Zobacz pełną wersję : LP-E4 (aku 1D Mk III) - problem z kalibracją
MacGyver
10-08-2010, 12:05
Pojawił mi się mały problem z akumulatorem LP-E4. Ładowarka i aparat zażądały jego kalibracji (wcześniej aku leżał przez miesiąc nieużywany, nie wiem czy ma to jakieś znaczenie). Baterię skalibrowałem, ale aparat dalej domaga się by to zrobić. Spotkał się ktoś z Was z czymś takim?
Dodam tylko że aku pracuje normalnie, w sobotę zrobiłem nim około 800 fot, po 500, kiedy ostatni raz sprawdzałem, wskazywał ponad 80% naładowania.
Niby nic, ale czerwone kontrolki denerwują mnie zawsze i niezmiennie czy to w samochodzie czy w aparacie :-)
Robson01
10-08-2010, 13:28
Nie stwierdziłem (odpukać) podobnych objawów, chociaż ostatnio przez ponad miesiąc akumulator był nieużywany - cały czas w aparacie.
MacGyver
11-08-2010, 07:22
Kalibracje wykonałem ponownie, efekt niestety ten sam. Zastanawiam się czy próbować rozładować akumulator aparatem i ponownie go naładować, tyle że teoretycznie wyjdzie na to samo co przy kalibrowaniu ładowarką.
Ja mam taki problem od mniej więcej 3 miesięcy... Teraz praktycznie przed każdym naładowaniem muszę kalibrować baterie. Zauwazylem, ze jeśli nie naładujesz baterii do konca to po wlozeniu do aparatu nie wyświetla się ten komunikat. Jednak po rozładowaniu w aparacie i wsadzeniu do ładowarki znowu chce kalibrować. Mój akumulator nie stracił nic na wydajności przez ten problem. Dzwoniłem na Żytnią, miły aczkolwiek chyba mało zorientowany Pan, stwierdził, ze nie spotkał się z takim problemem i trzeba aparat wysłać do nich...
MacGyver
11-08-2010, 21:07
Czyli jednak mój przypadek nie jest jednostkowy i coś jest na rzeczy.
Zacząłem się zastanawiać czy wina nie leży po stronie ładowarki (po wyciągnięciu i powtórnym włożeniu skalibrowanego aku, bez jakiegokolwiek kontaktu z aparatem, ładowarka sygnalizuje konieczność kalibracji). Wysłałem dziś na Żytnią maila w tej sprawie. Odpowiedzieli w ciągu niecałej godziny (tak, tak, komunikacja mailowa z E-Csi działa wręcz wzorowo, odkąd pamiętam) ale dowiedziałem się tylko tyle że bez oględzin sprzętu nie mogą mi nic powiedzieć a ładowarek się nie naprawia (swoją drogą, ciekawe, kita za 200 zł można w serwisie naprawić a ładowarki za 1400 już nie)
mam ten sam problem. Kalibrowałem parę razy i nic. Mam dwie baterie oryginalne canona, obie używam od początku jak mam marka3 (jakieś 1,5 roku) Wcześniej problem wyskakiwał na obydwóch bateriach. Skalibrowałem je i jedna jest ok, a druga cały czas wyświetla, że potrzebna jest kalibracja. Całe szczęście nie wpływa to na jakość pracy na baterii, znaczy na obydwóch mogę zrobić podobną liczbę zdjęć. Więc się nie zagłębiam, olałem ;)
MacGyver
11-08-2010, 21:35
Sprawdziłem, rozładowałem co nieco akumulator wyświetlaczem, włożyłem na chwilę do ładowarki i z powrotem do aparatu - pokazał 90% naładowania i nie awanturował się o kalibracje.
zabol: uspokoiłeś mnie, bo zacząłem się zastanawiać czy to nie jest początek końca, baterii lub ładowarki :-) Moje wzburzenie potęgowane jest tym że w tym samym czasie padł mi zamiennik (fotoenergia.pl (http://fotoenergia.pl/canon-lpe4-e4-eos-1d-mark-iii-1ds-mark-iii-p-458.html), drugi, bo pierwszy nie działał już po przyniesieniu ze sklepu i musiałem go wymienić)
spójrz tutaj:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=34401406
gościu przeczyścił styki baterii i ładowarki, skalibrował ponownie i podobno pomogło :roll:
MacGyver
23-08-2010, 09:12
Wyczyściłem styki izopropanolem. niestety nie pomogło.
Hellfire
02-02-2011, 20:18
Body po każdym ładowaniu baterii pokazuje, że powinna ona zostać skalibrowana, a ładowarka to też czyni. Ale tak w kółko, po każdym ładowaniu. Baterie mam dwie i nie wiem czy z obiema tak jest czy tylko z jedną. Ma ktoś pomysł jaka może być tego przyczyna?
Przemek_PC
02-02-2011, 20:33
Baterie mam dwie i nie wiem czy z obiema tak jest czy tylko z jedną.
No wybacz ale my na pewno nie będziemy wiedzieć czy z jedną Twoja baterią jest problem czy z obiema.
Też już to mam :) Po prostu gdy bateria traci swoją pierwotną pojemność, nie wiem o ile ale myślę, że po utracie ok 20% zdolności sama ją za każdym razem formatuje. Ja często nie pozwalam ładowarce na formatowanie (czerwona dioda) i wciskam "ładuj" i przeskakuje na zieloną i po prostu ładuję... Nie zauważyłem aby bateria robiła jakoś mniej fot (nie ukrywajmy nie udało mi się jeszcze rozładować tej baterii na sesjach :D)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Przemek, nie łap go za słówka mądralo :D
Hellfire
02-02-2011, 20:51
Myślę, że mój problem tak na prawdę nie jest problemem, tylko nie do końca dopilnowałem wszystkiego. Postaram się to opisać z czego to może wynikać. Baterie obie domagają się kalibrowania. Teraz kalibruje się jedna (diody świecą na czerwono). Po włożeniu drugiej baterii dla niej jednak kalibrowanie się nie włącza (jedna mała dioda świeci na czerwono, ale trzy górne nie). Więc możliwe, że ładowarka może w danej chwili kalibrować tylko jedną baterię, a drugą normalnie ładuje. A ja myślałem, że kalibruje obie i stąd po naładowaniu komunikat nie znikał. Do tego mam też czasem trzecią baterię od kumpla, któremu ładowarka zdechła i mu ją ładuję i czasem też używam. To wszystko razem wprowadziło taki zamęt, że się pogubiłem co już było kalibrowane, co tylko naładowane, a co w ogóle jest moją baterią. Poza tym mróz może też wprowadzać jakieś przekłamania. Teraz zajmę się tym osobno, na spokojnie i potem podzielę się spostrzeżeniami. Mam nadzieję, że w miarę logicznie to opisałem.
Nie jest tak, że baterie ładują się po kolei? Najpierw ta z lewej a potem ta z prawej? Ja tego nie wiem bo mam tylko jedną baterię....
Hellfire
02-02-2011, 20:59
Ładują się na 100% jednocześnie, ale z kalibracją już nie jestem tego pewny, bo nie udało mi się tego uruchomić dla obu w tym samym czasie. Albo prawa, albo lewa.
Janusz Body
02-02-2011, 20:59
Nie jest tak, że baterie ładują się po kolei? Najpierw ta z lewej a potem ta z prawej? ....
Tak. Ładują się po kolei.
Ładują się na 100% jednocześnie, ale z kalibracją już nie jestem tego pewny, bo nie udało mi się tego uruchomić dla obu w tym samym czasie. Albo prawa, albo lewa.
Nie. Ładuje się pierwsza a potem druga. Na 100% :-)
EDIT: Z formowaniem jest tak samo. Najpierw A potem B
Hellfire
02-02-2011, 21:10
Nie. Ładuje się pierwsza a potem druga. Na 100% :-)
EDIT: Z formowaniem jest tak samo. Najpierw A potem B
Nie. Ładują się jednocześnie.
Janusz Body
02-02-2011, 21:27
Nie. Ładują się jednocześnie.
Str. 26 instrukcji:
https://canon-board.info/imgimported/2011/02/batterys-1.jpg
źródło (http://img714.imageshack.us/i/batterys.jpg/)
MacGyver
02-02-2011, 21:28
Dokleiłem do istniejącego wątku na ten temat.
Body po każdym ładowaniu baterii pokazuje, że powinna ona zostać skalibrowana, a ładowarka to też czyni. Ale tak w kółko, po każdym ładowaniu.
Jak się okazuje problem jest dość typowy, poczytaj posty z sierpnia.
Hellfire
02-02-2011, 21:32
Str. 26 instrukcji:
https://canon-board.info/imgimported/2011/02/batterys-1.jpg
źródło (http://img714.imageshack.us/i/batterys.jpg/)
Przyznaję Ci rację. Ale w takim razie wytłumacz mi fakt, że nie raz doładowywałem dwie baterie w tym samym czasie i w obu wskaźnik naładowania w body pokazywał przyrost. I nie były to doładowywania typu 4 godziny (bo wtedy by pasowało), ale np. 1 lub 2 godziny.
Janusz Body
02-02-2011, 21:39
Przyznaję Ci rację. Ale w takim razie wytłumacz mi fakt, że nie raz doładowywałem dwie baterie w tym samym czasie i w obu wskaźnik naładowania w body pokazywał przyrost. I nie były to doładowywania typu 4 godziny (bo wtedy by pasowało), ale np. 1 lub 2 godziny.
Nie wiem. Moja ładowarka działa zgodnie z instrukcją :-) Może sugerowałeś się diodami. Palą się na obu ale ładuje się tylko jedna.
Tych baterii nie powinno się doładowywać. Mają "efekt pamięci". Powinny być możliwie zawsze rozładowane na maxa. Wtedy nie ma potrzeby formowania/kalibracji.
Hellfire
02-02-2011, 21:44
Nie wiem. Moja ładowarka działa zgodnie z instrukcją :-) Może sugerowałeś się diodami. Palą się na obu ale ładuje się tylko jedna.
To ja już też nie wiem. Może minimalny prąd jednak na drugą baterię płynie, albo ciepło z ładowarki wpływa, że wskaźnik o kilka procent podskoczy. Kłócić się z Tobą nie będę, bom nie godny ;)
Tych baterii nie powinno się doładowywać. Mają "efekt pamięci". Powinny być możliwie zawsze rozładowane na maxa. Wtedy nie ma potrzeby formowania/kalibracji.
I to jest bardzo cenna uwaga, którą zapamiętam sobie na przyszłość i będę do niej stosował!
Kalibracja akumulatora Canon LP-E4 w ladowarce LC-E4
Kontrolka <CAL/CHARGE> miga na czerwono.
Oznacza to, że należy skalibrować akumulator w celu prawidłowego wykrywania poziomu
naładowania i funkcjonowania wskaźnika naładowania akumulatora w aparacie. Kalibracja nie
jest czynnością wymaganą. Aby jedynie naładować akumulator, wystarczy go pozostawić w
ładowarce. Proces ładowania rozpocznie się automatycznie po około 10 s. Aby przeprowadzić
kalibrację, naciśnij przycisk <CALIBRATE> w czasie, gdy kontrolka <CAL/CHARGE>
miga na czerwono. Wskaźnik poziomu naładowania zacznie migać na czerwono i rozpocznie
się proces kalibracji (rozładowanie akumulatora).
Po zakończeniu kalibracji automatycznie rozpocznie się ładowanie akumulatora. Uwaga:
Im bardziej naładowany akumulator, tym dłużej trwa kalibracja. Symbole <2h>, <4h>
i <10h> obok wskaźnika poziomu naładowania oznaczają przybliżoną liczbę godzin
kalibracji (rozładowania akumulatora). Migający symbol <10h> oznacza, że kalibracja
zajmie około 10 godzin. Po zakończeniu kalibracji i całkowitym rozładowaniu akumulatora
przez kolejne 2 godziny trwa jego ładowanie. Aby wcześniej zatrzymać kalibrację
i rozpocząć ładowanie akumulatora, należy wyjąć akumulator z ładowarki, a następnie
ponownie umieścić go w ładowarce.
Zaczną migać wszystkie trzy wskaźniki poziomu naładowania.
Jeśli wszystkie trzy wskaźniki naładowania migają na zielono, oznacza to, że wewnętrzna
temperatura akumulatora wykracza poza zakres 0°C - 40°C. Proces ładowania akumulatora
rozpocznie się w momencie, kiedy temperatura wewnętrzna znajdzie się w zakresie 0°C - 40°C.
Jeśli wszystkie wskaźniki stanu kalibracji (rozładowania) migają na czerwono lub wszystkie
kontrolki migają naprzemiennie na zielono i czerwono (w tym kontrolka <CAL/CHARGE>),
należy wyjąć akumulator z ładowarki i zwrócić się do sprzedawcy lub najbliższego punktu
serwisowego firmy Canon.
Również w przypadku umieszczenia w ładowarce akumulatora innego niż LP-E4 kontrolki
zaczną migać naprzemiennie na czerwono i zielono (w tym kontrolka <CAL/CHARGE>)
i proces ładowania nie rozpocznie się.
Witam!
Nie chce tworzyć nowego tematu a mam pytanie, czy ktoś ładował w oryginalnej ładowarce takie baterie:
http://seltrade.pl/2190,Akumulator_LP_E4_E4_do_Canon_li_ion_3900mAh
lub coś podobnego? mam klopoty z bateriami lub ładowarką i już nie wiem co jest grane :/
Jakiego typu masz te kłopoty? Znając tą markę akumulatorów to pewnie masz problem z ilością zdjęć na 1 ładowaniu.
sytuacja wygląda tak, ze w zimie aparat (1D MK3) przestał działac - error 99. aku swiecil ze do kalibracji, ale kalibracja nie pomogła, a na zasilaniu z gniazdka działal. Oryginalny aku nagle przestał ogóle się ładować, nawet dioda nie zaświeciła. Zakupiłem wiec aku jak powyżej - jednak to samo. Ale ten normalnie ładował sie w ładowarce. Okazało sie ze padly "obwody zasilania" - nie dalo sie robic zdjec na zimnie, a w pomieszczeniu działal. Wysłałem do naprawy z obydwoma aku. Aparat naprawiono ale nie działa na obu aku - w ogóle się nie włącza. Oba aku nie ładują się w ładowarce - zamiennik gaśnie po 2 sek. oryginał mruga na przemiennie zielonymi i czerwonymi diodami, lub w ogole nie zapala sie.. Zamiennik odeslalem na gwarancji, ale jeszcze nie wrocil. Ogólnie zastanawiam sie czy aby ładowarka nie padła? Czy moze popsuty aparat załatwił dwa aku? czy jeszcze cos innego.
Janusz Body
31-03-2012, 15:50
Wszystkie te Li-Ion mają tak samo (podobnie jak i inne typu LiPol). Nie wolno ich rozładowywać poniżej pewnego napięcia. Rozładowane poniżej minimum po prostu padają całkowicie czyli pojemność im spada do bliskiej zero.
Nie należy rozładowywać ogniw Li-ion do napięcia niższego niż 3,2 V na ogniwo.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_litowo-jonowy
Kalibracja aku w ładowarce to nic innego jak usunięcie "memory effect" czyli głębokie rozładowanie małym prądem do napięcia minimalnego i potem wolne ładowanie.
EDIT: Moje super-duper hi-tec ładowarki mówią, że cut-off dla Li-Ion jest 2.5V ale MUSI być natychmiast ponowne ładowanie.
EDIT2: Tak ogólnie to baterie litowe nie lubią głębokiego rozładowania i ze względu na żywotność ogniw producenci zalecają częściejsze doładowywanie a 'kalibrację" tylko raz na jakiś czas.
Wszystkie litowe na dłużej odstawione z użycia przechowujemy częściowo naładowane na ok 40 do 50%. Wyjęte z aparatu. W aparacie nawet wyłączonym coś tam jest pobierane.
strideer
31-03-2012, 16:43
EDIT: Moje super-duper hi-tec ładowarki mówią, że cut-off dla Li-Ion jest 2.5V ale MUSI być natychmiast ponowne ładowanie.
Możesz przybliżyć co to za sprzęt?
Janusz Body
31-03-2012, 18:01
Możesz przybliżyć co to za sprzęt?
No mam tego trochę. :-)
e-Station BC6EX,
e-station BC6,
iMax B6 Duo,
Power Peak Tripl3,
Power Peak Infinity 3,
Najbardziej "sophisticated" są te dwie ostatnie ale mają ograniczenie do 50W na wyjściu. Najmocniejsza jest iMax 200W. Wszystkie mają balansery do równomiernego ładowania poszczególnych ogniw w baterii.
Wszystkie służą do ładowania praktycznie wszystkich typów baterii Pb, LiFe, Li-Ion, LiPo, NC/NiMH i co tam jeszcze nie wymyślili.
strideer
31-03-2012, 18:30
Wszystkie służą do ładowania praktycznie wszystkich typów baterii Pb, LiFe, Li-Ion, LiPo, NC/NiMH i co tam jeszcze nie wymyślili.
Widzę, że to nietanie zabawki. Jest sens mieć coś takiego zamiast oryginalnej ładowarki czy jest to raczej sprzęt na specjalne okazje?
Janusz Body
31-03-2012, 19:09
Zupełnie nie ma sensu do "domowego" użytku. Wszystkie są zasilane z 12V z akumulatora samochodowego lub zasilacza stabilizowanego na 13.8V. Zasilacz też kosztuje - taki, żeby dał 600W nawet sporo.
To są wszystko ładowarki do ładowania baterii LiPo do modeli latających a tych mam bez liku. :-) To co na zdjęciu to tylko mała próbka.
https://canon-board.info/imgimported/2012/03/c6f5407-1.jpg
źródło (http://imageshack.us/photo/my-images/600/c6f5407.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
No mam tego trochę. :-)
e-Station BC6EX,
e-station BC6,
iMax B6 Duo,
Power Peak Tripl3,
Power Peak Infinity 3,
Po zestawie ładowarek od razu widać, że modelarz :mrgreen:
Przemek_PC
02-04-2012, 19:00
Ja jako modelarz jeżdżąco-latający też mam kilka ładowarek ale moją najbardziej sophisticated jest iCharger 206B. Prąd łądowania maks. 20A i 300W mocy a mieści się w kieszeni. Ładuje oczywiście wszystko co tylko można ładować a do tego co jakiś czas ukazuje się nowy firmware, który nie tylko usuwa błędy ale jest też odpowiedzią producenta na listy życzeń modelarzy.
W porównaniu z waszymi ładowarkami mój Multiplex Multicharger LN-5014 to zabawka, taka popierdółka :mrgreen:
Przemek_PC
03-04-2012, 22:01
Miałem tego multiplexa. Jeśli miałby wbudowany balanser do Li-xx to pewnie miałbym go nadal :)
Witam
nie wiedziałem gdzie to podpiąć,
mam mały problem z akumulatorem do 1d mk3 ( Phottix Titan -zamiennik ), a mianowicie podczas ładowania ( ładowarka LC-E4 orginał Canona) ww aku , proces ładowania zatrzymuję się na 38 % tak podaję stan akumulatora odczytany w body. Ładowałem już tak kilkukrotnie, myślę że już z 6 razy. Sprawdzone na orginalnym aku, ładowarka jest oki. co dalej czy reklamować ww aku u sprzedawcy? ile razy należy ładować aku, aby osiągnęły max wydajność? Na broszurce wg producenta powinno być to 3 - 5 razy.
Przemek_PC
14-04-2012, 20:21
Akumulator zawsze powinien naładować się pełna czyli osiągnąć odpowiednie dla danego typu ogniwa napięcie. Body mierząc to napięcie powinno pokazać stan naładowania 100%. Natomiast ile energii wyjdzie z akumulatora to się okaże podczas jego rozładowywania a że napięcie stopniowo spada to body mierząc to napięcie powinno stopniować odejmować %. Jak szybko to napięcie spadnie zależy od rodzaju i kondycji akumulatora. Skoro twój akumulator nie ładuje się do pełna to jest po prostu uszkodzony i nadaje się do wymiany.
oki, podejdę może wymienią, dzięki
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.