PDA

Zobacz pełną wersję : FILTRY ZELOWE NA LAMPIE (np. na 430EX)



Beny!
30-10-2010, 22:00
Mam pytanie, co daja filtry zelowe kolorowe zalozone na lampe blyskowa...NP. TAKIE (http://allegro.pl/filtry-zelowe-efektowe-kolorowe-kpl-12-szt-fv-i1281987724.html)

Macie jakies zdjecia, ktore zrobione sa przy ich pomocy?:arrow:

Shingo
31-10-2010, 00:53
jak zalożysz filtr niebieski to po zrobieniu zdjęcia (zaskocze cie o dziwo) twoj kadr będzie nasycony bardziej tą barwą

sebcio80
31-10-2010, 01:10
Mam pytanie, co daja filtry zelowe kolorowe zalozone na lampe blyskowa...NP. TAKIE (http://allegro.pl/filtry-zelowe-efektowe-kolorowe-kpl-12-szt-fv-i1281987724.html)

Macie jakies zdjecia, ktore zrobione sa przy ich pomocy?:arrow:

szybki przyklad: http://www.sebafoto.com/695-13239/024-przyjecie-weselne/

na lampach filtry 5600 K -> 2800 K

jak widac efekt jest taki ze wszystkie swiatła (żarówki) na zdjęciu są białe a nie żółte jakbyś robił bez filtra

lukasz b
31-10-2010, 09:08
może się mylę:

robiąc w RAW-ach to WB można ustawić aby żarówki były białe, więc warte jest to zakupu ?
jeżeli źle myślę to mnie poprawcie :D

Tezet-gdynia
31-10-2010, 09:18
Ale jesli ustawisz WB dla zarowek, to blysk lampy jednoczesnie bedzie jeszcze zimniejszy, czyli bedzie niebieskawy.

ghrond
31-10-2010, 09:40
może się mylę:

robiąc w RAW-ach to WB można ustawić aby żarówki były białe, więc warte jest to zakupu ?
jeżeli źle myślę to mnie poprawcie :D

Zrób z lampą portret, nawet auto, tak, żeby w oddali były żarówki. Spróbuj obrobić go później, żeby wszędzie światło było jednakowe.

Kolaj
31-10-2010, 10:59
Filtry żelowe służą do WYRÓWNANIA tempertatury barwowej światła zastanego ze światłem lampy błyskowej. Bo przecież nie da się w RAW ustawić 2 różnych balansów bieli jednocześnie.

- Filtrów zielonych używa się, kiedy w pomieszczeniu mamy światło fluorescencyjne (świetlówki)

- Filtrów pomarańczowych używa się, kiedy w pomieszczeniu mamy światło żarowe (żarówki)

Pozostałe barwy filtrów to już w mniejszym lub większym stopniu filtry efektowe. Przykładowo z pomocą filtra niebieskiego na lampie możemy uzyskać efekt zmierzchu za oknem.

lukasz b
31-10-2010, 11:06
okey, okey
dzięki za wyjasnienie :-)

Kaspior
31-10-2010, 12:05
To z tego wynika że dobry program nie pomoże w wyrównaniu temperatury barwowej światła.

Kolaj
31-10-2010, 12:11
To z tego wynika że dobry program nie pomoże w wyrównaniu temperatury barwowej światła.Nie pomoże.

Kaspior
31-10-2010, 12:27
Nie pomoże.
czlowiek całe zycie się musi uczyć:-D

Tomeksad2
31-10-2010, 17:19
To może i ja się czegoś nauczę. Czy takie filtry zaradzą na zafarb od kolorowych ścian czy sufitu odbijając światło ?

MatusP
31-10-2010, 17:27
Jeśli strzelisz niebieskim filtrem na pomarańczową ścianę, to masz sporą szansę na uzyskanie barwy światła zbliżoną do białej. Ale wszystko zależy od odcienia farby - także nie wiązałbym dużych nadziei z tego typu zabiegami.

allxages
31-10-2010, 17:31
Nie pomoże.

Nie używałem, ale z tego co wiem to Aperture pozwala na zmiany WB lokalnie...

Kolaj
31-10-2010, 18:49
Nie używałem, ale z tego co wiem to Aperture pozwala na zmiany WB lokalnie...Bibble Pro tez, ale po pierwsze to dlubanina a po drugie postaci bywaja oswietleni swiatlem zmieszanym i tutaj to nic nie pomoze.

filharmoniusz
29-03-2011, 12:58
Odnośnie filtrów żelowych jeszcze takie pytanie:
Skąd mam wiedzieć, jak mocny filtr danego koloru mam założyć? 1/1, 1/2 czy 1/4? Metoda prób i błędów, czy są jakieś reguły?

Kolaj
29-03-2011, 13:30
Odnośnie filtrów żelowych jeszcze takie pytanie:
Skąd mam wiedzieć, jak mocny filtr danego koloru mam założyć? 1/1, 1/2 czy 1/4? Metoda prób i błędów, czy są jakieś reguły?
Teoretycznie, filtry mają podane w specyfikacji, jak wpływają na światło. Przykadowo dla pomarańczowych filtrów LEE:

filtr 1/1 - 6500°K na 3200°K,
filtr 1/2 - 6500°K na 3800°K,
filtr 1/4 - 6500°K na 4600°K.

Musisz znać temperaturę barwową światła, do którego chcesz się dopasować.

W praktyce - na czuja ;)

filharmoniusz
29-03-2011, 15:11
Rozumiem, dziękuję :)

goran
29-03-2011, 15:39
@ filharmoniusz:
oczywiście w większych zestawach masz do dyspozycji zazwyczaj 3 rodzaje filtrów: korekcyjne o których wspomnieli koledzy (czyli m.in. CTO, CTB), dyfyzyjne (zmiękczające) oraz efektowe (kolorowe które robią zazwyczaj kolorystyczny armageddon w kadrze). Takie zestawy sa oczywiście w wyższej ale korzystniejszej cenie.

korekcyjne wiadomo już co robią natomiast kolorowych można używac w dwojaki sposób ;) albo po prostu rzucasz kolor na scenę albo oświetlasz kolorem np. modelkę trzymającą szarą kartę, robisz korektę WB wg wzorca i wtedy aparat zmienia kolorystykę otoczenia - światła zastanego (poza zasięgiem błysku). Nie wiem czy dobrze to ująłem, może ktoś poprawi ;)
Jest z tym naprawdę dużo fajnej zabawy.
Jak coś to podeślę Ci przykład obu zastosowań na PW ;)

Jak lubisz się bawić w Adama Słodowego to możesz nabyć próbnik filtrów Lee za "grosze" ale będziesz musiał się pobawić w zbudowanie prostego systemu mocowania tychże na palniku ponieważ sa krósze niż dedykowane do strobowania. W zamian dostaniesz mega pack kolorystyczny z opisem i wykresem (temperatury barwowej itp.)

molsar
29-03-2011, 15:51
w 90% przypadkow stosuje gestosc filtra 1/1 CTO

Kolaj
29-03-2011, 15:58
@ filharmoniusz:
oczywiście w większych zestawach masz do dyspozycji zazwyczaj 3 rodzaje filtrów: korekcyjne o których wspomnieli koledzy (czyli m.in. CTO, CTB), dyfuzyjne (zmiękczające) [...] Mogę prosić o rozwinięcie podkreślonego fragmentu? O różnego rodzaju dyfuzorach (stofeny, lumiquesty, Gary Fongi itp) słyszałem ale o filtrach dyfuzyjnych to w życiu.

filharmoniusz
29-03-2011, 17:44
goran - Dzięki za wyjaśnienie. Oczywiście z miłą chęcią obejrzę efekty, jakie uzyskałeś. Kojarzę o co chodzi - oglądałem filmiki instruktażowe Zacka Ariasa i Davida Hobby. Za pomocą żółtego filtra CTO możemy np uzyskać niebieskie zabarwienie tła, a za pomocą filtra WG można uzyskać wypasiony purpurowy zachód słońca w tle.

xite
29-03-2011, 19:28
A jakich filtrów używacie, bo zakładam że nie tych tanich z alledrogo tylko jakiś bardziej profesjonalnych. Możecie jakieś polecić ?

zaitsev
29-03-2011, 19:37
A jakich filtrów używacie, bo zakładam że nie tych tanich z alledrogo tylko jakiś bardziej profesjonalnych. Możecie jakieś polecić ?
Używam "tych tanich z alledrogo". :D
Osobiście kupiłem LEE, kosztują zależnie od tego jaki to komplet. Konkretnie wziąłem te:
http://allegro.pl/filtry-lee-strobist-cto-ctb-efekty-13szt-i1532338930.html
Chyba najatrakcyjniejsza oferta. Jestem zadowolony i polecam. No i wysyłka gratis. :D

goran
29-03-2011, 21:26
Mogę prosić o rozwinięcie podkreślonego fragmentu? O różnego rodzaju dyfuzorach (stofeny, lumiquesty, Gary Fongi itp) słyszałem ale o filtrach dyfuzyjnych to w życiu.

oczywiście, że mogę.

W zestawie np. firmy cokin znajdują się filtry nazwane przez producenta (?)

Full White Diffusion (filtr zmiękczający światło lampy błyskowej - mocny)
Half White Diffusion (filtr zmiękczający światło lampy błyskowej - słaby)

Wyglądają jak "szary filtr". Nie przez przypadek ominąłem opisanie tych filtrów ponieważ nigdy ich nie użyłem. Podejrzewam, że maja za zadanie tylko osłabić błysk i jakoś na razie widzę potrzeby ich zastosowania. Natomiast jeżeli rzeczywiście mają jakieś zdolności zmiękczające co wynika z ich nazwy to i tak podejrzewam, że modyfikatory wymienione chociażby przez Ciebie zdecydowanie lepiej się sprawdzą.

W zestawie Lee także są takie filtry ale juz 5 redukują światełko o 3,2,1 i 0.5 i uwaga 0 :-D

Pawel_G
29-03-2011, 21:39
Ponieważ mam 4 lampy to zastanawiam sie nad takim zestawem filtrów kolrowych:
http://allegro.pl/cokin-photogels-24x30cm-filtry-kolorowe-do-lamp-i1522675603.html

Czy dobrze rozumiem że są to takie same folie jak te paski od LEE? Wyszłoby sporo taniej po przycięciu do rozmiarów odpowiednich na speedlighty.

xite
29-03-2011, 22:13
A np. Jak robimy zdjęcia o zachodzie słońca z fleshem, chociaż by portret, to żeby zrównać temp. barwową flesha do otoczenia, to musimy użyć niebieskiego filtru. Dobrze rozumiem ?

wiktor2323
29-03-2011, 22:17
Przy niebieskim będziesz miał bardziej intensywny zachód słońca :)
Paweł dzięki za linka do aukcji, będę musiał kupić zestaw takich filtrów korekcyjnych.
Kasa 2x większa niż u forumowego kolegi za kpl na jedną lampę, a zawsze zostanie dla znajomych lub do następnych lamp ;)

Stami
02-09-2013, 22:58
Hej, mam takie pytanie. Mam koleżance robić zdjęcia ślubne w kościele. Niestety wszystkie szuby w tym kościele są zielonymi witrażami, więc w środku wszystko ma zielony odcień, do tego podczas mszy dochodzą żarówki dające wybuchową mieszankę kolorystyczną. Koleżanka chce zdjęcia kolorowe :(.

Czy da się coś zrobić w tej sytuacji? Jaki kolor filtra na lampe trzeba użyć?

mk
03-09-2013, 12:34
Hej, mam takie pytanie. Mam koleżance robić zdjęcia ślubne w kościele. Niestety wszystkie szuby w tym kościele są zielonymi witrażami, więc w środku wszystko ma zielony odcień, do tego podczas mszy dochodzą żarówki dające wybuchową mieszankę kolorystyczną. Koleżanka chce zdjęcia kolorowe :(.

Czy da się coś zrobić w tej sytuacji? Jaki kolor filtra na lampe trzeba użyć?

Raczej bym się skupił na żarowym niż na witrażach ; ) CTO na lampę + balans bieli na sztywno np 3400K a resztę zrobisz przy obróbce ; )

kurczeblade
03-09-2013, 13:25
Ja czasami używam takich filtrów przy sesjach zdjęciowych z "modelkami" kupuje najzwyklejsze, najtańsze na allegro.

Tutaj możesz zerknąć sobie na efekty z filtrami : https://www.facebook.com/media/set/?set=a.586153811437273.1073741899.129377190448273&type=1 - Sesja robiona w mieszkaniu na tle czerwonej ściany. Lampy ustawione prawa i lewa strona na modelkę, na jednej lampie czerwony filtr, na drugiej niebieski .

To są dokładnie te filtry : Nowa rodzina filtrów żelowych Cokin PHOTOGELs - Optyczne.pl (http://www.optyczne.pl/2943-nowo%C5%9B%C4%87-Nowa_rodzina_filtr%C3%B3w_%C5%BCelowych_Cokin_PHOT OGELs.html)

Stami
03-09-2013, 23:14
Dzięki wielkie :).

Tak se jeszcze pomyślałem a jeśli będzie sytuacja że świetlówek nie włączą i będą same zielone witraże. Jakiego wówczas filtru użyć i na ile K nastawić WB?

mk
03-09-2013, 23:28
Dzięki wielkie :).

Tak se jeszcze pomyślałem a jeśli będzie sytuacja że świetlówek nie włączą i będą same zielone witraże. Jakiego wówczas filtru użyć i na ile K nastawić WB?

Raczej wątpię by Ci nie włączyli tych żarówek ; ) Wtedy raczej nie używaj filtrów tylko ustaw 5500K i próbuj jedynie doświetlać cienie... Pamiętaj, że lampa to nie główne oświetlenie tylko pomocnicze!!!

Stami
04-09-2013, 00:26
Dzięx Marcinie :)

KaczorMC
05-02-2016, 13:31
Sorki za odświeżanie temat ale nie ma sensu zakladac nowego ;) piszecie że w 90% stosuje się CTO mnie zastanawia jedna rzecz czy będąc w kościele lub na sali weselnej jakad wartość kelvinow wprowadzić mając ten filtr? Mogę również dokonać pomiary balansu bieli na szara kartkę i stosować filtr?

FlatEric
07-02-2016, 15:39
będąc w kościele lub na sali weselnej jakad wartość kelvinow wprowadzić mając ten filtr
To zależy od filtra, a ten z kolei zależy od oświetlenia zastanego. :) Same zaś filtry mogą się różnić korekcją u różnych producentów - np. Full CTO Lee daje temperaturę 3200 K, a Cokina 2300 K...