PDA

Zobacz pełną wersję : W jaki sposób zrobic poprawne foty na wystawie aut??



borkomar
12-11-2005, 03:10
Witam po dłuższej nieobecności.
Mam następujące pytanko:
Jak zrobić poprawnie foty w następujących warunkach i na co szczególnie zwrócić uwagę??
1.Duża hala
2.Zmienne światło (częsty jego niedobór)
3.Odbłyskujące powierznie (również chromy)

Chodzi mi o to, iż ostatnio byłem na Warsaw International Motor Show 2005 i robiłem sobie troche fot.
Nie uważam sie za speca( w dziedzinie foto) ale napewno wiem wiecej od laika:) .
Sprawa wygląda nastepująco - okazało się, iż wcale nie jest łatwo zrobić foty z poprawną expozycją czarnemu pojazdowi z chromowanymi elementami z tłumem gapiów wokół i brakiem śwatła.
czasem też i srebrne auto ciezko sfocic :) ucze sie i zdobywam doswiadczenie (cykałem nie raz na różnych nastawach z róznym efektem)
Miałem do dyspozycji 350D + tamrona i Kita + 580ex(niestety zapomnianiałem stofena który wiele by mi pomógł w niektórych sytuacjach.
Prosze o rady i podpowiedz.
Napewno później sobie przetrenuje.
Wielkie dzieki.
Jeszcze jedno robiłem zazwyczaj na 1/40-60 f4-5.6 iso 400

PS:
całę życie człowiek sie uczy:)

maro25
12-11-2005, 08:47
Żeby zniwelować odblaski trzeba użyć filtra polaryzującego, który zmniejszy ilość światła dlatego będzie potrzebny statyw który będzie ci skutecznie utrudniał życie :) stawiałbym na naturalne oświetlenie bez lampy wtedy zdjęcia ładniej wychodzą. Co do doboru odpowiedniej ekspozycji to nie jest już takie proste, zależy to od konkretnych warunków, trzeba nieustannie korygować ustawienia

muflon
12-11-2005, 11:10
A mi sie wlasnie wszystkie te blyski podobaja i polara nie używam. Nie wiem czy "poprawne" ;-), ale u mnie na stronie sa fotki z salonu w Genewie w 2004: http://www.ais.pl/~muflon/gallery/4/2/index.html i 2005: http://www.ais.pl/~muflon/gallery/4/6/index.html roku. Generalnie podstawa to szeroki kąt - 17-40 z cropem było jak w sam raz, a do detali przydaje się 70-200 (jednak jakoś tych detali specjalnie dużo nie mam). Do tego ISO800 (masz 350D, o szumy nie musisz się martwić), Av, f/5.6 (albo więcej, generalnie 1-2 działki ponad pełną dziurę) i jedziesz. W zależności od oświetlenia kontroluj histogram, może być potrzebna lekka korekcja +/-.

Edit: aa nie doczytałem. Oczywiście bez lampy :)

Robson01
12-11-2005, 13:22
Świetne auta i świetne zdęcia Muflon. Robią wrażenie.

borkomar
12-11-2005, 13:37
NO tak bez lampy to nie było szans - kilka miejsc było takich gdzie moze bez dopałki udałoby sie a tak lipa.Statyw odpadał za dużo kąbinacji w takim miejscu każdy sie pcha :) no chyba że 2 statywy jeden pod aparat a drugi do rozpędzania towarzystwa i torowania sobie dogodnego miejsca :mrgreen: .A jeśli jest tak licho ze światłem i z reki trzeba strzelać to jest jakies lekarstwo, zeby jakoś dostatecznie wyszło z palnikiem??
W Genewie widać lepiej sie staraja i nie oszczedzają na oświetleniu :)
Widać to po czastach jakie miałeś Muflon 1/119 przy ISO 400 - chyba nieosiąbalne w żadnym mijscu w wawie - no chyba, że w toalecie

Jac
12-11-2005, 13:40
A jeśli jest tak licho ze światłem i z reki trzeba strzelać to jest jakies lekarstwo,
monopod +IS

borkomar
12-11-2005, 13:46
Pewnie ten IS najlepiej z F2.8 :-D niesttety nie mam w planach narazie zakupów tego typu :( może za jakiś czas monopod.

Tomasz Golinski
12-11-2005, 13:55
Polar nie zmniejszy odbić od powierzchni metalowych.

Popieram Muflona z szerokim kątem.

borkomar
12-11-2005, 14:02
Sam zauwazyłem iż znacznie lepiej na szerokim jest (kita zapiąłem) odblaski są super ale chodziło mi o odblaski flasha i efekt taki ,iż auto do połówy wychodzi przepalone a później niedopalone i tło małowidoczne - walczyłem z tym troche i cosik przebrałem - ale mało mnie to satysfakcjonuje dlatego pytam czy da się coś w takich sytuacjach zaradzić bez wydawania 5K na L-ke i monopoda za 500zl :) mając dobrą lampe!

Tomasz Golinski
12-11-2005, 14:03
Jakis gadzet załóż na flesza.

borkomar
12-11-2005, 14:07
No właśnie cholera byłem na imprezie i zostawiłem STO-FEN a dużo by mi pomogl naprawde - zebym wiedział , za az tak bedzie pojechałbym specjalnie po niego.To wszystko przez alkohol - kurde chyba przestane albo na imprezki smigac albo pic a to tylko po to by foty lepsze byly - coz za poswiecenie

Jac
12-11-2005, 14:11
Polar nie zmniejszy odbić od powierzchni metalowych.

owszem zmniejszy ! w szcegolnosci od szyb ale od karoserii tez!

Popieram Muflona z szerokim kątem.
ja tez

Tomasz Golinski
12-11-2005, 14:14
owszem zmniejszy ! w szcegolnosci od szyb ale od karoserii tez!
Nie widziałem samochodów z szybami metalowymi... A karoseria zazwyczaj jest pomalowana i odbicia są od farby. Tu chodziło o jakieś chromowane części itd:

wcale nie jest łatwo zrobić foty z poprawną expozycją czarnemu pojazdowi z chromowanymi elementami z tłumem gapiów wokół i brakiem śwatła.

Jac
12-11-2005, 14:22
Nie widziałem samochodów z szybami metalowymi... A karoseria zazwyczaj jest pomalowana i odbicia są od farby. Tu chodziło o jakieś chromowane części itd:

nie lap mnie za slowka, polar sie przyda...i zdjecia poprawi... przylozylem polara do oka i sprwdzielm na monecie i na kawalku metalu polar znaczaco zmniejsza odbicia

Robson01
12-11-2005, 14:30
nie lap mnie za slowka, polar sie przyda...i zdjecia poprawi... przylozylem polara do oka i sprwdzielm na monecie i na kawalku metalu polar znaczaco zmniejsza odbicia
Ale również zabierze znaczną ilość światła tak potrzebną w takiej sytuacji.

Jac
12-11-2005, 14:32
nie znaczna tylko z tego co pamietam 1/3 EV

Robson01
12-11-2005, 14:39
nie znaczna tylko z tego co pamietam 1/3 EV
Jeżeli spolaryzujesz na maxa to niestety dużo, dużo więcej.

maro25
12-11-2005, 14:39
Polar zniweluje niepotrzebne odbicia z szyby i części karoserii, a to co ma błyszczeć będzie błyszczeć np. felgi.
Niestety w takich warunkach zmniejszy na tyle światło że zdjęcia mogą wychodzić poruszone dlatego albo wspomniany monopod + IS albo pierwszy lepszy statyw i dużo cierpliwości :)
Co do lampy to można próbować nią doświetlić zdjęcie choć osobiście uważam że to nie za dobry pomysł

Tomasz Golinski
12-11-2005, 14:48
nie znaczna tylko z tego co pamietam 1/3 EV
polar na dziendobry zabiera 1EV (połowę światła).

co do metalu, zgoda, trochę polar wycina, ale istotnie mniej niż od niemetalu.

Jac
12-11-2005, 16:02
to moze na koniec cytat z wikipedi precyzujacy wszstkie wady i zalety polara



Filtr polaryzacyjny - jak sama nazwa wskazuje - polaryzuje on światło. Efekt dla fotografii jest taki, że redukuje on wpływ światła rozproszonego w atmosferze w przypadku fotografowania nieba. Niebo staje się bardziej niebieskie, a chmury pozostają białe (jest to efekt podobny, choć nie identyczny, jak działanie filtru czerwonego w przypadku fotografii czarno-białej). Pozwala on również na zwiększenie nasycenia barw powierzchni matowych (np. zieleni roślin, bądź kolorów tkanin) w słoneczny dzień. Filtr najmocniej działa, gdy obiektyw skierowany jest pod kątem 90 stopni od kierunku padania światła. Z tym wiąże się również jedna z niedogodności polaryzatora - w przypadku obiektywu szerokokątnego może być widać, że np. część nieba jest wyraźnie bardziej (lub mniej) niebieska niż reszta. Główną wadą polaryzatora jest to, że zabiera on część światła (zwykle około 1 - 1.5 EV (wymaga o 1 do 1.5 większej przysłony)).

Janusz Body
12-11-2005, 17:18
polar na dziendobry zabiera 1EV (połowę światła).
...

Nawet więcej. Cokin 164 to 2 wg dokumentacji - około 1.5-1.7 mierzone światłomierzem na szarą kartę. Hoya identycznie.

Mówie oczywiście o circ-polar.
Janusz

borkomar
12-11-2005, 18:38
Panowie - albo mi sie wydaje albo schodzimy z tematu??:roll:

Jac
12-11-2005, 19:23
najlepiej samochody wychodza na zdjeciach z nizszej perspektywy powiedzmy z wys polowy szyby...tak zeby dach byl linia a nie powierzchnia... no i oczywiscie kola skrecone tak jak bys stal na zew. zakretu... najlepiej sobie pdpatrzec zdjecia klasykow np.
http://images.google.pl/images?q=shelby%20cobra&sourceid=mozilla-search&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:pl-PL:official&sa=N&tab=wi lub
http://www.autoracing1.com/MontyM/2005/0326NYAutoShowPics.asp

KuchateK
12-11-2005, 23:04
to moze na koniec cytat z wikipedi precyzujacy wszstkie wady i zalety polara
Teoria to fajna sprawa, ale praktyka jest stopien wyzej...

Jac
12-11-2005, 23:52
mam polara, używam polara, robilbym samochody z polarem!

Coronado
13-11-2005, 18:26
Jak zrobić poprawnie foty w następujących warunkach i na co szczególnie zwrócić uwagę??
1.Duża hala
2.Zmienne światło (częsty jego niedobór)
3.Odbłyskujące powierznie (również chromy)


Na takie imprezy biore zazwyczaj najjasniejsze szklo. Nie uzywam zadnych filtrow zeby swiatla miec jak najwiecej. Jezeli mozna wnosic to biore statyw. Przy ustawianiu parametrow patrze na najbardziej jasna czesc obiektu i tam punktowo mierze swiatelko i od tego zaczynam. Wszelkie odblyski mi nie przekszadaja zbytnio bo wg. mnie wypucowane blyszczace autko oddaje klimat takich imprez. Nie uzywam lampki bo musialbym ich miec chyba z 5 zeby osiagnac efekt. Jezeli chcesz koniecznie z lampa to na kablu i oswietlaj z innej osi niz obiektyw - moze cos fajnego wyjdzie. Ponizej kilka takich fotek z ostatnich lat.

601

602

603

604

605

Pozdrawiam
Coronado

maro25
13-11-2005, 18:43
super zdjęcia !!

Jac
13-11-2005, 18:46
zdjecia jak zdjecia ;-) ale te samochody :-)

borkomar
13-11-2005, 18:49
Czyli czeka mnie noszenie statywu :( lipa bo zanim sie rozstawie to juz mnie załonia.W Naszym Karju jest nieco inaczej - wiecie mniejsze pomieszczenia i ciasno jest:mrgreen: :mrgreen:

KuchateK
13-11-2005, 19:40
mam polara, używam polara, robilbym samochody z polarem!
A czy robiles samochody z polarem? Bo to zmienia zasadniczo postac rzeczy. Chciec to mozesz je robic i na f22 iso 100 z reki, ale czy sie da to juz inna sprawa. To nie widoczek gdzie masz kilometr kwadratowy na rozwalenie sie ze statywem i nie miejsce gdzie mozesz wjechac tirem ze sprzetem. Tam wszystko jest znacznie ograniczone.

Robson01
13-11-2005, 20:44
zdjecia jak zdjecia ;-) ale te samochody :-)
Szczególnie ostatni nr.5, zupełnie z innej bajki

Vitez
13-11-2005, 21:45
mam polara, używam polara, robilbym samochody z polarem!

To najpierw zrob a potem pogadamy 8) .

Ja polara na samochodach uzylem pare razy - ale zawsze na dworze, na sloncu, by wedle zyczenia zrobic przezroczyste lub odblaskowe szyby.
Na wystawe samochodow nie bralbym polara a mocno bym sie zastanawial nad pozyczeniem od kogos Sigmy 20 1.8 8)

borkomar
13-11-2005, 22:00
Niewiele by to chyba dalo bo przy F2.8 były czasy niemożliwe do utrzymania z reki

bebop
13-11-2005, 22:39
Niewiele by to chyba dalo bo przy F2.8 były czasy niemożliwe do utrzymania z reki

ktoś pisał, ale powtórzę. monopod. no i IS jak masz w szkle... przy szerokim kącie czasy rzędu 30 to nie masakra... tyle, że ludziki rozmazane... to zakładasz dyfuzor na flasza i walisz do góry :-) zawsze trochę rozjaśnisz a nie robisz kichy z blikami... drugi patent to kabel i flash w ręku... właśnie - jak najlepiej odpalać zdalnie lampę typu 550EX/580EX z 20D na takiej imprezie - kabel? ile taki kabelek?

Vitez
14-11-2005, 19:14
Niewiele by to chyba dalo bo przy F2.8 były czasy niemożliwe do utrzymania z reki

Sprecyzuj "niemozliwe" .

Av, 1.8, iso1600, mowa o Sigmie 20 1.8. Podejrzewam ze czasy by byly rzedu 1/20-1/30, czyli akurat do utrzymania. Przy innym szkle/parametrach - monopod bylby idealny, ewentualnie szkla 24-105 4L IS lub 17-85 4.5-5.6 IS.

Coronado
14-11-2005, 20:20
Szczególnie ostatni nr.5, zupełnie z innej bajki
Prototyp BMW napedzany wodorem. Jedyne spaliny to... woda...

Pozdrawiam
Coronado

Tomasz Golinski
14-11-2005, 20:29
Prototyp BMW napedzany wodorem. Jedyne spaliny to... woda...

Pozdrawiam
Coronado
Przypomniał mi się wątek, jaki kiedyś widziałem na forum nikona. Ktoś przekonywał, że są samochody na wodę :lol:

Robson01
14-11-2005, 20:31
Przypomniał mi się wątek, jaki kiedyś widziałem na forum nikona. Ktoś przekonywał, że są samochody na wodę :lol:
Na wodę święconą u o. Rydzyka:mrgreen:

Coronado
14-11-2005, 20:40
Przypomniał mi się wątek, jaki kiedyś widziałem na forum nikona. Ktoś przekonywał, że są samochody na wodę :lol:
Ten samochod nazywa sie Hysun i niedawno przejechal trase Berlin - Barcelona na 3 kg H2. Nie jest to woda ale blisko...

Pozdrawiam
Coroando

Coronado
14-11-2005, 20:44
Przypomniał mi się wątek, jaki kiedyś widziałem na forum nikona. Ktoś przekonywał, że są samochody na wodę :lol:
Tzn ten na zdjeciu to jest BWM H2R ale ten o ktorym mowili to pewnie Hysun.

Pozdrawiam
Coronado

Adam_Max
14-11-2005, 20:47
Ten samochod nazywa sie Hysun i niedawno przejechal trase Berlin - Barcelona na 3 kg H2. Nie jest to woda ale blisko...

Pozdrawiam
Coroando
Mi ostatnio padł jakiś układ od wtrysków i pożyczyłem poloneza od kumpla aby dojechać z Gliwic do Częstochowy i z powrotem i wziął mi ten poldek 28 litrów benzyny (+ ok 0.5 litra oleju) i około 2 litry płynu do spryskiwacza.:lol:

Tomasz Golinski
14-11-2005, 20:55
Moja skoda jakiś czas na mineralce żywiec w chłodnicy jeździła ;)

Robson01
14-11-2005, 21:27
Mi ostatnio padł jakiś układ od wtrysków i pożyczyłem poloneza od kumpla aby dojechać z Gliwic do Częstochowy i z powrotem i wziął mi ten poldek 28 litrów benzyny (+ ok 0.5 litra oleju) i około 2 litry płynu do spryskiwacza.:lol:
Z takimi "parametrami" to tylko do Egiptu, tam litr benzyny = 0,50zł.