PDA

Zobacz pełną wersję : Backfocus a fotografowanie dziecka



popey
01-02-2010, 15:06
Witam

Kilka lat temu nabyłem Canona 30D z obiektywem kitowym 18-55 oraz obiektywem Canon 50/1.4.
Nie jestem nawet poprawnym fotoamatorem - patrząc na zdjęcia na forum czuję to jescze bardziej, lecz lubię robić zdjęcia. Szczególnie od czasu, gdy rok temu urodziła mi się moja córeczka, bardzo często fotografuję w domu. Wiadomo jak to jest - światło słabe, dziecko ruchliwe, pomiesczenie małe.

Starałem się robić jak najwięcej zdjęć pięćdziesiątką, ponieważ likwiduje ona problem światła - ustawiam iso1600, dość krótki czas i duży otwór, i jakoś to idzie - jednak złapanie ostrości jest bardzo trudne - dziecko jest ruchliwe,
a czas naświetlania długi. Poza tym ogniskowa 50mm zmusza mnie do obcinania dużej części postaci.

Robiłem także zdjęcia kitem. Tutaj nie ma problemu z ogniskową, otwór przy najkrótszej (3.5) też nie jest najgorszy, ale wczoraj niestety zauważyłem dziwne zjawisko. Poczytałem trochę wsieci i dowiedziałem się, że pojawił się backfocus przy przesłonach 3.5/4 - ostrość nie jest łapana na dziecko, tylko na elementy lekko za nim. Strasznie mnie to zasmuciło, ponieważ najprawdopodobniej obiektyw jest już do niczego i nie będę miał już jak robić zdjęć domowych.

W związku z tym przydługim wstępem - mam nadzieję, że mi go darujecie, chciałbym się zapytać o kilka rzeczy:

Pytania sprzętowe:
1. Czy backfocus jest wadą obiektywu czy całej puszki? Wydaje mi się, że obiektywu, bo na obiektywie ze stałą ogniskową nie zaobserwowałem go na szczęście. W sieci nie spotkałem jednoznacznej odpowiedzi.

2. W jaki sposób, i czy w ogóle można naprawić tę przypadłość?

3. Poczytałem o obiektywach Tamron SP AF 17-50 mm f/2.8 oraz SIGMA 17-70/2.8-4.5 DC. Są one w podobnych cenach, jednak boję się ew. zakupu, ponieważ czytałem w testach, że tak naprawdę one i tak