.
Z możliwością szybkiej ingerencji o riplej :)
Jednak w skrócie - jeśli konwertujemy to musi być informacja, słowna lub profil.
Jeszcze jedno. Jeśli obrobię zdjęcie i zapiszę z konkretnym profilem labu a następnie dam wywołać do innego labu to jak oni to wywołują ? Na domyślnym profilu sRGB ?
Janusz Body
05-02-2011, 21:22
Jeszcze jedno. Jeśli obrobię zdjęcie i zapiszę z konkretnym profilem labu a następnie dam wywołać do innego labu to jak oni to wywołują ? Na domyślnym profilu sRGB ?
Właściwie wszystko jest napisane tu: http://canon-board.info/showthread.php?t=8520.html i wszystko jest nadal w pełni aktualne.
To można porównać do języków i tłumaczy. Jeden lab "gada" po hiszpańsku a drugi w suahili. Wysłanie zdjęcia zapisanego po hiszpańsku do labu gadającego w suahili jest możliwe pod warunkiem, że w tym drugim labie jest ktoś kto przetłumaczy z hiszpańskiego na esperanto (L*a*b) i potem na na suahili. Jak nie ma to ten drugi lab przyjmie założenie, że tekst jest w języku "popularnym" np. angielski (sRGB) i przetłumaczy z angielskiego poprzez esperanto( L*a*b) na suahili. Wyjdzie kaszana.
W labie zawsze jest jakieś tłumaczenie na ich własny profil czyli zawsze jest jakaś konwersja. Tu zanim taka konwersja nastąpi najpierw będzie przypisanie profilu sRGB (nikt nie rozumie po hiszpańsku) a dopiero potem nastąpi konwersja na profil labu oczywiście poprzez esperanto. Każda konwersja podobnie jak każde tłumaczenie jest niszcząca. Coś ubywa, coś się pojawia dodane przez tłumacza i efekt końcowy może być nieszczególny.
Ogólnie to nie jest dobry pomysł. Zdjęcia trzeba zapisywać u siebie w np. ProPhoto (największy możliwy gamut) i konwertować dopiero w ostatnim momencie przed oddaniem do labu - albo do sRGB albo do profilu labu dla danego papieru i maszyny. Dla niepewnych swej wiedzy o gospodarce barwami najbezpieczniej jest oddać plik w sRGB.
Dzięki Janusz za wyjaśnienia.
Janusz > ostatnio tłumaczyłem to w podobny językowy sposób, aż się zaskoczyłem :)
Wysłanie pliku do labu z _osadzonym_ profilem innej maszyny teoretycznie powinno poskutkować poprawną konwersją (o ile lab potrafi konwertować z różnych profili)
Jeśli nie - potraktuje jako srgb i policzy całość dla siebie, tutaj sytuacja zgubna.
A jak maszyna zareaguje jeśli skonwertujemy zdjęcie do profilu maszyny, jednak nie będzie on osadzony ani też nie będzie informacji, że jest po konwersji?
Efekty można zasymulować.
Otwieramy fotografie w PS i kowertujemy (convert) do profilu labu/drukarki.
Następnie przypisujemy (assign) profil srgb.
Tak właśnie maszyna potraktuje zdjęcie bez osadzonego profilu/informacji i z takiego obrazka przekonwertuje kolory do reprodukcji.
Krótko mówiąc, mniejszy lub większy armageddon :)
I tak jak mówi Janusz, zdjęcia staramy się trzymać w możliwie szerokiej przestrzeni Adobe/Pro żeby następnie konwertować je na przestrzenie różnych urządzeń wyjściowych jak laby, drukarki (ponad sRGB) itp. bez straty i z możliwością opanowania sytuacji pod kątem reprodukcji.
Maszyny (w lwiej większości) wogóle nie przejmują się profilami ICC, dokonują prostej konwersji LUT z sRGB do przestrzeni barwnej minilabu. Dlatego należy zawsze konwertować materiał do sRGB lub - jeśli jest taka możliwość - do profilu minilabu (o ile takowy jest udostępniony).
Osobiście znam tylko dwa wyjątki od tej reguły:
- w Kserkopie mają maszynę z RIP-em posiadającym pełny CMS i konwertującym z dowolnej przestrzeni barwnej do własnego profilu (niestety bardzo kiepskiego), lub jeśli zdjęcie jest nieotagowane, to naświetlającej pełnym gamutem bez jakiejkolwiek konwersji
- w Labpolska właściciel używa oprogramowania, które jest w stanie obejść prostą konwersję LUT maszyny i świeci pełnym gamutem - w ten sposób wypuścił wzorce i oprofilował maszynę. Zlecenia konwertuje do stworzonych przez siebie profili przy użyciu klasycznego CMS, wiec tu również można posłużyć się dowolną przestrzenią, byle załączyć profil.
Tak też myślałem, że w większości obsługa może byc ograniczona do zerojedynkowej decyzji odnośnie konwersji, a jeśli już to wyłącznie z sRGB.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Dzięki za wyjaśnienie i przy okazji namiary na odpowiednie punkty.
GOLD-PRINT
07-02-2011, 09:33
Wysłanie pliku do labu z _osadzonym_ profilem innej maszyny teoretycznie powinno poskutkować poprawną konwersją (o ile lab potrafi konwertować z różnych profili)
Jeśli nie - potraktuje jako srgb i policzy całość dla siebie, tutaj sytuacja zgubna.
Przy okazji następnego druku wrzucę Wam dwie fotki przedstawiające wydruk z profilem poprawnym i z innym niż dedykowany do odpowiedniego labu. Miałem już taki przypadek gdzie klient przysłał do druku pliki srgb oraz kilka przekonwertowanych wcześniej do profilu (jeśli dobrze pamiętam) Fuji . Efekt ( delikatnie mówiąc ) niezadowalający.
Przy okazji następnego druku wrzucę Wam dwie fotki przedstawiające wydruk z profilem poprawnym i z innym niż dedykowany do odpowiedniego labu. Miałem już taki przypadek gdzie klient przysłał do druku pliki srgb oraz kilka przekonwertowanych wcześniej do profilu (jeśli dobrze pamiętam) Fuji . Efekt ( delikatnie mówiąc ) niezadowalający.
Zastosowanie konwersji materiału do profilu minilabu ma sens nawet w przypadku braku możliwości obejścia automatycznej konwersji LUT sRGB, bo jest w stanie nieco poprawić sposób fabrycznego algorytmu odwzorowania barw, który zwykle jest uśredniony, toporny i optymalizowany pod kątem kiepsko przygotowanych zdjęć z kompaktów, co w przypadku poprawnie przygotowanego materiału o nasyconych barwach powoduje przekoszenia kolorów i zabicie modelunku. Wstępna konwersja pozwala też*poprawić netrualność zdjęć czarno-białych. Jednakowoż ma to sens tylko wtedy, gdy uchwycona w profilu charakterystyka maszyny precyzyjnie odpowiada stanowi faktycznemu, a więc danej kombinacji maszyny, chemii i papieru w poprawnie zlinearyzowanym stanie.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.